Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2012


49 unbeaten

Overgangsvinduet sommeren - 2012  

21 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 531
  • Created
  • Last Reply

Clint Dempsey will choose Arsenal ahead of #Manchester United & #Chelsea based on a guaranteed playing time, his agent confirmed

 

Et spennende rykte og en spennende spiller. Tror Wenger kan se på han som en erstatter for Benayoun som hadde sin siste "arbeidsdag" i klubben i dag. Kan også være at han skal erstatte spilleren som får kjeks til å virke som stål og som kan begynne som guide på vårt medisinske senter etter karriereslutt - nemlig Abou Diaby. Har vært innom de fleste posisjoner på banen i sin tid i Fulham, og hadde vell hele 17 ligamål forrige sesong for et lag som sjelden styrte spillet.

Link to comment
Share on other sites

En god billig signering som er en oppgradering på både Rosicky og Benayoun samt Gervinho/Walcott mtp. mål. Passer ikke akkurat inn i vår spillestil mtp. pasninger o.l., men han er en god potet for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvordan Dempsey kan bli garantert spilletid i Arsenal, hvem skulle det vært på bekostning av? For all del, god spiller, men han er ikke akkurat en spiller som er så god at vi garanterer førstelagsfotball til han.

Link to comment
Share on other sites

Forskjell på å garantere spilletid og fast spilletid kanskje? Synes selv han mangler både "flair" og overblikk.

Du har rett, men når media bruker uttrykket garantert spilletid, så innbiller jeg meg at de med det mener garantert "fast" plass i elveren, og det er det absolutt ingen som vil få i Arsenal (selv om man av og til har grunn til å lure på det motsatte).

Link to comment
Share on other sites

Når Wenger endret filosofi fra 4-4-2 til 4-3-3 så var det vell mye på grunn av spillerne Fabregas og van Persie. Nå som de begge har forlatt skuten (ja, jeg ser på van Persie som solgt) så mener jeg vi også bør endre filosofi igjen. Det er greit at den internasjonale fotballen har endret karakter de senere årene til å gå bort fra den klassiske 4-4-2 formasjonen til og spille med flere midtbanespillere til å vinne kampen om ballbesittelse. Nå har vi ikke lengre den klare offensive generalen til å diktere spillet som både Fabregas og Nasri var tiltenkt som og den ballspillende og målfarlige toppspissen som først slo gjennom det siste halvannet året. Å starte neste sesong med å "gamble" på nysigneringene Podoski/Giroud som midtspiss uten at de har fått spilt seg inn i laget kan vise seg i oktober/november å være en fiasko. Når ingen av dem er kjent med spillestilen vår og er samspilte så vil det være tryggere å satse på to spisser som jobber sammen og bruke styrkene sine inne i boksen fremfor å bruke store deler av tiden på midten for å spille vegg.

 

Litt av den drømmen jeg tenkte etter at begge signeringene var i orden og van Persie fortsatt var i mine fremtidsplaner så jeg på han som den spilleren som kunne ligge bak spissene og være den kreative playmakeren vår. Nå har vi igjen Rosicky, Chamberlain og Podolski som kan spille i en slik rolle, der Giroud kan være på topp sammen med en hurtig spiller som f. eks Walcott, Gervinho, Ryo eller med Podolski. Kanskje burde man legge hele den overgangsummen som vi får for van Persie inn i en ny kreativ midtbanespiller som går rett inn i rollen uten store problemer; hva med Belhanda? Skadesituasjonen til Wilshere er fremdeles svært usikker, og for meg er han bare som bonus å regne i de kampene han får spilt neste sesong. Samme med Diaby.

 

Så hvordan skal man da sette opp laget?

