Jump to content

22.01.12 Manchester United (H)


49 unbeaten

Recommended Posts

14254qq.pngVS 29ncsnb.png

Barclays Premier League

22.01.2012 - kl. 17.00

Emirates Stadium, London

Kampen vises på TV2 PL HD1

 

Om laget har manglet motivasjonen foran kampene mot Fulham og Swansea, så skal de denne helgen få være 100 % skjerpet når de regjerende mesterne kommer på besøk, de samme spillerne som gjorde oss til latter på Old Trafford med sluttresultatet 8-2. Nå skal kjærringa reises og Wengers utvalgte skal få bevise sin plass i stallen verdig foran det som kan bli en opprydning av de sjeldne om trenden ikke blir snudd!

 

Skadene i Arsenal kunne man skrevet en lang bok om; når en tror det går mot lysere tider får selvfølgelig den du helst ikke skal miste en muskelskade som setter han ut i 3-4 uker, og slik har det vært i mange, mange år nå så dette er vi vant til. Foran oppgjøret som vi alle elsker å vinne nesten mest i løpet av sesongen stiller man med usikkerhet rundt viktige spillere som Vermaelen, Arteta, Gibbs og Sagna, blir alle klare til kamp eller må forsvaret igjen stille B-preget? Spesielt stort er savnet etter ekte backer. Ikke det at vi mangler så mye defansivt med Miquel og Djourou som er ok bakover på banen, men fordi spillet vårt blir enda smalere enn vanlig fremover på banen og vingene våres svake form kommer av manglende dekning på kanten. I skadefraværet til Gibbs, Santos, Jenkinson og Sagna har jeg enda ikke sett backen vår komme på dobbling ved motsatt hjørneflagg og sett bort fra Coquelins finter mot Aston Villa 21. desember (?) har innleggene vært total mangelvare. Nesten såpass savnet at innleggene til Clichy hadde vært å foretrekke!

 

Skader:

Wilshere

Diaby

Santos

Jenkinson

Sagna

Gibbs

Arteta

Fabianski

Coquelin

 

Av disse skulle noen returnert tidlig desember mens andre ventes tilbake i midten av februar - forventer en oppdatering på Wengers kommende pressekonferanse.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 361
  • Created
  • Last Reply

United er det eneste laget som kan konkurrere på antall skader så denne gangen har vi fint lite å skjule oss bak. Forventer revansj fra OT og en innsats som om djevelen og hans utvalgte adjutanter hadde funnet fram sine fineste høygafler og var i hælene på samtlige spillere

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa i Swansea-tråden så tror jeg Arsenal slår tilbake i denne kampen. Minst uavgjort tror jeg vi klarer. Den store formspilleren er uten tvil Valenica (Se her: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GeGdXwiLq9o). Rooney ser også til å være litt på vei mot formen og han har en stygg tendenes til å score mot oss. Carrick har vært litt farligere de siste kampene, men jeg tror nok ikke han vil være noen stor trussel denne kampen. Berbatov var nylig i kjempeform, men det er supersuben Hernandez jeg frykter mest.

 

I likhet med oss har Man U mange skader. Vi slipper deres beste defensive spiller i Vidic. Fletcher som har hatt flere gode kamper mot oss (mye grunnet dommere som tillater alt for mye) er også ute. Anderson usikker. Dersom vi får Arteta tilbake, tror jeg vi vinner midtbanekrigen, noe som vil være viktig for å ha taket i kampen. Man U vil nok satse på kontringer som vanlig, og med Nani og Valencia på kantene er det liten tvil om at backene våre må være meget konsentrerte kampen gjennom. Nå har spillerne våre muligheten til å vise sin mentale styrke som Wenger hele tiden snakker om. Hvis ikke spillerne er motiverte for denne kampen, vet jeg ikke hva som kan motivere dem. De som ikke løper til krampen tar dem kan bare ta kofferten og dra med en gang. Dette skal være spillernes mulighet til å hevne seg for det ydmykende tapet på Old Trafford. Man U har vært den nest største (for mange av oss den største) rivalen vår i 2 tiår og Arsenal trenger også å komme tilbake på sporet igjen etter de to unødvendige tapene.

 

Med forsvaret de stiller, og en sentral midtbane som bør være mulig å overkjøre skal det være muligheter. Angrepet deres er jeg derimot livredd for, selv om vi har vært gode til å holde tett bakover på hjemmebane. Vi holder neppe nullen, men de tror jeg heller ikke de gjør. Jeg har troen på at vi vinner, men om det blir et vendepunkt er jeg derimot ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Henry og Arteta er visstnok usikre sammen med Vermaelen og Sagna. Attpåtil er Jenkinson, Gibbs, Santos, Coquelin, Diaby og Wilshere garantert ute.

 

Kan ikke akkurat si jeg har stor tro på noe annet enn et tap her. Særlig hvis Arteta er ute også.

