Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet januar 2012


49 unbeaten

Recommended Posts

Det eneste jeg har hørt om bud på Götze og Hazard er fra kilder uten begrunnelse. Ifølge folk som tidligere har kommet med info innad fra klubben så har det aldri blitt lagt inn noe bud på noen av de.

 

Dog skal du ha meg unnskyldt da Arsenal faktisk la inn bud på Xabi Alonso sommeren 2008, men siden det så har det kun vært interesse for et par store spillere og aldri noen konkrete bud visstnok.

 

F.eks. er Mata i fjor. Hvor mange forskjellige medier rapporterte ikke at vi hadde lagt inn et bud på spanjolen? Vel det ble bekreftet ikke så lenge etter at Mata ble klar for Chelsea at Arsenal aldri en gang hadde lagt inn et bud. Det var interesse fra Arsenal sin side, men alt eksploderte når Daily Mail rapporterte noe som ikke stemte og de fleste sidene brukte dette som deres kilde. Mye av det samme skjer med The Sun's oppdiktete rykter.

 

Ellers så blir visstnok Peter Hill-Wood litt små lei seg hvis vi ikke klarer å kvalifisere oss til Champions League spill neste sesong da vi mister finansielle midler. Er tydeligvis ikke så farlig med det sportslige aspektet ved å ikke spille i Champions League..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 827
  • Created
  • Last Reply

 

Det er greit at du har valgt å innta en posisjon hvor du skal se pessimistisk på alt som har med klubben å gjøre, men dette er bare tull Stefan B. Arsenal skal ifølge rapportene ha lagt inn bud både på Hazard og Götze i sommerens overgangsvindu. Dersom man skal følge din påstand, er ikke dette spillere fra øverste hylle, så da lurer jeg virkelig på hvorfor du maser om Hazard hver gang du skal uttale deg om hvilke spillere du ønsker til klubben.

 

Enig med deg Kim. Jeg syns flere leter fram alt som er negativt og overser det som er positivt. For min del så er forklaringen på at vi ligger etter skjema at vi har hatt unormalt mange skader på de samme posisjonene. Ingen lag i verden kan ha syv-åtte backer som holder et toppnivå på backplass og måten vi spiller på er avhengig av at backene blir med å støtter oss i angrep.

 

Stefan B, vi la da inn bud på stutt-tjukken i Poolmålet, stemmer? I følge rykte så var prisen rundt £20 mill.

Link to comment
Share on other sites

Ryktet angående Reina var akkurat det samme som ryktene rundt Hazard og Götze. Det har verken blitt bekreftet eller avkreftet fordi det er ikke slik ting fungerer (og da særlig ikke rundt Arsenal). Alt vi vet er at interessen fra Arsenal var der. Dog kan man lure på hvis vi var villige til å bla opp for Götze, Hazard og Reina hvorfor det ikke ble hentet andre spillere? Wenger er jo kjent å tonnevis med spillere i kikkerten og hvis han ikke får førstevalget sitt så går han ofte for andrevalget, men det har ikke virket å være noe slikt for disse spillerene som har blitt nevnt og det er derfor jeg har lite tro på at klubben har lagt inn bud for noen av disse tre.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er greit at du har valgt å innta en posisjon hvor du skal se pessimistisk på alt som har med klubben å gjøre, men dette er bare tull Stefan B. Arsenal skal ifølge rapportene ha lagt inn bud både på Hazard og Götze i sommerens overgangsvindu. Dersom man skal følge din påstand, er ikke dette spillere fra øverste hylle, så da lurer jeg virkelig på hvorfor du maser om Hazard hver gang du skal uttale deg om hvilke spillere du ønsker til klubben.

Det virket absolutt som dette skjedde på siste dagen i vinduet, i ren panikk.

Link to comment
Share on other sites

Ryktet angående Reina var akkurat det samme som ryktene rundt Hazard og Götze. Det har verken blitt bekreftet eller avkreftet fordi det er ikke slik ting fungerer (og da særlig ikke rundt Arsenal). Alt vi vet er at interessen fra Arsenal var der. Dog kan man lure på hvis vi var villige til å bla opp for Götze, Hazard og Reina hvorfor det ikke ble hentet andre spillere? Wenger er jo kjent å tonnevis med spillere i kikkerten og hvis han ikke får førstevalget sitt så går han ofte for andrevalget, men det har ikke virket å være noe slikt for disse spillerene som har blitt nevnt og det er derfor jeg har lite tro på at klubben har lagt inn bud for noen av disse tre.

