Jump to content

Keeperplassen


The Gunner

Hvem ønsker du som førstekeeper?  

77 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... ;)

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... ;)

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

 

Jaha, så veit me det. Wenger gjer eit feil val. Nok ei gong. Amatøren Wenger er jo vidkjend for alle feilgrepa sine, og me leier nok P.L. med fem poeng trass i Almunia's middelmådige innsats.

 

Kor mange titlar har du vunne da, elfen? Eg set tiaren min Wenger's dømekraft, snarare enn å lite på tospannet elfen/Lehmann.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... :P

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

 

Jaha, så veit me det. Wenger gjer eit feil val. Nok ei gong. Amatøren Wenger er jo vidkjend for alle feilgrepa sine, og me leier nok P.L. med fem poeng trass i Almunia's middelmådige innsats.

 

Kor mange titlar har du vunne da, elfen? Eg set tiaren min Wenger's dømekraft, snarare enn å lite på tospannet elfen/Lehmann.

 

Det var litt av et veddemål Good Old Arsenal, du setter en tier på Wengers dømmekraft. Hvordan skal man avgjøre om du har vunnet veddemålet eller ei? ;)

 

He he, tosapannet elfen/Lehmann skriver du. Hva mener du egentlig med det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... :P

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

 

Jaha, så veit me det. Wenger gjer eit feil val. Nok ei gong. Amatøren Wenger er jo vidkjend for alle feilgrepa sine, og me leier nok P.L. med fem poeng trass i Almunia's middelmådige innsats.

 

Kor mange titlar har du vunne da, elfen? Eg set tiaren min Wenger's dømekraft, snarare enn å lite på tospannet elfen/Lehmann.

 

Det var litt av et veddemål Good Old Arsenal, du setter en tier på Wengers dømmekraft. Hvordan skal man avgjøre om du har vunnet veddemålet eller ei? ;)

 

He he, tosapannet elfen/Lehmann skriver du. Hva mener du egentlig med det?

 

Svar spørsmål 1: Det meste skulle være avklart ei gong ut i Mai.

Svar spørsmål 2: Ikkje noko anna enn at dei begge meiner at Lehmann er best skikka til å stå i mål for Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... ;)

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

Et artig veddemål. Dere to får stå som symbolerpå at vi har to gode keepere. Begge blant de beste i verden.

Konkurranse er sunt. Jeg mener for øvrig at det er dumt å la keepere spille seg ut. La det være konkurranse. Greit at spillere står over i blant, handler om å fokusere motivasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... ;)

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

 

Jaha, så veit me det. Wenger gjer eit feil val. Nok ei gong. Amatøren Wenger er jo vidkjend for alle feilgrepa sine, og me leier nok P.L. med fem poeng trass i Almunia's middelmådige innsats.

 

Kor mange titlar har du vunne da, elfen? Eg set tiaren min Wenger's dømekraft, snarare enn å lite på tospannet elfen/Lehmann.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her. Prøver du å påstå at Wenger aldri har gjort feil valg?

Siden det her er snakk om keepere foreslår jeg at du tenker litt tilbake på hvilke keepere vi har hentet inn, hvem som har stått i mål osv. Så kan du deretter begrunne med at alle valgene er riktige. Jeg ser frem til det innlegget.

 

Egentlig synes jeg det er rart du valgte å hakke på meg i denne tråden. Parlour antyder jo over at Wenger ikke alltid snakker sant. Det må jo nesten være som å banne i kirken for deg. Rart du lot det gå forbi.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Var en av de som sa at det var keepertabbe av Almunia på frisparkmålet. Står fremdeles på det, men jeg har for ordens skyld ikke sagt at Lehmann er et bedre valg enn Almunia.

 

En tabbe fra eller til står ikke om keeperplassen, og det var slett ikke Almunias feil at vi "tapte" i dag.

Link to comment
Share on other sites

1-0 til meg Ben Elfen. Typisk nok gjør Almunia en feil når han først får tilliten, så i ettertid kan man vel si at du allikevel hadde rett....

