Jump to content

Olivier Giroud


mmaelan

Recommended Posts

"penetration" står Özil for. Så har man noen som har smarte løp og kan flytte beina samtidig ville jeg ikke vært så bekymret for at ikke det hadde fungert.

Giroud er god han, på sitt. Men når man ser hva feks Suarez utgjør for Liverpool ser man fort hva man selv mangler også. Var vel han Trevor i PL studio som drøvlet litt ved tanken på Suarez i vår tropp. Konklusjonen var at det ville vært ett mareritt for samtlige andre PL lag, og trofë tørken hadde nok tatt slutt lenge før mai.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 491
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er helt klart at en spiller som kan ta ned ballen under press og holde på den er veldig viktig for vårt spill, men det skal også nevnes at Giroud mister ballen nokså ofte eller spiller/stusser den vekk til motstanderen rimelig ofte.

 

Det er også fullt mulig å være en stor sterk spiss som Giroud og allikevel være såpass rask at man faktisk kan være en trussel et annet sted enn bare på dødballer/innlegg som Giroud pdd. ofte er. Se på f.eks. Negredo som gjør mye av hva Giroud gjør, men allikevel har fart og teknikk nok til å komme seg løs i både bakrom og spille seg til egne sjanser.

At Giroud er veldig god på defensiv dødball ser jeg på som en bonus, men faktum er vel at spissens oppgave nettopp er å score mål? Til gjengjeld så snakket man ofte om at Vermaelen's offensive bidrag dekket over hans defensive bidrag og i Giroud sitt tilfelle så er vel det ikke akkurat urimelig å påstå at dette er noe av det samme? Særlig mtp. at hver gang man nevner Giroud og det at han ikke er helt toppklasse så blir defensiv dødball dratt opp.

 

Mitt største problem med Giroud er at vi har en spiss som veldig sjeldent klarer å dra forsvarsspillere ut av posisjon og som utgjør null bakromstrussel. Ved siden av det igjen er han ikke akkurat en utpreget god avslutter. Han har vel på over 50 skudd i Premier League kun fått rundt 15-16 av disse på mål (ikke medregnet headere), men det som irriterer meg mest med Giroud er at han ofte ligger utenfor farlig sone når et innlegg blir slått. F.eks. mot Everton så var det flere tilfeller hvor det faktisk kom et godt innlegg, men hvor Giroud ikke var å finne i nærheten av hvor innlegget kom til å ende opp. Skuddsjansen hans blant annet som endte i tverrliggeren var blant annet et eksempel på det. Hvorfor stod Giroud 20 meter unna mål når vi akkurat hadde et innlegg som Everton forsvaret måtte heade vekk?

 

Hadde Giroud hatt hakket mer fart og teknikk samt vært mer klinisk på de sjansene han fikk så ville det ikke vært så mye å utsette på han, men han er pdd. i mine øyne det svakeste leddet i laget. Som midtspiss ser han aldri ut til å være den spilleren som kommer til å score for oss og i kamper hvor vi sårt trenger et mål er ikke Giroud ofte den spilleren som redder oss. Mot Everton hvis det ikke hadde vært for Özil så hadde han trolig tapt oss poeng etter han bommet på ballen foran åpent mål blant annet.

Giroud på tross for en adskillig bedre andresesong er og blir vårt svakeste ledd i laget vårt, men til gjengjeld så vitner det også om hvor bra førstelaget vårt pdd. er da Giroud aldeles ikke er en dårlig spiller.

Link to comment
Share on other sites

Negredo har sin debutsesong i Premier League og ligger 1 mål bak Giroud i ligaen med langt færre kamper fra start og har flere mål i alle turneringer på færre kamper enn Giroud.. til sammenligning har Giroud 1 mål mer og 2 målgivende mer i ligaen som soleklart førstevalg på topp hvor han fullfører 90 minutter i praktisk talt samtlige kamper, mens Negredo har blitt byttet inn 4 ganger fra benken og byttet ut 2-3 ganger (den ene gangen etter 45 min pga. skade). Samtidig har han også scoret 6 mål på 29 skudd mens Giroud står med 7 på 49.

 

Negredo kostet mer, men ikke så utrolig mye mer. Negredo kostet vel City omtrent £16,5m mens Giroud kostet oss £9,5-10m.

