Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

Vi trenger midtbanespiller og vi trenger SJEFEN i forsvaret og det er ingen av de som er der nå. De kan forhåpentligvis spille bedre en de har vist lenge med rette drillingen , men vi trenger vel ikke flere påminnelser om hvor mye rot de er i stand til å stelle til bak der.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi må selvfølgelig få inn en av høy kaliber og det er jo sommervinduet som er det beste markedet. Håper Arteta tar med seg noe fra City og forteller ledelsen hvem han vil ha og kjøper han på direkten når vinduet åpner. Ikke prøver seg på noe fra Wenger regimet hvor de sitter på gjerdet og venter på billigsalg . Skal vi ha spillere av klasse så må vi betale for det og det satt Arteta og fulgte på nært hold i City. Vi behøver ikke å bli en kjøpeklubb av den grunn. 

Hadde kanskje vært ok med en pre -season hvor alle var på plass i klubben for en gangs skyld.

Edited by Gunners68
Link to comment
Share on other sites

Definisjonen av hva som er en "kjøpeklubb" vil selvsagt være svært subjektiv. 

Min definisjon av begrepet "kjøpeklubb" er en klubb som i all hovedsak baserer seg på å bygge stallen på å kjøpe (dyre) etablerte spillere/"stjerner'. Alle klubber kjøper spillere i varierende grad, noen kjøper rimelige unge spillere som de utvikler for videresalg, andre satser på en god miks. 

Det er i den siste gruppen jeg plasserer Arsenal, der klubben nå har en god miks av unge talenter som de utvikler, samt etablerte spillere av varierende kvalitet. 

Jeg er godt fornøyd med den unge delen av stallen og vi har også noen "stjernespillere" i laget. Dessverre så har vi litt for mange "middelmådige" spillere som vi trenger å oppgradere. 

Link to comment
Share on other sites

Det er timer til overgangsvinduet i januar åpner. Normalt så bruker det å være lite Arsenalaktivitet i dette vinduet og når det skjer noe så er det gjerne noe litt "panisk" mot slutten av vinduet grunnet skader på nøkkelpersonell.

Jeg forventer ikke at det skal skje så mye i dette vinduet, men det er likevel noen store spørsmålstegn som kan føre til at det potensielt kan bli litt mer aktivitet litt tidligere i vinduet enn normalt.

Med ny sportslig ledelse som ønsker å sette sitt preg på laget, med spillere som ønsker seg bort og med lagdeler der vi sliter med kvaliteten så er det ikke umulig at det kan bli litt mer aktivitet.

Spillere som potensielt kan være på vei ut i vinduet:
Aubameyang. Han har atten måneder igjen på kontrakten. Han skal ha gitt beskjed til klubben om at ny kontrakt er uaktuelt og han ønsker seg til en klubb der han kan vinne trofeer. Han har også passert en alder på 30 år og normalt så vil det tilsi at en spiller er i sin siste del av karrieren. Alt dette tatt i betraktning så er jeg overbevist om at Auba forlater Arsenal, om ikke i januar så i alle fall til sommeren. Jeg liker spilleren Aubameyang, jeg ville ikke ha noe i mot at han ble værende, men får Arsenal et godt bud nå i januar så sier jeg SELG. I den oppbyggingsfasen Arsenal må må inn i så har vi godt med offensive talenter i laget som kan ta over etter Aubameyang.

Xhaka. En spiller som ofte har "splittet" fansen, en spiller som har fått mye tyn, men som med den rette veiledingen kan gjøre en god jobb for oss. Ryktene sier at Xhakas management skal være "enige" med Herta Berlin om en potensiell overgang. Det går også rykter om at Arsenal er på utkikk etter en erstatter for Xhaka. Hvis vi får inn en reell erstatter for Xhaka i januarvinduet, så motsetter jeg meg ikke et salg.

