Jump to content

European Super League


Gunners68

Recommended Posts

  • Replies 276
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Gunners68 og @Gunners77

Joda det kan nok bli noen supportere som uteblir/boikotter kamper, men den store hopen kommer fremdeles til å gå på kamp. Når verden (forhåpentligvis) åpner seg opp igjen om ikke så alt for lenge så kommer fotballturister til å fylle plassene til mange av de som boikotter kampene.

Fansen har stor makt og selv om holdningene til Kroenke nok er ganske unison så kommer nok ikke handlingene til fansen til å være den samme. Så jeg tviler på at fansen uteblir  i så store mengder at det virkelig vil merkes.

Inntekter rent generelt kan kanskje få amerikaneren på andre tanker. For å være litt "useriøs" så ville kanskje det beste for Arsenal på lang sikt være at det gikk skikkelig til helvete rent sportslig på kort sikt. Ett nedrykk og det ville virkelig merkes på lommeboken (ikke misforstå meg, jeg ønsker egentlig ikke et nedrykk).

image.gif

Link to comment
Share on other sites

det er grenser for hvor mye man skal være villig til å ofre for å bli kvitt Kroenke. Og misforstå meg ikke, jeg ønsker også et skifte i eierskapet i klubben, skjønt jeg er neppe typen til å demonstrere. Men jeg oppfatter at mye av problemet med Kroenke er mangelen på kommunikasjon. Det hele blir for distansert. Vi vet ikke hva Kroenke gjør eller ikke gjør i kulissene, fordi det er så liten informasjonsflyt. Det kan jo hende han gjør mye bra vi aldri får vite noe om. Men det fremstår som ganske klart at han ikke helt forstår europeisk sportskultur, og at en annen eier, med et nærere forhold til engelsk fotball, kanskje vil gjøre mer optimale valg på klubbens vegne? Det virker heller ikke som om Kroenke er typen til å selge. Å protestere ved å utebli fra kamper er jeg redd skader mer enn det gagner. Tror dette vil skade klubben sportslig uten å føre til et ønsket skifte i ledelsen...

Link to comment
Share on other sites

Supportere begynte en stille protest mot Wenger i julen 2017. Den fortsatte utover i 2018 og det ble merkbart mindre folk på kampene. Den var ingen organisert aksjon. Folk bare uteble. 

Nå er det litt mer organiserte former. Ny aksjon ved neste hjemmekamp. Vi får se hvor mange som kommer neste gang.

Når den dagen kommer hvor det blir åpnet enda mer for publikum så får vi se hvor organisert dette er. Hvordan stiller supporterklubbene seg til en boikott av kampene ? Det er mange fotball turister på kampene , men det gjenstår å se hva de gjør også hvis de vet at det er en organisert boikott av kampene.

Det er ikke noe nytt at det er tyst fra klubb eieren , at vi ikke vet om alt som skjer /  gjøres innad i klubben. Sånn har det vært lenge.

Summen av alt supporterne har funnet seg i fra Kroenkes side , samt stuntet om ESL fikk begeret til å flyte over. Det er det som folk nå vil til livs en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

@Gunners77

Pre-covid så var jeg i London to til tre ganger i året, og det kommer jeg til å forsette med når det en gang blir noen lunde normale forhold igjen. Det er dog ikke alle turene over der som inneholder kamp i N5 (hvis Arsenal spiller borte).

Jeg er så absolutt åpen for å "boikotte" kamper når jeg måtte være i London, hvis det er en supporterorganisert boikott. Jeg er også åpen for å gi blaffen i kamp når jeg drar bortover (selv om våre spiller hjemme, hvis frustrasjonen min blir for stor over det som skjer i klubben. 

Manglende økonomisk satsing er selvsagt en legal grunn for en slik frustrasjon, men for meg personlig så er ikke det et hovedpunkter bak en eventuell frustrasjon fra min side (da mener jeg økonomisk satsing utover en "sunn" økonomi) 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, piscator said:

Å protestere ved å utebli fra kamper er jeg redd skader mer enn det gagner. Tror dette vil skade klubben sportslig uten å føre til et ønsket skifte i ledelsen...

Det er selvsagt en mulighet for det scenariet du nevner. Uten å gå konkret på Kroenke vs fansen så kan det i fotballklubber oppstå en "konflikt" (mistillit) som kommer til et punkt der frustrasjonen blant fansen rett og slett blir for stor og boikott rett og slett er siste utvei. Ja, det kan skade klubben, men det kan som nevnt komme til et punkt der det likevel er en nødvendig handlemåte. 

