Jump to content

Keeperplassen


The Gunner

Hvem ønsker du som førstekeeper?  

77 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Fabianski sine clean sheets er mot Wigan, Sheffield U, Sheffield U og Newcastle, alle med B-laget til arsenal og Sunderland borte og Fenerbahce med a-laget. Ingen av disse er mot antatt lettere motstand. Så det blir bare tull det du skriver Kim

 

Kampene mot Sheffield United blir å regne som kamper mot antatt lettere motstand, uavhengig om man stiller med A-lag eller B-lag.

 

Og jo, slik jeg ser det, fratar du han en del av æren med å nevne det med de kampene mot antatt lettere motstand. Du kunne ha sagt at han hadde 15 clean sheet, og vært ferdig med det.

 

Det er akkurat som i diskusjonene i kamptrående mot United og Villa. Du skriver at du egentlig ikke hadde tenkt å skrive om Almunia, men tvert du ser at noen drister seg til å skryte av han, så følte du ett behov for å komme med negativ omtale. Det er i fotball som i alle andre jobber. Noen ganger er det greit å nevne det positive, og la kritikken være i enkelte situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Fabianski sine clean sheets er mot Wigan, Sheffield U, Sheffield U og Newcastle, alle med B-laget til arsenal og Sunderland borte og Fenerbahce med a-laget. Ingen av disse er mot antatt lettere motstand. Så det blir bare tull det du skriver Kim

 

Kampene mot Sheffield United blir å regne som kamper mot antatt lettere motstand, uavhengig om man stiller med A-lag eller B-lag.

 

Og jo, slik jeg ser det, fratar du han en del av æren med å nevne det med de kampene mot antatt lettere motstand. Du kunne ha sagt at han hadde 15 clean sheet, og vært ferdig med det.

 

Her syns jeg du går i "fellen" og bruker statistikk som fasit. Det er viktig å se på sannheten bak tallene også. Statistikk kan gi nyttige pekepinner, men er ingen fasit.

 

F.eks er det mange på dette forumet som liker å ødelegge Adebayors glitrende statistikk fra fjor med å påpeke at han scoret mange mål mot Derby. Jeg har knapt sett at det er så mange har protestert mot det, ikke du heller Kim.

 

Hadde han bare scoret i kamper mot antatt svakt motstand så kanskje det hadde vært noe i kritikken mot Ade, men han scoret i CL og mot topplag i serien også.

 

Statistikke er interessant, men det er nok lurt å være kritsik i sin bruk av den.

 

Eller som Ottar Hellevik innledet en statistikkforelesning på blinderen i det forrige årtusen, you have lies, bloody lies and statistics!

Link to comment
Share on other sites

Fabianski sine clean sheets er mot Wigan, Sheffield U, Sheffield U og Newcastle, alle med B-laget til arsenal og Sunderland borte og Fenerbahce med a-laget. Ingen av disse er mot antatt lettere motstand. Så det blir bare tull det du skriver Kim

 

Kampene mot Sheffield United blir å regne som kamper mot antatt lettere motstand, uavhengig om man stiller med A-lag eller B-lag.

 

Og jo, slik jeg ser det, fratar du han en del av æren med å nevne det med de kampene mot antatt lettere motstand. Du kunne ha sagt at han hadde 15 clean sheet, og vært ferdig med det.

 

Her syns jeg du går i "fellen" og bruker statistikk som fasit. Det er viktig å se på sannheten bak tallene også. Statistikk kan gi nyttige pekepinner, men er ingen fasit.

 

Joda, kan godt hende jeg går i fellen ;)

 

Poenget mitt med deg jeg skrev, er at hvis man skal benytte statistikk for å sammenligne keepere, så må man benytte den på lik linje for begge keeperne.

 

Jeg mener det blir feil å "trekke ned" en prestasjon grunnet at det ble gjort mot antatt svakere motstand for den ene keeperen, uten å gjøre det samme for den andre keeperen, hvis du skjønner hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

Almunia imponerte meg aldri skikkelig i de kampene han kom innpå i perioden da Lehmann var førstekeeper. Det kan godtas, for en reservekeeper er ikke like vant med presset og har ofte lite spilletid under beltet for førstelaget i kamp - ikke minst i antall kamper på rad. Dette var tilfellet med Almunia og nå også Fabianski. Likevel har Fabianski gjort mye bra for oss. I fjorårets kamp mot Sunderland var han vistnok strålende (fikk ikke sett kampen). Videre var dobbeltredningen mot Wigan verdensklasse. Polakken viser også stor vilje til raske igangsettinger, for kontringer er et område vi var svake på de siste årene.

