Jump to content

Cesc Fabregas


Gaston

Recommended Posts



Arsenal have informed Barcelona they won't be exercising buy-back option on Fabregas. He was keen but #afc not seeking a creative midfielder



Wenger er en idiot...



Rosicky og arteta er begge over 30. Heller ikke gitt at Wilshere blir en "verdensklassespiller".




Verst tenkelig scenario: Fab drar til chelsea, vi henter ingen som er bedre enn arteteta/flamini,samt en spiss som ikke er bedre en giroud.







2013 Wenger: "Fábregas is an exception that I would try again, a world-class player you don't easily find."




Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.6k
  • Created
  • Last Reply

Er forøvrig rimelig latterlig å tenke på at Mourinho nektet å låne oss Demba Ba i fjor fordi han anså oss som en seriøst tittelutfordrer. Deretter gir vi Chelsea fri kamp mtp. Diego Costa og deretter "fritt frem" for Fabregas.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er verdt å nevne mtp. skadesituasjonen sesongen som var: Med Fabregas så hadde aldri Ramsey og Özil måtte spille så mye som de gjorde pga. mangel på kvalitet hos backupene. Og trolig ville det ha ført til at Ramsey ikke hadde mistet nesten halve sesongen. Sier ikke at de ikke kunne ha blitt skadet av den grunn, men sannsynligheten for skade pga. slitasje ville nok vært betraktelig lavere + at det ikke hadde vært like nødvendig å rushe Ramsey tilbake som det Wenger gjorde fordi ingen andre midtbanespillere vi har er i nærheten av hans nivå.

Link to comment
Share on other sites

Hvis valget står mellom å hente hjem Fabregas, og måtte ofre forsterkninger i andre posisjoner hvor vi trenger forsterkninger mer enn vi gjør på midten, eller å ikke hente hjem Cesc, og forsterke der hvor det faktisk behøves forsterkninger. Hva velger dere da?

 

Det er på tide og våkne opp fra drømmeverden/FM-verden nå. Uavhengig av hva media måtte mene, så har ikke Arsenal £100 millioner å handle spillere for, og det kommer aldri til å skje at Arsenal bruker så mye penger. Dette har ingenting med Wenger å gjøre. Det har aldri vært kultur i Arsenal for å bruke så vanvittig mye penger på spillerkjøp.

 

Selv om det smerter å måtte se Cesc i Chelsea, så er det andre posisjoner på banen som er viktigere å forsterke enn å hente hjem Cesc.

Link to comment
Share on other sites

Hvis valget står mellom å hente hjem Fabregas, og måtte ofre forsterkninger i andre posisjoner hvor vi trenger forsterkninger mer enn vi gjør på midten, eller å ikke hente hjem Cesc, og forsterke der hvor det faktisk behøves forsterkninger. Hva velger dere da?

 

Det er på tide og våkne opp fra drømmeverden/FM-verden nå. Uavhengig av hva media måtte mene, så har ikke Arsenal £100 millioner å handle spillere for, og det kommer aldri til å skje at Arsenal bruker så mye penger. Dette har ingenting med Wenger å gjøre. Det har aldri vært kultur i Arsenal for å bruke så vanvittig mye penger på spillerkjøp.

 

Selv om det smerter å måtte se Cesc i Chelsea, så er det andre posisjoner på banen som er viktigere å forsterke enn å hente hjem Cesc.

 

Så ved å hente "hjem" Fabregas så har vi ikke råd til en høyreback til £7m (Sebastian Jung gikk forøvrig for £2,5m for noen uker tilbake), Vela til £3,3m, en spiss (hvis Remy ryktene stemmer) til £10m og en backup keeper + midtstopper? Klubben har £150m i "cash reserves". Nei alle pengene kan ikke brukes på en sesong selvsagt. Det ville vært idiotisk, men mtp. at vi har økt sponsorinntektene våre med omtrent £50m alene + at det snakker om en avtale med American Airways som er verdt £15-20m i året så er det rimelig naivt å tro at vi ikke har råd til å hente spillere.