Özil. Dette er en spiller som det er stor uenighet om blant fansen. Ryktene om has avgang har vært mange, både til Tyrkisk fotball og til MLS. Ryktene har dog stilnet litt etter at han har gjort en god figur under Arteta sin ledelse. Slik jeg ser det så er Özil "usalgbar", grunnet hans gode lønnsbetingelser, et utlån eller et salg vil sannsynligvis medføre at Arsenal uansett vil måtte dekke en stor grad av Özil sin lønn i en ny klubb. Jeg har vært tilhenger av et salg av Özil, det legger jeg ikke skjul på, men har endret litt mening. Med en sannsynlig lav salgssum for vår 31 år gamle midtbanespiller og med utsikter til at et salg/utlån ikke vil redusere lønnsbudsjettet så veldig mye, så ønsker jeg å se hvilket potensiale Arteta kan få ut av Özil. Et eventuelt salg/utlån kan i første omgang utsettes til sommeren.

Mustafi. Han har lenge vært et salgsobjekt og er det vel fremdeles. Om det finnes kjøpere er mer usikkert.

Spillere inn:

Jeg har ikke så mange konkrete navn på ønskelisten, men jeg ønsker meg en midtstopper (såkalt "klassestopper"), en defensiv midtbanespiller (en såkalt "klasse-DM) og kanskje også en høyreback. Den siste er litt mer usikker, men vi trenger nok et alternativ til Bellerin).

Skal jeg prøve å tippe så er det mest sannsynlig at det kommer inn en stopper (om det blir av typen "klasse" er jeg mer usikker på). Hvis Xhaka drar så tror jeg også at det kommer inn en midtbanespiller, men kanskje ikke den DM'en som jeg har ytret et ønske om. Jeg forventer ikke inn noen offensiv spiller inn. selv om Auba skulle forsvinne,

 

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel om vi får noe bud på Mustafi. Var ingen bud på ham i siste vindu heller. Xhaka kan i selge. Må være fult mulig å erstatte ham med en som er raskere og mer mobil , samt mer presis med pasningene. 

Auba scorer målene våre , men vil han ikke mer så selg når vi kan få mest for ham

Øzil er mitt ankepunkt. Syntes ikke han har vært dårlig i senere tid , men ikke noe mer spesiell en andre på laget. Mot Chelsea stod han frem sånn som mange av hans kritikere ønsker å se ham. Det var sjelden kost fra ham dessverre. Kan Arteta få han til å fremstå slik han var mot Chelsea så må vi helt klart beholde ham. Han kan åpenbart hvis han vil. Kan ikke skjønne noe annet en at han må ta til seg superlativene som kom frem etter kampen søndag. Det har blitt mye kritikk , men la oss håpe at siste kamp var et vendepunkt for Øzil.

 

Link to comment
Share on other sites

Drømmescenario for januar er for min del følgende:

Få inn en midtstopper som egentlig var tiltenkt sommervinduet hvis det er mulig. Denne spilleren er ifølge ryktene Dayot Upamencano.

Selg Xhaka. Få inn en erstatter for han (hvem det skal være er vanskelig å si, men det burde være en mer mobil spiller enn Xhaka som samtidig klarer å beholde ballen under press. Eventuelt kunne dette vært en intern løsning, men vet ikke om vi kan tillate oss å stole på Niles, Willock etc. Dani Ceballos hadde jeg troen på at kunne spille denne rollen, men under Emery fikk vi aldri se han i skikkelig go' form. Her får vi se hva Arteta ønsker/planlegger. I mine øyne burde det kun være en mulighet hvis vi får beholde Ceballos på permanent basis (og han holder nivået).

Leno
Niles - Upamencano - Luiz - Kolasinac
Torreira - Ceballos/NY
Pepe - Özil - Nelson
Aubameyang

Brukbart lag med spillere som Bellerin, Sokratis, Willock, Martinelli og Lacazette i bakhånd..

Link to comment
Share on other sites

Midtstopper:
Upamencano kan være eit godt kjøp dersom han held seg skadefri, samtidig kan me hente Saliba.

Erstatter for Xhaka:
Szoboszlai på Red Bull Salzburg er ung og talentfull, truleg like god som Xhaka.

Erstatter for Aubameyang:
Dersom ryktene om at Man City ønsker å selge Jesus stemmer, så kan han være eit godt alternativ i front.

Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2019 at 5:41 PM, gunnersfan said:

Midtstopper:
Upamencano kan være eit godt kjøp dersom han held seg skadefri, samtidig kan me hente Saliba.

