Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2013


Stefanb

  

63 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Forstår hva du mener...

Meldes om at OX er ute i kanskje ett halvt år nå. Er det mulig? Burde blitt presentert 10 spillere i en sleng snart

 

Det må være noe grunnleggende feil i treningsopplegget til Arsenal spillerne.. Hvorfor topper vi så å si hvert år listen over lag med flest skader? I år har det attpåtil startet ekstra ille.. Mulig motstanderne blir så forbanna på balltrillingen til Arsenal at de tar spillerne istedet, eller at de vet at Arsenal ikke liker fysisk fotball.. men det må være noe mer enn som så.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ingen troveridge rykter om spillere inn. Ingen!. Siden det er Wenger som styrer alt her, så kan jeg ikke se hvordan han nå skal få tid til å jobbe med signeringer før vinduet stenger. Det er mulig det kommer et par slengere siste dag for å dekke opp de som er gått ut i sommer. Men jeg er 100% sikker på det at ikke kommer inn noen relle forsterkninger til første 11eren.

 

Min 12 årlige sønn sa igår at han vurderer å bytte til Soton eller Swansea for en periode, da de iallefall viser litt ambisjoner. Han synes det er pinlig å stå fram som Arsenal-supporter for tiden og det tror jeg det er mange både unge og eldre supportere som tenker.

Link to comment
Share on other sites

Hadde så gjerne sett Pogba i Arsenal! Men liten tro på at det skjer. Dog.. Juventus har ekstremt mange gode sentrale midtbanespillere. Så de vil i teorien ikke trenge å erstatte for å selge, men klarer ikke å se for meg at de gir slipp på Pogba nå.

 

Arsenal bid £20m for Pogba according to reports

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje det mest sannsynlige ryktet som florerer for tiden:

Sky Sports News @SkySportsNews 3 m

Sky sources: Arsenal make bid for Newcastle midfielder Yohan Cabaye #SSN

 

Spiller i en posisjon hvor vi trenger forsterkning - yngre, mer hardtspillende, bedre til å takle enn Arteta, men ikke samme fotballhodet og pasningsevnen. Likevel noe av det beste vi kan håpe på nå, uten at spilleren trenger lang tid for å tilvenne seg spillestil/ligaen/landet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye hypp på Cabaye. God spiller for all del, men er i mine øyne ikke den type spiller vi burde se etter. Han er også ikke disiplinert nok til å spille på midten med Ramsey, Arteta eller Wilshere. For å ikke snakke om at han har mange utrolig stygge taklinger som han garantert hadde fått rødt for i Arsenal drakta.

Link to comment
Share on other sites

Helst Pogba, men jeg mener fortsatt vi trenger 2 midtbanespillere da Wilshere rett og slett ikke fungerer på sentral midtbane med noen av spillerene vi har da han er helt håpløs bakover. Flamini inn på en free transfer som backup/rotasjon i et par sesonger hadde ikke vært meg imot, men som jeg har nevnt tidligere så tviler jeg på at Flamini vil være hypp på det.

 

Ellers MÅ vi ha en kreativ midtbanespiller/kantspiller til. Med Chamberlain (som i mine øyne ikke er god nok til å være førstevalg uansett) ute i 3-9 måneder (ingenting bekreftet ennå) så har vi ingen skikkelige kantspillere i det hele tatt. Håpet mitt var at Chamberlain skulle slå gjennom på venstrekant, men nå er vi virkelig ute å kjøre. Gnabry og Ryo er mer enn et godt stykke unna. Ljajic, Konoplyanka, Vela, Griezmann, Lamela o.l. er alle meget gode alternativer for venstrekanten.

 

Finn en spiss. Så en midtstopper også kjøper vi Asmir Begovic. Han kan være vår nye Seaman. Kan redde oss 10+ poeng på en enkelt sesong.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er, hva trenger vi for å kjempe i toppen av Premier League i år?

 

Dagens lag består av:

 

Målvakt:

Szczesny

Fabianski

 

Forsvar:

Sagna

Mertesacker

Vermaelen

Koscielny

Monreal

Jenkinson

Gibbs

 

Midtbane:

Rosicky

Arteta

Wilshere

Ramsey

Cazorla

Diaby

Frimpong

Miyachi

 

Angrep:

Podolski

Giroud

Walcott

Chamberlain

Sanogo

Park

Bendtner

 

Spillerne som er gode nok til å spille på et lag som kan kjempe i toppen av Premier League er markert i kursiv og gir dette laget:

