Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2012


49 unbeaten

Overgangsvinduet sommeren - 2012  

21 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nå er ikke jeg sikker på hvor lenge Hamsik har igjen av sin kontrakt med Napoli, og hvordan den økonomiske sitiasjonen i klubben er, men han vil helt sikkert koste mer enn Kagawa og kanskje må vi opp i en Hazard sum for å få han til England. Samtidig har de et veldig bra offensivt lag i Napoli hvor han er godt samspilt med Lavezzi og Cavani, og jeg har ikke sett noen uttalelser som tyder på at han ønsker seg bort enda.

 

Det som kunne vært spennende, og smart, hvis signalene fra media på at Walcott ikke er så lysten på å forlenge sin nåværende kontrakt er å hente inn både Belhanda og Afellay. To spillere med mer teknikk enn hva Walcott noen gang kommer til å få, selv på Fifa, og som kan spille på flere strenger enn fart og dueller en mot en.

 

Hamsik blir nok nærmere £20m tenker jeg hvertfall, men han har ikke vært så veldig hypp på å røre på seg. Dog nå som Napoli ikke er kvalifisert for CL og Lavezzi er sterkt linket til PSG og virker å være så godt som borte så kan det hende pipa får en annen lyd. Uansett så vet man ikke før man prøver seg og det tenker jeg ikke Arsenal og Wenger kommer til å gjøre. River meg virkelig i håret hvis Ramsey blir å finne som førstevalg på offensiv midtbane igjen. I så fall blir det med Podolski som spiss for da er van Persie long-gone.

 

Belhanda spiller for det meste sentralt og det er der han har vært best. Er dog marokkaner og det vil ikke akkurat være spesielt morsomt å miste han til ACN sammen med Gervinho og Song.. når det gjelder Afellay så mener jeg vi virkelig burde prøve å sikre oss nederlenderen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 531
  • Created
  • Last Reply

Er riktig at Belhanda vanligvis ligger litt dypere enn den rollen ejg tenker han burde fått hos oss, men vi har ikke behov for en playmaker som drar dribleraid etter dribleraid, men en som slår de avgjørende pasningene og DET er Belhanda god på.

 

Honda en spiller som har forfalt stort de siste par årene eller? Brukte å bli koblet til oss, var meget god før i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Er riktig at Belhanda vanligvis ligger litt dypere enn den rollen ejg tenker han burde fått hos oss, men vi har ikke behov for en playmaker som drar dribleraid etter dribleraid, men en som slår de avgjørende pasningene og DET er Belhanda god på.

 

Honda en spiller som har forfalt stort de siste par årene eller? Brukte å bli koblet til oss, var meget god før i alle fall.

 

Jeg sier igjen: ACN + Belhanda + Gervinho + Song = katastrofe. Man kan ikke bygge grunnstammen i laget sitt rundt afrikanske spillere så lenge den fordømte turneringen er plassert midt i den verste perioden for klubben. Av den enkle grunn så ønsker jeg ikke Belhanda.. >_<

 

Honda har vært en del skadet, men han er fortsatt god. Dog ikke god nok som førstevalg for Arsenal mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært få igjen i den offensive midtbaneposisjonen som er tilgjengelige nå, Hamsik, Gotze, Ozil og de gutta der er alle urealistiske, mens Kagawa, Hazard og de gutta har bytta beite allerede. Jeg er klar over at Van Persie har alle ferdighetene som trengs for å bli en god offensiv midtbanespiller, men tviler på at Wenger tenker i de baner. Om alternativet er å satse på skadetrioen Wilshere/Diaby/Rosicky og Ramsey(Som er langt unna å holde nivået) synes jeg heller vi kan ha et par spillere som drar til ACN. Håper at Wenger kan dra en spiller opp av Wengers magic hat again, men begynner å bli en stund siden han signerte noen helt ukjente som holdt nivået offensivt.(Defensivt har han vært flink til dette i det siste, Sagna, Vermaelen og Koscielny var ikke verdenskjente, men gode spillere, Santos er lovende.)

Link to comment
Share on other sites

Mange som løper,lite som skjer.

