Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2014


49 unbeaten

  

27 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Enig i at skoen trykker hardere andre steder, men vi fikk da bruk for Kjällström i fjor?

 

Uansett kan det med dagens tropp bli vanskelig å garantere førstelagsspill for Cazorla. Da kan jeg skjønne at det gir mening å kjøpe Quintero: Cazorla skal bort og Quintero er en enklere spiller å hanskes med uten han er opplagt førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 673
  • Created
  • Last Reply

Hvofor han snakkes så ned forstår jeg ikke all den tid han ikke får spille der han trives (mellomrommet). Jeg syntes han gjør en god jobb, og sålenge han er fornøyd med å ikke spille førstefiolin i start 11'ere, så er han en genial mann å ha på benk eller starte kamper med.

Skrev vel simpelthen bare at jeg ikke ville se han på topp eller høyreving, men at han er en meget god backup som venstreving?

Han kommer aldri til å spille ut Özil i den mellomromsposisjonen og er tull å sette en av våre beste spillere et annet sted enn der han er best.

Link to comment
Share on other sites

Skrev vel simpelthen bare at jeg ikke ville se han på topp eller høyreving, men at han er en meget god backup som venstreving?

Han kommer aldri til å spille ut Özil i den mellomromsposisjonen og er tull å sette en av våre beste spillere et annet sted enn der han er best.

Mente ikke at du sa dette heller. Men Özil kan ikke spille alt, og det kan ikke de andre heller. Særdeles god rotasjonsspiller som er 100 ganger mer målfarlig enn blandt annet Özil når sjansen byr seg. Han skaper vel 1/100 del av det nevne mann klarer også :)

Link to comment
Share on other sites

Quintero er vel off.midtbane? Hva skal vi med fler? Da må som noen andre her nevner noen ut, Cazorla er vel først i køen siden Ath.Madrid står å stanger på døra. Det er DM vi trenger!! Orker ikke flere ydmykelser når ting går på tverke etter håpløse ballmiss og hodeløs angrepsfotball.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder DM-posisjonen, men etter å ha tenkt meg om så er et kjøp av Quintero kanskje ikke så dumt som jeg først trodde. Nå blir resten av tankespinnet mitt veldig hypotetisk og baserer seg utelukkende på at nevnte spiller (som jeg ikke kjenner så mye til) skal være en habil ving.

 

I de siste sesongene så har mange spillere blitt prøvd på vingen, men det er få av de som fungerer som "naturlige" vinger. Hverken Cazorla, Gnabry, Ox eller Podolski virker å være i sitt rette element som ren ving. De har alle en tendens til å trekke (lett) inn mot midtfeltet og overlate vingen til våre backer. Dessverre så har Walcott (som "ønsker" å være spiss) hatt samme tendensen, men den burde det vel være muligå rette opp.

 

Hvis Quintero fungerer godt som ving så vil vi da (uten skader) ha tre vinger som vi kan bruke: Theo, Alexis og den eventuelt nye vingen. Et slikt kjøp vil forsåvidt også minske/fjerne behovet for en spiss, siden vi da vil ha en variert gruppe spillere som kan dekke denne posisjonen: Giroud, Podolski, Walcott, Alexis og eventuelt Campbell. I tillegg så har vi Sanogo som jeg ønsker å sende på utlån.

 

I enkelte kamper har vi da f.eks. denne offensive paringen: Alexis - Giroud - Walcott. Trenger vi ekstra fart fremme så har vi denne muligheten: Alexis - Walcott - Quientero.

 

Som sagt bare et tankespinn siden det blir mange "om og men".

Link to comment
Share on other sites

I de siste sesongene så har mange spillere blitt prøvd på vingen, men det er få av de som fungerer som "naturlige" vinger. Hverken Cazorla, Gnabry, Ox eller Podolski virker å være i sitt rette element som ren ving. De har alle en tendens til å trekke (lett) inn mot midtfeltet og overlate vingen til våre backer. Dessverre så har Walcott (som "ønsker" å være spiss) hatt samme tendensen, men den burde det vel være muligå rette opp.

