Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

Kun basert på YouTube og en kjapp googling:

Matviyenko er en venstrebent forsvarsspiller som kan bekle begge backene, samt spille som stopper. Virker som han har ok med fart, og er en uredd forsvarsspiller. 'Kun' 182 høy.

Synes det virker som at begge de to nevnte er spillere som er blitt 'headhunted' pga sine kvaliteter defensivt. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

David Ornstein som vel er en av de mer seriøse fotballjournalistene (dog ikke ufeilbarlig) skriver i dag på twitter:

Arsenal agree deal with Flamengo to sign 26y Spaniard Pablo Mari on loan + option to buy. Fulfils Arteta request for left-footed centre-back. #AFC could make 1 more loan signing before deadline. Indication is Mustafi has ankle sprain so not as serious as 1st feared
Link to comment
Share on other sites

Det som blir mest "spennende" for meg er om dette lånet av en spansk spiller blir mer suksessfylt enn de to foregående (Jeg er dog kanskje litt vel tidlig ute med å konkludere når det gjelder Ceballos).

Men siden det er snakk om en relativt ukjent spiller som tidligere ikke fikk noe særlig ut av sitt opphold i en annen engelsk toppklubb så synes det fornuftig med at det i utgangspunktet er et lån (med opsjon på kjøp). Jeg antar at et eventuelt overgangsbeløp, hvis Arsenal velger å benytte seg av opsjonen, allerede er avtalt.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen skal han være, men jeg personlig ser på dette som et lån og kun et lån. Selv er jeg fornøyd med hva midtforsvaret viser under Arteta og ser ingen grunn til å rokkere så mye ved det.
Luiz, Chambers, Sokratis og Mustafi har allerede tatt gode steg under Artetas ledelse og Holding kommer nok også sterkere tilbake. så på midtstopperplass synes jeg vi er gode nok. Med Mustafis skade og Chambers ute i lang tid så gir dette lånet en mening, men ser ikke for meg at han er bak Luiz, Sokratis og Mustafi i rangordenen.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Ben Elfen said:

Velkommen skal han være, men jeg personlig ser på dette som et lån og kun et lån. Selv er jeg fornøyd med hva midtforsvaret viser under Arteta og ser ingen grunn til å rokkere så mye ved det.
Luiz, Chambers, Sokratis og Mustafi har allerede tatt gode steg under Artetas ledelse og Holding kommer nok også sterkere tilbake. så på midtstopperplass synes jeg vi er gode nok. Med Mustafis skade og Chambers ute i lang tid så gir dette lånet en mening, men ser ikke for meg at han er bak Luiz, Sokratis og Mustafi i rangordenen.

Når det gjelder kvalitetene i forsvar så er vi nok fremdeles uenige, Ben Elfen, men det har vi kranglet nok om 😋.

Når deg gjelder hvor Mari havner i rangordenen så er jeg veldig usikker. Jeg er rett og slett veldig usikker på det meste rundt denne spilleren, men det skyldes helt og holdent mine manglende kunnskaper vedrørende vår nye spiller.

Men det er ett lite punkt i det du skriver som forvirrer en stakkars enkel sjel. Du skriver at du anser han kun som et lån og det tolker jeg som at du anser han kun som en midlertidig løsning. Samtidig så tror du ikke at han havner bak vår "faste" stoppere i rangordningen.

I utgangspunktet så frykter jeg at han kun kommer som en backup, og jeg er enig med deg at kun sett ut fra skadesituasjonen så gir dette lånet en mening. Men hvis han rent sportslig forsvarer en plass fremst i rangordenen, hvorfor skal vi da bare se på dette som et lån? (Eller er det en skrivefeil fra BE sin side og at meningen var å skrive at du ser for deg at han vil havne bak de nevnte spillerne i rangordenen?)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ben Elfen said:

Velkommen skal han være, men jeg personlig ser på dette som et lån og kun et lån. Selv er jeg fornøyd med hva midtforsvaret viser under Arteta og ser ingen grunn til å rokkere så mye ved det.
Luiz, Chambers, Sokratis og Mustafi har allerede tatt gode steg under Artetas ledelse og Holding kommer nok også sterkere tilbake. så på midtstopperplass synes jeg vi er gode nok. Med Mustafis skade og Chambers ute i lang tid så gir dette lånet en mening, men ser ikke for meg at han er bak Luiz, Sokratis og Mustafi i rangordenen.

Forsvaret blir faktisk ikke bedre at du i annethvert innlegg poengterer at du mener vi har mer enn gode nok forsvarere. Tror de få her inne har fått det med seg nå. Heldigvis mener nok neppe Arteta det samme, så da er jeg og nåværende manager mer på bølgelengde. Håper faktisk Mustafi, Holding, Chambers og Luiz alle forsvinner til sommeren og nytt kommer inn.