Refererer du til midtbanen vår? I såfall er jeg helt enig, Rosicky er en god fotballspiller, men etter skadene har han manglet sluttprodukt og løper stort sett i mellom og forventer at andre skal gjøre noe magisk, Ramsey og Wilshere har også til gode å levere bra antall assist+mål for oss. Vi trenger at midtbanen er med å bidrar offensivt og det er våre offensive midtbanespillere, mennene som skal levere mest endeprodukt i hele laget(sammen med spissen) som sliter med å få målpoeng. Ikke godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært få ja. Hamsik blir dyr da han er knallgod og trolig Napoli's viktigste spiller (og dermed urealistisk). Götze har sagt at han ikke har planer om å flytte på seg og signerte en ny kontrakt til 2016-17 (pluss at han vil være SVINDYR) og Özil kan man bare glemme.

 

Det er dog en spiller du glemmer å nevne og det er Christian Eriksen aka Dannemann. Anbefalt av den største av de alle: Nemlig Dennis Bergkamp. Er kun 20 år gammel og vil også koste en god del, men herregud for et talent han er. Fantastisk pasningsfot og overblikk. Relativt målfarlig og kreativ som bare faen. Er også rask og har spilt i Ajax i 4 år så han burde tilpasse seg Arsenal's spillestil temmelig fort.

 

Av en eller annen grunn så tror jeg allikevel ikke at Wenger er interessert i Eriksen. Blir vel for dyr som alle andre spillere tenker jeg og ender vel heller opp hos en av våre konkurrenter (enten i England eller Spania/Italia/Tyskland).

 

Som du sier så er det ytterst få offensive magiske spillere Wenger har dratt opp av hatten sin siden starten av 2000-tallet. Rett og slett fordi det egentlig ikke finnes noen lenger? De fleste er velkjente og får høy oppmerksomhet og dermed stiger prisen og Wenger velger noen andre som ikke er like gode. Personlig ble jeg nesten sjokkert når vi signerte Nasri og Gervinho da de begge to var temmelig kjente i Europa etter å ha vært meget gode i Ligue 1. Dessverre så tok det en god del år før førstnevnte slo til og sistnevnte hadde en middelmådig førstesesong (tatt i betraktning hele sesongen. Syntes han åpnet temmelig bra). Dog tror jeg Gervinho kommer til å ha en god andresesong.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Gervinho får en sesong i stil med hans sesonger i Lille så kan vi forvente rundt 20 målpoeng. Det vil være en massiv forsterkning.

 

Veldig synd at Wenger ikke virker å være interessert i Eriksen. Der tror jeg danskene har en verdensklassespiller på gang. Endte vel på 19 assists i Æredivisjonen i år pluss 7-8 mål. Er klar over at den nederlandske ligaen er forholdsvis svak, men uansett så vitner det om høy spillerforståelse og hver gang jeg ser han i aksjon for Danmark (og Ajax) så syntes jeg han alltid er ytterst imponerende. Willems vet jeg ikke så mye om annet enn at han er venstreback? Er det noe vi trenger så er det et ungt talent på venstrebacken (og høyre egentlig).

Link to comment
Share on other sites

barcastuff

Afellay's agent was already looking for club, but after good games with HOL, Barcelona don't plan to sell, unless irresistible bid. [sport]

 

ChrisTowers_88

RT @jouracule Tito Vilanova wants Afellay to stay part of his plans. Agent stopped looking for a new club for him #Barça / #afc

 

Da kan man vel stryke Afellay av listen også. Utrolig synd mtp. at jeg mener han er en type kantspiller vi virkelig kunne trengt. Ville gitt oss en annen dimensjon med en spiller som han på den ene kanten og Gervinho/Walcott på den andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har han egentlig spilt for barca? Jeg ser det som naturlig at de ønsker å beholde en så god og ung spiller, men hvis jeg var Afellay og nesten ikke har fått spille etter overgangen fra psv, ville det ikke betydd så mye at jeg var " a part of" trenerens planer.

Håper han tenker likt som meg og ser på viktigheten av å spille regelmessig, men han gir det nok et år til ja.. Desverre

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt ganske mye på forsvarsproblemene vi har som lag, og hva som kunne bedret situasjonen foran neste sesong. At vi nå har fått inn to nye trenere som begge kan gi Wenger noen gode tips kan selvfølgelig hjelpe litt, men neppe gjøre underverker. Problemene våre, og som har gitt meg farlig lite hår igjen på toppen, er den ubalansen på midtbanen som alt for ofte ender med kontringer og avsluttninger alene med keeper. Noe som også er årsaken til at Szczesny har en ganske lav redningsprosent. En midtbane med Song, Arteta og Rosicky har fungert godt, selv om også de hadde sine feil. De største problemene kom når Arteta ble skadet og Song var utslitt etter å ha spilt for mange kamper, samtidig som Ramsey og Rosicky har fungert dårlig samtidig på banen. Noe vil selvfølgelig bedre seg når/hvis Wilshere og Diaby blir skadefrie og kommer tilbake i den formen som vi alle vet de innehar.