Enig og uenig, Walcott er bedre til å holde bredden enn de andre og går først innover i siste tredel og utfordrer ofte på fart og driblerier rundt kanten. Trekker inn han også, men det er først når han vil inn bak forsvaret, Cazorla, Gnabry og Ox har derimot en tendens til å gå litt inn i Özil-området for å være mer spillbare.

 

Synes også at Podolski er god til å holde bredden. Walcott og Podolski er dermed viktige for laget mtp. at backene ikke TRENGER å stå så høyt i banen(De gjør det dog allikevel) som hjelper mot kontraer.

 

Quintero regnes som et sykt talent, men ser bare ikke helt det at han skal komme inn dørene akkurat nå(Da må i såfall Cazorla gå, som er synd og skam siden han er en humørspreder, et teknisk vidunder, en god pasningsspiller, fleksibel og tobeint. I Quintero får vi kanskje inn mer fart og en mer direkte spiller(Noe jeg er veldig for), men han besitter mindre rutine, har bare et godt bein og har nok ikke samme skuddfoten.(Som Cazorla får vist frem for ofte)

 

Dersom vi får signert Quintero for mindre enn det Cazorla selges for er jeg egentlig for... Jeg ønsker mer fart og at vi spiller mer direkte, det er spillere som Özil, Sanchez, Rosicky, Poldi, Theo, Ramsey, Wilshere og til dels Giroud(God til å skape rom, vinner mye i lufta og god til å "dumpe" ball til medspiller) skapt for.

 

Arteta og Cazorla har vært viktige for klubben, men passer kanskje ikke inn i den raske fotballen jeg vil spille. Selv om begge to er kapable til å sette opp mye for de andre trenger vi en raskere DM som kan dekke rom og hjelpe begge veier og en raskere ving i den fotballen.

Spillere som Gnabry og Chambo må tilpasse seg til å bli mer effektive enn oss. Begge de to er bedre når de spiller direkte og søker raske forseringer på kanten.. Likevel havner de ofte i midten der de ikke har pasningsfoten eller blikket til å bli effektive nok.(IMO)

 

Ser ut til at Wenger også vil litt tilbake til den mer direkte fotballen der det gjelder å score flere mål enn motstander og la ballen gå hurtig, Debuchy, Alexis, Özil og Ospina er alle raske i ballbehandlingen og ser etter tidlige løsninger.

 

1.ellever

Giroud

Sanchez-Özil-Walcott

Schneiderlin-Ramsey

Gibbs-Mertesacker-Koscielny-Chambers

Ospina

 

2.ellever:

Campbell

Podolski-Rosicky-Quintero

Flamini(Diaby..)-Jack

Nacho-TV5-?-Chambers

Sczcesny

 

To meget sterke ellevere, men krever en signering i midtforsvaret(eller internt opprykk, men kun om vi har noen som er gode nok, har ingen tro på Miquel f.eks) og på den defensive midtbanen.

Dersom Quintero ikke kommer tar Cazorla plassen hans(Regner med at Q. kun kommer om S. blir solgt.)

 

Ellers kan vi fortsatt kvitte oss med Ryo, Coquelin og Sanogo uten at tårene begynner å trille herfra. Enten på lån eller permanent. Coquelin tror jeg fort kan bli meget god, men virker ikke som om han ha så mye tillit og virket da vitterlig som vi forsøkte å selge han forrige sommer. Ble også brukt som en ving i Freiburg da de foretrekker et 4-4-2-system med digre spillere og imponerte dermed lite(23 år nå også så satses nok ikke videre på)

Link to comment
Share on other sites

Quintero regnes som et sykt talent, men ser bare ikke helt det at han skal komme inn dørene akkurat nå(Da må i såfall Cazorla gå, som er synd og skam siden han er en humørspreder, et teknisk vidunder, en god pasningsspiller, fleksibel og tobeint. I Quintero får vi kanskje inn mer fart og en mer direkte spiller(Noe jeg er veldig for), men han besitter mindre rutine, har bare et godt bein og har nok ikke samme skuddfoten.(Som Cazorla får vist frem for ofte)

 

Quintero har et helvetes skuddbein bare sånn at du vet det. ;)

 

Når det gjelder Cazorla så har jeg helt siden Özil kom sagt at han ikke har passet inn. Ville vært fabelaktig backup for Özil, men han passer ikke inn på venstrekanten og han ville trolig ikke vært fornøyd med å bli benket og være andrefiolin for Özil.

