Jump to content

22.01.12 Manchester United (H)


49 unbeaten

Recommended Posts

Jeg skal prøve å være litt seriøs her! Men nå jeg leser den mailen din koker det litt inni meg.... Du tenker jo som Wenger, vi trenger da ingen spiss vi har RVP. Det har du rett i, men hva skjer dersom han blir skada? Han har vel tilgode å være skadefri en hel sesong i Arsenal? Hvorfor skal han klare det nå?!! Jeg holder jo pusten hver gang han ligger nede.... Jeg mener også at første 11-ern vår er god nok til å matche de fleste. Men det er jo samme sak hvert år, vi har for dårlig dekning!!!!! At Rosicky, Diaby, Gibbs, Arteta, RVP, Walcutt Vermalen, m.m. blir skada overrasker jo ingen. Må jo skjønne det??

Helt greit å være uenig Kuletore. Kan du fortelle meg hvor vi har for dårlig dekning?

Jeg mener nemlig at vi har god nok dekning på de aller fleste plassene.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

Helt greit å være uenig Kuletore. Kan du fortelle meg hvor vi har for dårlig dekning?

Jeg mener nemlig at vi har god nok dekning på de aller fleste plassene.

 

BE

 

Vi har i teorien to venstrebacker, mens i realiteten har vi bare èn venstreback og en ordentlig spiss i Robin van Persie. Dårlig kvalitetsdekning på kantene har vi også. Kvalitetsdekning mangler vi egentlig på en del andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Håper bare ikke dette betyr at Wenger er i ferd med å miste garderoben. Da tror jeg vi skal se langt etter 4. plassen..

Det tror jeg og. Det er derfor jeg mener at RvP burde holdt frustrasjonen i seg slik at den ikke skal påvirke resten av laget og heller ta det på tomannshånd med Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Helt greit å være uenig Kuletore. Kan du fortelle meg hvor vi har for dårlig dekning?

Jeg mener nemlig at vi har god nok dekning på de aller fleste plassene.

 

BE

Det er ganske lett. Vi har bare en spiss som holder mål, og vi har en kronisk skadet venstreback slik at Santos i praksis er den eneste vi kan regne med.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi har i teorien to venstrebacker, mens i realiteten har vi bare èn venstreback og en ordentlig spiss i Robin van Persie. Dårlig kvalitetsdekning på kantene har vi også. Kvalitetsdekning mangler vi egentlig på en del andre steder.

 

Er enig i denne! Vi er virkelig på dypt vann dersom van Persie blir skikkelig skadet. Nærmest på egenhånd holder han liv i laget.

 

Synes også at keeperplassen kan nevnes på sikt. Almunia er jeg ferdig med for lengst, samtidig som jeg er veldig usikker på de to andre. Heldigvis er førstekeeperen i boks.

Link to comment
Share on other sites

Det er dagen derpå og jeg har kommet meg litt til hektene igjen etter det meget skuffende resultatet i kampen. Vi gjorde ingen dårlig kamp, heller ingen bra kamp, og hadde faktisk sjansene til å vinne kampen. United hadde også sine sjanser, men klarte å omsette et mer i mål enn oss. Begge målene etter dårlig forsvarsjobbing etter min mening. Det andre målet blir bare for enkelt, hvor Arshavin virkelig viser at han ikke har noe forsvarsgen i seg i det hele tatt. Djourou på back har jeg mistet tålmodigheten til, enten så får Yennaris spille, ellers må Koscielny ut på backen, så kan Djourou heller spille midtstopper, men som back fungerer han på ingen måte.

 

Utrolig positiv kamp av Oxlade-Chamberlain, meget bra av Wenger å la han starte men dog så synd at han blir byttet ut med Arshavin, som er ganske så håpløs om dagen. Håper at vi får se mer av The Ox fremover, og om Arshavin her mer håp om å få spille, må han for det første begynne å jobbe, vise at han er inspirert og til slutt begynne å spille bra, og være den trusselen han kan være.

 

Fra nå av må vi bare konsentrere oss om 4.Plassen. Det er ikke for langt opp til Chelsea, det er kun 5.Poeng, når vi forhåpentligvis for den under kontroll etterhvert kan vi begynne å se fremover på tabellen, men første pri, burde altså være 4.Plassen. Så får vi håpe at Wenger satser for fullt på FA-cupen i år, slik at vi vinner den og omsider for et trofé i skapet for første gang siden 2005. CL tror jeg ikke vi har noen som helst sjanse til å ta, men med Wilshere tilbake, backene våre tilbake kan vi kanskje være en større trussel enn man skulle tro per dags dato?

