Jump to content

Olivier Giroud


mmaelan

Recommended Posts

Gervinho burde startet som spiss mot stoppere som Bassong og Turner som er svake langs bakken, greit at du har bestemt deg for å mislike karen RP7, men som kommentator også spesifiserte i går så brukte Henry lengre tid på å score sitt første i klubben. Angående Chamakh virker det som om han har et holdningsproblem i tillegg til at innsatsen og prestasjonene på banen er dårlige. Synes det er rart at folk kritiserer Giroud etter denne kampen hvor Cazorla, Ramsey, Arteta, Gervinho, Arshavin og Podolski ikke skaper en eneste sjanse for han.

Hvor lang tid en spiller bruker på å score første målet er vel veldig lite interessant. Til sammenligning scoret Frank Strandli i debuten...

 

Jeg kritiserte ikke Giroud spesielt i hår, jeg kan bare ikke skjønne hvorfor han spiller fremfor en som har prestert så langt i sesongen. Gervinho har vært mye bedre enn Giroud så langt, men går ikke fortsette der han er best og det overrasker meg.

Chamakh viste noe helt annet sine første 10 kamper, men der har det skjedd noe merkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 491
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det hviler for mye ansvar på Giroud til at det er hans første sesong. Han er den eneste ordentlige midtspissen vi har inne

i varmen så det er klart han kjenner presset. Trenger tilvenningstid. Vi trenger en spiss i januar !

 

Egentlig ganske utrolig... Ifjor hadde vi kun van Persie som midtspiss. Han selges og den eneste som hentes inn på midtspissplassen er altså Giroud. Som fram til han var 21-22 kun spilte i lavere divisjoner. Naivt? Mangel på ambisjoner? Ja

Edited by bergkamp88
Link to comment
Share on other sites

Det hviler for mye ansvar på Giroud til at det er hans første sesong. Han er den eneste ordentlige midtspissen vi har inne

i varmen så det er klart han kjenner presset. Trenger tilvenningstid. Vi trenger en spiss i januar !

 

Egentlig ganske utrolig... Ifjor hadde vi kun van Persie som midtspiss. Han selges og den eneste som hentes inn på midtspissplassen er altså Giroud. Som fram til han var 21-22 kun spilte i lavere divisjoner. Naivt? Mangel på ambisjoner? Ja

 

Ja vi trenger kanskje en spiss. Syntes vi har en tendens til å handle litt tunge spisser, som ikke helt passer inn i laget. Jeg ønsker meg lettere spissere med mer bevegelighet. Derfor skårer Gervinho mer enn Girould som midtspiss i laget. Også Wallcot og Arsjavin ville produsere og ivareta bedre mulige sjanser. Syntes vi blir forutsigbare og lettleste. Vi produserer veldig lite sjanser for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid en spiller bruker på å score første målet er vel veldig lite interessant. Til sammenligning scoret Frank Strandli i debuten...

 

Jeg kritiserte ikke Giroud spesielt i hår, jeg kan bare ikke skjønne hvorfor han spiller fremfor en som har prestert så langt i sesongen. Gervinho har vært mye bedre enn Giroud så langt, men går ikke fortsette der han er best og det overrasker meg.

Chamakh viste noe helt annet sine første 10 kamper, men der har det skjedd noe merkelig.

Når du drar opp Chamakh sine statistikker for de første kampene kan jeg vel dra opp et annet eksempel? Chamakh hadde en god start, men han bommet på ganske mange sjanser og fikk skapt langt mer for seg enn det Giroud fikk. Men jeg er også enig i deg at Gervinho er et bedre valg enn Giroud på topp pdd, gir laget vårt bedre flyt i angrepet. Bevegelsene til Giroud er farlige og åpner rom for medspillere, men Gervinho har en tendens til å involvere seg mer og er mer vant til å spille ballen "the Arsenal way".

Link to comment
Share on other sites

 

Når du drar opp Chamakh sine statistikker for de første kampene kan jeg vel dra opp et annet eksempel? Chamakh hadde en god start, men han bommet på ganske mange sjanser og fikk skapt langt mer for seg enn det Giroud fikk. Men jeg er også enig i deg at Gervinho er et bedre valg enn Giroud på topp pdd, gir laget vårt bedre flyt i angrepet. Bevegelsene til Giroud er farlige og åpner rom for medspillere, men Gervinho har en tendens til å involvere seg mer og er mer vant til å spille ballen "the Arsenal way".

