Jump to content

Cesc Fabregas


Gaston

Recommended Posts

  • Replies 3.6k
  • Created
  • Last Reply

Fabregas inn hadde virkelig vært en statement som sier at klubben satser på mer enn bare topp 4. Når det er sagt, har jeg null tro på at det finnes et eneste snev av sannhet i dette ryktet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo ikke peiling, men hvis jeg skulle gjette hvilken klubb Cesc spiller i neste sesong ville det blitt noe slikt:

Barca: 97%

Arsenal 2,9%

andre 0,1%

 

Det vil si at jeg har 29 ganger større tro på at han kommer til oss enn feks ManU.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 6 months later...

Ryktebørsene har på nytt startet "gnålet" om Fabregas og Manchester United. Arsenal skal (sannsynligvis) ha en forkjøpsrett hvis de matcher prisen som andre lag byr for Fabregas.

Som sagt så er det rykter som man skal ta med en stor skje skepsis, men de hypotetiske problemstillingene hvis dette skjer er likevel aktuelle.

 

Problemstillinger som jeg ser for meg er:

 

Skal Arsenal bruke en slik forkjøpsrett?

Skal Arsenal kun bruke denne forkjøpsretten hvis det er ManU eller en annen engelsk rival som vil kjøpe Fabregas?

Trenger Arsenal Fabregas (passer han inn i dagens Arsenal)?

Bør Arsenal kvitte seg med noen av dagens spillere hvis Fabregas skulle komme?

Den offensive midtbanen til Arsenal er pr.i dag relativt "overbefolket" sett i forhold til de andre lagdelene og jeg ser egentlig på et slikt kjøp som et "Luksuskjøp".

Hvis Fabregas skulle gå til en ikke-britisk klubb så hadde jeg sannsynligvis "ignorert" forkjøpsretten, men hvis han skulle gå inn og forsterke ManU så ville jeg nesten aktivert denne forkjøpsretten på "trass".

At Fabregas er en god spiller ser jeg selvsagt, og jeg har svært vanskelig for å si nei takk til han. Mitt problem er hvilken rolle han skal ha i en førsteellever. For meg så er vår fremtidige playmaker Özil og Fabregas som ving imponerte meg ikke i hans tid i klubben. Samtidig så liker Özil å vandre mye og befinner seg også en del ute på siden så kanskje de ville fungert sammen likevel.

Fabregas kan også fungere godt i Ramsey-rollen, men vil jeg egentlig bytte ut den "nye" Ramsey?

 

For ett år siden så ville denne problemstillingen om forkjøpsrett gitt et klart svar fra meg: "Benytt forkjøpsretten, vi trenger Fabregas"

I dag så er den mer: "Tja, kanskje vi skal benytte den slik at United ikke får Fabregas".

Høres sikkert litt tåpelig ut, men ........

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Guillem Balague har Arsenal ingen forkjøpsrett på Cesc. Men denne Balague presterer samtidig å si at United trolig er favoritter til å kapre ham, siden de nå har varslet at de skal bygge et nytt vinnerlag. Dermed er nok dette bare trolling fra den såkalte innsidemannen til Sky Sports.

 

Fra et nostalgisk ståsted ønsker vel de fleste av oss Fab tilbake med åpne armer. Men vi kan ikke bruke 40 millioner euro på å hente en spiller på trass. Vi er ikke Chelsea, tross alt. Og vi kan, i mine øyne, heller ikke bruke krefter og energi på å hente en spiller som nesten, utrolig nok, vil være overflødig. Arsenal har et prekært behov i andre posisjoner, og det må være prioritet i sommer.

 

Så får vi bare håper Luis Enrique har en soft spot for Cesc, så vi slipper å se ham ikle seg trøya til en rival. Skrekk og gru.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn: Balague er full av piss.

 

Arsenal har en 50% sell-on klausul + en fast bestemt buyback-pris utifra hva de fleste troverdige kilder sier (noe Balague ikke er).

 

Ellers tror jeg at Luis Enrique beholder Cesc. Man selger ikke en spiller som han uten å gi han en sjanse såfremt ikke Cesc er fast bestemt på å forsvinne.

 

Hvis Cesc mot all formodning skulle forsvinne så ser jeg han gjerne tilbake i Arsenal, men i motsetning til den rollen han spilte de siste sesongene i klubben ville jeg hatt han sentralt på midten sammen med Ramsey som en mer dyptliggende playmaker. Dog vil dette trolig hemme antall mål Cesc produserer i løpet av en sesong, men med Özil i laget så er det den beste rollen Cesc kan spille i uten at Özil skal bli tvunget ut på kanten.