En slik handling fører kanskje ikke til et eierskifte, men kanskje forstår eier alvoret i en slik konflikt og kommer fansen delvis i møte. Dette kan f.eks. skje ved at fansen formelt sett blir involvert eller at det kommer inn en styreformann utenfra eierfamilien som fansen har tillit til. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Polljen said:

Det er selvsagt en mulighet for det scenariet du nevner. Uten å gå konkret på Kroenke vs fansen så kan det i fotballklubber oppstå en "konflikt" (mistillit) som kommer til et punkt der frustrasjonen blant fansen rett og slett blir for stor og boikott rett og slett er siste utvei. Ja, det kan skade klubben, men det kan som nevnt komme til et punkt der det likevel er en nødvendig handlemåte. 

En slik handling fører kanskje ikke til et eierskifte, men kanskje forstår eier alvoret i en slik konflikt og kommer fansen delvis i møte. Dette kan f.eks. skje ved at fansen formelt sett blir involvert eller at det kommer inn en styreformann utenfra eierfamilien som fansen har tillit til. 

kjøper dette. Mulig vi ikke blir kvitt Kroenke, men hvis det som nå skjer får ham til å tenke nytt, og forandre på ting har man oppnådd noe. Det viktige er ikke hvem som eier klubben, men at eieren driver klubben godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at KSE ønsker å selge Arsenal, men når det er sagt så er KSE, i en slik situasjon som den vi er i nå, programforpliktet til å si at de ikke selger. 

En eventuell salgsprosess/forhandlinger vil ikke skje pr media. Hvis det skulle bli et salg, nå eller senere, så blir forhandlingene ført i skjul på bakrommet og vi får først vite noe når/hvis en avtale er signert. Alle rykter vil bli dementert automatisk inntil et eventuelt salg er avtalt. 

Edit: kanskje det er et håp om et salg den dagen "pappa" forlater denne verden og junior får full kontroll. Kanskje...... 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Kan dette bety at noe virkelig er på gang med tanke på at vi får en ny eier snart? 

Dette blir bare spekulasjoner, men hvis det stemmer at Ek har hatt planer om å kjøpe klubben tidligere, kan det være at Kroenkes Super League-forsøk var for å prøve å få opp prisen på aksjene? Siden dette slo feil ut, kan det være at Kroenkes uttalelser om at de ikke har tenkt å selge et 'krampetak' for å unngå å selge på 'billigsalg'?

Det er iallefall lov å håpe at Ek er seriøs og sammen med DB10, TH14 og PV4(som det ryktes) og kanskje til og med med hjelp av AW har planer om å ta over klubben i nær fremtid. 

#KroenkeOut! 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Alt er til salgs for rette prisen. Det er penger det dreier seg om og intet annet. I USA har de ikke noe forhold til nedrykk o.l. Var nok en surprise for Kroenke når vi var ute av CL og de store summene uteble. Hvis ikke vi vinner EL så kommer det enda mindre penger til neste sesong.

UEFA representanter og noen av disse grådige eierne var overrasket over hvordan supporterne reagerte på prosjektet. De hadde ikke forventet engasjementet som oppstod.

Vi får se hva som skjer fremover til sesongen er ferdig. Jeg tenker nok at supporterne i England vil markere seg , tenker i denne omgang på våre egne supportere. Kroenke har vært med lenge i ledelsen av vår klubb og ingen har tillit til han.

Vi kjenner alle til rekkevidden av utsagnene om ikke å være til salgs. Det kan du aldri stole på. Arsenal er til salgs for rette summen.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig at alt er til salgs, og selv om jeg tviler på at KSE vil selge klubben så sier jeg ikke at et slikt salg er umulig.

Selv om det skulle være stille fra de mulige aktørene rundt handelen de kommende månedene, så tolker jeg det faktisk som litt positivt. En slik transaksjon vil ta tid, og eventuelle forhandlinger vil skje uten for offentlighetens rekkevidde.
I denne saken så vil jeg faktisk påstå at "no news is good news". Og når det en gang kommer (reelle) nyheter om denne saken så er det enten at KSE selger eller at den potensielle kjøperen gir opp å kjøpe klubben.

Link to comment
Share on other sites

At de fleste av oss (sannsynligvis alle av oss) vil ha Kroenke ut er vel et faktum.

Men da vi startet "hylekoret" om å få Kroenke-familien ut av Arsenal i sammenheng med "Super League"-fadesen, så kom jeg med en påstand om at det kunne bli verre med en annen eier enn Kroenke. Jeg er med på at det er vanskelig å forstå at dette er mulig, men i dag så synes det som at denne muligheten var reell.

