Jump to content

Chelsea H, 29.11.09


ted_uh

Recommended Posts

Kanskje må vi i noen sesonger ofre den vakre fotballen for å drille inn defensive formasjoner som virker når vi blir satt under tungt press? De siste sesongene har vi sviktet når det virkelig har dratt seg til, det har vi også gjort denne sesongen. 3 avgjørende kamper har alle endt med tap tiltross for at vi ikke har vært veldig mye dårligere enn noen av motstanderene. Vi evner dessverre ikke å kombinere godt angrep med godt forsvar og det har kostet oss dyrt.

 

Fann denne videosnutten på Gunnerblog, der var han nytta som eit eksempel på at det ikkje alltid er den vakraste utførelsen som er den som gjev best resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Eg kan ikkje leggje skjul på at eg foraktar Chelsea, og alt det dei står for. Med si originale og heilt spesielle form for forretningsdrift, og etter å ha plukka spelarar frå øverste hylle i fleire år, er dei omsider i ferd med å få sving på sakene. Det som hende på sundag kan best samanliknast slik: Etter å ha proppa seg full av anabole steroidar i årevis (i full offentlegheit), lukkast det Chelsea å slå Arsenal, ein klubb som er bygd opp heilt utan kunstige stimuli, med tre mål mot null. Chelsea-fansen jublar hemningslaust, tilsynelatande heilt utan nokon flau smak i munnen. Medan Arsenal's norske supportarar reagerer med å skjelle ut sine eigne som udugelege og det som verre er. Ord som audmjuka, avkledd og latterleggjort dukkar opp i eit forsøk på å skildre elendet.

 

Nei, eg kjenner meg korkje audmjuka, avkledd eller gjort til latter. Slett ikkje, og langt der i frå.

Eg er tvert i mot stolt over at vår klubb har verdigheita, anstendigheita og sjølvrespekta i behald. Det meiner eg faktisk er viktigare enn å jakte på trofé og heider med, etter mitt syn, særs tvilsame metodar.

 

Onsdag skal me opp mot eit anna "anabolt" lag. Om det vert eit nytt stortap får det så være. Eg har framleis trua på Wenger's prosjekt, og ein må ha eit rimeleg svart syn på tilværet om ein ikkje har funne mykje å glede seg over denne hausten.

Link to comment
Share on other sites

Så var man igang igjen. Disse kamptrådene er jaggu meg så forutsigbare at det blir komisk til slutt.

 

Leser at mange maser om spillerkjøp i januar. At vi må få inn en ny spiss. Mange av de som maser om dette, er de samme som klager over at Vela får alt for lite spilletid. Da er det på tide å bestemme seg. Ønsker man en ny spiss, eller spilletid for Vela? Med dagens formasjon får dere ikke i pose og sekk. Det blir enten eller...............Til dere som mener at Eduardo ikke er god nok for Arsenal; Skaff dere fotballforståelse før dere slenger ut all dritten på dette forumet.

 

Proud to be a gooner!!!!

 

Dudu er god nok, ingen tvil om det, så lenge han har en makker. I det RvP ble skadet skulle Wenger umiddelbart byttet til 4-4-2 og spilt Vela/Walcott hengende med Dudu på topp. En enslig spiss som knapt når til skulderene på backfireren til Chelsea blir puslete. Og møte slik motstand alene gjør ikke akkurat mye for selvtilliten.

 

Hva anngår Myles artikkel så håper jeg at Titti tar turen tilbake til Arsenal på lån ut sesongen. Tror det kunne gjort underverker for oss å få han tilbake en tur.

Link to comment
Share on other sites

Typisk at det kommer så mange interessante diskusjoner midt i eksamenstida :( . Chelsea er i likhet med Man U milevis foran oss når det kommer til kollektivt press. Vi lsiter mot lag som kommer fort og hardt opp i kroppen. Særlig når det regner synes jeg vi sliter. I slikt vær tillater dommerne gjerne mer hardt spill, og da sliter vi stort. van Persie hadde nok slitt mye der ute han også, for han er ikke spesielt sterk han heller.

 

Men over til noen andre områder som jeg synes kunne vært interessant å få noen meninger på:

- Tribunene er nærmest tomme lang tid før slutt. Flaut rett og slett - uavhengig av resultat. Ikke klarer publikum å gire opp spillerne våre når de trenger det som mest, og gjør dem bare enda mer umotiverte når tribuene blir tommere og tommere. Mot Man U i semi-finalen var det skikkelig trøkk på tribunen med masse flagg. Det er slikt jeg ønsker å se!