 

Men, Cesc kommer til å bli i Barcelona så det er ikke noe problem uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig mange naive folk ( ikke nødvendigvis her i dette forumet her da.), som tror at Fabregas har hatt 3 elendige sesonger. Særlig manu supportere!! De trodde de hadde mulighet å skaffe seg fabregas. Sjekk hvor mange assist han har levert..

 

Men dersom Fabregas ønsker en overgang ( noe jeg synes er rart, pga xavi ikke er like god som før, og etter min mening så er det på tide at Xavi viker plasseb til fordel for fabregas ), så må vi prøve oss. Selv om det er ikke en spiller type vi sårt mangler.

Link to comment
Share on other sites

Fabregas er Arsenal-mann i England. Sånn er det bare, bredde klager vi ikke over. Jeg tipper ikke han er så fryktelig dyr siden vi har en buy-back klausul på han. Også sånn tilslutt: Han skal selvfølgelig ikke spille i United. Jeg tror han blir ett år til i Barca før han kommer tilbake til oss.

Link to comment
Share on other sites

Fabregas er Arsenal-mann i England. Sånn er det bare, bredde klager vi ikke over. Jeg tipper ikke han er så fryktelig dyr siden vi har en buy-back klausul på han. Også sånn tilslutt: Han skal selvfølgelig ikke spille i United. Jeg tror han blir ett år til i Barca før han kommer tilbake til oss.

 

Hvor skal man i såfall plassere Fab? Özil og Ramsey er selvskrevne på midtbanen og Fabregas er IKKE spilleren som kan balansere en midtbane der de to andre spiller. Tror ikke han kommer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal man i såfall plassere Fab? Özil og Ramsey er selvskrevne på midtbanen og Fabregas er IKKE spilleren som kan balansere en midtbane der de to andre spiller. Tror ikke han kommer tilbake.

 

Klarer fint å spille på sentral midtbane med en energybombe som Ramsey rundt seg. Når Cesc spilte på sentralmidtbane før han ble pushet fremover så var han en sterk bidragsyter både defensivt og offensivt.

 

Jeg er enig i at Cesc ikke er det optimale utifra et defensivt perspektiv, men herregud for en midtbane det ville vært å ha Cesc, Ramsey og Özil der ute. Og mtp. antall skader vi opplever hver sesong så ville trolig heller ikke de 3 vært tilgjengelige i hver eneste kamp.

 

Men, henter vi Cesc tilbake så betyr det at Wilshere skal få en ekstremt vanskelig jobb med å slå gjennom på førstelaget igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Klarer fint å spille på sentral midtbane med en energybombe som Ramsey rundt seg. Når Cesc spilte på sentralmidtbane før han ble pushet fremover så var han en sterk bidragsyter både defensivt og offensivt.

 

Jeg er enig i at Cesc ikke er det optimale utifra et defensivt perspektiv, men herregud for en midtbane det ville vært å ha Cesc, Ramsey og Özil der ute. Og mtp. antall skader vi opplever hver sesong så ville trolig heller ikke de 3 vært tilgjengelige i hver eneste kamp.

 

Men, henter vi Cesc tilbake så betyr det at Wilshere skal få en ekstremt vanskelig jobb med å slå gjennom på førstelaget igjen.

 

 

Jeg husker at han hadde defensive bidrag, men han innehar ikke de kvalitetene laget trenger akkurat nå. Vi har jo alle sett for oss en duellsterk arbeidsmaskin med naturlige defensive egenskaper. Jeg kan ikke se for meg at det å hente Fab tilbake er en fornuftig disposisjon av transferbudsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker at han hadde defensive bidrag, men han innehar ikke de kvalitetene laget trenger akkurat nå. Vi har jo alle sett for oss en duellsterk arbeidsmaskin med naturlige defensive egenskaper. Jeg kan ikke se for meg at det å hente Fab tilbake er en fornuftig disposisjon av transferbudsjettet.

 

Det samme kunne blitt sagt om Özil i fjor.

 

En offensiv midtbanespiller var ikke det vi skrek etter i fjor, men vi endte allikevel opp med Özil og ble et vesentlig bedre lag. Cesc er verdensklasse. Man finner alltid plass til en verdensklassespiller i laget.