 

Til slutt: Jeg ønsker ikke at Wenger skal gå, selvom han ikke henter inn spillere i overgangsvinduet. Den evalueringen får vi evt ta når sesongen er over. Om vi skulle klare 3/4 plass, vinner FA-cupen og gjør en god CL-deltakelse fortjener Wenger å sitte. Ender vi derimot opp med en 7:plass i serien, ryker ut av FA-cupen i neste runde og ryker mot Milan i CL, ja da får man ta en god diskusjon rundt temaet. Men vær så snill å la mannen sitte foreløpig, slutt å klag over alt han gjør. Det er mange skader i stallen og vi blir hemmet av dette.Djourou ville normalt sett ikke spilt på backen, men løsningen er slik nå. Yennaris viser at han kan, det har også Miquel gjort. Men man skal ikke glemme at disse guttene, ja guttene fortsatt er utrolig unge, og det er forståelig at man satser på DJourou som har mer erfaring og rutine. Selvom det viste seg at det ikke lønte seg i denne kampen. Wenger skal også ha honnør for at han starter med The Ox.

 

Satser på 4 seiere fremover nå, Villa i cupen og Bolton, Blackburn og Sunderland i ligaen. Da er vi isåfall på god vei tilbake og vil gå inn med god motivasjon og inspirasjon mot Milankampene.

Link to comment
Share on other sites

Satser på 4 seiere fremover nå, Villa i cupen og Bolton, Blackburn og Sunderland i ligaen. Da er vi isåfall på god vei tilbake og vil gå inn med god motivasjon og inspirasjon mot Milankampene.

 

Du skal ha pluss for at du er sterk i troen ;)

 

Men å gå fra tre strake tap til fire strake seiere for dette laget virker nærmest som en håpløs oppgave. Måtte du treffe blink med dine ønsker!

Link to comment
Share on other sites

Tror frustrasjonen til mange komme som et resultat av hva laget har prestert de siste kampene og ikke som følge av gårdagens kamp. Den var i seg selv ganske bra og et langt steg forover i forhold til Fulham og tildels Swansea.

 

I første omgang blir vi spilt lave av United de siste 15 minuttene, før det er det Arsenal som har de to beste sjansene og United ingen. Så kommer to gode sjanser til United på venstre siden og deretter et mål som bør være unngått på overtid av første omgang. Dårlig press av Walcott, dårlig press av Djourou som heller ikke fikk noe støtte og dermed ville blitt helt isolert hvis han trakk lengre ut. Verken Walcott, Ramsey eller høyre stopper ga ham noe som helst hjelp i den situasjonen og da er det lett å bli passiv. Hadde han gått lengre frem hadde Giggs hatt enorme flater å utfordre inn mot boksen. Vermaelen har trukket inn før den lange klareringen, som Evra bryster ned og dermed starter angret, og han blir stående sentralt uten å orientere seg en eneste gang. Han aner ikke hvor Valencia er og taper duellen fordi han ikke følger med. Djourou kan godt få litt skyld, men den store syndebukken er Vermaelen.

 

I andre omgang har Arsenal egentlig veldig god kontroll og frem til scoringen som avgjør har United to kontringer som er farlige. Det er alt. Når vi ligger under hjemme så kan man ikke forvente annet og det godtar jeg glatt. Kosc og Mertesacker hadde meget god kontroll på Rooney som overhode ikke kom inn i kampen, litt mindre kontroll på Welbeck som var god hele kampen.

Sentralt så holdt Ramsey seg noe mer i ro og dermed ble det langt mindre hull på midten. Song kunne ta de duellene han skulle ta og Rosicky kunne vende opp med ball i mellomrommet. Da var vi plutselig mye bedre enn United og dominerte midtbanen fullstendig. Sjansene kom etter godt spill av flere og målet var en klassekontring som var perfekt gjennomført.

Det kunne lett blitt en scoring til rett etter og så kommer det mye omtalte byttet. Når resultatet av byttet blir som det blir er det lett å kritisere det. Jeg syns det var litt merkelig, men ikke helt uventet heller. En 18 åring som ikke har spilt mye den siste tiden med muskulatur som begynner å bli sliten er en tikkende bombe i forhold til skader. Skjønner hva Wenger tenker; Arsenal kjører kampen og det er mye plass i mellomrommet. Dvs i den posisjonen Arshavin er best. Han har også to meget gode involveringer med en gang han kommer inn, setter opp Yan før innlegget til Walcott og en meget smart passning til TR som frigjøres i mellomrommet. Så langt alt vel.. På scoringen er det veldig lett å henge ut Arshavin, men han går på en finte langt ute og det skjedde sikkert 30 ganger totalt sett gjennom kampen for begge lag. Ingenting spesielt med det og det skjer egentlig i en sone hvor det ikke bør være så farlig. Men, igjen så har han ingen støtte eller hjelp fra sideback eller venstre midtbane. Han er helt isolert og Vermaelen er langt unna. Arsh jobber faktisk meget bra etter dragningen og løper opp Valencia igjen, men uten annet press så har sistnevnte allerede kommet seg inn i 16 hvor det er 3! Arsenalspillere som ikke går i press eller tackler. Man kan si mye om jobben Arsh gjorde, men man kan si like mye om jobben de andre ikke gjorde.

