Jump to content

2010.12.13 Man Utd B


Mr Chapman

Recommended Posts

Det som skjer de neste kampene er ganske forutsigbart.

 

Vi banker Aston Villa lørdag. Vi tar oss til semifinale i ligacupen på bekostning av Wigan. Vi vinner igjen i ligaen mot Fulham. Vi slår Partizan i siste kampem og tar en vel fortjent andreplass i den svakeste cl gruppa. Vi trekker Barcelona eller Real Madrid i 16 dels finalen. Optimismen er igjen på topp før møte mot Man Utd. Der taper vi. Så går det rimelig greit i ligaen før hjemmemøte mot Chelsea i romjula. Nok ett tap.

 

Så vet dere det.... veldig sannsynlig, ikke sant?

Dette skrev jeg etter Braga-tapet og vi er i rute for å si det sånn. Vi er ett nesten lag uten guts og det vinner oss hverken ligamesterskap eller champions league. Dette ble tydeligjort i dag og styrker teorien om ett lag med for få vinnertyper.

 

Ja, det meste er forutsigbart - desverre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 226
  • Created
  • Last Reply

United vinner fortjent, men de har en meget god statistikk på hjemmebanet og er et av de gjerrigste laga jeg har sett. Bravo, United.

 

Ellers virker det som om det gikk litt for fort for Wilshere idag, Song syns jeg bare rota, Clichy sleit dessverre, Sagna var heller ikke sjef. Stopperne syns jeg klarte seg bra, Koscielny også. Mtp midtbanen må jeg si meg mest skuffet over Arshavin. En speller som han må det gå an å forvente litt av, men han er helt fraværende OGSÅ IDAG. Hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men: INN MED WALCOTT. Han viser iallfall takter.

 

Chamakh blir ensom, RvP og Fab er tydelig langt unna formen.

 

United spiller uavgjort mot Chelsea om typ en uke, og vi vinner mot Stoke. Da er vi der igjen, før vi kjører over et formsvakt Chelsea på fortet vårt, jeg har fortsatt trua på ligagull når gutta kommer skikkelig igang!

Link to comment
Share on other sites

Vell, Manchester United er unbeaten så langt, og på Old Trafford har vi sjeldent tatt mye poeng, noe jeg heller ikke hadd forventet i dag. Pluss i dag skal virkelig Koscielny ha, igjen viser han vilje, spenst og hurtighet. I tilegg er han meget pasningssikker, med litt mer kjøtt på kroppen så kan vi ha en skikkelig midtstopper ved siden av Vermaelen. Squillaci overbeviser lite, og jeg mener Djourou heller bør spille sammen med Kos i Vermaelens fravær. Van Persie så også ganske pigg ut, mens Cesc fortsetter å tenke på Spania. Bare å selge unna til sommeren. Morsomt at Szczesny endelig får prøve seg, og jeg syns han bet godt i fra seg! Meget solid i feltarbeidet, og virket veldig trygg i det meste annet han foretok seg av. Utspillene må dog forbedres litt, og han var muligens litt på halvdistanse ved målet. Men en god Premier League debut, ingen tvil!

 

Clichy derimot spiller atter en gang en hårreisende kamp. Han vant egentlig overraskende mange ganger en mot en med Nani, men det hjelper lite når han roter ballen vekk til farlig område i neste trekk. Har ikke sett straffen i mer enn reprisen som ble vist under kampen, og det så da aldeles ikke ut som noe straffe i det hele tatt. Var han borti med hånden i det hele tatt? Forferdelig dømming.

 

Vi er fortsatt med! Med Chelsea seier/uavgjort mot United neste kamp, og med hjemmeseier tredje juledag, så er vi for alvor med igjen! :)

Link to comment
Share on other sites

Da er alt fortsatt vidåpent, vi hadde muligheten til å ta et jafs i forhold til seriemesterskapet i kveld men det er tøft å få poeng på OT har det jo vist seg før for alle lag, på bortebane derimot har utd på langt nær vært like solide, nå skal vi ha utd, city og chelsky på hjemmebane, alt er fortsatt vidåpent, ikke glem det.

