Jump to content

Jens Lehmann


Guest jensemann

Recommended Posts

  • Replies 795
  • Created
  • Last Reply

Han har sine gode og dårlige sider. For det første er han en temmelig bra keeper, selv om jeg synes han virker mindre fokusert i år enn det han var i fjor. Stort sett sikker i feltet, god på strek og kommanderer forsvaret bra.

 

Dessverre klarer jeg ikke unngå å få en litt flau smak i munn når han kjefter, griner og sutrer som verst. Episodene mot United, Wigan og situasjonen med Dogbreath før jul er noe annet. Det skjer med et betydelig glimt i øyet! Det ser jeg gjerne mer av, men all den håpløse klaginga må han gjerne legge av seg.

Link to comment
Share on other sites

Så enig med deg Chaz, han er ein fantastisk spiller. Det var han som var hovedperson for at vi kom til CL.

Synd at Wenger ikke vil gje han kontrakt. Jeg elsker Mad-Jens, skjølv om han kan overdrive litt... :)

 

A tru Gooner

Link to comment
Share on other sites

Dersom det å pådra seg eit gult kort med vilje, og på toppen av det heile bli suspendert, vert godteke fordi ein er ein kultfigur har me eit problem. Me har da sanneleg nok skader og suspensjonar frå før om ikkje Lehmann skal lage lista enda lengre med rein toskeskap og bajasfakter. Snakk om å skyte seg sjølv i foten, for etterpå å bli hylla som ein helt. Skal dette no bli fast rutine frametter, for Wigan vert på ingen måte det siste laget som tyr til denne typen taktikk. Då kan me fort få eit image-problem. Men det er kanskje ikkje så farleg om laget vert sett på som ein gjeng klyser som kranglar og saboterer spelet når dei finn det for godt. Eg veit i alle fall at om eit anna PL-lag hadde drive på på denne måten over tid, ville dei mista min respekt.

 

Det Wigan dreiv med kan ikkje forsvarast, men å svare med same mynt vert berre patetisk. Det er rein barnehage-mentalitet som ein ikkje ventar å finne blant voksne menn, korkje på Emirates eller andre stader.

Link to comment
Share on other sites

Og er dette en mann med herlig karakter:

"Jeg minnes Tyskland - Argentina i VM, hvor Lehmann dundret abllen i magen på en ballgutt fordi han i sin klønethet ikke fikk levert ballen til tyskeren hurtig nok, og hvorpå Lehmann gestikulerte at han skulle skjære strupen over på stakkaren. Fyttirakkern for et sportsmann."

 

Det både overrasker og skuffer meg at tilsegkommende og "fullt oppegående"supportere forsvarer Gale-Jens usportslige opptreden. Men hvis det er slik at målet helliggjør midlet; å drive andre lags supportere i harnisk for denne kvalmende oppførselen. Ja da har noen misforstått hvordan man som idrettsutøver og forbilde for unge fotballspillere skal vise sportslig og god oppførsel.

Å forsvare Jens med at han er kuuuuul, kultfigur, supermann og en herlig spiller blir bent fram patetisk.

 

For det første; episoden med ballgutten er jo ikke bra, og den forsvarer jeg ikke, selv om den KANSKJE fremsto som mer grotesk enn tilsiktet, for vi får jo aldri vite om han TRAFF ballgutten med OVERLEGG, eller om han rett og slett mente å skremme ham, og traff ved et uhell. Uten å derved rettferdiggjøre, men kanskje heller nyansere, oppførselen.

 

Men denne episoden forteller også en annen ting, som jeg ofte synes blir for lite vektlagt i slike debatter; nemlig at det ikke fins noen svart-hvit sannhet her. Ingen er bare gode eller bare dårlige. Hva med å nyansere debatten litt. OK, noen har litt flere svin på skogen enn andre, og kanskje Jens har en liste som er litt mindre flatterende enn de fleste. Men likevel synes jeg det er trist, og vitner om litt liten evne til å se ting både separat og i sammenheng, dersom dette skal overskygge det som egentlig er Lehmanns "geniale" sider. Når vi forsvarer "gale"-Jens er det ikke hans VIRKELIG negative og usportslige episoder som forsvares - DE tar vi avstand fra - men snarere de som dreier seg om å ironisere over motstandernes patetiske oppførsel. Men dette er en "elegant" of tildels crazy humor som tydeligvis går de fleste hus forbi.