Etter målet så faller kampen litt sammen for deretter å ta seg opp siste 7 minutter hvor vi for en gangs skyld faktisk skaper masse trykk og det er veldig lite som skiller at vi får en utligning. Der var igjen Arsh viktig i å frigjøre ball og spillere.

 

Å skylde på ett bytte eller en mann for tapet i denne kampen bli alt for enkelt og alt for unøyansert. Det er flere som gjør en dårlig jobb på begge målene og i mine øyne er Vermaelen den største synderen grunnet oppmerksomhet ved første scoring og elendig press og støtte til Arsh på den andre. Byttet blir kritisert fordi Chamberlaine var god da han ble tatt av, men tenk om han hadde fått en muskelskade de siste 10? Det er enorm forskjell i slitasje å spille 75 mot 95 minutter. De aller aller fleste skader på muskulatur skjer i denne tidsperioden.

 

Når det gjelder Yan for JD så er det også veldig lett å si etterpå at han burde startet. Men, vi skal også huske at Yan kommer inn når United var i ledelsen og dermed ikke satte like mye trykk på fremover. De holdt bevisst igjen for å satse på kontringer. Det er ikke lett å si hvordan Yan hadde klart seg i første omgang hvor det kom overlapp på kant hele tiden. En litt nervøs 18 år som skal debutere mot United var vel ikke det laget hadde trengt. Når han nå kom inn så var det en helt annen setting enn ved avspark. United lå lavere og Arsenal skulle angripe. Det er lettere å være back i en slik setting enn å være det når United skal frem for å angripe kantene.

Link to comment
Share on other sites

jo da RP7, det blir unyansert å gi byttet den direkte skylda for nederlaget, og som sagt er det liten grunn til å henge ut Arshavin. Og jeg er enig i mye av det du skriver i din oppsummering. Men uansett hvordan man snur og vender på det. Det var selve byttet som var problemet, ikke at man tapte i seg selv. Og man er naturligvis ikke ute av kampen om fjerdeplassen. Og man viste mye positivt i den andre omgangen. Men det gjør det hele bare enda verre, og byttet avslørte nok en gang Wengers mangel på dømmekraft. Ingen av de unnskyldningene/forklaringene vi har sett til nå henger helt på greip. Arsenal kommer sikkert tilbake i form utrover våren, og kan fortsatt vinne FA cupen og kapre fjerdeplassen. Men selv om de skulle klare dette, det skal mer til enn som så for at vi skal helt få tilbake troen på at Wenger har det som skal til for å ta Arsenal tilbake til topps. Alt har sin tid, og Wenger er uansett ingen fremtidsløsning, og derfor er kanskje sommeren uansett en passende anledning til å få inn nye krefter. Utfordringen er naturligvis å finne en som er god nok til å overta.

Link to comment
Share on other sites

Men uansett hvordan man snur og vender på det. Det var selve byttet som var problemet, ikke at man tapte i seg selv.

 

Det her er da virkelig snodig logikk som jeg skjønner fint lite av. Er det virkelig slik at det er byttet i seg selv som er problemet og ikke at vi tapte? Så å tape en kamp er ikke problemet, men et byttet som muligens viste seg å være uheldig? Hvis vi hadde vunnet kampen etter dette byttet, hadde byttet fortsatt vært problemet?

 

Hilsen Tapapa som mener at det hadde vært helt topp å bytte inn Arshavin, men at det var Walcott som burde bli byttet ut. Men det er så lett å komme med slike "smarte" løsninger når jeg vet hvordan kampen endte. Den luksusen hadde ikke Wenger.

Link to comment
Share on other sites

jo da RP7, det blir unyansert å gi byttet den direkte skylda for nederlaget, og som sagt er det liten grunn til å henge ut Arshavin. Og jeg er enig i mye av det du skriver i din oppsummering. Men uansett hvordan man snur og vender på det. Det var selve byttet som var problemet, ikke at man tapte i seg selv. Og man er naturligvis ikke ute av kampen om fjerdeplassen. Og man viste mye positivt i den andre omgangen. Men det gjør det hele bare enda verre, og byttet avslørte nok en gang Wengers mangel på dømmekraft. Ingen av de unnskyldningene/forklaringene vi har sett til nå henger helt på greip. Arsenal kommer sikkert tilbake i form utrover våren, og kan fortsatt vinne FA cupen og kapre fjerdeplassen. Men selv om de skulle klare dette, det skal mer til enn som så for at vi skal helt få tilbake troen på at Wenger har det som skal til for å ta Arsenal tilbake til topps. Alt har sin tid, og Wenger er uansett ingen fremtidsløsning, og derfor er kanskje sommeren uansett en passende anledning til å få inn nye krefter. Utfordringen er naturligvis å finne en som er god nok til å overta.