 

Når det gjelder hodedueller så er det Giroud sin ekstrem egenskap, men han var heller ikke like dominant der i fjor som han var i år. Samtidig spiller vi også som oftest langt mot Giroud som får mer å jobbe med enn Negredo. Vil dog påstå at Negredo har en adskillig høyere pasningsprosent enn Giroud. Og hvis man skal ta i utgangspunkt at det er spanjolen sin første sesong i England og at han trolig bare kommer til å bli bedre og bedre så kan vi vel sammenligne de statsa på et senere tidspunkt også.

Link to comment
Share on other sites

Ikke misnøye fra min side ihvertfall. Giroud har hatt en meget positiv start på sesongen.

Interessant statistikk fra sky studio med thierry Henry som gjest. Etter 69 kamper i Arsenal topper wright 2 plass Henry 3 plass Bergkamp med 2 mål mer enn Giroud på 4 plass og på 5 plass persie med 7 mål færre enn Giroud.

Link to comment
Share on other sites

3 mål på de siste 11 ligakampene. Hvorav som sagt 1 mål var en gavepakke fra Boruc og 1 var på straffe. Ikke akkurat direkte imponerende som ensom spiss for et lag som Arsenal med Özil bak seg som på tross av Giroud's svakheter skaper minst et par-tre sjanser for han i hver bidige kamp.

Link to comment
Share on other sites

Giroud er en terningkast fire-spiller. I fjor var han terningkast tre. Han er en typisk late-bloomer som trenger lang tid på å venne seg til nye ting. Jeg tror også at han fort blir litt mentalt sliten av å være alenespiss med førsteansvar for Arsenals mål, uten noen skikkelig backup eller kanskje helst direkte konkurrent. Etter min mening blir dette det viktigste å få på plass i januar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at han fort blir litt mentalt sliten av å være alenespiss med førsteansvar for Arsenals mål, uten noen skikkelig backup eller kanskje helst direkte konkurrent. Etter min mening blir dette det viktigste å få på plass i januar.

 

 

Absolutt. Både fysisk og psykisk. Jeg vil gi Giroud ros, han virker å ha stått på på treningsfeltet. Langt bedre feilvendt enn ifjor, bedre i link-up-spillet.

Men han er nødt til å få en avlaster. En konkurrent. Nå har vi god dekning på de fleste plasser - Vi er nødt til å få det på spissplassen også.

Theo passer ikke der, ei heller Podolski i mine øyne. Dansken kunne nok vært sabla god der, hadde pæra vært skrudd på plass riktig. Men det er

den ikke og det kommer den vell aldri til å bli (?). Virker som også Wenger omsider har innsett det.

 

Bendtner ut og Ba inn var tilsynelatende planen til Wenger i august. La oss håpe han har noen alternativer i kikkerten også for dette vinduet !

Guud så deilig det hadde vært å fått inn noe krutt. Vi har snublet på oppløpet før pga for stor slitasje på sentrale spillere. Nå har vi tidenes mulighet på

PL-tittelen, make it happen professor !

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er litt artig at man snakker om utmattelse på en spiller etter litt over 20 kamper. Henry og van Persie (eller Adebayor for den saks skyld) klarte fint å spille samtlige 90 minutter over 45-50 kamper i en sesong + landskamper uten at de var så utslitte som det Giroud blir fremstilt som etter halvveis spilt sesong.

 

Trolig er det slik at Giroud overpresterte i starten av sesongen hvor han scoret majoriteten av målene sine. Nå har han kommet i en formslump fordi motstanderene har funnet ut hvor man skal ta seg av han og han sliter virkelig. Han kommer seg nok tilbake i bedre form, men han er og blir ikke god nok som førstevalg på topp for Arsenal.

Edited by Stefan B
Link to comment
Share on other sites

Tror alle her er enige når jeg sier at Giroud er god spiller, men ingen verdensklasse( og kommer aldri til å bli det)

Pluss, vår 4-3-3 ( eller 4-2-3-1) formasjon passer ikke Giroud. Vi har mange tekniske spillere som liker å trekke seg innover i banen for slå disse deilige stikkpasningene Giroud er treg som faen, som dessverre da ikke utgjør noe form for trussel i bakrommet. Han er ingen suarez, aguero eller robin van persie.

Så hvordan bruke han "riktig"? Vel, han må nesten spille sammen med en driblesterk spiss. Men det fører til at vi må endre formasjonen vår, og det tror jeg neppe Wenger gjør.

I sommer var vi veldig nære å kjøpe Higuain. Hadde vi skaffet oss han, tror jeg Wenger hadde henvist Giroud til benken.


Jeg håper at Wenger går for Pato( litt risikabelf , men kan bli "drit god"). Suarez kan vi glemme. Lew drar uansett til Bayern ,, etter all sannsynlighet.