- Hvorfor kom Walcott inn for Song? Sistnevnte var en av de eneste spillerne våre som faktisk kunne vinne dueller - selv om han dog tapte noen. Jeg husker at Song vant en skulderduell mot Essien i fjor, det er det ikke mange andre som gjør. Walcott blir så klart tatt ut fysisk i duellene, og CHelsea gir han veldig lite rom. Da er Walcott meningsløs å ha på banen. Hvorfor kunne f.eks. ikke Eboue komme innpå? Wenger ville nok kanskje ha litt mere direkte spillere inn på banen. Det er jeg helt enig i, men Eboue har både en rutine og duellstyrke som er klart bedre enn det Walcott kan stille opp med.

 

Neste ligakamp er mot Stoke. De har holdt nullen 2 ganger på rad nå - vi har ikke scort på de 2 siste. Kan det løsne for noen av våre offensive spillere? Samtlige av spillerne fra midtbanen og framover med unntak av Arshavin, Song og Fabregas har nylig kommet tilbake fra skade. Det er nok bare spørsmål om tid før det kollektive ikke minst inviduelle begynne å stemme igjen. Det viktigste nå er å få en bedre balanse i forhold til bredde/løp innover i banen og direkte spill/mye spill i bredderetning. I tilegg må den som er på topp bli bedre til å linke med de rundt seg. Fabregas har helt klart blitt svekket etter at van Persie ble skadet. De to sto for rundt 70% av målene våre om jeg ikke tar helt feil, så det er viktig at andre begynner å komme i form.

 

EDIT: Her er forrusten en oversikt over forskjellen i vekt og høyde. Ikke rart Chelsea var dominerende i duellene:

Gjennomsnittshøyde Chelsea: 184,1 cm

Gjennomsnittshøyde Arsenal: 179,6 cm

Arsenal 4,5 cm lavere i gjennomsnitt.

 

Gjennomsnittsvekt Chelsea: 83,5 kg

Gjennomsnittsvekt Arsenal: 73 kg

Chelsea 10,5 kg tyngre i gjennomsnitt. Dette er kun snakk om de som startet i akkurat dette oppgjøret.

 

Høyeste var Cech med 196 cm, Almunia med 192 cm og Drogba med 189 cm.

Tyngste var Cech med 92 kg, Drogba med 91 kg og Terry med 90 kg

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg nok du forveksler ben elfen med deg selv.

 

Ja, ben elfen er negativ til Almunia. Du er stort sett negativ til alt når det butter litt imot. Må ærlig innrømme at jeg forventer mer av en person som har fulgt laget i 30 år+

 

Ingen problemer med at folk er negative til det ene og det andre, men breden i den negative kritikken fra revengehost må jeg inn på Arsenal Action for å finne noen som kan måle seg med.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje leggje skjul på at eg foraktar Chelsea, og alt det dei står for. Med si originale og heilt spesielle form for forretningsdrift, og etter å ha plukka spelarar frå øverste hylle i fleire år, er dei omsider i ferd med å få sving på sakene. Det som hende på sundag kan best samanliknast slik: Etter å ha proppa seg full av anabole steroidar i årevis (i full offentlegheit), lukkast det Chelsea å slå Arsenal, ein klubb som er bygd opp heilt utan kunstige stimuli, med tre mål mot null. Chelsea-fansen jublar hemningslaust, tilsynelatande heilt utan nokon flau smak i munnen. Medan Arsenal's norske supportarar reagerer med å skjelle ut sine eigne som udugelege og det som verre er. Ord som audmjuka, avkledd og latterleggjort dukkar opp i eit forsøk på å skildre elendet.

 

Nei, eg kjenner meg korkje audmjuka, avkledd eller gjort til latter. Slett ikkje, og langt der i frå.

Eg er tvert i mot stolt over at vår klubb har verdigheita, anstendigheita og sjølvrespekta i behald. Det meiner eg faktisk er viktigare enn å jakte på trofé og heider med, etter mitt syn, særs tvilsame metodar.

 

Onsdag skal me opp mot eit anna "anabolt" lag. Om det vert eit nytt stortap får det så være. Eg har framleis trua på Wenger's prosjekt, og ein må ha eit rimeleg svart syn på tilværet om ein ikkje har funne mykje å glede seg over denne hausten.

 

Det er mye mer nyansert enn som så. Det at vi på søndag blei avkledd, til tross for et økonomisk bola Chelsea og at vi kjører ei fornuftig og straight up linje, er uansett eit faktum. Eg er minst like stolt av laget som deg, men det har ingenting med å erkjenne at vi pr dags dato heller ikkje er gode nok til å vinne PL å gjere. Det er to heilt vidt forskjellige ting.

