Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2013


Stefanb

  

63 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Får vi endelig se klubben bli betraktelig styrket denne sommeren? Etter nok en skuffende sesong hvor vi aldri var i nærheten av å vinne noe som helst så er vi for første gang på 16 år aldri vært lenger unna å vinne noe enn det vi har vært denne sesongen.

 

Alt av konkrete rykter, spekulasjoner og ønsker/teorier og tanker må gjerne gå inn i denne tråden her.

 

Håper personlig at vi møter sommeren med en annen manager enn monsieur Wenger som jeg har mistet tilliten til gjennom de par siste sesongene og at vi får se enn skikkelig opphalering av troppen. Vi har et dusin med spillere som vi virkelig burde bli kvitt og flere områder hvor vi trenger å forbedre oss. Tror også klubben ville hatt godt av å frisket ting litt opp på trenersiden med litt nye tanker og tilnærming til hvordan treningen skal foregå. Særlig ville jeg sett et par kjente navn komme inn portene til Emirates. Lehmann, Keown og Bergkamp er alle legender og som har vist at de har et talent når det kommer til fotball både på og utenfor banen. Ser gjerne at vi får inn litt mer skikkelig Arsenal-blod fra vår mest suksessrike periode tilbake i klubben.

 

Vi har også et problem med Kroenke, men jeg ser ikke at dette er en problemstilling som kommer til å endre seg så mye i den nærmeste fremtid. Hadde dog gjerne sett at vi fikk en eier med litt mer lidenskap til fotball og Arsenal, men sannsynligheten for at Arsenal "kvitter" seg med både Kroenke og Wenger til sommeren er vel så nær som null dessverre.

 

Uansett: Håper på skikkelige forsterkninger til sommeren, et managerbytte og endringer i trenerteamet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Behovene er de samme som i foregående vindu. Vi trenger å styrke hele sentrallinja. Mer stål og rutine på keeperplassen og sentral midtbane. Mer teknikk og hurtighet på topp. Dette kan krydres med en solid stopper og en driblefant på kant. Jeg vet ikke hva jeg mener om managerstolen, men jeg er sikkert på at Wenger styrer skuta i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Behovene er de samme som i foregående vindu. Vi trenger å styrke hele sentrallinja. Mer stål og rutine på keeperplassen og sentral midtbane. Mer teknikk og hurtighet på topp. Dette kan krydres med en solid stopper og en driblefant på kant. Jeg vet ikke hva jeg mener om managerstolen, men jeg er sikkert på at Wenger styrer skuta i sommer.

 

Er mange oppgraderinger som trengs, men med Wenger sin unnlatelse å gjøre noe med dette i andre vinduer så er ikke håpet spesielt stort. At Wenger sitter som manager i sommer er jeg dessverre enig i at er det mest sannsynlige. At han ikke gjør det ville i så fall vært litt av en overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

 

Er mange oppgraderinger som trengs, men med Wenger sin unnlatelse å gjøre noe med dette i andre vinduer så er ikke håpet spesielt stort. At Wenger sitter som manager i sommer er jeg dessverre enig i at er det mest sannsynlige. At han ikke gjør det ville i så fall vært litt av en overraskelse.

Kanskje Wenger er proaktiv i sommer? Noen som kjenner til denne krabaten?

 

http://www1.skysports.com/football/news/11670/8595114/Godfrey-Oboabona-has-been-handed-a-trial-at-Arsenal

Link to comment
Share on other sites

Kanskje Wenger er proaktiv i sommer? Noen som kjenner til denne krabaten?

 

http://www1.skysport...rial-at-Arsenal

 

Absolutt nada. Meget skeptisk, men kan være alt fra et kupp til en flopp. Så lenge han ikke koster noe særlig så kan det være verdt en sjanse, men med Wenger så går det ofte utover bedre og dyrere alternativer.

Link to comment
Share on other sites

UT:

Mannone

Fabianski

Squillaci

Santos

Djourou

Eastmond

Diaby

Frimpong

Denilson

Rosicky

Arshavin

Bendtner

Park

Chamakh

 

Tilbake fra lån:

Miyaichi

Campbell

 

Dette gir oss en førstelagstropp på 18 spillere, ekskludert de to som kommer tilbake fra lån. Neste år er er vel spillere født på etter etter 01. januar 1992 fritatt registrering for å spille PL 13/14, så Wilshere, Jenkinson + Miyaichi og Campbell tar ikke opp plass. Da har vi 16 av 25 spillere på registrering. Av de er det bare Walcott, Gibbs, Ramsey, Coquelin og Szczesny som er home grown. Regelen sier vel at vi kan ha maks 17 spillere over 21 år som ikke er home grown. Ekskluderer vi disse 5, har vi da 10 spillere som ikke er home grown. Vi kan med andre ord fylle på med 7 nye spillere over 21 år.