Higaun var så godt som klar for Arsenal. Wenger ass...

Edited by Nima
Link to comment
Share on other sites

Giroud bidrar mye i oppbyggingen av spillet vårt. Vinner dueller på begge banehalvdeler,er en konstant trussel i luftrommet og er flink til å gjøre andre god men mangler teknikk og fart til å kunne dra seg forbi en spiller å avslutte på mål. Med den spillestilen vi har er det for meg merkelig at vi har to spisser som kanskje passer bedre inn i et lag som spiller med vinger og fokuserer på innlegg. Håper vi henter en spiss i Januar uansett slik at vi kan varierer litt mere i forhold til hvilken motstander vi møter. Giroud og Benzema bør kunne klare å samarbeide bra om å kunne rotere på topp både for Arsenal og Frankrike :)

Link to comment
Share on other sites

Aldri syntes Giroud er spesielt god når han skal involvere seg i oppbyggingen av spillet. Ja han klarer å flikke ballen videre innimellom, men det er 1 god flikk for hver 8-ende dårlige flikk som faktisk fungerer. Ved siden av det er det ofte at han tar ned ballen for så å miste dem eller spille en enkel pasning feil like etter. Han får dog "boostet" statstikkene sine innimellom fordi han dropper dypt og lar Özil eller Walcott/Wilshere passere han i banen mens han skal prøve å være Bergkamp, men det eneste det ender opp med som regel er at Giroud ikke er i nærheten når en eventuell sjanse eller halvsjanse oppstår (noe som er rimelig ofte). Giroud syntes jeg er på sitt beste når han ligger på skulderen til forsvarsspilleren og prøver å strekke forsvaret og er i konstante dueller som sørger for at de må være på tærene i tilfelle Walcott kommer på løp bak han igjen.

 

Han er viktig å ha i kamper hvor vi ikke kan ha en Özil/Walcott pressende høyt slik at han skal kunne lette presset på midtbanen, men dessverre så er det veldig sjeldent han klarer å utmerkere seg der heller. Bortmund borte er og blir den beste kampen jeg noensinne har sett av Giroud. Der gjorde han akkurat det og var trolig helt jævlig å spille imot, men bortsett fra det er han generelt sett ganske lett å hanskses med det sekundet ballen ligger på gresset. Generelt sett har han feilet i alle disse tøffe kampene våre så langt denne sesongen. Han har vært brukbar som targetman, men til syvende og sist så er han ikke en mann som klarer å plutselig gjøre en forskjell. På tross av at han har fått gyldne sjanser i løpet av samtlige av disse kampene.

 

Forøvrig en liten artig sammenligning: Giroud vinner 4,6 hodedueller i snitt i løpet av en kamp mens Villa's Benteke vinner 7,2 i snitt i løpet av en kamp. Snakker man om ekstrem hodestyrke så er ikke akkurat Benteke lett å hanskes med. Ikke at jeg har han på en ønskeliste eller noe altså. :P

Link to comment
Share on other sites

Giroud er langt fra noen matchvinner og jeg tror ikke vi vinner serien uten å investere i en spiss. Han er god på hodet linker brukbart opp med våre andre offensive spillere og han har et brukbart skudd i seg.. Han bommer på for mange sjanser, og det blir mye nesten med han. Vi hadde trengt en som kan bekle den enslige spissrollen og samtidig true bakrom når vi har så mange playmaker typer i laget. Når det er sagt så vil det hjelpe at Walcott er tilbake.

 

Noen som vet hvor mange mål Giroud har scoret i PL når Walcott ikke har spilt?

Link to comment
Share on other sites

Er og blir vår aller største svakhet. Har siden en "forrykende" sesongstart med mål i 4 kamper på rappen scoret 3 mål siden det på 13 kamper fra start og det foran en midtbane bestående av trolig verdens mest kreative spiller samt et par av de mer skapende spillerene i ligaen, men allikevel så evner han ikke å komme seg til spesielt mange sjanser (er ikke lett for midtbanen å spille han fri heller akkurat) og de få han kommer til bommer han på så det suser slik at man virkelig får lyst til å rive seg i håret. Er for øyeblikket en matchtaper av rungende kaliber.

 

Få inn en av følgende spillere så er vi mer enn betydelig styrket. Diego Costa, Balotelli, Benzema, Jovetic, Lewandowski, Dzeko eller Benteke. Samtlige besitter ferdigheter som går langt ovenpå Giroud sine og vil gjøre jobben for kreative spillere som Özil, Ramsey, Cazorla og Rosicky så vanvittig mye lettere enn når potetsekken vi har på topp spiller.

