Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet vinteren 2014


49 unbeaten

Recommended Posts

  • Replies 381
  • Created
  • Last Reply

Men man signerer selvsagt ikke en 33+ spiller. Da tror jeg det er mer sannsynlig at vi signerer Messi.

----

 

he he, da synes jeg wenger skal gå for Messi! ;) han har jo lagt inn et "tøysebud" på ham tidligere, så hvorfor ikke? Og nå er jo plutselig Arsenal laget alle BØR ønske å spille for...

Link to comment
Share on other sites

Nederlandske medier sier vi snuser på Feyenoords og landslagets stopper Bruno Martins Indi.
Meget sterk og god spiller, men en spiller som fortsatt har mye å gå på. Allikevel et meget spennende

talent, som jeg ikke har noe imot å se i Arsenal. Kilde: http://www.ad.nl/ad/nl/5619/Feyenoord/article/detail/3523550/2013/10/08/Arsenal-heeft-oogje-op-Martins-Indi.dhtml

Link to comment
Share on other sites

Har absolutt null kjennskap til denne spilleren. Ser på wikipedia at han virker å være rimelig høy og robust, men hva slags spillestil er det han har? Er han en rusende/aggressiv midtstopper som Koscielny og Vermaelen? Eller er han en tenkende smart stopper som Mertesacker?

 

Personlig ønsker jeg meg en midtstopper som Mertesacker fremfor en spillertype som Koscielny/Vermaelen da vi allerede har to stoppere som ofte opptrer rimelig hodeløst.

 

Ser forøvrig nå at han skal blir fremstilt som en atletisk midtstopper med god teknikk som liker å snappe opp ballen foran motstanderen (som Koscielny og Vermaelen). Regner med at han da blir nok en midtstopper som må spille sammen med Mertesacker for å fungere optimalt..

Link to comment
Share on other sites

 

Personlig ønsker jeg meg en midtstopper som Mertesacker fremfor en spillertype som Koscielny/Vermaelen da vi allerede har to stoppere som ofte opptrer rimelig hodeløst.

 

 

 

En spillertype som Mertesacker med farten til Kos/Verm er det JEG vil ha ;D Om en slik spiller eksisterer, tja si det?

Link to comment
Share on other sites

Subotic er ikke verdens raskeste akkurat nei, men han blir ikke så ofte parkert som det Mertesacker gjør, men i motsetning til Mertesacker så er fortsatt Subotic litt uryddig i spillestilen og kan plutselig selge seg rimelig godt i situasjoner hvor han bare burde ha avventet situasjonen istedet. Allikevel er han en fantastisk midtstopper og i mine øyne ville han vært et ypperlig kjøp.

 

Har vel utifra hva jeg har fått med meg fortsatt ikke fornyet kontrakten sin med Dortmund heller? Problemet er vel bare at det trolig er en del lag som kommer til å være ute etter han i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Har vel utifra hva jeg har fått med meg fortsatt ikke fornyet kontrakten sin med Dortmund heller? Problemet er vel bare at det trolig er en del lag som kommer til å være ute etter han i så fall.

Den er ikke fornyet enda, og om ingenting skjer ganske kjapt så er det mulig å inngå forhandlinger allerede i januar siden han blir Bosman spiller neste sommer. Over til problemet, så ser jeg ikke lengre noen hindring i at andre klubber er interesserte i de samme spillerne. Vi har penger på bok som få andre klubber har, vi har et ungt og svært så lovende lag og vi har Wenger - eneste hindret er hvis Manchester City/Chelsea betaler lønninger som er hinsides all fornuft...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Arsenal had Florian Thauvin on transfer hit-list reveals Arsene Wenger

Er ikke akkurat en sjokkerende tilståelse det her da det var rimelig klart at interessen fra Arsenal i Thauvin var stor, men vet ikke helt om hvorvidt jeg er lei meg for at han ikke endte opp i Arsenal eller ikke.