 

Tror du forøvrig at Wenger kommer til å bruke opp budsjettet sitt uansett forøvrig? Han hadde råd til å hente Özil i fjor selv om han egentlig ikke var det vi var ute etter, men valgte allikevel å droppe å forsterke laget andre steder fordi han følte det ikke var nødvendig/ikke fikk tak i de spillerene han hadde lyst på. Ikke fordi pengene ikke var der.

 

Det å kjøpe Fabregas ville i så fall gått på bekostning av en sentral midtbanespiller. Med Cesc der så kunne jeg fint ha levd med det da han er ekstremt god. Og heller ikke så verst på sentral midtbane (var er vel kanskje rettere sagt mtp. at han ikke har spilt der på noen sesonger nå) som folk skal ha det til, men til syvende og sist så har vi faktisk råd til å bruke £20-30m på Fabregas og allikevel forsterke laget i alle de posisjonene vi trenger, men du kan banne på at vi ikke kommer til å hente inn de nødvendige spillerene dette vinduet selv om Wenger har midler til det. I så fall så ville han ha tatt noen grep året som var og sikret seg for at vi ikke trengte å hente inn 5-7 spillere for å kjempe i toppen neste sesong.

 

En annen ting er at hvis vi bruker mye penger denne sommeren på spillere vi faktisk trenger så betyr det at neste sesong så trenger vi ikke å bruke så mye penger. Problemet med å bruke 3-4 sesonger på å bygge opp laget som det Wenger gjør så forsvinner alltid nøkkelspillere i mellomtiden og man ender alltid opp med å bli halvferdig.

 

tim payton @timpayton 2h

Arsenal cash reserves now £200m as swelled by Season Ticket renewals. About £140m is available (rest = debt service & outgoings) #BigSummer

tim payton @timpayton 2h

Arsenal’s wage bill this year was £165m. For next season this can increase to about £185m to maintain the 65% ratio to revenues #BigSummer

tim payton @timpayton 2h

So Arsenal can spend in region of £100 to £120m on players AND have £20 to £25m to cover extra wages for these players in 2014/15 #BigSummer

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Stefan B sitt grundige innlegg. Vi har pengene og verdensklassespilleren Fabregas vil til oss. Vi vet alle hvor god han var i PL.

 

Og for å si det sånn: vi måtte bruke Kjällström i cupen og måtte sikker brukt ham mer om han ikke hadde vært skadet.

 

Og for å si det sånn: vi vet alle hvordan Arteta/Flamini har fungert når vi har måttet kjøre defensivt.

 

Og for å si det sånn: gutten er et av kanskje to Arsenal-symboler etter 2006. Den ene er i ManU nå. Kan du se for deg Fabregas feire i Chelsea? Han er vår gutt:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Jr1JALrpxBg

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke er en twist på dette, så faller Wenger i mine øyne rett ned i gjørma igjen. Tviler ikke ett sekund på at han vil droppe Fabregas for utviklingen til Wilshere/OX, noe som koster oss sportslig. Avtalen var at vi har førsterett ved salg fra Barca igjen, hvis man virkelig ikke velger å ta den men heller la gutten gå til en av våre ekleste rivaler er det komplett.

 

Og Wenger, det er tydeligvis ikke vanskelig for andre lag å handle før VM, men du uttalte jo allerede at det kom til å bli ett fryktelig vanskelig vindu før det begynnte. Snakk om defensiv holdning. Liverpool har allerede hentet to spillere som forsterker stallen deres.

