Jump to content

06.08.2011 Benfica B


Arsenalboy93

Recommended Posts

No ser eg fram til sesongen. :)

 

Jeg også. Godt å lese innlegget ditt.

 

Veldig spent på hva vi kan få til i August. Jeg er strålende fornøyd med 4 poeng og avansement i CL. 4 av 9 poeng mot såpass vanskelig motstand er helt greit, med tanke på at vi trenger ca. 2 poeng pr kamp for å være 'oppi der'.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

No ser eg fram til sesongen. :) Det er sikkert hundre grunnar til å være skeptisk og negativ, men det løyser absolutt ingen problem å framstå som eit kollektivt gråtekor. Eg orkar i alle fall ikkje å være med på noko som i stor grad liknar på ein vendetta mot alt og alle som har ansvar i Arsenal. Å støtte Arsenal bør eit privilegium, og ikkje eit ork som ein nærmast må tvinge seg til. Slik blir det for meg denne sesongen også, så får eg heller jekke ned forventningane om situasjonen tilseier det.

 

Ein bør som kjent ikkje klage under stjernene over mangel på lyse punkt i livet, og om ståa i Arsenal er vårt største problem har me all grunn til å være takksame. Andre har nyleg streva med langt verre ting, som å springe rundt med ein forrykt massemordar i hælane i timevis, og kanskje måtte slite med denne opplevinga resten av livet.

 

No er det slett ikkje meininga å rette noko moralsk peikefinger her, men det kan kanskje være nyttig med litt refleksjon og ettertanke midt oppi all krisemaksimeringa? :)

 

Hørhør! Godt at det er nokon som framleis har gangsynet i orden!

Eg hadde tenkt å få til minst tre turar på Emirates neste sesong, og det har eg fortsatt!

Link to comment
Share on other sites

No ser eg fram til sesongen. :) Det er sikkert hundre grunnar til å være skeptisk og negativ, men det løyser absolutt ingen problem å framstå som eit kollektivt gråtekor. Eg orkar i alle fall ikkje å være med på noko som i stor grad liknar på ein vendetta mot alt og alle som har ansvar i Arsenal. Å støtte Arsenal bør eit privilegium, og ikkje eit ork som ein nærmast må tvinge seg til. Slik blir det for meg denne sesongen også, så får eg heller jekke ned forventningane om situasjonen tilseier det.

 

Ein bør som kjent ikkje klage under stjernene over mangel på lyse punkt i livet, og om ståa i Arsenal er vårt største problem har me all grunn til å være takksame. Andre har nyleg streva med langt verre ting, som å springe rundt med ein forrykt massemordar i hælane i timevis, og kanskje måtte slite med denne opplevinga resten av livet.

 

No er det slett ikkje meininga å rette noko moralsk peikefinger her, men det kan kanskje være nyttig med litt refleksjon og ettertanke midt oppi all krisemaksimeringa? :)

Enig, og jeg er fornøyd med CL-plass denne sesongen. Klarer vi det bedre enn det er det bonus.

Link to comment
Share on other sites

Ja tenk på verden rundt oss. vi har hatt hendelsen her i vårt land - men er det ikke alltid noe som er "værre" der ute? Sult, flom ,vulkanutbrudd, tsunami, jordskjelv, krig osv osv. Så sånn sett er jo det en "pekefinger" man kan benytte til enhver tid når en diskusjon blir opphetet rundt en "triviell ting" som fotball.

 

Jeg velger å sitere en fotball-legende:

 

Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that

 

- Bill Shankly

 

 

Nei jeg bagateliserer ikke Utøya eller andre elendigheter. Men det er i tider som dette at vi trenger å tenke på noe annet, og da er fotballen perfekt. Det er bedre enn at vi skal fortsette å grave oss ned i en kjeller i sorg, smerte eller til og med hat. Verden går videre - og vi må gå sammen med verden.

 

Så: ARSENE WENGER! FÅ UT FINGER'N! Alternativt se å spis hurtigmat istedefor snegler - om det er det som tar opp all tida di.

Link to comment
Share on other sites

Så: ARSENE WENGER! FÅ UT FINGER'N! Alternativt se å spis hurtigmat istedefor snegler - om det er det som tar opp all tida di.