Jeg synes i motsetning til de fleste her at Clichy klarer seg forbløffende godt mot Nani, det må være frustrerende for portugiseren å gang på gang være mann mot mann mot Clichy med fri bane til målet bak ham uten å klare å ta seg forbi ham, Wilshere er vel den som virkelig skuffet i dag, han ble rett og slett avslørt som "for ung", Sagna spiller også en meget svak kamp, Arshavin er helt håpløs men jeg synes Chamakh burde klart å løftet den returen fra Nasris skudd og da hadde nok denne kampen endt 1-1.

Synes også vi hever oss et par hakk i andre omgang men klarer ikke å produsere nok sjanser, utd er meget solide i midtforsvaret sitt, vi har ballen mye men skaper for lite.

Soleklart rødt kort på kung-fu-sparket til gale Rio, helt vanvittig at det ikke en gang ble frispark :)

Vi la oss bakpå fra start av, prøvde å holde lagdelene tette men nok en gang viser det seg at vi ikke er skapt for å spille fotball på denne måten, vi må bruke de styrkene vi har, nemlig teknikk og fart og da må vi skape bekymringer for det laget vi spiller mot, når vi legger oss bakpå blir vi bare passive og elendige, det bedret seg dog i andre omgang når vi løftet oss opp på banen som sagt.

Jeg gjentar, ALT ER FORTSATT VIDÅPENT som på ei gammel ei.

Det er klart at det fortsatt er åpent, men hvis Utd vinner hengekampen har de en fire poengs luke. Selvfølgelig har vi fortsatt muligheten, men hva er det med dette laget som gir deg så klokkestor tro på at vi kan vinne ligaen? Vi har tapt mot våre argeste konkurrenter (Chelsea, Tottenham og Utd), og vi har tapt mot middelhavsfarere (potensielle bunnlag), Newcaslte og WBA. Det er fem tap før halvspilt sesong, og Utd har smultring i tapsprotokollen.

Link to comment
Share on other sites

Vi starter første halvdelen av omgangen ganske bra, hvor vi ligger tett med lagdeler, flinke til å hjelpe hverandre i presset, og ikke minst være i sikring. Dette merket man bl.a på at Clichy fikk god støtte, midtbanespillerene jobbet ganske bra sammen i bevegelsene. Bra defensiv jobb.

 

Vi har flere gode muligheter, og burde helt klart prøvd å avslutte istedenfor å trenge seg til 5meteren. Rosicky, Song, og Arshavin forsvinner mer og mer fra sine roller utover omgangen (også posisjoneringen), og vi har en løpsterk spiss som jobber mer bakover enn alle på midtbanen.

 

Så; begynte man å se tegn på at det ble større avstander, mindre kollektiv press, og mindre sikring. To viktige elementer som jeg påpekte før kamp, slo selvfølgelig til.

Målet:

Vi sover og Koscielny løper frem helt uten mål og mening på en hodeduell nesten på midtbanen, og Nani får komme alene mot Clichy uten noen sikring. Innlegget kommer selv med et bein fra Clichy, men så viser det seg nok engang at vi ligger for langt unna i markeringen i feltet. Park som scoret var ikke markert tett nok av Squillaci, men også Rooney var helt alene bak.

Hvorfor skjer dette gang på gang?

 

Er nivået og tempoet for høyt for våre stoppere? Dette har skjedd gang på gang denne sesongen, selv om det ikke bare har kommet baklengs. Men; det skaper utrygghet.

 

Skuffet, over at vi slipper oss unna det som tydeligvis var kamp-planen etter at klokka passerer 20minutter.

 

2.omgang:

 

Vi blir ikke engang farlige fremover, når vi må ha mål. Det er ingen rytme fremover, og rommene ble større og større på midtbanen for United og motangrep. Mange kritiserer Clichy i denne kampen, men jeg synes han gjør en grei kamp. Han må ofte møte Nani uten sikring, og stopper flere angrep i denne situasjonen. Med en så rask og teknisk spiller som Nani, så kan man ikke vente å stoppe alt i slike 1mot 1. Får også et merkelig straffespark mot seg................, kanskje ikke merkelig med tanke på hvor kampen spilles.

 

Forsvaret ligger også i denne omgangen for langt unna i markering, men det blir litt mer naturlig når det blir større åpninger i egen banehalvdel. Men; vi trenger virkelig å få tilbake Vermaelen, og kanskje også få kjøpt inn en ny stopper i høy klasse som kan være makkeren i januar. Se hva United har bak der, en utrolig solid stopperduo som ikke gir en finger.