Link to comment
Share on other sites

 

Så ved å hente "hjem" Fabregas så har vi ikke råd til en høyreback til £7m (Sebastian Jung gikk forøvrig for £2,5m for noen uker tilbake), Vela til £3,3m, en spiss (hvis Remy ryktene stemmer) til £10m og en backup keeper + midtstopper? Klubben har £150m i "cash reserves". Nei alle pengene kan ikke brukes på en sesong selvsagt. Det ville vært idiotisk, men mtp. at vi har økt sponsorinntektene våre med omtrent £50m alene + at det snakker om en avtale med American Airways som er verdt £15-20m i året så er det rimelig naivt å tro at vi ikke har råd til å hente spillere.

 

Nå har det blitt mast hele forrige sesong at vi trenger en spiss i verdensklasse, og så drar du frem Vela og Remy?

Link to comment
Share on other sites

Må nok si meg enig med Kim. Så mye det smerter å se Cesc gå til Chelsea så har vi nok folk på midtbanen i Wilshere,Arteta,Ramsey,Flamini,Mozart ,Cazorla osv.

Det vi trenger er en spiss i verdensklasse. Remy, Vela ser jeg på som en erstatning for Bendtner.

En midtbanespiller med muskler alla Vieira er og blir drømmen, og selvfølgelig en ny høyreback.

Der bør prioriteringene til Wenger være etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Sier Wenger nei til Cesc, så forventer jeg pogba eller Vidal inn

 

Jaggu ikke lett å være manager når supporterne sitter med såpass urealistiske forventninger.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu ikke lett å være manager når supporterne sitter med såpass urealistiske forventninger.

Var ment å være litt overfladisk. Poenget mitt er At vi trenger en midtbanespiller i verdensklassen, Cesc e tilgjenlig til en overkommelig pris, men vist Wenger kan takke nei til det så forventer jeg at en bedre spillere e på vei inn.
Link to comment
Share on other sites

Var ment å være litt overfladisk. Poenget mitt er At vi trenger en midtbanespiller i verdensklassen, Cesc e tilgjenlig til en overkommelig pris, men vist Wenger kan takke nei til det så forventer jeg at en bedre spillere e på vei inn.

 

Årsaken til at Wenger takker nei til Cesc, er nok fordi han anser at vi har nok av den typen spillere i laget fra før, altså spillere som har sin hovedstyrke fremover og på det kreative. Dersom det kommer inn en sentral midtbanespiller til sommeren, er jeg overbevist om at dette vil være en midtbanespiller tiltenkt den deffensive midtbanerollen. Det kunne sikkert fungert å spille Fabregas og Ramsey sammen på den sentrale midtbanen, men jeg frykter at dette også kunne ha ført til mange kontringer imot, da begge mest sannsynligvis hadde kommet til å delta i den offensive delen samtidig. Hvis man f. eks skulle hatt Ramsey til å holde igjen bakover når Cesc går fremover, så hadde man mistet de viktige egenskapene til Ramsey offensivt, nemmelig det å gå på løp i boks og skape flere alternativer for den som er ballfordeler. Dersom Cesc skal holde igjen når Ramsey går fremover, mister man de offensive kvalitetene til Fabregas i form av overblikk og pasningskvalitet.

 

Jeg tror faktisk den eneste formasjonen vi kunne fått det til å fungere optimalt med de to sentralt på midten sammen, er ved å spille en 3-5-2 formasjon med ving-backer. Med 3 midtstoppere ville man vært mindre sårbare på kontringer. Med f. eks Gibbs og Aurier på hver sin vingback, hadde man hatt raske spillere som konstant løper opp og ned langs siden. Da ville en oppstilling med Ramsey og Cesc fungert på en bedre måte enn i dagens formasjon.

 

Forøvrig tror jeg personlig at Cesc begår en tabbe om han går til Chelsea. I hele sitt fotballiv har han spilt for klubber og landslag som har det offensive som hovedfouks. Ikke at Cesc er dårlig deffensivt, men han er så utrolig mye bedre offensivt. Med fotballfilosofien til Mourinho, hvor det er hovedsaklig lagt vekt på det deffensive, tror jeg fort Cesc kan falle gjennom.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå har det blitt mast hele forrige sesong at vi trenger en spiss i verdensklasse, og så drar du frem Vela og Remy?

