Jump to content

Olivier Giroud


mmaelan

Recommended Posts

  • Replies 491
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, hva skal man si om Giroud? Tenkte jeg skulle dele litt av mine tanker rundt Giroud så langt denne sesongen.

 

Han har vel så langt ikke levd opp til forventningene som lå der før sesongstart. Forventninger som i utgangspunktet var skapt av Wenger, da han uttalte at han ikke kom til å hente erstatter for van Persie, da han allerede hadde hentet inn dette i Giroud og Podolski. Og jeg tror dette er uttalelser som har ødelagt litt for Giroud, da det nok har gjort at han har følt et enormt forventningspress.

 

Jeg sa før sesongen at jeg ville være fornøyd, så lenge Giroud og Podolski tilsammen bidro med rundt samme antall mål som van Persie gjorde sist sesong. Så langt har ingen av de lyktes optimalt foran mål, men det er fortsatt muligheter, selv om jeg tviler litt på det.

 

Jeg har sansen for Giroud. Av en eller annen merkelig grunn har jeg ofte sansen for spillere som blir brukt som syndebukker, hoggestabber, som blir sett på som ikke gode nok osv. Det jeg liker med Giroud, er først og frem arbeidsinnsatsen hans. Den er alltid upåklagelig. Jeg synes han til tider fungerer bra som oppspillspunkt, han viser gode initiativ, og han har innimellom noen lekne pasninger som fører til mål, f. eks som da han spilte gjennom Gibbs mot Swansea. De største svakhetene hans er nok tempoet og grunnteknikken. Men det aller største problemet, er at han rett og slett ikke passer inn slik Arsenal spiller fotball. Vi spiller rett og slett ikke på styrkene hans. Det hjelper f. eks. ikke å spille en høy ball opp mot Giroud dersom det ikke er bevegelser rundt han i det ballen slås. Hvis ingen går på løp når han stusser ballen videre, vil en slik langpasningen være bortkastet. Dersom noen går på disse løpene, vil det være vanskeligere for motstanderen å forsvare seg, da de må vurdere om de skal følge løpet, eller gå for å stoppe Giroud. Dersom ingen kan slå den smarte pasningen når han har gjort et av sine gode initiativ inne i boksen, så er initiativet bortkastet. Dersom ingen evner å slå inn gode innlegg fra kanten, som Giroud kan krige i mål, så vil det være bortkastet å ha han inne i boksen.

 

Det høres nesten merkelig ut, men jeg tror faktisk Giroud ville passet bedre inn i Arsenal anno 03-05. Selv om vi spilte med et høyere tempo den gangen, hadde vi spillere i laget som kunne utfylle hans styrker. Vi hadde spillere som stadig var på løp i rom. Vi hadde spillere som faktisk evnet å slå gode innlegg i boks. Vi hadde spillere som oftere slo gode pasninger på gode initiativ.

 

Vel, det var mine tanker rundt Giroud. Blir spennende å se hvordan resten av sesongen utarter seg for vår sympatiske franskmann

Veldig interessant Kim. Minner ganske mye om noen av mine første innlegg om Giroud i denne tråden som du var meget kritisk til. Kommenterte tidlig at han er en god allround spiller uten ekstremferdighetene som en toppspiss bør ha og at han ikke vil bli utnyttet maksimalt slik vi spiller...

Link to comment
Share on other sites

Veldig interessant Kim. Minner ganske mye om noen av mine første innlegg om Giroud i denne tråden som du var meget kritisk til. Kommenterte tidlig at han er en god allround spiller uten ekstremferdighetene som en toppspiss bør ha og at han ikke vil bli utnyttet maksimalt slik vi spiller...

 

Joda, mine tanker minner nok en del om dine tanker fra da vi hentet Giroud. Og du hadde nok mye rett i det du sa den gangen. Men jeg har fortsatt ikke gitt opp troen på han. Men det forutsetter at vi begynner å spille på styrkene hans. Og at jeg var kritisk til dine innlegg i starten, handlet ikke om at jeg var uenig med deg. Jeg mente han burde få sjansen til å vise seg frem en periode før vi "dømte" han. Og selv om han ikke har lyktes i å erstatte van Persie, så mener jeg ikke at han har vært noen flopp.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg god tro på at Giroud bare kommer til å bli bedre og bedre. Altfor tidlig å avsi noen "dom" ennå, og en av problemene hans er at han ikke får så mange kamper på rad til å spille seg skikkelig varm i trøya + at vi som lag er veldig ustabile i prestasjonene og da blir det vanskelig for han også. 9 mål så langt er ikke så værst og vi må huske at han er relativ fersk på toppnivå. Hadde vel kun 2 sesonger i Montpellier. Han har også hatt mange gode assists (Gibbs i FA-Cup, Wilshere FA-cup, Podolski og Ramsey i CL husker jeg alle godt).