 

Almunia er en sympatisk spiller som jeg til tyder har syntes synd på etter mye kritikk, særlig etter tapet mot Barca i CL-finalen. Uten selvtilit og god kjennskap til de andre spillerne foran seg i kamp, er det vanskelig å briljere i en CL-finale. Spanjolen har vokst ekstremt etter at han fikk flere kamper på rad og har virket for det meste trygg. Vi slapp inn relativt få mål på dødball i fjor (Almunia var nok ikke grunnen her) og vi slapp ikke inn mange tabbemål. I år har han vært den spilleren med størst framskritt siden fjoråret, og var i starten stabil bak. Men etter fjorårets sesong ble jeg sjokkert etter en statistikk som viste hvor mange mål vi slapp inn pr. skudd sammenlignet med Man U. Det er klart at forsvarets dårlige press på ballfører også må ta sin del av skylda, men en statistikk over en hel sesong med så store forskjeller lyver sjelden.

 

Almunia har én ferdighet han er i verdensklasse på: Sweeperjobbing. Vi stiller med en høy linje og Almunia er veldig flink til å snappe opp gjennomspill. Her er det få som er bedre enn han. Men det er ikke den egenskapen som er viktigst for forsvaret vårt, særlig når vi har ligaens raskeste backpar og raske stopper i Toure og Djourou. Våre stoppere har sine styrker langs bakken, så det er ikke på det området keeperen vår må være i verdensklasse på. Forsvaret vårt har to store svakheter: Press på ballfører og hodestyrke. Det betyr at vi trenger en som er en god skuddstopper og god i feltet. En god igangssetter er også noe vi trenger, da vi har ligaens beste potensialet når det kommer kontringer. Vi har mange gode pasningsleggerne og enda flere sprintere som løper fra de fleste.

 

Fabianski fortjener flere kamper enn det han har fått. Han har ikke spilt seg ut av laget, og har en gylden mulighet til å spille på seg selvtillit. Med tanke på hvor mye Almunia har vokst som førstekeeper, er jeg ikke i tvil om at Fabianski kan bli en stjernekeeper. I ligaen ligger vi dårlig ann med tanke på ligaseier. Hvorfor ikke gi Fabianski sjansen mot antatt svakere lag, kamper keeperen sjelden får gjort mye uansett. Likevel er det viktig at Fabianski får føle trykket fra tribunen og ikke minst presset. Selvtilliten vil vokse og kommunikasjon med de andre førstelagsspillerne vil bli bedre.

 

Når det kommer til de statistikkene synes jeg faktisk det er enda mer imponerende å ha en slik statistikk Fabianski har. Grunnen er at det er lenge mellom hver gang han spiller for førstelaget - det med urutinerte spillere rundt seg. Vi så alle hvor grusomme Gilberto, Hoyte og Senderos var da de fikk et og annet innhopp når de hverken var i matchform eller hadde selvtillit. Gi polakken mer spilletid i likhet med Djourou, så skal nok det bli bedre i de bakre rekkene! Lehmann ble tatt ut etter to stygge tabber, og spilte strålende de andre kampene han hadde i fjor. Tyskeren måtte også en stund sitte på benken mot sin vilje. Etter det innså Lehmann konkurransen på keeperplassen og var strålende da han hadde kriget tilbake seg til førstelaget. Gjør det samme med Almunia! Dersom Fabianski ikke imponere, vil Almunia i alle fall få seg et spark bak og skjønne at han må prestere godt for å få lov til å være førstekeeper for et lag som har som mål å vinne minst ett trofé hver eneste sesong. Jeg er helt sikker på at dette vil være en genistrek av Wenger, og så kan vi endelig se om Fabianski er god nok for førstelaget.