Var vel et eksempel på de mest realistiske kjøpene da vi har blitt linket til få store spisskjøp. Vi hadde fint hatt råd til Balotelli, Cesc og de andre spillerene som var nevnt.

 

Og Vela er en meget god spiller. Hadde vært meget fornøyd om han kom tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Var vel et eksempel på de mest realistiske kjøpene da vi har blitt linket til få store spisskjøp. Vi hadde fint hatt råd til Balotelli, Cesc og de andre spillerene som var nevnt.

 

Og Vela er en meget god spiller. Hadde vært meget fornøyd om han kom tilbake.

 

Jo, Vela er en meget god spiller, men han er ikke den verdensklassespissen som forumet krever at vi skal hente inn.

 

Og jo, Arsenal hadde hatt råd til å hente inn Balotelli og Cesc. Men det ville gått på bekostning av å hente inn en deffensiv midtbanespiller, som jeg personlig mener vi har større behov for enn Cesc. For en ting er rimelig sikker, hadde Wenger hentet inn Cesc istedet for en deffensiv midtbanespiller, og valgt å spille Cesc sammen med Ramsey sentralt på midten, så hadde det blitt ramaskrik her inne fordi at Wenger ikke hentet inn en deffensiv midtbanespiller i sommer. Skal vi hente inn Cesc, må minst en av de offensive midtbanespillerne ut. Hvem skulle det blitt? Wilshere? Da hadde han fått de engelske supporterne på nakken. Eneste jeg kan se for meg, er at vi måtte ha solgt Cazorla. Hadde vi solgt Cazorla, hente Cesc, Balotelli og en deffensiv midtbanespiller, så hadde jeg vært særdeles fornøyd. Men så lenge Wenger ikke går med tanken om å kvitte seg med noen av de offensive midtbanespillerne, så vil et kjøp av Fabregas gå på bekostning av en posisjon som er viktigere å styrke i mine øyne, nemmelig den deffensive.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Vela er en meget god spiller, men han er ikke den verdensklassespissen som forumet krever at vi skal hente inn.

 

Og jo, Arsenal hadde hatt råd til å hente inn Balotelli og Cesc. Men det ville gått på bekostning av å hente inn en deffensiv midtbanespiller, som jeg personlig mener vi har større behov for enn Cesc. For en ting er rimelig sikker, hadde Wenger hentet inn Cesc istedet for en deffensiv midtbanespiller, og valgt å spille Cesc sammen med Ramsey sentralt på midten, så hadde det blitt ramaskrik her inne fordi at Wenger ikke hentet inn en deffensiv midtbanespiller i sommer. Skal vi hente inn Cesc, må minst en av de offensive midtbanespillerne ut. Hvem skulle det blitt? Wilshere? Da hadde han fått de engelske supporterne på nakken. Eneste jeg kan se for meg, er at vi måtte ha solgt Cazorla. Hadde vi solgt Cazorla, hente Cesc, Balotelli og en deffensiv midtbanespiller, så hadde jeg vært særdeles fornøyd. Men så lenge Wenger ikke går med tanken om å kvitte seg med noen av de offensive midtbanespillerne, så vil et kjøp av Fabregas gå på bekostning av en posisjon som er viktigere å styrke i mine øyne, nemmelig den deffensive.

 

Hvor får du denne tankegangen at Vela ikke er den "verdensklassespissen forumet krever"? Nærmest alle her inne har vært veldig positive til å hente Vela tilbake. Det er heller ingen som forventer at Vela blir hentet inn for å spille som spiss, men heller som kantspiller på venstre eller høyre da han utvilsomt er bedre enn Podolski, Chamberlain, Gnabry og Cazorla ute på kantene (selv om Cazorla er bedre mtp. ballbesittelse og som playmaker). Om Vela blir hentet inn så er det mest sannsynlig for å gi oss et skikkelig alternativ på kanten + dybde i troppen da han kan spille som spiss og offensiv midtbane ved behov.

