Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

52 minutes ago, Ray1955 said:

hvis det medfører riktighet, spørs nå hvor villig Øzil er til å flytte til Quatar da.

I den nevnte artikkelen så står det skrevet: "The German was willing to listen to the offer, which would have seen him continue to take home a massive pay cheque" 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Øzil må bare selges. Ja er av og til 3 sist på ballen men nå har han vel 15 kamper uten assist. For lite tempo og med den lønna så håper jeg han er borte til sommeren. Selv Mcneil fra Burnley bidrar mer offensivt og han kan vi hente for under mndslønna til Mesut

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gunners77 said:

Skal vi bli bedre må vel vi bytte ut kroenke først.

Er Kroenke familien villig til å investere i sommer??. Vekk med daukjøtt og inn med klassespillere i mange ledd så greit , men først må vi kvitte oss med 10 stk. 

Vi må selge spillere som Eleny, Mkhitarjan, Øzil som ligger høyt på lønnslista først. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Gunners77 said:

Skal vi bli bedre må vel vi bytte ut kroenke først.

Jeg er ikke veldig glad i Kroenke selv. Han er sjarmerende som et askebeger, men jeg skjønner ikke at han er en dårlig eier. Han legger seg ikke, for det jeg kan skjønne, seg opp i daglig drift. Han tar ikke ut midler fra klubben, slik som the Glazers i United, og klubben har investert store midler i stallen.

Styret, ikke Kroenke, tok et dårlig avgjørelse da de ansatte Emery som erstatter for Wenger. Det har kostet oss dyrt så langt. 

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel flere i styret som mente at Wengers tid var over , men Kroenke la sin hånd over Wenger og han ble alt for lenge ved roret. Usmanov som det sikkert kan sies mye om ville satse mer penger , men Kroenke ville ikke det.

Når de sparket Wenger og ny manager skulle ansettes , så tar jeg det for gitt at Kroenke til slutt hadde et avgjørende ord om ansettelsen. Hvor mye Kroenke tar ut av klubben vet ikke jeg , men jeg tviler på at han eier og driver den klubben for moro skyld. Jeg antar at det er et ikke så ubetydelig økonomisk motiv  til stede.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Gunners68 said:

Nå var det vel flere i styret som mente at Wengers tid var over , men Kroenke la sin hånd over Wenger og han ble alt for lenge ved roret. Usmanov som det sikkert kan sies mye om ville satse mer penger , men Kroenke ville ikke det.

Når de sparket Wenger og ny manager skulle ansettes , så tar jeg det for gitt at Kroenke til slutt hadde et avgjørende ord om ansettelsen. Hvor mye Kroenke tar ut av klubben vet ikke jeg , men jeg tviler på at han eier og driver den klubben for moro skyld. Jeg antar at det er et ikke så ubetydelig økonomisk motiv  til stede. 

Slik jeg har forstått det, så har han tatt ut kroner null de siste årene. For en del år siden så kjøpte klubben tjenester av et annet av Kroenkes selskaper for £3 mill (hvis jeg ikke husker feil), som sikkert kan sees på som et uttak av penger. Utover det så har han vel ikke tatt ut penger. Han kjøpte neppe klubben for moro skyld, men klubben blir kanskje mer verdifull med årene og da øker hans formue. I motsetning til Glazers, som sliter med tap på andre prosjekter og som de trenger penger til, så har Kroenke bunnsolid økonomi. Han trenger altså ikke å ta ut utbytte fra oss.

Link to comment
Share on other sites

Dette har ikke jeg fasiten på Tapapa 🙂 Men , han leker nok ikke butikk. Det er for de rette folkene mye som er mulig med tall. Han er aldri tilstede på Emirates og han har vel en hensikt med å eie / drive klubben. Fotball interessert virker han ikke å være iallefall. Da er det vel andre ting som interesserer han mer 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et ambivalent forhold til Kroenke. Jeg er av samme oppfatning som Tapapa når det gjelder at Kroenke ikke ser ut til å være en eier som tapper klubben for penger. Samtidig så må jeg ta et lite forbehold om tiden etter at han tok konsernet Arsenal av børsen og informasjonsflyten ble mindre. Jeg har dog ingen grunn til å tro at han har hentet midler fra klubben etter at han ble eneeier. 

Når det gjelder Kroenke og midler til spillerkjøp så har jeg lenge vært klar på at jeg ikke er tilhenger av at en eier skal bruke private midler på spillerkjøp. Dette skal klubben finansiere selv. 

Mitt problem med Kroenke og tiden etter at han fikk flertallet av aksjene er at jeg tviler på at han "forstod" fotballverden utenfor USA. Det er stor forskjell på hvordan klubbidretter i Amerika og Europa fungerer.

