Jump to content

2010.12.13 Man Utd B


Mr Chapman

Recommended Posts

Gunners fans det er bare å innse at den spillestilen vi idag spiller med er for begrenset og lett å demme opp for,når vi møter de gode lagene. Har knapt sett maken til måte å gjøre ting vanskelige på som vi gjør det på vårt verste. Et pasningslag som slår feilpasninger i hytt og pine,og på måter som er helt skrekkelig til tider på tvers av banen uten kontroll,ja det innbyr kontring slag til å slakte oss. Wenger virker besatt på at det skal gjøres slik,dette er vår stil. Han ser ikke at man må tenke defansiv organisering,og at lag må angripe med å forsvare seg skikkelig. Det gjør ikke vi. Min tillit til Wenger er tynnslitt nå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

Vi gjør faktisk en ganske god kamp, men vi klarer ikke å skape målsjanser

Dette er i bunn og grunn United som er gode. De er tett opp i ballfører og markerer godt. Dette takler ikke Arsenal. Vi er vant til at vi får rom til å spille

 

Evra hadde sikring HELE TIDEN. Det klarer ikke vi. I forsvar er det 1 mot 1 HELE TIDEN. United angriper fra forsvar, vi forsvarer fra angrep. Hva koster mest krefter. A løpe framover med ball eller løpe bakover når du har mistet den?

 

Vi gjør da aldeles ikke en god kamp, vi skaper 1 god sjanse i løpet av 90 minutter og det at United er gode skal ikke tilsi at vi kaster bort ballen uforklarlig på vår egen banehalvdel flere ganger.

Og hvis vi ikke har sikring har vi ikke gjort jobben vår, og ergo ikke spilt bra.

Men når vi ikke har rom må vi jo skape vårt eget rom ved bruk at litt kreativitet, løping og vilje. Dra bort motstanderen med ei finte, løp inn bak forsvaret deres, løpe mellom midtbanespillerne deres. Jeg så ingenting av det i dag.

Link to comment
Share on other sites

Vi gjør da aldeles ikke en god kamp, vi skaper 1 god sjanse i løpet av 90 minutter og det at United er gode skal ikke tilsi at vi kaster bort ballen uforklarlig på vår egen banehalvdel flere ganger.

Og hvis vi ikke har sikring har vi ikke gjort jobben vår, og ergo ikke spilt bra.

Men når vi ikke har rom må vi jo skape vårt eget rom ved bruk at litt kreativitet, løping og vilje. Dra bort motstanderen med ei finte, løp inn bak forsvaret deres, løpe mellom midtbanespillerne deres. Jeg så ingenting av det i dag.

 

Amen.

Link to comment
Share on other sites

Ferdigheter, ferdigheter og atter ferdigheter, det er disse som avgjør til slutt i fotball.

 

Dette er ikke riktig. Og takk og lov for det. Det hadde vært kjedelig om Brasil alltid ble verdensmester, og Norge ikke klarte å slå andre enn San Marino o.l.

 

Nei, fotball er som appelsinjuice. Du må dyrke appelsiner og skvise dråper. Wenger er utvilsomt en dyktig gartner. Han får frem den ene innbydende appelsinen efter den andre. Men Alex Ferguson er ham utvilsomt overlegen hva gjelder å skvise de siste dråper.

 

Wengers juice (hvis det er lov å skrive den slags - spesielt i lys av de supportersangene som ble bannlyst før kampen mot United (nok om det)) er overlegen på smak. Han er en sta jævel, og nekter å høste før appelsinene er på sitt aller beste. Mål i alle kamper i 2002, Unbeaten i 2004. Usedvanlig søte årganger.

 

Ferguson høster oftere og skviser hardere. Smak og kvalitet er ikke helt på Wenger-nivå, men han produserer og selger i bøtter og spann. Et fotballens Coca-cola. Inneholder: Mye kunstig drit og litt restavfall, men det funker.

