Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2012


49 unbeaten

Overgangsvinduet sommeren - 2012  

21 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tenkte å lage en ny tråd lignende den jeg startet opp før vinterens overgangsvindu siden det ble skrevet 42 sider om rykter og overganger, drømmer og ønsker.

 

Hva vil få se av rykter og overganger før neste års sesong starter opp? Vil Wenger få frie tøyler av styret og Kroenke til å forsterke laget med etablerte spillere? Kanskje vi til og med får se noen nye stjerner komme inn dørene før sesongstart - eller blir supporterne igjen holdt på pinebenken frem til minuttene før kalenderen viser 1. september?

 

Det er det bare de nevnte karene som vet; men vi kan i alle fall få leke oss med tankene rundt det som kan vise seg å være Wengers viktigste overgangsvindu noen sinne.

 

Jeg har troen på at neste sesong blir en stor opptur og at tørketiden endelig tar en stopp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 531
  • Created
  • Last Reply

Vanskelig å spå hva Wenger foretar seg, men jeg vil spå følgende:

 

- Van Persie signerer ikke ny kontrakt, men blir heller ikke solgt.

- Walcott signerer ny kontrakt.

- Vi signerer ikke Verthongen, M'Vila eller Hazard

- Podolski til Arsenal blir annonsert uken etter siste seriekamp.

- Ingen av spillerne vi har diskutert og drømt om (foruten Podolski) blir hentet til Arsenal.

- Chamakh forlater ikke Arsenal, Park drar tilbake til frankrike.

- Bendtner kommer tilbake. Arshavin, Bartley og Lansbury blir solgt.

- Wenger vil, på ett tidspunkt i sommertid, annonsere at Wilshere og Diaby tilbake fra skade vil være "like a new signing".

Link to comment
Share on other sites

Slik ståa har vært denne sesongen også, med veldig variable prestasjoner - blant annet å vinne 5-3 og 5-2 mot henholdsvis Chelsea og Tottenham for deretter å tape mot bunnlagene, så må det hentes inn noen forsterkninger. Selvfølgelig vil det være en forsterkning å få tilbake Wilshere og Diaby skadefrie (om mulig) neste sesong, men disse to spillerne er ikke nok alene for å løfte laget til triumfer. Det kommer ikke akkurat som noen overraskelse at Arsenal er avhengige av at van Persie scorer mål i hver kamp for at vi skal vinne, og i alle fall må han briljere med assists. Dermed kan det umulig være noe vanskelig valg for Wenger og styret at en målscorer som kan avlaste og hjelpe van Persie og resten av laget til å treffe nettmaskene er høgst nødvendig. Om Podolski er den rette mannen for å gi oss flere mål og vinne de kampene hvor vi dominerer kampbildet, men alikevell stanger mot forsvarsblokkene.

 

Drømmesituasjonen kunne vell vært salg av Chamakh, Park, Bendtner og Vela og inn med Podolski, midtspiss på nivå med Higuain/Cavani/Benzema og en ny unggutt inn, evt. bruke Afobe som 4. reserve.

Link to comment
Share on other sites

Drømmesituasjonen nå hadde vært å ha Vela å kaste innpå eller starte med for å få litt mer action på topp igjen. Han er veldig god i spania for tida hvertfall.

 

Det å ha Vela tilgjengelig fra start eller benken ville vært ypperlig nå om dagen. Miyaichi hadde også vært herlig å ha i bakhånd, men begge to har veldig godt av fast spill hos Sociedad og Bolton. Førstnevnte forsvinner også dessverre i sommer etter alt å dømme.

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt høyt rundt spillerstallen neste sesong, og hvor de forskjellige spillerne kan brukes:

 

Først tar jeg de endringene i forsvaret jeg ønsker med Squillaci og Djourou ut og Vertonghen/Mbiwa inn og Bartley tilbake fra lån. Jenkinson og Frimpong ut på lån til en Premier League klubb hvor muligheten for spilletid er stor. På keeper siden bør Almunia selges mens Fabianski fortjener mer spilletid i en annen klubb - dermed inn med en eldre, rutinert spiller som kan lære Szczesny og presse han på treningsfeltet. Jääskelainen kan kanskje være et lurt valg? 36 år og 426 kamper for Bolton. Martinez blir 3. valg.