Keeper
Sagna - Mertesacker - Koscielny - Monreal

Wilshere - Arteta - Ramsey

Walcott - Giroud - Cazorla

Benk:
Podolski

Det store problemet er at dette laget ikke er godt nok sammen, midtbanen vår har ikke den rette balansen, angrepet vårt har ikke kombinasjonen av ferdigheter som virkelig skaper trøbbel for våre motstandere. Walcott er en fantastisk spiller der framme, som kan snu opp ned på mye, problemet er at han ikke er en ving som gjør den store jobben som ving, men heller som en type brytende spiss. Hans beste posisjon er den posisjonen spillere som Villa og Sanchez har i Barcelona, der de trekker inn i stor fart og bruker gode tekniske ferdigheter for å komme i posisjon til å avslutte eller til å finne en medspiller som får en enkel jobb. Innleggene er så og si ikke eksisterende fra hans side.

 

På den andre siden av vårt angrep kan vi velge Cazorla eller Podolski. Etter min mening er ikke Podolski en ving, han har ingenting der å gjøre. Han er for statisk og for lite villig til å gjøre jobben inn mot den sentrale delen av banen. Cazorla gjør seg definitivt best sentralt i banen, ikke på kanten. Med Podolski og Giroud der oppe får vi et angrep som i stor grad er stillestående, noe som fører til at vi blir statiske. Vi trenger enkelt og greit noen som beveger seg i større grad, som har nesen for å sette seg selv i de rette posisjonen. Uten denne spilleren kan det være det samme hvor mange kreative krefter vi har på midtbanen.

 

Vårt store problem er ikke først og fremst mangelen på Plan B, vi mangler spillerne til å gjennomføre Plan A. Skal vi klare å spile ut motstandernes etablerte forsvar er vi nødt til å ha både spilleren som åpner forsvaret med den geniale pasningen, den spilleren har vi i Wilshere og Cazorla. Men vi trenger også spilleren til å ta de geniale løpene, den mangler vi. Det er grunnen til at jeg har krysset alt jeg har av finger og tær for at vi skulle klare å hente Suarez i år. Han ville gitt oss de evnene.

 

Når det nå snakkes om Michu så er det som å hente en ny type Podolski/Giroud. Det vil ikke gjøre noe annet enn å gi oss bredde blant de spillerne som etter vår spilleplan ikke passer inn. Da blir vi ikke tittelkandidater, men vi sikrer muligens en plass i neste års Champions League.

 

Det er i forsvar og på midtbanen vi trenger dette. Jeg håper å se en stopper som har noe av de samme evnene som Per og Laurent inn. Williams er ingen dårlig signering, heller tvert imot. Vi trenger etter mitt syn ingen forsterkning på midtstopperplass, vi trenger noen som kan utvide antallet spillere.

 

På midtbanen trenger vi noen som kan forsterke. Ramsey er uten tvil utviklet seg mot å bli den spilleren vi håpte på. Cazorla er fantastisk og Wilshere er for øyeblikket decent. Vi trenger en midtbanespiller som kan trå til i de store kampene, som kan skape tryggheten for de store offensive ferdighetene vi har i Ramsey, Cazorla og Wilshere. Arteta er god, men han innehar ikke ferdighetene og fysikken til å være den spilleren som skal ta seg av det defensive som den eneste defensive spilleren i et trekløver på midten. Ellers er midtbanen etter min mening godt besatt. Vi har Wilshere og Cazorla som tar seg av den mest offensive posisjonen i trekløveret, Ramsey og Arteta i den posisjonen som er noe mer defensiv, får vi inn et midtbaneanker så har vi god bredde og godt toppnivå i denne lagdelen.

 

I treeren på topp er vi nødt til å ha inn mannen sentralt i banen som skaper kaoset i forsvaret, som er bevegelig og har evnen til å posisjonere seg og dra av spillere i store så vell som mindre kamper. Vi trenger en ving som har langt større evner til å trekke inn i banen og fungere som den spilleren som posisjonen er designet for å være. Ut med Giroud betyr at vi ikke trenger den samme innleggskvaliteten, det viktige for oss er en spiller som evner å skape ubalanse fra kanten.

 

Jeg har ikke oversikt nok til å finne de rette spillerne, men forslaget fra en amatør er som følger:

Keeper: Julio Cesar
Jeg tror Cesar vil gi oss høyere toppnivå enn nå, samtidig tror jeg at vår unge polakk har potensialet til å bli en keeper av topp kvalitet i Englan. Det gjør at jeg syns det er smartere å hente inn en gammel keeper enn å hente en mann som Begovic.

 

Midtstopper: Ashley Williams

God og stabil. Vi trenger ingen forsterkning, vi trenger en mann som blir en del av de fire vi trenger å ha der bak.