 

Han er utvilsomt et stort og meget spennende talent. Minner sterkt om Robben og Shaqiri i spillestilen sin, men samtidig er han blant de mest arrogante spillerene jeg noensinne har sett. Og fra hva jeg hører er han enda verre av banen. Lille klarte jo blant annet ikke å hanskes med han heller og endte jo opp med å selge han til Marseille før han fikk spilt en eneste kamp for klubben.

 

Allikevel så er han akkurat en slik spillertype jeg gjerne ville hatt i Arsenal. En målfarlig kantspiller som kan spille på begge kantene.. :P

Link to comment
Share on other sites

Dagens "store" nyhet

Diego sier at Arsenal og Southampton jakter han. Dette er vel mest snakk om en ustabil spiller som har sett på PL-tabellen og sett på hvilke lag som ligger greit an og har fortalt pressen at klubbene er intereserte. Diego er meget god på sitt beste, men ingen mann som ville forsterket førstelleveren og er vel ekstremt godt betalt i Wolfsburg i tillegg. Det vi trenger er en Ginter og en ving som kan spille på begge vingene(Som nok ikke skjer mtp. at Gnabry og Ryo får en del tillit) samt det mest prekære: En spiss som kan linke opp spillet vårt og score mål.(Drømmen er vel en Suarez..)

Link to comment
Share on other sites

Dagens "store" nyhet

Diego sier at Arsenal og Southampton jakter han.

Når jeg leser at en spiller (eller hans agent o.l.) sier at Arsenal er interessert i han, da "vet" jeg at vedkommende spiller/agent er på "fisketur" (og sannsynligvis høyst uaktuell) og går raskt videre til neste artikkel ;D

Link to comment
Share on other sites

Jan Aage Fjørtoft melder: "BREAKING NEWS! I understand Arsenal are big favourite to get Schalke's Wonderkid Julian Draxler. I understand Wenger talk to him often."

 

Utvilsomt en spennende spiller, men er han det vi trenger nå? Han er vel mer en hengende spiss/offensiv midtbanespiller enn den klassespissen vi trenger i tillegg til Giroud.. Fjørtoft var forøvrig en av de første som begynte å melde om özil i sommer, og har ofte god kunnskap i tysk fotball.

Link to comment
Share on other sites

Draxler trives på venstrekanten og som offensiv midtbane. Han er jo rimelig offensiv av natur og med teknikken og farta han besitter så er han ofte å finne på scoringslista, men jeg ser ikke selv hvorfor vi skal hente han nå mtp. at vi har Özil og Cazorla. Dog mener jeg at Draxler ville være et bedre "fit" på venstrekanten vår enn hva Cazorla er da han er veldig kvikk og målfarlig. Nevnte han vel uttallige ganger her inne like etter at sesongen ble avsluttet om at jeg virkelig ønsket han til klubben som en endelig erstatter for Pires på venstrekanten, men dessverre signerte han jo den nye kontrakten som sørget for at han kostet omtrent 3 ganger så mye.

 

Skal også nevnes at flere personer har nevnt om å "konvertere" Draxler til midtspiss, men jeg kan ikke skjønne at Wenger skal bruke minst £30m på en spiller for så å ta risikoen på å prøve å konvertere han til en posisjon hvor han aldri har spilt i sin profesjonelle karriere når det er en del andre alternativer der ute til billigere pris som allerede har etablert seg på klubblag og landslag som spiss.

 

Tenker da på f.eks. Balotelli, Lewandowski, Benzema og Jovetic som har vært tilgjengelige de par siste årene.

 

Konklusjonen min er at Draxler er et megatalent som jeg virkelig ville hatt i Arsenal, men han spiller rett og slett i feil posisjon i forhold til hvor vi trenger spillere.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett så alt for mye av Draxler, men kanskje Wenger har en tanke om å omskolere han til en falsk 9'er? Han har bra fysikk og er relativt hurtig, samt teknisk overlegen i forhold til Giroud. Samtidig har Wenger hintet om at han nå ser for seg Wilshere i en dypere rolle sammen med Ramsey i fremtiden. Litt i samme tilfellet som med Özil - for er en spiller av denne kvaliteten tilgjengelig og Suarez, Benzema eller Lewandowski uaktuelle sier jeg "sign him up".