Link to comment
Share on other sites

Almunia har én ferdighet han er i verdensklasse på: Sweeperjobbing. Vi stiller med en høy linje og Almunia er veldig flink til å snappe opp gjennomspill. Her er det få som er bedre enn han. Men det er ikke den egenskapen som er viktigst for forsvaret vårt, særlig når vi har ligaens raskeste backpar og raske stopper i Toure og Djourou. Våre stoppere har sine styrker langs bakken, så det er ikke på det området keeperen vår må være i verdensklasse på. Forsvaret vårt har to store svakheter: Press på ballfører og hodestyrke. Det betyr at vi trenger en som er en god skuddstopper og god i feltet. En god igangssetter er også noe vi trenger, da vi har ligaens beste potensialet når det kommer kontringer. Vi har mange gode pasningsleggerne og enda flere sprintere som løper fra de fleste.

 

Jeg er ikke nødvendigvis enig med deg i at forsvaret vårt er dårlig til å presse ballfører, men AMEN til resten av det du skriver. Du treffer spikeren på hodet her.

Link to comment
Share on other sites

La til en poll. God diskusjon!

 

Kjempeinnlegg, Magnus87. Sier meg enig i mye du skriver. Almunia er en "helt grei" keeper. Han ble hentet inn som reservekeeper, og burde heller aldri blitt noe mer i Arsenal. Han gjør lite spektakulære tabber (slik det hendte Lehmann gjorde), men han er på de aller fleste områder dårligere enn det vi trenger bakerst. Ikke minst er han for dårlig/feig i feltet og ikke god nok på strek.

 

Jeg har sterke tvil til Fabianski også. Han roter forferdelig i feltet til tider, men han er fortsatt ung og uprøvd, og da mener jeg det viktigste er at han tør! Selvtilliten er der, og det er sinnsykt viktig bak der. Det tror jeg også kan bidra til at han blir en langt tydeligere lederfigur enn Almunia noen gang vil bli bak der.

 

Jeg synes først og fremst det var fryktelig feil av Wenger å sette ut Lehmann av laget i fjor. Han var flere klasser bedre enn Almunia, på tross av sine eksentrisiteter. Nå har vi to relativt jevngode keepere. Jeg vil gi Fabianski sjansen, rett og slett på grunn av et større potensial.

 

Edit: Selv om vi ikke har noen superkeeper i laget nå, mener jeg allikevel at keeperproblemet er LITE i forhold til problemet vi har på midtbanen...

Link to comment
Share on other sites

La til en poll. God diskusjon!

 

Kjempeinnlegg, Magnus87. Sier meg enig i mye du skriver. Almunia er en "helt grei" keeper. Han ble hentet inn som reservekeeper, og burde heller aldri blitt noe mer i Arsenal. Han gjør lite spektakulære tabber (slik det hendte Lehmann gjorde), men han er på de aller fleste områder dårligere enn det vi trenger bakerst. Ikke minst er han for dårlig/feig i feltet og ikke god nok på strek.

 

Jeg har sterke tvil til Fabianski også. Han roter forferdelig i feltet til tider, men han er fortsatt ung og uprøvd, og da mener jeg det viktigste er at han tør! Selvtilliten er der, og det er sinnsykt viktig bak der. Det tror jeg også kan bidra til at han blir en langt tydeligere lederfigur enn Almunia noen gang vil bli bak der.

 

Jeg synes først og fremst det var fryktelig feil av Wenger å sette ut Lehmann av laget i fjor. Han var flere klasser bedre enn Almunia, på tross av sine eksentrisiteter. Nå har vi to relativt jevngode keepere. Jeg vil gi Fabianski sjansen, rett og slett på grunn av et større potensial.

 

Edit: Selv om vi ikke har noen superkeeper i laget nå, mener jeg allikevel at keeperproblemet er LITE i forhold til problemet vi har på midtbanen...

 

Så mange gode innlegg det er på forumet idag, det gleder meg.

 

Er enig med deg at vi har problemer på midtbanen også, det er det nest største problemet vi har etter keeperplassen slik jeg ser det. Mye større enn et event stopperproblem som mange hevder vi har.

 

Midtbanen vår er for veik og derfor er en utskjelt mann som Eboue så viktig for dette laget. Han har klare mangler på siste tredjedel av banen, men på resten så gjør han en veldig god jobb. Han er utrolig flink til å jobbe defensivt og flink til å lage muligheter for Sagna til å storme opp på banen. Savnet etter Flamini er enormt, selvom Denilson isolert sett har gjort en god innsats.