Nå ble heldigvis ikke Mustafi skadd alvorlig, og først av alt heldigvis fordi han da kan gjøre seg salgbar mot sommeren. Mannen er en vandrende katastrofe, uavhengig av en eller to kamper uten total hjerneblødning. Starter vi neste sesong med han som midtstopper blir jeg rasende.

Ellers ser jeg vi også snuser på høyreback i Soares fra Southampton. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Polljen said:

Når det gjelder kvalitetene i forsvar så er vi nok fremdeles uenige, Ben Elfen, men det har vi kranglet nok om 😋.

Når deg gjelder hvor Mari havner i rangordenen så er jeg veldig usikker. Jeg er rett og slett veldig usikker på det meste rundt denne spilleren, men det skyldes helt og holdent mine manglende kunnskaper vedrørende vår nye spiller.

Men det er ett lite punkt i det du skriver som forvirrer en stakkars enkel sjel. Du skriver at du anser han kun som et lån og det tolker jeg som at du anser han kun som en midlertidig løsning. Samtidig så tror du ikke at han havner bak vår "faste" stoppere i rangordningen.

I utgangspunktet så frykter jeg at han kun kommer som en backup, og jeg er enig med deg at kun sett ut fra skadesituasjonen så gir dette lånet en mening. Men hvis han rent sportslig forsvarer en plass fremst i rangordenen, hvorfor skal vi da bare se på dette som et lån? (Eller er det en skrivefeil fra BE sin side og at meningen var å skrive at du ser for deg at han vil havne bak de nevnte spillerne i rangordenen?)

Skrivefeil - mente at jeg ser for meg at han er bak ovennevnte

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Marius- said:

Forsvaret blir faktisk ikke bedre at du i annethvert innlegg poengterer at du mener vi har mer enn gode nok forsvarere. Tror de få her inne har fått det med seg nå. Heldigvis mener nok neppe Arteta det samme, så da er jeg og nåværende manager mer på bølgelengde. Håper faktisk Mustafi, Holding, Chambers og Luiz alle forsvinner til sommeren og nytt kommer inn.

Nå ble heldigvis ikke Mustafi skadd alvorlig, og først av alt heldigvis fordi han da kan gjøre seg salgbar mot sommeren. Mannen er en vandrende katastrofe, uavhengig av en eller to kamper uten total hjerneblødning. Starter vi neste sesong med han som midtstopper blir jeg rasende.

Ellers ser jeg vi også snuser på høyreback i Soares fra Southampton. 

Spot on Marius. Det er helt greit atter en gang at de aller fleste har hevet seg bra etter at Arteta ankom. Heldigvis for det . Vi har sett nok katastrofer i det defensive i lange tider.  Skal vi gå inn i fremtiden med topp 4 og CL som hovedmål  så må vi heve nivået. De er alle løse kanoner på dekk uansett hvordan de har spilt de siste 5 - 6 kampene. Det gjør ikke opp  for defensive problemer som vi har sett i lang tid.

Link to comment
Share on other sites

Da er en mann signert på lån og muligheter for Soares i tillegg som verminator5 viser til over her. Vi trenger nytt blod i laget - iallefall de som vi kan se på som forsterkninger. I skrivende stund ligger vi 40 poeng bak Liverpool. Bare det tilsier at vi trenger nye folk.

Det er ikke nok med en pep talk fra Arteta til å heve nivået på laget. Vist hjelper det med rette mann som leder , men vi trenger nye folk hvis vi skal bli et slagkraftig lag i toppen.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Gunners68 said:

Da er en mann signert på lån og muligheter for Soares i tillegg som verminator5 viser til over her. Vi trenger nytt blod i laget - iallefall de som vi kan se på som forsterkninger. I skrivende stund ligger vi 40 poeng bak Liverpool. Bare det tilsier at vi trenger nye folk.

Det er ikke nok med en pep talk fra Arteta til å heve nivået på laget. Vist hjelper det med rette mann som leder , men vi trenger nye folk hvis vi skal bli et slagkraftig lag i toppen.

Soares går nok inn som en reel utfordrer til Bellerin. Maint.Niles har ikke gjort seg bort men han har en arrogant og laidback holdning som neppe  Arteta elsker. Er nok et 3 valg

Edited by sas2002
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, bergkampje said:

Veldig overrasket over at vi har hentet to forsvarsspillere i dette vinduet, men sikkert smart mtp alle skadene vi har. Får håpe at både Mari og Soares kan gjøre et godt bidrag i halvåret de skal være hos oss

Han er skadet. Vi er virkelig gode på å skaffe oss backups for våre skadeutsatte spillere med spillere som er skadede. 

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare noen få timer til januarvinduet stenger og spørsmålet jeg stiller meg selv er om jeg er fornøyd med det som har skjedd i dette vinduet? Svaret er tvetydig og jeg sier egentlig både ja og nei.