Den nigerianske milliarderen Orji Uzor Kalu, som visst nok var interessert i å kjøpe klubben og som etter ryktene også skal ta vært i kontakt med "the Kroenkes" om dette før problematikken rundt Super League skal nå har blitt intervjuet av nigeriansk media.
Her er ett utdrag fra det:

The administrator who made Enyimba of Aba a continental powerhouse when he was Abia state governor said he isn’t an Arsenal fan and only wanted to buy the club to run it for profit just like any other business.

“Honestly I’m not an Arsenal fan, I wanted to use Arsenal to make money because it’s business,” Kalu told reporters via All Nigerian Soccer

 “I put a bid before and asked them to sell the club, they were not serious in selling the club.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sportsstudio - UEFA varsler Super League-sanksjoner (dagbladet.no)

150 millioner i bot til UEFA og 5% av fremtidige inntekter fra europa-deltagelse. Hard straff for Kroenke og klubben for denne fatale flørten. Hvilke konsekvenser får dette?

presisering: 5% av TV-inntektene for en sesongs deltagelse i europa. Og det trues med enda drøyere bøter hvis man blir med på noe liknende i fremtiden

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, piscator said:

Sportsstudio - UEFA varsler Super League-sanksjoner (dagbladet.no)

150 millioner i bot til UEFA og 5% av fremtidige inntekter fra europa-deltagelse. Hard straff for Kroenke og klubben for denne fatale flørten. Hvilke konsekvenser får dette?

presisering: 5% av TV-inntektene for en sesongs deltagelse i europa. Og det trues med enda drøyere bøter hvis man blir med på noe liknende i fremtiden

Boten er ikke en krone for stor. Den kunne vært langt saftigere. 

Arsenal var altså midt i forhandlinger om TV-penger i størrelsesorden 3.5 mrd kroner da de valgte å blant annet permittere en mann som kler seg ut som en dinosaur for a living. Slik grådighet fortjener virkelig å bli straffet 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, piscator said:

Sportsstudio - UEFA varsler Super League-sanksjoner (dagbladet.no)

150 millioner i bot til UEFA og 5% av fremtidige inntekter fra europa-deltagelse. Hard straff for Kroenke og klubben for denne fatale flørten. Hvilke konsekvenser får dette?

presisering: 5% av TV-inntektene for en sesongs deltagelse i europa. Og det trues med enda drøyere bøter hvis man blir med på noe liknende i fremtiden

De 150 millioner Euro i bot er kun hvis de i fremtiden bryter UEFA sine regler når det gjelder å spille i turneringer som ikke er godkjent av UEFA. Pengestraffen er egentlig minimal så lenge klubbene ikke prøver seg på nytt med noe ala Superleague. 

Og skulle det på nytt dukke opp en særdeles innbringende turnering så er egentlig 150 millioner Euro bare småpenger. 

Det høres mye ut, men straffen er minimal. 

5 prosent av en sesongs inntekter fra EL/CL spill er også småpenger, og for Arsenal som nå er ute av Europaspill (for hvor mange år fremover?) så blir straffen liten, sånn sett. For oss er den reelle straffen det å ha en ødeleggende eier av klubben. 

Det er mer spennende å se hva som skjer med de tre siste klubbene som nektet å godta avtalen. Jeg ser ikke bort fra at de blir utestengt fra neste sesongs turneringer i Europa og deretter må betale en høyere pris for å få komme tilbake. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Mener fortsatt at en liga uten opp eller nedrykk er eneste redning for en klubb i fritt fall. Jeg er så ufattelig skuffet etter fadesen i går. Det var verre enn CL-finaletapet og Naim fra bak eget mål eller hva f.. som skjedde Seaman... Kampen i går viste for hele verden at spillerne er livredde, uten selvtillit og helt uten fasong i offensivt og defensivt press. Nesten utrolig hvor dårlig Arsenal er i press. Det er egentlig det eneste som virkelig er enkelt i fotball: Du løper før og mens ballen går i samlet tropp og går helt inn i ballfører slik at valgmulighetene til motspiller er få og mulighetene for å miste ballen er stor. Arsenal gjør følgende: En mann løper sakte og stopper ca 2 m unna ballfører. Resten ser på og når passet går så venter alle for å se hvor den havner før en mann løper sakte mot motspiller og stopper to meter unna.. Hva faen er det som er så vanskelig å forstå? Vil de ikke så er det greit, skjønner de det ikke så har de et ekstremt stort problem og uansett hvem du ansetter så blir resultatet like dårlig. 
 

Jeg kan ikke huske å ha sett et middels godt PL lag som er dårligere i kollektivt forsvarsspill. Det er helt ufattelig dårlig

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Polljen said:

De 150 millioner Euro i bot er kun hvis de i fremtiden bryter UEFA sine regler når det gjelder å spille i turneringer som ikke er godkjent av UEFA. Pengestraffen er egentlig minimal så lenge klubbene ikke prøver seg på nytt med noe ala Superleague. 