Med manglende kunnskap, et styre som helt og holdent manglet fotballfaglige kvalifikasjoner, manglende ambisjoner utenom det å kvalifisere seg til CL (og de inntektene det medførte) samt en for stor og naiv tiltro til AW og Gazidis så startet den nedgangen vi nå er vitne til. 

Wenger var en gang et geni som etterhvert gikk seg fast i gammel storhet og satt alt for lenge i stolen. Gazidis viste seg etterhvert å ikke ha så mye å bidra med heller. 

Jeg våger å påstå at hvis Kroenke hadde sørget for at det styret han utnevnte, da han tok over, hadde en mer varierende sammensetning enn bare eldre menn fra bank- og forretningslivet så kunne  Wenger blitt utfordret (ikke nødvendigvis sparket) bort fra den sumpen han var på vei inn i og Arsenal anno 2020 ville ha vært en sterkere klubb. 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ben Elfen said:

En klubbeier har ikke lov til å bruke egne midler på spillerkjøp

Tror de fleste har fått med seg dette B.E. Vi har i en lang periode ligget langt oppe på alle mulige lister for inntekter til klubben. Spørsmålet er hvor alle penger har havnet og hvilke lån har vært tatt opp. Det er her mange stiller spørsmål ved amerikaneren og hvilke motiver han har for å eie klubben. Han er vel ikke akkurat kjent for å leke butikk.

Link to comment
Share on other sites

En klubbeier har ikke lenger lov til å spytte penger rett i i kassa nei. Men en klubbeier kan bruke ganske mange virkemiddler som faktisk sprøyter kapital inn i klubben og det helt lovlig etter rettningslinjene. Man kan feks gi rentefrie lån til sin egen organisasjon. Man kan sponse via datterselskaper ect. Flere av våre konkurenter benytter seg faktisk av slikt, så umulig er det ikke.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Marius- said:

En klubbeier har ikke lenger lov til å spytte penger rett i i kassa nei. Men en klubbeier kan bruke ganske mange virkemiddler som faktisk sprøyter kapital inn i klubben og det helt lovlig etter rettningslinjene. Man kan feks gi rentefrie lån til sin egen organisasjon. Man kan sponse via datterselskaper ect. Flere av våre konkurenter benytter seg faktisk av slikt, så umulig er det ikke.

City gjør jo dette. Det er helt klart. Og de etterforskes i huet og ræva for dette. Vi skal ikke være en gråsoneklubb.
Jeg har ikke noe spesielt sansen for Kroenke og er usikker på om han er rett person, men det baserer seg ikke på hvor mange kamper han ser eller hvor mye penger han "gråsone"spytter inn i klubben. Bare liker ikke fyren

Link to comment
Share on other sites

City etterforskes pga de har tøyd denne strikken vel langt ja. Men flere toppklubber opererer likt uten noe form for etterforskning. Det er totalt legitimt og akseptert. Meg bekjent gjør ikke eierne våre noe som helst slikt. De er ikke villige til å gi gratis lån til klubben blant annet. 

Link to comment
Share on other sites

Siste på rykte fronten nå er at Arteta planlegger en stor fornying av laget. Han skal være villig til å la Auba , Laca og Øzil gå til sommeren. Nye folk skal inn og det før EM. Han skal vite hvem han vil ha og vil kjøpe de før EM for å få de billigst mulig. Suksess i EM for disse og prisen går opp. 

Når var det vi gikk til pre season sist med fullt lag ? Kan ikke huske det en gang - sikkert på begynnelsen av 90 tallet .

Så var det det med rykter da 🙂 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ben Elfen said:

Nå er en overgang bekreftet og for en deilig overgang det er.
Premier League vises på Viaplay fra 2022-2028.

 

Ferdig med Tv2Sumo i alle fall.

Viasat eller TV2. Elendige kommentatorer og "eksperter" begge steder. Håpet er at fra august 2022 så er Arsenal tilbake i CL og det blir mulig å se alt som har med Arsenal å gjøre på en og samme plattform.

 

46 minutes ago, Gunners68 said:

Siste på rykte fronten nå er at Arteta planlegger en stor fornying av laget. Han skal være villig til å la Auba , Laca og Øzil gå til sommeren. Nye folk skal inn og det før EM. Han skal vite hvem han vil ha og vil kjøpe de før EM for å få de billigst mulig. Suksess i EM for disse og prisen går opp. 

Når var det vi gikk til pre season sist med fullt lag ? Kan ikke huske det en gang - sikkert på begynnelsen av 90 tallet .