Link to comment
Share on other sites

Kvalmt å si det.. men jeg også. På lang sikt er nok dette det absolutt beste. Som overhøvlingen på Old Trafford. Det lønte seg i lengden og hvis det kun hadde endt 3-1 f.eks. så tviler jeg sterkt på at Arteta, Mertesacker, Benayoun og Park hadde vært Arsenal spillere den dag i dag.

 

Huff.. grøsser av den tanken. Da hadde vi vel ligget på 16 plass.

Link to comment
Share on other sites

Kvalmt å si det.. men jeg også. På lang sikt er nok dette det absolutt beste. Som overhøvlingen på Old Trafford. Det lønte seg i lengden og hvis det kun hadde endt 3-1 f.eks. så tviler jeg sterkt på at Arteta, Mertesacker, Benayoun og Park hadde vært Arsenal spillere den dag i dag.

 

Jeg har nevnt dette noen ganger, men jeg gjør det igjen.

 

Det irriterer meg, særlig når det kommer fra supportere av andre lag, at folk tror at dette var panikkjøp av Wenger. Wenger kjøpte spilllere inn fordi spillere ble solgt ut. Disse handlene kom Arsenal ut av med fortjeneste, på tross av den høye aktiviteten på overgangsmarkedet helt på slutten. Å handle helt på slutten virker klubben å være komfortabel med, og forsåvidt er det helt greit, selv om det muligens ga oss en dårligere start i år enn det vi burde hatt. Men dette var ikke panikkjøp og det gjorde ikke Arsenal til et "kjøpelag", som de kunnskapsløse tror.

 

Å håpe at Arsenal taper denne kampen for at Wenger skal få opp øynene er for meg uforståelig og jeg regner med at dere ikke mener det innerst inne. Wenger er ikke så dum. Ikke for å si "Wenger knows" og å avslutte der, men ærlig talt: Wenger vet da noe.

 

Det "noe som må gjøres" kommer Wenger til å gjøre etter beste evne, uavhengig av resultat på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg er nærmest 100% sikker på at Mertesacker og Arteta var panikkjøp er fordi Wenger ALLTID har sagt at han vil hente de spillerene han vil ha tidligst mulig. Når Wenger da henter sistnevnte uten i det hele tatt å ta en medical fordi tiden ble så knapp så burde det fortelle noe. Benayoun rakk heller ikke å gjennomføre en medical.

 

Virker det som en rolig og kalkulert avgjørelse? Nei. Det lukter som panikk.

Link to comment
Share on other sites

Mertesacker var helt klart tilgjengelig hele sommeren da han ikke ville signere ny kontrakt med Bremen og de var villige til å selge for en pris på rundt £6-8M som ble rapportert tidlig i juli. Hvorfor skulle da Wenger vente nærmest 2 måneder med å hente inn denne spilleren når han endte opp med å betale £7M for han siste dagen uansett? Uansett om Wenger gjorde dette for å spare litt penger eller fordi han mente laget var godt nok så var det en latterlig dårlig jobb av franskmannen å la det gå så lang tid og til nærmest siste time før han handlet inn tyskeren. Vet virkelig ikke hva som er verst jeg hvis han ikke innså at laget trengte en midtstopper til av høy klasse før den siste dagen av overgangsvinduet, eller om han mente det var en smart handling å vente så lenge for å spare et par kroner.

 

Når det gjelder Arteta så bekreftet Moyes og Arteta selv at de plutselig fikk et bud fra Arsenal på kvelden den 31 august uten at det tidligere hadde vært noe dialog eller interesse fra Arsenal. Når Arteta attpåtil har slitt med en god del skader de siste 3 sesongene så høres det temmelig drøyt ut å droppe en medisinsk sjekk såfremt det ikke haster.

 

Hvor ofte hører du om at en overgang blir gjort uten av spillerene har en medical først? Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha hørt om det en eneste gang før.

Link to comment
Share on other sites

Arteta ble hentet fordi man fikk opplysninger om at Wilshere måtte opereres og dermed ble ute mye lengre en forutsett. Dette var nok det eneste hastekjøpet.

Wenger har vurdert Mertesacker over flere år og han visste nok nøyaktig hva han fikk. At det tok tid kan ha flere årsaker. Pris er en ting, men kan også tenkes at Bremen ønsket å beholde ham så lenge som mulig slik at de selv hadde tid til å forsterke eller sette sammen en ny bakre firer. Kjøpende lag er tross alt bare en av tre parter som skal bli enige når det gjelder en overgang.

Vi kan jo si akkurat det samme med Nasri og Cesc. Vi beholdt dem så lenge som mulig i håp om de skulle bli eller at prisen skulle bli så høy som mulig. Både City og United var etter Nasri fra mai, Barca har jaktet Cesc i 2 år, likevel skjer ikke signeringen før sent i vinduet. Var så vidt jeg husker under de internasjonale datoene i august for Cesc enda senere for Nasri som spilte mot Liverpool før han gikk.