Erstatter for Xhaka:
Szoboszlai på Red Bull Salzburg er ung og talentfull, truleg like god som Xhaka.

Erstatter for Aubameyang:
Dersom ryktene om at Man City ønsker å selge Jesus stemmer, så kan han være eit godt alternativ i front.

Vi kan ikke hente Saliba. Han er i klubben fram til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, elx said:

Vi kan ikke hente Saliba. Han er i klubben fram til sommeren.

Alt er mulig.  En låneavtale kan brytes hvis begge klubbene kommer til enighet om dette. Når det er sagt så ser jeg ikke Saliba som løsningen nå i januar. Selv om "låneklubben" skulle gå med på å la han gå nå i januar så har Saliba slitt med skader denne sesongen og fått relativt lite spilletid. Et annet moment som gjør Saliba uaktuell sett fra mitt ståsted er at det vi trenger nå er en stopper som har erfaring nok til å gå rett inn i forsvarsrekka fra første dag og som kan stå fram som en leder. Det er godt mulig at mitt ønske er utopi, men ................

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder de spillerne som er ryktet ut så har det kommet kommentarer som i alle fall i utgangspunktet kan tyde på at en avgang ikke kommer til å skje i januar.

I kommentarer til fransk media så spiller Aubameyang ned ryktene og skylder på britisk media som skriver "hva som helst". Auba sier i denne sammenheng at han på dette tidspunktet er 100% opptatt av Arsenal. Jeg kan legge til for egen regning at jeg fremdeles forventer at Auba forsvinner til sommeren, da jeg antar at klubben gjør som lovet og setter hardt mot hardt ovenfor spillere som ikke forlenger sine kontrakter innen det er 12 måneder igjen av nåværende kontrakt.

Når deg gjelder Xhaka så skal Arteta ha fått forsikringer fra spilleren selv om at han blir værende i Arsenal.

En spiller som ikke er nevnt er Nketiah som har vært på utlån i Leeds og utlånet der blir nå avsluttet og Nketiah returnerer til Arsenal. Arteta skal sammen med Sanllehi og Edu vurdere Nketiah sin framtid, om de satser på et nytt utlån eller om spilleren skal bli i Arsenal og kjempe om plass. Fra mitt ståsted så er vel et nytt utlån det beste, med unge spillere som Martinelli, Saka og Nelson i troppen så tviler jeg på at Nketiah vil kunne få mye spilletid denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Vi trenger ingen nye spillere i dette vinduet. Det er ikke noe galt med troppen vår, den er imponerende, men vi har ikke fungert som et lag. Nå begynner de å framstå som en enhet og vi bør konsentrere oss om å få de enda mer sammensveiset. Det gjøres ikke ved kjøp og salg.

Jeg er uberoptimist, selv til meg å være, for siste del av sesongen. Topp-fire er helt klart innen rekkevidde og vi har en fair sjanse til å vinne EL.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tapapa said:

Vi trenger ingen nye spillere i dette vinduet. Det er ikke noe galt med troppen vår, den er imponerende, men vi har ikke fungert som et lag. Nå begynner de å framstå som en enhet og vi bør konsentrere oss om å få de enda mer sammensveiset. Det gjøres ikke ved kjøp og salg.

Jeg er uberoptimist, selv til meg å være, for siste del av sesongen. Topp-fire er helt klart innen rekkevidde og vi har en fair sjanse til å vinne EL.

 

 

Ja du og din "broder" er, og har lenge vært, virkelige "Überoptimister". Du har rett i at det å få en tropp sammensveiset er en særdeles viktig faktor for å få et lag til å fremstå som en god enhet, og jeg skal innrømme at alt ikke kan fikses ved kjøp og salg. Men faren ved å være slike overnaturlige optimister er at man lett kan se seg blind på grunnleggende mangler i troppen. Enda farligere er det hvis en slik optimisme kommer ut av prestasjonen i en enkelt (eller noe ytterst få) kamp(er).

