Jump to content

Tanker rundt overgangvinduet sommeren 2019 (og januar 2020)


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

6 minutes ago, Pirès#7 said:

Ville helt ærlig heller sett mikhi dra enn iwobi.. iwobi har i det minste mange gode kamper. Mikhi synes jeg er jevnt over ræva for tiden.

Enig. Det er fortsatt ikke for sent for Mkhi. Han kan bli solgt til lag utenfor PL. Skulle ikke forbause meg om Mkhi, Mustafi og Özil blir solgt enda. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Tapapa said:

Enig. Det er fortsatt ikke for sent for Mkhi. Han kan bli solgt til lag utenfor PL. Skulle ikke forbause meg om Mkhi, Mustafi og Özil blir solgt enda. 

 

Lest noen journalister i USA skrive litt om Ozil som mulig arvtaker for Rooney i DC, men det blir først i januar, når han drar. Virker ikke helt uvirkelig det egentlig.

 

Det er vel bare å krysse alt man har for at noen skulle finne på å ville betale for de to andre!!

Link to comment
Share on other sites

Er tydelig at med Raol og Edu ved roret så har de tatt grep med at spillere som ikke er gode nok selges og det ksn man ikke akkurat Wenger og Gazidis gjorde de siste 3-4 årene. Det er satt en ny kurs og det skaper entusiasme og det vil høres på Emirates framover. De siste årene har det vært bibliotekstemning på Emirates veldig ofte. Nu kjør vi gutter !

Link to comment
Share on other sites

Solgt for 52-55 mill og kjøpt for 138 mill eller sånt altså. 

Hektisk aktivitet og vi kom svært godt ut av det. Jeg gir dette overgangsvinduet terningkast 5,3. Øker til 6 dersom vi klarer å få Mikke og Mus ut til fornuftige summer. 

 

Gleder meg til sesongstart

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ben Elfen said:

Solgt for 52-55 mill og kjøpt for 138 mill eller sånt altså. 

Hektisk aktivitet og vi kom svært godt ut av det. Jeg gir dette overgangsvinduet terningkast 5,3. Øker til 6 dersom vi klarer å få Mikke og Mus ut til fornuftige summer. 

 

Gleder meg til sesongstart

Terningskastet mitt er som følger. På en finmasket skala fra 1-100 så vil jeg si at dette overgangsvinduet var godt over snittet. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tapapa said:

Terningskastet mitt er som følger. På en finmasket skala fra 1-100 så vil jeg si at dette overgangsvinduet var godt over snittet. 

Hvorfor kun «godt over snittet»? På terningkast 4-19 vil jeg gi det applaus

Link to comment
Share on other sites

Vi har vært mer aktiv i dette overgangs markedet en på lenge. Vi har kjøpt en med erfaring som begynner å nærme seg karriere  avslutning , en ung lovende som gikk rett på lån , angivelig en god back og en alle lovpriser i fra Frankrike. Det er iallefall positive vibber etter dette vinduet.

Gledelig at det også er påbegynt en opprydning i stallen. Kunne vi på sikt bli kvitt Elneny , Mikki og Mustafi så hjelper det godt på.

Link to comment
Share on other sites

veldig overrasket over at Luiz kom inn, han har erfaring, men er en litt løs kanon. Kan ikke være mye dårligere enn Mustafi i hvert fall... Det som er bra er at det skjer noe på transferfronten og ting er ikke så forutsigbart som det var under Wenger, han ble vel nesten pressa til å bruke noen penger de siste vinduene. Tror salget av Iwobi er greit, bare penger for en spiller som sjelden preger mange kamper på rad. Var en spiller som kom inn og kunne sette litt fart på ting, men altfor ustabil.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ben Elfen said:

Jeg skrev at han ikke er bedre enn en Mustafi i form og det står jeg ved. Man skal være ganske så enøyd om man ikke ser/forstår at tidligere tysk landslagsmidtstopper Mustafi faktisk er veldig god. Hans styrke er definitivt ikke når han blir satt opp i en mot en og 50/50 dueller. Svært få behersker det, Mustafi enda mindre enn andre. Sånn som vi har spilt i år har Forsvaret fått lite hjelp fra resten av laget og blitt satt i svært krevende situasjoner alt for ofte. 

Jeg tror ikke Luiz er så vanvittig mye bedre i tilsvarende situasjoner - likevel er han en spiller med selvtillit, med ledererfaring, samt får en ny start. Tenker det verdt å prøve. 

Det er så rett så rett Ben. Mustafi er ingen dårlig spiller når han blir brukt til det han er god til. De aller fleste spillere er mindre gode hvis de blir brukt feil. Mustafi er en duellspiller som må ha en spillende stopper ved sin side. Han skal ikke være en Rune Bratseth eller en Beckenbauer. Luiz er heller ingen "smart" spiller så jeg ser ikke hvordan disse to skal fungere sammen.

Jeg ser for meg at Mustafi går til Tyrkia i løpet av august nå som det har kommet en nesten tilsvarende spiller inn.