 

Man skal ikkje glorifisere seg sjølv som supportar fordi man ikkje evner å se noko kritikkverdig.

 

At ikkje fleire nøytrale, eller andre lags supportere eigentleg ser kva bragd vi gjer i forhold til deira eigne lag er eg svært forundra over, men igjen søndagens kamp viste veldig klart kva vi har å gå på før vi igjen kan ta tronen som Premier Leagues beste lag.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dailyexpress.co.uk/posts/view/1...-little-support

 

Må støtte meg til Mick Dennis her.. Synes det er trist at så få fans blir igjen for å gi sin uforbeholdne støtte til laget. Lov å være skuffa, men viktig å gi spillerne beskjed om at vi støtter dem i tykt og tynt.. Kaktus til brorparten av hjemmefansen mot Chelsea

Link to comment
Share on other sites

Leser at mange maser om spillerkjøp i januar. At vi må få inn en ny spiss. Mange av de som maser om dette, er de samme som klager over at Vela får alt for lite spilletid. Da er det på tide å bestemme seg. Ønsker man en ny spiss, eller spilletid for Vela? Med dagens formasjon får dere ikke i pose og sekk. Det blir enten eller.

 

Når det gjelder spillerkjøp, stiller jeg følgende spørsmål. Har vi penger tilgjengelig? Ja, styret rapporterer at Wenger får penger til spillerkjøp. Men er dette virkelig sannheten? Har hørt en del de siste par gangene jeg har vært over, som tilsier det motsatte. Nemmelig at Arsenal har langt mindre penger tilgjengelig enn hva folk tror. Har også fått vite en del rundt hvorfor unbeatables ble oppløst så fort som de ble. Alt har med byggingen av Emirates å gjøre. Faktisk var det så dårlig stillt i perioder at byggingen ble utsatt fordi Arsenal ikke hadde penger til å betale regningene. Og en ting er om vi har penger til nye spillere. En annen ting man må huske på at spillerkjøp nødvendigvis ikke løser problemene.

 

Leser også at mange klager på Eduardo. Mannen har vært ute i ett år pga skader. Han har også pådratt seg mange småskader etter comebacket. Dette har gjort at han aldri har fått kommet seg skikkelig igang. I tillegg har Arsenal endret formasjon. I likhet med Persie, trenger Eduardo noen kamper for å vende seg til det nye spillemønsteret. Har folk her inne så dårlig hukommelse at man glemmer Eduardos ferdigheter? Eller er det trangsynthet ute og går. Til dere som mener at Eduardo ikke er god nok for Arsenal; Skaff dere fotballforståelse før dere slenger ut all dritten på dette forumet.

 

Proud to be a gooner!!!!

 

Hvorfor er det så latterlig å kjøpe inn en god spiss som kan vikariere ut sesongen som blant annet United gjorde da de hanket inn Henrik Larsson?

Eduardo var glimrende før han brakk foten. Nå er han en skygge av hva han var da.

En erfaren spiss kan avlaste og gi trygghet på topp.

Jeg tror det er en god resept. Vi så hva Henrik Larsson fikk til i United.

Hvorfor skal ikke vi??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så latterlig å kjøpe inn en god spiss som kan vikariere ut sesongen som blant annet United gjorde da de hanket inn Henrik Larsson?

Eduardo var glimrende før han brakk foten. Nå er han en skygge av hva han var da.

En erfaren spiss kan avlaste og gi trygghet på topp.

Jeg tror det er en god resept. Vi så hva Henrik Larsson fikk til i United.

Hvorfor skal ikke vi??

 

fullstendig enig med deg her, vi har ikke tid til at han kan sakte spille seg i form, til den tid er serien over

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så latterlig å kjøpe inn en god spiss som kan vikariere ut sesongen som blant annet United gjorde da de hanket inn Henrik Larsson?

Eduardo var glimrende før han brakk foten. Nå er han en skygge av hva han var da.

En erfaren spiss kan avlaste og gi trygghet på topp.

Jeg tror det er en god resept. Vi så hva Henrik Larsson fikk til i United.

Hvorfor skal ikke vi??