 

Quintero passer slik sett bedre inn. Han er mer direkte i spillestilen og tiltrekkes ikke av ballen på samme måte som Cazorla (altså at han konstant går mot ballen fremfor å søke rom hvor han kan bli spilt fri). Tror han ville passet adskillig mye bedre inn i Arsenal enn det Cazorla gjør pdd.

 

Link to comment
Share on other sites

S: Giroud, Sanogo

OMH: Walcott, sanchez, Gnabry, myiaichi

OMV: podolski, campell

CM: ramsey, Wilshere, Diaby, couqelin, OX

Playmaker:Özil, cazorla, rosicky

DM: Arteta, Flamini

Hb: debuchy, chambers

Cb: per, kos, Vermaelen

Vb: gibbs, nacho

Keeper: szes, ospina

 

Dette er vel troppen per idag. DM er direkte svakt. Også dårlig dekning på CB, Chambers kan vel spille flere poss.

 

Per idag er vi dekt på playmaker, høyre ving, midtbane, høyre back og venstre back. DM, midtforsvaret, spiss og venstre ving er det forbedringspotensial for. I den rekkefølgen.

 

(Forbehold om skriveleif og spillere glemt, via iphone)

Link to comment
Share on other sites

 

 

1.ellever

Giroud

Sanchez-Özil-Walcott

Schneiderlin-Ramsey

Gibbs-Mertesacker-Koscielny-Chambers

Ospina

 

2.ellever:

Campbell

Podolski-Rosicky-Quintero

Flamini(Diaby..)-Jack

Nacho-TV5-?-Chambers

Sczcesny

 

 

Har du ingen plass til Debuchy i en av elleverne dine? ;D

Link to comment
Share on other sites

Quintero er en ekstremt leken spiller, med en enorm x-factor. Som Santi trives han best bak spissen i en 10er-rolle. For Colombia i VM spilte han ving i samme systemet som vi spiller, og jeg tok derfor en titt på heatmapene hans. Tendensen er temmelig Cazorla sine, han vandrer helst inn i banen. Det er noe jeg er en stor motstander av når vi har en spiller som Özil i tierrollen, hans ferdigheter blir ikke utnyttet om alle bare skal tråkle rundt i hans rom mens få eller ingen truer bakrom. Så Quintero i U20-VM og han herjet helt vilt med motstanderne, så at han er en enormt talentfull gutt er det absolutt ingen tvil om.

 

Men vi må ikke glemme at han er Portos eiendel - han går IKKE for en sum under hva vi får for Cazorla...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt synd at Wenger ikke i minste prøver å hente Vidal. Virker som han vil bort fra Juventus, og virker mer trolig han manu blir hans nye klubb.

 

En fantastisk spiller. Dyr, men vil definitivt rettferdigjøre prisen.

Link to comment
Share on other sites

Ryktene forsetter å strømme på og jeg har en "positiv" følelse av at det kommer inn en ny DM. Om det blir Khedira eller Carvalho (eller et foreløpig ukjent navn) er en annen sak. Men min (store) mage har et tips om at det blir Khedira på siste dag av overgangsvinduet.

 

At Vermaelen forsvinner er jeg sikker på, håpet er at det blir til Barcelona og ikke United. Men det nyeste (og sannsynlig totalt usannsylige) ryktet er at Arsenal vil prøve å "kapre" Mats Hummels eventuelle overgang til United.

Jeg har vel ikke noe tro på at Hummels blir å finne i hverken United eller Arsenal (hvis han kommer på markedet så blir det nok avreise til Spania), men hadde vi rent hypotetisk fått Hummels så ville vi hatt et langsiktig godt førstevalg i midtforsvaret. Men min (forsatt store) mage sier her "dream on".