 

Keepere:

Szczesny

(Martinez)

 

Forsvar:

Merstesacker

Koscielny

Vermaelen

Sagna

Monreal

Gibbs

(Jenkinson)

 

Midtbane:

Cazorla

Ramsey

Arteta

Coquelin

(Wilshere)

 

Angrep:

Giroud

Podolski

Gervinho

Walcott

(Chamberlain)

(Miyaichi)

(Campbell)

 

Ønskeliste:

Keeper:

Lenge etterlyst en erfaren keeper som kan lære opp Szczesny, men har blitt mer og mer skeptisk på den fronten. Er han så talentfull som jeg trodde? Burde vi hente en ny nummer én, eller la han vokse sammen med en godt erfaren målvakt? Aner ikke.

 

Forsvar:

Mats Hummels

- Utrolig urealistisk, men mitt førstevalg.

Mamadou Sakho

- Har lest rykter om at han ønsker seg bort. Spiller regelmessig for PSG, og er for tiden inne i landslagsvarmen. Noe mer realistisk enn Hummels.

Ashley Williams

- Trenger nødvendigvis ikke å se utenlands for å finne gode midtstoppere. Av de kampene jeg har sett av Swansea i år, så har han stått fram som en leder. En hardhaus som er ballspillende.

 

Midtbane:

Cheick Tiotè

En spiller det lukter svidd av. Er ikke helt forferdelig med ball i beina heller. Mener vi burde legge om taktikken med en mye mer utpreget DM, i stedet for å la to stykker dele på den. Føler Cheick ville kledd en slik rolle utmerket. Rutine fra PL.

Rômulo

Spiller til daglig i Spartak Moskva, men det var under U23-VM jeg la merke til han. Ikke like utpreget anker som Tioté er, men heller en som ville passet inn i dagens formasjon i Arteta-rollen. Debutert på A-landslaget.

Etienne Capoue

Mye av det samme som Tiotè. En mer utpreget DM, som i tillegg har spilt midtstopper for Toulouse. 1,90 høy banker.

 

Spiss:

Robert Lewandowski

Nekter og signere ny kontrakt med Dortmund, vil ha nye utfordringer. Utfordringer får han her, for all del :P

Roberto Soldado/Alvaro Negredo

Begge bøtter inn mål, og har gjort det i årevis i Spania. Kanskje interesserte i å prøve noe nytt?

Stefan Jovetic

Fantastisk spiller, nuff said.

Link to comment
Share on other sites

Enig i Hummels, usikker på Sakho og Williams er for gammel til at han blir signert for den prisen Swansea ønsker for han. Amorebieta eller den afrikanske spilleren som Verminator5 linket til ovenfor er nok dessverre mer sannsynlig.

 

Ønsker meg virkelig ikke Cheik Tiote. En middelmådighet som ikke er god nok for Arsenal. Romulo vet jeg ikke noe om så kan ikke kommentere på han. Capoue ville trolig vært et godt kjøp. Er en del defensive spillere på markedet så vi burde klare å finne en, men jeg er redd vi ser nok en sesong med Diaby eller en annen spiller som vi må vente på at skal utvikle seg til å i nærheten av god nok.

 

Soldado, Lewandowski eller Jovetic ville alle vært gode alternativer, men Lewandowski er på vei til Bayern/United vil jeg tippe. Negredo kunne vært et alternativ hvis det ikke var for at vi har Giroud.

 

En annen ting er at Sagna meget trolig er på vei ut. Så vi trenger mest sannsynligvis en ny høyreback også. Av keepere så har jeg sett meg ut Begovic. Han har egentlig ingen svakheter "per say". Meget god på strek og reaksjonssterk, tøff (spiller man i Stoke så er vel dette et must), sikker i feltet, nesten 2 meter høy og snakker flytende engelsk (og tysk visstnok) samtidig har han over 100 kamper i Premier League og er tilgjengelig til sommeren. Blir visstnok rimelig dyr (£10-15m), men han er fortsatt bare 26 år gammel og har mange år igjen på topp. Ville forsterket oss noe vanvittig.

Link to comment
Share on other sites

Nevnt mine ønsker før i flere andre tråder, men kan ramse dem opp igjen:

 

Keeper:

- Begovic/Handanovic

 

Høyreback:

- Piszczek, Alderweireld (ung, lovende spiller fra Ajax som kan gi Jenkinson kamp om plassen)

 

Midtstopper:

- Höwedes, Hummels

 

Def.midt:

- Capoue/Tiote (behovet for en taklingssterk løpsmaskin er større enn en teknisk begavet spiller i denne posisjonen)

 

Off.midt/ving:

- den offensive trioen til Dortmund (Reus, Götze eller Blaszczykowski), Modric, Isco

 

Spiss:

- Higuain, Falcao, Cavani

 

De aller, aller fleste jeg nevner her spiller på det nivået som vi burde siktet oss inn på for å ha mulighet til å ta opp kampen med United/City i serien, men tror bare Capoue og Alderweireid er innenfor de økonomiske grensene som er satt for overganger i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Alderweireld også midtstopper?