 

He he, jeg fikk latterkrampe av denne formuleringen. Skulle gjerne gitt deg en thumbs up for den, men det går jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde tenkt å få til minst tre turar på Emirates neste sesong, og det har eg fortsatt!

 

Eg ynskjer god tur, og vonar humøret vert upåklageleg på heimturane. Og vær nå endeleg forsiktig med ølinntaket B)

 

Mitt innlegg var meint som ei forsiktig påminning om at i det verkeleg store biletet betyr Arsenal's framgangar, eller snarare mangel på sådan, null og niks. I historisk samanheng er og blir Arsenal ein ubetydeleg parantes. Med andre ord vert all negativiteten og støyen me har opplevd den seinare tida litt uproporsjonal og malplassert. Ein burde i det minste kunne vente med å hyperventilère til overgangsvindauget stengjer om tre vekers tid. Det er mitt syn, men eg skjønar jo at andre har ei anna tilnærming til dette. Og det er sjølvsagt heilt lov.

Helsing Good old Arsenal, som framleis glèr seg til sesongen :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt innlegg var meint som ei forsiktig påminning om at i det verkeleg store biletet betyr Arsenal's framgangar, eller snarare mangel på sådan, null og niks. I historisk samanheng er og blir Arsenal ein ubetydeleg parantes. Med andre ord vert all negativiteten og støyen me har opplevd den seinare tida litt uproporsjonal og malplassert. Ein burde i det minste kunne vente med å hyperventilère til overgangsvindauget stengjer om tre vekers tid.

 

sett i et større perspektiv kan man kanskje si at fotball generelt og Arsenals prestasjoner spesielt ikke betyr særlig mye. Men det nevnte sitatet av Shankly, og den kjente uttalelsen fra den forrige paven om at av alle uviktige ting her i verden er fotball den viktigste, antyder at ting likevel ikke er fullt så enkelt. Ja, jeg vil faktisk påstå at det mange ganger blir helt feil å forsøke å sette ting opp mot hverandre på denne måten. Selv om man viser stort engasjement på ett område, og kanskje ytrer seg på en "overdreven" måte, betyr ikke det at man mangler perspektiv, eller har et engasjement for andre ting. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

 

Derfor synes jeg ikke negativiteten den siste tiden, eller de siste månedene/årene på noen måte er malplassert, eller et tegn på manglende perspektiv. Den må sees helt uavhengig av andre og mer betydningsfulle ting. Og i forhold til de andre tingene er det faktisk sunt å ha noe annet, og kanskje mindre "alvorlig" å fokusere på. Sånn sett ER fotball viktig; det er en "virkelighetsflukt" som betyr veldig mye for veldig mange. Men når man først er interessert i noe, så ønsker man naturligvis å gjøre det best mulig, enten det er egne prestasjoner man snakker om, eller det er andre som presterer "på vegne av" en selv. Og da er engasjement det viktigste av alt, og likegyldighet det verste. Derfor synes jeg den økende kritikken overfor Wenger og klubbledelsen fra fellow gooners de senere årene er helt naturlig, forståelig og sunn. En apatisk og servil oppslutning om noe som åpenbart (sett fra et "objektivt" ståsted) ikke er helt som det skal være ville jo vært det verste av alt, da det ville være et signal om at man egentlig er ganske likegyldig til hvordan ting utvikler seg.

 

Når det er sagt, er det naturligvis ikke likegyldig HVORDAN man kritiserer; det er viktig at kritikken er saklig og konstruktiv. Men selv om det naturligvis er noen som går over streken, synes jeg Arsenal fans generelt fremstår som utrolig siviliserte, og det meste av den kritikk jeg har sett er konstruktiv, og påpeker helt opplagte problemer ved hvordan klubben drives per i dag. En slik respektfull opførsel fortjener naturligvis Wenger etter alt han har gjort for oss og klubben, men ut fra det som nå skjer, og hvordan verden ofte fungerer i slike saker, er det slett ingen selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

sett i et større perspektiv kan man kanskje si at fotball generelt og Arsenals prestasjoner spesielt ikke betyr særlig mye. Men det nevnte sitatet av Shankly, og den kjente uttalelsen fra den forrige paven om at av alle uviktige ting her i verden er fotball den viktigste, antyder at ting likevel ikke er fullt så enkelt. Ja, jeg vil faktisk påstå at det mange ganger blir helt feil å forsøke å sette ting opp mot hverandre på denne måten. Selv om man viser stort engasjement på ett område, og kanskje ytrer seg på en "overdreven" måte, betyr ikke det at man mangler perspektiv, eller har et engasjement for andre ting. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

