Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

1 hour ago, Verminator5 said:

Hvem er de unge og lovende som erstatter Willian og Guendouzi? Nelson ville vært en naturlig erstatter for førstnevnte, men ser ut til å være fryst ut i kulden. 

Som du sier Nelson. Guendouzi har vi Azeez. Veldig veldig spennende ung mann!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Verminator5 said:

Hvem er de unge og lovende som erstatter Willian og Guendouzi? Nelson ville vært en naturlig erstatter for førstnevnte, men ser ut til å være fryst ut i kulden. 

Jeg skal innrømme at jeg ikke har konkrete "unge og lovende" spillere i tankene. Jeg står likevel ved det jeg skrev og det skyldes at jeg mener at vi har for mange "unødvendige" spillere på lønningslisten.

Ja, Nelson kan erstatte Willian og jeg har ikke noe i mot det, men Willian var langt på vei en unødvendig spiller i troppen sist sesong, og derfor vil jeg heller la de neste som banker på døren fra ungdomsstallen få en sjanse enn å kjøpe inn en "unødvendig" spiller for å erstatte han.

Guendouzi var ikke i troppen sist sesong, så derfor trenger vi ikke å erstatte han, og som jeg skrev rundt erstatter for Willian så vil jeg heller la spillere fra ungdomstroppen få en sjanse enn å kjøpe inn en "unødvendig" ny spiller.

Jeg vil presisere at jeg mener vi bør få inn flere nye spillere, for der er posisjoner vi trenger å styrke i laget, men i antall så bør det flere spillere ut enn spillere inn.

Luiz er borte og her ønsker jeg at Arsenal skal ta sjansen på å hente tilbake Saliba som hans erstatter. Jeg er fremdeles litt usikker på våre midtstoppere, men velger å forsatt ta sjansen på de resterende vi har.

Bellerin forsvinner sannsynligvis. Vi har Chambers og Soares som kan fungere i den posisjonen, men de er etter min mening ikke fullverdige erstattere. Vi må ha inn en ny høgre back.

Xhaka ser også ut til å forsvinne og her må vi ha inn en enda bedre spiller som erstatter. Willock nevnes av enkelte her, jeg har ikke noe i mot å beholde han, men er mer usikker på om han er en fullgod erstatter. Vi må ha inn en ny spiller.

Jeg forventer at Mat Ryan snart formelt blir klar for Arsenal, hvis ikke så må vi hente inn en målvakt.

Vi må også ha inn et alternativ til Tierney på venstre back. Tierney som for meg er en av de beste backene i ligaen er dessverre også litt skadeutsatt. Vi trenger en spiller inn som er god nok til å avlaste han når kampprogrammet blir for tøft og erstatte han når/hvis det oppstår skadeproblemer. akkurat som på høgre back så er ikke Soares en fullverdig erstatter.

Hvis Laca og/eller Auba forsvinner så bør vi få inn en ny spiller på topp. "Spisspoolen" blir for liten hvis noen av de forsvinner.

Willian, Guendouzi, AMN, Ceballos, Ødegaard, Nketiah, Nelson, Runarsson og ellers diverse ikke-navngitte spillere som er på utlån er ikke spillere som direkte (mann for mann) MÅ erstattes.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter på at KSE skal gi opp eierskapet av vår kjære klubb så kan jeg ta med en litt historisk sak rundt klubbens eierskap.

For nøyaktig 111 år siden (10. juni 1910), da klubben fremdeles holdt til sør for elva, så tilbød klubbens eier Henry Norris lokalbefolkningen å kjøpe aksjene i Woolwich Arsenal. Oppslutningen uteble og det sies at dette var en av de viktigste årsakene til at klubben få år senere ble flyttet til N5.

Nevnte Norris hadde en finger med, direkte eller indirekte, i "spillet" rundt flere av dagens Londonklubber.

Norris kjøpte aksjemajoriteten i Woolwich Arsenal i 1910 (da klubben hadde store økonomiske problemer) samtidig som han satt i styret for Fulham FC. Han var  en periode styreformann i Fulham og han prøvde da å slå sammen de to klubbene til en ny "superklubb", noe som ble blokkert av ligaens ledelse.
Mens han var styreformann i Fulham så ble han også tilbudt muligheten til å flytte klubben til Stamford Bridge, men han mente at leien for "brua" var for høy (£1500 pr år) og takket nei. Eieren av Stamford Bridge, Gus Mears, valgte da å starte sitt eget fotballag som fikk navnet Chelsea. Jeg må her skyte inn at jeg ikke er overbevist om Norris sin rolle når det gjelder hans indirekte rolle rundt opprettelsen av Chelsea FC. Det er relativt sikkert at klubben Chelsea ble startet etter at Fulham sa nei til å leie Stamford Bridge, men årstallene som det blir referert til spriker noe, så jeg er usikker på om det kanskje kan ha skjedd noen få år før Norris ble styreformann i Fulham.