Klart byttet blir det helt avgjørende når Arsh blir gjort til syndebukk, men som jeg prøver å bevise i min oppsummering så er det flere som svikter i denne sammenhengen og i langt farligere sone enn Arsh. Jeg mener man skaper en illusjon om at byttet er det som tipper kampene i den ene eller den andre retningen. Men, jeg så kampen fra sofaen og syns også det var rart helt til de nevnte tanker gikk gjennom hodet mitt. En skade hadde vært katastrofe og et stort mellomrom er som skapt for Arsh. Tanken lar seg absolutt forsvare, men dessverre så blir Arsh den som i øyenfallende gjør feilen og dermed så hiver alle seg på bølgen. Jeg syns det er feil, men jeg skulle også sett at Chamberlain hadde fått fortsette i enda 10 minutter.

Når det har sagt så har jeg sett laktatverdier tatt etter 75 og 90 minutter samt scoret spillere på belastning i samme periode. Det er ekstemt hvordan verdiene skyter i været de siste 15 minuttene. Hodet blir slitent når kroppen blir sliten og feilene kommer lettere. Man er litt sen i en tackling eller man strekker benet litt lengre fordi man ikke orker det siste steget og vips så sitter strekken der. Det er det siste vi trenger nå.

 

Jeg skriver i første del av mitt innlegg noe du er inne på også. Det er summen av alt som har skjedd den siste tiden som utløser ropene om katastrofe og idioti. Isolert sett så tror jeg de aller fleste er enige om at vi tross alt spiller en meget god fotballkamp i går med høyt tempo og til tider meget gode bevegelser samtidig.

Byttet kan man diskutere så lenge man vil, men de som sitter på benken der har uendelig med erfaring når det gjelder å se på bevegelsesmønster, antall maks-aksjoner per tidsenhet og kroppsspråket til hver enkelt spiller. De kan langt tidligere enn oss andre se hvordan hver spiller er i forhold til sitt toppnivå. At vi andre sitter her og kommenterer, tror, mener og synser betyr ingenting. Vi har ingen av de samme forutsetningene og vi ser ikke disse gutta daglig på feltet. Det er så mange ting vi ikke har den ringeste anelse om og jeg skjønner at Wenger blir irritert når journalister eller andre som har mer eller mindre forståelse ber om forklaring på det han gjør og tenker. Han var tydelig presset i går og svarte nok ikke så lurt som han burde. Han har tidligere sagt at han glatt lyver til pressen hvis han må og det syns jeg han skal fortsette med på lik linje med Ferguson, JM og Gardiola. Få fokus på seg selv og bort fra spillerne så snart som mulig slik at de kan restituere i fred. Dette er bevisst og et spill de kjenner.

Link to comment
Share on other sites

Det her er da virkelig snodig logikk som jeg skjønner fint lite av. Er det virkelig slik at det er byttet i seg selv som er problemet og ikke at vi tapte? Så å tape en kamp er ikke problemet, men et byttet som muligens viste seg å være uheldig? Hvis vi hadde vunnet kampen etter dette byttet, hadde byttet fortsatt vært problemet?

 

Hilsen Tapapa som mener at det hadde vært helt topp å bytte inn Arshavin, men at det var Walcott som burde bli byttet ut. Men det er så lett å komme med slike "smarte" løsninger når jeg vet hvordan kampen endte. Den luksusen hadde ikke Wenger.

 

for å ta det siste først; "hele" verden så at byttet var "galskap" MED EN GANG. Man trenger ikke kampresultatet eller etterpåklokskapen for å konstatere det.

 

og for å presisere byttet i forhold til at man tapte. Uavhengig av hvordan denne kampen ville endt var byttet et prov på manglende dømmekraft fra Wenger sin side. Det mener ikke bare jeg; det ser altså ut til at et nesten samlet korps av fotballeksperter verden over mener det samme. At man så tapte gjorde naturligvis saken verre, selv om det naturligvis ikke er noen direkte årsakssammenheng her som RP7 er inne på, var det liten tvil om at Arsenals spill mer eller mindre falt sammen da Ox gikk ut. Og uansett om bytte kunne forsvares eller ikke, dette viser jo også hvor skjøre Arsenal er mentalt, og hvor lite som skal til for at de kommer ut av rytmen. DET alene er jo grunn god nok til å hevde at byttet var galskap. Hvor godt kjenner Wenger egentlig laget sitt? Og ekstra ille er det at laget var i ferd med å vinne kampen da Ox ble tatt ut. Det viser jo også at Wenger ikke evner å kjenne sin besøkelsestid, og gripe sjansene når de er der, og gjøre de grepene som er nødvendig for å få det til der og da. Hadde man vært underlegne og tapt hadde det jo vært greit, men byttet hadde ikke vært noen bedre av den grunn, selv om skadene hadde vært mindre. Og selv om dette byttet markerer et slags bunnpunkt av Wengers taktiske disposisjoner, den føyer seg inn i en etterhvert lang rekke med tvilsomme og dårlige taktiske vurderinger. Det mest frustrerende av alt er at det virker som Wenger er ute av stand til å lære av egne feil. Han har rett og slett kjørt seg fast.