 

Derfor synes jeg ikke negativiteten den siste tiden, eller de siste månedene/årene på noen måte er malplassert, eller et tegn på manglende perspektiv. Den må sees helt uavhengig av andre og mer betydningsfulle ting. Og i forhold til de andre tingene er det faktisk sunt å ha noe annet, og kanskje mindre "alvorlig" å fokusere på. Sånn sett ER fotball viktig; det er en "virkelighetsflukt" som betyr veldig mye for veldig mange. Men når man først er interessert i noe, så ønsker man naturligvis å gjøre det best mulig, enten det er egne prestasjoner man snakker om, eller det er andre som presterer "på vegne av" en selv. Og da er engasjement det viktigste av alt, og likegyldighet det verste. Derfor synes jeg den økende kritikken overfor Wenger og klubbledelsen fra fellow gooners de senere årene er helt naturlig, forståelig og sunn. En apatisk og servil oppslutning om noe som åpenbart (sett fra et "objektivt" ståsted) ikke er helt som det skal være ville jo vært det verste av alt, da det ville være et signal om at man egentlig er ganske likegyldig til hvordan ting utvikler seg.

 

Når det er sagt, er det naturligvis ikke likegyldig HVORDAN man kritiserer; det er viktig at kritikken er saklig og konstruktiv. Men selv om det naturligvis er noen som går over streken, synes jeg Arsenal fans generelt fremstår som utrolig siviliserte, og det meste av den kritikk jeg har sett er konstruktiv, og påpeker helt opplagte problemer ved hvordan klubben drives per i dag. En slik respektfull opførsel fortjener naturligvis Wenger etter alt han har gjort for oss og klubben, men ut fra det som nå skjer, og hvordan verden ofte fungerer i slike saker, er det slett ingen selvfølge.

 

 

Som eg sist skreiv: Eg gjer kun uttrykk for mitt syn, og det er heilt ok om andre har ei anna tilnærming til denne problemstillinga.

 

For å ta Bill Shankly fyrst, så er han i dette tilfellet ei heller tvilsamt sanningsvitne. Ingen kan vel ta utsagnet hans bokstavleg, og ein må ta det for det det er: Ein spøkefull bemerkning frå ein av fotballens største fargeklattar.

 

Når det gjeld kritikken av Arsenal og speselt Wenger kan det være greit å ha eit par fakta i mente. Dårlegaste plassering på dei 15 åra Wenger har leia Arsenal: 5.plass, og dermed også påfylgjande C.L deltaking 15 år på rad. Nevn andre managerar i Europa som har ein tilsvarande "record". Ikkje veldig mange, og neppe nokon som har jobba utfrå tilsvarande økonomiske vilkår.

På denne bakgrunnen vert flaumen av kritikk heilt surrealistisk og ute av alle proporsjonar. Det er som om Arsenal skulle være klar for nedrykk og i tillegg være på konkursens rand. Det er neppe nokon annan manager i Premier League som får like hard medfart, inkludert dei tre som rykka ned i vår. Eg nektar altså ikkje for at det kan være grunnlag for kritikk, men det er framleis ein viss skilnad på å barbere seg og å skjære av seg haka. Utan at ein av den grunn treng ha eit apatisk og servilt forhold til Arsenal. Det kan by på visse problem å være engasjert og apatisk på ei gong ;) Og alle Arsenal-fans eg veit om er engasjerte.

 

At fotballen er ei verkelegheitsflukt som betyr mykje for mange har du veldig rett i. Å ha eit sterkt engasjement i ei på mange måtar sunn interesse er i utgangspunktet svært bra. Men alle verkelegheitsflukter bør vel ha eit positivt forteikn, slik at ein i verste fall ikkje endar opp i depresjonar. Det vert litt slitsomt i lengda om t.d. dette forumet skal nyttast som mentalhygiene for den einskilde brukar. Det er sikkert nyttig for den det gjeld, men kanskje ikkje like festleg lesing for nokon av oss andre.

