Jump to content

European Super League


Gunners68

Recommended Posts

Jeg antar at enkelte kommer til å bli engasjert når det gjelder denne ligaen. Er dette en liga vi Arsenal supportere ønsker ? Utspillet om denne nye turneringen kommer noen dager før UEFA skal lansere fremtiden for CL og EL. Er det tilfeldig ? Har disse klubbene som så langt er med en agenda mot UEFA og vil ha større innflytelse på hvordan fremtidens CL / EL skal være ?

Regner med at dette prosjektet kommer til å møte massiv motstand , i allefall fra supporterne i de engelske klubbene. Silent Stan skal dele nestleder vervet i styret til den nye ligaen. Han har nok mye å bidra med der - når det gjelder å tjene penger. Fotball faglig er det vel heller tynt. 

Ønsker vi denne ligaen ? 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 276
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1 minute ago, piscator said:

ser at reaksjonene fra fansen i de fleste klubbene er svært sterke. Det synes som om "alle" fans er i mot dette. Det er bra! Håper klubbene innser galskapen i dette, og skrinlegger disse dustete planene. 

...og godt er det. Om fansen boikotter dette, kan de se langt etter den økonomiske gevinsten de tror de kan realisere med denne turneringen. Godt å se at fotballsupportere kan enes om noe. 

 

57 minutes ago, Gunners77 said:

Støtter ikke noe som silent Stan skal være nestleder i.

Haha, helt enig!

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg Superliga havner i samme bakgate som Royal League hadde i Norden. Ender med juling og kaster inn håndkleet etter noen spede år på grunn av laber interesse blant supporterne. Morsomt at Glazer og Kroenke sitter i styret. De kaller dette for soccer. 

Dette skjer ikke. Trur faktisk spillerne vil stå hardt i mot dette uansett, og bruke et argument at storklubbene bare vil spille "STORKAMPER HVER UKE MOT DE BESTE" for å tjene enda mer penger for tv rettighetene vil sørge for at fansen vil slå dette ned med engang. Dette ender opp i rettssystemene og slås ned fort.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gunners68 said:

 

Ønsker vi denne ligaen ? 

Jeg skal ikke svare for "vi", men undertegnede er som svært mange andre her motstander at en slik turnering.

Det er god mulig at de europeiske turneringene er modne for "justeringer", men en europeisk turnering forbeholdt for noen få er uønsket. 
Når så storlag fra f.eks. tysk og fransk liga ikke vil være med i denne turneringen så mener jeg den allerede har fått et skudd for baugen.

Link to comment
Share on other sites

Har UEFA bare vært konsekvent. F.eks De innførte FFP, det er ikke overholdt. Nå er de stressa. 

Wenger sa dette i 2009 at Superligaen blir å komme. Han mente da at inntektene fra CL kommer til å bli for dårlig for klubbene og at Uefa sitter igjen med mer. Nei dette lå i lufta så lenge amerikanerne kommer inn i PL.  Det kommer ikke til å skje. Fansen liker at storkampene skal bygges opp, hver onsdag blir for kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

Vi ser alt nå at en rekke klubber og legender i England uttaler seg negativt om den nye ligaen. Hvordan det er i de andre europeiske landene vet jeg ikke. Tror det blir så stor motstand mot dette i England at det neppe vil la seg gjennomføre. Ser for meg store demonstrasjoner ( selv i disse virus tider ) og tviler på at klubbene vil gjennomføre dette. 

De risikerer tomme tribuner hvis ikke de behandler supporterne riktig. Tror ikke de utenlandske eierne skjønner rekkevidden av hvor dypt inn i sjelen på supporterne dette ligger.

Har forresten vårt lag fortjent en plass i selskapet slik vi fremstår i disse tider ? Vi er en London klubb med de rette fasilitetene , men det holder ikke. Vi skal få slite i den ligaen hvis den blir noe av.

Link to comment
Share on other sites

Dette er overhodet ikke ønskelig! En liga som man ikke engang kan rykke opp/ned fra, nei dette er bullshit, skapt for å berike kapitalistene. Jeg må sterkt, helt på ekte vurdere om jeg gidder å være supporter av denne klubben om det blir en realitet. 

Edited by bergkampje
Link to comment
Share on other sites

Nå koker det. Krig mot UEFA.

 

For 2 mnd siden:  Arsenal's statement from just two months ago when Venkatesham was elected onto the ECA board: "We’re delighted that Vinai has been appointed to the ECA's board. The ECA represents clubs across Europe and is central to helping shape the future of the game with UEFA and FIFA."