Så var det det med rykter da 🙂 

Ja, det var akkurat det med rykter. Det er som regel lite pålitelige.

Men hvis vi ser bort fra den normale sannhetsgehalten til slike rykter så ser jeg en viss "logisk sannsynlighet" i dette.

Grunnlaget til disse ryktene bygger dog sannsynligvis på en viss vedtatt sannhet. Raul Sanllehi har vært klar på at spillere i utgangspunktet  ikke skal forbli i klubben når de går inn i sin siste sesong av kontrakten. Alternativene da er ny kontrakt eller at de blir solgt. Sannsynligvis så er der visse unntak for spillere som planlegger å legge opp etter at inneværende kontrakt utløper.
Spillere som Aubameyang, Özil, Sokratis, Mustafi og Luiz har kontrakter som går inn i sitt siste år kommende sommer. Lacazette har ett år ekstra på sin kontrakt.
Der jeg er mest usikker når det gjelder dette ryktet er om både Auba og Laca blir solgt i sommer. Jeg føler meg relativt sikker på at en av de forsvinner, mest sannsynlig er Auba. Men Hvis Aubameyang mot formodning skriver under på en ny kontrakt da anser jeg sjansen for at Lacazette blir solgt som betydelig større.
Men dette er bare synsing fra min side.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Arteta vet nok hva han vil. Han vet hvor skoen trykker . Har spilt for klubben og han ser nok hva som må gjøres for å heve nivået. Hvor mange som går og hvem som kommer blir spennende se. 

En rehabilitering av stallen  er nok på sin plass . Blir spennende å se hva de to siste kan tilføre forsvaret vårt.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Gunners68 said:

I dag ble det forøvrig bestemt at overgangs vinduet i England skal være åpent til 1 september. Resten av Europa har forholdt seg til 1 september , men ikke England. Nå skal det være likt over hele linjen.

Jeg kan forstå hvor for de gjør det, siden det igjen blir likt over hele fjøla, men personlig så foretrekker jeg den modellen som PL har prøvd de to siste sesongene der stallen er klar før sesongen sparkes i gang.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Polljen said:

Jeg kan forstå hvor for de gjør det, siden det igjen blir likt over hele fjøla, men personlig så foretrekker jeg den modellen som PL har prøvd de to siste sesongene der stallen er klar før sesongen sparkes i gang.

Jeg er enig i det. Når du mister en nøkkel spiller eller to helt i siste øyeblikk av vinduet så er du som manager i en håpløs situasjon. Sesongen er i gang og du får ikke gjort mye med situasjonen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Jeg er enig i det. Når du mister en nøkkel spiller eller to helt i siste øyeblikk av vinduet så er du som manager i en håpløs situasjon. Sesongen er i gang og du får ikke gjort mye med situasjonen. 

Det spørs hva du legger i begrepet "miste en nøkkelspiller i siste øyeblikk".

Det er to alternativer her, salg eller skade.

Når det gjelder salg så bør en klubb ha såpass orden i sysakene at salg av nøkkelspillere er uaktuelt i perioden fra det nasjonale vinduet stenger til det internasjonale vinduet stenger. Sist sommer så har jeg et inntrykk av (på generell basis) at det i hovedsak var "uønskede" spillere som ble solgt etter at det nasjonale vinduet stengte, derfor bør det å ha et kortere vindu ikke være ett problem.
Der jeg klart ser problemet er der en engelsk klubb var ute etter en konkret spiller i en europeisk klubb og selgende klubb ikke vil selge før en erstatter er klar, da er det en stor fordel å ha samme dato for når vinduet stenger.

Det andre problemet er hvis en engelsk klubb fikk skade på en viktig spiller de to tre ukene fra det engelske vinduet stengte til det europeiske vinduet stengte, det er da selvsagt lettere med en felles dato når vinduet stenger. Men for å være vanskelig så er problemet egentlig like stort hvis en slik skade oppstår dagen etter at (det felles) vinduet stenger.

Nå har engelske klubber prøvd seg på pre-season stenging og valgt å gå tilbake til "gamle vinduet" og det er jo greit det. 
Personlig så har jeg et håp  (dog sikker ganske urealistisk) om at alle de store ligaene i Europa kunne ha hatt en felles dato for sesongstart og at slutten på overgangsvinduet var tilpasset en slik sesongstart, for jeg mener at alt maset med overganger i ukene etter sesongstart kan være negativt for mange klubber.
Alle de "store" ligaene, med unntak av Bundesliga, har samme størrelse på ligaene (20 lag, bundesliga er 18 lag), så jeg sliter med å forstå hvorfor den engelske ligaen må starte en uke eller to før enkelte av de andre ligaene.
 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...