Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

16 minutes ago, Tapapa said:

Jeg er helt uenig i at vi trenger flere stoppere. Chambers ble dessverre skadet og Holding blir frisk i samme tidsrom. Antall friske stoppere er det samme. Strengt talt har vi for mange stoppere i stallen. 

Vi trenger en topp kvalitet stopper. Mange stoppere, mye kvantitet. Heller færre stoppere og mer kvalitet. Selge Mustafi, Mavropanos  og Sokratis til sommeren, beholde Chambers, Holding, Luiz og kjøpe inn Upmecano/Demiral i tillegg til Saliba som kommer inn. 

Edited by Bekkern
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sånn som det her føler stå'a er pdd. angående hvor våre største svakheter er i laget:

Høyreback - Bellerin er jeg usikker på om kommer tilbake på nivået han var på før. Virker å ha mistet mye fart, og har ikke sett ut som den samme spilleren på et par sesonger.  Sliter også mye med småskader (ikke uvanlig etter å ha vært ute i nesten et år pga. ACL dog) Niles har vært fantastisk den siste tiden, og kan kanskje være førstevalget på høyreback i mange år fremover.

Konklusjon: Burde kanskje få inn en som kan bekle høyrebacken for å hvile Niles iblant hvis Bellerin ikke kommer over skadeplagene. Burde eventuelt selge Bellerin mens han fortsatt har en høy verdi i markedet og kjøpe inn en mer robust konkurrent til Niles, samt kanskje få tak i en "understudy" fra U23 f.eks. som kan matches iblant (Osei-Tutu).

Midtstopper: Her har vi Luiz, Sokratis, Holding, Chambers, Mustafi og Mavropanos. Samtlige (minus Mavropanos) er på sitt beste veldig gode, men faktum er at Luiz og Sokratis er gode midtstoppere, men med noen svakheter som iblant skinner igjennom. Mustafi er på tross av mange ekstremt gode ferdigheter en idiot uten likestykke og klarer alltid å drite seg ut minst 1-20 ganger i løpet av en kamp. Holding er i samme situasjon som Bellerin. Vært ute i et år pga. ACL og nå sliter han med småskader og spørsmålet er om han kommer tilbake på samme nivå. De kampene han har spilt så langt denne sesongen har vært.. vel.. ræva. Chambers er nå ute i et år og vi kan ikke regne med at han heller kommer tilbake før sesongen 21-22. Vi har også William Saliba som kommer tilbake fra lån (og til klubben for første gang) til sommeren. Han er da hele 19 år gammel og vil trolig integreres inn i laget over en periode for å se om han holder nivået. Et stort talent, men vi vet aldri hvordan det blir å ta steget opp.

Konklusjon: Her må det handles i mine øyne. Holding og Chambers er for meg veldig usikre, pluss at Mustafi og Mavropanos burde selges. Luiz blir 33 og Sokratis blir 32.

Venstreback: Tierney og Kolasinac er klasse begge to, men begge har pdd. en evne til å være litt vel mye ute med skader.

Konklusjon: Som på høyreback så mangler vi et ungt talent som kan steppe inn iblant. Saka har blitt prøvd ut her, og jeg synes han har gjort en veldig god jobb. Spørsmålet er om han burde konverteres til venstreback, eller om han skal fortsette som venstrekant.

Midtbane: Xhaka og Torreira er på papiret et solid partnerskap (kanskje i praksis også?), men førstnevnte har nå vært i klubben en del år og har bevist at han ikke klarer å luke vekk småfeil (og store feil) i spillet sitt. Han takler å bli presset dårlig, og er temposvak. Særlig det siste er noe han aldri kan trene opp. Torreira på den andre siden er en annen "begrenset" spiller som fysisk ikke er veldig fryktinngytende, men som allikevel elsker de fysiske kampene. Allikevel synes jeg både Torreira og Xhaka kan, og burde oppgraderes på om intensjonen er å være blant de aller beste lagene i verden, men jeg kan også se for meg at vi kan være et veldig godt lag på tross av denne svakheten.

Konklusjon: Inntil vi vet hvordan spillere som Xhaka, Torreira, Guendouzi, Ceballos og Willock passer inn under Arteta mener jeg at det ikke burde handles her for øyeblikket.

Kantspillere: Med Pepe, Nelson og Saka så florerer det ikke akkurat med "wide players" i laget vårt. Vi har hatt Walcott for høyresiden i et tiår, men siden Nasri dro så har ingen "eid" venstresiden vår. Dette har jeg ment har vært en svakhet i årevis under Wenger, Emery og nå også Arteta. 

Konklusjon: Her mener jeg det burde komme inn en spiller til for å kle venstresiden. Hvorvidt dette er et ungt talent som kan konkurrere med Nelson og Saka for venstrekanten, eller en etablert spiller er opp til Arteta, men i mine øyne en klar svakhet.