 

Jeg stemte på Fabianski i mål, tror ikke det overrasker så mange :)

Link to comment
Share on other sites

For moroskyld regnet jeg ut antall scorede mål med Almunia i mål og det tilsvarende med Fabianski

 

Vi har scoret 107 mål i almunias kamper. Det gir et snitt på 1.98 pr. kamp

Vi har scoret 26 mål med Fabianski som keeper. Det gir et snitt på 2.6 pr. kamp

0.6 ganger 38 tilsvarer 23 mål på en sesong. Det er ganske mye

 

BE

Link to comment
Share on other sites

For moroskyld regnet jeg ut antall scorede mål med Almunia i mål og det tilsvarende med Fabianski

 

Vi har scoret 107 mål i almunias kamper. Det gir et snitt på 1.98 pr. kamp

Vi har scoret 26 mål med Fabianski som keeper. Det gir et snitt på 2.6 pr. kamp

0.6 ganger 38 tilsvarer 23 mål på en sesong. Det er ganske mye

 

Dette er ihvertfall en håpløs statistikk å trekke frem, gitt at det er keepere man skal vurdere. Bare ved å legge ut denne statistikken gir du jo nesten INNTRYKKET av at du mener at keeperne nærmest må stå til ansvar for ALLE sider ved lagets prestasjoner, også de offensive (nei, jeg tror ikke du egentlig mener dette). Fabianski har stått i ligacupen, der unggutta har scoret mange mål. Vanskelig å se at så mange av disse målene er relatert til Fabianskis prestasjoner.

 

Det er jo et begrep innenfor statistikken som heter "regression towards the mean" (innført av Galton på 1800-tallet, og noe som har gitt opphav til den såkalte regresjonsanalysen). Sagt på en litt tabloid måte innebærer dette at over tid har ting en tendens til å "normalisere" seg, mot et slags gjennomsnitt. Med andre ord, hvis Fabianski hadde stått like mange kamper som Almunia, og også et bredt spekter av kamper, og ikke bare et snevert og MEGET skjevt utvalg, ville trolig tallene til Fabianski nærmet seg de for Almunia. Husk på at Arsenal under Wenger har scoret sånn omtrent 2 mål per kamp. Sånn sett er lagets offensive prestasjoner under Almunia HELT representative.

 

Nei, disse tallene gir ikke noe grunnlag for å trekke noen som helst slutning verken den ene eller andre veien, og uansett hvor god eller dårlig keeperen er til å sette i gang spillet, det er så mange andre variable som har MYE større betydning for de offensive prestasjonene, så sjansene for at man skal kunne lese ut keeperens offensive egenskaper ut fra slike tall er egentlig forsvinnende liten, selv etter flere hundre kamper.

Link to comment
Share on other sites

For moroskyld regnet jeg ut antall scorede mål med Almunia i mål og det tilsvarende med Fabianski

 

Vi har scoret 107 mål i almunias kamper. Det gir et snitt på 1.98 pr. kamp

Vi har scoret 26 mål med Fabianski som keeper. Det gir et snitt på 2.6 pr. kamp

0.6 ganger 38 tilsvarer 23 mål på en sesong. Det er ganske mye

 

Dette er ihvertfall en håpløs statistikk å trekke frem, gitt at det er keepere man skal vurdere. Bare ved å legge ut denne statistikken gir du jo nesten INNTRYKKET av at du mener at keeperne nærmest må stå til ansvar for ALLE sider ved lagets prestasjoner, også de offensive (nei, jeg tror ikke du egentlig mener dette). Fabianski har stått i ligacupen, der unggutta har scoret mange mål. Vanskelig å se at så mange av disse målene er relatert til Fabianskis prestasjoner.

 

Det er jo et begrep innenfor statistikken som heter "regression towards the mean" (innført av Galton på 1800-tallet, og noe som har gitt opphav til den såkalte regresjonsanalysen). Sagt på en litt tabloid måte innebærer dette at over tid har ting en tendens til å "normalisere" seg, mot et slags gjennomsnitt. Med andre ord, hvis Fabianski hadde stått like mange kamper som Almunia, og også et bredt spekter av kamper, og ikke bare et snevert og MEGET skjevt utvalg, ville trolig tallene til Fabianski nærmet seg de for Almunia. Husk på at Arsenal under Wenger har scoret sånn omtrent 2 mål per kamp. Sånn sett er lagets offensive prestasjoner under Almunia HELT representative.