 

Jeg sier ikke at vi ikke skal hente inn en spiss. Jeg kunne gjerne tenkt meg en korttidsløsning i form av ett lån, ala det United gjorde med Larsson. Poenget med det jeg skriver, er å få frem at det ikke alltid bare er å løpe å kjøpe. For det første må det finnes tilgjengelige alternativ. For det andre må det være penger tilgjengelig. Spillere er faktisk ofte dyrere i januar enn om sommeren, da januarkjøp ofte kan tolkes som panikk-kjøp. Og hvis vi skal hente inn en ny spiss i januar, så kan vi ikke sitte i ettertid og sutre over at f. eks Vela får for lite spilletid. I dagens formasjon er det bare plass til en spiss til envher tid. Henter vi inn en ny spiss som skal gå rett inn i laget, betyr dette fortsatt lite spilletid på Vela. Vi får desverre ikke i pose og sekk.

 

At Eduardo er en skygge av hva han var før han brakk foten er greit nok. Men så har han jo slitt med småskader siden han kom tilbake. I tillegg har laget endret formasjon siden han ble skadet. Eduardo i likhet med van Persie trenger tid på seg til å tilpasse seg den nye formasjonen. Dersom vi ikke har tålmodigheten til å vente på dette, kan vi like så godt selge han i januar, for da kommer han aldri til å bli en spiller vi har bruk for.

 

Det er på tide å stille seg spørsmålet. Ønsker vi å oppnå suksess nå, for så å stille på status quo til sommeren, eller ønsker vi at det bygges opp ett fundament som kan gi suksess over lengre tid. For min del er svaret enkelt. Jeg ønsker muligheten til å oppnå suksess over lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er på tide å stille seg spørsmålet. Ønsker vi å oppnå suksess nå, for så å stille på status quo til sommeren, eller ønsker vi at det bygges opp ett fundament som kan gi suksess over lengre tid. For min del er svaret enkelt. Jeg ønsker muligheten til å oppnå suksess over lengre tid.

 

Nå er vel vi ganske enige Kim, men det er vel ikke slik at det ene nødvendigvis utelukker det andre her? Man kan tenke langsiktig som Wenger jo er god på, SAMTIDIG som man løser kortsiktige problemer underveis. Å løse de kortsiktige problemene kan også løse de langsiktige, fordi hvis man ikke gjør noe kortsiktig, for eksempel å kjøpe inn en spiss i januar, risikerer jo man at alt det andre smuldrer bort også, fordi det er en grense for hvor tålmodige spillerne er.

 

og btw, selv om RvN er en god spiller ønsker jeg ikke han til Arsenal. Et lån av Henry KAN fungere, men vil være en gambling. Men det må jo finnes andre rutinerte og relativt spisser der ute som kan komme inn og gjøre en god kortsiktig jobb?

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel vi ganske enige Kim, men det er vel ikke slik at det ene nødvendigvis utelukker det andre her? Man kan tenke langsiktig som Wenger jo er god på, SAMTIDIG som man løser kortsiktige problemer underveis. Å løse de kortsiktige problemene kan også løse de langsiktige, fordi hvis man ikke gjør noe kortsiktig, for eksempel å kjøpe inn en spiss i januar, risikerer jo man at alt det andre smuldrer bort også, fordi det er en grense for hvor tålmodige spillerne er.

 

og btw, selv om RvN er en god spiller ønsker jeg ikke han til Arsenal. Et lån av Henry KAN fungere, men vil være en gambling. Men det må jo finnes andre rutinerte og relativt spisser der ute som kan komme inn og gjøre en god kortsiktig jobb?

 

Selvfølgelig kan man få til begge deler. Prøver bare å poengtere at kjøp og korttidsløsninger nødvendigvis ikke er svaret. Hver gang vi går på ett par smeller, så mases det om spillerkjøp. Det må da gå an å se på andre løsninger også. Hvis vi skal løse hvert eneste problem med å kjøpe spillere, så har vi havnet totalt på feil spor.

 

Og misforstå meg rett. Jeg sier ikke at det er feil å gjøre noen grep i januar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at vi ikke skal hente inn en spiss. Jeg kunne gjerne tenkt meg en korttidsløsning i form av ett lån, ala det United gjorde med Larsson. Poenget med det jeg skriver, er å få frem at det ikke alltid bare er å løpe å kjøpe. For det første må det finnes tilgjengelige alternativ. For det andre må det være penger tilgjengelig. Spillere er faktisk ofte dyrere i januar enn om sommeren, da januarkjøp ofte kan tolkes som panikk-kjøp. Og hvis vi skal hente inn en ny spiss i januar, så kan vi ikke sitte i ettertid og sutre over at f. eks Vela får for lite spilletid. I dagens formasjon er det bare plass til en spiss til envher tid. Henter vi inn en ny spiss som skal gå rett inn i laget, betyr dette fortsatt lite spilletid på Vela. Vi får desverre ikke i pose og sekk.