 

Kan da stille med dette laget offensivt:

Flamini - Ramsey

Walcott - Özil - Podolski

Draxler

 

Da vil Draxler kunne droppe ned i mellomrommet sammen med Özil og gi rom for Walcott og Podolski offensivt slik at vi i angrep ser slik ut:

Flamini

Draxler - Ramsey - Özil

Walcott - Podolski

 

Flamini vil ha det klare defensive ansvaret, Ramsey fortsetter med boks-til-boks rollen og Özil/Draxler kan briljere med stikkere til en bevegelig duo på topp.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig usikker på Draxler om en falsk 9. Ja han har teknikk, fysikk og er en rimelig brukbar avslutter (samt et djevelsk langskudd), men har han instinktet til en spiss? I så fall så er det ikke "bare bare" å konvertere han. Wright, Bergkamp, Anelka, Henry og van Persie hadde alle dette naturlige instinktet på topp. Og i motsetning til Draxler så hadde Wenger personlig erfaring med spillerene eller så hentet han de inn billig. Draxler vil i så fall være et uhyre dyrt prosjekt i en posisjon hvor vi gjerne skulle hatt en klassespiller som gikk inn fra dag 1 og viste seg god nok til å være førstevalg (som Cazorla og Özil har gjort).

Skal Draxler plutselig bli konvertert til midtspiss så kan det selvfølgelig "klikke" fra dag 1 og bli en megasuksess, men mest sannsynlig så er dette et prosjekt som kommer til å ta mange år.

 

Klarer bare ikke å se at dette skjer. I så fall så må det bety at Cazorla er på vei ut eller noe. Kan ikke skjønne noe annet..

Link to comment
Share on other sites

Lite som tilsier at han må klaffe som midtspiss fra første spark på ballen, siden Giroud leverer godt og vi har Walcott og Podolski som kan dele på ansvaret. Ved å hente han inn nå i januar kan han få bruke vårsesongen til å tilvenne seg klubben, ligaen og livet i London. Vi må heller ikke glemme at Rosicky og Arteta drar på årene, og ved å flytte Wilshere bakover på banen vil det bli plass for Draxler.

 

Manchester City har Agüero, Jovetic, Nasri og Silva som trives best i rollen bak spissen, Chelsea har Mata, Oscar, Hazard og Willian, Barcelona har en så lang rekke at jeg ikke orker å nevne dem en gang. Om vi har Draxler, Cazorla og Özil er det hva som kreves for å nå toppen. Rosicky, Chamberlain, Wilshere og Ramsey kan vikariere i den rollen, men er ikke på det samme nivået.

Link to comment
Share on other sites

Og i februar så blir kanskje Giroud skadet? I så fall har vi potensielt verre dekning hvis Bendtner forlater oss i januar fordi vi henter inn Draxler. Dermed får Draxler et enormt press på seg med en prislapp på rundt £30m (eller mer) og en ny posisjon kan fort bli fatalt for alt av tittelhåp vi har.

 

City har Agüero, Jovetic, Nasri og Silva som alle trives rundt den rollen, men samtlige av de kan spille på de andre kantene også slik at nærmest samtlige får spille. Når du nevner Chelsea så er det også kanskje lurt å nevne at Mata ikke får spilletid fordi Mourinho har en favoritt i Oscar. Ditto det samme gjelder Willian som knapt nok får spille noe i det hele tatt. Og det er heller ikke uten grunn til at Mata linkes kraftig vekk fra Chelsea.