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg god tro på at Giroud bare kommer til å bli bedre og bedre. Altfor tidlig å avsi noen "dom" ennå, og en av problemene hans er at han ikke får så mange kamper på rad til å spille seg skikkelig varm i trøya + at vi som lag er veldig ustabile i prestasjonene og da blir det vanskelig for han også. 9 mål så langt er ikke så værst og vi må huske at han er relativ fersk på toppnivå. Hadde vel kun 2 sesonger i Montpellier. Han har også hatt mange gode assists (Gibbs i FA-Cup, Wilshere FA-cup, Podolski og Ramsey i CL husker jeg alle godt).

For ikke å snakke om asissten hans til Walcott mot West Ham!

Link to comment
Share on other sites

 

 

Joda, mine tanker minner nok en del om dine tanker fra da vi hentet Giroud. Og du hadde nok mye rett i det du sa den gangen. Men jeg har fortsatt ikke gitt opp troen på han. Men det forutsetter at vi begynner å spille på styrkene hans. Og at jeg var kritisk til dine innlegg i starten, handlet ikke om at jeg var uenig med deg. Jeg mente han burde få sjansen til å vise seg frem en periode før vi "dømte" han. Og selv om han ikke har lyktes i å erstatte van Persie, så mener jeg ikke at han har vært noen flopp.

Han er langt i fra en flopp. Han har levert som jeg forventet og han har vist de svakhetene jeg fryktet. Han mangler det ekstreme som skal til for å prestere på høyde med de aller beste. Dagens lag og spillestil gir ham heller ikke noe gratis dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Han er langt i fra en flopp. Han har levert som jeg forventet og han har vist de svakhetene jeg fryktet. Han mangler det ekstreme som skal til for å prestere på høyde med de aller beste. Dagens lag og spillestil gir ham heller ikke noe gratis dessverre.

Giroud har ekstremferdigheter som oppspillspunkt og som omsetter av gode innlegg. Problemet er, som du er inne på, at laget er for dårlig til å benytte seg av disse ferdighetene.

Link to comment
Share on other sites

Han er langt i fra en flopp. Han har levert som jeg forventet og han har vist de svakhetene jeg fryktet. Han mangler det ekstreme som skal til for å prestere på høyde med de aller beste. Dagens lag og spillestil gir ham heller ikke noe gratis dessverre.

 

+1

 

Giroud har ekstremferdigheter som oppspillspunkt og som omsetter av gode innlegg. Problemet er, som du er inne på, at laget er for dårlig til å benytte seg av disse ferdighetene.

 

Ekstremferdigheter som oppspillspunkt? Å nei du.. det har han virkelig ikke. Som oppspillspunkt så mangler han teknikken til å være noe i nærheten av "ekstrem". Jeg syntes ærlig talt at som oppspillspunkt så var Chamakh langt bedre enn Giroud. Når det kommer til innlegg også så har han bommet på veldig mange headinger enten det er på frispark, cornere eller innlegg. Er dog ekstremt farlig i lufta på tross av at han ikke alltid omsetter sjansene sine.

 

En god spiller som jeg syntes er langt ifra en flopp i Arsenal drakta, men som jeg mener ikke holder det nivået en Arsenal spiss burde gjøre og som RP7 også påpeker: Spillestilen og formasjonen gjør han no favours.

Link to comment
Share on other sites

 

+1

 

 

 

Ekstremferdigheter som oppspillspunkt? Å nei du.. det har han virkelig ikke. Som oppspillspunkt så mangler han teknikken til å være noe i nærheten av "ekstrem". Jeg syntes ærlig talt at som oppspillspunkt så var Chamakh langt bedre enn Giroud. Når det kommer til innlegg også så har han bommet på veldig mange headinger enten det er på frispark, cornere eller innlegg. Er dog ekstremt farlig i lufta på tross av at han ikke alltid omsetter sjansene sine.