For å starte med Nei-delen av svaret så er jeg nok en gang "skuffet" over at vi ikke har fått inn den "klasse-stopperen" jeg har etterlyst  i mange overgangsvinduer. Men skal jeg være realist så har jeg vel hele tiden forstått at det ikke kom til å skje i akkurat dette vinduet. Det var dog lov å håpe, og derav kommer "skuffelsen".

Så til Ja-delen av svaret, her er hvorfor: 
1. Med hensyn til skadeproblemene så har vi fått inn en nødvendig spiller i stopperrekka. Hvor vidt denne spilleren som jeg vet svært lite om gir oss kvalitet eller bare kvantitet får tiden vise, Jeg håper selvsagt at han har kvaliteter som gjør at han kan utfordre våre nåværende førstevalg.
2. Vi får inn en etterlengtet backup til Bellerin som er en dedikert høyre back. Jeg er ikke misfornøyd med AMN, men behovet for en spiller som normalt sett fyller denne rollen er viktig.
3. Selv om det sannsynligvis er økonomiske årsaker til at det i begge tilfellene i utgangspunktet er snakk om lån og ikke kjøp, så mener jeg dette er en riktig beslutning siden det gjelder spillere som jeg i utgangspunktet er noe usikker på. Vi har noen måneder til å se om de kan tilføre laget noe på sikt, hvis svaret er nei til det så står klubben mye friere til å se videre på spillermarkedet kommende sommer.

 

 

Ett par ord om det kommende "sommervinduet". Jeg frykter at Kroenke og sønn i utgangspunktet har et relativt magert budsjett kommende sommer og at mine ønsker om såkalte "klassespillere" inn i stor grad må finansieres av salg av en eller flere av våre bedre spillere. Med utgangspunkt i at han til sommeren går inn i sitt siste år av kontrakten så anser jeg Aubameyang som et meget sannsynlig salgsobjekt og kanskje den spilleren som kan innbringe mest midler til "kjøpskassa" kommende sommer. Özil, Sokratis, Mustafi og Luiz går også inn i siste år av sine kontrakter kommende sommer. Lacazette har kontrakt til sommeren 2022.
 

Link to comment
Share on other sites

Siden det er "Metro" som er kilden så må dette ryktet tas med den vanlige klypen..... 

Arsenal skal angivelig ha fått ett tilbud fra en klubb i Qatar som ønsket å kjøpe Mesut Özil. Arteta skal ha gitt salget grønt lys, men siden tilbudet kom så seint i vinduet at Arsenal ikke ville få tid til å hente en erstatter så ble salget stoppet av "hierarkiet" i klubben. Overgangssummen er ikke kjent, men Arsenal ville sluppet unna hele lønnspakken som Özil nå har. 

Personlig så tviler jeg på sannhetsgehalten i dette ryktet. Selv om klubben ikke ville ha kunnet kjøpt en erstatter i januarvinduet, så har vi unge alternativer i klubben som kunne fått en sjanse denne oppbyggingsvåren. En salgssum ville kommet godt med når vi kommer til det neste overgangsvinduet. 

Jeg vil presisere at jeg synes Özil har fungert bedre nå under Arteta, men han er ikke en spiller for fremtiden og hvis klubben virkelig fikk et tilbud der det ville fått midler inn, samtidig som de kunne spare en stor sum i lønnsbudsjettet, så var det etter min mening galskap å si nei. 

https://metro.co.uk/2020/02/01/mikel-arteta-agreed-deadline-day-sale-mesut-ozil-arsenal-bosses-pulled-plug-12167120/?ito=newsnow-feed

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Øzil har fått en opptur under Arteta , ingen tvil om det. Har ikke blitt så mange målene eller målgivende pasninger , men langt mer med i spillet en på lang tid. Noen lager poeng av hvor betydningsfull han er , da han dekker en del rom og løper mye. Helt greit  poeng det , for i en periode gjorde han ikke en dritt i det hele tatt.  Øzil har dessverre , for laget og han selv , aldri ofret seg mye i gjenvinning av ballen. Han er vaksinert mot å sette inn en takling. Dessverre. 

Dette har gjort at jeg personlig har vært mer tilhenger av å bruke spillere som gir mer på banen. Satt i går og måtte atter en gang se hvordan Liverpools spillere gir max for å ta ballen tilbake ved balltap. Det gjelder samtlige på laget - samtlige. Men , ikke  i Arsenal. Vi skal bare godta at vi har en utpå der som er " fritatt " for taklinger. Det er bedre å trekke seg unna en takling og heller  løpe sideveis og dekke litt rom. 

Hadde det ryktet om salg av Øzil vært sant så henger jeg meg med på Polljens vilje til å la ham gå og bruke sultne unggutter i denne oppbygningsfasen vi er inne i.

 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...