Poenget mitt er at ett mål er tilfeldig, 12 målpoeng er noe helt annet.

Mitt andre poeng var å vise at dagens lag ikke gjør en spiller som Giroud god.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at ett mål er tilfeldig, 12 målpoeng er noe helt annet.

Mitt andre poeng var å vise at dagens lag ikke gjør en spiller som Giroud god.

Det er jeg helt enig i, Giroud er kun god når det er mange bevegelser rundt han, han er god med mann i rygg og god dersom vi finner noen som faktisk klarer å slå innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, Giroud er kun god når det er mange bevegelser rundt han, han er god med mann i rygg og god dersom vi finner noen som faktisk klarer å slå innlegg.

Han er også ganske god til å finne rom og bevege seg rett, men når vi spiller mot lag som spiller med 9 stk i forsvar så blir det ikke lett for Oliver.

Når vi i tillegg ikke har noen som slår innlegg så blir det vanskelig, mot Norwich kan jeg ikke huske at hverken Gerv eller Poldi slo et eneste innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Han er også ganske god til å finne rom og bevege seg rett, men når vi spiller mot lag som spiller med 9 stk i forsvar så blir det ikke lett for Oliver.

Når vi i tillegg ikke har noen som slår innlegg så blir det vanskelig, mot Norwich kan jeg ikke huske at hverken Gerv eller Poldi slo et eneste innlegg.

Helt enig, er ikke spissene jeg er misfornøyd med i første rekke, motstanderne har begynt å ta ut Cazorla og Podolski, Ramsey, Gervinho som ving og Coquelin har ikke akkurat skapt magi bak dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Wenger om Giroud i går:

"Olivier is a guy who fights for the team. Technically it was not one of his best games tonight but after the game when you measure his performance it's often decisive. He had two assists and defensively he is always reliable.

"Giroud is good when he plays completely on the offside line. Sometimes when he comes deep, that's not such his game. When he's a target man and uses his link play he is fantastic as he can win the ball in the air, score with his feet and can be the complete striker.

"Who wouldn't be worried about being compared to van Persie? But life is like that and you can only make your life with your own qualities and that's all.

 

Kunne ikke vært mer enig. Han gjorde mye rart da kom ned mot midten, men som target man er han glimrende. Det gjelder bare å bruke han riktig, og det tror jeg laget er i ferd med å få til nå.

Link to comment
Share on other sites

7 mål og 6 assist er slett ikke ille så langt, men dette er interessant; Hva skjer når han blir skadet?

http://www.guardian....-arsenal-attack

 

Jeg mener at det er flere som kan gå opp og spille spiss i Girouds eventuelle skadefravær. Det er klart det fungerer best når han er tilstede i hver kam pog spiller seg bedre og bedre, men jeg er rimelig sikker på at både Walcott, Gervinho og Podolski bør kunne gjøre en brukbar innsats på spissplassen. Virker jo som Wenger prøver å rullere noe slik at disse offensive spillerne blir komplette spillere som kan bekle både kantroller og spissroller.

 

Når det er sagt mener jeg at det bør handles inn en spiss til sommeren for å styrke laget ytterligere! Vi har såpass mye skader og annet fravær at vi blir litt tynne i rekkene, og marerittet må vel være å måtte ty til Chamakh i en lengre periode....

Link to comment
Share on other sites

7 mål og 6 assist er slett ikke ille så langt, men dette er interessant; Hva skjer når han blir skadet?

http://www.guardian....-arsenal-attack

Podolski er vel en opplagt kandidat til å erstatte han.

Media skal alltid prøve å konstruere saker. I fjor var problemet at Arsenal var ett one man team på grunn av Van Persie. For 2 måneder siden var det store saker om at Arsenal var i kjempeproblemer på grunn av Van Persie sin overgang. Nå er det jammen ett problem at erstatteren spiller bra også og vi er plutselig 100% avhengig av Giroud.

 

Det samme skriver de om Man Untd nå. De har visstnok blitt altfor avhengig av Van Persie.

