Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet vinteren 2014


49 unbeaten

Recommended Posts

Nå er endelig sesongen i gang og sommerens overgangsvindu er over - med en avslutning som få av oss hadde/kunne forutsett. Det startet likt som de tidligere sommerne med mye lovnader om "gull og grønne skoger", men inn kom bare en ukjent og ung franskmann på free transfer og en re-signering av Flamini etter å ha trent med a-laget og imponert Wenger nok til å finne en kontrakt. Så skulle det uventede og svært så gledelige skje - Tottenham ble beseiret (ikke det uventede) og Wenger uttalte etter kampen med et smil om munnen at han ville overraske oss med en signering innen overgangsvinduets slutt. Og allerede samme kveld begynte ryktene å svirre om at Mesut Özil var på vei til Emirates, mens andre dro den så langt at han allerede var klar. Noen var selvfølgelig svært skeptiske til troverdigheten i disse ryktene - inkludert meg - og timene mot overgangen ble bekreftet var ulidelige for å si det mildt. Fantastisk herlig og et tegn på at gode, gamle Wenger fortsatt har noen ess i ermet.

 

Podolski-Ozil-Arsenal-2247119.png

 

Nå er det derfor tankene og drømmene mot neste overgangsvindu som begynner å florere. Var signeringen av Özil bare begynnelsen på en ny æra? Skal en verdensklasse signering følges opp av flere og steget mot toppen virkelig fullføres? I følge The Mirror vil Wenger gjøre en tysk revolusjon ved å følge Ilkay Gündogan og Lars Bender tett mot januar og forsterke den defensive midtbanerollen. De hevder samtidig at Arsenal vil holde et øye på situasjonen i Liverpool og hvordan forholdet til Suarez utarter seg siden Giroud er den eneste tradisjonelle target-spissen. For etter at de skal ha forhørt seg om Higuain, Suarez, Demba Ba og De Natale tyder mye på at Wenger ser på spissplassen som en utsatt posisjon for evt. skader.

 

Av andre punkter vil det bli spennende om hvordan kontraktsforhandlingene med Sagna og Mertesacker går utover høsten. To viktige brikker i det defensive og med viktig rutine blant et ungt mannskap. Og hvordan vil Vermaelen komme tilbake fra skaden? Tar han opp kampen med nevnte Mertesacker og Koscielny om plassen i midtforsvaret, eller vil han søke lykken en annen plass der fast spilletid er sikrere?

 

En ting er i alle fall sikkert - dette overgangsvinduet vil ikke bli noe kjedeligere enn tidligere!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 381
  • Created
  • Last Reply

Verserer en del rykter - deriblant gjengitt i dagens ryktespalte på TV2 Sporten - om at den rumenske spissen, Ciprian Marica, er pekt ut som reserve for Giroud og vil signere på free transfer i løpet av de nærmeste dagene. Har spilt for Dianamo Bucuresti, Shaktar Donetsk, VfB Stuttgart og Schalke 04 hvor kontrakten gikk ut i sommer og derfor kan signeres selv om overgangvinduet er stengt. Han er 27 år, 185 cm og kan spille både på topp og som ving. Kanskje en grei signering på en ettårskontrakt frem til Podolski blir klar igjen og eventuelt en klassespiller kan signeres?

 

https://www.youtube.com/watch?v=hclGdJWeb6o

Link to comment
Share on other sites

Verserer en del rykter - deriblant gjengitt i dagens ryktespalte på TV2 Sporten - om at den rumenske spissen, Ciprian Marica, er pekt ut som reserve for Giroud og vil signere på free transfer i løpet av de nærmeste dagene. Har spilt for Dianamo Bucuresti, Shaktar Donetsk, VfB Stuttgart og Schalke 04 hvor kontrakten gikk ut i sommer og derfor kan signeres selv om overgangvinduet er stengt. Han er 27 år, 185 cm og kan spille både på topp og som ving. Kanskje en grei signering på en ettårskontrakt frem til Podolski blir klar igjen og eventuelt en klassespiller kan signeres?

 

https://www.youtube.com/watch?v=hclGdJWeb6o

 

Så lenge det kun er snakk om en kontrakt ut denne sesongen, så er det helt greit for min del. Frykter bare at han blir signert på langtidskontrakt, og at vi blir sittende med en ny Park/Squillacci

Link to comment
Share on other sites

 

Så lenge det kun er snakk om en kontrakt ut denne sesongen, så er det helt greit for min del. Frykter bare at han blir signert på langtidskontrakt, og at vi blir sittende med en ny Park/Squillacci

Samme tanken som jeg fikk første gangen jeg leste ryktene, men siden mye tyder på at det bare er en korttidskontrakt så er jeg åpen for han pga. skadesituasjon og mangel på god dekning. Akpom, Sanogo, Bendtner er ikke mye å rope hurra for...