 

NÅ: 

Have had confirmation that Arsenal have now left the ECA. Vinai Venkatesham has stood down from his role on the ECA board.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir bare kvalm av dette opplegget as. Kanskje det brukes som pressmiddel for å få bedre betingelser av UEFA, altså mer penger, eller kanskje faste plasser i CL. Men hvis dette blir en realitet, er jeg ferdig som Arsenal-Supporter. Har bestemt meg for det nå. Har startet motstanden med å unfollowe alt Arsenalrelatert på insta, uten at det hjelper noe sikkert, men ikke mye en enkel supporter kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, bergkampje said:

 Men hvis dette blir en realitet, er jeg ferdig som Arsenal-Supporter. Har bestemt meg for det nå. 

Jeg kommer nok aldri til å "bli ferdig" som Arsenal-supporter, det ligger så dypt i genene nå at det er ikke noe som kan forsvinne med et "pennestrøk". 
På den annen side så er det godt mulig at min aktive karriere som Arsenal-supporter, der jeg bruker mye tid på å følge klubben, nok vil endres.

Jeg har i flere år vært så "fotball-lei" at jeg ser lite fotball som ikke involverer Arsenal og for meg så er det Premier League, med FA-cupen som er det viktige. Europeiske konkurranser, det være seg EL eller CL kommer på en god tredjeplass. Jeg ser "behovet" for CL ikke minst økonomisk, men følelsesmessig så kommer det bak de viktigste engelske turneringene.

Mye av sjarmen med PL, FA-cup og forsåvidt også CL/EL er blandingen av de beste klubbene sammen med de "litt svakere" klubbene. En turnering som kun skal inneholde de "beste" klubbene i Europa blir for meg en turnering uten sjel og er derfor totalt uten interesse for meg. Dette kan føre til at jeg kan komme til å kutte ned (ut) mitt praktiske forhold til Arsenal. Men uansett jeg kommer alltid (til jeg trekker mitt siste åndedrag) til å være en Gooner.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner veldig godt hva du mener @Polljen, og jeg kommer til å slite med å være ferdig, om du skjønner hva jeg mener. Men sjarmen er borte, Arsenal vil være en klubb som kun tenker på penger, være med i et selskap hvor fokus kun er å berike de rike, ingen av pengene skal komme de svake til gode. Forskjellen på rike kubber og mindre rike klubber blir enorm. Og hva skjer med PL om vi og de andre «storklubbene» blir kastet ut? En liga hvor West Ham, Everton og Leicester er favorittene til å vinne? Nei fy flate, dette går bare ikke.

Edited by bergkampje
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bergkampje said:

Og hva skjer med PL om vi og de andre «storklubbene» blir kastet ut? En liga hvor West Ham, Everton og Leicester er favorittene til å vinne? Nei fy flate, dette går bare ikke.

Håpet mitt er at FA, UEFA og FIFA skal sette hardt mot hardt. Hvis de engelske klubbene må velge mellom en ny "Superliga" og PL så er jeg overbevist om at de velger bort superligaen. Uansett hvor mye penger det måtte være i denne superligaen så vil en utestengelse fra hjemlig fotball ødelegge klubbene.

Så Arsenal og de andre klubbene blir nok å se i PL, men de må kanskje tvinges til å ta det valget.

Ett annet pressmiddel som er nevnt er at FIFA/UEFA vil nekte spillere som deltar i "Superligaen" å delta i sine respektive landslag, det er også et punkt som kan stoppe denne uønskede turneringen.

Men til tross for alle de maktmulighetene jeg mener det er mulig å bruke så frykter jeg at FIFA/UEFA/FA og den andre nasjonale serieforeningene kommer til å ta den feige utveien og la disse skammelige klubbene (inkludert Arsenal) få viljen sin.

Det skal også sies at UEFA allerede tar tatt steg for å favorisere de beste klubbene i Europa. Fra 2024 vil sannsynligvis CL bli utvidet fra 32 til 36 lag. De store ligaene vil som nå automatisk få med fire lag, men samtidig så vil et topplag som har en dårlig hjemlig sesong likevel kunne kvalifisere seg til CL (utenom den nasjonale kvoten på fire lag) da tre plasser i CL vil bli gitt til lag basert på resultater i europeiske turneringer de siste fem sesongene basert på en koeffisient. Dette vil kunne bety at de kan bli plass til både fem og seks lag fra samme nasjon.
Dagens gruppespill vil forsvinne og erstattet med et slags seriesystem der alle lag er garantert minst ti kamper. Cupspillet til slutt vil bli redusert slik at første cuprunde blir kvartfinaler i turneringen. 

