Jump to content

European Super League


Gunners68

Recommended Posts

Hvis jeg skal forsøke å se noe positivt i denne nye ligan som ble presentert i går ,  så er det at Kroenke helt av seg selv har lagt sitt hode på hoggestabben en gang for alle. Hvis denne nye ligaen kommer i gang , så blir han person non grata i London. Hvis prosjektet havarerer så blir han person non grata i London. Det samme gjelder Kroenke jr. Supporterne kan boikotte absolutt alt klubben selger og tvinge Kroenke i kne. Da kan vi bli kvitt den parasitten han egentlig er. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 276
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For de som lurer på hvorfor UEFA osv. er så forbanna:

Ligner dette ikke ganske mye på European Super League?

Og dette er også en av grunnene til at klubbene kanskje ønsker/trenger mer penger:

 

Edited by Stefanb
Link to comment
Share on other sites

Demonstrasjon utenfor Elland Road i går kveld. Det er nok bare en liten forsmak på det som vil komme. Det er mange i England som maner til motstand på flere fronter. Pandemien har i over et år ødelagt mye for fotballen. Dette som kom nå er det siste vi trengte. 

Måten de kyniske eierne har gjort dette på er merkelig. I flere klubber ser det ut som om at managere og spillere ikke har vist om dette. 

Dette blir veldig ødeleggende for fotballen.

Edited by Gunners68
Link to comment
Share on other sites

så et intervju med presidenten for Real M, jfr underskuddslisten til klubbene under covid. Han argumenterte med at en superliga var nødvendig for å redde fotballen. Ja, liten tvil om at covid har kostet fotballen, og at storklubbene har tapt mye penger, men det ligger jo ganske solide doser dobbeltmoral her også, for disse underskuddene handler vel ikke bare om tapte billettinntekter under covid, de har jo fortsatt å handle spiilere for milliarder av kroner som gis årslønninger på hundrevis av millioner kroner. Og spillere som Mbappe og Haaland har fortsatt en markedspris på et par milliarder kroner... hva med å sette litt mer tæring etter næring?

Så også et intervju med idrettsjurister som anså dette for et kalkulert "forhandlingsutspill" fra storklubbene for å sikre seg en større del av kaka. Både presidenten og Real M og juristene anså det som lite sannsynlig at klubber ble kastet ut av nasjonale ligaer, eller av landslaget, selv om dette teoretisk er en mulighet. Men hvis det skjer hva sitter da resten av fotballen igjen med? Det kan med andre ord synes som de spekulerer i at de store klubbene betyr så mye for merkevaren fotball, og at de bruker dette fir hva det er verdt for å sikre egne økonomiske interesser. 

Et annet aspekt er rovdriften på spillerne. Det har vært lite drøftet til nå. Hvis det blir en egen eksklusiv liga for de største klubbene parallelt med nasjonale ligaer, blir ikke da antall kamper faretruende høyt i løpet av en sesong, med økt forekomst av skader?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg håper mest på nå, er at dette prosjektet feiler totalt, men setter igang en prosess som gjør at fotballen endelig endres til det bedre. Verken UEFA eller FIFA er uskyldige.

Spørsmålet er om det noen gang kan skje med tanke på hvor mye penger og makt det er i fotballen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal gå etter noen svært uverifiserbare rykter så sies det nå at det er to av de engelske klubbene der ledelsen har begynt å revurdere sin situasjon (etter all ståheien) og kan komme til å trekke seg fra planene om å delta i "superligaen".
Jeg tviler sterkt på at Arsenal og ManU er blant de to klubbene, da disse klubbene er eiet av amerikanske privatpersoner som ikke forstår hva ståheien handler om.
Skal jeg tippe så kan det være Chelsea og ManC som er de to klubbene, siden det var rykter om at de gikk inn i samarbeidet noe mer motvillig enn de andre klubbene.

Superligaen er et skjørt byggverk og den beste og enkleste måten å få dette byggverket til å falle sammen er kanskje hvis en eller flere av de "ledende" klubbene trekker seg fra ligaen. Som ledende klubber så tenker jeg på Pool, ManU, Real og kanskje de to jeg nevnte ovenfor (Chelsea og City). Hvis bare ett par av disse lagene trekker seg ut så mister Superligaen mye av "tiltrekningen" ovenfor investorer/media.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Spent når Josh Kroenke skal åpne seg. Først er det stakkars Arteta som må svare på spørsmål. Kan ikke si jeg unner han dette!