 

Det er min mening hvert fall. Vi mangler dekning på begge backene, stopperplass er det mangel på kvalitet med kun Luiz og Sokratis som "gode nok" pdd. og et klart alternativ på venstrekanten. Ellers er vi forholdsvis godt dekket.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en god beskrivelse av tingenes tilstand det som kommer frem over her , Stefanb. Du har utelatt keeper plassen , men Leno gjør en bra jobb (unntatt mot Chelsea ) 🙂 Men . nå er det vel svakhetene i laget du fremhever og Leno har reddet oss fra flere større nederlag.

Vi får håpe på masse fine kamper under Arteta. Pilen peker oppover. Hadde ikke skadet med noen forsterkninger her og der. Det kan komme godt med til enda større øyeblikk for vårt lag.  Skulle vi på en eller annen måte komme opp i det gode selskap i CL  så holder det ikke med dagens spillere. Da må vi høyne nivået i laget. 

Link to comment
Share on other sites

@Stefanb

Jeg er fullstendig enig med deg når det gjelder backer og midtstoppere. 

Jeg er lang på vei enig med deg når det gjelder midtbanen. Jeg MÅ ikke ha inn noen her i dette vinduet, men jeg mener fremdeles at "fremtidens" Arsenal (les:sesongen 2020/21) trenger en oppgraderinger i denne lagdelen. 

Jeg er ikke direkte uenig med deg når det gjelder offensiv venstre kant, men det er noe jeg prioriterer ned akkurat nå til fordel for vår defensive lagde. 

PS! Det er godt å se at du kommer med såpasst langt og grundig innlegg, jeg skulle gjerne sett flere slike innlegg både fra de jeg er relativt enige med, men ikke minst også fra de som har et noe annet syn på tingenes tilstand i klubben enn det jeg selv har. 

Link to comment
Share on other sites

@Gunners68

Nei det stemmer at jeg ikke har tatt med keeperplassen eller spissplassen fordi de ser jeg ikke på som en svakhet. :) Men, til syvende og sist så skulle jeg ønske meg at vi fikk inn et ungt sultent talent bak Leno. Martinez er en helt OK backup, men kommer aldri til å bli noe stort. På spissplass mener jeg vi ikke burde gjøre noe pdd. såfremt ikke Aubameyang eller Lacazette forsvinner. ;)

 

@Polljen

På midtbanen så kan du si at jeg dannet meg min "drømmeduo" ved å se på Vieira og Petit. Xhaka og Torreira er langt unna de for å si det mildt. Personlig ønsker jeg to dynamiske, fysiske og tekniske spillere på midten. Jeg har troen på at Willock kanskje kan bli noe lignende det jeg ønsker meg, men det er så vanvittig få i verdensfotballen som kommer i nærheten av denne profilen. Diaby var en av de, men vi vet dessverre hvordan det gikk med han.. :( Det er ekstremt få som klarer å kombinere rå fysikk, teknikk og fotballforståelse på en og samme tid. Vieira var så unik som det gikk ann å få de slik sett. Ikke bare kunne han "trikse" (som Pogba), men han unnlot å gjøre det som regel fordi han til enhver tid så en enklere vei til å komme seg gjennom/forbi motstanderen. Ved siden av dette var han jo en leder og fryktløs. 

Drømmen min er å få se noe lignende av den dynamikken igjen hvor vi hadde to ruvende giganter på midtbanen som dominerte i praksis alle og enhver motstandere.

Jeg mener for øvrig at en god venstrekant også vil hjelpe oss defensivt så lenge vi får inn den riktige spilleren. F.eks. vil motstanderen være litt mer varsom når det gjelder å bombe fremover hvis man har en motstander som kan straffe deg hvis du etterlater for store rom. Se på hvordan det var med Pepe mot United før han gikk tom. Hvor Shaw ikke turte å gå over halvsirkelen fordi han visste at Pepe og AMN kunne straffe han til enhver tid. Ja Aubameyang er fryktinngytende han også med løp i bakrommet, men han er ikke veldig farlig 1 mot 1 med ballen i beina. Her mener jeg vi har en vesentlig oppgradering i vente (har jo vært rykter om at vi har vært i kontakt med Atletico angående Thomas Lemar) som ville tatt venstresiden vår opp enda et skritt.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre gjør de ikke det..

En interessant spiller som jeg faktisk kunne tenkt meg å se i Arsenal som faktisk også er norsk er Sander Berge. Teknisk god og fysisk sterk. Tatt store steg i Genk. En annen "favoritt" jeg har er Denis Zakaria. 