 

Fremover på banen trenger vi en ny, kreativ og målfarlig midtbanespiller som kan ta til seg læring frem til Rosicky legger skoene på hyllen og gjøre det lille ekstra mot forsvarsmurer. Akkurat hvilken spiller som er tilgjengelig her innenfor budsjettet til Arsenal er jeg svært usikker på men ryktene har lenge gått på Hazard eller Belhanda; noen flere? På ving/spiss plass har Podolski så og si fullført overgangen, mens Chamakh og Park antakeligvis tar turen tilbake til Frankrike. Vela og Bendtner er fortsatt gode nok til å være reserver så lenge det ikke kommer inn noen gode bud.

 

Keeper:

- Szczesny

- Jääskelainen

- Martinez

 

Da vil vi ha seks spillere som kan spille midtstopper:

- Vermaelen

- Koscielny

- Mertesacker

- Vertonghen/Mbiwa

- Song

- Bartley

 

Fem spillere som kan spille venstre back:

- Gibbs

- Santos

- Vertonghen/Mbiwa

- Vermaelen

- Coquelin

 

Fire spillere som kan spille høyre back:

- Sagna

- Mbiwa

- Koscielny

- Coquelin

 

Fem spillere som kan spille defensiv midtbane:

- Song

- Vertonghen/Mbiwa

- Diaby

- Coquelin

- Bartley

 

Syv spillere som kan spille indreløper rollen/offensiv midtbane:

- Arteta

- Diaby

- Wilshere

- Ramsey

- Rosicky

- Oxlade-Chamberlain

- Hazard/Belhanda/?

 

Seks spillere som kan spille kant/ving:

- Walcott

- Gervinho

- Oxlade-Chamberlain

- Podolski

- Ryo

- Vela

 

Fire spillere som kan spille spiss (forutsett av vi fortsetter i 4-2-3-1):

- van Persie

- Podolski

- Vela

- Bendtner?

 

Har stor tro på neste sesong om vi klarer å hente inn Vertonghen/Mbiwa, Hazard/Belhanda, og Podolski. Og som jeg prøver å få frem så er bredden i stallen ganske god, bare man får inn de spillerne som har det lille ektra...

Link to comment
Share on other sites

Ser på det som poengløst å prioritere et salg av Djourou. Burde heller sørge for at Bendtner og Denilson forsvinner ut portene fremfor han. Ellers glemmer du Miquel ut på lån eller i troppen og Carlos Vela er så godt som borte allerede dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det har vi et solid fundament, nå vil jeg ha krydder. Skal vi få plass til mer krydder så må det ryddes plass blandt alt for mange tilnærmet identiske spillertyper. Det er jungelens lov som gjelder og i tillegg har vi allerede 2-3-4 som kun hever lønn allerede klar på skafottet. Fire at will.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det har vi et solid fundament, nå vil jeg ha krydder. Skal vi få plass til mer krydder så må det ryddes plass blandt alt for mange tilnærmet identiske spillertyper. Det er jungelens lov som gjelder og i tillegg har vi allerede 2-3-4 som kun hever lønn allerede klar på skafottet. Fire at will.

 

Særlig offensivt krydder er noe jeg gjerne vil se. Miyaichi tar over plassen til Arshavin i troppen og Benayoun forsvinner mens Rosicky til dels tar den jobben han har hatt i løpet av sesongen såfremt han ikke beholder godformen, men jeg føler fortsatt at vi mangler noe offensivt. Drømmen er/var en offensiv liten spirrevipp som har fart, teknikk og litt arroganse i spillet sitt. Hazard og Götze er vel de best kjente eksemplene på en slik type spiller, men ingen av disse ender noen gang opp i Arsenal hvis man tenker realistisk på det. Xherdan Shaqiri kunne vært et alternativ, men han endte dessverre opp hos Bayern München.

 

Av de større talentene så er det vel egentlig kun Christian Eriksen, Younes Belhanda og til dels Matias Suarez som passer inn i den kategorien Wenger ville foretrukket. Unge, talentfulle, versatile og ikke så altfor dyre.

 

Når det kommer til eldre offensive spillere som fyller samme kriterier så er det vel egentlig kun Stephane Sessegnon som trolig kan vurderes som et seriøst tilkjøp, men jeg tror heller ikke han ender opp i Arsenal i sommer.

 

Tenker vi ender opp med å selge unna Chamakh, Park, Vela, Arshavin og Squillaci i sommer. Bendtner gjør helomvending og blir i klubben mens Podolski "avtalen" går undas. Dermed henter vi heller Matias Suarez. Van Persie signerer ikke ny kontrakt, men Wenger tviholder på kapteinen sin.