 

Slik jeg husker det så har Reina selv bekreftet ryktet. Mulig jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

"The overall level of Group net debt had been reduced to £97.8 million (2010 -

£135.6 million) at the balance sheet date."

 

Det vil vel si at vi i mai 2011 hadde nesten £100 mill i gjeld. Det er vel ca NOK 1 mrd. Med tanke på den usikre tiden i EU og verden generelt så er det vel ikke så rart at man velger å redusere gjelden fremfor å punge ut latterlige summer for spillere? Det at man gjør overskudd i overgangsmarkedet betyr ikke at man får tilsvarende sum ekstra å handle for slik som man får på FIFA-spill. Hvordan gruppen disponerer inntektene fra spillersalg er da helt og holdent opp til styret? Det ser ut som gjelden fortsatt er første prioritet.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som gjelden fortsatt er første prioritet.

Jeg er forsåvidt enig i at gjelden skal ha første prioritet, for det er viktig at klubben har en bærekraftig økonomi. Samtidig så er problemet at man kan "spare seg til fant".

Blir de sportslige resultatene dårligere, så kan inntjeningen bli dårligere og det blir mindre med midler til å redusere gjelden. Dessverre så reduseres ikke kostnadene like raskt som det intektene står i fare for å gjøre, med gode lønninger til spillere som knapt klarer å spille seg inn på et PL-lag så kan overskuddet raskt bli redusert.

 

Som du nevner så var gjelden i 2010 £135.6mill som så ble redusert til £97.8 mill i 2011. Det er riktig som du skriver usikre økonomiske tider nå, men gjelden er vel godt sikret i "fast eiendom" og den stammer ikke fra (som sansynligvis i visse andre klubber) fra låneopptak til spillerkjøp og mer "usikrede" eiendeler.

 

Gjeldsreduksjonen fra 2010 til 2011 skulle bli på ca £37.8 mill, dvs en reduksjon av gjelden på nær 28%. Nå stammer vel mye av gjeldsreduksjonen fra Highbury Square, der en etter en noe treg start nå har fått solgt de fleste leilighetene. Dette betyr at gjeldsreduksjonen nok ikke vil bli like stor de nærmeste årene, men driften av klubben har vært så bra at en ikke har noen (eller burde forvente) noen problemer med å betjene gjelden i fremtiden heller.

 

Jeg alltid "promotert" at Arsenal skal være en klubb med sunn økonomi, der vi selv skal finansiere spillerinnkjøp. Jeg vil ikke ha inn sjeiker/oliarker/cowboyer som skal finansiere spillerinnkjøp, siden jeg mener at klubben vil tape på det i det lange løp. Samtidig så mener jeg at klubben nå er i en så god økonomisk forfatning at vi har råd til å gjøre noen gode, kanskje litt kostbare innkjøp, uten at det vil få store økonomiske følger.

Jeg er mer redd for de økonomiske følgene av en manglende CL-plass enn jeg er av å gjøre ett par "riktige" innkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som gjelden fortsatt er første prioritet.

 

Hvilken gjeld? Den som bokfører Gazidis omtalte slik: "It makes no financial sense to pay off the remainder of the stadium debt". Denne gjelden betjener Arsenal med letthet. For noen år siden var dette kanskje relevant da vi hadde dyre lån på eiendomssiden, men det er for lengst nedbetalt.

 

Gjelden er ikke førsteprioritet og spillerkjøp er ikke førsteprioritet. Hva som er førsteprioritet vet jeg ikke. It's anybodys guess....så hva tror du?

Link to comment
Share on other sites

 

Jepp. Cavani er en av de mest komplette spissene der ute pdd.

 

Edit:

 

@garbosj:

Eden Hazard expects an agreement to be reached with #CFC for his transfer this week. Personal terms are close to completion. Fee approx 28m€

 

Hvis dette stemmer.. FY FAEN! Da blir jeg irritert! De har Mata (som de snappet foran oss) og nå Hazard? Det er bare å glemme topp 4 hvis dette stemmer..