Sant nok. Jeg skylder deg likevel en tier. Jeg skal heller spandere en øl på deg (hvis vi noen gang møtes)

 

BE

 

Det første målet til Birmingham burde absolutt Almunia ha reddet

Link to comment
Share on other sites

Almunia sto nok litt feilplassert på streken før skuddet kom, dermed nådde han ikke opp. Det kan ikke kalles en skikkelig keepertabbe, men jeg mener han skulle ha tatt den.

 

Her er du inne på noe som jeg synes er viktig og noe som jeg ofte har prøvd å uttrykke.

Dette er ikke en skikkelig keepertabbe men han burde tatt den.

Lehmann har sjelden slike.

Det er veldig enten eller med Lehmann. Han har enten de sinnsyke brølerne eller de fantastiske redningene. Det er veldig sjelden Lehmann slipper inn et mål som jeg tenker at en annen keeper kunne tatt (unntatt brølerne da). Brølere kan alle gjøre, men fanstastiske redninger er ikke forbeholdt alle.

 

Almunia er desverre bare en middels keeper. Han gjør middels gode redninger, gjør få tabber fordi han spiller på lav risiko. Han gjør sjelden de store redningene, de såkalte matchvinnende redningene, og har ikke en eneste ekstremegenskap.

 

Lehmann, gjør fantastiske redninger, gjør noen stygge brølere fordi han spiller på meget høy risiko, og viser ofte internasjonalt snitt med mange matcvinnende redninger. Lehmann har i tillegg ekstremegenskaper. Han er muligens verdens beste igangsetter. Han er fantastisk i feltet og han trekker seg aldri.

 

Jeg skal prøve å forklare hva jeg mener med lav og høy risiko.

På et tilbakespill så er det viktigste for Lehmann å spille til en medspiller, mens det for Almunia er det viktigste å få ballen vekk. Vi kan alltids diskutere hva som er lurest, men det er ikke tvil om at Lehmann er mest tro mot Arsenal sin filosofi. Personlig skulle jeg gjerne sett Lehmann smelle ballen ut sidelinjen oftere.

 

På corenere/innlegg så ser man aldri Almunia plukke ballen utenfor 5-meteren. Lehmann er ofte utenfor straffemerket og plukker ned innlegg etter innlegg. Lehmann er virkelig herre over "målgården". Ja, det hender han gjør blundere der også, men hvor mange ganger har vi sett Lehmann plukke ett innlegg og 3 sekunder senere har vi ballen på midtbanen og fosser i vei med en fantastisk kontring? Det skjer faktisk ofte.

 

Igangsetting: Almunia spiller også her med lav risiko. a, trille ballen ut til back/midtstopper. b, sparke ballen ut etter å ha holdt på ballen i mange sekunder. Lehmann tar store risikoer ved å kaste i gang hurtig og selv der det er fare for at motstanderen kan snappe ballen. Han kaster hardt, langt og raskt. På igangsetting er det så vidt meg bekjent ingen keeper som er bedre enn ham i hele verden.

 

Alle disse tre punktene er eksempler der en keeper kan spille med lav/ høy risiko.

Nå ber jeg Almunia elskerne tenke tilbake på hvor mange ganger Almunia har startet et hurtig angrep som har ført til mål, kontra Lehmann. Dette tatt i betraktining må vi også huske på at Arsenal sin største styrke er ekstreme kontringer med mange mann og høy hastighet. Min påstand er at veldig mange av våre fantastiske kontringer har startet fra hanskene til Lehmann.

 

Jeg blir overrasket dersom Lehmann ikke står i returoppgjøret mot Milan.

 

Mulig dette ble uoversiktelig. Dere for ha meg unnskyldt. Jeg er trøtt som f...

 

BE

 

edit: 2 leif's

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du sier og jeg har hatt Almunia som en favoritt over lengre tid. Han er helt syk på å lese spillet og storme ut og stoppe farlige gjennomspill, noe Lehmann kan være litt treg på. Det er nok flere argumenter for at Lehmann skal være førstekeeper men jeg er så jævlig redd for at han skal tabbe seg ut. Ser jo i hver kamp at motspillerene setter ham under et stort press i håp om at han skal drite seg ut.

 

Jeg vil gjerne se Lehmann i neste kamp og vi MÅ vinne den.