 

Hvorfor ville det nødvendigvis gått på bekostning av en defensiv midtbanespiller? Eller hvorfor vil behovet for en defensiv midtbanespiller være der hvis vi henter inn Fabregas? Vi kunne potensielt spilt en 4-1-2-1-2 uten naturlige kantspillere (da vi egentlig ikke har en eneste naturlig kantspiller i troppen) og gått til innkjøp av en DM til å spille bak Cesc og Ramsey. Eller så kunne vi spilt dagens formasjon med Fabregas og Ramsey på midten hvor Ramsey og Fabregas deler det defensive ansvaret på midten. Det fungerte ypperlig med Flamini når vi spilte en betydelig mer "åpen" formasjon i 4-4-2 og vi vet alle at Flamini ikke er i nærheten av det nivået Ramsey nå ligger på. Ikke bare defensivt, men offensivt også.

 

Hvorfor skulle vi ha kvittet oss med en offensiv midtbanespiller? Cazorla er 30 år og vil få mye spilletid både på kant og som offensiv midtbane. Wilshere likedan hvor han vil rotere på alt fra kant, offensiv midtbane og sentral midtbane. Rosicky blir 34 år gammel og vi vet alle at han blir brukt sparsommelig fordi han ikke tåler å spille så mye.

 

Så med Cesc, Ramsey, Özil og potensielt Cazorla som førstevalg neste sesong så hadde vi hatt Wilshere, Diaby, Rosicky, Flamini og Arteta som alternativer i troppen. Det er fortsatt rimelig god plass her til en defensiv midtbanespiller også. Som forøvrig BBC's David Ornstein mente vi faktisk ikke er spesielt på utkikk etter såfremt ikke noe "dukker opp" uansett. Så det blir meget interessant å se om vi i det hele tatt får en forsterkning på midten denne sommeren. Personlig skulle jeg gjerne sett et nytt førstevalg og en ny backup/talent på sentral midtbane komme inn som var litt mer defensiv enn det Wilshere er og mtp. Arteta og Flamini sin alder + Diaby som er totalt upålitelig grunnet skader så ville han fått rikelig med spilletid.

 

Det største problemet vi har hatt denne sesongen var at vi absolutt ikke roterte på laget fordi backupen ikke holdt mål. Noe som førte til at Ramsey, Özil, Walcott, Cazorla, Giroud, Mertesacker, Koscielny, Sagna etc. alle var i grenseland mtp. skader.

 

Man kan ikke lenger konkurrere i samtlige konkurranser såfremt man ikke har god kvalitet hos backupene og i Arsenal så har vi ikke bare manglet god backup på sentral midtbane, spissplass og på kanten, men også kvalitet hos førstevalgene i Arteta, Giroud og Cazorla (fantastisk spiller, men spillestilen hans på kant er ikke optimal).

Link to comment
Share on other sites

 

Jo, Vela er en meget god spiller, men han er ikke den verdensklassespissen som forumet krever at vi skal hente inn.

 

 

Jeg er en av de som har "krevd" at klubben skal hente inn en ny spiss, og jeg kjenner meg ikke igjen i at det har vært et allment krav om en "verdensklassespiss". Det jeg har ønsket og slik jeg har oppfattet flertallet av de som ønsker en spiss er at det skal være en spiss som kan fungere som et alternativ til Giroud, en spiss som har andre styrker enn Giroud og ikke minst at det er en spiss om har mer hurtighet og gjennombruddevner enn Giroud. Hvis denne eventuelt nye spissen er av en slik klasse at han degraderer Giroud til å være et andrevalg, så er det helt greit for meg men det er ikke et krav.

 

Når det gjelder om Vela er den rette spissen, så sitter jeg litt usikker, men jeg er sikker på at han vil være et godt valg hvis alternativet er et nytt år med Giroud som vårt eneste reelle alternativ i denne posisjonen.