Og skulle det på nytt dukke opp en særdeles innbringende turnering så er egentlig 150 millioner Euro bare småpenger. 

Det høres mye ut, men straffen er minimal. 

5 prosent av en sesongs inntekter fra EL/CL spill er også småpenger, og for Arsenal som nå er ute av Europaspill (for hvor mange år fremover?) så blir straffen liten, sånn sett. For oss er den reelle straffen det å ha en ødeleggende eier av klubben. 

Det er mer spennende å se hva som skjer med de tre siste klubbene som nektet å godta avtalen. Jeg ser ikke bort fra at de blir utestengt fra neste sesongs turneringer i Europa og deretter må betale en høyere pris for å få komme tilbake. 

det var vel 15 millioner euro (altså 150 millioner kroner) i bot, som skal gå til breddefotball, og 150 millioner euro dersom de prøver på noe liknende igjen. Relativt sett er straffen ikke så hard, men 150 millioner er uansett mye. Det er en ny spiller det, ihvertfall nesten... At Arsenal er ute av europa nå, betyr vel at 5% straffen utsettes til de atter kvalifiserer seg.

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, piscator said:

det var vel 15 millioner euro (altså 150 millioner kroner) i bot, som skal gå til breddefotball, og 150 millioner euro dersom de prøver på noe liknende igjen. Relativt sett er straffen ikke så hard, men 150 millioner er uansett mye. Det er en ny spiller det, ihvertfall nesten... At Arsenal er ute av europa nå, betyr vel at 5% straffen utsettes til de atter kvalifiserer seg.

Den er jeg med på. Jeg hadde også sett punktet om de 15 millioner euro. I Dagbladet sin versjon så er dette 15 millioner euro per klubb, men når jeg leser originalartikkelen på UEFA.com så tolker jeg det som 15 millioner euro som de ni klubbene må spleise på. Det vil si litt over 1.5 mill euro pr klubb. 

Fremdeles ganske billig, spør du meg. 

Tar for ordens skyld med originalteksten fra UEFA, samt Google translate sin oversetting. 

  • as a gesture of goodwill, and together with the other clubs, will make a donation totalling an aggregate of €15 million, to be used for the benefit of children, youth and grassroots football in local communities across Europe, including the UK
  • som en gest av velvilje, og sammen med de andre klubbene, vil gi en donasjon på til sammen 15 millioner euro som skal brukes til fordel for barn, ungdom og grasrotfotball i lokalsamfunn over hele Europa, inkludert Storbritannia
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder den aktuelle "goodwill-boten" på totalt 15mill euro (ca £ 1,44mill pr klubb) som de ni klubbene har godtatt å betale, samt de fem prosentene av klubbenes inntekter i den neste sesongen klubbene spiller i EL/CL, så skrives det (i the Sun) at eierne av Arsenal, Liverpool og Manchester United har valgt å ta dette ut av egne lommer og ikke fra klubbenes kasse.

Samtidig så er det da noen som mener at dette må regnes som "owner funding" og må regnes inn i klubbenes FFP-"regnskap". Dette skal da i teorien føre til at klubbene kan måtte redusere sine kjøps-budsjetter tilsvarende.

Personlig så ser jeg ikke dette som en stor problemstilling, om klubben selv betaler "bøtene" eller om kjøpsbudsjettet blir redusert med samme sum så vil det økonomisk i stor grad bety det samme for Arsenal. En reduksjon på ca  15 mill norske kroner er ikke all verden og de fem prosentene av inntekter fra EL/CL vil foreløpig være null siden Arsenal ikke er kvalifisert til europeisk spill neste sesong.
Jeg forutsetter da at UEFA ikke regner de fem prosentene av allerede inntjening denne sesongen, hvis min forutsetning er feilaktig så vil Arsenal etter mine beregninger (basert på satser for sesongen 19/20 siden jeg ikke finner tall for inneværende sesong) motta omtrent €13mill i prispenger for sin deltakelse i EL sesongen 20/21. Fem prosent av dette skulle da bli £650k som igjen ikke er noen stor sum når det gjelder reduksjon av budsjettet for spillerkjøp. De fem prosentene vil svi betraktelig mer for klubbene som deltar i CL der klubbene får mer enn €15mill bare for å kvalifisere seg til gruppespillet. En tapende semifinalist, som vinner alle sine seks gruppekamper (slik Arsenal gjorde) ville fått litt over €63mill i kassa. Fem prosent av dette ville bli litt over €3mill.

 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...