 

Nei, disse tallene gir ikke noe grunnlag for å trekke noen som helst slutning verken den ene eller andre veien, og uansett hvor god eller dårlig keeperen er til å sette i gang spillet, det er så mange andre variable som har MYE større betydning for de offensive prestasjonene, så sjansene for at man skal kunne lese ut keeperens offensive egenskaper ut fra slike tall er egentlig forsvinnende liten, selv etter flere hundre kamper.

 

Det bør ærlig talt ringe en bjelle når jeg starter innlegget med "for moroskyld". Jeg trekker ingen konklusjoner i det hele tatt. Jeg viser dere bare tallene jeg kom fram til. Verre er det ikke.

 

BE

 

Edit: Mulig jeg tolker deg feil men mener du det er lettere for ligacup laget vårt å score enn det er for førstelaget? I CC er det ikke mange kampene arsenal har spilt mot antatt svakere lag. Jeg vil påstå at det er 0 kamper, andre vil kanskje påstå 2 kamper (mot Sheffield U)

Link to comment
Share on other sites

Det bør ærlig talt ringe en bjelle når jeg starter innlegget med "for moroskyld". Jeg trekker ingen konklusjoner i det hele tatt. Jeg viser dere bare tallene jeg kom fram til. Verre er det ikke.

 

Hvis du leser HELE innlegget mitt nøye ser du at jeg heller ikke påstår dette. Det står jo svart på hvitt at "nei, jeg tror ikke du egentlig mener dette". MEN likevel, uansett hvor mye for moroskyld det er, og uansett hvor få konklusjoner DU trekker ut av disse, når man ser hvilken vei tallene peker, og legger ditt åpenbare syn på Almunia til grunn, så trenger man vel ikke være noen Einstein for å få det INNTRYKKET av at dette er nok en bit i din argumentasjon mot Almunia. Du burde unnlatt å legge ut tallene, det ville vært mitt råd, fordi de skaper et skjevt bilde av virkeligheten og kanskje også hva du mener.

 

Edit: Mulig jeg tolker deg feil men mener du det er lettere for ligacup laget vårt å score enn det er for førstelaget? I CC er det ikke mange kampene arsenal har spilt mot antatt svakere lag. Jeg vil påstå at det er 0 kamper, andre vil kanskje påstå 2 kamper (mot Sheffield U)

 

Nei, men FAKTUM er vel at man i gjennomsnitt har scoret flere mål i ligacupen enn i andre turneringer, og mitt poeng er at det neppe har særlig med keeperen å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Det bør ærlig talt ringe en bjelle når jeg starter innlegget med "for moroskyld". Jeg trekker ingen konklusjoner i det hele tatt. Jeg viser dere bare tallene jeg kom fram til. Verre er det ikke.

 

Hvis du leser HELE innlegget mitt nøye ser du at jeg heller ikke påstår dette. Det står jo svart på hvitt at "nei, jeg tror ikke du egentlig mener dette". MEN likevel, uansett hvor mye for moroskyld det er, og uansett hvor få konklusjoner DU trekker ut av disse, når man ser hvilken vei tallene peker, og legger ditt åpenbare syn på Almunia til grunn, så trenger man vel ikke være noen Einstein for å få det INNTRYKKET av at dette er nok en bit i din argumentasjon mot Almunia. Du burde unnlatt å legge ut tallene, det ville vært mitt råd, fordi de skaper et skjevt bilde av virkeligheten og kanskje også hva du mener.

 

Jeg gidder ikke å krangle. Jeg tar ditt råd til etteretning. Om jeg er enig eller synes det er tøv får bli min godt bevarte hemmelighet.

 

Men for all del. Ikke dra konklusjon om at alt jeg skriver har til hensikt å være pro Fabianski og mot Almunia.

 

Og apropos det å legge ord i andres munn. Jeg føler at du stapper munnen min full med disse to innleggene dine.

 

BE

 

Edit: Hvordan ble det et faktum at man scorer mer i ligacupen enn annet kan man ikke se fra tall jeg har lagt ut. Her er det snakk om årets og fjorårets sesong. Men for alt jeg vet så kjenner du mer til scoreingsraten til Arsenal i ligacup kontra annet opp gjennom årene

Link to comment
Share on other sites

Men for all del. Ikke dra konklusjon om at alt jeg skriver har til hensikt å være pro Fabianski og mot Almunia.