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du sier og jeg har hatt Almunia som en favoritt over lengre tid. Han er helt syk på å lese spillet og storme ut og stoppe farlige gjennomspill, noe Lehmann kan være litt treg på. Det er nok flere argumenter for at Lehmann skal være førstekeeper men jeg er så jævlig redd for at han skal tabbe seg ut. Ser jo i hver kamp at motspillerene setter ham under et stort press i håp om at han skal drite seg ut.

 

Jeg vil gjerne se Lehmann i neste kamp og vi MÅ vinne den.

 

Selv om jeg ikke er enig i at Almunia er bedre til å lese spillet enn Lehmann så kan jeg være tilbøyelig til å si at på det feltet er begge gode.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig i det du skriver her, Ben Elfen. Hadde tenkt til å skrive noe veldig lignende, men du har gjort jobben for meg :D. Det skjer ikke ofte at jeg mener Lehmann burde tatt skudd (sett at det ikke er tabber). Almunia er for passiv på dødballer, feilposisjonerer seg på frispark og har en svakhet på lave skudd. Men han gjør færre tabber enn Lehmann og jeg er ikke like nærvøs med Almunia i mål. Almunia er dessuten veldig gå på utrushinger!!

 

På igangsettinger er det vel kun han argentinske landslagskeeperen som er bedre enn Lehmann. Men du må ikke glemme at Almunia har hatt noen bra kamper for oss i år. Han reddet jo oss mot Tottenham, en kamp der jeg satt på tribunen for første gang på Emirates :P. Med Almunia der bak virker det også som at det er mye bedre moral. Lehmann klarer å gire opp spillerne rundt seg, men jeg synes det ofte virker som det er litt dårlig stemning der bak til tider med han bak stengene.

 

Det må også nevnes at det har blitt mye latter på Lehmanns bekostning gjennom tidene. Tittelkampen i heavyweight mot Drogba er jo alene en klassiker. Mange uforglemmelige skuespill, dyttinger og morsomme balldrøyinger :P. Tror tyskeren fikk rekord i fjor for antall kort på en keeper ;)

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig i det du skriver her, Ben Elfen. Hadde tenkt til å skrive noe veldig lignende, men du har gjort jobben for meg :D. Det skjer ikke ofte at jeg mener Lehmann burde tatt skudd (sett at det ikke er tabber). Almunia er for passiv på dødballer, feilposisjonerer seg på frispark og har en svakhet på lave skudd. Men han gjør færre tabber enn Lehmann og jeg er ikke like nærvøs med Almunia i mål. Almunia er dessuten veldig gå på utrushinger!!

 

På igangsettinger er det vel kun han argentinske landslagskeeperen som er bedre enn Lehmann. Men du må ikke glemme at Almunia har hatt noen bra kamper for oss i år. Han reddet jo oss mot Tottenham, en kamp der jeg satt på tribunen for første gang på Emirates :P. Med Almunia der bak virker det også som at det er mye bedre moral. Lehmann klarer å gire opp spillerne rundt seg, men jeg synes det ofte virker som det er litt dårlig stemning der bak til tider med han bak stengene.

 

Det må også nevnes at det har blitt mye latter på Lehmanns bekostning gjennom tidene. Tittelkampen i heavyweight mot Drogba er jo alene en klassiker. Mange uforglemmelige skuespill, dyttinger og morsomme balldrøyinger :P. Tror tyskeren fikk rekord i fjor for antall kort på en keeper ;)

 

Virker som vi deler samme oppfatning om det meste vedrørende disse keeperne.

Jeg personlig er mer nervøs når jeg ser Almunia i lagoppstillingen kontra Lehmann.

Du skriver at jeg ikke må glemme at Almunia også har hatt noen bra kamper for oss. Mitt svar til det er at det skulle da bare f... mangle. :-)

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg sikrere med lehmann i buret nå, etter kampen mot Milan, der stod han glimrende og reddet oss 2 ganger.

jeg har tidligere sagt at jeg vil at Almunia skal stå i mål, men nå er jeg usikker..