Link to comment
Share on other sites

Tror frustrasjonen til mange komme som et resultat av hva laget har prestert de siste kampene og ikke som følge av gårdagens kamp. Den var i seg selv ganske bra og et langt steg forover i forhold til Fulham og tildels Swansea

 

Du har nok rett i dette, det har naturligvis samlet seg opp mye frustrasjon etter de to kampene og når vi da får ett nytt tap kan det fort bli krisemaksimering. Et flott innlegg, og de har du mange av, men jeg må si meg noe uenig med deg hva gjelder det første baklengsmålet samt byttet.

 

I første omgang blir vi spilt lave av United de siste 15 minuttene, før det er det Arsenal som har de to beste sjansene og United ingen. Så kommer to gode sjanser til United på venstre siden og deretter et mål som bør være unngått på overtid av første omgang. Dårlig press av Walcott, dårlig press av Djourou som heller ikke fikk noe støtte og dermed ville blitt helt isolert hvis han trakk lengre ut. Verken Walcott, Ramsey eller høyre stopper ga ham noe som helst hjelp i den situasjonen og da er det lett å bli passiv. Hadde han gått lengre frem hadde Giggs hatt enorme flater å utfordre inn mot boksen. Vermaelen har trukket inn før den lange klareringen, som Evra bryster ned og dermed starter angret, og han blir stående sentralt uten å orientere seg en eneste gang. Han aner ikke hvor Valencia er og taper duellen fordi han ikke følger med. Djourou kan godt få litt skyld, men den store syndebukken er Vermaelen..

 

Nesten uansett hvordan man vrir og vender på det så blir TV5 syndebukken all den tid det er han som taper duellen i feltet. MEN.

Innlegg som slås på denne måten er utrolig vanskelig å forsvare seg mot og jeg mener bestemt det burde vært mulig å unngått at Giggs fikk all tid han måtte ønske på å prikke kula inn i feltet med godfoten. Djorou vet at Giggs er ekstremt venstrebent og han vet at waliseren er blant de aller, aller beste til å curle slike innlegg inn i boksen. Derfor mener jeg at Djorou burde kommet tettere opp i press og sidestilt seg slik at Giggs måtte tatt med seg ballen innover, evt slått innlegget med høyre. Begge scenarioer er helt klart å foretrekke da høyrebenet til Giggs er langt unna "venstern`" hans. Men når han da ikke velger å gjøre dette burde han HVERTFALL ikke stå støtt som en saltbøsse flere meter unna med henda på ryggen.... !

 

.....og så kommer det mye omtalte byttet. Når resultatet av byttet blir som det blir er det lett å kritisere det. Jeg syns det var litt merkelig, men ikke helt uventet heller. En 18 åring som ikke har spilt mye den siste tiden med muskulatur som begynner å bli sliten er en tikkende bombe i forhold til skader. Skjønner hva Wenger tenker; Arsenal kjører kampen og det er mye plass i mellomrommet. Dvs i den posisjonen Arshavin er best. Han har også to meget gode involveringer med en gang han kommer inn, setter opp Yan før innlegget til Walcott og en meget smart passning til TR som frigjøres i mellomrommet. Så langt alt vel.. På scoringen er det veldig lett å henge ut Arshavin, men han går på en finte langt ute og det skjedde sikkert 30 ganger totalt sett gjennom kampen for begge lag. Ingenting spesielt med det og det skjer egentlig i en sone hvor det ikke bør være så farlig. Men, igjen så har han ingen støtte eller hjelp fra sideback eller venstre midtbane. Han er helt isolert og Vermaelen er langt unna. Arsh jobber faktisk meget bra etter dragningen og løper opp Valencia igjen, men uten annet press så har sistnevnte allerede kommet seg inn i 16 hvor det er 3! Arsenalspillere som ikke går i press eller tackler. Man kan si mye om jobben Arsh gjorde, men man kan si like mye om jobben de andre ikke gjorde.