Når en vurderer et behov for forsterkninger så er det selvsagt viktig hva som er utgangspunktet for en slik vurdering. Jeg er helt enig i at det er null behov for forsterkninger denne sesongen hvis målet er å holde seg i PL og at ambisjonene utover det er heller små. Hvis målet derimot er å prøve å komme seg til neste sesongs CL enten via topp fire i PL (som pr nå ser veldig vanskelig ut) eller via å vinne EL som er ørlite mer sannsynlig, så er det farlig å være så skråsikker på at behovet for å forsterke troppen er lik null.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Polljen said:

Ja du og din "broder" er, og har lenge vært, virkelige "Überoptimister". Du har rett i at det å få en tropp sammensveiset er en særdeles viktig faktor for å få et lag til å fremstå som en god enhet, og jeg skal innrømme at alt ikke kan fikses ved kjøp og salg. Men faren ved å være slike overnaturlige optimister er at man lett kan se seg blind på grunnleggende mangler i troppen. Enda farligere er det hvis en slik optimisme kommer ut av prestasjonen i en enkelt (eller noe ytterst få) kamp(er). 

Når en vurderer et behov for forsterkninger så er det selvsagt viktig hva som er utgangspunktet for en slik vurdering. Jeg er helt enig i at det er null behov for forsterkninger denne sesongen hvis målet er å holde seg i PL og at ambisjonene utover det er heller små. Hvis målet derimot er å prøve å komme seg til neste sesongs CL enten via topp fire i PL (som pr nå ser veldig vanskelig ut) eller via å vinne EL som er ørlite mer sannsynlig, så er det farlig å være så skråsikker på at behovet for å forsterke troppen er lik null.

Jeg tror du tar feil. Jeg ønsker ingen ut og ingen inn nå og tror virkelig vi kommer oss til CL neste sesong. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Tapapa said:

Jeg tror du tar feil. Jeg ønsker ingen ut og ingen inn nå og tror virkelig vi kommer oss til CL neste sesong. 

beundringsverdig optimisme! ;) jeg er litt mer nøktern. Ja, pila peker endelig den riktige veien. Artetas prosjekt synes å kunne fungere, og han har på snaue to uker klart å adressere lagets svakheter bedre enn forgjengerne klarte på flere år! Men ethvert lag trenger tid, og det er noen svakheter i troppen. Selv om de defensive problemene kanskje primært har skyldes manglende organisering, gir alle skadene en stor utfordring på kort sikt. Dessuten er Xhaka for dårlig når det kommer til stykket. De må få en ny sjef på midtbanen. Avstanden til CL-plass er ikke så lang, og fullt mulig å tette, men jeg vil nok se en mer varig positiv trend før jeg tar av..! ;) 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, piscator said:

beundringsverdig optimisme! ;) jeg er litt mer nøktern. Ja, pila peker endelig den riktige veien. Artetas prosjekt synes å kunne fungere, og han har på snaue to uker klart å adressere lagets svakheter bedre enn forgjengerne klarte på flere år! Men ethvert lag trenger tid, og det er noen svakheter i troppen. Selv om de defensive problemene kanskje primært har skyldes manglende organisering, gir alle skadene en stor utfordring på kort sikt. Dessuten er Xhaka for dårlig når det kommer til stykket. De må få en ny sjef på midtbanen. Avstanden til CL-plass er ikke så lang, og fullt mulig å tette, men jeg vil nok se en mer varig positiv trend før jeg tar av..! ;)  

Mht til Xhaka, så blir vi neppe enige noensinne. I mine øyne er han en nøkkelspiller for oss og slik vi spiller nå, så kler det han perfekt. Både han og Torreira var glitrende mot Manu.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sett flere slike kamper som i går over en del år. Ser ikke mange av de i løpet av en sesong - knapt en eller to. Vi har hatt en opptur i flere kamper nå.  La oss få se flere kamper før vi geni erklærer Sokratis , Mustafi , Luiz , Xhaka & Co . Garantert flere spillere som kan løfte seg flere hakk under Arteta og hvis det skjer så er det gledelig. 

Men, ved skader er vi sårbare så det er bare til å finne forsterkninger. Ser ingen grunn til at vi skal spare penger for Kroenke. Vi har spart nok penger for han.