 

Wengers store problem nå er at kundene hans, fansen, har ventet lenge og er i ferd med å bli veldig tørste. Media beskriver ivrig situasjonen som en ørkevandring.

For de fleste fotballfans representerer 5 år uten trofé en tur i sandkassa, heller enn en ørkenvandring. Men det bryr ikke Wengers kunder seg om. De har sett den kritiske forbrukerjournalistikken, og vil ha juice nå! Enkelte mener sågar å ha krav på det: "En stor klubb som Arsenal skal aldri ha tørste kunder!", heter det. Ropene fra sandkassa er i ferd med å bli helseskadelig høye!

 

Spørsmålet blir: Hva gjør denne stadig mer "utarmete" kundegruppen? Dør de under lyden av sine egne skrik? Eller venter de på monsieur Wengers appelsiner? (Igjen en metafor på tynn is, men shit au). Og vil Wenger være i stand til å høste på det perfekte tidspunkt, eller tar nattefrosten, som stadig nærmer seg, knekken på hele avlingen?

 

Inntil svar foreligger er selvmedlidenheten som preger livet i sandkassa pauseunderholdning så god som noen.

Link to comment
Share on other sites

skuffende tap, og fortjent ManU seier. De viser at de fortsatt er best på det som avgjør kampene; fysikk, kompromissløshet, besluttsomhet. Og de evner å gjøre ting enkelt. I tillegg har de som vanlig marginene på sin side når de vinner på en flipperspillscoring, der Park knapt forsto at han scoret... Spillemessig er jo Arsenal helt på høyde, men de pusler for mye, og gjør ting for vanskelig. Men selv om Arsenal spilte dårlig er det lyspunkter å spore; Arsenal er nærmere ManU fysisk enn de har vært de siste fem årene. Og vår polske keeper gjorde en strålende debut. Heller ingen katastrofe at man tapte. Arsenal er med for fullt, og er jo nå ferdig med praktisk talt alle de på papiret vanskelige bortekampene; chelsea, Manu, ManC, Lpool, Sunderland, Aston villa, everton. Har bare spurs igjen... og det er vel "walk over"? :P

Link to comment
Share on other sites

Det ble 'same prpcedure as last year'.

United på OT er som regel tap og ble det i går også.

Vi skaper lite. Samme med United,men de har krigerne som går foran.

Forsvarsmessig og defensivt er United langt foran oss dessverre.

Vi kan klage på Ferdinand mot Sagna...men er det ikke slike typer som Ferdinand og Fletcher vi sårt trenger på vårt lag.

Skuffende....dagens lyspunkt er vår polske keeper...er noe Schmeichelsk over han.

 

Ingenting er avgjort...men United sitt defensive solide byggverk er noe Wenger bør se på.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange her inne som gir Clichy det glatte lag under og etter kampen. Her er jeg totalt uenig. Clichy hadde nok ikke sin beste dag på jobben, men han får heller ingen hjelp. Tidligere var det midtstopperne som skulle være sikring for backene. Men med dagens formasjon, er det holding midfielders ansvar å gi sikring. Desverre for Clichy var det Wilshere som hadde denne rollen på venstre side, og der var det ikke mye hjelp å få. Han får heller ikke særlig med hjelp fra Arshavin. Clichy blir desverre i alt for mange situasjoner helt alene, og da er det jaggu ikke like lett å være forsvarer. Med engang Wilshere ble byttet ut, og Song fikk oppgaven med å hjelpe Clichy, kom Clichy mye bedre ut av det enn før Wilshere ble tatt av.

 

Ut over det, er det ikke mye å si om denne kampen annet enn at United er ett sørgelig syn. Å se ett lag som visstnok skal være blant de beste i verden ligge bakpå med 9 mann i en hel omgang på eget gress er sørgelig. Dette minner ikke mye om det man så på OT i glansdagene på 90-tallet. Ferguson er rett og slett livredd for hva Arsenal kan skape offensivt at han ikke tørr å spille eget spill.