 

PS: Håper alle spådommene mine går til helvete og vi ender opp med ny kontrakt på van Persie, en ung offensiv og talentfull playmaker og Podolski kommer inn slik at vi faktisk kan fremstå som tittelkandidater. ;D

Link to comment
Share on other sites

Ser på det som poengløst å prioritere et salg av Djourou. Burde heller sørge for at Bendtner og Denilson forsvinner ut portene fremfor han. Ellers glemmer du Miquel ut på lån eller i troppen og Carlos Vela er så godt som borte allerede dessverre.

Miquel skal selvfølgelig sendes ut på lån til en eller annen Premier League klubb, eller i en av de bedre i divisjonen under. At Vela er så godt som borte tror jeg innerst inne også, men han er en spillertype som kan gjøre det lille ekstra når han er i form og ut av det han har vist i Spania fortjener han en siste sesong hos oss hvor han blir satset på. Faller han igjenom nå er det bare å selge.

 

Når det kommer til Djourou så er han en spiller som sprer rundt seg av nervøsitet, og jeg mener at han ikke klarer å tilpasse seg de andre stopperne og de forventningene jeg har for en Arsenal spiller. Han blir en for middelmådig spiller etter min smak, en som ikke klarer å yte det lille ekstra i duellene. Toppnivået hans er godt nok for en middelhavsfarer, f eks et Sunderland eller Aston Villa, men stabilitet er ukjent for sveitseren. Derfor ønsker jeg han bort i sommer og gi Bartley en sjanse til å vise det han har gjort på utlån i Rangers med sin tøffe, "Stoke-aktige" spillestil, hvor han ikke viker i duellene når motstanderen heter Drogba eller Zamora. Mulig jeg har høye forventninger til han, men etter hva han har vist de siste sesongene mener jeg det er på plass.

 

Denilson tviler jeg vi får selge siden lønnsnivået han ligger på, men blir nok en forlegning av nåværende utlånsavtale.

Link to comment
Share on other sites

Keepere:

- Wojciech Szczesny (1990)

- Mark Schwarzer (1972) (NY)

- Damián Martinez (1993)

 

Forsvarsspillere:

- Thomas Vermaelen (1985)

- Laurent Koscielny (1985)

- Per Mertesacker (1984)

- Bacary Sagna (1983)

- Johan Djourou (1987)

- Kieran Gibbs (1989)

- Carl Jenkinson (1992)

- Mapou Yanga-Mbiwa (1989) (NY)

- Kyle Bartley (1991)

- Aly Cissokho (1987) (NY)

 

Midtbanespillere:

- Alex Song (1987)

- Jack Wilshere (1992)

- Aaron Ramsey (1990)

- Mikel Arteta (1982)

- Tomas Rosicky (1980)

- Yann M'Vila (1990) (NY)

- Abou Diaby (1986)

- Francis Coquelin (1991)

 

Kantspillere:

- Theo Walcott (1989)

- Gervinho (1987)

- Alex Oxlade-Chamberlain (1993)

- Eden Hazard (1991) (NY)

 

Angrepsspillere:

- Robin van Persie (1983)

- Lukas Podolski (1985) (NY)

- Olivier Giroud (1986) (NY)

 

 

Dette håper jeg blir stallen for 2012/13 sesongen. Den er forholdsvis bred, med hele 28 spillere. Spillere som per 1.1.2012 er 20 år, eller yngre trenger ikke registreres. Dette gjelder Martinez, Jenkinson, Wilshere, Coquelin, Hazard og Bartley. Da er vi nede på 22 spiller som trenger å registreres for Premier League. Så kommer eventuelt Champions League, og da blir vi nødt til å registrere Hazard og Jenkinson. Dette blir da 24 spillere, og veldig hard konkurranse om plassene, spesielt i forsvar og midtbane. Spillere som er i troppen p.d.d. som jeg ikke har nevnt, er rett og slett fordi jeg håper/tror de forsvinner. Enten ut på lån (Miyachi f.eks.) eller salg (Arshavin f.eks.). Sannsynligheten for at vi henter inn disse spillerne som jeg har nevnt er forsåvidt ikke veldig stor i det hele tatt. Økonomisk, med CL, tror jeg vi kan ta oss råd til dette, om vi kvitter oss med alt det dødkjøttet vi har i klubben som hever grei lønn. Konkurranse om plassene er etter min mening helt optimalt. Manchester United har Ferdinand, Smalling, Vidic, Jones og Evans som kjemper om å spille, og det er fordel United. Dette vil jeg også at vi skal ha. Kos og Verm ikke har nesten ikke noe konkurranse. Føler ikke at Per utfordrer dem. For all del, han er en god stopper, men jeg mener han har feil kvaliteter. Bartley og Mbiwa er en del yngre, og har mye mer tempo. Noen vil kanskje savne Vertonghen? Valgte Mbiwa foran fordi han er høyrebent, og da vil være et mer naturlig valg på høyrebacken enn Vertonghen. Jeg liker André Santos, men jeg mener det er et eller annet som skurrer. Jeg tror absolutt ikke han forsvinner, men har lenge vært Cissokho-fan, og derfor gjør det meg ingenting om Santos ble nødt til å vike. Det er noe som kreves av stoppere som spiller for Arsenal når vi står så høyt som det vi gjør. Song eier jo ikke konkurranse. Ja, Coq er lovende, men han er milevis bak. Det er her M'Vila kommer inn. Han kan pushe Song eller spille sammen med Song. Det kan drepe Francis, eller så kan det få han til å jobbe enda hardere. Frimpong er dessverre for langt unna, og håper han blir utlånt. Uansett, et kjøp av denne franskmannen vil gi oss rotasjonsmuligheter med høy kvalitet. Song, Arteta, M'Vila, Ramsey og Coq.