 

En god spiller som jeg syntes er langt ifra en flopp i Arsenal drakta, men som jeg mener ikke holder det nivået en Arsenal spiss burde gjøre og som RP7 også påpeker: Spillestilen og formasjonen gjør han no favours.

Vil si at han har ekstremferdigheter som oppspillspunkt, skjønner ikke at mener at Chamakh er bedre som det, olivier er langt sterkere og kraftigere enn Chamakh.

Mot Swansea tok han ned ballen eller stusset den videre gang på gang med iallefall 2 spillere i rygg.

Men enig i resten her, medspillerne hans er ikke optimal for en spiller som Giroud. Hadde han spilt i Moan der de slår 40 innlegg hver kamp så hadde han vært en god del høyere på toppscorertabellen.

Men jeg tror det løsner etterhvert, håper iallefall!

Link to comment
Share on other sites

Vil si at han har ekstremferdigheter som oppspillspunkt, skjønner ikke at mener at Chamakh er bedre som det, olivier er langt sterkere og kraftigere enn Chamakh.

Mot Swansea tok han ned ballen eller stusset den videre gang på gang med iallefall 2 spillere i rygg.

Men enig i resten her, medspillerne hans er ikke optimal for en spiller som Giroud. Hadde han spilt i Moan der de slår 40 innlegg hver kamp så hadde han vært en god del høyere på toppscorertabellen.

Men jeg tror det løsner etterhvert, håper iallefall!

 

Han vinner mektig mange dueller, men det er teknikken hans det skranter på når det gjelder å kalle noen "ekstreme". Hadde han blitt kalt en ekstrem hodespiller så hadde jeg ikke kverulert. Når det gjelder Chamakh så syntes jeg folk virkelig undervurderer han som oppspillspunkt. Husker meget godt når Bordeaux møtte Juventus i Champions League og Chamakh i press med Chiellini (ekstremt aggressiv midtstopper som bla. taklet van Persie til 5 måneder på sidelinjen) og hans midtstopperpartner tok ned ballen gang på gang og distribuerte den videre til Gourcuff og andre lagkamerater. Dette gjorde han også meget effektivt i Arsenal og var en stor stor grunn til at Nasri bla. presterte så godt.

Link to comment
Share on other sites

 

+1

 

 

 

Ekstremferdigheter som oppspillspunkt? Å nei du.. det har han virkelig ikke. Som oppspillspunkt så mangler han teknikken til å være noe i nærheten av "ekstrem". Jeg syntes ærlig talt at som oppspillspunkt så var Chamakh langt bedre enn Giroud. Når det kommer til innlegg også så har han bommet på veldig mange headinger enten det er på frispark, cornere eller innlegg. Er dog ekstremt farlig i lufta på tross av at han ikke alltid omsetter sjansene sine.

 

En god spiller som jeg syntes er langt ifra en flopp i Arsenal drakta, men som jeg mener ikke holder det nivået en Arsenal spiss burde gjøre og som RP7 også påpeker: Spillestilen og formasjonen gjør han no favours.

Ekstremferdigheter som oppspillspunkt! Å jo du, det har han virkelig. Han evner å holde motspillere unna med sin enorme fysikk og han er meget dyktig til å få kontroll over lange oppspill. Han stusser også godt igjennom medspillere. Problemet er at initiativene rundt han som oftest er for svake. Derfor må han bruke lang tid med ball i bena og da kommer hans manglende teknikk til syne. Dersom det hadde vært gode bevegelser rundt han kunne han stusset igjennom eller lagt igjen på ett touch gang på gang. Det har han alle forutsetninger for å klare.

 

Når det gjelder å omsette innlegg, frispark, cornere osv så skal det nevnes at vi svært ofte sliter med dårlige avleveringer. Podolski sitt innlegg til hans aller første mål mot West Ham var en klar indikasjon på hva han kan få til om innlegg kvaliteten heves.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Giroud imponerer nå. Arbeidsinnsatsen hans har alltid vært god. Teknisk har det ikke alltid sittet.

Men begge måla han gjorde igår var det klasse over.

Fortsetter han slik kommer han definitivt til å bli en spiller vi kan glede oss over.