 

Midtbanespiller: Har ingen anelse for øyeblikket, ville for et par måneder siden sagt Gustavo eller Wanyama, begge har funnet seg andre arbeidsgivere.

 

Ving: Ingen gode forslag.

 

Spiss: Først og fremst Suarez, etter det har jeg liten oversikt.

 

Forøvrig syns jeg den største tabben til Gazidis og Wenger i år har vært å gå ut med hvor mye penger vi har. Når Liverpool veit at vi har 60-70 mill. pund så er det en selvfølge at de vil presse prisen. Elendig forhandlingstaktikk, vi hadde vært tjent med å ha stempelet på oss som en laber klubb på overgangsmarkedet. Skulle vi hentet en spiller som Arteta nå, som alle vet at vi har penger, hadde han garantert blir 5 millioner pund dyrere. De har på godt norsk driti på leggen!

 

Jeg tror vi signerer, men jeg tror ikke vi signerer nok til å kjempe i toppen, men nok til å bli topp 4.

Link to comment
Share on other sites

Kommenterte dette med uttalelsene om pengene våre i Wenger tråden. La oss si at vi byr £20 mill for Pogba. Da vil selvfølgelig Juventus kreve £30 mill + da de vet at vi har penger og at vi er desperate mtp skadesituasjon, CL-kvalik og en elendig kamp mot Villa. Det vil jo alle klubber i hele verden gjøre, med rette.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig. Enda verre er det jo når idiotene (jepp akkurat nå syntes jeg det er passelig) venter helt til slutten av vinduet med å hente spillere også. De vet vi har penger å brenne og de vet at vi er desperate siden det er særdeles få spillere igjen på markedet.

Hva faen er dette for noe planlegging om jeg tørr spørre?

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør meg mer og mer skremt i dette vinduet er ikke bare at toppene er beytdelig forsterket, men også lagene nedover bruker veldig mye penger. Med en "normal" skaldesituasjon der vi til enhver tid har mellom 5-10 spillere ute så kan vi fort rase nedover på tabellen i år. Lag som Swansea, Soton, Norwich har virkelig forsterket seg. Får vi en skikkelig dårlig start og ingen reell forstrekning så kan vi fort havne langt nedover på tabellen. Da snakker vi 8-12 plass. Jeg har alltid tenkt at det var et scenarie som var helt uaktuelt for oss etter at først Graham og så Wenger fikk oss frem i lyset igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kjære Stefan og Verm.

 

Det er ikke bare vi som er desperate etter å kjøpe, det er helt sikkert lag som er desperate å selge også. CL kvalikk er intet argument, event nye får ikke vært med der allikevel.

 

Kjære Tapapa. Det er ikke sikkert at de få lagene som er desperate etter å selge faktisk har spillere som er gode nok for Arsenal F.C? Burde vi virkelig ta til takke med vrakgods fordi folk i klubben ikke har klart å gjøre jobben sin i sommer? Er vel ikke mye smart å kvitte seg med nesten 30 spillere som ikke var gode nok for så å kjøpe tilbake 30 nye som heller ikke er gode nok?

 

Når det gjelder CL kvalikken så har vi faktisk lov til å registerere en ny spiller før midnatt i morgen, men siden Wenger og resten av gjøkene ikke klarer å kjøpe en spiller på 3 måneder regner jeg ikke med at de klarer det på under en dag heller.

 

3sef.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjære Stefan og Verm.

 

Det er ikke bare vi som er desperate etter å kjøpe, det er helt sikkert lag som er desperate å selge også. CL kvalikk er intet argument, event nye får ikke vært med der allikevel.

 

 

Det er klart at det også er andre lag som er desperate. Det er jo derfor vi ser noen vanvittige overganger på slutten av overgangsvinduene ala £35 mill for Carroll.

Jeg har tidligere sagt at det ikke er for sent og redde seg inn (og det står jeg for), men det er på ingen måte en gunstig situasjon og være avhengig av selgende klubbers desperasjon.

 

Edit: Over til noe annet. Vi har visstnok bydd £10 mill for Cabaye.