 

Eit anna poeng er om all denne kritikken tener til noko. Har den eit bestemt formål? For moglegheitene til å påverke klubben når ein i tillegg sit her og skriv på norsk er vel heilt minimal. Eg trur me alle er betre tènt med å skape ein litt meir positiv atmosfære i staden for denne evige runddansen med gammal kritikk og utvaska argument som kun fører oss inn i ein sjølvforsterkande negativ spiral.

 

"For the record", eg glèr meg no enda meir til sesongen skal starte :)

Link to comment
Share on other sites

Som eg sist skreiv: Eg gjer kun uttrykk for mitt syn, og det er heilt ok om andre har ei anna tilnærming til denne problemstillinga.

 

For å ta Bill Shankly fyrst, så er han i dette tilfellet ei heller tvilsamt sanningsvitne. Ingen kan vel ta utsagnet hans bokstavleg, og ein må ta det for det det er: Ein spøkefull bemerkning frå ein av fotballens største fargeklattar.

 

Når det gjeld kritikken av Arsenal og speselt Wenger kan det være greit å ha eit par fakta i mente. Dårlegaste plassering på dei 15 åra Wenger har leia Arsenal: 5.plass, og dermed også påfylgjande C.L deltaking 15 år på rad. Nevn andre managerar i Europa som har ein tilsvarande "record". Ikkje veldig mange, og neppe nokon som har jobba utfrå tilsvarande økonomiske vilkår.

På denne bakgrunnen vert flaumen av kritikk heilt surrealistisk og ute av alle proporsjonar. Det er som om Arsenal skulle være klar for nedrykk og i tillegg være på konkursens rand. Det er neppe nokon annan manager i Premier League som får like hard medfart, inkludert dei tre som rykka ned i vår. Eg nektar altså ikkje for at det kan være grunnlag for kritikk, men det er framleis ein viss skilnad på å barbere seg og å skjære av seg haka. Utan at ein av den grunn treng ha eit apatisk og servilt forhold til Arsenal. Det kan by på visse problem å være engasjert og apatisk på ei gong ;) Og alle Arsenal-fans eg veit om er engasjerte.

 

At fotballen er ei verkelegheitsflukt som betyr mykje for mange har du veldig rett i. Å ha eit sterkt engasjement i ei på mange måtar sunn interesse er i utgangspunktet svært bra. Men alle verkelegheitsflukter bør vel ha eit positivt forteikn, slik at ein i verste fall ikkje endar opp i depresjonar. Det vert litt slitsomt i lengda om t.d. dette forumet skal nyttast som mentalhygiene for den einskilde brukar. Det er sikkert nyttig for den det gjeld, men kanskje ikkje like festleg lesing for nokon av oss andre.

 

Eit anna poeng er om all denne kritikken tener til noko. Har den eit bestemt formål? For moglegheitene til å påverke klubben når ein i tillegg sit her og skriv på norsk er vel heilt minimal. Eg trur me alle er betre tènt med å skape ein litt meir positiv atmosfære i staden for denne evige runddansen med gammal kritikk og utvaska argument som kun fører oss inn i ein sjølvforsterkande negativ spiral.

 

"For the record", eg glèr meg no enda meir til sesongen skal starte

 

Selv om Shanklys berømte utsagn naturligvis var spøkefull, lå det utvilsomt mye alvor bak. Å hevde at det er viktigere enn liv og død skal kanskje ikke oppfattes bokstavelig, men som jeg skrev betyr fotball veldig mye for mange mennesker, og sånn sett hadde Shankly et viktig poeng.

 

Ingen er da uenig i at Wenger har gjort en fenomenal innsats for Arsenal, men i fotball lever man ikke lenge på gamle bedrifter. Faktisk kan man hevde at vi i Arsenal har levd LENGRE på gamle bedrifter enn hva som er normalt. Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er galt, snarere tvert i mot. Mange fotballklubber er åpenbart ALT for utålmodige og avsetter managere like ofte som andre skifter klær. En manager må få nok tid og en reell sjanse til å bygge opp et lag. Men alt har sin grense, og det er mange som mener at Wenger snart har fått nok sjanser med sin ungdomsfilosofi nå. Og dette dreier seg ikke primært om tid slik jeg ser det. Langt viktigere er det om laget utvikler seg i en positiv eller negativ retning. Inntil for et par år siden så vi en klar positiv utvikling selv om laget ikke hadde vunnet noe på 4-5 år. De siste par årene derimot, har utviklingen stoppet opp, og endog snudd i en negativ retning. Samtidig virker Wenger helt handlingslammet i forhold til å ta tak i de problemene som dukker opp. Dette er hovedårsaken til den kritikken vi nå ser. Og dette er en reaksjon jeg forstår, selv om jeg som sagt ikke alltid er enig i formen. Wenger fortjener å bli behandlet med respekt selv om heller ikke han er immun for kritikk. Og om kritikken er tatt ut av alle proporsjoner eller ikke avhenger av øynene som ser. Det er vel bare som det skal være at det er delte meninger her?