 

Chamakh jobbet meget bra bakover på banen, men bruker alt for mye krefter på dette. Når man er alene-spiss, da må man jobbe på "riktig" banehalvdel. Det hjalp å få inn en Persie, som helt klart hjalp til med den defensive delen av "jobben" som spiss. Håpløst!

 

Den sentrale midtbane gjengen var dårlig i 3/4-deler av kampen, og ikke minst Song skuffer meg med masse feilaktige valg (posisjonering) og balltap. Rosicky kom heller aldri inn i kampen, mens Jack synes jeg jobber bra med tanke på alder og hvordan denne lagdelen faktisk fungerer. Noe feil, men det er de eldre gutta som skal stå frem.

Arshavin ble byttet ut, etter nok en laber innsats og rare valg i store deler av kampen. Hvorfor må vi ha inn spillere som Persie og Fabregas som er så langt unna formen, når vi trenger økt kvalitet og spirit? Det er greit at de har et stort navn og betyr mye for spillergruppa, men ikke får enhver pris. Man kan ikke sette inn spillere som er 50% i form, under slike kamper på OT.

 

Nei, dette er en ny skuffende kamp mot topplagene. Vi har kanskje aldri møtt et dårligere United-lag, enn det vi gjorde ikveld. Selv uten Vermaelen, Fabregas, og Persie fra start, så hadde vi godt nok lag til å prestere bedre.

De første 20minuttene var oppløftene, og det virket som om Wenger tok en litt mer kynisk spilleplan for å tenke litt mer på at uavgjort kan være gull verdt. Etterhvert så blir vi gavmilde, og rett og slett en oppvisning i pasningsfeil, dårlige valg, og null rytme.

 

Akkurat nå er jeg mer oppgitt, enn skuffet. Denne sesongen lovet så utrolig bra, og spesielt når de andre topplagene ikke er like stabile som de har vært i de siste sesongene.

Nå ser det ut som om vi ikke har lært stort i de "viktige 6.poengskampene", og da vil det bli meget meget vanskelig å stå som ligavinner i mai.

Nå må Wenger gå i seg selv, og tenke hva planen er videre. United frykter jeg vil styrke seg i januar (kanskje også Chelsea og City), og jeg tror både United og Chelsea vil ta vesentlig flere poeng den neste halvdelen av sesongen. Er Theo en ving, eller kan han heller omskoleres til en jaktende spiss i bakrommet?

Skal man la en spiller som Arshavin være så ustabil, eller finnes det bedre stabile valg?

Er Rosicky "over the top" på dette nivået?

Er det greit for laget at Song er så ofte med fremover, når vi har så mange kreative spillere i laget fra før? Og; hva gjør det med tryggheten bakover?

 

Skal ikke svartmale situasjonen, men noen tanker må det tenkes grundig på. Vi har tatt flere gode skritt de siste par sesongene, men vi står også helt stille på enkelte andre faktorer.

 

Szczesny gjorde en solid kamp, og vil bli en spennende keeper å følge i årene som kommer. Måtte han nå få flere sjanser.

 

Skuffet!

Link to comment
Share on other sites

Bottom line er at plan A skal gjennomføres og det vet Fergie. Han vet også hvilke knapper som skal trykkes på. Det hele er relativt forutsigbart. Det er for mange middelmådige (i forhold til behovet) brikker i dette laget til å skjule en ensporet kampplan.

 

Jeg er tilbøyelig til å mene at problemet er det stikk motsatte. Det mangler noen teknisk mindre begavete spillere som kjenner sin begrensning, men likevel jobber livskiten ut av seg. Alle skal ha ballen alltid. Alltid på fot, alltid feilvendt og alle vil ha den målgivende pasningen..

 

Gi meg en Parlour, Ljungberg, Kuyt eller Park! Eller Øyvind Leonhardsen!

Link to comment
Share on other sites

Det mangler noen teknisk mindre begavete spillere som kjenner sin begrensning, men likevel jobber livskiten ut av seg.

 

Ikke det stikk motsatte, men eksakt samme sak. Det er også en ferdighet må vite og ikke minst et behov. Alt handler ikke om teknikk. Det er jo det som er saken. Arsenal er et lag bestående av fantastiske sentrale offensive midtbanespillere med blendende ferdigheter som bekler alle roller nesten fra venstre back til spiss. I år har pinadø de defensive meldt seg på også.