 

Når det gjelder Fabregas til klubben så må jeg innrømme at det er vanskelig for meg å gjøre meg opp en mening (som man kan lese i tidligere poster her i tråden så kan det hende at jeg motsier meg selv fra innlegg til innlegg).

Jeg sier på ingen måte nei takk hvis klubben ønsker han tilbake, men min usikkerhet gjelder mer om posisjoner og om han vil dekke de mest nødvendige kvalitetene vi trenger i dagens tropp.

 

Fab og Ram til å kombinere det defensive og boks til boks delen av midtbanen og med Arteta eller Flamini som vikar (jeg foretrekker Flamini og et salg av Arteta) kan nok fungere, men om jeg vil ofre et eventuelt nytt anker for å få inn Fabregas er jeg usikker på (hvis det er alternativet).

 

For meg koker det det ned til følgende (jeg kan endre mening i morgen ;D ). Hvis klubben mener at Fabregas kan tilføre klubben noe i kommende sesong så tar jeg i mot han med åpne armer. Men jeg ser ingen grunn til å bruke en eventuell klausul bare for å hindre en overgang til en av våre rivaler, hvis det reduserer muligheten til å styrke de "svakere" delene av laget.

Link to comment
Share on other sites

I følge Daily Telegraph jobber Barca og Chelsea nå mot en avtale som gjør at Barca ikke trenger å betale oss 50% av overgangssummen. Tipper Chelsea gjør som Monaco gjorde hos Porto og henter to spillere fra klubben og overbetaler noe grasalt for den ene så Barca slipper å gi oss stort.

Link to comment
Share on other sites

I følge Daily Telegraph jobber Barca og Chelsea nå mot en avtale som gjør at Barca ikke trenger å betale oss 50% av overgangssummen. Tipper Chelsea gjør som Monaco gjorde hos Porto og henter to spillere fra klubben og overbetaler noe grasalt for den ene så Barca slipper å gi oss stort.

 

Vi har visstnok ikke krav på 50% av salgssummen, men 50% av eventuell profitt Barcelona gjør i forhold til summen de betalte oss. Summen de kjøpte for, skal visstnok være oppe i £28 millioner. Dersom Chelsea får kjøpt han for denne summen eller lavere, så slipper Barca og betale oss noe.

Link to comment
Share on other sites

 

Vi har visstnok ikke krav på 50% av salgssummen, men 50% av eventuell profitt Barcelona gjør i forhold til summen de betalte oss. Summen de kjøpte for, skal visstnok være oppe i £28 millioner. Dersom Chelsea får kjøpt han for denne summen eller lavere, så slipper Barca og betale oss noe.

 

Nå begynner det å bli en stund siden vi solgte Fabregas, men var det ikke slik at han hadde en utkjøpsklausul på 50 millioner euro eller noe sånt?

Er jeg helt på jordet, eller har han skrevet ny kontrakt slik at det ikke finnes en slik klausul?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å bli en stund siden vi solgte Fabregas, men var det ikke slik at han hadde en utkjøpsklausul på 50 millioner euro eller noe sånt?

Er jeg helt på jordet, eller har han skrevet ny kontrakt slik at det ikke finnes en slik klausul?

 

Selv om en spiller har en utkjøpsklausul på så og så mye betyr ikke at klubben som eier han ikke kan selge han for mindre. Det som er annerledes dog er at hvis en annen klubb legger inn et bud som er like høyt som denne klausulen så må klubben akseptere budet og tillate klubben å gå i forhandlinger med spilleren. Hvis de kommer til enighet så må klubben selge spilleren for summen som står i kontrakten såfremt den blir oppfylt.

 

Eksempler på dette er f.eks. i fjor når Bayern München kjøpte Mario Götze da de matchet klausulen hans for rundt €40-45m.

 

Fabregas hadde en klausul på €100m når han signerte for Barcelona forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...