 

At Eduardo er en skygge av hva han var før han brakk foten er greit nok. Men så har han jo slitt med småskader siden han kom tilbake. I tillegg har laget endret formasjon siden han ble skadet. Eduardo i likhet med van Persie trenger tid på seg til å tilpasse seg den nye formasjonen. Dersom vi ikke har tålmodigheten til å vente på dette, kan vi like så godt selge han i januar, for da kommer han aldri til å bli en spiller vi har bruk for.

 

Det er på tide å stille seg spørsmålet. Ønsker vi å oppnå suksess nå, for så å stille på status quo til sommeren, eller ønsker vi at det bygges opp ett fundament som kan gi suksess over lengre tid. For min del er svaret enkelt. Jeg ønsker muligheten til å oppnå suksess over lengre tid.

 

Å få inn en spiss på lån el en ettårskontrakt type ting alla United gjorde med Henke ser jeg på som en god langsiktig løsning. Ihvertfall slik situasjonen er nå.

Han kan avlaste Eduardo og samtidig lære noe fra seg til våre andre spisser. Det kan gi verdifull læring spesielt til Bendtner og Vela.

Å ikke gjøre noe i januar ser jeg på som en dårlig løsning når vi vet at VP er ute for resten av sesongen.

 

Vet det var mye uenigheter rundt en spiller som Wiltord skulle spille seg god på førstelaget.

Jeg syns ikke det er en god løsning å la spillere som ikke leverer få spille fast på førstelaget.

Det er andre måter å la han få spille seg i form på, og helt ærlig så tror jeg ikke svake kamper

i førsteelleveren er med på å styrke selvtilitten hans.

Jeg håper også å se gode gamle Eduardo igjen.

 

Nå er jeg ikke så gira på Nistlehorse jeg heller,men det er et eksempel på hva slags type spiller vi trenger.

Og jeg er ikke den som sier at vi alltid skal løpe å kjøpe heller da Kim.

Link to comment
Share on other sites

Fann denne videosnutten på Gunnerblog, der var han nytta som eit eksempel på at det ikkje alltid er den vakraste utførelsen som er den som gjev best resultat.

 

LOL, den var ganske demonstrativ. Føler det er slik det er med Arsenal i enkelte kamper ja...

Link to comment
Share on other sites

Å få inn en spiss på lån el en ettårskontrakt type ting alla United gjorde med Henke ser jeg på som en god langsiktig løsning. Ihvertfall slik situasjonen er nå.

Han kan avlaste Eduardo og samtidig lære noe fra seg til våre andre spisser. Det kan gi verdifull læring spesielt til Bendtner og Vela.

Å ikke gjøre noe i januar ser jeg på som en dårlig løsning når vi vet at VP er ute for resten av sesongen.

 

Vet det var mye uenigheter rundt en spiller som Wiltord skulle spille seg god på førstelaget.

Jeg syns ikke det er en god løsning å la spillere som ikke leverer få spille fast på førstelaget.

Det er andre måter å la han få spille seg i form på, og helt ærlig så tror jeg ikke svake kamper

i førsteelleveren er med på å styrke selvtilitten hans.

Jeg håper også å se gode gamle Eduardo igjen.

 

Nå er jeg ikke så gira på Nistlehorse jeg heller,men det er et eksempel på hva slags type spiller vi trenger.

Og jeg er ikke den som sier at vi alltid skal løpe å kjøpe heller da Kim.

 

Vi er nok ikke så uenig som det kan fremkomme av det jeg skriver.

 

Jeg sier ikke at en korttidsløsning er en dårlig løsning. Jeg tror det kunne vært genialt med en løsning ala United og Larsson. Men hvis dette blir gjennomført, kan vi ikke sitte i ettertid og klage over at de yngre spillerne får for lite spilletid. For kjenner jeg dette forumet rett, er det nettopp det som skjer. Og samtidig som vi klager over at spillere får for lite spilletid, virker det som de samme folkene alltid tror løsningen er å løpe å kjøpe.

 

Er enig med deg i at Eduardo kunne hatt godt av å spille ett par reservelagskamper, hvor han kan få putta ett par mål, og få tilbake selvtilliten. Årsaken til at jeg har diskutert Eduardosituasjonen, er fordi jeg rett og slett blir sjokkert over måten vi hudfletter og latterliggjør egne spillere på dette forumet. Så fort en spiller har en dårlig periode, er alle de gode tingene spilleren har gjort fullstendig gått i glemmeboka.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så uenig som det kan fremkomme av det jeg skriver.