 

Link to comment
Share on other sites

Spare og spare, jeg aksepterer at det er klare økonomiske begrensninger i denne klubben, de som eventuelt måtte tro at Kroenke bruker av "egne penger" (da mener jeg fra utenfor Arsenal-konsernet) for å finansiere spillerkjøp lever i en litt utopisk verden. Kjøp av spillere må helt eller delvis finansieres med salg av spillere som er i klubben, dessverre så er det et begrenset antall spillere som vil kunne tilføre klubben store nok midler. Det er derfor ekstra viktig å ha gode folk i systemet som har kunnskapen og kjennskapen til å finne gode kjøp som ikke koster skjorta.

Denne klubben har i utgangspunktet et fantastisk grunnlag til å drive godt økonomisk, dessverre så har en naivitet til Kroenke, Gazidis og også Wenger ført til at troppen (og økonomien) har blitt "utarmet" over flere år. Naiviteten har ført til at det har blitt betalt for mye for middels gode spillere, klubben har på langt nær klart å utnytte det økonomiske potensialet når det gjelder spillere som har forsvunnet fra klubben. Forhåpentligvis så har vi nå fått et regime ledet at Sanllehi og Edu som tar tak i akkurat dette.

Jeg har alltid vært av den mening at klubben skal drives etter sunne økonomiske prinsipper og jeg har vært klar på at penger til kjøp skal komme fra klubbens egne inntekter og ikke fra en eiers personlige lommebok, disse prinsippene står jeg fremdeles helt og fullt bak. Men fraværet av CL-spill har klart svekket klubben rent økonomisk og slik jeg ser det så er det nødvendig å bruke penger for å tjene penger og i unntakstilfeller og innenfor rimelighetens rammer så kan det være perioder der det kan være nødvendig å bruke mer enn det man tjener.

Jeg er enig med Tapapa i at Xhaka og Torreira gjør en kjempekamp mot United og at Xhaka har klart gode sider ved seg som fotballspiller, men han har også tidligere hatt slike gode kamper for så å være regelrett "rævva" i påfølgende kamper. Jeg sier ikke at Xhaka skal selges, det jeg sier er at det er få spillere i Arsenal som ikke kan selges hvis de midlene som blir tilført fører til kjøp som på sikt medfører en styrking av laget som helhet.

På den ene siden så beundrer jeg den optimismen du kommer med Tapapa når det gjelder Arsenal og det spillermateriellet vi disponerer, og jeg det hadde vært en stor glede om du får rett og min skepsis til stallen blir fullstendig tilbakevist i praksis nå utover sesongen. Mitt problem er at jeg har levd med dette kritiske blikket på Arsenals stall og Arsenals styrende organer/personer det siste tiåret (bortimot) og det skal mer enn en tre gode omganger under en ny hovedtrener til å snu min inngrodde skepsis. Jeg prøver så godt jeg kan i perioder å være optimist, får så å få en knyttneve i magen når jeg opplever Arsenal på banen, så det skal mer til å snu mitt syn på den klubben jeg har fulgt i snart femti år. 
Jeg håper jeg ikke har vært en jojo-supporter som er høyt oppe etter den ene kampen og langt nede etter den andre, og derfor så blir jeg litt skeptisk når jeg får inntrykk av at noen "friskmelder" laget/klubben etter en god kamp som førte til seier (som etterfulgte en kamp med god og en dårlig omgang som endte med tap).

Bare for å være klar når det gjelder mitt forhold til kjøp av spillere i dette vinduet så har ikke jeg et ønske om å bruke masse penger på mange spillere, men jeg mener særdeles oppriktig at det er ett par posisjoner der vi trenger å styrke stallen hvis vi skal få det beste ut av dette laget i tiden fremover.
Ja, jeg har fått et uventet meget positivt inntrykk av det Arteta har tilført dette laget etter så kort tid, og jeg håper (nærmest forventer) at han skal få enda mer ut av de spillerne vi har, men det å slå det svakeste Unitedlaget som har eksistert på mange år er ikke en god nok målestokk hvis vårt ønske er at Arsenal på nytt skal bli en storklubb.

Jeg er realist så jeg har små forhåpninger til at mine håp skal bli oppfylt i dette overgangsvinduet, men jeg kan ikke gjøre noe annet enn å håpe..............