Link to comment
Share on other sites

Plan A (også kjent som Wengerball) er en meget krevende øvelse. Wenger 1 og 2 klarte det ofte, men mislyktes også med langt på vei de samme symptomene som dagens mannskap. Dem jeg velger å kalle Wenger 3,5 fordi Wenger 3,0 aldri satte seg og vi er nå i gang med facelift utgaven av tredje generasjon. En del av faceliften er også å tilpasse plan A med formasjonsvariasjoner. Desverre blir det mye kosmetikk. Det bygger broer over noen svake punkt, men åpner samtidig opp nye fordi summen av tilgjengelige kvaliteter er akkuart like stor. For liten.

 

Wenger 1 v Wenger 2 v Wenger 3,5

 

Seaman - Lehmann - Almunia

Dixon - Lauren - Sagna

Keown - Toure - Squillaci

Adams - Campbell - Vermaelen

Winterburn - Cole - Clichy

Petit - Gilberto - Song

Parlour - Ljungberg - Nasri

Vieira - Vieira - Fabregas

Overmars - Pires - Arshavin

Bergkamp - Bergkamp - van Persie

Anelka - Henry - Chamakh

 

Vurder dette ut fra kravene plan A stiller. Satt opp mot hverandre og hvis jeg scorer 3 poeng for best, 2 poeng for nest best og 1 poeng for svakest får jeg denne tabellen:

 

Wenger 2 - 30 poeng

Wenger 1 - 27 poeng

Wenger 3,5 - 11 poeng

 

Jeg tviler på at dere andre får noe vesentlig annet resultat. Nå er selvsagt fotballen litt mer sammensatt enn som så, men det forteller likevel litt. Uansett, dette er hva dagens lag måles opp mot av oss supportere. Det medfører en hel del mjauing. Om det er rett eller galt å gjøre er en annen sak. Gitt de signalene vi får fra klubbledelsen mener jeg det langt på vei er rett for de sier mer eller mindre rett ut at vi skal ha høye forventninger. Alle, i alle fall mange, ser at lista ligger for høyt for alt for mange av dagens spillere. Da er det tre valg:

 

1. senke lista

2. hoppe høyere (i så fall, hvem)

3. etablere et alternativ til plan A (i så fall, hvem)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange her inne som gir Clichy det glatte lag under og etter kampen. Her er jeg totalt uenig. Clichy hadde nok ikke sin beste dag på jobben, men han får heller ingen hjelp. Tidligere var det midtstopperne som skulle være sikring for backene. Men med dagens formasjon, er det holding midfielders ansvar å gi sikring. Desverre for Clichy var det Wilshere som hadde denne rollen på venstre side, og der var det ikke mye hjelp å få. Han får heller ikke særlig med hjelp fra Arshavin. Clichy blir desverre i alt for mange situasjoner helt alene, og da er det jaggu ikke like lett å være forsvarer. Med engang Wilshere ble byttet ut, og Song fikk oppgaven med å hjelpe Clichy, kom Clichy mye bedre ut av det enn før Wilshere ble tatt av.

 

Ut over det, er det ikke mye å si om denne kampen annet enn at United er ett sørgelig syn. Å se ett lag som visstnok skal være blant de beste i verden ligge bakpå med 9 mann i en hel omgang på eget gress er sørgelig. Dette minner ikke mye om det man så på OT i glansdagene på 90-tallet. Ferguson er rett og slett livredd for hva Arsenal kan skape offensivt at han ikke tørr å spille eget spill.

 

for å ta det siste først; ja ManU er ikke spesielt imponerende. Men AFs kyniske taktikk virker. Han er verdensmester i å tilpasse seg (motstanderen) og gjøre AKKURAT nok til å få et resultat. Da er stilkarakterer uvesentlig. Wenger er diametralt motsatt dessverre. For kampen avslører jo Arsenals hovedproblem. Får de rom spiller de fantastisk, men de er alt for lett å nøytralisere.