 

Vi har et ubalansert lag, og et har dessuten par posisjoner som utvilsomt ikke holder nødvendig kvalitet for den posisjonen.

 

Dette har vært ganske så synlig for dem som vil se ganske så lenge. Flere år. Når Wenger kom hadde han briller og skarpt syn. Så gikk han over til kontaktlinser, og han såg fortsatt brukbart. Så ble de slitt, men han såg seg ikke råd til nye med det samme for han ville betale fort ned huslånet. Nå antar jeg noen har fortalt han at han har fått en fet lønnsøkning, men han ser så dårlig at han ikke finner igjen lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det fortsatt er åpent, men hvis Utd vinner hengekampen har de en fire poengs luke. Selvfølgelig har vi fortsatt muligheten, men hva er det med dette laget som gir deg så klokkestor tro på at vi kan vinne ligaen? Vi har tapt mot våre argeste konkurrenter (Chelsea, Tottenham og Utd), og vi har tapt mot middelhavsfarere (potensielle bunnlag), Newcaslte og WBA. Det er fem tap før halvspilt sesong, og Utd har smultring i tapsprotokollen.

 

 

Ferdigheter, ferdigheter og atter ferdigheter, det er disse som avgjør til slutt i fotball.

I dag fikk utd en scrappy goal som avgjør kampen, samtidig overbeviser de defensivt utover i kampen men deres store problem er at de har vært utrolig ustabile på bortebane denne sesongen, den store faren nå er at vi graver oss ned over denne kampen og resultatet, det kan dermed påvirke resultatet mot stoke.

Rister vi av oss denne skuffelsen og slår stoke er jeg sikker på at vi er umiddelbart i nærheten av eller ligger alene på toppen på nyttårsaften :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke det stikk motsatte, men eksakt samme sak. Det er også et behov må vite. Alt handler ikke om teknikk. Det er jo det som er saken. Arsenal er et lag bestående av fantastiske sentrale offensive midtbanespillere med blendende ferdigheter som bekler alle roller nesten fra venstre back til spiss. I år har pinadø de defensive meldt seg på også.

 

Vi har et ubalansert lag, og et har dessuten par posisjoner som utvilsomt ikke holder nødvendig kvalitet for den posisjonen.

 

Da er vi ganske enig i sak. Men nytt av året er ikke dette. I fjor spurtet gjerne Gallas og Vermaelen i angrep på overtid på stillingen 1-0. Tidligere gjorde Toure det samme. I år har Song overtatt. Det mest overraskende er kanskje at Wenger ikke har fått frem en keepertype ala Rene Higuita.

Link to comment
Share on other sites

Huff... En kan godt si Park sin scoring er flaks, men den ble avgjørende og det er selvsagt bare

å ta rennafart å drite i å si at det er tilfeldig at United gang på gang vinner kamper som dette...

 

Og det irriterer meg noe så grønnjævelig at det har blitt en "trend" at Arsenal SKAL tape kampene mot topplagene. Selv om vi gjør ok matcher (idag) og ofte er bedre enn motstanderen (Chelsea borte denne sesongen, United borte ifjor) så taper vi. Helt sinnsykt irriterende og skuffende, men ikke ufortjent

 

You make your`e own luck........

Link to comment
Share on other sites

som et supplement til bildene dine Kellman, en spiller jeg har savnet siden den dagen han dro:

lauren.jpg

 

Lauren!

 

Herlige Lauren!! En av flere spillere som fikk drillet inn riktig mentalitet og klubbfølelse av spillere som Keown, Parlour, Adams osv. hvordan ville Lauren, Henry, Ljungberg og co blitt som spillere hadde de kommet inn i dagens stall? Eller hvordan hadde spillere som Song, Arshavin, Denilson eller feks; Koscielny blitt i datidens stall? For dette har vært et viktig tema i lang tid nå, nemelig lag moralen og innsats på banen. Spesielt i de kampene som betyr mye for en mann med arsenal i hjertet!

 

Er det Wenger som er helt ute å kjøre eller er det spillerne det er noe galt med? Er det behov for å få Keown, Adams og Bergkamp inn i trenings teamet? Eller er det rett og slett behov for utskifting av enkelte spillere som ikke holder nivået?