Link to comment
Share on other sites

Legger ut en statistikk som en på "Arsenal Norway"-siden på Facebook la ut:

 

Drogba's første sesong i Chelsea: 16 mål og 4 assists

RvP's første sesong i Arsenal: 10 mål og 1 assist

Rooney's første sesong i United: 17 mål og 4 assists

Giroud så langt denne sesongen: 13 mål og 9 assist

 

Jeg har ikke sjekket tallene selv, så jeg tar forbehold om at det kan være feil i tallene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns 13 mål og 9 assist er mer enn akseptabelt for en franskmann inne i sin første PL-sesong, og som allerede i august ble utnevnt til "tidenes flopp" og "just a shit RvP" osv. Det var ikke et enkelt utgangspunkt for han, i alle fall. I tillegg er det vanskelig når man spiller sammen med spillere som aldri har spilt sammen før. Wilshere, Arteta, Cazorla, Walcott, Giroud og Podolski; nesten ingen av dem hadde møtt hverandre før denne sesongen.

 

Jeg tror jeg skrev i november her at jeg ikke forventet at laget kom til å klikke skikkelig før et godt stykke inn i 2013. Nå håper jeg snart man begynner å se konturene av dette litt oftere. Kjemien var upåklagelig mot West Ham, men nå må man levere de samme varene mot Liverpool på onsdag og Stoke på lørdag. Jeg har fortsatt troa på at vi kan begynne å spille fantastisk fotball på en ukentlig basis igjen, vi har i alle fall de rette spillerne til å gjøre det.

 

Poenget mitt er at jo mer samspilt laget blir offensivt, jo mer kommer Giroud til å score. Og når han har fått til 13 mål og 9 målgivende pasninger på et lag som i store deler av seongen ikke har sett ut som et lag, så er jeg spent på hva han kan få til når kjemien tar seg enda mer opp.

 

2 mål mot West Ham, og to mot Brighton. Nå er det på tide å levere i en storkamp, Olivier. På onsdag får du sjansen din.

Link to comment
Share on other sites

At Giroud for alvor begynner å bli varm i trøya er gledelig, men jeg syntes fortsatt at han mangler det store i fart og teknikk. Mot de større og bedre lagene så har han som regel vært utrolig anonym grunnet at han ikke har noen spisskompetanser i noen av disse feltene. Muligens han kan bidra mer i lufta etterhvert hvis innleggskvaliteten øker, men det var vel som RP7 også har sagt i denne tråden: Han scoret vel ikke et eneste mål mot topplagene i Ligue 1 forrige sesong heller.

 

Håper selvfølgelig at han scorer jevnt og trutt mot alle lag, men jeg frykter at det går som det gikk i Frankrike.. og man vinner ikke akkurat kamper mot topplag hvis spissen ikke klarer å score mål.

Link to comment
Share on other sites

Nja, vet ikke helt om det er mangelen på spisskompetanse som har preget han i storkamper. Virker heller som det skorter på mentaliteten. Han "choker" når han får sjansen, det har vi sett flere eksempler på. Borte mot Liverpool, hjemme og borte mot Chelsea, og hjemme mot Man City. Og når han først bommet på den store sjansen i åpningen mot Chelsea på SB, så virker det som om selvtilliten hans ble ødelagt etter det.

 

Min største skepsis med han, er at han har kroppsspråket til en taper, han virker ikke alltid som en vinner. For eks RvP og Rooney kan bomme på store sjanser i store kamper, men så er de nådeløse hvis muligheten byr seg for andre gang.

Edited by Wilshere
Link to comment
Share on other sites

Kan vel føye Manchester United borte på den lista også. Var ikke mye han gjorde ut av seg da heller..

 

Vet ikke helt hva det er med han, men jeg må si meg litt enig med deg. Han er også til tider litt irriterende mtp. at han plutselig virker å droppe alt av iniativ og energi hvis ting ikke går hans vei mens han andre ganger jobber utrettelig og går på hver ball (selv om han selvfølgelig bruker et kvarter fra midtsirkelen og til 16-meteren).

 

Slår meg som deg litt som en "taper" i visse kamper. Særlig mot de litt større lagene. Virker nesten som om han allerede har bestemt seg for at "dette taper vi uansett så hvorfor prøve?".