Men jeg er alltid nervøs når Lehmann får ballen i føttene, man vet aldri var tyskeren kan finne på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke så stor sans for kontrafaktiske argumenter, slik som at hvis spiller x hadde spillt i stedet for spiller y så hadde utfallet blitt totalt anderledes. Selvfølgelig hadde kampen da artet seg anderledes, men det er umulig å si med sikkerhet om hendelsesforløpet hadde vært av en for oss positiv art eller negativ art.

 

Hvis Lehmann hadde stått i stedet for Almunia så er det absolutt mulig at han hadde tatt frisparket til McFadden. Det er samtidig mulig at han hadde rotet til i andre situasjoner og kampen hadde endt med tap. Slik vet man ikke.

 

Det som vi med sikkerhet kan si var at Almunia ikke imponerte på nevnte frispark. Skuddet er løst, og et godt stykke fra hjørnet. Høyden på frisparket er imidlertid meget bra.

 

Fordi frisparket er såpass løst og ikke plassert langt nok ut mot hjørnet rekker Almunia fram etter det jeg kan bedømme i god tid. Han rekker å få hånden bak ballen, men av en eller annen merkelig grunn klarer han ikke å holde det løse skuddet ute. Ikke imponerende keeperspill der.

 

Wenger har tydeligvis bestemt seg for at Almunia desverre skal være vår førstekeeper ut denne sesongen. Etter mitt syn så er det er feilvalg av Wenger, men jeg håper av hele mitt hjerte at Almunia står som en gud de resterende kampene. Desverre tror jeg ikke det kommer til å skje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... :)

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

 

Jaha, så veit me det. Wenger gjer eit feil val. Nok ei gong. Amatøren Wenger er jo vidkjend for alle feilgrepa sine, og me leier nok P.L. med fem poeng trass i Almunia's middelmådige innsats.

 

Kor mange titlar har du vunne da, elfen? Eg set tiaren min Wenger's dømekraft, snarare enn å lite på tospannet elfen/Lehmann.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her. Prøver du å påstå at Wenger aldri har gjort feil valg?

Siden det her er snakk om keepere foreslår jeg at du tenker litt tilbake på hvilke keepere vi har hentet inn, hvem som har stått i mål osv. Så kan du deretter begrunne med at alle valgene er riktige. Jeg ser frem til det innlegget.

 

Egentlig synes jeg det er rart du valgte å hakke på meg i denne tråden. Parlour antyder jo over at Wenger ikke alltid snakker sant. Det må jo nesten være som å banne i kirken for deg. Rart du lot det gå forbi.

 

BE

 

Nei, eg meiner ikkje at Wenger aldri har gjort feil val. Sjølvsagt har han det. Men dei er forsvinnande få i høve til dei rette vala, og det er sikkert ein av grunnane til at fleire av Europas toppklubbar ligg langflate etter han. Eg er imidlertid tilbøyeleg til på være samd med dei som meiner at Wenger enda har til gode å hente inn ei verkeleg klasse-målvakt til klubben.

 

Me kan alle ha meiningar om eit og hitt når det gjeld Arsenal og Wenger. Det er naturlegvis heilt legitimt å meine at Lehmann er betre enn Almunia. Men å kategorisk slå fast at Wenger tek heilt feil, slik du gjer, er etter mi meining å trekkje det litt langt. Grunnen til det er sjøvsagt at Wenger og staben hans har eit heilt anna og betre grunnlag for å ta avgjerdene enn dei fleste av oss andre som fylgjer klubben på avstand. Og det var i grunnen heile poenget mitt.

 

Det er godt mogleg at eg let meg provosere til å halde ein litt skarpare tone enn det som var naudsynt i innlegget mitt, og dersom du oppfatta det slik bed eg gjerne om orsaking.

 

Lehmann er på eit vis sin eigen verste fiende. Eg held det opent om det også er utanomsportslege ting som held han ute av laget. Utsegner som -"But i think, and this is aimed at my dear manager, one shouldn't humiliate players for too long", fall nok ikkje i særleg god jord hos Wenger. Dersom Lehmann hadde lært seg å halde kjeft, og bite skuffelsen i seg, i staden for å snuble inn i alle dei fellene som finst, hadde det kanskje gått litt betre.