 

Ellers skal visstnok Newcastle ha signert Papiss Demba Cisse. Vet ikke prisen, men uansett så er det en veldig spennende spiller som vet hvor målet står. 63 kamper i Bundesligaen med Freiburg og 37 mål. 7 mål på 15 kamper for Senegal og statistikken hans er i underkant av et mål annenhver kamp på 0,439 når man tar i betraktning hele karrieren, men for Freiburg så er det akkurat 0,6. Temmelig brukbart det og trolig nok et kupp hvis ryktet stemmer.

 

Visst dette stemmer har de kjøpt de spillerne som vi her inne ønsket oss mest av alt omtrent, og som i mine øyne sammen med en back hadde gjort oss til titel utfordrere. fra neste sesong uansett.

 

Kommer til å legge meg ned å grine om dette er sant.

 

Mata skulle vært Arsenal spiller i sommer, og nå skulle vi gått all inn for Hazard mens det fortsatt er håp i helvete

Link to comment
Share on other sites

og hvis han ikke får førstevalget sitt så går han ofte for andrevalget

 

Dette er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Ja, det stemmer at Wenger har mange spillere i "kikkerten", men når han først går inn for å kjøpe spillere, så har han kun noen få spillernavn notert ned på blokka si. Da har han plukket ut de spillerne som han mener kan forsterke klubben, og som vil passe inn i hans måte å spille fotball på. Dersom Wenger ikke får gjennom overgang for noen av disse spillerne, så blir det enkelt og greit ikke noen overgang. Wenger har aldri, og kommer aldri til å kjøpe bare for å kjøpe

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilken gjeld? Den som bokfører Gazidis omtalte slik: "It makes no financial sense to pay off the remainder of the stadium debt". Denne gjelden betjener Arsenal med letthet. For noen år siden var dette kanskje relevant da vi hadde dyre lån på eiendomssiden, men det er for lengst nedbetalt.

 

Gjelden er ikke førsteprioritet og spillerkjøp er ikke førsteprioritet. Hva som er førsteprioritet vet jeg ikke. It's anybodys guess....så hva tror du?

Vel, jeg kan ikke forholde meg til annet enn hva årsrapporten sier, og den sier klart og tydelig at gjelden per 31.05.2011 var på £97,8 mill, altså nærmere en milliard norske kroner. Det er ikke noe å kimse av. Men for all del, jeg prøver ikke å si at vi ikke skal kjøpe dyre, gode spillere. Jeg prøvde bare å forklare at det ikke nødvendigvis er slik at spillersalg inntekter betyr et større overgangsbudsjett. Det virker å være en "sannhet" at dersom budsjettet er på £25 mill og man selger en spiller for £10 mill, så har man totalt £35 mill å handle for. Slik er det jo ikke, så vidt jeg har fortsått.

 

@Polljen: Selvfølgelig må man unngå å spare seg til den berømte fanten. Som jeg skrev; jeg forsvarer ikke at vi KUN sparer, men jeg prøvde å forklare hvordan jeg ser det. Jeg skulle gjerne sett en klassespiller til £25 mill som løftet laget betraktelig og sikret oss fjerdeplassen.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvilken gjeld? Den som bokfører Gazidis omtalte slik: "It makes no financial sense to pay off the remainder of the stadium debt". Denne gjelden betjener Arsenal med letthet. For noen år siden var dette kanskje relevant da vi hadde dyre lån på eiendomssiden, men det er for lengst nedbetalt.

 

Gjelden er ikke førsteprioritet og spillerkjøp er ikke førsteprioritet. Hva som er førsteprioritet vet jeg ikke. It's anybodys guess....så hva tror du?

 

Det er vel det her jeg har lurt på ufattelig lenge. Hvor blir det av disse pengene og hvorfor er Kroenke og resten av styret så utrolig lite opptatt av de sportslige prestasjonene og ambisjonene fremfor det finansielle?