 

Med andre ord bare vås etter min mening. Ingen er uerstattelig, uansett posisjon eller status.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare to-tre uker siden Giroud var en flopp i enkelte deler av media. Nå er han uvurderlig i følge andre. Syns Jan-Åge Fjørtoft oppsummerte det greit da han snakket om media i går kveld - i england hadde man bestemt seg for at Giroud var en flopp etter tre kamper mens Podolski var en hit - alt på bakgrunn av tre kamper mot Sunderland, Stoke og Liverpool. Mange er altfor opptatt av å komme til konklusjoner med minst mulig å basere det på. Scorer man ikke hattrick i debuten sin stilles det spørsmålstegn, og supporterne hiver seg med...

 

Den artikkelen har dog et veldig godt poeng: Det var ingen spiss på benken. Klart, Walcott og Podolski var på banen og kunne naturligvis tatt spissplassen. Enten vil jeg ha en ny spiss inn som kan konkurrere om spissplassen, eller så vil jeg ha en skikkelig ving på plass og la Podolski og Walcott i større grad konkurrere om spissplassen og sine ulike kvaliteter.

Edited by bjornage
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg mener at det er flere som kan gå opp og spille spiss i Girouds eventuelle skadefravær. Det er klart det fungerer best når han er tilstede i hver kam pog spiller seg bedre og bedre, men jeg er rimelig sikker på at både Walcott, Gervinho og Podolski bør kunne gjøre en brukbar innsats på spissplassen. Virker jo som Wenger prøver å rullere noe slik at disse offensive spillerne blir komplette spillere som kan bekle både kantroller og spissroller.

 

Når det er sagt mener jeg at det bør handles inn en spiss til sommeren for å styrke laget ytterligere! Vi har såpass mye skader og annet fravær at vi blir litt tynne i rekkene, og marerittet må vel være å måtte ty til Chamakh i en lengre periode....

Hadde Chamakh fått tilnærmet samme arbeidsforhold og tillit som Giroud har gjort siden han kom så tror jeg at vi ville sett den samme spilleren som vi så hans tre første måneder i PL. Det hadde i mine øyne ikke vært en krise, heller en forsterkning. Han har egenskaper vi kunne trengt og brukt i langt større grad enn hva vi har gjort til nå.

Ikke helt enig i at supporterne hiver seg med. Giroud har da hatt massiv støtte fra supporterne. Selv i de kampene han har vært under pari så runger jo sangen hans over stadion, hjemme som borte

Han har fått en unormalt sterkt støtte i starten hvis man tenker på kvaliteten han leverte den første tiden... Nå er det vel fortjent at han applauderes, men noen må fortelle ham at han ikke er en Bergkamp eller van Persie. Han har ingenting rundt midten å gjøre. Han skal ligge foran og sloss. Må også bli betydelig bedre som førsteforsvarer, han er veldig svak i presset sitt.

Link to comment
Share on other sites

På stadion støtter man opp, men mange har vært kritiske underveis. Ikke at det er noe galt i det, for all del, jeg syns bare en del er litt for tidlig ute med å konkludere og henger seg opp i mer "tabloide" meninger.

 

Helt enig med RP7 ang Chamakh. Han fikk en fin start, men vi spilte aldri på styrkene hans. En av europas beste hodespillere fikk knapt et eneste innlegg å hoppe etter, helt håpløst!

Edited by bjornage
Link to comment
Share on other sites

Giroud har kommet seg betraktelig (men er fortsatt noe temposvak) og nå begynner vi å spille slik som vi må spille dersom vi skal ha den type spiss på topp, dette gjorde vi aldri med Chamakh. Spørsmålet er om Chamakh har de fysiske forutsetningene (på tross av god spenst/timing/heading) til å spille target man i PL? Jeg vet ikke, men syntes han også i de første kampene sine sleit mye (mer enn OG) når det gjaldt å holde på ballen/link-spill. Dette får vi vel aldri vite dersom ikke Wenger plutselig skulle bestemme seg for å satse på Chamakh igjen.

 

Hvis man skal ta noe ut fra den artikkel fra guardian så er jeg ikke så redd for at vi ikke skal ha andre å flytte inn på topp, det er mer at dersom vi ikke rullerer noe særlig på topp så blir vi så bundet opp av spillerstilen rundt OG at vi har få alternativer til å putte inn i akkurat den rollen. Det sier seg selv at verken Podo, Gervinho eller Walcott er noen utpregede target spillere. Med en dedikert klassespiss til så ville vi som f.eks Utd rullert mer og vært mye mer uforutsigbare.