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig jeg roper hurra for dem om noen år hvis de utvikler seg fra talent til en etablert klassespiller. Frem til da er det for tynt å ha de to i bakhånd for Giroud om vi skal kjempe om trofeer denne sesongen. Skulle franskmannen få en langtidsskade ville det vært tøft for dem å være en nøkkelspiller uten erfaringen med alle de forventningene vi som supportere ville pålagt dem. Da er det større sjanse for at en 27 år gammel og godt etablert spiss med erfaring fra toppklubber i Tyskland ville levert varene.

Link to comment
Share on other sites

Bendtner har ødelagt for seg selv og videre karriere i Arsenal og akkurat derfor ønsker jeg ikke å se han i klubben lengre. Er i tillegg svært usikker på hvor han står etter lengre tid uten spilletid og skikkelig satsning. Skader, usportslige opptredener og mindre positive glimt i media frykter jeg har gjort han svært middelmådig. Hvis ikke burde vell andre klubber enn Crystal Palace og West Ham vært på banen om en overgang i sommer?

Link to comment
Share on other sites

Andre klubber var interessert. Som Malaga blant annet. Schalke også. Problemet med Bendtner er lønningene.

 

Marica derimot ble løslatt av Schalke og det samme med Stuttgart før der. Han er det jeg vil kalle "et waste of space" og har ingenting å gjøre i Arsenal. Jeg personlig misliker Bendtner sterkt (se innleggene mine om han de siste 3 årene), men han har mer talent og mål i seg enn Marica har med klar margin.

Link to comment
Share on other sites

Marica derimot ble løslatt av Schalke og det samme med Stuttgart før der.

Marica ble løslatt fra kontrakten i Stuttgart 1 år før tiden, men i Schalke 04 gikk han ut kontrakten. Signerte for 2 år i 2011 og så vidt jeg klarer å regne varte den frem til denne sommeren. Bare for å få riktige fakta på bordet - uten at det kanskje er så veldig vesentlig.

Link to comment
Share on other sites

Nei stemmer vel det, men fakta var vel at Marica ikke fikk ny kontrakt i Schalke og ble løslatt fra Stuttgart tidlig fordi de syntes han ikke var god nok.

 

Sånn ellers så sitter jeg og ser over stallen.

 

Keepere = OK. Håper at Viviano var et lurt trekk av Wenger som sørger for at Szczesny tar de stegene videre.

 

Forsvar = Bra bortsett fra at vi er en spiller "kort" på midtstopperplass/høyreback. Hvis uhellet skulle være ute og vi har 2 midtstoppere og en høyreback skadet så sliter vi noe voldsomt.

 

Midtbanen = OK. Vi har to meget spennende spillere i Ramsey og Wilshere og to "gamle" travere i Arteta og Flamini. Jeg savner dog allikevel "beistet" på midten som en motvekt til de mer tekniske spillerene vi har. Drømmen om Pogba sitter der fortsatt og jeg skulle virkelig sett han eller en lignende spillertype kommer inn. Guilavogui var også en god kandidat før han ble hentet av Atletico.

 

Kant/Ving = OK. Vi har Walcott og Cazorla som førstevalg. Podolski, Chamberlain, Gnabry og Ryo som backup. Kjøpet av Özil løste på papiret problemområdet vårt på venstre, men det gjenstår å se hvordan kombinasjonene mellom disse foran sitter utover sesongen. Ønsket meg virkelig Konoplyanka eller Draxler, men det er vanskelig å se at vi henter inn en spiller her nå med det første.

 

Spiss = ikke så bra. Vi har en spiss som i mine øyne er mer enn et hakk unna de aller beste. Og bak han har vi praktisk talt null backup annet enn en svett danske og et par uprøvde talenter. Hadde elsket å se Marco Reus komme inn her, men som midtspiss er jeg usikker på om vi ville fått sett det beste av han. Benzema er også et alternativ, men med Özil inn er jeg usikker på om han er den beste "fitten" mtp. at han ofte trekker dypt og ikke henger på skulderen til sisteforsvareren. Benteke hadde muligens også vært et meget godt alternativ, men usikker på om han er verdt den stive prisen som Villa vil ha for han.

 

Uansett: Brukbar stall, men mangler en kanonspiller på topp og litt mer variasjon i spillergruppa (tenker da på beistet på midten ved siden av teknikerene).