Fra et forretningsperspektiv er Arsenals inkludering i Super League et kupp. Fra et sportslig perspektiv er det enden på visa som klubb.

Vinai skulle hatt et fan forums arrangement i morgen. Dette er nå avlyst. Han burde bare trukket seg i går. Er blitt Kroenke Fam sin lille horegutt.

Edited by sas2002
Link to comment
Share on other sites

Sitter og har antydninger til et "kverulant-humør", så hvorfor ikke la det gå ut over forumet 😜.

Fotballspillere er normalt registrert i et nasjonalt ligasystem. Får å kunne spille for sine respektive landslag så er det et krav (slik jeg forstår det) om at en spiller må være registrert registret i et slikt system.

Hvis en klubb blir kastet ut av sin nasjonale liga (p.g.a. Superligaen) så vil ikke denne klubben og dens spillere lenger være registrert i et slikt nasjonalt ligasystem. Klubben vil kun spille under en slags "internasjonal overbygning" som ikke er anerkjent av de styrende internasjonale myndigheter.*

Hvis der er tilfelle så vil en spiller i en slik klubb ikke lenger være spilleberettiget for sitt nasjonale landslag. Det er ikke nødvendig med konkrete sanksjoner mot en slik spiller, spilleren blir automatisk utelukket.

Hvis en spiller ikke lenger er registrert i et slikt nasjonalt ligasystem p.g.a. at klubben har gjort en handling som gjør at de har blitt kastet ut av sin nasjonale liga, kan spilleren da anse kontakten mellom han og klubben som brutt fra klubben sin side, og er spilleren da fri til å gå vederlagsfritt til en ny klubb som er registrert i et slikt nasjonalt ligasystem. 
Selv om det ikke nødvendigvis er skrevet i kontrakten at den gjelder spill i en konkret liga, så vil vel de fleste mene at det er en selvsagt forståelse av kontrakten. Jeg vil tippe at et slikt tilfelle vil bli advokatmat og at det kan komme en ny type "Bosmandom" angående akkurat dette. 

Superligaen blir en liga utenfor dagens styring av fotballsystemer. Real Madrid sin president har allerede ymtet om at kanskje vil kampene i Superligaen bli kortere enn dagens nitti minutter. Dette vil egentlig bety at denne superligaen selv anser at de kan endre hvilke som helst regler i fotballen, og rent hypotetisk så kan vi på sikt ende opp med en "spill" som avviker klart fra den fotballen vi kjenner i dag.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

 

Dette vil uansett ikke påvirke den nåværende gruppen av Arsenal-spillere, ettersom de ikke kan holde seg motivert i mer enn to kamper på rad, selv nå.. Det er helt tyst fra alle spillere i alle sosiale medier. Alle klubber har sikkert gitt streng beskjed at dette skal dere ikke uttale dere noe om.

Sesongen kommer til å bli spilt ferdig. Jussen er for avansert til at det blir en rask avklaring på dette nå. At klubber kan bli kastet ut på fredag er bare tull. Pampene har garantert forhørt seg om jussen og advokater så dette kommer til å ta tid.

Edited by sas2002
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Polljen said:

Sitter og har antydninger til et "kverulant-humør", så hvorfor ikke la det gå ut over forumet 😜.

Fotballspillere er normalt registrert i et nasjonalt ligasystem. Får å kunne spille for sine respektive landslag så er det et krav (slik jeg forstår det) om at en spiller må være registrert registret i et slikt system.

Hvis en klubb blir kastet ut av sin nasjonale liga (p.g.a. Superligaen) så vil ikke denne klubben og dens spillere lenger være registrert i et slikt nasjonalt ligasystem. Klubben vil kun spille under en slags "internasjonal overbygning" som ikke er anerkjent av de styrende internasjonale myndigheter.*

Hvis der er tilfelle så vil en spiller i en slik klubb ikke lenger være spilleberettiget for sitt nasjonale landslag. Det er ikke nødvendig med konkrete sanksjoner mot en slik spiller, spilleren blir automatisk utelukket.

Hvis en spiller ikke lenger er registrert i et slikt nasjonalt ligasystem p.g.a. at klubben har gjort en handling som gjør at de har blitt kastet ut av sin nasjonale liga, kan spilleren da anse kontakten mellom han og klubben som brutt fra klubben sin side, og er spilleren da fri til å gå vederlagsfritt til en ny klubb som er registrert i et slikt nasjonalt ligasystem. 
Selv om det ikke nødvendigvis er skrevet i kontrakten at den gjelder spill i en konkret liga, så vil vel de fleste mene at det er en selvsagt forståelse av kontrakten. Jeg vil tippe at et slikt tilfelle vil bli advokatmat og at det kan komme en ny type "Bosmandom" angående akkurat dette. 