 

 

Er enig med deg i at Eduardo kunne hatt godt av å spille ett par reservelagskamper, hvor han kan få putta ett par mål, og få tilbake selvtilliten. Årsaken til at jeg har diskutert Eduardosituasjonen, er fordi jeg rett og slett blir sjokkert over måten vi hudfletter og latterliggjør egne spillere på dette forumet. Så fort en spiller har en dårlig periode, er alle de gode tingene spilleren har gjort fullstendig gått i glemmeboka.

 

Nope vi er nok ganske enige tenker jeg. Jeg er vel en som har vært litt krass mot Dudu etter 2 svake kamper. Jeg håper inderlig vi får se gode gamle Eduardo på topp igjen...for jeg liker typen spiller Dudu er.

MEN dessverre er vi så skadeskutt framme nå at Dudu må spille pga at vi ikke har alternativer.

Det håper jeg skjer i januar.

 

Ellers så støtter jeg deg 100% med at latterligjøring av en spiller som bekler vår drakt er en uting....for det er vel det du mener tenker jeg :(

Link to comment
Share on other sites

Nope vi er nok ganske enige tenker jeg. Jeg er vel en som har vært litt krass mot Dudu etter 2 svake kamper. Jeg håper inderlig vi får se gode gamle Eduardo på topp igjen...for jeg liker typen spiller Dudu er.

MEN dessverre er vi så skadeskutt framme nå at Dudu må spille pga at vi ikke har alternativer.

Det håper jeg skjer i januar.

 

Ellers så støtter jeg deg 100% med at latterligjøring av en spiller som bekler vår drakt er en uting....for det er vel det du mener tenker jeg :(

 

Ingen tvil om at det siste du skriver der, er hovedformålet med det jeg har skrevet i mine sist innlegg. Og det å få frem at "løp og kjøp" ikke nødvendigvis er løsningen hver gang det butter imot. Når det er sagt, er jeg forsåvidt enig i at en korttidsløsning i januar ala Larsson i United kunne vært gull verdt

Link to comment
Share on other sites

Det er mye mer nyansert enn som så. Det at vi på søndag blei avkledd, til tross for et økonomisk bola Chelsea og at vi kjører ei fornuftig og straight up linje, er uansett eit faktum. Eg er minst like stolt av laget som deg, men det har ingenting med å erkjenne at vi pr dags dato heller ikkje er gode nok til å vinne PL å gjere. Det er to heilt vidt forskjellige ting.

 

Man skal ikkje glorifisere seg sjølv som supportar fordi man ikkje evner å se noko kritikkverdig.

 

At ikkje fleire nøytrale, eller andre lags supportere eigentleg ser kva bragd vi gjer i forhold til deira eigne lag er eg svært forundra over, men igjen søndagens kamp viste veldig klart kva vi har å gå på før vi igjen kan ta tronen som Premier Leagues beste lag.

 

Dersom me per i dag ikkje er gode nok til å vinne P.L. er det bl.a. fordi me stiller med eit svært handicap i forhold til klubbar som Chelsea. Her er det ein klar og tydeleg samanheng. Eg er veldig for at ein, uansett idrett, konkurrerer på mest mogleg like vilkår. I dette tilfellet skjer ikkje dette, og det må det være mogleg å påpeike utan å bli skulda for glorifisering.

 

Ingen har påstått at alt er perfekt i Arsenal, og at det ikkje finst rom for forbetringar. Akkurat som for ein kvar annan fotballkubb. Det står ein kvar fritt å kritisere det dei meiner er gale i klubben, men eg føler ofte at kritikken byggjer på heilt urealistiske forventningar om kva som er mogleg å oppnå. Det har igjen ein god del å gjere med at me dei siste 13 åra er blitt veldig godt vande, med kaviar og champagne nesten kvar veke, for å bruke ein metafor.

 

Stikk heller fingeren i jorda, og vær glad for at me er der me er i dag. Dersom fleire klubbar fylgjer Chelsea og Man. City's eksempel vil sjølv Arsene Wenger's Arsenal få store problem med å hengje med i svingane.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser at det er mange som viser til eit bola Chelsea lag. Dei siste sesongane er det ikkje mange nye fjes i Chelsea laget. Dei har solgt unna litt daukjøtt, men ikkje henta inn stjerner i fleng slik dei gjorde for nokre sesongar sidan. Laget virkar samspelt med kvalitetar i alle ledd. Dette er nok hovudgrunnen til at me tapte fortjent 3-0 på søndag. Eg har sagt det før og eg seier det igjen.. Arsenal treng ein krigar på midten som kan sparke motstandarane litt på leggane og sette seg i respekt med knallharde taklingar når det trengs. Vieira kanskje.... ellers så registrerer eg at Ian Wright i Sun ønsker RVN til klubben for å støtte Eduardo på topp.