 

For at dette ikke skal bli helt off topic så føyer jeg til at jeg håper vi vinner mot United på søndag :D :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok ha vært mye rart angående Mertesacker, men det var hvertfall utrolig uheldig at han kom såpass sent som han gjorde. Hadde han kommet like tidlig som Gervinho f.eks. så ville han trolig vært varm i trøya allerede i åpningskampen mot Newcastle og vi ville vært langt bedre skodd enn det vi var tidlig i sesongen defensivt og det ville også gjort ting langt lettere for Mertesacker om han fikk spilt preseason med resten av laget.

 

Når det gjelder Arteta så mener jeg at Benayoun var i akkurat samme bås. Det kan være fordi Wenger fikk beskjed om at Wilshere ville være ute såpass lenge, men uansett så ville vi hatt en latterlig svak og ung stall hvis det kun var snakk om å ha Wilshere og Ramsey sammen med Song.

 

At Wenger holdt på Nasri og Fabregas såpass lenge som han gjorde for å få mer penger ut av avtalen er helt ok det, men da burde erstatterne vært så godt som klare allerede. Dette var de tydeligvis ikke og vi har fortsatt til gode å ha en erstatter for Nasri på venstrekanten. Opprinnelig så er jeg temmelig sikker på at planen til Wenger var å spille Gervinho på høyre med Nasri på venstre, mens Song, Diaby og Wilshere spilte sentralt. Dessverre gikk den planen til helvete da Nasri fortalte at han ville vekk i slutten av juli.

 

Fabregas derimot tror jeg Wenger forstod var på vei vekk allerede tidlig i vinduet og at han holdt på han så lenge som han kunne for at vi skulle få en "fair" pris. Dog mener jeg Fabregas forsvant for småpenger når man tar i betraktning hvor god han var.

 

Altså det som irriterer meg er hvor sent i vinduet fremtiden til Cesc og Nasri ble offentliggjort og hvor aldeles sent Mertesacker og Arteta kom inn og det faktum at vi fortsatt etter 5,5 år mangler en ersatter for Pires. Rosicky og Nasri ble begge hentet inn for å erstatte franskmannen, men begge to var milevis unna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke nok innsikt i detaljene rundt hver enkelt overgang til å skrive en tekstvegg med motforestillinger mot informasjonen du oppgir. Poenget mitt kan dog sies enkelt nok til at dette slik jeg ser det ikke er nødvendig. Kall det gjerne en billig argumentasjonsteknikk, men jeg oppsummerer her enkelt og greit mine poenger.

 

Mine oppfatninger er følgende:

 

1. Tapet på Old Trafford (og mot Liverpool, samt uavgjort-kampen borte mot Newcastle før det igjen og hva det nå enn var av skuffende resultater rundt dette tidspunktet), førte ikke til en hodeløs og panikkpreget shoppingfest helt på slutten av overgangsmarkedet.

 

2. Arsenal hadde mer kontroll på det som foregikk enn det det ofte kan virke som. I hvert fall når man leser her på forumet.

 

3. Opplysningene rundt overgangene vi har tilgang til, er ikke hele sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir ingen lett oppgave, men det er heimebane og Arsenal skal vinne heime. Det ville sjølvsagt vore enklare om Arteta, Vermaelen, Sagna, Wilshere, Henry og Santos og for den del Gervinho hadde vore tilgjengelege.

 

Kan dette bli laget:

 

Szczesny

Djourou

Koscielny

Mertesacker

Miguel

Song

Walcott

Ramsey

Rosicky

Oxlade Chamberlain

van Persie

 

Fleire av desse er ikkje i form og må overprestere skal me ta 3 poeng, tenker då spesielt på sidebacker og Ramsey..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg gruer meg eller gleder meg mest til denne kampen, magefølelsen er dårlig, men United er langt fra umulig å slå.

Tipper United kommer til å kjøre knallhardt mot begge backene våre med Valencia og Nani. Frykter at dette med Djorou og Miquel på backene kan avgjøre kampen i vår disfavør. Vet ikke om det noe nytt rundt Vermaelen, men håper virkelig han blir klar til denne matchen og kan ta venstrebacken.

Blir også spennende å se hvem som vinner midtbaneduellen, her tror jeg vi går seirende ut om Arteta er fit for fight, men frykter at vi uten han vil få store problemer også sentralt i banen. Om vi sliter like mye som vi gjorde mot Swansea på midtbanen frykter jeg at den kan bli en massakre alà den på Old Trafford.

Link to comment
Share on other sites

Et lite off-topic innlegg, men det hadde vært flott om du benyttet deg av standardfont og størrelse, Maestro. Den er valgt som standard på grunn av lesbarheten.

 

Dessverre melder John Cross at han tror Arteta går glipp av kampen, det er virkelig et skudd for baugen og jeg frykter at den sentrale midtbanen, som skulle vært en av våre fordelere blir overkjørt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Et lite off-topic innlegg, men det hadde vært flott om du benyttet deg av standardfont og størrelse, Maestro. Den er valgt som standard på grunn av lesbarheten.

 

Dessverre melder John Cross at han tror Arteta går glipp av kampen, det er virkelig et skudd for baugen.

Hva er standardfont og skriftstørrelse? Skriver innleggene ofte i word først for å luke bort skrivefeil, så bruker klipp/lim.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...