 

Bra, da har du presisert det!

 

Og apropos det å legge ord i andres munn. Jeg føler at du stapper munnen min full med disse to innleggene dine.

 

Nei, jeg skriver jo svart på hvit at jeg ikke tror du mener det slik, men jeg påpeker bare at inntrykket lett kan bli dette. Dette er på ingen måte å stappe ord i munnen din, snarere et forsøk på å unngå unødvendige misforståelser...

 

Hvordan ble det et faktum at man scorer mer i ligacupen enn annet kan man ikke se fra tall jeg har lagt ut. Her er det snakk om årets og fjorårets sesong. Men for alt jeg vet så kjenner du mer til scoreingsraten til Arsenal i ligacup kontra annet opp gjennom årene

 

Og ja, når det gjelder mål i ligacupen I DENNE SAMMENHENGEN mener jeg naturligvis i de kampene Fabianski har stått, altså de siste to sesongene. Jeg har ikke de eksakte tallene, på hundredelen nær, men jeg vet at Arsenal i hele Wengers regjeringstid har scoret grovt sett 2 mål per kamp, og det er vel i det området man har vært i ligaen/CL de siste sesongene. I ligacupen har man scoret 21 mål på 7 kamper de siste to sesongene, hvilket gir et snitt på 3 mål per kamp, uansett godt over det man over tid presterer i ligaen og CL (at man har en klart høyere scoringsrate i ligacupen enn ligaen de siste par årene kan også "skyldes" at det er få kamper snarere enn motstandernes styrke, jfr det jeg skrev om regression towards the mean). Og ja, de tallene du presenterer kombinert med kunnskapen om at Fabianski har stått i ligacupen, indikerer jo at man har scoret mer (per kamp) i den turneringen de siste par årene, hvilket altså er et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Det bør ærlig talt ringe en bjelle når jeg starter innlegget med "for moroskyld". Jeg trekker ingen konklusjoner i det hele tatt. Jeg viser dere bare tallene jeg kom fram til. Verre er det ikke.

 

BE

 

Det store spørsmålet i denne sammenhengen, er vel om du hadde lagt ut denne statistikken hvis tallene hadde vist det motsatte

Link to comment
Share on other sites

Det bør ærlig talt ringe en bjelle når jeg starter innlegget med "for moroskyld". Jeg trekker ingen konklusjoner i det hele tatt. Jeg viser dere bare tallene jeg kom fram til. Verre er det ikke.

 

BE

 

Det store spørsmålet i denne sammenhengen, er vel om du hadde lagt ut denne statistikken hvis tallene hadde vist det motsatte

Spørsmålet ditt er irrelevant da det ikke er tilfelle at tallene er motsatt, men ja jeg ville ha lagt dem ut da også.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Ben Elfen: Kan du finne noen statistikker på redningsprosent for de to keeperne? Flere har inntrykk av at Fabianski er bedre på strek, så det hadde vært fint å få noen tall på dette.

 

Jeg finner ikke noe mer presist enn utifra de tallene jeg har presentert tidligere. Jeg skal se hva jeg får til

 

BE

 

Til Magnus 87:

Almunia har fått 204 skudd mot seg. Han har reddet 158. Det gir en redningsprosent på 77 %.

Fabianski har fått 67 skudd mot seg. Han har reddet 56. Det gir en redningsprosent på 83,5 %

Link to comment
Share on other sites

av de keeperne som arsenal har i stallen i dag, mener jeg fabianski har mer å bidra med. om det skulle vise seg at han allikavel ikke blir noen stor keeper(men det tror jeg), er det ganske enkelt bare å hente inn enn klassekeeper. frey kunne nok godt ha tenkt seg å vokte buret...

Link to comment
Share on other sites

Almunia har fått 204 skudd mot seg. Han har reddet 158. Det gir en redningsprosent på 77 %.