 

Likevell mener jeg vi bør kjøpe inn en spiller som gjør at vi kan rullere midtbanen mer mellom kampene, og variere hvor offensivt eller defensivt vi ønsker å være alt etter hvordan en tror motstanderen vil stille opp laget. Om ryktene rundt Djourou stemmer, og at han er på vei bort fra klubben så må vi ha inn en ny midtstopper (Da har jeg allerede solgt/frigitt Squillaci) i tillegg til at Kyle Bartley returner fra lån som 4/5 valg. Mertesacker, Koscielny og Vermaelen er solide og det vil være dumt å kjøpe en som danker ut disse, så da må man tenke en talentfull spiller som likevell har erfaring nok fra høyt nivå til å gjøre jobben på a-laget om han får sjansen. Akkurat hvem dette skulle være er jeg usikker på, og ikke har jeg den fulle oversikten over midtstoppertalentene rundt om i Europa og kontraktsituasjone deres. Likevell vil jeg holde et ekstra øye med Kyriakos Papadopoulos fra Hellas og Schalke 04 i sommeren EM-sluttspill. Debutere i en greske ligaen allerede som 15 åring som midtstopper for Olympiakos og har 47 kamper i bundesligaen etter overgangen i 2010. Hvis informasjonen på wikipedia stemmer så har han igjen to år av kontrakten sin, og kunne vært mulig å hente inn hvis han finner seg i være benkesliter/ruleringspiller.

 

Så kommer vi tilbake til balanseringen av midtbanen, for jeg mener Mertesacker - Koscielny er vårt beste midtstopperpar, og at Vermaelen kunne fungert utmerket som en skikkelig defensiv midtbanespiller (Makelele rollen) ved siden av Song som tar litt mer boks til boks rolle. På denne måten får vi mye mer fightervilje på midten, og en spiller som kan holde igjen og nekte motstanderne å kontre i overtall uten press fra forsvaret. Hvis vi i tillegg tenker denne formasjonen mot f. eks Manchester United så vil vi ha en veldig solid luftstyrke.

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Koscielny - Santos/Gibbs

Song - Vermaelen

Walcott - ? - Podolski

van Persie

 

Stiller spørsmålstegn til den offensive midtbanerollen grunnet skadesituasjonen på Wilshere og Diaby, samt at Rosicky, Ramsey, Arteta og Oxlade-Chamberlain alle kan gjøre en god jobb der.

Link to comment
Share on other sites

Er en stor stor forskjell på å spille DM og midtstopper. Har liten tro på at Vermaelen skal komme inn på midtbanen ved siden av Song og holde høy klasse. Derfor et kjøp av M'Vila er vesentlig. Er også ufattelig kjedelig hvis Vermaelen og en midtstopper eller to pluss f.eks. Song/Arteta er utilgjengelige.

 

Når det gjelder offensiv midtbane så mener jeg vi trenger en ny. Rosicky har selvfølgelig vært utrolig oppløftende siden januar, men han har jo ikke sluttprodukt. God benkspiller/backup dog. Ramsey mener jeg generelt sett er langt unna å holde nivået og burde bli sendt på lån og Wilshere er trolig ikke i form igjen før langt uti oktober/november eller hvis han følger Ramsey sitt eksempel ikke før 13/14 sesongen. Diaby er det bare å kvitte seg med.

 

Som sagt: 3 spillere til er noe vi trenger. En kantspiller som tar venstrekanten, defensiv midtbane og offensiv midtbane. Pluss backupkeeper. Skal man også være med å kjempe på alle fronter så hadde en forsvarsspiller som kan spille på begge backene også vært noe vi hadde trengt, men heldigvis så er vi ute av den kampen allerede før sesongen er sparket skikkelig igang tenker jeg. Så no worries..