Alderweireld er litt som det Vertonghen og Vermaelen var i Ajax, bare at de kunne spille på venstrebacken mens denne karen kan spille på høyrebacken. Og er etter det jeg har fått med meg av Ajax veldig trygg defensivt og tar få unødvendige sjanser offensivt. Og bare så det er sagt er han bedre på backplass enn hva Vermaelen er...

Link to comment
Share on other sites

Nevnt mine ønsker før i flere andre tråder, men kan ramse dem opp igjen:

 

Keeper:

- Begovic/Handanovic

 

Høyreback:

- Piszczek, Alderweireld (ung, lovende spiller fra Ajax som kan gi Jenkinson kamp om plassen)

 

Midtstopper:

- Höwedes, Hummels

 

Def.midt:

- Capoue/Tiote (behovet for en taklingssterk løpsmaskin er større enn en teknisk begavet spiller i denne posisjonen)

 

Off.midt/ving:

- den offensive trioen til Dortmund (Reus, Götze eller Blaszczykowski), Modric, Isco

 

Spiss:

- Higuain, Falcao, Cavani

 

De aller, aller fleste jeg nevner her spiller på det nivået som vi burde siktet oss inn på for å ha mulighet til å ta opp kampen med United/City i serien, men tror bare Capoue og Alderweireid er innenfor de økonomiske grensene som er satt for overganger i Arsenal.

 

Capoue er det beste valget av de to, men igjen: Tiote er ikke så verst, men han er ikke en spiller et topplag har som annet enn stallfyll. Kan du se for deg at City, Chelsea eller United ville hatt han som førstevalg som DM? Han eier ikke disiplin i det hele tatt, har mange dumme balltap i form av dveling på ball eller overambisiøse pasningsforsøk. Rett og slett et hakk eller to under hvor vi burde sikte oss inn.

 

En spiller som kunne vært ypperlig for oss i en dyp posisjon er Arsenal supporteren Axel Witsel. Problemet er bare at han kostet Zenit £32m i september og ville trolig kostet omtrent det samme (eller mer) hvis vi skulle prøvd oss. Så det er dessverre lite sannsynlig. Synd vi ikke prøvde oss mens han fortsatt var i Standard Liege.

 

Vi kan godt overleve med en litt begrenset DM så lenge han vet jobben sin og vi har to hardtarbeidende spillere rundt han (Wilshere, Cazorla, Arteta), men for å nå toppen så må man nesten ha en spiller i verdensklasse eller tett opp mot for å virkelig hevde seg.

Link to comment
Share on other sites

Er dette en beskrivelse av Song for et par sesonger siden?

 

Står rimelig tydelig Tiote.

 

PS: Song spilte boks-til-boks de to siste sesongene. Forrige gang han spilte som ren DM var i 09/10 og da gjorde han en fordømt god jobb.

Link to comment
Share on other sites

Tiote var kanskje den beste DMen i PL i hans første sesong (10/11), men etter det føler jeg det bare har gått én vei med han. Rater han ikke i det hele tatt lenger.

Ikke jeg heller; ikke ofte jeg leser statistikk mer, men frekventerer ikke han over de med flest balltap etter hver runde i PL? Latterlig overvurdert midtbanespiller som roter bort ballen alt for ofte i forhold til sin defensive posisjon.

Ser gjerne inn med Capoue, Begovic, en stopper(Wenger, find your magic hat!), en høyreback(Corchia er ekstremt lovende) og en offensiv spiller som kan drible av et par. Gjerne kapabel til å spille på siden eller vingen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt største håp for Wengers Arsenal, ligger i at vi denne sommeren sannsynligvis slipper den årlige transfersagaen rundt "Arsenals største stjerne på vei bort". Kanskje kan vi endelig få en stabil og sunn sesongoppkjøring?!

 

For hvem er egentlig våre største stjerner, våre fremste salgsobjekt? Wilshere, Walcott, Cazorla står på min liste. Og de har alle nylig skrevet under på ny kontrakt. Kapteinen vår forsvinner kanskje enda en sommer, men det tror jeg ikke vil være noen krise.

 

Dessuten går Wengers kontrakt ut sommeren 2014. Sesongen 2013/-14 blir definerende, uansett om at han tenker å gi seg da, eller om han ønsker å fortsette. Jeg tror Wenger fremfor noen vil ønske en svært sterk sportslig sesong nettopp dette året!