 

Synes også Clichy fikk alt for lite hjelp. Jeg synes han faktisk klarte seg brukbart en mot en mot Nani, mye bedre enn ved tidligere anledninger. Og straffesparket synes jeg var en vits; Clichy sklir i det han blir fintet, og Nani sparker ballen i hånda hans. Jukset viste seg da Rooney ble psyket ut av vår polakk og blåste kula opp på 20. benkerad... :P

Link to comment
Share on other sites

Ut over det, er det ikke mye å si om denne kampen annet enn at United er ett sørgelig syn. Å se ett lag som visstnok skal være blant de beste i verden ligge bakpå med 9 mann i en hel omgang på eget gress er sørgelig. Dette minner ikke mye om det man så på OT i glansdagene på 90-tallet. Ferguson er rett og slett livredd for hva Arsenal kan skape offensivt at han ikke tørr å spille eget spill.

 

Likevel er det Manchester United som nok en gang går av banen med alle poengene. Ferguson visste han ville skape problemer for Arsenal ved å legge opp spillet på denne måten. Spiller liten rolle hvordan de spiller så lenge de vinner.

Link to comment
Share on other sites

Plan A (også kjent som Wengerball) er en meget krevende øvelse. Wenger 1 og 2 klarte det ofte, men mislyktes også med langt på vei de samme symptomene som dagens mannskap. Dem jeg velger å kalle Wenger 3,5 fordi Wenger 3,0 aldri satte seg og vi er nå i gang med facelift utgaven av tredje generasjon. En del av faceliften er også å tilpasse plan A med formasjonsvariasjoner. Desverre blir det mye kosmetikk. Det bygger broer over noen svake punkt, men åpner samtidig opp nye fordi summen av tilgjengelige kvaliteter er akkuart like stor. For liten.

 

Wenger 1 v Wenger 2 v Wenger 3,5

 

Seaman - Lehmann - Almunia

Dixon - Lauren - Sagna

Keown - Toure - Squillaci

Adams - Campbell - Vermaelen

Winterburn - Cole - Clichy

Petit - Gilberto - Song

Parlour - Ljungberg - Nasri

Vieira - Vieira - Fabregas

Overmars - Pires - Arshavin

Bergkamp - Bergkamp - van Persie

Anelka - Henry - Chamakh

 

Vurder dette ut fra kravene plan A stiller. Satt opp mot hverandre og hvis jeg scorer 3 poeng for best, 2 poeng for nest best og 1 poeng for svakest får jeg denne tabellen:

 

Wenger 2 - 30 poeng

Wenger 1 - 27 poeng

Wenger 3,5 - 11 poeng

 

Jeg tviler på at dere andre får noe vesentlig annet resultat. Nå er selvsagt fotballen litt mer sammensatt enn som så, men det forteller likevel litt. Uansett, dette er hva dagens lag måles opp mot av oss supportere. Det medfører en hel del mjauing. Om det er rett eller galt å gjøre er en annen sak. Gitt de signalene vi får fra klubbledelsen mener jeg det langt på vei er rett for de sier mer eller mindre rett ut at vi skal ha høye forventninger. Alle, i alle fall mange, ser at lista ligger for høyt for alt for mange av dagens spillere. Da er det tre valg:

 

1. senke lista

2. hoppe høyere (i så fall, hvem)

3. etablere et alternativ plan A (i så fall, hvem)

 

Wenger 1: 27

Wenger 2: 27

Wenger 3,5: 12

 

Wenger 1 scorer så høyt på det defensive; Fab four og Safe Hands. Wenger 2 var likevel et bedre og mer underholdende lag. Som du skriver; en slik klassifisering forteller ikke alt, men den gir likevel en viktig pekepinn. Poenget er uansett at med kun et par mulige unntak (Nasri er vel på høyde med Ljungberg? Cesc er kanskje på høyde med Vieira kreativt sett selv om han er dårligere defensivt?) er dagens mannskap plass for plass dårligere enn tidligere gylne årganger.