 

Når det gjeld om Wenger alltid snakkar sant eller ikkje kan det godt være at Parlour har rett. I alle fall trur eg det er slik at han ikkje alltid fortel heile sanninga. Og grunnen til det er ein ekstrem lojalitet overfor klubb og arbeidsgjevar, samt at han er rimeleg bra fiksert på suksess. Dette kan ein like eller mislike, men eg trur ikkje han skiljer seg noko særleg ut samanlikna med folk som Ferguson eller Benitez. Eg har eit avslappa forhold til dette, men forstår det om andre ser annleis på det.

Link to comment
Share on other sites

Eg er imidlertid tilbøyeleg til på være samd med dei som meiner at Wenger enda har til gode å hente inn ei verkeleg klasse-målvakt til klubben.

 

Et utsagn som etter min mening er totalt på viddene. Finnes det SÅ mange keepere i verden som er bedre enn Tysklands nr 1???

 

Hva er ditt begrep på klassekeeper? Mitt begrep på klassekeeper er en som er landslagsmålvakt for sitt land, spiller på en toppklubb fast, gjør redninger få andre gjør og har ekstremegenskaper. Lehman oppfyller ALLE disse kriteriene, og etter min mening faller han dermed inn under begrepet "Klassekeeper).

 

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at Lehman er sin største trussel selv, med sin offensive tankegang og direkte fremtoning. Men dette syntes jeg bare er svært positivt. Han oser av vinnervilje, og om det er noen som husker hans uttalelser den første sesongen i Arsenal i garderoben etter Inter borte (tror det var den): "Dette er den største klubben jeg har spilt for, det mest sammensveiste gruppen og de med mest moral og vinnervilje". Lehman har en ekstrem vinnervilje, og gjør nesten hva som helst for å vinne. Uten å være direkte "unfair", men han gjør noen rare ting for å klare det.

 

Med Almunia får vi den stikk motsatte typen. En ekstrem rolig person som sjelden gjør noen offensive rare valg. Han har ingen ekstrem egenskaper, men heller ingen store svakheter. En keeper som egentlig er god på alt, noe som også kan betegne en "klassekeeper". Men problemet her er at ingen vil kalle en keeper som er "bare" god på alt en klassekeeper, fordi en klassekeeper "skal" ha ekstremkvaliteter (ifølge mange).

 

For meg blir valget mellom Almunia og Lehman som å velge mellom banan og eple. Begge deler har sine positive sider, men også klare begrensninger. (for de som ikke skjønner det; eple kan trille, og banan går fortere å spise, mens begge deler er sunt for kroppen :-).

 

Stoler derfor at Wenger (+ keeper trener) velger til enhver tid den keeperen som viser best kampform, best moral og har mest positiv innflytelse på LAGET.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi lar det ligge der Ben Elfen.... :)

 

Spennende blir det uansett å se hvem Wenger kjører med når begge er friske igjen. Jeg setter en 10 kroner på Almunia. Så får vi se...

 

Jeg setter en tier i mot (mest fordi jeg ønsker at Lehmann skal stå, men jeg frykter at Wenger nok en gang gjør et feil valg og setter Almunia innpå).

 

BE

 

Jaha, så veit me det. Wenger gjer eit feil val. Nok ei gong. Amatøren Wenger er jo vidkjend for alle feilgrepa sine, og me leier nok P.L. med fem poeng trass i Almunia's middelmådige innsats.

 

Kor mange titlar har du vunne da, elfen? Eg set tiaren min Wenger's dømekraft, snarare enn å lite på tospannet elfen/Lehmann.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her. Prøver du å påstå at Wenger aldri har gjort feil valg?

Siden det her er snakk om keepere foreslår jeg at du tenker litt tilbake på hvilke keepere vi har hentet inn, hvem som har stått i mål osv. Så kan du deretter begrunne med at alle valgene er riktige. Jeg ser frem til det innlegget.

 

Egentlig synes jeg det er rart du valgte å hakke på meg i denne tråden. Parlour antyder jo over at Wenger ikke alltid snakker sant. Det må jo nesten være som å banne i kirken for deg. Rart du lot det gå forbi.