Lenger frem på banen trenger vi en ny en for Benayoun. Ser ikke for meg at han blir på permanent basis. Her har jeg satt opp Hazard noe som selvfølgelig er forholdsvis urealistisk, men det er lov å håpe på litt krydder, som Sir John etterlyser (Belhanda?). Rosicky og Jack kan kjempe om den offensive, sentrale posisjonen. Kanskje også RvP om vi får inn en god nok spiss, noe jeg håper på. Podolski ser jeg på som nesten klar for klubben. En spiller som også kan bekle venstrekant-posisjonen, for han er for god til å være backup for RvP. Giroud er en fysisk sterk spiller, med et bra skudd. Han er kanskje ett lite sjansespill, men han virker mye stødigere enn Chamakh.

 

Dette er det jeg håper vil skje til sommeren. Jeg er veldig pessimistisk, men det er alltid lov å håpe. Dette vil vært en meeeget sterk stall.

Takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si det er pessimistisk å håpe på 5 signeringer av gode spillere hvorav hvertfall 2 er over 20 millioner pund og 2 andre sannsynligvis vil koste over 10 millioner pund.

 

Spesielt enig i Podolski og M'Vila, men ser gjerne litt 'krydder' inn på en av vingene, helst ikke en Hoilett, men noen som kan drible og er uforutsigbar(Uten at jeg har noen navn nå som Reus, Götze og Shaquiri alle er uaktuelle)

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt høyt rundt spillerstallen neste sesong, og hvor de forskjellige spillerne kan brukes:

 

På keeper siden bør Almunia selges mens Fabianski fortjener mer spilletid i en annen klubb - dermed inn med en eldre, rutinert spiller som kan lære Szczesny og presse han på treningsfeltet. Jääskelainen kan kanskje være et lurt valg? 36 år og 426 kamper for Bolton. Martinez blir 3. valg.

Er enig i din vurdering av hvordan stallen av målvakter BØR være, men når det gjelder Almunia så utløper vel kontrakten denne sommeren og han går derfor "gratis" til en annen klubb.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, Almunia har selv bekreftet at han forlater Arsenal i sommer og vil fortsette i england - helst i London. Såvidt jeg fikk med meg gjorde han en grei jobb for West Ham i høst, så jeg tror ikke han vil ha problemer med å finne seg en ny klubb i Championship eller kanskje til og med Premier League.

Link to comment
Share on other sites

Almunia vil passe perfekt inn for et lag som akkurat har rykket opp til Premier League. Der vil han trolig få færre minutter fra hver involvering og ikke miste fokus like lett som han gjorde i Arsenal. Lykke til skal kjegla ha. Det blir usedvanlig deilig å bli kvitt han..

Link to comment
Share on other sites

M'Vila,Podolski og Verthongen inn er drømmescenarioet

Da blir vi styrket i alle ledd.

 

Ut bør: Almunia,Chamakh,Denilson,Vela ,Bendtner og Arshavin.

 

Kanskje en lur Wengersignering utenom og selvfølgelig at RvP og Walcott signerer ny kontrakt.