 

Og hvis man vet det, da må man kompensere med andre ferdigheter; taktisk sluhet for eksempel. Men Wenger fortsetter å spille som om han har et mannskap av verdensmestere. Ja, de kan spille slik også som LAG, dersom motstanderne tillater det. Men fordi de individuelt mangler det siste lille som skal til, blir man ofte avslørt. Det kan godt hende at Arsenal vinner ligaen denne sesongen, men i så fall er det på tross av at de mangler elementære taktiske ferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis man vet det, da må man kompensere med andre ferdigheter; taktisk sluhet for eksempel. Men Wenger fortsetter å spille som om han har et mannskap av verdensmestere. Ja, de kan spille slik også som LAG, dersom motstanderne tillater det. Men fordi de individuelt mangler det siste lille som skal til, blir man ofte avslørt. Det kan godt hende at Arsenal vinner ligaen denne sesongen, men i så fall er det på tross av at de mangler elementære taktiske ferdigheter.

 

Så enkelt, likevel så vanskelig. Så er spørsmålet, tror du på at vi kommer til å få se for eksempel taktisk sluhet i særlig grad?

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt, likevel så vanskelig. Så er spørsmålet, tror du på at vi kommer til å få se for eksempel taktisk sluhet i særlig grad?

 

nei, jeg er dessverre ikke særlig optimistisk i så henseende. Men det er merkelig at Wenger ikke gjør noen grep her. Han er da mer enn intelligent nok til det, så dette må jo ha noe med at han nekter på gå på akkord med egen filosofi? Dessverre gir det ris til egen bak... :P

Link to comment
Share on other sites

Plan A (også kjent som Wengerball) er en meget krevende øvelse. Wenger 1 og 2 klarte det ofte, men mislyktes også med langt på vei de samme symptomene som dagens mannskap. Dem jeg velger å kalle Wenger 3,5 fordi Wenger 3,0 aldri satte seg og vi er nå i gang med facelift utgaven av tredje generasjon. En del av faceliften er også å tilpasse plan A med formasjonsvariasjoner. Desverre blir det mye kosmetikk. Det bygger broer over noen svake punkt, men åpner samtidig opp nye fordi summen av tilgjengelige kvaliteter er akkuart like stor. For liten.

 

Wenger 1 v Wenger 2 v Wenger 3,5

 

Seaman - Lehmann - Almunia

Dixon - Lauren - Sagna

Keown - Toure - Squillaci

Adams - Campbell - Vermaelen

Winterburn - Cole - Clichy

Petit - Gilberto - Song

Parlour - Ljungberg - Nasri

Vieira - Vieira - Fabregas

Overmars - Pires - Arshavin

Bergkamp - Bergkamp - van Persie

Anelka - Henry - Chamakh

 

Vurder dette ut fra kravene plan A stiller. Satt opp mot hverandre og hvis jeg scorer 3 poeng for best, 2 poeng for nest best og 1 poeng for svakest får jeg denne tabellen:

 

Wenger 2 - 30 poeng

Wenger 1 - 27 poeng

Wenger 3,5 - 11 poeng

 

Jeg tviler på at dere andre får noe vesentlig annet resultat. Nå er selvsagt fotballen litt mer sammensatt enn som så, men det forteller likevel litt. Uansett, dette er hva dagens lag måles opp mot av oss supportere. Det medfører en hel del mjauing. Om det er rett eller galt å gjøre er en annen sak. Gitt de signalene vi får fra klubbledelsen mener jeg det langt på vei er rett for de sier mer eller mindre rett ut at vi skal ha høye forventninger. Alle, i alle fall mange, ser at lista ligger for høyt for alt for mange av dagens spillere. Da er det tre valg:

 

1. senke lista

2. hoppe høyere (i så fall, hvem)

3. etablere et alternativ til plan A (i så fall, hvem)

 

Utifra det du har satt opp, er det tydelig at du har gitt alle spillerne i versjon 3,5 1 poeng. Er dog litt i tvil når det kommer til Nasri vs. Ljungerg og Parlour

Link to comment
Share on other sites

I Wenger 1 og 2 var de 6 bakerste på banen bortimot selvgående. De kunne sin rolle og trengte lite instruksjon. Fokus kunne således være på de 5 fremste.