4-4-2:

Szczesny

Jenkinson - Koscielny - Vermaelen - Gibbs

Walcott - Song - Arteta - OX/Gervinho

Podolski - Giroud

Med denne formasjonen og oppsettet vil vi ha to spillere i midten for å balansere laget som også er flinke til å spille kreative pasninger og stoppe kontringer, samt to vinger som jobber begge veier og har fart og teknikk til å skape ubalanse hos motstander. På topp vil vi ha en hodesterk spiller i Giroud som kan holde på ballen og spille ut til vinger eller stikkere på Podolski som skal variere mellom å ligge tett for å skape plass på ving eller ta med midtstopperne ut på tur. Oppstillingen til forsvaret legger jeg ikke så mye vekt i nå.

I 4-3-1-2:

Rosicky - Song - Arteta

Podolski

Walcott - Giroud

 

En offensiv formasjon som skaper flere spillere i midten for å spille ballbesittende som Wenger noen ganger er litt for glad i. I motsetning fra den 4-2-3-1 formasjonen vi har brukt de senere årene vil dette i større grad være Song som kun skal være defensiv og holde igjen med Arteta og Rosicky som indreløpere som varier mellom å holde igjen og støtte opp under spissene. Podolski vil måtte ta ansvaret for mer av det kreative i rollen som ballfordeler og knytte midtbanen opp mot spissene. Med Walcott og Giroud får vi to svært forskjellige spisser som jeg tror kan få et bra samarbeid der Theo stadig truer bakrommet mens Giroud går i duellene.

I 4-2-3-1/-4-3-3:

Song - Arteta

Walcott - Rosicky - Podolski

Giroud

Tar ikke så mye om rollefordelingene i denne formasjonen siden vi har spilt med den mye og kjenner til den. Mulige endringer er selvsagt Podolski på topp og OX/Gervinho ut på kant. Det er spesielt i denne formasjonen hvor jeg ønsker meg en ny kreativ midtbanespiller ettersom spissen ofte taper duellene etter innlegg siden han har manglende støtte. Det vil derfor bli vikigere med en "Cesc" som ser de umulige pasningene i rommene som blir skapt etter konstante bevegelser/offensive løp av spillerne.

 

Da er det bare å vente å se på at van Persie blir solgt, og bli vitne til at Wenger ikke foretar seg noe resten av overgangsvinduet...

Link to comment
Share on other sites

Få inn en defensiv midtbane av høy klasse og en offensiv midtbane av høy klasse etter at vi mister van Persie. Gjerne også en venstrekant som enten kan være førstevalg over Podolski eller i tilfelle Giroud blir skadet og Podolski må inn på topp. Ellers trenger vi fortsatt denne keeperen og en potet som kan bekle høyrebacken i Sagna's fravær.

Link to comment
Share on other sites

Å håpe på en ny venstrekant må du bare gjøre, men kommer aldri til å skje, i alle fall ikke så lenge Walcott fortsatt er i klubben. Nå har vi han, Chamberlain, Gervinho, Ryo og Podolski som habile kantspillere, pluss man vet hvor mye Wenger elsker å plassere folk som mistrives i den posisjoner der.

 

En løsning kan jo være at den evt. nye offensive midtbanespilleren kan spille på kant også, som f. eks Hazard, Kagawa, Belhanda og Götze/Reus gjør. Ellers virker det som forhandlingene med M'Vila har stoppet helt opp, og Vertonghen venter jeg bare på blir klar for Tottenham etter at de startet kjøpefesten i dag. På keeperplass tror jeg Wenger er fornøyd med Fabianski som reserve, men ønsker han også å forlate klubben så må det selvsagt handles inn en ny der også.

 

Kan jo nesten si at hele situasjonen vi er i nå er latterlig siden alle "eksperter" og supportere i flere år har ønsket solide forsterkninger, mens Wenger har kjørt sin stil og får svi for det hver eneste sommer når spillerne går lei eller mister troen på prosjektet og går dit pokaler og høyere lønninger flyter vilt.