Da er mye i boks tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Undertegnede mener vi må ha en rutinert tredjekeeper som ikke kan forvente å spille og som selv innser at han er i klubben som ren backup. For min del må gjerne Almunia være den mannen. Rollen som Warmuz og Poom har hatt tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hazard, M'Vila,Podolski og Verthongen inn er drømmescenarioet

Da blir vi styrket i alle ledd.

 

Ut bør: Almunia,Squillaci, Mannone, Chamakh, Denilson,Vela ,Bendtner og Arshavin.

 

Kanskje en lur Wengersignering utenom og selvfølgelig at RvP og Walcott signerer ny kontrakt.

Da er mye i boks tenker jeg.

 

Litt tilførsler.

 

Så må en regne med at det ikke bare er Almunia som går ut dørene. Mannone følger garantert, og mest sansynlig Fabianski også. Da sitter vi igjen med Szczesny og Martinez og vi trenger en keeper til. En med erfaring som kan bidra til de unge. Er usikker på om Almunia er den personen, men 41 år gamle David James har vel en kontrakt i Bristol City som går ut. For eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje en lur Wengersignering utenom og selvfølgelig at RvP og Walcott signerer ny kontrakt.

Da er mye i boks tenker jeg.

Hvis alternativet er å gi Walcott 100k i uka så ser jeg helst at vi selger han og heller henter inn en bedre spiller. Man kan få med seg mye fra godteributikken med 15-20mill pund og 100k i uka

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/spo...?artid=10050161

 

Kanskje det blir en overgang i trenerkorridorene også?

 

Sjansen er stor for at Guardiola visstnok vil ha et friår , men muligens sesongen etter det igjen?

 

Undertegnede mener vi må ha en rutinert tredjekeeper som ikke kan forvente å spille og som selv innser at han er i klubben som ren backup. For min del må gjerne Almunia være den mannen. Rollen som Warmuz og Poom har hatt tidligere.

 

Enig her Tapapa, men vi kan ikke ha en tredjekeeper som ligger på £60k i uka. 1/3 eller lavere ville vært foretrukket, men tviler sterkt på at Almunia ville sagt ja til det.

 

Hvis alternativet er å gi Walcott 100k i uka så ser jeg helst at vi selger han og heller henter inn en bedre spiller. Man kan få med seg mye fra godteributikken med 15-20mill pund og 100k i uka

 

Syntes det er veldig drøyt med £100k på Walcott ja. Forhåpentligvis så vil han være backup/supersub neste sesong bak en Gervinho som endelig har tilpasset seg Arsenal og Premier League. Og som benkspiller syntes jeg denne lønningen ville vært en del drøy. Drøy er den også selv om Walcott var tiltenkt en fast plass i ellveren. Walcott er i enkelte situasjoner en utrolig spiller pga. farten sin, men dytt en spiller tett oppi ryggen hans og han vil være ubrukelig før han utvikler seg videre og utvider reportoaret.

 

Enkelt og greit: Walcott har startet for Arsenal pga. mangel på bedre alternativer denne sesongen, men det betyr ikke at han fortjener så forbanna mye penger. Da er det bedre alternativer som du sier Castor.

Link to comment
Share on other sites

Guardiola er i følge rapportene mentalt utbrent og skal ta seg en pause fra fotballen, tviler på han er aktuell for noen. Wenger har også benyttet anledningen til å si at han er uaktuell for Barca - i tilfelle noen skulle tenke i de baner. For min del er jeg skeptisk til Guardiolas evner utenfor Barca-dynastiet, men det er en annen debatt.

 

Walcott får neppe £100k i uka. Jeg tipper noe rundt £70-80k med en fet sign-on bonus i tillegg som kanskje totalt sett vil kunne fordeles til den magiske £100k-grensa. Akkurat som Vermaelen da han forlenget nå nylig.

Link to comment
Share on other sites

Leser på Twitter at United er i ferd med å kjøpe Kagawa for 15 millioner pund, vil være et genialt kjøp av Utd fordi de trenger en offensiv midtbanespiller og han er verdt så mye mer enn femten millioner i kommersielle inntekter. Tipper et av årets kjøp i sommer blir Kagawa uansett hvor han går.

 

Mer fra Twitter:

Kasper Wikestad@TV2Wikestad

Hvem trenger venstreback? Arsenal? Álvaro Pereira i krangel med FCP-trener Vitor Pereira. Álvaro meget god på sitt beste. Offensiv #2sag

 

Alvaro Pereira er klasse og selv om jeg mener både Santos og Gibbs er gode så er Pereira bedre og ville vært en super signering.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...