Link to comment
Share on other sites

La oss si at vi kvitter oss med Fabianski, Mannone, Sagna, Squillaci, Djourou, Diaby, Rosicky, Arshavin, Gervinho og Chamakh. Pluss muligens Vermaelen.

 

Samtidig så får vi inn en keeper, denne unge afrikaneren Godfrey Oboabona som ble linket til oss litt tidligere i tråden, Amorebieta (som har vært linket til oss på en bosman til sommeren og som også var linket til oss i januar), en erfaren høyreback da vi har unge spennende talenter på høyrebacken, en skikkelig defensiv midtbane, en offensiv midtbane/kreativ kantspiller med skikkelig teknikk, en spiss av høyere klasse og som passer mer inn i Arsenal sin spillestil enn Giroud/Podolski og til slutt Yaya Sanogo som er et stort spisstalent som har takket nei til en ny kontrakt med Auxerre.

 

Samtidig så blir spillere som Martinez/Iliev, Bellerin, Miquel, Angha, Yennaris, Eisfeld, Gnabry, Miyaichi og Aneke (hvis han ikke blir solgt) tredjevalg/stallfyll bak de mer erfarne spillerene.

 

Førstelag/Andrelag + tredjelag/talenter i fet skrift

----------------------

Keeper/Szczesny/Martinez/Iliev

Høyreback/Jenkinson/Bellerin - Mertesacker/Amorebieta/Oboabona - Koscielny/Vermaelen/Miquel - Gibbs/Monreal/Angha

DM/Coquelin/Yennaris

Wilshere/Arteta/Aneke - Cazorla/Ramsey/Eisfeld

Walcott/Chamberlain/Gnabry - Spiss/Giroud/Sanogo - Kantspiller/Podolski/Miyaichi

 

-------------------------------

 

 

Benk: Szczesny, Amorebieta/Mertesacker/Vermaelen, Coquelin/Yennaris, Arteta, Ramsey, Podolski, Chamberlain/Giroud/Sanogo

 

Ble jævlig rotete og uoversiktlig det her, men la oss si at vi hadde hatt en tropp som det her. Da ville vi hatt en god blanding av erfarne førstelagsspillere, unge fremadsstormende førstelagsspillere og spennende talenter i bakhånd samtidig som vi ville hatt rimelig god dybde og bredde i laget.

Link to comment
Share on other sites

Personlig rater jeg Podolski bedre enn å være innbytter. Han er god nok for ett Arsenal selv om det oppgraderes IMO.

Ellers mener jeg en vesentlig person burde stått for utskift før alle spillerne, og det er manager. Men meg om det :)

Link to comment
Share on other sites

Personlig rater jeg Podolski bedre enn å være innbytter. Han er god nok for ett Arsenal selv om det oppgraderes IMO.

Ellers mener jeg en vesentlig person burde stått for utskift før alle spillerne, og det er manager. Men meg om det :)

 

Den største grunnen til at jeg setter Podolski som innbytter er fordi han ikke passer så godt inn i Arsenal sin spillestil. Som kantspiller syntes jeg han også mangler en del på teknikk og dribleferdigheter. I en 4-1-2-3 så passer han dog ganske greit inn som spiss, men jeg stiller spørsmålstegn til hans mangel på bevegelse på topp til at han ville vært en god permanent løsning der også..

 

Er selvfølgelig manageren som burde ha sørget for å skifte ut disse spillerene. Er helst håpløst av Wenger å ha over 10 spillere på rimelig høye lønninger som han ikke evner å få shippet ut av klubben.

Link to comment
Share on other sites

Gode nyheter: Gervinho ryktes til Galatasaray. Der kan han henholdsvis leke med Eboue og Drogba. Til tross for gode ferdigheter så virker det dessverre som om han ikke passer inn i Arsenal og England.

 

Enda bedre nyheter:

 

Fiorentina star Stevan Jovetic admits interest in Arsenal move

 

Men, dessverre betyr det der egentlig dårlige nyheter. Vi vet alle at spillere som ønsker seg til Arsenal (Hazard, Young, Villa, Mata etc.) aldri ender opp i klubben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kunne godt plukket med meg en håndfull spillere fra kampen mellom Malaga og Borussia Dortmund. Götze, Reus, Lewandowski, Subotic og Hummels (skadet) fra tyskerne og Isco i første rekke fra Malaga.

 

Av disse har Götze kontrakt frem til sommeren 2016, Reus og Hummels til 2017, Isco til 2018 mens Subotic og Lewandowskis kontrakter går ut sommeren 2014. De fire første er vell bare å glemme, men de to siste inn som erstattere for Bendtner/Chamakh/Park og Squillaci/Djourou hadde vært helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...