 

Han idrettspsykologen som var i TV2-studio for 10 dager siden sa skremmende mye interessant om hvorfor Arsenal ikke vinner PL. Stikkordet her er "mixed qualities." Rosicky er dessverre en soft-rocker for mye. Vi hadde trengt en Fletcher i stedet, litt billedlig talt.

 

Ellers bekrefter Clichy at han er en klovn, selv om han feilaktig får straffe mot seg.

Link to comment
Share on other sites

Piscator:

Og hvis man vet det, da må man kompensere med andre ferdigheter; taktisk sluhet for eksempel. Men Wenger fortsetter å spille som om han har et mannskap av verdensmestere. Ja, de kan spille slik også som LAG, dersom motstanderne tillater det. Men fordi de individuelt mangler det siste lille som skal til, blir man ofte avslørt. Det kan godt hende at Arsenal vinner ligaen denne sesongen, men i så fall er det på tross av at de mangler elementære taktiske ferdigheter.

 

Bra formulert Piscator, selv om jeg tror at et lag fult med verdensmestere også trenger taktisk klokskap i ny og ne....

 

Setter også et stort spørsmålstegn som Sir John, for jeg kan ikke forstå at Wenger skal gå mot sin egen stahet på fotballfilosofien, når han ikke har gjort det tidligere. Han har i flere sesonger sett som mange av oss, hvor skoen trykker. Den trykker meget hardt i toppkamper, hvor man ikke har råd til å ikke holde fokus på midtbanen og i forsvar.

Kamper hvor defensiv kynisme og klokskap er pri1, for et tap i disse 6-poengskampene gir et veldig vanskelig utgangspunkt for pokalen, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

 

Wenger gjør det vanskelig for seg selv og Arsenal, når de hele tiden faller igjennom i disse kampene. Kvaliteten i stallen er langt ifra noe dårligere enn våre konkurenter. Forskjellen ligger i at Ferguson ligger et par skritt foran med å ta taktiske valg for å få et resultat, mens Wenger håper at han skal knekke koden med sin fotballfilosofi med ørsmå justeringer inn til disse kampene (om det i det hele tatt kommer noen form for endringer).

Dette holder desverre ikke, om det er pokalen vi er ute etter.

 

Det hjelper ikke om hvem som sitter som assistent eller nye trenere i laget, om ikke sjefen selv går i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Utifra det du har satt opp, er det tydelig at du har gitt alle spillerne i versjon 3,5 1 poeng. Er dog litt i tvil når det kommer til Nasri vs. Ljungerg og Parlour

 

Seaman - Lehmann - Almunia

Jeg vurderer Almunia til å være milevis unna nivået til de to andre. Jeg er dog villig til å tro på at Szczesny kan ha i seg det som trengs.

 

Dixon - Lauren - Sagna

Jeg vurderer Sagna til å være nær nok til å fylle sin rolle.

 

Keown - Toure - Squillaci

Her er Keown i egen klasse, de to andre vurderer jeg egentlig ganske likt. Her trengs det påfyll av en Keown type spiller, og jeg er tvilende til at Djourou er eller Koscielny er svaret. Vi trenger en i Vidic klasse.

 

Adams - Campbell - Vermaelen

Jeg vurderer Vermaelen som nær nok forutsatt at han kommer tilbake som han var før skaden.

 

Winterburn - Cole - Clichy

Another country mile. For all sin energi og vilje, Clichy er en kontinuerlig tikkende bombe og må erstattes. Gibbs? Kanskje, men overbevist er jeg langt i fra.

 

Petit - Gilberto - Song

Hvis han får beskjed om å bli ved sin lest er Song akseptabel under tvil. Vi burde egentlig hatt et råskinn ala Roy Keane her.

 

Parlour - Ljungberg - Nasri

Nasri holder mål.