Link to comment
Share on other sites

Når man presterer å gi fotball VM til Qatar og 10.000 av døde for å legge til rette for dette i et av verdens verste diktaturer, ja da må man bare ikke snakke om etikk, moral eller noe annet. Pengene har ødelagt PL for lenge siden, og enda verre internasjonalt. Dette har ikke FIFA eller UEFA brydd seg om i det hele tatt. City og PSG blant annet har fått holde på. Klubber som Barca og Real Madrid det samme, låne seg til konkurs for å henge med i pengedopingen. Chelsea som startet dette bør også holde kjeft. Enten finner man gode løsninger nå, ellers blir det kaos.

 

Og vedrørende bytte klubb? 

Time will show.

Jeg har mer tro på å velge et annet lag med den gamle sjarmen. Oppvokst med Merson og den engelske garden fra 90 tallet.

Jeg tror den gamle sayingen med at man kan bytte dame og bil, men ikke fotballklubb, er i ferd med å bli utdatert med alt som skjer.

Selv tenker jeg at Brentford eller luton en fin Londonklubb. QPR også er kul. 

Men jeg tror nok engasjementet mitt for fotball slik det var for Arsenal i en lang periode, neppe kommer tilbake på samme nivå. Nå blir jeg bare tom.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og hører på Sky News og spekulasjonene rundt denne "Superligaen". Et anonymt styremedlem i en av de aktuelle engelske klubbene sier at han/de ser det som positivt at deres spillere eventuelt blir nektet deltakelse for sine respektive landslag da det vil gavne deres klubb. Vedkommende skal også ha uttalt at  egeninteressen rent økonomisk (for hans klubb) er viktigere enn solidariteten med resten av klubbene i egen liga.
Amerikanske eiere av klubber som er med i opprettelsen av den ligaen sliter med å forstå systemet med opprykk/nedrykk og jobber for et "amerikanisert" system.

Enkelte ledere fra de fjorten PL-klubbene som er utelatt fra denne ligaen skal visst nok kreve at FA/PL tar øyeblikkelige tiltak mot de seks klubbene, det skal visst nok ha kommet krav om at disse lagene med øyeblikkelig virking skal utelates fra de britiske turneringene.

Til sist så sies det at Chelsea og Manchester City i utgangspunktet var lunkne til denne "superligaen", men gikk med da de mente de ikke hadde råd til å bli holdt utenfor.

Et siste punkt etter å ha lest og sett en del sendinger nå i formiddag er at jeg ikke har lest/sett en eneste person som støtter denne "superligaen".

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Dette bryter mot alle premisser fotballen har, der alle skal få muligheten. Ser heller Arsenal rykker ned enn å "kjøpe" seg til fast "CL" plass. Mulig de må endre noe på CL konseptet, men til syvende å sist må det være slik at hvis man kvalifiserer seg; så er man god nok. Nå ser vi konsekvensen av å selge klubben til noen jævler av Amerikanere, som aldri har hatt annet enn økonomisk agenda. Samt ett korrupt styre. Takk og pris vi ikke er de eneste, slik at dette kan termineres med en solid ripe i lakken, og eierne kan vente seg kjeppjagning av fansen til respektive lag i årene som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare påpeke en liten ting også: Siden slutten av 2000-tallet har Arsenal gjort store endringer for å tilpasse seg til de kommende "FIFA Fair Play"-reglene og alt det møkket UEFA har snakket om. Noe som bare har vært piss. Det fikk aldri en konsekvens for Chelsea, City, PSG, Real Madrid, Barcelona etc. 

Jeg har ikke hatt tro til verken FIFA eller UEFA så lenge jeg kan huske, men hvorvidt jeg er enig i dette? Nei det er jeg ikke. Dog ville jeg gjerne sett en turnering av de beste lagene i verden i en turnering hvert år som kanskje ikke styres av UEFA. Dog er det IKKE uten ligaspill. Det er morsomt å se Arsenal - City (eller morsomt er å dra i om dagen..), City - Chelsea etc etc. Men, det blir litt som å spise favorittretten sin hver dag. Det smaker ikke like godt etter en stund.

FIFA og UEFA har for mye makt, det er for mye korrupsjon (samme gjelder EPL med FA, dommerne etc) og de har gitt ganske blanke faen i supporterne disse også. De har selv lagt opp til en "Superliga" i åresvis, men intensjonen var vel at majoriteten av disse pengene skulle gå til UEFA selv. Bare kjipt at disse klubbene her nå har kommet de i "forkjøpet".

Jeg kommer aldri til å slutte å være Arsenal-supporter. Men, det blir ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

Synd det ikke er 60 000 på Emirates  fredags kveld, som kunne ha gitt lyd fra seg om hva de mener om dette og vår eier. På den annen side kan 60 000 utenfor stadion også være like effektivt. Det blir nok organiserte protest aksjoner der borte mot dette.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...