Jump to content

Let's all laugh at Chelsea


Guest Kroken:D

Recommended Posts

Overraskende at Hull tar poeng mot Chelsea, men ikke overraskende med stadige overraskelser. Januar/Februar er ikke tiden for å dele ut ligagull, men heller de små ala "Mikke Mus"-, "St.Totteringsday"- og "Shortest season ever"-troféene.

 

Til de som kategorisk avfeier Simbads teorier om jinxing, anbefaler jeg å lese om Sommerfugl-effekten og Kaosteori. Vi kan ikke med 100% sikkerhet avfeie hans teorier, selv om de utvilsomt er reale "langskudd".

Link to comment
Share on other sites

Til de som kategorisk avfeier Simbads teorier om jinxing, anbefaler jeg å lese om Sommerfugl-effekten og Kaosteori. Vi kan ikke med 100% sikkerhet avfeie hans teorier.

 

Nå har vel ikke teoriene om jinxing det minste med kaosteori å gjøre. Og som Sir John er inne på kommer man nok lengst her i verden med sunn fornuft. Men når det er sagt, det går ofte motsatt av hva man tror på forhånd, og hvorfor er det slik? Vel, dette er nok DELVIS et INNTRYKK mer enn en realitet. For man har en tendens til å legge mye bedre merke til de gangene det går motsatt av hva man tror enn når det ender akkurat som man trodde på forhånd. Prøver man å lage en statistikk vil man nok se at mønsteret ikke er SPESIELT entydig. Dette er med andre ord en psykologisk effekt, eller en slags innbildning om man vil. Samtidig er det jo ofte slik at dersom et lag har vunnet mange kamper på rad, slik at de er storfavoritter, ja da har de en tendens til å tape. Det er ingen tvingende nødvendighet i dette, men i praksis er jo hver seier en kamp nærmere det neste tapet! ;) Storfavoritter har dessuten en tendens til å undervurdere dårligere lag, og dessuten er det jo også slik at når et lag er storfavoritter føler de et annet press til å prestere enn når de er underdogs. Det vil også gi utslag over tid.

 

Og for øvrig, ja lottomaskinen er basert på kaosteoretiske prinsipper. Når man slipper kuler ned i en trommel kunne man jo i prinsippet tenke seg at man kunne beregne bevegelsen til alle kulene, og dermed beregne på forhånd hvordan trekningen blir. Hvorfor blir ikke da alle trekningene identiske, og dermed DETERMINISTISK bestemt (til forskjell fra noe som er tilfeldig) forutsatt at maskinen beveges på samme måte hver gang? Poenget er jo at mikroskopiske forskjeller i lufttrykk og bevegelsen til maskinen fører til vidt forskjellige resultater fra gang til gang. Dette er sommerfugleffekten, og det viser at kaotiske deterministiske prosesser oppfører seg som om de var tilfeldige. Ja, de er tilfeldige i alle praktiske henseende. Og selv om regnestykket i PRINSIPPET er deterministisk, er det så komplisert at det i PRAKSIS er umulig å regne ut på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

:D-->

QUOTE(Stefan B @ Feb 10 2010, 10:57 PM) 188813[/snapback]

Back in the title race!

 

Ja, folk må lære seg at det ikke er over før den feite frue har sunget. Jeg har hele tiden tenkt at vi har alle muligheter på ligagull dersom vi er innenfor 5-6 poeng til førsteplass etter kampen mot Liverpool.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ikke teoriene om jinxing det minste med kaosteori å gjøre. Og som Sir John er inne på kommer man nok lengst her i verden med sunn fornuft.

 

Jeg er klar over at jinx-teoriene som har blitt lansert her på forumet, ikke har vært begrunnet i kaosteori. I hvertfall ikke som jeg har sett. Grunnen til at jeg viste til teorien om "Sommerfugleffekten", først og fremst, var fordi jinx-teoriene gjerne møtes med argumentet: "det jeg skriver her på forumet kan umulig ha noe å si for utfallet av en fotballkamp i England" - hvilket selvfølgelig er klart mest sannsynlig.

 

Men: Det som forsøkes bevist med "Sommerfuglen", er hvordan ett vingeslag i Brasil kan være én av mange nødvendige faktorer for at en tornado skal, eller ikke skal oppstå i Texas. Sagt med andre ord: Hvordan en tilsynelatende ubetydelig, mikroskopisk handling kan få store, fjerntliggende, og praktisk sett uberegnlige konsekvenser.

 

Jeg er overbevist om at sommerfugler i Brasil tenker som dette forumets medlemmer. "Det bittelille jeg driver med her kan umulig få store konsekvenser så langt borte." Og, atter en gang, det er naturligvis det mest sannsynlige. Men begge grupper skal vite at det motsatte er forsøkt bevist vitenskapelig, i et arbeid som er høyst relevant den dag i dag.