Etter målet så faller kampen litt sammen for deretter å ta seg opp siste 7 minutter hvor vi for en gangs skyld faktisk skaper masse trykk og det er veldig lite som skiller at vi får en utligning. Der var igjen Arsh viktig i å frigjøre ball og spillere.

 

.....

 

Byttet blir kritisert fordi Chamberlaine var god da han ble tatt av, men tenk om han hadde fått en muskelskade de siste 10? Det er enorm forskjell i slitasje å spille 75 mot 95 minutter. De aller aller fleste skader på muskulatur skjer i denne tidsperioden

 

 

Her er jeg enig med piscator : Det var selve byttet som var problemet, ikke at man tapte i seg selv. For jeg er enig med deg i at Arshavin ble/blir hengt ut i alt for stor grad. Det ble gjort en dårlig jobb over hele "fjøla" og igjen får vi betale for å nærmest neglisjere sikring av kantspiller/back. At Arshavin kommer inn er forsåvidt greit, han er i mine øyne stort sett nesten tragisk å se på, men KAN plutselig trylle fram litt magi. Det er det at Chamberlain blir tatt av som fikk publikum og antageligvis nesten alle goonere til å rive seg i håret. Vet du har god peil på skader og det du sier om muskelskader er jo logisk, men her MÅ jo Wenger bare gamble?! Om det i det hele tatt kan kalles å gamble, det er jo ikke som at det var noen garanti for at han hadde blitt skadet. Hadde han vært skadet en lang periode før kampen hadde jeg skjønt mer, men Chamberlain har spill CC, han har spilt landskamper for England og har bra med trening i bena. Han var den eneste av midtbanespillerne som var direkte, som var en trussel, som skapte noe. Også tar Wenger han av.... Jeg gjentar min påstand. Byttene til Wenger er planlagt på forhånd, uavhengig av hvordan spillerne leverer. Selvsagt ikke alltid, men ofte. Og det er.... Idioti? Ikke langt unna hvertfall

 

Når det gjelder JD mot Yennaris så er jeg delvis enig med deg. Det er først og fremst dårlig organisering og lagledelse som gjorde at United bare kunne lempe ballen over til Nani gang på gang og det ble 1vs1 mellom han og JD. Hverken spillerne eller Wenger tok jo affære ! Samtidig mener jeg Wenger gjerne kunne klinket til og spilt Yennaris fra start av, gitt Djorous "historie" på høyreback. Han kan rett og slett ikke spille back! Posisjonsmessig er han uten og overdrive ekstremt svak. Klart det er en liten risk å kaste inn en 18-åring, men det har vist seg at det kanskje er vell så stor risk å la JD spille på backen kamp etter kamp.

 

Avslutningsvis vil jeg poengtere at jeg ikke er for å trekke frem syndebukker, grunnene til at vi taper stikker dypere enn enkeltprestasjoner, det er skinnende klart. Men dette er jo et diskusjonsforum og jeg synes hvertfall det er artig å diskutere rundt enkeltsituasjoner au ! ;D

 

Edit : Lener meg til piscator rundt forklaringen til hvorfor byttet var problemet etc. Well written piscator!

 

Link to comment
Share on other sites

 

for å ta det siste først; "hele" verden så at byttet var "galskap" MED EN GANG. Man trenger ikke kampresultatet eller etterpåklokskapen for å konstatere det.

 

og for å presisere byttet i forhold til at man tapte. Uavhengig av hvordan denne kampen ville endt var byttet et prov på manglende dømmekraft fra Wenger sin side. Det mener ikke bare jeg; det ser altså ut til at et nesten samlet korps av fotballeksperter verden over mener det samme. At man så tapte gjorde naturligvis saken verre, selv om det naturligvis ikke er noen direkte årsakssammenheng her som RP7 er inne på, var det liten tvil om at Arsenals spill mer eller mindre falt sammen da Ox gikk ut. Og uansett om bytte kunne forsvares eller ikke, dette viser jo også hvor skjøre Arsenal er mentalt, og hvor lite som skal til for at de kommer ut av rytmen. DET alene er jo grunn god nok til å hevde at byttet var galskap. Hvor godt kjenner Wenger egentlig laget sitt? Og ekstra ille er det at laget var i ferd med å vinne kampen da Ox ble tatt ut. Det viser jo også at Wenger ikke evner å kjenne sin besøkelsestid, og gripe sjansene når de er der, og gjøre de grepene som er nødvendig for å få det til der og da. Hadde man vært underlegne og tapt hadde det jo vært greit, men byttet hadde ikke vært noen bedre av den grunn, selv om skadene hadde vært mindre. Og selv om dette byttet markerer et slags bunnpunkt av Wengers taktiske disposisjoner, den føyer seg inn i en etterhvert lang rekke med tvilsomme og dårlige taktiske vurderinger. Det mest frustrerende av alt er at det virker som Wenger er ute av stand til å lære av egne feil. Han har rett og slett kjørt seg fast.