 

Pdd. så ser jeg langt heller Bendtner foran Giroud.

Edited by Stefan B
Link to comment
Share on other sites

Hva skal man si? De siste kampene beviser at et lag som Arsenal fortjener en bedre spiss en Giroud. Faller helt igjenom når han måter topp motstand. Han er for treig,for upresis og klarer ikke å skape noe som helst på engenhånd. Jeg trodde dette var sesongen han skulle levere på et forventet nivå, det har han overhode ikke gjort. Kan noen fortelle meg det laget som vant ligaen sist uten å ha en spiss som leverer 20+ ? Wenger , håper du ser det også. Giroud er en god backup, men er ikke en vi kan stole på i avgjørende faser av kamper, desverre. Nå vil jeg se Podolski som spiss frem til nyttår hvertfall, Giroud har vært ubruklig i hele desember og han hemmer de kreative spillerene våre med mangel på bevegelse. Jeg har lyst å se litt flere i vår Start 11 som vil ha ballen i rom, isteden for på fot som det har blitt veldig mye av denne sesongen. PLEASE WENGER, Ny spiss ASAP.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Synes det er mange likhetspunkter mellom Giroud og en gammel Arsenallegende; Alan Smith. Begge er høye og trege, av og til litt klumsete. Ærlige spillere som alltid gir full innsats og vinner mange hodedueller samt og scorer en del mål. Relativt dårlig omdømme blant deler av media og fansen. Viktige brikker på gjerrige og ganske suksessrike Arsenallag.

 

Synes en del av kritikken mot Giroud virker overdrevet, og ikke tar hensyn til den helheten spilleren gir til laget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har Giroud selv gått ut og beklaget seg over elendig kamp lørdag han også (snart har alle spillerne beklaga seg). Uansett så måtte jeg se første minuttene av kampen igjen, for å virkelig se hvor dårlige vi var, og det skal sies at Giroud hadde en enorm sjanse på 1-0 til Liverpool. Han klønet vekk noe som burde vært mål og redusering til 1-1 på en fryktelig svak måte.

 

Vi vet alle at hele kampen kunne vært anderlednes hvis det ble 1-1 der, og viktigheten av å sette slike sjanser for spissene våre er vanvittig viktig i storkampene. Giroud har vel begynnt å prestere i kampene mot fuglene, men ellers skuffer han meg som så ofte før. Jeg vil gjerne ha en Giroud i troppen vår, for han har spisskompetanse på mye, men som så ofte nevnt tidligere skriker vi etter ett alternativ. Skuffende av Wenger å ikke klare å dra i land en gjennombruddhissig spiss i Januar når han allerede visste Walcott er vekk resten av sesongen.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Rett og slett en tragedie at denne karen leder linja vår. Folk mener han er vår dårligste spiss siden Alan Smith, men Alan Smith var betydelig bedre enn denne karen.

 

Aldri sett noen som brenner så sykt mye sjanser som Giroud. En van Persie/Suarez på topp for oss ville denne sesongen hatt mellom 20-30 ligamål utifra de sjansene vi har skapt med Giroud på topp. Giroud står til sammenligning med 10.

 

Bendtner fra start neste kamp. Er bombesikker på at han ville ha scoret på innlegget fra Sagna i dag.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer for at vi ikke spiller med spisser. Heller kjører podolski i mellomrommet (han funker ikke som targetmann) der han kan fyre av venstreslegga. Giroud har brukt opp kvota for noen og envher nå. En spiss i Arsenal skal score mål, mange mange mål.

Link to comment
Share on other sites

Det som er ironisk er at jeg ikke ser poenget med en targetman som Giroud når vi stiller med 4-5 midtbanespillere som vi gjør. Da er det i så fall bedre å bare stille med en lynhurtig kar på topp som man kan spille igjennom.

 

Men hvem er det? :) Vi har jo ingen, det er ingen prioritert spillertype vi skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Men hvem er det? :) Vi har jo ingen, det er ingen prioritert spillertype vi skal ha.

 

Gnabry har spilt spissrollen på reservene og for U18 laget til Tyskland blant annet. Chamberlain kunne også gjort en jobb der oppe på topp hvis han bare gadd å ta løpene. Podolski mangler bevegelsen totalt dessverre.. og i en alder av snart 29 så er det ikke akkurat så lett å få drillet dette inn i hodet hans heller.

 

Hadde vi bare hatt Walcott.. *sukk*

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...