 

Link to comment
Share on other sites

Hummels og Vidal inn, så begynner det virkelig å ligne noe. Da mangler bare et klart førstevalg som spiss.

Hehe, dersom vi signerer de to har vi nok også brutt FFP :)

Vidal er en fantastisk midtbanespiller, men 80 millioner euro....

Mener vi er godt besatt på topp og at DM og stopper bør være førsteprio. Ryktes om Carvalho, han kan bekle begge så positiv til en eventuell overgang der.

Link to comment
Share on other sites

Syntes det har vært ganske tydelig under preseason at Arteta ikke holder nivået lenger. Flamini er bedre når det gjelder tempo, men heller han er på ønsket nivå.

 

Mtp. at Wenger lånte en avdanket Kim Källström fra russisk Premier League i januar med samme antall midtbanespillere tilgjengelig som nå så kan jeg ikke skjønne annet enn at han har kommet til konklusjonen om at en ny midtbanespiller må inn.

 

Dog sa jeg det samme om Giroud på topp også i fjor uten at vi endte opp med en ny spiss. :P

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med at vi har blitt linket til Hummels de siste dagene (ikke at jeg har noen tro på at han ender opp i Arsenal) har jeg lekt litt med tanken på at man vurderer en endring i formasjonen til 3-5-2. Skulle man mot formodning signere Hummels, tror jeg rett og slett vi går over til å spille med 3 midtstoppere, da både Hummels, Koscielny og Mertesacker alle sammen er alt for gode til å sitte på benken. Det faktum at våre beste to backer (Debuchy og Gibbs) er mye bedre offensivt enn deffensivt styrker denne tankegangen, da disse ville fungert perfekt som vingbacker. Med 3 midtstoppere ville man blitt mindre sårbare for offensive backer som ikke rekker å komme tibake til forsvar. Denne formasjonen åpner også for 2 spisser, som jeg tror ville passet Arsenal perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Vår beste venstreback heter kanskje Flamini. Når jeg tenker tilbake til tiden han ble plassert der, så mener jeg å huske at han imponerte mer enn det Gibbs og Monreal har gjort.

 

Men dette var vel samme sesong (2005/2006) som Senderos var konge i midtforsvaret, så det var vel veldig spesielt..... Dette var forsvaret da vi slo Juve 2-0 på hjemmebane i kvartfinalen i CL: Eboue-Toure-Senderos-Flamini........

Link to comment
Share on other sites

Det går rykter om at Barca skal kvitte seg med A Song .Hva syntes dere om en bytte med Barca Vermalen mot Alex Song ville vært litt typisk Wenger blir vel ikke dyrt heller ...!!?

Nei takk, jeg har ikke noe ønske om å få Song tilbake siden jeg tviler på at han er den "oppgraderingen" av DM som vi trenger. Nå skal det riktig nok sies at min "skepsis" til Song også har en viss grobunn i det at jeg var en av de ytterst få som ikke var fornøyd med Song da han hadde på seg den røde og hvite drakta.

 

Samtidig så er det ikke Wengers politikk å ta tilbake ex-spillere, selv om vi har sett ett par unntak når det gjelder Henry (på lån) og Flamini. Når det gjelder Henry så er han på mange måter Mr. Arsenal og det finnes knapt noen som har et negativt ord å si om han, og det at Flamini kom tilbake var vel rett og slett en tilfeldighet, der han tross alt trente på Colney da "behovet" for en gratis backup oppstod.

 

Nei Song kommer ikke tilbake og det han viste i VM skulle på ingen måte tilsi at Wenger i det hele tatt har vurdert muligheten.

Link to comment
Share on other sites

 

Men dette var vel samme sesong (2005/2006) som Senderos var konge i midtforsvaret, så det var vel veldig spesielt..... Dette var forsvaret da vi slo Juve 2-0 på hjemmebane i kvartfinalen i CL: Eboue-Toure-Senderos-Flamini........

Fire av de mest hodeløse vi noensinne har hatt bak der og alle var ekstremt viktig og mye brukt når vi spilte oss til finalen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...