Superligaen blir en liga utenfor dagens styring av fotballsystemer. Real Madrid sin president har allerede ymtet om at kanskje vil kampene i Superligaen bli kortere enn dagens nitti minutter. Dette vil egentlig bety at denne superligaen selv anser at de kan endre hvilke som helst regler i fotballen, og rent hypotetisk så kan vi på sikt ende opp med en "spill" som avviker klart fra den fotballen vi kjenner i dag.

Dette var et flott og reflektert innlegg Polljen. Jeg har grublet mye over ESL i det siste og har kommet fram till at de store klubbene har bestemt seg. Jeg er sikker på at de har en hær av advokater som sørger for at ESL lagene ikke kan kastes ut av CL/EL. Jeg har blitt helt overbevist om at ESL blir til. Det blir sikkert en del støy fra UEFA/FIFA, men det går når over.

Med dette som bakteppe, så mener jeg at det er bedre at vi blir med, enn at vi blir igjen utenfor. I en ideell verden så hadde ikke ESL blitt til. I vår ikke-ideelle verden så er nok det den beste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

En ting som er morsomt: UEFA, FIFA, PL, La Liga etc. er faen meg kvikke til å kommentere/sitte på sin høye hest når det gjelder penger. Merkelig hvordan de ikke kan vise samme energi/dedikasjon når det gjelder rasisme f.eks.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Stefanb said:

En ting som er morsomt: UEFA, FIFA, PL, La Liga etc. er faen meg kvikke til å kommentere/sitte på sin høye hest når det gjelder penger. Merkelig hvordan de ikke kan vise samme energi/dedikasjon når det gjelder rasisme f.eks.

Godt poeng. 

Har null sympati for dem, men jeg liker de nasjonale ligaene og jeg liker at mindre lag fra tid til annen kan hevde seg. Det blir det nok slutt på nå. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Tapapa said:

Dette var et flott og reflektert innlegg Polljen. Jeg har grublet mye over ESL i det siste og har kommet fram till at de store klubbene har bestemt seg. Jeg er sikker på at de har en hær av advokater som sørger for at ESL lagene ikke kan kastes ut av CL/EL. Jeg har blitt helt overbevist om at ESL blir til. Det blir sikkert en del støy fra UEFA/FIFA, men det går når over.

Med dette som bakteppe, så mener jeg at det er bedre at vi blir med, enn at vi blir igjen utenfor. I en ideell verden så hadde ikke ESL blitt til. I vår ikke-ideelle verden så er nok det den beste løsningen.

Jeg er også relativt sikker på at de aktuelle klubbene har foretatt en solid juridisk vurdering av dagens regler. Det er godt mulig at UEFA/FIFA og de nasjonale ligasystemene ikke kan hindre dette, men jeg tror likevel at EU og de nasjonale styresmaktene kan stikke solide kjepper i hjulene til ESL. 

Som jeg skrev i et annet innlegg i dag så er ESL fremdeles et skjørt korthus og hvis en av de "rette" (viktige) klubbene endrer mening så kan korthuset fort falle sammen. Selv om klubber som Real og Barca er blant hovedarkitektene bak ESL, så skal vi ikke glemme at det er supporterne som eier de klubbene og det har hendt tidligere at klubbenes valgte ledere har måtte gå hvis presset fra fansen blir for stort. 

Jeg lever i håpet, men frykter det værste. Hva jeg gjør den gang da får tiden vise, men jeg er fullstendig ærlig når jeg sier at det er en reell mulighet for at jeg "hopper av". Fotballmiljøet rent generelt er ikke det samme i dag som det som fenget meg i "gamle dager" så det skal ikke nødvendigvis så mye til for at jeg trapper ned. Om det er ESL eller noe annet som vil være årsaken vet jeg ikke pr dato. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tapapa said:

men jeg liker de nasjonale ligaene og jeg liker at mindre lag fra tid til annen kan hevde seg. Det blir det nok slutt på nå. 

Det er det at Askeladden kan hevde seg som er hele sjarmen og hvis den forsvinner, hva er så vitsen? 