 

Vieira - Vieira - Fabregas

Fabregas holder mål forutsatt at han har hodet i Arsenal.

 

Overmars - Pires - Arshavin

På sitt beste er Arshavin helt på høyden, men det er vel langt mellom de store kampene. Kan Walcott fylle rollen? Jeg er skeptisk.

 

Bergkamp - Bergkamp - van Persie

Ikke i nærheten. Tidenes boksåpner i premier league kan knapt erstattes. RvP har mye i seg, men som Arshavin er han for ofte ikke i modus (eller frisk). Vi har likevel såpass med kreative spillere at dette får greie seg.

 

Anelka - Henry - Chamakh

Kommentar overfødig. Her er det snakk om avslutterferdigheter og pondus. Chamakh har forbedret pondusen i laget, men det alene er ikke nok.

 

 

 

At alle i verjon 3,5 får ett poeng er jeg imidlertid overhodet ikke i tvil om. Vermaelen, Nasri og Fabregas har mulighet til å endre på det over tid.

Link to comment
Share on other sites

Ut over det, er det ikke mye å si om denne kampen annet enn at United er ett sørgelig syn. Å se ett lag som visstnok skal være blant de beste i verden ligge bakpå med 9 mann i en hel omgang på eget gress er sørgelig. Dette minner ikke mye om det man så på OT i glansdagene på 90-tallet. Ferguson er rett og slett livredd for hva Arsenal kan skape offensivt at han ikke tørr å spille eget spill.

Bare timer etter at Big-Sam fikk sparken i Blackburn ledet 11 rødkledde ut på Old trafford i går. Gratulerer med ny jobb!

 

(Så han ikke på sidelinja, men 10-mann-bak-ballen taktikken til Sam var så opplagt at eg er sikker på at det var han som la slagplanen)

 

Når begynte forresten United å spille bortekamper på Old Trafford? :P

Link to comment
Share on other sites

Bare timer etter at Big-Sam fikk sparken i Blackburn ledet 11 rødkledde ut på Old trafford i går. Gratulerer med ny jobb!

 

(Så han ikke på sidelinja, men 10-mann-bak-ballen taktikken til Sam var så opplagt at eg er sikker på at det var han som la slagplanen)

 

Når begynte forresten United å spille bortekamper på Old Trafford? :P

 

United spilte taktisk mye smartere enn Arsenal, og skapte også mange flere sjanser enn Arsenal. Ser ikke helt humoren i det.

Link to comment
Share on other sites

United spilte taktisk mye smartere enn Arsenal, og skapte også mange flere sjanser enn Arsenal. Ser ikke helt humoren i det.

 

Ferguson gjorde det som var nødvendig for å paralysere Arsenal, og vi hadde ikke ferdighetene til å overvinne det grepet. Hverken teknisk, fysisk eller taktisk. Vi klarte ikke, kunne ikke og forsøkte ikke på de repektive.

Link to comment
Share on other sites

Da koker det i topplokket etter enda en dyster toppkamp med arsenal-øyne. Men spørsmålet som må stilles er; var det virkelig en så dårlig opptreden at vi skal miste vår tiltro til Wenger, og til Arsenal? Må si jeg undres mye over kommentarer fra eksperter rundt om i den store verden.

 

I lys av en dårlig prestasjon blir det lagt vekt på en taktisk dårlig disposisjon av Wenger og spillermateriale som ikke holder mål. Jeg mener at man må se dette i et litt større lys en bare gårsdagens kamp. I går stilte Mr. Ferguson med en såkalt full tropp, men alle de beste spillerne tilgjengelig bortsett fra Valencia. Arsenal på den andre siden, manglet spillere som Van Persie, Fabregas, Diaby, Vermaelen og Fabianski, som mulig ville starter kampen hadde de vært friskmeldte. Jeg er i mot dette at man skal skylde på skader ila en hel sesong, men et toppoppgjør borte mot et fulltallig Manchester United, må vi vel forvente at det skal bli vanskelig å vinne uten våres største stjerner.