 

Nå må vi vel uansett først spille inn angrepsmønsteret skikkelig før vi evt kan begynne å eksperimentere med nye konstellasjoner. Vi har pr dags dato et nesten "nytt" angrep og angrepsmønster (Poldi, Cazorla, Jack, OG) som må læres, trenes og samspilles. Håpet er at folk holder seg skadefrie og at folk får mange kamper på rad med hverandre, da kan det bli enda mer moro fremover

Edited by Espen
Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig. Han gjorde mye rart da kom ned mot midten, men som target man er han glimrende. Det gjelder bare å bruke han riktig, og det tror jeg laget er i ferd med å få til nå.

 

Giroud som trekker ned er som regel ikke mye bra, men han har et par ganger vist at han er farlig når han får vendt opp og satt "fart" (er ikke så mye fart i beina hans akkurat :P), men utifra hvor ofte han klarer dette og hvor mye bedre han er når han holder seg fast oppe på topp så er det helt klart sistnevnte han i 9/10 tilfeller burde gjøre.

 

Ellers syntes jeg at Giroud fremstår langt bedre når Cazorla får lov til å ligge høyere i banen. Som f.eks. mot Fulham når han presset høyt opp i starten og har holdt seg nærmere Giroud enn hva han gjorde i går og mot Tottenham.

 

Ikke verdens beste kamp av Giroud, men allikevel er han avgjørende med 2 målgivende. Ikke en dårlig egenskap nødvendigvis det..

 

Må også bli betydelig bedre som førsteforsvarer, han er veldig svak i presset sitt.

 

Helt enig. Han jobber generelt godt, men måten han som førsteforsvarer bruker et kvarter på å nå ballfører er ikke godt nok. Han kan ikke løpe og skrike på hver ball, men pdd. så er det som regel bare joggemodus som førsteforsvarer og det er veldig sjeldent han er i stand til å ta ifra ballen fra en motstander/presse frem en feil på den måten.

 

Akkurat der er Cazorla et prakteksempel som regel. Er vel den eneste som konstant løper og jobber knallhardt og vinner ballen på "Barcelona" måte til tross for at han har spilt nærmest samtlige minutter for oss hittil.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare to-tre uker siden Giroud var en flopp i enkelte deler av media. Nå er han uvurderlig i følge andre. Syns Jan-Åge Fjørtoft oppsummerte det greit da han snakket om media i går kveld - i england hadde man bestemt seg for at Giroud var en flopp etter tre kamper mens Podolski var en hit - alt på bakgrunn av tre kamper mot Sunderland, Stoke og Liverpool. Mange er altfor opptatt av å komme til konklusjoner med minst mulig å basere det på. Scorer man ikke hattrick i debuten sin stilles det spørsmålstegn, og supporterne hiver seg med...

 

Den artikkelen har dog et veldig godt poeng: Det var ingen spiss på benken. Klart, Walcott og Podolski var på banen og kunne naturligvis tatt spissplassen. Enten vil jeg ha en ny spiss inn som kan konkurrere om spissplassen, eller så vil jeg ha en skikkelig ving på plass og la Podolski og Walcott i større grad konkurrere om spissplassen og sine ulike kvaliteter.

Er latterlig hvordan spillere nå til dags blir avskrevet etter 4-5 kamper. Er helt utrolig at det skjer gang på gang. Kan ikke fordra folk som slaktet Giroud i september.

Link to comment
Share on other sites

Liker Giroud sine tendenser, men han må virkelig terpe førstetouchen sin. Teknikk generelt., egentlig. Han mister ballen alt for ofte som oppspillspunkt med mann i rygg, og gjenleggene hans havner alt for ofte hos motstanderne. Er sinnsykt irriterende å se han feiler på dette gang på gang.

Link to comment
Share on other sites

Liker Giroud sine tendenser, men han må virkelig terpe førstetouchen sin. Teknikk generelt., egentlig. Han mister ballen alt for ofte som oppspillspunkt med mann i rygg, og gjenleggene hans havner alt for ofte hos motstanderne. Er sinnsykt irriterende å se han feiler på dette gang på gang.