 

I Arsenal derimot nærmest Walcott spille de kampene han kan da vi har null alternativer som kan gjøre det samme som han. Et kjøp av Draxler derimot ville ført til at han ble andrevalg på topp og trolig andrevalg på både venstre og som offensiv midtbane. Altså mindre spilletid på Chamberlain (selv om han trolig får mer spilletid på høyre) og trolig også på Wilshere som pdd. er mer enn et godt stykke unna å spille dypere på midten da han er meget svak bakover og ikke så robust som han har blitt hypet opp til å være. Arteta og Flamini drar på "åra", men personlig har jeg lite tro på at Wilshere eller Chamberlain blir en av de som skal ankre opp midtbanen sammen med Ramsey. Personlig ønsker jeg veldig gjerne Pogba eller Gonalons som en langtidsløsning der.

 

Slik jeg ser det er Draxler en luksussignering av det kaliberet nettopp Chelsea og City gjør fordi de har en haug med penger å kaste rundt. Dette er ikke noe Arsenal har råd til. For øyeblikket så er den eneste grunnen til at Wilshere har fått såpass mye spilletid vært at Podolski, Chamberlain og Walcott har vært mye skadet. Med Draxler inn så blir det veldig trangt i laget vårt såfremt ikke Draxler selvsagt skal konverteres til spiss. Og der mener jeg vi kan gjøre et ordentlig kjøp og forsterke førsteellveren øyeblikkelig ved et annet kjøp.

 

Og forøvrig har vel Draxler (som Diego Costa) garantert at han har planer om å bli værende i Schalke sesongen ut..

Link to comment
Share on other sites

Om Giroud blir skadet i februar så har vi fremdeles Podolski og Walcott som kan spille på topp, så kan Draxler gå inn i en av kantrollene hvor han kanskje er mer komfortabel. Og jeg sier meg ikke uenig i at vi bør signere en toppspiss for å avlaste Giroud:

 

Litt i samme tilfellet som med Özil - for er en spiller av denne kvaliteten tilgjengelig og Suarez, Benzema eller Lewandowski uaktuelle sier jeg "sign him up".

Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer liten eller ingen aktivitet fra Wenger i januarvinduet som snart kommer. Må innrømme at jeg ikke ønsker store utskiftninger i en spillergruppe som virkelig har fått en teamspirit og bygd opp solidaritet. Allikevel er det et par plasser hvor vi er litt sårbare.

 

 

Spissplass:

 

For meg ser det ut som at Giroud er i stand til å spille 50+ kamper, og det tror jeg han kommer til å gjøre. Spillet vårt er bygd opp til å ha en stor targetman på topp, og det funker som bare det. Problemet er backup. Bendtner er mislikt, Sanogo blir det neppe noe fart i denne sesongen. Afobe har fått seg en ny strekk og Akpom er veldig ung. Alle de tre sistnevnte har potensiale til å bli gode arsenalspillere, men neppe denne sesongen.

 

Det er bare et halvt år til VM, og landslagsaktuelle spillere som bytter klubb i det kommende vinduet ønsker garantert spilletid. Jeg ser det som helt usannsynlig at vi skal hente inn et nytt førstevalg på topp, så spørsmålet er hvor gode spillere vi kan få tak i som er villige til å være backup for Giroud. Å få Morato på lån fra Real Madrid er i mine øyne nær max av hva vi kan håpe på. Strålende backup for vår franske targetman.

 

 

Høyreback:

 

Sagna spiller strålende, og det ligger litt i korta at han skal hente sin siste 'big cheque' ved en overgang til PSG/Monaco. Han vil utvilsomt være førstevalg fram til sesongslutt, men bak ham er det tynt. Jeg har ikke så stor formening om hvor god Jenks er for øyeblikket, men jeg tror ikke han er god nok til å spille uke inn og uke ut ved en skade på Sagna. Yennaris (Bornemouth) og Bellerin (Watford) er utleid fram til januar, og vil ha nytte av å forlenge lånene sine dersom de kan få mye spilletid.

 

Det hadde vært deilig proaktivt å fått inn en høyreback som er tiltenkt å være førstevalg neste sesong, men som samtidig aksepterer å være backup bak Sagna i denne sesongen. Det blir muligens vanskelig å finne en høyreback av ønsket kvalitet, som aksepterer dette i en VM-sesong?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...