 

Tror dog neppe vi får se noe aktivitet i januar såfremt vi ikke går på noen smeller eller hvis noen klubber blir danket tidlig ut av Champions League og vi snapper opp en misfornøyd spiller eller to. :P

Link to comment
Share on other sites

Er personlig ikke sånn superfan av Martinez selv. Han er utvilsomt god, men et eller annet med han som jeg ikke klarer å sette fingeren på.. vil også koste vanvittig mye da han eies av samme selskap som eide Falcao o.l.

 

Men, hadde ikke klagd om vi hadde hentet Ginter, Pogba (<3) og Martinez.

Link to comment
Share on other sites

 

Sånn ellers så sitter jeg og ser over stallen.

 

 

Jeg er relativt enig med din vurdering av troppen, der vi har et godt utgangspunkt men samtidig mangler en klippe midt på og det lille ekstra lengst framme.

 

De fem bak er i utgangspunktet absolutt akseptable, og hvis vi (Wenger/Bould) klarer å få luket bort noen få "skavanker" der bak så ser jeg positivt på den lagdelen. Forsvaret burde hatt litt bedre backup i tilfelle skader, men en relativt grei lagdel.

På midtbanen så mener noen at vi har god dekning defensivt med Arteta/Ramsey/Wilshere/Flamini. Jeg godtar at dekningen vil fungere mot mange lag, men ingen av de nevnte (kanskje med unntak av Flamini) er en "født" DM og de har etter min mening ikke gode nok defensive gener. Når det gjelder Flamini så er jeg usikker på hans kapasitet. Er vi veldig heldige så er han den vi har manglet, men jeg er usikker.

Offensivt mener jeg at vi med Özil på laget har nesten alt det vi trenger for å lykkes, men jeg tror ikke Giroud er den rette spilleren på topp. Giroud er ikke en dårlig spiss, men jeg savner en spiss som har kvaliteten til Suarez (men uten hans "idiotiske" skavanker).

 

Med en "ekte" DM, en måltyv fremme og noen få ekstra "benkeslitere" med kvalitet så har vi et lag som virkelig vil være i førersetet når det gjelder å kjempe om pokaler.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi veldig godt forspent fremover på midtbanen med Arteta, Ramsey, Wilshere, Rosicky, Cazorla, Chamberlain og Özil, men Barkley på Everton ser ut som et veldig stort talent. Han har høyden, styrken, teknikken, farten og kraft i slegga. Håper han får fortsette i Everton fremover og utvikle seg med Martinez i den sentrale rollen han virker å ha erobret allerede. Kan gjerne komme til oss om 2-3 sesonger når Rosicky legger fotballskoene på hyllen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi veldig godt forspent fremover på midtbanen med Arteta, Ramsey, Wilshere, Rosicky, Cazorla, Chamberlain og Özil, men Barkley på Everton ser ut som et veldig stort talent. Han har høyden, styrken, teknikken, farten og kraft i slegga. Håper han får fortsette i Everton fremover og utvikle seg med Martinez i den sentrale rollen han virker å ha erobret allerede. Kan gjerne komme til oss om 2-3 sesonger når Rosicky legger fotballskoene på hyllen. ;)

 

Tviler på at Rosicky holder seg på toppnivå til han er 36, men skal jo aldri si aldri. :P

Når det gjelder Barkley så ser han ut som et vanvittig stort talent ja. Er vel England sitt svar på "Pogba" slik sett. Tipper dog han blir hentet opp av United om noen år.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om vi fortsatt kan hente inn spillere på lån? Eller er det kun free transfers som gjelder nå?

 

 

Lån fuker vel ennå tror jeg.

Slik jeg tolker det jeg leser så kan vi IKKE låne spillere nå. Vi kan hente inn spillere som ikke var under kontrakt når overgangsvinduet stengte, men vi kan ikke hente inn spillere som eventuelt blir "kontraktsløse" under sesongen.

 

Det finnes visse unntak når det gjelder lån utenfor vinduene, men de gjelder kun hvis et lag er uforholdsmessig hard rammet av skader m.m. Dette vil i praksis kun gjelde målvaktsplassen, der det finnes flere eksempel på at klubber har fått dispensasjon fra FA til å hente inn ny målvakt når laget har hatt flere av sine målvakter skadet.

 

Så vidt jeg har forstått så finnes det også muligheter til å låne ut spillere i en periode etter at vinduet har stengt hvis lånet skjer til en klubb på et lavere nivå (lavere divisjon). En aktuell sak akkurat nå er ønsket fra bl.a. QPR om å få låne Adebayor fra Tottenham, der et eventuelt lån kan skje.