 

Og målet er ikke nødvendigvis å bringe motstandernes supportere i harnisk; at de gjør det vitner bare om hvor lite de faktisk oppfatter. Og DET er blant annet det vi ler av. Og det at disse supporterne faktisk blir i harnisk forteller noe viktig og langt mer alvorlig enn Jens sin eksentriske oppførsel, nemlig hvor gravalvorlig mange tar fotballen, hvor lite selvkritiske de er og hvor fullstendig BLINDE de er overfor sitt eget lags svakheter, og hvilken fullstendig mangel på evne til å se en ting i sammenheng de oppviser.

 

Jeg har diskutert fotball med supportere fra ulike klubber i flere tiår; både i mitt nærmiljø, på puber eller andre offentlige steder, og på internett. Og det som mest av alt slår meg med slike diskusjoner, er denne ubalansen og usakligheten i måten å fremstille virkeligheten på, der alvorlige feil fra sitt eget lag forsvares ensidig med nebb og klør, samtidig som de aggressivt henger ut andre lags spillere for langt mer bagatellmessige forhold. Hvor er evnen til å skille klinten fra hveten? Virkeligheten er ikke alltid slik den fremstår ved første øyekast, og det avsies "dom" på alt for tynt grunnlag. Og det er her jeg mener Jens sin virkelige genialitet ligger. Han innser hvor "lettlurte" mange er, og ironiserer over dette, på sin spesielle måte. Det som er problemet med Jens er naturligvis at han kan være genial i det ene øyeblikket, for så å gjøre de samme tabbene selv, og fremstå som idiot i det neste. Det undergraver naturligvis hans "troverdighet" noe, og det er kanskje dette som gjør at motstanderfans får ham opp i vrangstrupen, men det forandrer ikke på det faktum at det er deres virkelighetsoppfatning som er det egentlige problemet her.

 

Til deres forsvar skal det sies at virkeligheten ikke alltid er lett å oppfatte der og da. Som sagt; alt er ikke slik det virker ved første øyekast. Men nettopp derfor burde folk bli litt mer kritiske, ikke minst til seg selv. Episoden med Henry og Kirkland illustrerer jo dette godt. Når Henry leverte ballen til Kirkland fremsto dette som en usympatisk episode på omverdenen. Men oppfattet folk flest HVORFOR Henry gjorde dette? Hørte de hva han sa til Kirkland? Hadde de lagt merke til Kirklands håpløse drøying av tid gjennom hele kampen? Nettopp fordi de ikke klarer å se hele bildet, gjør at handlingen ser usympatisk ut. Dette i seg selv er et argument for at Henry burde avstått fra å gjøre det, av hensyn til sitt eget omdømme. Men likevel blir det feil og forhastet å fordømme han, fordi virkeligheten er en annen enn den virket der og da. Og det Jens nettopp er bedre enn de fleste på er å påpeke slike misforhold på en så tydelig måte at det burde være MULIG for omgivelsene å se ironien, og denne ironien burde heller tas i mot på en mer konstruktiv og humoristisk måte. Men jeg registrerer at det gjør den ikke....! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skrevet Piscator!

 

Ditt siste avsnitt treffer spikeren på hodet. Tror folk flest og media utelukkende ser på Henry sin handling etter 1-1 målet mot Wigan. Som du påpeker evner nok ikke alle å se hele sammenhengen, nemlig hvordan Kirkland og Wigan gjennom hele kampen drøyde tiden.

 

Jens har hatt to episoder (Man U og Wigan) i de siste der han drøyer tiden. Jeg ser faktisk humoren i disse to, spesielt med tanke på hvordan lagene drøyde tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jens har hatt to episoder (Man U og Wigan) i de siste der han drøyer tiden. Jeg ser faktisk humoren i disse to, spesielt med tanke på hvordan lagene drøyde tiden.