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig klar over at det ikke kommer en ny venstrekant. Nettopp fordi Wenger mener at vi har god nok dekning med nevnte spillere (selv om Walcott og Podolski ikke er kantspillere) og Ryo er langt ifra en ferdig artikkel. Kanskje god nok til å være backup eller tredjevalg på kanten? Litt som Chamberlain..

 

Problemet er at ingen av disse spillerene du nevner er tilgjengelige (som jeg har vært inne på før). Götze er altfor dyr og vil uansett bli værende i Dortmund i minst en sesong eller to til (hvis ikke lenger) og Belhanda er visstnok på nippet av å signere en ny kontrakt. Samtidig er også Belhanda afrikaner og vil dermed forsvinne til ACN i ny og ne. Ikke akkurat noe man ønsker av en spiller som trolig vil være blant de aller viktigste spillerene man har i laget..

 

Når det gjelder M'Vila så er han på ferie etter EM med Frankrike og har nylig akkurat blitt 22 år gammel. At forhandlingene er lagt litt på is er ikke uforståelig, men jeg tror uansett at prisen har vært for høy for Wenger sin del. Tror vi ender opp med enten et billigere og dårligere alternativ enn M'Vila eller ingenting i det hele tatt. Vertonghen bryr jeg meg ikke så mye om lenger da jeg mener at vi har større problemer på høyresiden av banen (bak Sagna) og Vertonghen ville trolig heller ikke vært fornøyd med å være rotasjon og tredje/fjerdevalg på midtstopperplass.

 

På keeperplassen så bare håper jeg at vi ender opp med noe annet enn Fabianski. Tror planen var å bli kvitt han i sommer, men mtp. at han er verdens mest skadeutsatte keeper så virker dette å gå til helvete så langt.

 

Har lenge sagt at Wenger har vært fanget av sin egen filosofi. Hvorvidt det stemmer eller ikke kan diskuteres, men utifra hva jeg ser og mener så vitner de siste 6-7 årene om at han har hoppet ut i kvikksand og brukt mest mulig av sine krefter til å prøve å røre seg løs..

Link to comment
Share on other sites

Ønsker å slenge til en setning som har dukket opp i hodet flere ganger: "Ville Mourinho i managerstolen fått det samme transferbudsjettet som Wenger med maks pris per spiller, eller er dette Wengers egne og alene transferpolicy?"

 

Nå er ikke dette et innlegg for å bytte manager, men jeg synes nesten det er rart at en såpass oppegående person som har vært med i gamet så lenge ikke har hentet inn etablerte stjerner dyrere enn Arshavin. Og er det noe jeg er sikker på, så er det at spillerstallen vår ville fått drastiske endringer hadde Ferguson, Mourinho eller en annen respektert trener hatt ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Syns vi bør prøve oss på Hamsik jeg. Han og M'Vila inn vil gjøre underverker.

 

Hamsik er min drømmesignering for offensiv midtbane av dagens "tilgjengelige" spillere (med Eriksen på andreplass da jeg tror han vil bli verdensklasse). M'Vila er også mitt førstevalg som defensiv midtbane, men jeg tror at Coquelin kunne gjort denne plassen til hans egen (altså ved siden av Song såfremt han ikke også forsvinner), men kommende sesong blir nok litt for tidlig for min favoritt..

 

Ønsker å slenge til en setning som har dukket opp i hodet flere ganger: "Ville Mourinho i managerstolen fått det samme transferbudsjettet som Wenger med maks pris per spiller, eller er dette Wengers egne og alene transferpolicy?"

 

Nå er ikke dette et innlegg for å bytte manager, men jeg synes nesten det er rart at en såpass oppegående person som har vært med i gamet så lenge ikke har hentet inn etablerte stjerner dyrere enn Arshavin. Og er det noe jeg er sikker på, så er det at spillerstallen vår ville fått drastiske endringer hadde Ferguson, Mourinho eller en annen respektert trener hatt ansvaret.