Norris bygde så ny stadion for klubben i nord-London og flyttet klubben der i 1913, samtidig som Woolwich delen av navnet ble sløyfet. Norris er sannsynligvis også en av hovedårsaken for hatet mellom supporterne for Arsenal og Tottenham.
Arsenal var nede i andre divisjon da ligaen ble suspendert på grunn av første verdenskrig. Uten å gå inn på en lang historie så klarte "politikeren" Norris å "fikse" at Arsenal ble gitt opprykk til første divisjon i 1919 på bekostning av Tottenham, som egentlig lå bedre an tabellmessig da ligaen ble suspendert p.g.a. krigen.
Noe av det siste Norris gjorde som styreformann i Arsenal var å utnevne legendariske Herbert Chapman som manager i Arsenal.

Som man kan lese overså har det vært aktive eiere/styreformenn i Arsenals historie og motstykke kan vel kalles Silent Stan!!!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stefanb said:

Som du sier Nelson. Guendouzi har vi Azeez. Veldig veldig spennende ung mann!

Om Xhaka forsvinner til Roma, hvilket er meget sannsynlig, sitter vi igjen med Elneny, Partey og Willock. Azeez er sikkert talentfull, men jeg syns vi må inn med tyngre skyts. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Verminator5 said:

Om Xhaka forsvinner til Roma, hvilket er meget sannsynlig, sitter vi igjen med Elneny, Partey og Willock. Azeez er sikkert talentfull, men jeg syns vi må inn med tyngre skyts. 

Helt enig i det og de fleste av oss er vel av den mening at Xhaka må erstattes av en spiller utenfra. 

Men når Stefan nevner Azeez så var vel det et svar på ditt spørsmål (til meg) om hvem av våre unge lovende som kan erstatte Guendouzi. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Polljen said:

Helt enig i det og de fleste av oss er vel av den mening at Xhaka må erstattes av en spiller utenfra. 

Men når Stefan nevner Azeez så var vel det et svar på ditt spørsmål (til meg) om hvem av våre unge lovende som kan erstatte Guendouzi. 

Ja, jeg forstår hva han mener. Men jeg velger å se på helheten i stallen, og ikke bare 1-til-1 bytte. Vi har for få, og får dårlige spillere på sentral midtbane. I en slik situasjon vil ikke jeg bytte en spiller med erfaring fra PL og Bundesliga, med en uprøvd junior. Nå må jo riktignok troppen slankes, da vi ikke har Europaspill. Tror egentlig vi er enige, men semantikken gir litt rom for diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Gunners68 said:

Da begynner vi borte mot Brentford. Deretter Chelsea og City borte . Det er 9 kjappe poeng det 🙂 

Nja, Brentford kan bli tøffe. Jeg tenker vi sier oss fornøyde med uavgjort mot dem, Chelsea og City bør være enkel match.

Link to comment
Share on other sites

Så sant koronaen tillater det så hadde jeg allerede blinket meg ut siste helgen i september for en tur til favorittbyen min, passer da godt med Tottene på Emirates.

(PS! er allerede fullvaksinert 😁 så jeg slipper karantene hjemme, satser på at det samme gjelder UK da)

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Polljen said:

Så sant koronaen tillater det så hadde jeg allerede blinket meg ut siste helgen i september for en tur til favorittbyen min, passer da godt med Tottene på Emirates.

(PS! er allerede fullvaksinert 😁 så jeg slipper karantene hjemme, satser på at det samme gjelder UK da)

Vi får håpe det snart kan bli mulig å reise over igjen. Har alt fått melding fra tidligere kollegaer som jeg har reist over årlig med i 20 år. Vi har kommet frem til siste helgen i november , da spiller vi hjemme mot Newcastle. Denne gangen skal vi ha base i Brighton . De vil se Brighton - Leeds. Greit når det er korte avstander og det går ofte tog.

Link to comment
Share on other sites

Ingen måned som utmerker seg som en "helvetes måned". Greit nok, august med Chelsea og City samt november med Pool og United, men eller så er det egentlig grei fordeling utover høstsesongen.

Mulig at jeg skriver mot bedre vitende 😚, men er ikke det ”deilig” med litt hvile mellom oppgjørene (ingen unødvendige europeiske oppgjør på torsdagene)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Hadde det nå vært kamper i gode gamle CL , men thank god for at vi slipper Conference. Nå er med et par unntak av midtuke kamper kun helge kamper å konsentrere seg om. Helvete - må trene meg opp til å snakke med madamen igjen 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Denne Bissouma har vært linket til oss i lang tid. Jeg vet ikke så mye om han, bare at han var god når vi spilte mot Brighton sist. Ung er han også. 