PS!! Jeg beklager at det nok en gang ble ett for langt foredrag som ble levert fra mitt tastatur!

Link to comment
Share on other sites

@Tapapa

Hvor mye har jeg egentlig snudd?

Når det gjelder Holding så har mine meninger virkelig vært jojo-aktige. Han har i perioder gledet meg og i perioder skuffet meg.Han hadde en brukbar første sesong, en absolutt elendig andre sesong, en fantastisk tredje sesong (frem til skaden) og etter skaden så er jeg usikker på hva jeg mener om Holding men det han viste pre-skaden gjør at jeg har et håp og derfor har jeg nok fremsnakket Holding.

Når det gjelder Chambers så kan jeg ikke se at jeg har skiftet noen som helst mening, jeg har fremdeles mine tvil om at han er god nok for en toppklubb i PL.

Det som kan ha gitt ett inntrykk av et meningskifte fra min side er at jeg er så skeptisk til hele vår stall av midtstoppere at det er sikkert slik at jeg har skrevet innlegg som gjør at jeg gjerne ville sett både Holding og Chambers i midtforsvaret fremfor Sokratis og Luiz. Men som sagt dette er ikke fordi jeg har skiftet mening om kapasiteten til de nevnte herrer, kun at jeg i gitte tilfeller foretrekker de ut fra hva vi har tilgjengelig. Når det gjelder de to nevnte spillerne og fremtiden så har jeg større tro på Holding enn på Chambers. 

Når det gjelder AMN så kan jeg ikke erindre at jeg har uttalt noe som skulle tilsi hverken manglende tiltro til hans evner eller det motsatte. AMN er en spiller jeg gjerne vil ha i klubben, ikke fordi jeg anser han som et klart førstevalg, men fordi han er en meget anvendelig spillertype som de fleste klubber trenger.

Du nevner Xhaka, en spiller som jeg hadde stor tiltro til når han kom, men det han har vist at det er vanskelig å bli klok på. I en riktig rolle så kan han nok gjøre en bra jobb, dessverre etter min mening så brukte både Wenger og Emery han feil (og det er ikke Xhaka sin feil) Ljungberg og Arteta brukte/bruker han på en bedre måte. Men de hisides tabbene han gjør av og til er det opp til han selv å luke bort. Jeg har ikke noe "behov" for å selge Xhaka, men skulle Arteta finne en spiller som kan dekke rollen på en bedre måte så sier jeg bare "god tur" til Xhaka.

Når det gjelder midtbanen så er jeg spent på å få se hva Arteta kan få ut av et partnerskap med Torreira og Ceballos på midtbanen, jeg klarer ikke å bestemme meg for om dette vil kunne bli et bra eller et dårlig partnerskap, men jeg vil gjerne få sett hva de kan levere sammen.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Tapapa said:

Mht til Xhaka, så blir vi neppe enige noensinne. I mine øyne er han en nøkkelspiller for oss og slik vi spiller nå, så kler det han perfekt. Både han og Torreira var glitrende mot Manu.

Xhaka hadde en god kamp mot Manu, og han gjør mye bra. Men han har også noen kritiske svakheter. Gjennom dårlige taktiske valg, og direkte elendige pasninger og involveringer har han skapt mange sjanser for motstanderne, sånn sett er han en løs kanon på dekk. I tillegg er han for treg, og pasningskvaliteten offensivt er heller ikke bra nok. Han er ikke den playmakeren vi håpet på. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, piscator said:

Xhaka hadde en god kamp mot Manu, og han gjør mye bra. Men han har også noen kritiske svakheter. Gjennom dårlige taktiske valg, og direkte elendige pasninger og involveringer har han skapt mange sjanser for motstanderne, sånn sett er han en løs kanon på dekk. I tillegg er han for treg, og pasningskvaliteten offensivt er heller ikke bra nok. Han er ikke den playmakeren vi håpet på. 