 

Sagt noe lignende tidligere. Er som om Wenger er bastant på at ting skal gjøres på han sin måte uansett konsekvens og at han ikke vil vinne på andre premisser enn gjennom sin egen filosofi. Ingen kan si noe om at Wenger ikke ser langsiktig på ting for det gjør han virkelig, men han gjør ufattelig mange rare ting. Som f.eks. en ufattelig stor stall med ungdomsspillere (og under middels spillere) som år etter år forblir i klubben selv om de aldri har noen sjanse til å ta steget opp uansett og istedet blir for dyre til å selge da de får altfor gode kontrakter utifra ferdighetene sine og klubben istedet må låne de ut (og fortsatt betale store deler av lønna) helt til kontrakten med klubben går ut.

 

Samtidig er Wenger virkelig ikke flink på det kortsiktige. Man sitter jo med et håp om at han har lært litt, men jeg tviler sterkt på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mine tvil til det langsiktige også for det nye prosjektet har da holdt på i 7 år nå og da bør man kanskje begynne å se noen bedringer?

 

Tror jeg sa det i en av mine første innlegg etter at jeg ble medlem på forumet i august i fjor, at Wenger skulle få sommeren på seg og påfølgende sesong for å vise ambisjoner og begynne å vinne noe igjen. Han startet et lite steg bort fra ungdomssatsningen da han i siste liten fikk hentet inn Arteta, Mertesacker, Santos og Benayoun og etter den katastrofale starten på sesongen var jeg fornøyd med 4. plassen vi fikk til slutt. Nå virket det som han skulle fortsette den gode trenden ved signeringene av Podolski og Giroud samt alle ryktene som nærmest gjorde M'Vila klar for klubben. Så kommer dette "salget" av van Persie som en ny liten nedtur...

 

Nå er det litt over 50 dager igjen av transfervinduet, selv om signeringer bør være klare før pre-season og i alle fall før sesongstart. Tiden er inne for å virkelig sette inn støtet for å sende ut et budskap om at "neste sesong skal bli vår!" Nå tror ikke jeg at et salg av van Persie vil være synonymt med at vi mister Champions League plassen neste sesong, men for meg så er ikke 4. plasser godt nok.

 

Den klubben jeg ble forelsket i 1995/96 sesongen som bare vokste etter ankomsten til monsieur Wenger har for alltid en plass i midt hjerte, men for å skape nye forelskelser hos andre fotballelskere så må ting gjøres og ikke bare snakkes om på pressekonferanser. Wenger og Gazidis står ovenfor den viktigste sommeren i min levetid og de neste nattebønnene skal jeg dedikere til arsenalgudene!

Link to comment
Share on other sites

Dersom van Persie skulle bli solgt denne sommeren. Er det da en mulighet for at Arsenal fornyer sin interesse for Llorente? Og ville Llorente vært en forsterkning for Arsenal?

Link to comment
Share on other sites

Llorente er i mine øyne et tryggere og bedre kort enn Giroud som førstevalg på topp (mye mulig fordi jeg har fulgt med Llorente mer...) - så ja, jeg mener han ville være en forsterkning. Om de to herrene Wengidiz dog bruker penger på han.... tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

For de summene media har satt på Llorente så ville jeg heller lagt på noen millioner til for å hente Benzema/Higuain som er enda et skritt høyere opp på kvalitetsstigen.

 

Benzema og Cavani så snakker vi. Higuain er meget god for all del, men vært litt skadeplaget til tider og vet virkelig ikke hvordan han ville klart rollen som ensom spiss i en så fysisk liga som Premier League..

Link to comment
Share on other sites

Tviler på det samme gitt, men hvis Cavani vil vekk f.eks. så er det ikke akkurat gunstig av Napoli å beholde han. Er vel snakk om rundt £35-40M for Cavani. Muligens billigere hvis han vil vekk. Torres kostet £50M. Llorente er vel snakk om nesten £30M også..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...