 

BE

 

Nei, eg meiner ikkje at Wenger aldri har gjort feil val. Sjølvsagt har han det. Men dei er forsvinnande få i høve til dei rette vala, og det er sikkert ein av grunnane til at fleire av Europas toppklubbar ligg langflate etter han. Eg er imidlertid tilbøyeleg til på være samd med dei som meiner at Wenger enda har til gode å hente inn ei verkeleg klasse-målvakt til klubben.

 

Me kan alle ha meiningar om eit og hitt når det gjeld Arsenal og Wenger. Det er naturlegvis heilt legitimt å meine at Lehmann er betre enn Almunia. Men å kategorisk slå fast at Wenger tek heilt feil, slik du gjer, er etter mi meining å trekkje det litt langt. Grunnen til det er sjøvsagt at Wenger og staben hans har eit heilt anna og betre grunnlag for å ta avgjerdene enn dei fleste av oss andre som fylgjer klubben på avstand. Og det var i grunnen heile poenget mitt.

 

Det er godt mogleg at eg let meg provosere til å halde ein litt skarpare tone enn det som var naudsynt i innlegget mitt, og dersom du oppfatta det slik bed eg gjerne om orsaking.

 

Lehmann er på eit vis sin eigen verste fiende. Eg held det opent om det også er utanomsportslege ting som held han ute av laget. Utsegner som -"But i think, and this is aimed at my dear manager, one shouldn't humiliate players for too long", fall nok ikkje i særleg god jord hos Wenger. Dersom Lehmann hadde lært seg å halde kjeft, og bite skuffelsen i seg, i staden for å snuble inn i alle dei fellene som finst, hadde det kanskje gått litt betre.

 

Når det gjeld om Wenger alltid snakkar sant eller ikkje kan det godt være at Parlour har rett. I alle fall trur eg det er slik at han ikkje alltid fortel heile sanninga. Og grunnen til det er ein ekstrem lojalitet overfor klubb og arbeidsgjevar, samt at han er rimeleg bra fiksert på suksess. Dette kan ein like eller mislike, men eg trur ikkje han skiljer seg noko særleg ut samanlikna med folk som Ferguson eller Benitez. Eg har eit avslappa forhold til dette, men forstår det om andre ser annleis på det.

 

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg er ikke tilhenger av Wenger knows argumentasjon på dette forumet her uavhengig av om det er på engelsk eller nynorsk. Jeg synes det er en feig argumentasjonsmetode. Det ville være helt meningsløst å ha et forum om Arsenal der kun Arsenaltilhengere diskuterer hvor det ikke er lov til å stille spørsmålstegn til strengt tatt noen ting.

 

Skal man diskutere laguttak så kan man drepe den diskusjonen med Wenger knows.

Skal man diskutere klubbens økonomi kan man drepe den diskusjonen med Edelman knows.

Diskusjon vedrørende skader kan drepes ved Lewin knows osv.

 

I denne diskusjonen sank jo du faktisk lavere enn "Wenger knows" da du antydet at jeg kalte wenger en amatør, at han er vidkjent for alle feilgrepa sine etc. Men du hadde rett i en ting. Vi leder tabellen trass i Almunias innsats.

Jeg ser ikke hvilken relevans det har om jeg har vunnet titler eller ikke. Kan du kanskje forklare meg. Jeg tror at folk flest på dette forumet har null premier league titler, null fa cup titler og antaglivis null ligacup titler. Men de har likevel rett til å diskutere her. Det mener i allefall jeg. Du er tydeligveis uenig.

 

BE

 

Eg er imidlertid tilbøyeleg til på være samd med dei som meiner at Wenger enda har til gode å hente inn ei verkeleg klasse-målvakt til klubben.

 

Et utsagn som etter min mening er totalt på viddene. Finnes det SÅ mange keepere i verden som er bedre enn Tysklands nr 1???

 

Hva er ditt begrep på klassekeeper? Mitt begrep på klassekeeper er en som er landslagsmålvakt for sitt land, spiller på en toppklubb fast, gjør redninger få andre gjør og har ekstremegenskaper. Lehman oppfyller ALLE disse kriteriene, og etter min mening faller han dermed inn under begrepet "Klassekeeper).