Jeg håper forøvrig at HM7 tar samme veien. Tyrkerne betaler godt og tempoet passer de to nevnte spillerne bedre enn PL. Vi trenger ingen dekning for HM7. De vi har er mer enn gode nok.

Link to comment
Share on other sites

Noen (litt for mange) ord om min vurdering av overgangsvinduet og det laget vi har til rådighet når vi nå starter en ny sesong.

La meg starte med dagens signeringene. Tierney er en spiller jeg har ønsket, men dette er en spiller som (p.g.a. skader/rekonvalesens) ikke vil være tilgjengelig før langt ut på høsten.
Luiz er ikke den stopperen jeg ønsket meg, men det er godt mulig at det var det beste vi kunne få. Luiz var ganske sikkert ikke Emery sitt førstevalg, men det er ganske tydelig at de to andre alternativene ikke var så lette å få tak i. Min favoritt blant de påståtte aktuelle kandidatene var nok Upamecano, men han ble nok rett og slett for dyr.
Luiz var på ingen måte min favoritt, men selv om også han kan gjøre rare ting i forsvaret så nekter jeg å tro at han ikke er en oppgradering i forhold til Mustafi i så måte. Som andre har nevnt så er ikke Mistafi en dårlig spiller, men han fungerer rett og slett ikke i dette laget.
Et par andre punkt som «forsvarer» kjøpet av Luiz er prisen og det faktum at han er et midlertidig svar på våre stopperproblemer. Erstatteren er allerede klar (fra neste sommer) og hvis Saliba er det talentet som media påstår så er det kanskje greit med en midlertidig løsning på stopperplass (PS!! Dette er mitt forsøk på å se positivt på noe der jeg av natur er skeptisk).

Pepe har jeg virkelig troen på, og hvis vår nye angrepstrio fungerer sammen så kan det bli virkelig artig å følge den offensive delen av laget kommende sesong.

Ceballos på midten kan det også bli gledelig å følge (ut fra det jeg har lest), men jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke har fått et klart inntrykk i pre-season for hva han står for. Jeg er også usikker på hvilken rolle han skal dekke, B2B eller playmaker.

Martinelli er nok en spiller for fremtiden som vi i hovedsak kun får se i EL og i ligacupen.

Det var vel det jeg hadde å si om spillerne som kommer inn. Når det gjelder Arsenal i sesongen 2019/20 så blir det tøft, men ikke umulig å klare topp fire. Mye avhenger av om Emery klarer å gjøre laget tettere bakover enn sist sesong. Hvis Arsenal klarer å merkbart redusere unødvendige baklengsmål, da er sjansen for topp fire betydelig større.  Den defensive hjelpen vårt forsvar får fra midtbanen må også bli bedre enn den var sist sesong (ikke minst enn det den var i vårsesongen). Offensivt så bør vi være gode nok til topp fire. City og Pool vil nok kjempe om ligatittelen og så vil det være fire (kanskje fem?) lag som vil måtte kjempe om de to siste plassene i topp fire. Jeg vil i utgangspunktet ikke tippe hvilke av de lagene som tar de to plassene, men hvis Arsenal som sagt klarer å få orden bakover så tror jeg at laget havner topp fire.

Det som kanskje bekymrer meg mest er starten på sesongen. Det vil ta tid før Holding, Bellerin og Tierney er kampklare og ikke minst til de er i «toppform». Vi har flere tøffe kamper i denne perioden. Jeg er utrygg når det gjelder vår defensive lagdel.

Det jeg ser mest frem til er kanskje å få se mer av fremgangen til noen av unggutta som Nelson og Willock.

Jeg går inn i denne sesongen litt mer optimistisk enn det jeg var for ett år siden, men min skepsis til det defensive spillet slipper ikke taket før laget på banen viser at den skepsisen er grunnløs.

Link to comment
Share on other sites

Når vi nå går inn i en "salgsfase" så er det tre spillere som jeg gjerne ser solgt eller lånt ut (foretrekker salg). Det er Mustafi, Mkitaryan og Elneney. 
Som en av forumets største Chambers-skeptikere, så har jeg tidligere også ønsket et salg av han også, her har jeg endret mening. Jeg er for så vidt ikke blitt noe mindre skeptisk til Chambers, men sett troppen under ett så trenger vi å beholde Chambers. 
I midtforsvaret så har vi nå Sokratis, Luiz, Holding (når han blir friskmeldt) som de tre første valgene. Under forutsetning av at Mustafi blir solgt så har vi Chambers og Mavropanos i bakhånd. I utgangspunktet så er jeg usikker på Mavropanos, innsatsen har jeg intet å utsette på, evnen er jeg dog noe mer usikker på. Mavropanos har i tillegg lenge slitt med en lyskeskade og den har ikke blitt bedre, heller tvert i mot. Han ryktes nå ute i åtte uker til.
Selv om jeg ikke er like sikker på Chambers som enkelte andre her på forumet, så blir han kommende sesong grei å ha som en backup både som stopper og back.

Når det gjelder Özil så ber jeg ikke om et salg, det er helt greit for meg om han blir, men det blir ikke ville protester fra min side hvis det kommer et brukbart bud på vår "usalgbare" spiller, som klubben velger å akseptere..