Fabianski har fått 67 skudd mot seg. Han har reddet 56. Det gir en redningsprosent på 83,5 %

 

Har for moro skyld (for å bruke dine ord BE :blink: ) tatt disse tallene inn i statistikkpakken SPSS for å sjekke om det var signifikant forskjell på redningsprosenten til Almunia og Fabianski (noe det kanskje var grunn til å tro siden antall skudd tross alt er ganske høyt), men nei, selv om det er en trend at Fabianski redder mer, er det ingen statistisk signifikant forskjell på redningsprosenten til de to keeperne. At Fabianski har en noe høyere redningsprosent kan KANSKJE (?) forklares med at man møter litt dårligere motstand i ligacupen, i den grad man har det (?), eller det kan skyldes rene statistiske tilfeldigheter.

 

Hvis noen kan skaffe meg tall på andre keepere kan jeg godt sjekke disse også.

Link to comment
Share on other sites

Almunia har fått 204 skudd mot seg. Han har reddet 158. Det gir en redningsprosent på 77 %.

Fabianski har fått 67 skudd mot seg. Han har reddet 56. Det gir en redningsprosent på 83,5 %

 

Har for moro skyld (for å bruke dine ord BE :blink: ) tatt disse tallene inn i statistikkpakken SPSS for å sjekke om det var signifikant forskjell på redningsprosenten til Almunia og Fabianski (noe det kanskje var grunn til å tro siden antall skudd tross alt er ganske høyt), men nei, selv om det er en trend at Fabianski redder mer, er det ingen statistisk signifikant forskjell på redningsprosenten til de to keeperne. At Fabianski har en noe høyere redningsprosent kan KANSKJE (?) forklares med at man møter litt dårligere motstand i ligacupen, i den grad man har det (?), eller det kan skyldes rene statistiske tilfeldigheter.

 

Hvis noen kan skaffe meg tall på andre keepere kan jeg godt sjekke disse også.

 

Du må gjerne forklare hva du for moro skyld har gjort her. Jeg skjønte nemlig ikke noe av det du har skrevet.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne forklare hva du for moro skyld har gjort her. Jeg skjønte nemlig ikke noe av det du har skrevet.

 

Ved hjelp av et kjent statistikkprogram, SPSS, på PC har jeg forsøkt å sjekke om det er statistisk forskjell på redningsprosentene til Almunia og Fabianski, ut i fra de tallene du presenterte. Og resultatet av denne lille statistiske analysen viser altså ingen klar (=signifikant på fagspråket) forskjell. Med andre ord, det er UMULIG ut fra disse tallene alene å avgjøre om den observerte forskjellen skyldes at det er reelle forskjeller (som for eksempel kunne tilskrives forskjell i dyktighet), eller om de observerte forskjellene kun skyldes statistiske tilfeldigheter. Ble dette noe klarere?

Link to comment
Share on other sites

Almunia har fått 204 skudd mot seg. Han har reddet 158. Det gir en redningsprosent på 77 %.

Fabianski har fått 67 skudd mot seg. Han har reddet 56. Det gir en redningsprosent på 83,5 %

 

Har for moro skyld (for å bruke dine ord BE ;) ) tatt disse tallene inn i statistikkpakken SPSS for å sjekke om det var signifikant forskjell på redningsprosenten til Almunia og Fabianski (noe det kanskje var grunn til å tro siden antall skudd tross alt er ganske høyt), men nei, selv om det er en trend at Fabianski redder mer, er det ingen statistisk signifikant forskjell på redningsprosenten til de to keeperne. At Fabianski har en noe høyere redningsprosent kan KANSKJE (?) forklares med at man møter litt dårligere motstand i ligacupen, i den grad man har det (?), eller det kan skyldes rene statistiske tilfeldigheter.

 

Hvis noen kan skaffe meg tall på andre keepere kan jeg godt sjekke disse også.

 

Du må gjerne forklare hva du for moro skyld har gjort her. Jeg skjønte nemlig ikke noe av det du har skrevet.

 

BE

 

Noen har lært noe nytt i mattematikk timen i dag. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da har Fabianski fått vist frem noen av sine svake sider han også. Han skremte meg litt i dag, ved å glippe et par enkle baller, og var vel kanskje ikke helt patent på første målet. Synes generelt han gjør mye rart.

 

Jeg har ønsket at Fabianski skal benke Almunia en stund nå, men i dag ble jeg litt usikker. Håper vel aller mest vi henter inn en ny førstekeeper ASAP.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...