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig vil det være bedre å bruke M'vila ved siden av Song som defensiv midtbane, men slik jeg ser det og har lært gjennom de siste 7 årene med utallige overgangsrykter så må man heller styrke lagoppstillingene med de spillerne vi allerede har og fylle opp bredden med talenter. Derfor Vermaelen inn som et alternativ som defensiv midtbane siden han innehar mange av de egenskapene som skal til for å lykkes med bl.a fart, fysikk, pasningsfot og rå fightervilje. Selvfølgelig kan vi prøve Coquelin eller Bartley som har større erfaring fra denne posisjonen, men hvis vi skal styrke midtbanen og få inn større arbeidsvilje og stable igjen foran midtforsvaret må begge ta store steg i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal "oppgradere" stallen med egne spillere så må det beste valget være å gi Coquelin sjansen. Som sagt tidligere så har jeg fantastisk stor tro på den gutten og med Coquelin i den posisjonen kan Arteta spille den offensive rollen foran Coquelin og Song.

 

Nå ville nok en løsning som dette ført til at vi garantert hadde tapt van Persie, men det tror jeg allerede vi har så hvorfor ikke? :P

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om Coquelin innehar det siste som skal til for å slå gjennom som "klassespiller". Han virker lovende og innehar mange av de egenskapene som skal til for å spille på førstelaget, men om han skal klare å ta det siste steget og komme opp på et nivå for fast førstelagsfotball så må han skjerpe seg på noen punkter: posisjonering, når han skal takle og ikke, hurtigere avleveringer av ballen og helst fremover på banen så han ikke blir en "ny Denilson" og duellstyrken. For meg så tror jeg han har større sjanse for å spille seg inn på laget i en backrolle grunnet farten og innleggsfoten samt et godkjent finteregister. Han blir litt "liten" når kampene tetner til på midten...

Link to comment
Share on other sites

Akkurat der er jeg veldig uenig med deg, men en diskusjon om Coquelin gidder jeg ikke å ta her da jeg har gjort det grundig en gang tidligere. Alt jeg sier er at Coquelin er som en Flamini bare med teknikk. En veldig god pasningsspiller er han også selv om han ikke var helt på topp mot WBA. Det er/var en grunn til at jeg var skeptisk til en signering av M'Vila. Nettopp pga. Coquelin, men man kan virkelig ikke ha særlig med sentimentalitet angående fotballspillere lenger. Det er klubben som gjelder og for klubben så er et kjøp av M'Vila det som ville vært det beste valget.

 

Ved et kjøp av M'Vila så kunne man også brukt Coquelin som backup for Sagna og Gibbs/Santos, men han blir veldig begrenset der mtp. hvor stort register han har å spille på, men jeg tenker meg at Coquelin vil være fornøyd i en sesong eller to hvor han får en god del spilletid.

Link to comment
Share on other sites

Har veldig sansen for Coquelin selv. Synes han har veldig mange spennende "ingredienser".

 

Men skal vi ta steget opp er det på tide å kjøre på med spillere som har vist de kan prestere på et høyt nivå over lengre tid. Så får det heller være at du "dreper" noen spillere Arsene. Etter mitt syn trenger vi mer en ny DM med litt mer tyngde enn hva Coquelin pdd besitter . Og i tyngde legger jeg da både muskler og erfaring. Gi spennende Coquelin et nytt lån og se hvordan det utarter seg. Han er enda litt uferdig i mine øyne(edit: bør beholdes om ikke ny høyreback hentes inn pga Sagna-situasjonen. M`Vila inn som ryddegutt, Song som en box-to-box spiller og Arteta i Cesc-rollen, kunne det fungert? Jeg er usikker på om han er kreativ nok. Og omhan i det hele tatt passer inn der.

 

Imens jeg funderte over midtbanekonstellasjoner i 4-3-3, begynnte jeg samtidig å tenke over 4-4-2 / 4-4-1-1

 

Chezzer

Sagna/ny høyreback - TV5/Kosci - Per/ - Santos/Gibbs

Walcott/Gervinho/Ox - Song/Arteta - M`Vila/Wilshere - Gervinho/Ox/Miaychi

RVP/Poldi/Ox/Wilshere

RVP/Poldi/Walcott

 

Finnes plusser og minuser ved det meste. Jeg tror vi bl.a hadde fått mer ut av Podolski i denne taktikken. RvP hadde ikke blitt så isolert som han noen ganger blir. MEN.. Hadde det fungert defensivt? Vi slapp inn 49 mål i en formasjon hvor vi på defensiven ligger i 4-5-1.... Verdt en tanke. Jeg stiller meg litt i tvil til om kantspillerene våre er defensivt gode nok til å mestre å spille vinger i 4-4-2.