 

Sett det før, og synes det kom veldig tydelig frem i denne kampen. Han virker nesten litt for svak, til tross for størrelse. Vet ikke om han skulle ha noen frispark for tøft spill i ryggen hans, men synes også motstanderne kommer litt for lett rundt han. De får ofte en touch på ballen, eller får han såpass mye ut av balanse at han sender ballen helt feil.

Bedre blir det ikke de gangene dette skjer helt nede ved midtbanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

The right man or not? Må si jeg er enig i nye her. Når vi spiller som vi gjør, får vi ikke utnyttet styrkene til Giroud. Men en glimrende kar å ha i troppen. Hvem har vell ikke bruk for en robust og hodesterk targetman av og til !

 

http://gunnerblog.com/2012/12/18/why-im-not-convinced-olivier-giroud-is-the-right-striker-for-arsenal/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gunnerblog+%28Gunnerblog%29

Link to comment
Share on other sites

Ikke en typisk Arsenal spiller i det hele tatt og utifra de tekniske kvalitetene hans klarer jeg ikke å se at han for et lag som har ambisjoner om å vinne Premier League og Champions League blir annet enn stallfyll.

 

En god plan B spiller å kaste innpå når vi trenger et mål og bare "lemper" ballen inn i feltet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ja, hva skal man si om Giroud? Tenkte jeg skulle dele litt av mine tanker rundt Giroud så langt denne sesongen.

 

Han har vel så langt ikke levd opp til forventningene som lå der før sesongstart. Forventninger som i utgangspunktet var skapt av Wenger, da han uttalte at han ikke kom til å hente erstatter for van Persie, da han allerede hadde hentet inn dette i Giroud og Podolski. Og jeg tror dette er uttalelser som har ødelagt litt for Giroud, da det nok har gjort at han har følt et enormt forventningspress.

 

Jeg sa før sesongen at jeg ville være fornøyd, så lenge Giroud og Podolski tilsammen bidro med rundt samme antall mål som van Persie gjorde sist sesong. Så langt har ingen av de lyktes optimalt foran mål, men det er fortsatt muligheter, selv om jeg tviler litt på det.

 

Jeg har sansen for Giroud. Av en eller annen merkelig grunn har jeg ofte sansen for spillere som blir brukt som syndebukker, hoggestabber, som blir sett på som ikke gode nok osv. Det jeg liker med Giroud, er først og frem arbeidsinnsatsen hans. Den er alltid upåklagelig. Jeg synes han til tider fungerer bra som oppspillspunkt, han viser gode initiativ, og han har innimellom noen lekne pasninger som fører til mål, f. eks som da han spilte gjennom Gibbs mot Swansea. De største svakhetene hans er nok tempoet og grunnteknikken. Men det aller største problemet, er at han rett og slett ikke passer inn slik Arsenal spiller fotball. Vi spiller rett og slett ikke på styrkene hans. Det hjelper f. eks. ikke å spille en høy ball opp mot Giroud dersom det ikke er bevegelser rundt han i det ballen slås. Hvis ingen går på løp når han stusser ballen videre, vil en slik langpasningen være bortkastet. Dersom noen går på disse løpene, vil det være vanskeligere for motstanderen å forsvare seg, da de må vurdere om de skal følge løpet, eller gå for å stoppe Giroud. Dersom ingen kan slå den smarte pasningen når han har gjort et av sine gode initiativ inne i boksen, så er initiativet bortkastet. Dersom ingen evner å slå inn gode innlegg fra kanten, som Giroud kan krige i mål, så vil det være bortkastet å ha han inne i boksen.

 

Det høres nesten merkelig ut, men jeg tror faktisk Giroud ville passet bedre inn i Arsenal anno 03-05. Selv om vi spilte med et høyere tempo den gangen, hadde vi spillere i laget som kunne utfylle hans styrker. Vi hadde spillere som stadig var på løp i rom. Vi hadde spillere som faktisk evnet å slå gode innlegg i boks. Vi hadde spillere som oftere slo gode pasninger på gode initiativ.

 

Vel, det var mine tanker rundt Giroud. Blir spennende å se hvordan resten av sesongen utarter seg for vår sympatiske franskmann

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...