Link to comment
Share on other sites

Eg ser at det er mange som viser til eit bola Chelsea lag. Dei siste sesongane er det ikkje mange nye fjes i Chelsea laget. Dei har solgt unna litt daukjøtt, men ikkje henta inn stjerner i fleng slik dei gjorde for nokre sesongar sidan. Laget virkar samspelt med kvalitetar i alle ledd.

 

Laget verkar samspelt med kvalitetar i alle ledd fordi dei har hatt råd til å kjøpe inn spelarar med slike kvalitetar. Her er ein oversikt over kva toppklubbane har brukt i netto spelarkjøp dei siste 5 åra (altså etter at inntekter frå spelarsal er trekt i frå):

 

Chelsea £154,8 millionar

Man.Utd £85,5 "

Liverpool £82,2 "

Arsenal £3,4 "

 

EDIT 1: Korleis det ville ha gått med Ancelotti, Ferguson og Benitez, om dei måtte ha klart seg med Wenger's budsjett?

EDIT 2: Tala er frå mars 2009.

Link to comment
Share on other sites

Dersom me per i dag ikkje er gode nok til å vinne P.L. er det bl.a. fordi me stiller med eit svært handicap i forhold til klubbar som Chelsea. Her er det ein klar og tydeleg samanheng. Eg er veldig for at ein, uansett idrett, konkurrerer på mest mogleg like vilkår. I dette tilfellet skjer ikkje dette, og det må det være mogleg å påpeike utan å bli skulda for glorifisering.

 

Ingen har påstått at alt er perfekt i Arsenal, og at det ikkje finst rom for forbetringar. Akkurat som for ein kvar annan fotballkubb. Det står ein kvar fritt å kritisere det dei meiner er gale i klubben, men eg føler ofte at kritikken byggjer på heilt urealistiske forventningar om kva som er mogleg å oppnå. Det har igjen ein god del å gjere med at me dei siste 13 åra er blitt veldig godt vande, med kaviar og champagne nesten kvar veke, for å bruke ein metafor.

 

Stikk heller fingeren i jorda, og vær glad for at me er der me er i dag. Dersom fleire klubbar fylgjer Chelsea og Man. City's eksempel vil sjølv Arsene Wenger's Arsenal få store problem med å hengje med i svingane.

Det var ikkje retta mot deg personleg, men var ment på generelt grunnlag derfor hadde eg eit avsnitt i mellom mitt svar til deg og den kommentaren :D.

 

Og vi er eigentleg einige eg bare reagerer på at alle som kommer med kritikk blir svart med innlegg om Wenger knows og hylekor, man skal være stolt av laget, himmel-og-helvete-faktoren og at alle-som-mener-det-sier-også-noe-anna og skaper ikkje rom for debatt. Eg har nær slutta å debattere her, eg les ein del, men har nesten slutta heilt med å skrive fordi det ikkje blir skapt noko rom for debatt når man hele tiden prøver å slå i hjel debatten med slike utsegn. Kall meg gjerne bitter! :)

 

Eg sa vi blei kledt naken av Chelsea på søndag, at vi var ein offentlig gapestokk for kva skilnaden var på oss og eit lag som kan vinne PL, og eg skreiv mitt synspunkt på kvifor vi ikkje har tatt det steget fram i år heller. Eg er like stolt av klubben likavel.

 

Det er eit fåtall som kommer med usaklig kritikk, men det er dei få sine meininger som heile tiden blir dratt fram for å komme med motargumenter til ein som er kritisk til ein annan persons synspunkt, og øydelegger eit godt utgangspunkt for ein god debatt. Bare ignorer meg eg er blitt ein gamal grinebiter på mine 27 år! Eg bare likar ikkje å bli satt i bås for meiningane mine.