 

hentet fra mail online: "Although managers outside the Premier League are only supposed to be able to loan players in 'emergency' situations when the window opens on Tuesday, league officials rarely block deals and it is used as a free-for-all. From now we'll really see which sides can strengthen strongly and show they mean business. Teams are able to take loanees for three months, with this window shutting on November 4.

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Slik jeg tolker det jeg leser så kan vi IKKE låne spillere nå. Vi kan hente inn spillere som ikke var under kontrakt når overgangsvinduet stengte, men vi kan ikke hente inn spillere som eventuelt blir "kontraktsløse" under sesongen.

 

Det finnes visse unntak når det gjelder lån utenfor vinduene, men de gjelder kun hvis et lag er uforholdsmessig hard rammet av skader m.m. Dette vil i praksis kun gjelde målvaktsplassen, der det finnes flere eksempel på at klubber har fått dispensasjon fra FA til å hente inn ny målvakt når laget har hatt flere av sine målvakter skadet.

 

Så vidt jeg har forstått så finnes det også muligheter til å låne ut spillere i en periode etter at vinduet har stengt hvis lånet skjer til en klubb på et lavere nivå (lavere divisjon). En aktuell sak akkurat nå er ønsket fra bl.a. QPR om å få låne Adebayor fra Tottenham, der et eventuelt lån kan skje.

 

hentet fra mail online: "Although managers outside the Premier League are only supposed to be able to loan players in 'emergency' situations when the window opens on Tuesday, league officials rarely block deals and it is used as a free-for-all. From now we'll really see which sides can strengthen strongly and show they mean business. Teams are able to take loanees for three months, with this window shutting on November 4.

 

 

Hmmm. Hvis det kun er Bosman-spillere som det er mulig å hente nå; hvilke alternativer finnes egentlig for spissplassen?

 

Ciprian Marica. Carlton Cole. John Carew... Noen flere? I et slikt marked er kanskje Bendtner det minst dårlige alternativet?!

Link to comment
Share on other sites

 

Hmmm. Hvis det kun er Bosman-spillere som det er mulig å hente nå; hvilke alternativer finnes egentlig for spissplassen?

 

Ciprian Marica. Carlton Cole. John Carew... Noen flere? I et slikt marked er kanskje Bendtner det minst dårlige alternativet?!

Jeg kan ikke se noen "arbeidsløse" spisser som har noe å gjøre som en erstatter i angrep. Uansett hvor tynt det er i våre egne rekker så er det nok her vi må lete. Hvis Giroud blir ute noen kamper så er det vel på tide at Theo får prøve seg litt mer i rollen han har "siklet" etter. Selv om jeg mener at hans opplagte posisjon er som ving, og til tross for den manglende effektiviteten han viste oppe i nordøst så har han forbedret seg fremfor mål de siste sesongene, så kanskje er tiden nå inne.

 

På Arsenal så står midtbanen for mange av målene, og med et hurtigtog i spissrollen så kan det blir ganske så underholdende rundt motstanders 16-meter. Selvsagt så vil Theo som spiss gjøre at vi sliter mer på vingene, men jeg vil absolutt prøve Theo i den posisjonen fremfor dansken eller en avdanket arbeidsløs spiss på korttidsskontrakt.

 

Som et lite hjertesukk etter all (den fortjente) hyllesten av Wenger for kjøpet av Özil, så aktualiserer en (eventuell) skade på Giroud den kritikk som mange av oss kom med mot Wenger i overgangsvinduet angående spissplassen.

Link to comment
Share on other sites

 

Hmmm. Hvis det kun er Bosman-spillere som det er mulig å hente nå; hvilke alternativer finnes egentlig for spissplassen?

 

Ciprian Marica. Carlton Cole. John Carew... Noen flere? I et slikt marked er kanskje Bendtner det minst dårlige alternativet?!

 

Jay Simpson er frigitt av Hull til tross for at han figurerte i 47 kamper for dem forrige sesong (nest flest i klubbens opprykksesong). Scoret bare 7 mål. Tror ikke Jay holder helt nivået, men kunne vært en nødløsning. I mine øyne er det bedre å slippe til Akpom som fyller 18 år neste måned. Han scoret tross alt 4 mål i preseason, og det hadde vært gøy å få i gang en skikkelig hjemmeavlet spiss. Chuba har vært i Arsenal siden han var 6 år.

 

Heldigvis virker det som om kneet til Giroud er ok. Udiskutabelt førstevalg som har startet sesongen bra både når det gjelder spill og uttelling,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...