Jeg er allikevel skeptisk. Skal vi risikere å miste hele den sentrale midtbanen under afrikamesterskapene? Hvem skal bekle sentral midtbane hvis Partey, Bissouma og Elneny må representere sine landslag? 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Tapapa said:

Denne Bissouma har vært linket til oss i lang tid. Jeg vet ikke så mye om han, bare at han var god når vi spilte mot Brighton sist. Ung er han også. 

Jeg er allikevel skeptisk. Skal vi risikere å miste hele den sentrale midtbanen under afrikamesterskapene? Hvem skal bekle sentral midtbane hvis Partey, Bissouma og Elneny må representere sine landslag? 

Her kom du meg i forkjøpet, Tapapa. Har tenkt denne tanken selv. Snakk om å gjøre seg sårbare. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Verminator5 said:

Her kom du meg i forkjøpet, Tapapa. Har tenkt denne tanken selv. Snakk om å gjøre seg sårbare. 

Hvis vi får Bissouma relativt billig samt får inn enda en lignende spiller, men som ikke er afrikansk(Neves, Locatelli?) og Xhaka, Guendouzi blir solgt, så vil jeg ikke si det er 'så' ille. 

Link to comment
Share on other sites

Dette er for så vidt et "useriøst rykte", men siden det ikke handler om konkrete spillere så tar jeg det her i denne tråden.

Jeg har i det siste snappet opp noen rykter her og der som tilsier at "Stumme Stan" har gitt klarsignal til å bruke en del midler på å oppgradere spillerstallen. Summene som nevnes varierer, men de har til felles at det handler om en totalsum som er ett tresifret millionbeløp (i £).

Ett av ryktene sier også at Arsenal  i hovedsak vil gå etter unge spillere som har et potensiale til å øke i verdi og at dette er en av hovedårsakene til at Kroenke er villig til å bruke en del penger nå.

Personlig så er jeg skeptisk til disse ryktene, men flere av de mest ryktede spillerne passer den profilen som nevnes ovenfor.

Det er også et stor spørsmål om hvor disse midlene skal komme i fra, uten om "mindre" summer fra spillersalg. Direkte bidrag fra Stan sin lommebok vil vel bli regnet som brudd på FFP og kan skape problemer med en forhåpentligvis snarlig retur til CL. Det har vært nevnt at klubben har tatt opp lån i forbindelse med Covidkrisen som de er i stand til å tilbakebetale tidligere enn nødvendig og som kan bli brukt til å finansiere spillerkjøp. Jeg antar også at klubben i stor grad vil prøve å få i stand avtaler rundt spillerkjøp som betyr at en kjøpssum blir betalt over flere år (noe de har gjort rundt flere spillerkjøp tidligere)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Simbad said:

Hvis vi får Bissouma relativt billig samt får inn enda en lignende spiller, men som ikke er afrikansk(Neves, Locatelli?) og Xhaka, Guendouzi blir solgt, så vil jeg ikke si det er 'så' ille. 

If ifs and buts, were candy and nuts. Det blir mange hypotetiske scenarier. Jeg husker med skrekk og gru, tilbake på 2008 hvor vi mistet Song, Eboue, Toure og Adebayor i 1,5 måned. 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en liten runde med "skjorteleken".

Noen ettertraktede nummer på baksiden av Arsenaldrakta er allerede ledige, noen flere blir kanskje ledige i løpet av sommeren, men i denne omgangen så tar jeg for meg de som er ledige og mine favoritter til å ta over disse skjortenummerene.

5 - sist brukt av Sokratis antar jeg går til Partey som har brukt dette nummeret i tidligere klubber (Atletico og på det Ghanesiske landslaget). Jeg seg vel ingen andre gode kandidater som pr. dato er i klubben. Partey har i dag drakt nr. 18.

8 - sist brukt av Dani Ceballos. Denne "reserverer" jeg til spilleren som kommer inn og eventuelt erstatter Xhaka / spiller sammen med Partey på midten (uavhengig om dette er en internt eller ekstern spiller)

10 - sist brukt av Mesut Özil. Denne må vel gå til Emile Smith Rowe. Er ikke han den opplagte kandidaten? ESR har til nå hatt drakt nr. 32.

11 - Et draktnummer som lenge ble brukt av Özil, men som deretter har blitt brukt av Torreira og nå i 2021 av Martin Ødegaard. For meg er vel Martinelli den klare kandidaten her, så sant ikke drakt nr 9 blir ledig i løpet av sommeren. Martinelli har nå drakt nr 35.

 

Eventuelle andre "attraktive" draktnummer som eventuelt kan bli ledige: 2 (Bellerin), 4 (Saliba), 9 (Lacazette) og litt mindre sannsynlig nr 14 (Aubameyang).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...