 

Jepp. :lol:

 

Stikker du hodet frem så er det banna bein at noen forsøker å kappe det av deg. Akkuret de episodene du nevner her er spot on. Liker mindre at han psyker seg selv ut ved allverdens gestikulering før cornere etc. Forøvrig er Lehmann en MEGET GOD keeper.

Link to comment
Share on other sites

For meg er gale Jens kultfigur nr.1 i Arsenal.

Elsket av sine supportere og hatet som pesten av motstandere.

Eksentrisk og gal men for en herlig karakter.

 

Hva vil det si å være en kultfigur?

 

Og er dette en mann med herlig karakter:

"Jeg minnes Tyskland - Argentina i VM, hvor Lehmann dundret abllen i magen på en ballgutt fordi han i sin klønethet ikke fikk levert ballen til tyskeren hurtig nok, og hvorpå Lehmann gestikulerte at han skulle skjære strupen over på stakkaren. Fyttirakkern for et sportsmann."

 

Det både overrasker og skuffer meg at tilsegkommende og "fullt oppegående"supportere forsvarer Gale-Jens usportslige opptreden. Men hvis det er slik at målet helliggjør midlet; å drive andre lags supportere i harnisk for denne kvalmende oppførselen. Ja da har noen misforstått hvordan man som idrettsutøver og forbilde for unge fotballspillere skal vise sportslig og god oppførsel.

Å forsvare Jens med at han er kuuuuul, kultfigur, supermann og en herlig spiller blir bent fram patetisk.

 

(Hva om det var deres sønn, som ballgutt, som fikk ballen i magen av den tyske tullingen........ like mye kult-super-herlig da også?)

 

Du trekker stadig vekk Jens sine negative sider B&M , men Jensemann har en sånn fin type humor som

jeg liker. Når han rullet seg skada mot MU og heiv ballen i reklameskiltene mot Wigan.Artig og morsomt og viser Jens sin litt artige måter å 'ta' situasjoner på.

Og akkurat det i fotballens alvorlige verden liker jeg.Jens er faktisk morsom til tider.

Og ikke minst god.

 

Jeg har begge ungene mine med og ser kampene med Arsenal.Det første datteren min ser etter er om Lehmann står i mål, og gjør han ikke det blir hun skuffa. Lehmann er en type en legger merke til på godt og vondt som du nevner. Jeg er helt enig med deg at de situasjonene du nevner ikke er noe jeg liker, men fra mitt ståsted så er Jensemann en eksentrisk artig skrue som får en til å trekke på smilebåndet, og akkurat det gjør han i mine øyne som en kultfigur i Arsenal.

 

Akkurat som typer som Willie Young,John Jensen,Perry Groves og ikke minst Peter Storey. Alle

hadde spesielle særegenheter som gjorde dem til kultfigurer i mine øyne.

 

Patetisk el ei...slik er det jeg ser det B&M så får vi heller være enige i at vi er uenige.

Link to comment
Share on other sites

For meg er gale Jens kultfigur nr.1 i Arsenal.

Elsket av sine supportere og hatet som pesten av motstandere.

Eksentrisk og gal men for en herlig karakter.

 

Hva vil det si å være en kultfigur?

 

Og er dette en mann med herlig karakter:

"Jeg minnes Tyskland - Argentina i VM, hvor Lehmann dundret abllen i magen på en ballgutt fordi han i sin klønethet ikke fikk levert ballen til tyskeren hurtig nok, og hvorpå Lehmann gestikulerte at han skulle skjære strupen over på stakkaren. Fyttirakkern for et sportsmann."

 

Det både overrasker og skuffer meg at tilsegkommende og "fullt oppegående"supportere forsvarer Gale-Jens usportslige opptreden. Men hvis det er slik at målet helliggjør midlet; å drive andre lags supportere i harnisk for denne kvalmende oppførselen. Ja da har noen misforstått hvordan man som idrettsutøver og forbilde for unge fotballspillere skal vise sportslig og god oppførsel.

Å forsvare Jens med at han er kuuuuul, kultfigur, supermann og en herlig spiller blir bent fram patetisk.

 

(Hva om det var deres sønn, som ballgutt, som fikk ballen i magen av den tyske tullingen........ like mye kult-super-herlig da også?)