 

Slik jeg ser det begrunner "Sommerfugleffekten" ikke jinx-teorien, men viser hvorfor vi ikke med hundre prosent sikkerhet kan utelukke den - hvilket var mitt opprinnelige budskap.

Link to comment
Share on other sites

La oss bare si at det fins mer mellom himmel og jord enn menneske noen gang vil komme til å forstå;)

 

Et lite eksempel satt på spissen. Hvis du viser en unge en leke og deretter gjemmer den bak en vegg, vil leken fortsatt være der selv om ungen ikke kan se den...

 

Kanskje dårlig eksempel, men forhåpentligvis vil noen av dere skjønner hvor jeg vil hen.

Link to comment
Share on other sites

Cole har vært utrolig god for Chelsea i år, så dette vil de merke. Synd for Cole og synd for England.

 

Jeg er klar over at jinx-teoriene som har blitt lansert her på forumet, ikke har vært begrunnet i kaosteori. I hvertfall ikke som jeg har sett. Grunnen til at jeg viste til teorien om "Sommerfugleffekten", først og fremst, var fordi jinx-teoriene gjerne møtes med argumentet: "det jeg skriver her på forumet kan umulig ha noe å si for utfallet av en fotballkamp i England" - hvilket selvfølgelig er klart mest sannsynlig.

 

Men: Det som forsøkes bevist med "Sommerfuglen", er hvordan ett vingeslag i Brasil kan være én av mange nødvendige faktorer for at en tornado skal, eller ikke skal oppstå i Texas. Sagt med andre ord: Hvordan en tilsynelatende ubetydelig, mikroskopisk handling kan få store, fjerntliggende, og praktisk sett uberegnlige konsekvenser.

 

Jeg er overbevist om at sommerfugler i Brasil tenker som dette forumets medlemmer. "Det bittelille jeg driver med her kan umulig få store konsekvenser så langt borte." Og, atter en gang, det er naturligvis det mest sannsynlige. Men begge grupper skal vite at det motsatte er forsøkt bevist vitenskapelig, i et arbeid som er høyst relevant den dag i dag.

 

Slik jeg ser det begrunner "Sommerfugleffekten" ikke jinx-teorien, men viser hvorfor vi ikke med hundre prosent sikkerhet kan utelukke den - hvilket var mitt opprinnelige budskap.

 

Er sommerfuglene i Brasil virkelig så smarte?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Gibbs foran Wayne Bridge eller Leighton Baines? Jeg tviler.

 

Nå er det jo ikke sikkert om Bridge vil spille sammen med Terry på landslaget, mener jeg leste et sted at han hadde sluttet på landslaget etter episoden. Baines ville nok i såfall spilt kampene, men Gibbs ville nok bli kalt opp som back-up. Kommer ikke på noen bedre i farta.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke sikkert om Bridge vil spille sammen med Terry på landslaget, mener jeg leste et sted at han hadde sluttet på landslaget etter episoden. Baines ville nok i såfall spilt kampene, men Gibbs ville nok bli kalt opp som back-up. Kommer ikke på noen bedre i farta.

Bedre vet jeg ikke, men finnes absolutt alternativer blant de som spiller vback i PL: Warnock, Young, Konchesky...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De er nok svekket uten Chech.

 

1-1 til pause mellom Chelsea og City. Kjedelig kamp i 40 min, men som får to fine mål etter dette. Dog vil jeg nok hevde at det er høyst sannsynlig Cech ville tatt målet til Tevez (som leker med Terry og Carvalho i denne situasjonen). Så det er gledelig!

 

Herlig om dette kunne holdt seg!! City er forøvrig ultra-defensive (bombe !)

 

Edit : Ser at hverken studio eller Fredheim & Johnsen nevner keeperspillet. Hva sier folket??

Link to comment
Share on other sites

1-1 til pause mellom Chelsea og City. Kjedelig kamp i 40 min, men som får to fine mål etter dette. Dog vil jeg nok hevde at det er høyst sannsynlig Cech ville tatt målet til Tevez (som leker med Terry og Carvalho i denne situasjonen). Så det er gledelig!

 

Herlig om dette kunne holdt seg!! City er forøvrig ultra-defensive (bombe !)

 

Edit : Ser at hverken studio eller Fredheim & Johnsen nevner keeperspillet. Hva sier folket??

 

Er helt enig i at den hadde Cech tatt!

Hilario er sent nede og klarer ikke strekke seg så langt, Cech som er over 1.90 cm ville nok tatt den ja :D

Men all ære til Tevez som rundlurer både Carvalho og Terry, veldig bra prestasjon.

Men dog veldig ufortjent, i studio nevnte de vel 14-3 i skudd på mål/mot mål i favør Chelsea, men tar til takke med alt City har å by på for øyeblikket :D

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...