Spot on det som er skrevet over her. Håper Arteta vil gå for en løsning som gjør at vi signerer en som leverer bedre en Xhaka. Det er ikke nok med en stor kamp her og der. 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at det er en uenighet her både når det gjelder kvaliteten på våre midtstoppere både som enkeltspillere og som en enhet, men uavhengig av om man er blant skeptikerne (som undertegnede) eller blant de som har større tro på våre midtstoppere, så kan det vel ikke være noen stor tvil om at det faktum at Callum Chambers sannsynligvis ikke er tilbake på banen før godt ut i den neste fotballsesongen gjør at denne lagdelen bør (re)vurderes i dette vinduet.

Vi har nå gått fra seks til fem tilgjengelige alternativer på stopperplass og med den skaderisikoen som eksisterer og ikke minst det faktum at gule kort utover sesongen garantert vil gi noen suspensjoner når vi går inn i sesongens siste måneder, så er behovet for en stopper enda større nå enn det har var før nyttår.

Av de fem vi har tilgjengelige så er det tre som utpeker seg (Sokratis, Luiz og Holding), vårt nåværende fjerdevalg Mustafi er særdeles variabel og vårt femtevalg Mavropanos er en backup som jeg ikke stoler på. 

Når et eventuelt kjøp/lån av stopper skal vurderes så bør man også ha i tankene at Saliba kommer til klubben kommende sommer etter utlånet i St. Etienne. Saliba har dessverre vært mye skadet både i starten og slutten av høstsesongen og har vel kun spilt fem-seks kamper for den franske klubben i den perioden.

Så til ryktene og aktuelle kandidater. Jeg tar kun med noen få av alle de mange kandidatene som ryktes ute på verdensveven.
Upamecano var ryktet i romjulen, men Leipzig ønsker ikke å gi slipp på han og skulle Arsenal velge å gå for han så blir det ett kostbart kjøp, sannsynligvis så kostbart at han nok er uaktuell for Arsenal.
Natan Ake har også blitt ryktet. Da han gikk fra Chelsea til Bournemouth så skal de ha fått inn en gjenkjøpsavtale på rundt £40mill, og det ryktes at Chelsea vurderer å bruke denne, noe som sannsynligvis gjør Ake uaktuell for Arsenal.
Jerome Boateng skal visst nok være en spiller som Bayern ønsker å selge. Boateng har spilt relativt mange kamper for Bayern denne sesongen og ryktet salgsum skal være rundt €15mill, det skal også sies at andre rykter kommer med en salgssum som er mye lavere (nær null) så lenge en kjøpende klubb tar over de relativt gode lønnsbetingelsene han nå har i Bayern. Problemet med Boateng er kanskje først og fremst alderen, han fylte 31 år sist september.

Jeg skal ikke komme med så mange engen meninger om aktuelle kandidater, jeg vil bare repetere at behovet for en stopper nå er enda større etter Chambers sin skade.
Aller helst vil jeg ha inn en god (ikke nødvendigvis dyr) stopper som skal være et klart førstevalg i flere sesonger fremover, alternativt så ser jeg for meg en mer "voksen" stopper (f.eks. Boateng), men da helst på lån ut sesongen slik at en revurdering av stopperstallen kan bli foretatt ved sesongslutt.
 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Vi får se det an litt tenker jeg. Men , det er relativt lenge siden mange av disse midtstopperne  beviste for meg at de ikke vil holde mål på øverste nivå. Mavropanos viser seg vel kun å være til bruk i ligacupen og kanskje en og annen kamp i EL. Chambers er ute med en relativt alvorlig skade så vi får se hva som skjer med han når han kommer tilbake. Vil Holding komme tilbake til der hvor han var før det langvarige avbruddet ? Får han tilbakeslag ?

Mustafi er Mustafi . Blir vel med han som et par andre vi aldri fikk solgt. Vi trenger ikke flere nedturer med han på banen.

Luiz og Sokratis har til tider vært elendige. De siste kampene har vært et løft for de. Blir spennende å se hvordan de funker sammen i de kommende kampene. Det er fult mulig at de kan blomstre under Arteta . Vi får se i de kommende kampene om dette utvikler seg til å bli enda bedre.

Vi har ropt etter en general i forsvaret siden før 2010. Det har vi aldri fått. Håper Arteta er mannen som gjør noe med det. Vi må få klasse spillere i forsvaret også.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...