Link to comment
Share on other sites

Ser gjerne at Mustafi , Mikki og Elneny går ut dørene også. Da er opprydningen kommet veldig godt i gang. Ser gjerne at Chambers går også , men er enig med deg Polljen at vi må ha en backup.

Er vist størst sannsynlighet for at Mustafi , Elneny og Mavropanos går ut før dette vinduet stenger. Hva som skjer med Mikki er ikke godt å si , men etter prestasjoner så er det vel ikke mange som vil kjøpe han.

Vi får se hva som skjer med Øzil.  Hvis han fortsetter i samme spor som de to siste sesongene så er det ut med han også. Kan han hente frem sitt beste igjen og fremstå som det vi vet han kan så er ingenting bedre. Skjønner ikke hvordan det har vært mulig å se så uinspirert ut. Det har til tider vært helt flatt batteri.

Nå har han de siste to ukene vært preget at denne hendelsen sammen med Kola og det er helt forståelig. 

Link to comment
Share on other sites

Med Tierney inn så blir det etterhvert kanskje for mange venstrebacker i laget, så kommer Monreal eller Kolasinac til å forsvinne?

Siden det nok går en god del av høstsesongen før Tierney er i skikkelig matchform så tviler jeg vel på at noen forsvinner i dette vinduet, men jeg blir ikke overrasket om en av de drar i januar.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Polljen said:

Med Tierney inn så blir det etterhvert kanskje for mange venstrebacker i laget, så kommer Monreal eller Kolasinac til å forsvinne?

Siden det nok går en god del av høstsesongen før Tierney er i skikkelig matchform så tviler jeg vel på at noen forsvinner i dette vinduet, men jeg blir ikke overrasket om en av de drar i januar.

Forsvinner kolasniac kanskje opprørene i London også forsvinner ? uansett håper jeg sead får en hjemmekamp først evt. Da skal han hylles ekstraordinært 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter litt med å se hvilken bredde vi taper med et eventuelt salg av Mkhitaryan, jeg mener vi er relativt godt forsent i den lagdelen, både ved hjelp av ett par unge lovende som har kommet opp, samt nyinnkjøp og et par andre spillere som kan dekke flere roller. 

Etter min mening så kan Mustafi, Elneny og Mkhitaryan få forlate klubben uten at troppen blir svekket. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Polljen said:

Jeg sliter litt med å se hvilken bredde vi taper med et eventuelt salg av Mkhitaryan, jeg mener vi er relativt godt forsent i den lagdelen, både ved hjelp av ett par unge lovende som har kommet opp, samt nyinnkjøp og et par andre spillere som kan dekke flere roller. 

Etter min mening så kan Mustafi, Elneny og Mkhitaryan få forlate klubben uten at troppen blir svekket. 

Spot on. Rydd opp i stallen. Bruk ungdommene som er sultne på å vise seg frem. 

Link to comment
Share on other sites

Når listen over vår 25-mannstropp leveres UEFA og PL etter at vinduet stenger 2. september, så har vi i skrivende stund en spiller for mye i kategorien "non-homegrown".

Her er de av våre spillere som jeg regner som "non-homegrown". (vi har 18, vi kan kun ta med 17).
Leno, Tierney, Sokratis, Monreal, Mustafi, Luiz, Mavropanos, Kolasinac, Elneny, Mkhitaryan, Ceballos, Özil, Torreira, Guendouzi, Xhaka, Pepe, Lacazette og Aubameyang.

Spillere som jeg regner som "homegrown". (6 spillere)
Martinez, Macey, Bellerin, Holding, Chambers og Maitland-NIles.

Våre U-21spillere kommer på en egen liste og er spilleberettiget til både EL og PL uten å være i 25-mannstroppen. Noen aktuelle spillere er:
Martinelli, Willock, Nelson, Smith-Rowe, Saka og John-Jules.

Tierney er britisk, men siden England og Skottland er to separate fotballnasjoner og Tierney da er homegrown i Skottland så antar jeg at han derfor ikke kan regnes som "homegrown" i vår 25-mannstropp.

Konklusjon: Arsenal må/bør selge eller låne ut en spiller som ellers blir utelatt fra 25-mannstroppen (selv om vi i praksis kun vil kunne stille med 23 spillere i den troppen).
Det at vi kun må "kvitte" oss med en spiller for å oppfylle kravene for troppene til PL og EL, betyr ikke etter min mening at det ikke er rom for å selge eller låne ut en eller to spillere ekstra (av vår non-homegrown kvote), da vi etter min mening likevel vil ha god dekning i troppen når vi regner inn våre unge og meget lovende.
Det er selvsagt en forutsetning at den/de "ekstra" spilleren/spillerne som blir solgt eller lånt ut er spiller(e) som antakeligvis vil få lite eller ingen spilletid for Arsenal i den nye sesongen vi nå er inne i.

EDIT: Jeg hadde glemt Martinelli i min opprinnelige oversikt. Han kom til klubben nå i sommer fra en brasiliansk klubb, men siden han kun er 18 år så regnes han inn i gruppen U-21.
 

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...