 

Hvis en spiller til £25M er forskjellen på 4. og 5. plass så er han selvfinansierende. Lønn untatt, men hvis en kvittet seg med både Squillaci (eller noen andre) og lønna hans så burde det dekke det meste de nærmeste 2 åra. Mulighetene er der.

 

Og dette er også et viktig poeng. Hvis en spiller til omtrent denne prisen kan være forskjellen på hvorvidt vi tjener £30M ekstra på bare en sesong og attpåtil forblir i klubben i kanskje 3-7 sesonger etter dette så burde det være en no-brainer. Dette ble forsåvidt gjort med kjøpet av Arshavin og summen vi brukte på russeren var alene det året nok til å dekke nærmest hele overgangssummen pluss lønn.

 

Dette er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Ja, det stemmer at Wenger har mange spillere i "kikkerten", men når han først går inn for å kjøpe spillere, så har han kun noen få spillernavn notert ned på blokka si. Da har han plukket ut de spillerne som han mener kan forsterke klubben, og som vil passe inn i hans måte å spille fotball på. Dersom Wenger ikke får gjennom overgang for noen av disse spillerne, så blir det enkelt og greit ikke noen overgang. Wenger har aldri, og kommer aldri til å kjøpe bare for å kjøpe

 

Problemet med Wenger er at han identifiserer et problemområde i laget. F.eks. etter at vi mistet Diarra, Gilberto og Flamini så mente han at vi trengte en ny defensiv midtbane. Derfor la han inn bud på Alonso. Når han ikke fikk spanjolen derimot så droppet han heller planene og satset på Denilson. Dette gikk jo selvfølgelig til helvete og istedet endte det opp med at Arshavin ble hentet inn for å skyte oss tilbake til topp 4. Samtidig ble også Song prioritert foran Denilson da han er ørten ganger bedre.

 

Dog så kan man argumentere på at Wenger tok til takke med Mertesacker og Squillaci. Ifølge folk som hadde en viss kontakt innenfor klubben så ønsket Wenger først og fremst Cahill og Samba fremfor tyskeren og Scott Dann fremfor Squillaci, men da ingen av disse var tilgjengelig til rett pris eller tilgjengelig generelt sett så endte han opp med noen dårligere valg (dog syntes jeg Mertesacker vokser og vokser for hver gang jeg ser han og er meget fornøyd pdd. med det kjøpet).

Link to comment
Share on other sites

Lite aktivitet på overgangsmarkedet fra Wenger sin side. Resterende kamper blir et mareritt pr dags dato..

 

Ikke bare Wenger som er lite aktiv. Etter at Papiss Cisse ble klar for Newcastle i går har PL-klubbene brukt totalt £15m på spillerkjøp i januar. Enten er markedet dødt eller så kommer det til å eksplodere de to-tre siste dagene. Merker det skjer veldig lite ute i europa også så langt, foreløpig ligger Carlos Tevez an til å bli den eneste store overgangen dette vinduet. Kommer ihvertfall til å følge Deadline Day-sendingen til TV2 med skrekkblandet fryd, det hadde saktens ikke forundret meg om RVP-murringen hadde resultert i et gigabud fra en av rikingene helt på tampen i overgangsvinduet ala Torres til Chelsea i fjor.

Link to comment
Share on other sites

JamieDalton82 Fenerbache and Lille have agreed a deal for Moussa Sow. €10m +€2m in bonuses. Personal terms not quite agreed. http://t.co/z5vP7PZ2

 

Ufattelig kjedelig. Meget god spiller som går på billigsalg, men vi ser ikke ut til å være interessert. Milevis bedre enn Chamakh og Park. Har også et godt samarbeid med Gervinho.

Link to comment
Share on other sites

Dog så kan man argumentere på at Wenger tok til takke med Mertesacker og Squillaci. Ifølge folk som hadde en viss kontakt innenfor klubben så ønsket Wenger først og fremst Cahill og Samba fremfor tyskeren og Scott Dann fremfor Squillaci, men da ingen av disse var tilgjengelig til rett pris eller tilgjengelig generelt sett så endte han opp med noen dårligere valg

 

Folk som hadde en viss kontakt innenfor klubben? Skulle gjerne tenkt meg å visst hvem disse folkene er. Du virker ikke å være veldig kildesensitiv Stefan B. Når jeg skrev at det var rapporter på at Arsenal hadde lagt inn bud på f. eks Hazar, så var ikke dette basert på løse rykter. Såvidt jeg husker, ble det til og med bekreftet fra Lille sin side at Arsenal hadde lagt inn et høyt nok bud på Hazard, men etter som de allerede hadde solgt Gervinho, og følte de hadde for kort tid til å hente inn en erstatter for Hazard, og at dette var årsaken til at de valgte å avslå en handel.