At UEFA/FIFA er en vits er vel de fleste enige i, men det blir ikke bedre i et "amerikansk" system som det ESL legger opp til. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Tapapa said:

Med dette som bakteppe, så mener jeg at det er bedre at vi blir med, enn at vi blir igjen utenfor. I en ideell verden så hadde ikke ESL blitt til. I vår ikke-ideelle verden så er nok det den beste løsningen.

Ja, det kan jo ende med at ESL blir en realitet, som en erstatning for CL/EL, og som et produkt "uavhengig" av nasjonale ligaer. I så fall er det nok en fordel for Arsenal å være med, selv om dette bryter med fotballens grunnleggende ideer. Det er vanskelig å se hvordan noen kan nekte klubbene å starte med akkurat hva de vil. Men rent praktisk må det naturligvis være et samarbeid, dersom klubbene fortsatt ønsker å delta i nasjonale ligaer, som jeg er rimelig sikker at de ønsker. 

Og selv om jeg ikke liker det nye konseptet, har FIFA og UEFA så mange  svin på skogen, at de ikke fortjener så mye sympati. Og dette er også åpenbart noe som kan styrke mulighetene for å etabler ESL, selv om man aldri så mye synes dette er en dårlig ide sett fra et sportslig perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Florentino Perez  sier at superligaen vil redde fotballen.  Det SL gjør er å gjøre eiere og agenter rikere. At noen få klubber skal stikke av med den store potten og resten av klubbene skal bli avspist med smuler synes jeg er forkastelig. 20210420_120042.jpg

Edited by Tony
Link to comment
Share on other sites

Så er spørsmålet, hva skjer med alle de millionene som skal komme inn i klubbene i denne turneringen. Vil Kroenke bruke de på å styrke spillerstallen eller på å styrke seg selv.

Problemet med en slik lukket liga, uten fare for nedrykk er at en stor del av inntektene til klubbene er garanterte uavhengig av resultater. Hvor interessant er det for Arsenal-fansen å se på laget sitt tape kamp etter kamp, hvis (når) Kroenke velger å ikke pløye så mye av disse pengene inn i laget. Arsenal pr. dato er ikke gode nok til å skape de store resultatene i en slik turnering.

Nå kan man si at problemet er det samme uten ESL, hvis Arsenal vinner årets EL og kvalifiserer seg til neste sesongs CL. VI er egentlig ikke gode nok til å nå langt i turneringen, men vi vil i det minste møte noen "likesinnede" lag i et eventuelt gruppespill.

Jeg må dessverre innrømme (det er for så vidt ikke en hemmelighet) at da valget i sin tid sto mellom Pest (Usmanov) eller Kolera (Kroenke) så valgte jeg sistnevnte. Jeg angrer så absolutt, selv om jeg ikke er overbevist om at problemene ville vært mindre med Usmanov. Vi ville dog i det minste hatt en eier som forstod seg på europeisk fotball.

Link to comment
Share on other sites

Fy flate, er fortsatt så sykt irritert på greiene her. Blir bare enda mer irritert over Perez som mener dette skal redde fotballen. Skjønner at klubbene sliter økonomisk, ikke rart når man betaler milliarder for en spiller og har elleville lønninger. Kanskje man skal gjøre noen endringer her? Håper fortsatt ikke det blir noe av ESL. Men at UEFA/FIFA er moralens vokter, er også helt på trynet. De forstår kanskje også nå at det må endinger til.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bergkampje said:

 Håper fortsatt ikke det blir noe av ESL. Men at UEFA/FIFA er moralens vokter, er også helt på trynet. De forstår kanskje også nå at det må endinger til.

ja, kanskje dette syke utspillet får noen positive konsekvenser på sikt? Eller er det for naivt å tro på? Uansett vil det nok fremprovosere nye grep fra UEFA, og ikke minst årevis med forhandlinger og juridisk dragkamp. Og uansett hvor idiotisk ESL er rent sportslig, har jo de store klubbene en sterk forhandlerposisjon. Mye av verdien på fotball som produkt er knyttet til disse klubbene. Det vet de naturligvis, og de vil gjerne ha en del av kaka som reflekterer dette.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Tony said:

Får håpe dette stemmer.

20210420_131351.jpg

Det er vel City og Chelsea. De var visst ikke så gira i utgangspunktet, men følte de ville havne utenfor hvis de ikke ble med. 
 

tror dessverre vår egen klubb(eier) er en av verstingene og pådriverne og klubben kommer til å slite dersom det ikke blir noe av dette. 
håper det går til helvete med hele prosjektet og Kroenke og han ser seg nødt til å selge klubben

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...