 

+1 Applaus fortjent.

Link to comment
Share on other sites

 

for å ta det siste først; "hele" verden så at byttet var "galskap" MED EN GANG. Man trenger ikke kampresultatet eller etterpåklokskapen for å konstatere det.

 

og for å presisere byttet i forhold til at man tapte. Uavhengig av hvordan denne kampen ville endt var byttet et prov på manglende dømmekraft fra Wenger sin side. Det mener ikke bare jeg; det ser altså ut til at et nesten samlet korps av fotballeksperter verden over mener det samme. At man så tapte gjorde naturligvis saken verre, selv om det naturligvis ikke er noen direkte årsakssammenheng her som RP7 er inne på, var det liten tvil om at Arsenals spill mer eller mindre falt sammen da Ox gikk ut. Og uansett om bytte kunne forsvares eller ikke, dette viser jo også hvor skjøre Arsenal er mentalt, og hvor lite som skal til for at de kommer ut av rytmen. DET alene er jo grunn god nok til å hevde at byttet var galskap. Hvor godt kjenner Wenger egentlig laget sitt? Og ekstra ille er det at laget var i ferd med å vinne kampen da Ox ble tatt ut. Det viser jo også at Wenger ikke evner å kjenne sin besøkelsestid, og gripe sjansene når de er der, og gjøre de grepene som er nødvendig for å få det til der og da. Hadde man vært underlegne og tapt hadde det jo vært greit, men byttet hadde ikke vært noen bedre av den grunn, selv om skadene hadde vært mindre. Og selv om dette byttet markerer et slags bunnpunkt av Wengers taktiske disposisjoner, den føyer seg inn i en etterhvert lang rekke med tvilsomme og dårlige taktiske vurderinger. Det mest frustrerende av alt er at det virker som Wenger er ute av stand til å lære av egne feil. Han har rett og slett kjørt seg fast.

Det er ingen tvil om at byttet er omdiskutert og det er ingen tvil om at Chamberlain presterte godt da han gikk av. Men, det er feil at Arsenal falt sammen etter byttet. De skaper to gode muligheter satt opp indirekte av Arsh før scoringen kommer. Deretter faller laget sammen frem til at det gjenstår syv minutter, dvs fra 88. minutt og ut.

Jeg fastholder at det skapes en illusjon om at byttet var helt avgjørende fordi Chamberlain ble tatt av og akkurat Arsh kom inn. Målet kommer pga mange feil og Arsh blir gjort til syndebukk fordi man ønsker det.

 

Vermaelen er uavhengig av godt innlegg fra Gibbs (eller Giggs for de som er litt pirkete.. Edit RP7 25.01.12) eller ikke alt for passiv på begge scoringer og burde fått langt mer oppmerksomhet enn hva han har fått. Generelt så blir han veldig ofte beskyttet fra fansen til tross for åpenbare feil og årsak til scoringer i mot. Den første på søndag er så håpløs at jeg ikke har ord; fra klareringen til ballen er i mål så er det 3-4 trekk uten at han aner hvor Valencia er. Det er fryktelig svakt. God heading og godt slått innlegg, men likefullt utilgivelig å ikke vite hvor vingen befinner seg

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at byttet er omdiskutert og det er ingen tvil om at Chamberlaine presterte godt da han gikk av. Men, det er feil at Arsenal falt sammen etter byttet. De skaper to gode muligheter satt opp indirekte av Arsh før scoringen kommer. Deretter faller laget sammen frem til at det gjenstår syv minutter, dvs fra 88. minutt og ut.

Jeg fastholder at det skapes en illusjon om at byttet var helt avgjørende fordi Chamberlain ble tatt av og akkurat Arsh kom inn. Målet kommer pga mange feil og Arsh blir gjort til syndebukk fordi man ønsker det.

 

Vermaelen er uavhengig av godt innlegg fra Gibbs eller ikke alt for passiv på begge scoringer og burde fått langt mer oppmerksomhet enn hva han har fått. Generelt så blir han veldig ofte beskyttet fra fansen til tross for åpenbare feil og årsak til scoringer i mot. Den første på søndag er så håpløs at jeg ikke har ord; fra klareringen til ballen er i mål så er det 3-4 trekk uten at han aner hvor Valencia er. Det er fryktelig svakt. God heading og godt slått innlegg, men likefullt utilgivelig å ikke vite hvor vingen befinner seg

 

:-)

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Arsenal 1-2 Man U: By the Numbers

 

By 7amkickoff1:34 pm ·January 23, 2012

 

cover-460x250.jpg

 