 

Og om det skulle stemme at Wenger måtte ta til takke med Mertesacker fremfor Cahill og Samba, så takker jeg gud for det, da han i mine øyne har fremstått som en mye mer solid midtstopper denne sesongen enn både Cahill og Samba. Cahill har vært rett og slett begredelig denne sesongen, og Samba minner meg alt for mye om Kolo Toure. Det er rett og slett litt for mye armer og ben.

Link to comment
Share on other sites

Enten er markedet dødt eller så kommer det til å eksplodere de to-tre siste dagene. Merker det skjer veldig lite ute i europa også så langt,

 

At det er såpass stille som det er på overgangsmarkedet, er forhåpentligvis et tegn på at klubbene nå har våknet opp og innsett konsekvensene av hva en ny finanskrise vil føre til. Kjøpefesten som har vært de siste årene kan rett og slett ikke fortsette, for da er det mange klubber rundt omkring som kommer til å knekke ryggen fullstendig økonomisk. Det kan bli mange klubber i de nærmeste årene som lider samme skjebne som Leeds

Link to comment
Share on other sites

Etter alle rapporter var Phil Jones førstevalget. Han hadde en klausul som sa at han kunne kjøpes ut for £16m og United, Liverpool og Arsenal hadde alle lagt inn bud. Om dette er sant eller ei vites ikke, som med det meste i transfermarkedet. Cahill var andrevalget, og her var interessen ihvertfall reell - helt frem til Bolton-direktøren kalte Wenger et "knobhead" på twitter for å komme med altfor lavt bud i forhold til det de ønsket seg. Da stilnet nok den interessen ja.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en spiller til £25M er forskjellen på 4. og 5. plass så er han selvfinansierende. Lønn untatt, men hvis en kvittet seg med både Squillaci (eller noen andre) og lønna hans så burde det dekke det meste de nærmeste 2 åra. Mulighetene er der.

 

Men hva hvis spilleren til 250 millioner ikke utgjør noen forskjell i forhold til plasseringen på tabellen? Hva om Wenger virkelig hadde slått på stortromma nå i januar, og hentet inn 2-3 virkelige klassespillere, svidd av en stor sum penger, og gjort fansen fornøyd, men resultatet hadde fortsatt blitt 5. plass. Hva da?

Link to comment
Share on other sites

Etter alle rapporter var Phil Jones førstevalget.

 

Og du er 100% sikker på at Wenger hadde tenkt å kjøpe Jones med tanke på midtstopperplassen? Eller kan det tenkes at Wenger ønsket å ha Jones først og fremst som midtbanespiller, men så fordelen med en spiller som kunne bekle høyreback og stopperplass i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 100% sikker på noe som helst, ei heller om interessen var reell eller om det bare var agentsnakk for å skvise mer penger ut av dealen. Vi kan bare spekulere. Hvis han hadde kommet kan jeg derimot love deg at han kunne fått spille i de fleste posisjoner, hvis han ikke hadde blitt skadet da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 100% sikker på noe som helst, ei heller om interessen var reell eller om det bare var agentsnakk for å skvise mer penger ut av dealen. Vi kan bare spekulere. Hvis han hadde kommet kan jeg derimot love deg at han kunne fått spille i de fleste posisjoner, hvis han ikke hadde blitt skadet da.

 

At interessen var reell, er ikke noe å spekulere i i det hele tatt. Her har vel til og med Wenger bekreftet at de var med i kampen om Jones, men at de ikke kunne matche United i forhold til lønn. Det jeg prøvde å få frem, var at Jones ikke nødvendigvis var tiltenkt som midtstopper, men som midtbanespiller, ergo at han ikke var førstevalget på midtstopperplass

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...