Link to comment
Share on other sites

Laget verkar samspelt med kvalitetar i alle ledd fordi dei har hatt råd til å kjøpe inn spelarar med slike kvalitetar. Her er ein oversikt over kva toppklubbane har brukt i netto spelarkjøp dei siste 5 åra (altså etter at inntekter frå spelarsal er trekt i frå):

 

Chelsea £154,8 millionar

Man.Utd £85,5 "

Liverpool £82,2 "

Arsenal £3,4 "

 

EDIT 1: Korleis det ville ha gått med Ancelotti, Ferguson og Benitez, om dei måtte ha klart seg med Wenger's budsjett?

EDIT 2: Tala er frå mars 2009.

Veldig godt poeng. Det Wenger gjer med dei midlane han sjølv forvaltar er ikkje mindre enn ein meget stor prestasjon, og det har det vært sidan han tok over i '96. Men pengane frå spelarsal var i sumar på ca 400 millionar kroner, og vi kjøpte ein ung Vermaelen før nokre av desse sala var eit offisielt faktum, hadde desse millionane blitt brukte på eit par spelarkjøp til så hadde vi vært mykje betre rusta. Eg nemnde tidlegare i tråden om kva ståa faktisk var når det gjaldt skadesituasjon før sesongen, det var gambling å ikkje ty til innkjøp av nye spelarar når vi er så sårbare for (nye) skader, og det må vi betale for nå.

 

Wenger skulle stilt ett ultimatum til Flamini, godkjenn kontrakten vi tilbyr eller plassen går til Diarra. Istadenfor solgte vi Diarra etter mindre enn eit halvt år i klubben (i januar) og Flamini gjekk gratis til Milan (var vel klart i mars/april). Vi tapte på alle måter, og einaste å skulde på var oss sjølve.

Vi trengte ikkje å stille ultimatumet til Flamini heller strengt tatt, einaste Wenger trengte å si til Diarra var at du blir ut sesongen så avgjør vi framtida di i sommer. Enkelt og greit. I staden for tapte vi med to trumfkort på hand. Det er ein stor tabbe av Wenger som eg har veldig liten forståelse for.

Link to comment
Share on other sites

Veldig godt poeng. Det Wenger gjer med dei midlane han sjølv forvaltar er ikkje mindre enn ein meget stor prestasjon, og det har det vært sidan han tok over i '96. Men pengane frå spelarsal var i sumar på ca 400 millionar kroner, og vi kjøpte ein ung Vermaelen før nokre av desse sala var eit offisielt faktum, hadde desse millionane blitt brukte på eit par spelarkjøp til så hadde vi vært mykje betre rusta. Eg nemnde tidlegare i tråden om kva ståa faktisk var når det gjaldt skadesituasjon før sesongen, det var gambling å ikkje ty til innkjøp av nye spelarar når vi er så sårbare for (nye) skader, og det må vi betale for nå.

 

Wenger skulle stilt ett ultimatum til Flamini, godkjenn kontrakten vi tilbyr eller plassen går til Diarra. Istadenfor solgte vi Diarra etter mindre enn eit halvt år i klubben (i januar) og Flamini gjekk gratis til Milan (var vel klart i mars/april). Vi tapte på alle måter, og einaste å skulde på var oss sjølve.

Vi trengte ikkje å stille ultimatumet til Flamini heller strengt tatt, einaste Wenger trengte å si til Diarra var at du blir ut sesongen så avgjør vi framtida di i sommer. Enkelt og greit. I staden for tapte vi med to trumfkort på hand. Det er ein stor tabbe av Wenger som eg har veldig liten forståelse for.

 

Diarra eller Flamini i klubben, da hadde vi neppe hatt Song i den klassen han er i nå. Dette er slik fotballen er, man slipper frem andre muligheter når ting ikke blir som "planlagt"

Fremtiden vil vi aldri vite noe om, og slik er litt av sjarmen. Når en spiller forsvinner, så kan andre ta over den rollen på en bedre måte, enn det vi trodde.

Pr.d.d er det ingenting som tyder på at vi har tapt i Flamini-saken. Gutten ville ikke spille for oss, så enkelt er det. Han var ønsket videre, men Flamini trodde han var bedre enn det han var (som mange andre som har reist til "større" klubber)

 

I Arsenal passet han inn i spillesystemet, nå passer han som oftest inn på benken for Milan. Jeg mener at Song har større kvaliteter enn det Flamini hadde, og da mener jeg at vi har vunnet på dette for fremtiden.

 

Diarra har vel visst flere ganger, at han kanskje ikke er så lett å ha på laget. En sytepave og kranglefant når ting ikke går hans vei, dette er vel ikke noe Wenger ser som et sterkt kort i en tropp som skal jobbe for hverandre. Er glad vi ble kvitt han, selv om han har gode kvaliteter som spiller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...