11 – Consecutive League matches without an Arsenal win when Mike Dean is referee

5 – Yellow cards for Arsenal

5 – Free kicks earned by Arsenal*

5 – Free kicks Arsenal won in their own half

4 – Free kicks earned by Arsenal in the second half

14 – Free kicks earned by Man U all in midfield

8 – Free kicks earned by Man U in the second half

137 – Completed passes from open play in the second half by Arsenal*

0 – Corners taken by Arsenal*

0 – Through balls attempted by Arsenal

40 – Percent of opposition shots on goal which the opponents are converting into goals**

28 – Percent of Arsenal shots on goal which Arsenal are converting into goals***

50,000 – Substitutions Arsene Wenger has made in his career

701 – Premier League goals Arsenal have allowed

609 – Positive goal difference by Arsenal in the Premier League era

44 – Positive goal difference by Tottenham in the Premier League era

33 – Arsenal goals conceded in 22 League games**

31 – Arsenal goals conceded in the entire 2007-2008 season

12 – Teams with a better defensive record than Arsenal

5 – Arsenal’s position on the League table despite their terrible defensive record

 

Theo Walcott

26 – Passes completed from open play

3 – Number of times Theo was dispossessed

1 – Successful dribble (in the Arsenal half)

1 – Tackles by Theo

1 – Interceptions by Theo

0 – Key passes, accurate crosses (of 4), or accurate long balls (of 3)

 

The Ox™

31 – Passes completed from open play

6 – Times Ox was dispossessed

2 – Successful dribbles (both in the Man U half)

4 – Tackles by Ox

0 – Interceptions by Ox

4 – Key Passes

2 – Successful long balls

0 – Accurate crosses

 

Arshavin

7 – Passes attempted by Arshavin

0 – Blocks, tackles, clearances, free kicks won, turnovers, times dispossessed, etc.

 

Park (Arsenal)

5 – Passes attempted

0 – Other contributing statistics

 

right-back.jpg

 

Djourou

0 – Key passes

0 – crosses

83 – percent of passes successful

1 – tackle

1 – clearances

1 – interception

 

Yennaris

2 – Key Passes

3 – Successful crosses – led both teams

94 – percent passes successful

4 – tackles

3 – clearances

1 – interception

 

Mertesacker

1 – Clearance off the line

2 – Aerial duels as a defender

3 – Aerial duels as a center forward

0 – Aerial duels won

 

You can see all of my insanity at 7amkickoff.com and @7amkickoff on twitter.

 

* Arsenal season low

** Wenger era low

*** Worst since 2006/2007

Link to comment
Share on other sites

(..) det er feil at Arsenal falt sammen etter byttet. (..) Arsh blir gjort til syndebukk fordi man ønsker det. (..) Vermaelen er uavhengig av godt innlegg fra Gibbs eller ikke alt for passiv på begge scoringer og burde fått langt mer oppmerksomhet enn hva han har fått. Generelt så blir han veldig ofte beskyttet fra fansen til tross for åpenbare feil og årsak til scoringer i mot.

 

mulig at det er litt spissformulert å hevde at Arsenal falt sammen, men kvaliteten i spillet sank ganske umiddelbart. Arsh ble IKKE gjort til syndebukk. Publikum pep ikke på ham men på Wenger. Det er ogå feil å gi Arsh skylda for baklengsmålet. Dette må sees som en indirekte konsekvens av at kvaliteten i Arsenals spill falt, ikke at Arsh mislykkes i å stoppe Valencia. Det var jo også andre forsvarere som kunne brutt angrepet. Og Vermaelen hadde en dårlig kamp, og har når sant skal sies vært variabel i høst. Vi skal jo ikke sope dette under teppet, men vi må også evne å se bak begivenhetene. Han er ingen naturlig venstreback, og han har vært småskadet - noe som i hvertfall delvis kan forklare ustabil form. Men grunnen til at så mange fans ser gjennom fingrene mange av feilene Vermaelen gjør er at han også bidrar mye positivt. Han gir alltid full innsats, og har en fortrinnlig innstilling. Da er det lett å glemme feil, akkurat som at vi tilgir RvP at han blåste kula utenfor på åpent mål fra 7-8 meter i en posisjon til og med JEG trolig hadde scoret...

Link to comment
Share on other sites

Hva pokker tror dere RvP er? Han er et menneske, som av et av ørten zoomkameraer ble fokusert i 5 sekunder da han relativt anonymt sier "no" for seg selv. Det er tross alt ikke slik at han har gjort et offentlig opprør. Vi har vist pinadø problemer nok om ikke RvP's navn skal heftes ved det også.

 

Han sier at ikke "No" fordi Wenger tok ut den eneste som kunne vunnet oss kampen! De som kritiserer han for det har røykt like mye crack som Wenger selv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...