 

Selv så tror jeg at Tony Adams og Martin Keown hadde gjort underværker hadde de kommet inn i trener teamet! Ikke bare vil de lære spillerne riktig mentalitet, men vil nok også fungere som gode motivatører på sidelinjen! Isåfall bedre virkning enn en Rice med solbriller og armene i kryss eller en pottesur Wenger som sitter og ruger frem og tilbake! For hvis vi ikke kan finne riktige type ledere på banen, så må de skapes! Og her tror jeg ikke Wenger og hans medhjelpere er dyktige nok.

 

Tenk dere hva Keown og Adams kunne gjort med Vermaelen og feks et kjøp av Gary Cahill på treningene?!

Legg til en Scott Parker på midtbanen så kan det være den store forskjellen fra de siste 5 årene og da en suksess rik sesong.. Wenger er tydeligvis ikke "god" nok til å lære sine spillere riktig mentalitet, motivasjon eller disiplin, og da mener jeg at han(Wenger) trenger hjelp! Så hvorfor ikke fra noen som allerede har arsenal i blodet? Noe bør gjøres da klubben har vært på stedet hvil i 5 år nå.

 

Nå er det fort gjort å rope etter nye signeringer, men vanskelig å la være når arsenal aldri ser ut til å lære når det kommer til stykke. Så da kan jeg ikke se noen annen løsnin enn å bedre den kvaliteten vi har, da det er mindre sannsynlig at Wenger vil forrandre eller lære av sine feil mht taktikk og motivering av sitt eget lag.

Link to comment
Share on other sites

For det første så ble vi vel pissa på i 75-80 minutter, så flaks hadde strengt tatt vi at det ikke ble 3/4-0.

 

Vi gjør faktisk en ganske god kamp, men vi klarer ikke å skape målsjanser

Song var forferdelig de første 20/25 minuttene, der han gang på gang sammen med Wilshere ga ballen bort på vår egen halvdel. Etter det ble han litt mer komfortabel med ballen i beina.

Dette er i bunn og grunn United som er gode. De er tett opp i ballfører og markerer godt. Dette takler ikke Arsenal. Vi er vant til at vi får rom til å spille

Men at Chamakh bommer på nærmest åpent mål er jo helt utrolig, det SKULLE stått 1-1 der. Nasri var en skygge av seg selv og jeg kan ikke skjønne hvorfor. Fordi Evra hadde da ikke en god kamp, han utfordra ikke Evra en eneste gang. Vi hadde en ordentlig mulighet i løpet av 94 minutter og det er alt for dårlig. Men med to seiere på rad nå, regner jeg med vi fortsatt henger med i toppen.

Evra hadde sikring HELE TIDEN. Det klarer ikke vi. I forsvar er det 1 mot 1 HELE TIDEN. United angriper fra forsvar, vi forsvarer fra angrep. Hva koster mest krefter. A løpe framover med ball eller løpe bakover når du har mistet den?

Link to comment
Share on other sites

 

Vi har et ubalansert lag, og et har dessuten par posisjoner som utvilsomt ikke holder nødvendig kvalitet for den posisjonen.

 

Dette har vært ganske så synlig for dem som vil se ganske så lenge. Flere år. Når Wenger kom hadde han briller og skarpt syn. Så gikk han over til kontaktlinser, og han såg fortsatt brukbart. Så ble de slitt, men han såg seg ikke råd til nye med det samme for han ville betale fort ned huslånet. Nå antar jeg noen har fortalt han at han har fått en fet lønnsøkning, men han ser så dårlig at han ikke finner igjen lommeboka.

 

Fantastisk

 

Evra hadde sikring HELE TIDEN. Det klarer ikke vi. I forsvar er det 1 mot 1 HELE TIDEN

 

Det var dette jeg og flere andre her inn snakket om før kampen, og det skulle vise seg å bli avgjørende.... Blæææhhh

 

Med tanke på hvor lite hjelp Clichy fikk idag (krisestore avstander fra Clichy til nærmeste mann bak når Nani utfordret) synes

jeg han klarte seg nokså bra. Unntaket blir når Nani kommer alene med keeper etter at Gael blir for ivrig/udyktig.

Køddent å møte en som er voldsomt rask,driblesterk og som skyter veldig godt med begge ben fra distanse. Ikke minst når lagkameratene sier "klar dæ` sjæl ! "

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...