 

Hysteri blåses også ut om Arsenal siste innkjøp, og om mulighetene til å hente stjernespillere som kan avgjøre toppkampene. Dette er jo en veldig simpel og enkel løsning på et problem. Og her er det kanskje vanskeligere å vike seg unna. Da man ikke kan vite hvordan kampforløpet hadde forløpt seg, med en stjernespekket tropp. Men det handler ikke bare om stjerner, les "Park". Det handler vel så mye om riktig spillermateriale. Og her kan det kanskje være mulig å si at Wenger kan ha vært noe naiv, da dagens arsenal tropp inneholder veldig mange spillere med "lik" spillestil. I våre mest gyldne tider bestod troppen av annet enn bare teknikere. Så ja, min mening er at Arsenal kanskje kunne hentet enkelte spillertyper med andre ekstremkvaliteter enn teknikk.

 

Taktisk og mentalt virker vi fortsatt for umodne. Den "nye" taktikken har vist seg å ikke gi gode resultater i toppoppgjør, og en annen taktisk tilnærming vil være å foretrekke. Med mine fotballkunnskaper kan det virke som om en 4-2-3-1 formasjon gir for mye rom til kontringer og kant spill for motstanderlaget. Spesielt hvis vi blir liggende et mål under. Samtidig er ikke denne formasjonen godt egnet for kontringspill, da vår fremste mann alltid vil være Chamakh eller RVP, som ikke innehar toppfarten til å kunne true bakrom i likhet med Henry. Og med svak innleggskvalitet fra kantene/backene offensivt kan det virke som vi ikke klarer skape sjansene som trengs mot et etablert forsvar. I de siste kamper har de fleste av våres mål kommet av enkeltprestasjoner, i motsetning til fantastisk lagspill. Og når disse enkeltprestasjonene uteblir ser det ut til at vi som helhet sliter med å spille ut et lag. Med disse observasjoner mener jeg at en annen taktisk tilnærming (merk: i enkelte kamper) vil være å foretrekke.

 

Men stjerner på nattehimmelen finnes det. Vi vil ila en måned ha alle våre beste spillere tilbake. Og vi er langt unna å bli hektet av i toppkampen. Om vi vil se noen forandringer de neste månedene er vanskelig og si. Men våre dårligste måneder har alltid vært i november og desember. Min tillit til Wenger vil aldri svekkes, men det er lovlig å sette spørsmål ved noen av hans taktiske tilnærminger. Så får vi igjen se ved sesongslutt hvor vi befinner oss, og det overasker ikke meg om vi står igjen på toppen av ligaen. Hvorfor? Fordi det er ikke mange som vinner mot Manchester United på Old Trafford

Link to comment
Share on other sites

Så enig så enig med forrige innlegg. Det er på tide vi blir mer kyniske i storkampene. Holde lagdelene bedre samlet. Det ble masse balltap og ekstra jobbing i går. Wilshere og Chesc var ikke venner med ballen. Walcott fikk ikke bakrommet å løpe i. Utd la seg bakpå på hjemmebane, kontret mot oss. I slike kamper er det ofte det første laget som scorer som vinner kampen, som i går. Enig i at vi bør ha en plan B når det butter imot. Bentner kan være vår Flo og heade ballen til raske kanter de siste 20 min f eks..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet meg ned fra Manchester og er på vei tilbake til Oslo. Har ikke sett høydepunktene og har kun inntrykkene fra Old Traffords away section å støtte meg til samt alle diskusjonen som gikk på toget nedover idag.

 

Det er jo egentlig ganske enkelt; rett og slett ikke god nok og mangel på "penetration" er svært tydelig.

 

Var langt nede igår og det er vondt å se på når vi triller og triller rundt til de samme typene og som gjør de samme tingene hver gang. Ferdinand og Vidic ble vel knapt nok satt på prøve igår og det er synd når vi heter Arsenal.

 

Takk for meg, Manchester, jeg kommer ikke tilbake på en stund!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...