 

En annen ting som også må brukes til Giroud sitt forsvar er at han alltid ser langt farligere ut når han får litt mer støtte av medspillerene sine i form av gode bevegelser rundt omkring han. I de større kampene mot Liverpool, United, City og Chelsea så er det ofte en veldig defensiv og feig holdning av medspillerene rundt han også som trolig bidrar til at den store franskmannen blir enda mer usynlig.

Edited by Stefan B
Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si han har kroppspråket til en taper, vet ikke om noen andre spillere sett bort fra Wilshere og kanskje Vermaelen/Ramsey som jobber og sliter mer for laget. Og han feirer med mer lidenskap enn de fleste når han scorer.

Tror som du sier Stefan, i storkampene så lider han også pga at medspillerne er litt feige, men han har brent sjanser han har fått i disse kampene også.

Men jeg har tro på han, en skikkelig kriger som allerede er blitt publikumsfavoritt.

Link to comment
Share on other sites

Jag var skeptisk, men tror mer og mer på mannen.

 

enig. Individuelt er det tre ting å sette fingeren på; tempo, teknikk og effektivitet. Likevel har timing og samhandling på mange måter vært et enda større problem enn teknikk og tempo til nå. Men selv om han har sløst bort litt for mange sjanser er hans score til nå, 13 mål og 9 assists mer enn godkjent. Ikke mange som har en så god førstesesong. Og det at han burde ha scoret fler viser at Giroud er flink til å komme til sjanser. Og han har mange gode egenskaper; fysisk tøff, uredd, ruvende og god på hodet, et hardt skudd, og en som river og sliter og jobber beinhardt. Slike spillere har Arsenal savnet de senere årene. Klarer han å etablere et godt samarbeid med resten av angrepet, noe vi har ant konturene av de seneste ukene, kan dette bli riktig så bra!

Link to comment
Share on other sites

Absolutt på sitt beste når det er løp og trykk rundt ham. Når han kan komme i full fart inn i boksen er han meget god. I oppbyggende og lange angrep faller han ofte igjennom grunnet nærteknikken som ikke er god nok. Dette er en utfordring for Giroud, men like mye for både andre spillere og trenerapparatet. Skal de få det beste fra Giroud må stilen tilpasses, hvis ikke så lider både han og laget

Link to comment
Share on other sites

Amen RP7.

 

Giroud sine styrker utnyttes svært dårlig. Vi spiller fortsatt et Cesc/van Persie/Nasri/Song system uten egentlig å ha spillerene for det. Stammen som laget ble bygd rundt forsvant fort på et par sesonger, men allikevel så spiller vi akkurat den samme formasjonen og prøver å opprettholde mye av den spillestilen disse sto for uten at dagens spillermateriell er i stand til det.

 

Heldigvis har spillestilen nå de siste par månedene begynt å endre seg litt, men formasjonen derimot og ønsket om "vakker" ballbesittelse sitter fortsatt sterkt i hodet på Wenger, men det er dessverre ikke noe som passer dagens spillere best. Cazorla, Wilshere og Arteta er de eneste som faktisk passer inn i den filosofien, mens spillere som Gervinho, Giroud, Podolski, Walcott, Chamberlain o.l. passer bedre til en litt annen type fotball.

Link to comment
Share on other sites

Amen RP7.

 

Giroud sine styrker utnyttes svært dårlig. Vi spiller fortsatt et Cesc/van Persie/Nasri/Song system uten egentlig å ha spillerene for det. Stammen som laget ble bygd rundt forsvant fort på et par sesonger, men allikevel så spiller vi akkurat den samme formasjonen og prøver å opprettholde mye av den spillestilen disse sto for uten at dagens spillermateriell er i stand til det.

 

Heldigvis har spillestilen nå de siste par månedene begynt å endre seg litt, men formasjonen derimot og ønsket om "vakker" ballbesittelse sitter fortsatt sterkt i hodet på Wenger, men det er dessverre ikke noe som passer dagens spillere best. Cazorla, Wilshere og Arteta er de eneste som faktisk passer inn i den filosofien, mens spillere som Gervinho, Giroud, Podolski, Walcott, Chamberlain o.l. passer bedre til en litt annen type fotball.

I 2013 er det en tendens at vi har spilt på styrkene til Podolski, Gibbs, Wilshere og Giroud, ganske direkte og hurtig fotball, at vi spiller samme formasjon er ikke akkurat noe ankepunkt mot klubben da over halvparten av lagene i PL spiller slik.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...