 

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at Lehman er sin største trussel selv, med sin offensive tankegang og direkte fremtoning. Men dette syntes jeg bare er svært positivt. Han oser av vinnervilje, og om det er noen som husker hans uttalelser den første sesongen i Arsenal i garderoben etter Inter borte (tror det var den): "Dette er den største klubben jeg har spilt for, det mest sammensveiste gruppen og de med mest moral og vinnervilje". Lehman har en ekstrem vinnervilje, og gjør nesten hva som helst for å vinne. Uten å være direkte "unfair", men han gjør noen rare ting for å klare det.

 

Med Almunia får vi den stikk motsatte typen. En ekstrem rolig person som sjelden gjør noen offensive rare valg. Han har ingen ekstrem egenskaper, men heller ingen store svakheter. En keeper som egentlig er god på alt, noe som også kan betegne en "klassekeeper". Men problemet her er at ingen vil kalle en keeper som er "bare" god på alt en klassekeeper, fordi en klassekeeper "skal" ha ekstremkvaliteter (ifølge mange).

 

For meg blir valget mellom Almunia og Lehman som å velge mellom banan og eple. Begge deler har sine positive sider, men også klare begrensninger. (for de som ikke skjønner det; eple kan trille, og banan går fortere å spise, mens begge deler er sunt for kroppen :-).

 

Stoler derfor at Wenger (+ keeper trener) velger til enhver tid den keeperen som viser best kampform, best moral og har mest positiv innflytelse på LAGET.

 

 

Jeg er enig i mye av det du skriver her ArseGun, men en ting er jeg faktisk uenig i. Almunia er ikke god på alt, og i mine øyne har han en lang vei å gå før han kan bli betegnet som en klassekeeper. Hen er en middels god keeper. Det tror jeg han hele tiden har visst selv også, derfor har han godtatt reservekeeper rollen overalt hvor han har spilt. At han nå blir hauset opp gjør nok at han ikke lenger er like fornøyd med å slite benken, desverre for som benkefyll er han meget god.

 

Mvh

 

Benelfen

Link to comment
Share on other sites

Som jeg også skriver, så skal det mye til før Almunia blir betegnet som klassekeeper. Rett og slett fordi han har ingen ekstreme kvaliteter. Men jeg mener også at han heller ikke har noen klare begrensninger. Det er ingen definerte områder han er direkte svak på, men han er jevnt over bedre enn svært mange keepere er. Problemet til mange såkalte klassekeepere er at de har noen områder de er ekstremt gode på, mens andre områder er de regelrett svak.

 

Slik jeg ser det, er det kun Chec og Buffon som kan defineres som klassekeepere pr dags dato. Ingen av disse har noen klare svakheter, men har i tillegg flere ekstreme kvaliteter. Verken ManU, Liverpool eller andre klubber i England har noen klassekeeper, slik at Arsenal skiller seg ikke ut her. Dersom en Lehman i form står, så vil jeg faktisk påstå at det er kun Chelsea og Arsenal som har klassekeeper.

 

Lehman er ekstrem på igangsetting, offensiv i felten og med reaksjoner på strek. I tillegg har han en ekstrem psyke som kan sitte mange motspiller ut av spill. Dessverre kan denne psyken felle han i mange tilfeller, da andre motstpillere med ekstrem psyke vet hvordan de kan få han ut av spill.

 

Almunia derimot er ikke offensiv i felten, er heller ikke ekstremt reaksjonssterk på strek eller har en godt blikk for igangsetting. Ei heller har han noen ekstrem psyke, men blir svært, svært sjelden satt ut av spill pga det. Han er ekstremt rolig, og leser spillet svært godt. Derfor ser man heller ingen ekstreme redninger (selvsagt noen, men ikke ofte) fra han, fordi han ofte avverger situasjonen før den oppstår.

 

Så lenge Wenger (og jeg gjentar; keepertreneren) mener at Almunia kan gjøre en bedre jobb enn Lehman pr dags dato, så føler jeg meg trygg på at han faktisk gjør det. Almunia har gjort en glimrende jobb etter han tok over førsteplassen, men Lehman har i det siste vist at han er på gang til å finne formen igjen. Det er ikke mange årene siden Almunia tok plassen fra Lehman grunnet en rekke tabber av Lehman, og da skjerpet Lehman seg noe så til de grader og tok over plassen igjen med BRAVUR!

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...