 

Sklei visst litt ut dette innlegget. Jaja, fikk hvertfall lufta en tanke eller to. Og det passer jo bra mtp navnet på tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg, både mtp Gervinho sin neste sesong og at Wenger ikke er interessert i Eriksen. Både Eriksen og Jetro Willems fra PSV hadde vært spennende signeringer for fremtiden.

 

Willems starter for Nederland forøvrig.

 

Jamie Sanderson sine ord om den unge nederlenderen.

 

YoungGunsBlog

Big chance for 18-year-old Jetro Willems for Holland. Youngest ever Euro starter. Fast, athletic left-back. Offensive. Big PSV talent.

Link to comment
Share on other sites

Helt uenig, mener Willems har et stort talent og kan bli blant verdens beste backer, en av de få på Nederland som innså at de må fremover. Gutten er 18 år og var muligens spilleren i kampen som var best i forhold til forventninger og selv om jeg har sett han nå og da(Og han har vært god!) for PSV så fryktet jeg at han skulle bli et svakt ledd. Han hadde dessuten en vanskelig kamp fordi Vlaar ikke var god nok. Kan godt hende du er uenig, men det får så være, han kommer ikke hit med det første uansett.

Link to comment
Share on other sites

Noen ord om de mest aktuelle (mer eller mindre seriøse) ryktene som pr. idag ligger ute på webben.

 

Jeg tar ikke standpunkt til om vi har en reell sjanse til å få nevnte spillere, det jeg kommer med er noen tanker om aktuelle spillere og spillerposisjonene de dekker.

 

M'Vila - Defensiv midtbane. Jeg har etterlyst en spiller i den posisjonen som kan være backup/konkurrent til Song. Jeg har lenge ment at vi er ekstra sårbare år Song er ute med skader/suspensjon, og at vi trenger en god spiller her. Noen vil si at M'Vila kan skyve Song ut av førsteelleveren, for meg er det ikke en aktuell problemstilling, den som (til enhvertid) er best i posisjonen tar plassen i førsteelleveren. Med en Djourou som kanskje er på vei bort, og sannsyligvis ingen flere forsterkninger bak, så er Song også god å ha som en backup bakerst, og slik skadesituasjonen var i siste sesong så kan behovet komme raskt også i neste sesong. Selvsagt kan det hende at Song forsvinner denne sommeren, men jeg håper og tror at han blir og at vi neste sesong har en god dekning på den defensive midtbane (ingen av de er heller håpløse fremover og kan derfor også bekle roller der).

 

Giroud - Angrep. Med en Podolski som ny i troppen så er ikke angrepet mitt førstevalg når det gjelder ytterligere bemanning. Men samtidig så gjør usikkerheten rundt RvP sitt til at jeg ikke avviser dette kjøpet. Jeg har sett lite til Giroud og kan derfor ikke bedømme han så godt, men ut fra det jeg leser så er han nok ikke noe dårlig kjøp. Det jeg er mest redd for er at vi får en ny "Chamak", hvis RvP blir værende.

 

Dzagoev - angrep - har kommet på radaren under EM. Jeg har blitt en anelse "negativ" til russere i PL etter "skjebnene" til Arshavin og Pavlyuchenco. Begge spillere som kan, men som viser det de kan for sjelden. En Dzagoev må i såfall komme istedet for Giroud, og da heller jeg mot franskmannen.

 

Det er også en del prat om andre angripere, men det jeg savner er litt mer "spekulasjoner" rundt keeperplassen. Szzzzzzzz blir nok førstekeeper også neste sesong, men jeg ønsker virkelig en reell utfordrer (gjerne en noe eldre erfaren) i målvaktsstallen. Wenger prater fremdeles opp Fabianski, om det er for å få selge han eller om AW fredeles har troen på polakken er jeg usikker på. Jeg har dessverre IKKE troen på han.

 

Jeg hadde heller ikke hatt noe i mot en eventuell forsterkning på backplass (gjerne en som kan bekle begge sider), men jeg har ingen tro på at noen slikt kommer til å skje.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...