 

http://www1.skysports.com/football/news/11670/8878529/transfer-news-arsenal-are-trying-to-buy-yohan-cabaye-from-newcastle

Link to comment
Share on other sites

Et annet faktum ved deadline day, er at klubber med spillere som sterkt ønsker seg bort må ta valget ganske kjapt: skal de tvinge spillerne eller få cash til en erstatter? Suarez, Bale og Rooney er bare noen få eksempler. I følge Telegraph er tilfeldigvis også Cabaye lysten på ny arbeidsgiver: http://www.telegraph.co.uk/sport/football/teams/arsenal/10252371/Yohan-Cabaye-approach-rejected-as-Arsenal-launch-derisory-12m-transfer-bid-for-Newcastle-midfielder.html

Link to comment
Share on other sites

Et annet faktum ved deadline day, er at klubber med spillere som sterkt ønsker seg bort må ta valget ganske kjapt: skal de tvinge spillerne eller få cash til en erstatter? Suarez, Bale og Rooney er bare noen få eksempler. I følge Telegraph er tilfeldigvis også Cabaye lysten på ny arbeidsgiver: http://www.telegraph.co.uk/sport/football/teams/arsenal/10252371/Yohan-Cabaye-approach-rejected-as-Arsenal-launch-derisory-12m-transfer-bid-for-Newcastle-midfielder.html

Exactly 49!

Link to comment
Share on other sites

Kommenterte dette med uttalelsene om pengene våre i Wenger tråden. La oss si at vi byr £20 mill for Pogba. Da vil selvfølgelig Juventus kreve £30 mill + da de vet at vi har penger og at vi er desperate mtp skadesituasjon, CL-kvalik og en elendig kamp mot Villa. Det vil jo alle klubber i hele verden gjøre, med rette.

 

Skulle egentlig skrive det her tidligere forøvrig: £30m for Pogba er ikke helt urimelig egentlig heller. En fantastisk spiller allerede med et potensiale som er skyhøyt. Mye av det samme som Vieira stod for, men samtidig har han et helvetes skudd og en silkefot ovenpå det igjen.

 

Pogba ville vært en drømmesignering for min del hvis jeg skal være helt ærlig.

Link to comment
Share on other sites

Et interessant utdrag fra en artikkel fra fotballavisen!! The Washington Post.

 

Well-placed sources have said that in private, when the possibility of Arsenal bidding for Robert Lewandowski has been raised this summer, Wenger tends to mention the time – unspecified – when he could have bought the Borussia Dortmund striker for £300,000. Like a man who regrets not buying an Islington townhouse in those long-distant days when you could pick one up for a song, it sounds like a pointless lament.

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2013/08/19/arsenal-doesnt-want-to-pay-more-for-top-talent-just-like-corporate-america/

Link to comment
Share on other sites

Pogba havner aldri i Arsenal,Wenger og klovnene kommer ikke til å legge i nærheten av pengene som kreves på bordet. Det er viktigere å spare seg til fant å vise att vi klarer å karre oss til CL med 4 plassene(Wengertrofe) som er blitt et mønster nå. Nå skal vi på desperat jakt etter spillere,ikke bare forsterkninger men også stallfyll for å demme opp for skadene. Samtidig er det em vanskelig kamp i Tyrkia og fansen er forbannet pg føler seg lurt! Det er mye som skal på plass..Ser for meg noen panikkjøp i siste timen av vinduet.Jeg har en ønskeliste men ser for meg att vi ikke ender opp med noen av de pgr den idiotiske uttalelsen om att vi skulle handle stort og hadde 70-100 milliloner å bruke

Link to comment
Share on other sites

Et interessant utdrag fra en artikkel fra fotballavisen!! The Washington Post.

 

Well-placed sources have said that in private, when the possibility of Arsenal bidding for Robert Lewandowski has been raised this summer, Wenger tends to mention the time – unspecified – when he could have bought the Borussia Dortmund striker for £300,000. Like a man who regrets not buying an Islington townhouse in those long-distant days when you could pick one up for a song, it sounds like a pointless lament.

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2013/08/19/arsenal-doesnt-want-to-pay-more-for-top-talent-just-like-corporate-america/

 

Haha. Tror den der er mer en "vits" mtp. at Wenger tidligere har nevnt dette angående spillere som Ronaldinho, Zlatan, Drogba, Ronaldo o.l., men skal aldri være sikker. :P

 

Når det gjelder "planen" til The Independent så er det vanskelig å være uenig i posisjonene de ramser opp og trolig ikke langt unna den totale summen som skal til for å ta Arsenal fra topp 4 konkurrent til tittelkandidat.

 

Er utrolig at Wenger har latt det gå så langt som han har gjort. Rett og slett bemerkelsesverdig dårlig. Nesten slik at jeg ønsker at Wenger ikke får lov til å bruke noe særlig med penger nå i høst slik at det er mer penger tilgjengelig for en ny manager når han kommer inn. Er stygt redd for at vi ender opp med å overbetale for middelmådigheter som vi har gjort en god del ganger de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...