 

Sorry Oskar, let`s agree to disagree.

 

Historien fra VM er akkurat dèt, historie. Mad-Jens er på ingen måte like gal, rent oppførselsmessig, ei heller i spillesituasjoner, som han var. Han har faktisk talt roet seg ned. At han forsvarer seg selv, og lagkammeratene, i boksen under for eksempel corner og frispark er helt ok. Det er faktisk talt en del av keeperjobben. Det som egentlig gjør Mad-Jens til den kultfiguren han etterhvert har blitt er hans herlige eksentriske form for humor. Da han "play-acted" skade mot United, og bevisst kastet ballen i reklemeskiltet mot Wigan, beviste kun en ting ting, nemlig at han ikke lenger er en kjedelig, sint tysker. Han har utvidet sitt reportoir med en ekstra bit, nemlig en god, solid porsjon med humor og ironi. Og det synes jeg er bra. Som Piscator en eller annen plass har skrevet; det er BARE et ballspill. Det må da for pokker ikke være så gravalvorlig. Og på toppen av det hele; Mad-Jens fremstår som en meget dyktig og sikker keeper.

Link to comment
Share on other sites

Det er eigentleg ganske fortvilande at ikkje dommarane heilt skjønar teikninga. Dei burde umiddelbart slutte med dette tullet det er å dele ut kort til nokon som er så sympatisk, forvirra og ikkje minst misforstått som Jens Lehmann.

 

Eg har difor tillete meg å lage eit utkast til brev ein kan sende dommarkollegiet i PL samt FA:

 

 

Kjære FA og alle dommarane.

 

På vegne av Arsenal Norway vil eg be om at det gule kortet til Jens Lehmann i laurdagens kamp mot Wigan vert trekt attende. Lehmann er det ein på godt norsk kallar for "pling i bollen", og var difor med all sannsynlegheit ikkje tilrekneleg (og sannsynlegvis også bevisstlaus) i gjerningsaugneblinken. Alle veit at ein då ikkje skal straffast på normal måte. Det Lehmann treng mest er terapi, og då det til tider verkar som om De har trong for ein psykiater sjølve, og kanskje til og med også går til behandling, ville me vore takksame om De kunne vore til hjelp med å anbefale ein.

 

Med venleg helsing Arsenal Norway

N.N.

Link to comment
Share on other sites

Det Lehmann har behov for er samme regler for Kirkland som for Lehmann. Har ikke en dritt med terapi eller noe annet å gjøre, for det hadde da ikke vært noe kort å terapiere lengre.

 

En kan gå duknakket og tilby det annet kinn, eller du kan stå opp og poengtere det du oppfatter som feil. Selvsagt uten å skade noen og gjerne med et glimt i øyet. Det er hva Lehmann er skyldig i.

 

Alle vet han har rett i sin sak mot Kirkland!!

Link to comment
Share on other sites

Det Lehmann har behov for er samme regler for Kirkland som for Lehmann. Har ikke en dritt med terapi eller noe annet å gjøre, for det hadde da ikke vært noe kort å terapiere lengre.

 

En kan gå duknakket og tilby det annet kinn, eller du kan stå opp og poengtere det du oppfatter som feil. Selvsagt uten å skade noen og gjerne med et glimt i øyet. Det er hva Lehmann er skyldig i.

 

Alle vet han har rett i sin sak mot Kirkland!!

Støttes og signeres av Imers.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er Lehmann en MEGET GOD keeper.

 

Det bør være hevet over enhver tvil. En meget god keeper!

 

Om noen Spudz-fanatikere skulle være i tvil, Lehmann er mange hakk bedre enn Robinson!

 

 

Helt enig,Robinson suger..og Lehmann er god fortiden :P :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Håper han får en ny kontrakt, men det holder med ett år til foreløpig (noe som også er det mest sannsynlige). Det har vært litt kritikk rettet mot Lehmann i det siste, men han holder i mine øyne fremdeles mål. Vi trenger en karakter som Lehmann, og det gjør ikke noe med alle kortene hans når vi har en god (men ikke like god) Almunia til å ta over i blant.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...