 

Man trenger ikke nødvendigvis rent defensive spillere for å være gode defensivt. Hvis vi har et meget godt kollektivt press på ballfører så vil midtbanen vår være så teknisk god at de fleste lagene i verden vil slite sterkt mot oss, men jeg vil påstå at det ikke fungerer uten en spiller som Ramsey.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet her er vel hvor billig vi evt får han med klausulen som er... Hvis det er ikke er forsvarlig og i tillegg mtp mange spillere i lignende possisjoner, så skjer det jo heller aldri med Wenger bak roret. Samtidig tror jeg mange her inne egentlig har glemt hvor god han var for oss. Ramsey er virkelig på gang og oppadstormende, men han er fremdeles ikke på det nivået Fabregas var når han forsvant fra oss... Men så er kanskje ikke Fabregas der lengere selv heller? Dårlig har han iallefall ikke vært i Barca.

 

Nei, bredden er noe vi har skreket etter. Om vi plutselig kunne rullert en midtbane med Özil, Fabregas, Ramsey, Cazorla, Walcott, OX, Wilshere, Rosicky, Flamini, Podolski og Arteta så skal jeg ikke klage over det :) Selv om jeg gjerne vil ha en stor sterk defensiv midtbaneanker i tilegg, kravstore er man alltid!

Link to comment
Share on other sites

 

Det samme kunne blitt sagt om Özil i fjor.

 

En offensiv midtbanespiller var ikke det vi skrek etter i fjor, men vi endte allikevel opp med Özil og ble et vesentlig bedre lag. Cesc er verdensklasse. Man finner alltid plass til en verdensklassespiller i laget.

 

Man trenger ikke nødvendigvis rent defensive spillere for å være gode defensivt. Hvis vi har et meget godt kollektivt press på ballfører så vil midtbanen vår være så teknisk god at de fleste lagene i verden vil slite sterkt mot oss, men jeg vil påstå at det ikke fungerer uten en spiller som Ramsey.

 

Ja det samme kunne absolutt bli sagt om Özil. Men så kan man i ettertid spørre seg om vi burde handlet spiss i stedet? Jeg er ikke helt enig i at man alltid finner plass til en spiller av ypperste klasse i laget. Komplimentere ferdigheter er i mine øyne enda viktigere. Resultatet av sammensetningen av de 11 spillerne som entrer banen er det som teller. Forsvaret vårt er ett godt eksempel. Vi var alle fornøyde da Gallas skulle danne stopperpar med Toure. Da fikk vi jo to spillere i verdensklasse i forsvar. Allikevel klønet vi til i de bakre rekker, gang på gang. Mertesacker og Koscielny var i utgangspunktet dårligere fotballspillere, men danner likevel ett bedre par fordi de utfyller hverandre utmerket.

 

Dersom vi skal spille mot Stoke hjemme så kan sikkert de tre nevnte herrer fungere til å åpne opp forsvaret. Men det ikke alle kamper som er slik. Tapene vi dro på oss mot de andre topplagene skyldes jo i stor grad at vi ble utkjempet på midten. Derfor føler jeg at vi må legge romantikken til side og heller vurdere hva slags ferdigheter laget savner. Det går selvfølgelig an å spille god defensiv fotball som ett kollektiv, men det krever en innstilling vi sjeldent ser i Arsenal under Wenger. Du har jo selv sagt at vi trenger en spiller som Pogba/Schneiderlin.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet her er vel hvor billig vi evt får han med klausulen som er...

 

Av det jeg har lest tidligere, skal visstnok klausulen være på £25 millioner, uavhengig av hva andre klubber skulle finne på å by for han. Det er denne klausulen samt videresalgsklausulen på 50% som visstnok skal være årsaken til at han gikk på det som må kunne sees som billigsalg når han ble solgt

Link to comment
Share on other sites

Ok, da spørs det jo om 25mill£ er verdt det. Jeg vil tro han kan selges for ca 30-40mill på det åpne markedet, og vi kan altså få ca 15-20mill i fortjeneste uansett.

 

£25 millioner er absolutt verdt det for å sørge for at han ikke havner i en annen engelsk klubb. Så enkelt er det. På tide at Arsenal blir litt mer kyniske også.

Link to comment
Share on other sites

hadde ikke sagt nei takk til Cesc tilbake, men er ikke den type spilleren vi trenger pr.d.d. Ved siden av Ramsey/Wilshere er vi nødt til å ha en med litt defensive fibre og det ville være misbruk å sette Fabregas i den posisjonen. Vi trenger en defensiv midtbanespiller som balanserer mellom forsvaret og de offensive midtbanespillerne våre/og den spilleren som spiller sammen med vedkommende på midten (Ramsey/Wilshere).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...