En fellesnevner for begge to er at de er store og sterke med god teknikk og godt tempo i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

En del rykter om Ziyech nå. Det tror jeg kan være en fantastisk signering. En spiller som ble litt oversett på fjorårets Ajax. Han blir 27 år i mars, og kan minne litt om en aggressiv Özil. Han er en offensiv midtbanespiller som kan bekle begge vingene(foretrekker høyre), samt spille noe dypere sentralt på midten.

https://www.whoscored.com/Players/115868/Show/Hakim-Ziyech

Til sammenligning:

https://www.whoscored.com/Players/13756/Show/Mesut-Özil

https://www.whoscored.com/Players/104749/Show/Riyad-Mahrez

https://www.whoscored.com/Players/73084/Show/Kevin-De-Bruyne

 

Özil på sitt beste offensivt er nok bedre enn Ziyech, men Mesut blir 32 i år og begynner å bli gammel. Selv om Arteta skulle klare å tyne en 1-3 år ut av ham på toppnivå må man også tenke litt langsiktig. Ziyech er i tillegg en spiller jeg ser for meg kan forsterke oss med en gang. 

Smith-Rowe er ikke helt der, og det er vanskelig å si om han kommer seg opp på et slikt nivå noensinne.

Ziyech skal også ha uttalt at Arsenal og Barcelona er drømmeklubbene hans(å spille for). 

Overmars skal ha foreslått for oss å hente Ziyech i sommer fordi han mener han allerede er bedre enn Özil. Og han er nok i det minste en mer komplett spiller, om enn ikke like ekstrem. 

 

Link to comment
Share on other sites

Så litt av Ziyech ifjor. Spennende spiller som jeg tror har ozil som idol? Fått inn han mens Ozil fremdeles er her kunne vært no. Men regner med han ikke blir billig? Og det er vel ikke offensivt skoen trykker for tiden. Greit kjøp om det ikke går på bekostning av defensive fibre.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra ryktene så er det mye som taler for at både Nketiah (som er tilbake etter et lån i Leeds) og Smith-Rowe i nær fremtid (kanskje allerede denne uken) på nytt drar på lån til klubber i England eventuelt Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Polljen said:

Mavropanos skal være på vei til Nurnberg på lån. I følge engelsk media så skal han ha en medisinsk test i morgen (mandag).

Da får vi se om han kan få fart på karrieren  i Bundessliga for han har vel ikke akkurat markert seg i Arsenal. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Da får vi se om han kan få fart på karrieren  i Bundessliga for han har vel ikke akkurat markert seg i Arsenal. 

Dessverre slitt ekstremt mye med skader. Han virket som et enormt talent når han først kom til oss (ble blant annet ikke lånt ut fordi han var så imponerende på trening osv), men etter det kom skadene og han har aldri fått spilt mer enn et par kamper før han har blitt skadet igjen.

Håper han holder seg skadefri og får 10-15 kamper, så får vi se hva slags nivå han er på til sommeren igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at vi har blitt snytt for poeng, og den verste avgjørelsene sett fra mitt ståsted er de to poengene VAR ranet fra oss da vi møtte CP hjemme. 

Når det gjelder den angivelige "korrekte" tabellen i linken over, så antar jeg at vurderingene der beror på en persons subjektive vurdering av dommeravjørelser, så jeg tar den med den lille klypen ....... 

Link to comment
Share on other sites

Var eller ikke var. Hva trengs av spillerkjøp framover. Jeg mener at når vi skal spille PEP fotball så trenger vi en bedre ballspillende stopper og en bedre høyreback. Bellerin har jeg mista trua på samt at Ain.niles ikke har gjort seg bort men vi trenger bedre dekning der. Har Øzil hadde litt av tempoet til Kevin de Br så ville jeg satset på han i en offensiv rolle. Øzil kommer aldri tilbake på det nivået han var men 1 sesong maks kan vi få fra han. Tempo er blitt superviktig i dagens fotball og den tiden med 15 assist får vi ikke lengre fra tyskeren

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gunners68 said:

Finnes garantert bedre spillere en Stones - like garantert som det finnes bedre midtstoppere en Holding , Mustafi , Sokratis og Luiz.

Det hersker det liten tvil om, selv om Sokratis og Luiz har fått en ny vår under Arteta. Vi kan vel uansett forvente lite aktivitet i januar. Raul er visst ike fan av å handle i denne måneden. 

Link to comment
Share on other sites

On 1/14/2020 at 3:05 PM, Verminator5 said:

Det hersker det liten tvil om, selv om Sokratis og Luiz har fått en ny vår under Arteta. Vi kan vel uansett forvente lite aktivitet i januar. Raul er visst ike fan av å handle i denne måneden. 

Ny vår? :) spilt 5 kamper. Om de har fått en ny vår under Arteta det finner vi ut når februar er ferdig. Til nå forbedring.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...