 

Ja, enhver virkelighetsflukt bør ha et positivt fortegn. Men det er nettopp derfor så mange nå reagerer så hardt. For å kalle en spade for en spade, det er ikke spesielt morsomt å være Arsenal-supporter for tiden. Og det handler ikke bare om at laget ikke har vunnet et trofe på seks-sju år. Det som gjør så vondt for mange av oss er at laget mange ganger har vært så nært unna (de siste årene har man sløst med gylne muligheter, og rotet bort minst to ligagull), og at Wenger virker helt ute av stand til å gjøre de (relativt enkle?) grepene som skal til for at laget skal ta det siste steget. Og dette sløseriet med talent og muligheter er det som gjør så vondt for mange av oss, og som jeg oppfatter som hovedårsaken til den kritikken og utålmodigheten vi nå ser.

Link to comment
Share on other sites

Selv om Shanklys berømte utsagn naturligvis var spøkefull, lå det utvilsomt mye alvor bak. Å hevde at det er viktigere enn liv og død skal kanskje ikke oppfattes bokstavelig, men som jeg skrev betyr fotball veldig mye for mange mennesker, og sånn sett hadde Shankly et viktig poeng.

 

Ingen er da uenig i at Wenger har gjort en fenomenal innsats for Arsenal, men i fotball lever man ikke lenge på gamle bedrifter. Faktisk kan man hevde at vi i Arsenal har levd LENGRE på gamle bedrifter enn hva som er normalt. Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er galt, snarere tvert i mot. Mange fotballklubber er åpenbart ALT for utålmodige og avsetter managere like ofte som andre skifter klær. En manager må få nok tid og en reell sjanse til å bygge opp et lag. Men alt har sin grense, og det er mange som mener at Wenger snart har fått nok sjanser med sin ungdomsfilosofi nå. Og dette dreier seg ikke primært om tid slik jeg ser det. Langt viktigere er det om laget utvikler seg i en positiv eller negativ retning. Inntil for et par år siden så vi en klar positiv utvikling selv om laget ikke hadde vunnet noe på 4-5 år. De siste par årene derimot, har utviklingen stoppet opp, og endog snudd i en negativ retning. Samtidig virker Wenger helt handlingslammet i forhold til å ta tak i de problemene som dukker opp. Dette er hovedårsaken til den kritikken vi nå ser. Og dette er en reaksjon jeg forstår, selv om jeg som sagt ikke alltid er enig i formen. Wenger fortjener å bli behandlet med respekt selv om heller ikke han er immun for kritikk. Og om kritikken er tatt ut av alle proporsjoner eller ikke avhenger av øynene som ser. Det er vel bare som det skal være at det er delte meninger her?

 

Ja, enhver virkelighetsflukt bør ha et positivt fortegn. Men det er nettopp derfor så mange nå reagerer så hardt. For å kalle en spade for en spade, det er ikke spesielt morsomt å være Arsenal-supporter for tiden. Og det handler ikke bare om at laget ikke har vunnet et trofe på seks-sju år. Det som gjør så vondt for mange av oss er at laget mange ganger har vært så nært unna (de siste årene har man sløst med gylne muligheter, og rotet bort minst to ligagull), og at Wenger virker helt ute av stand til å gjøre de (relativt enkle?) grepene som skal til for at laget skal ta det siste steget. Og dette sløseriet med talent og muligheter er det som gjør så vondt for mange av oss, og som jeg oppfatter som hovedårsaken til den kritikken og utålmodigheten vi nå ser.

 

+1 Du beskriver Arsenals problem og grunnen til frustrasjon blant supportere helt perfekt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var egentlig positiv til årets sesong, vi har pr. dags bare kvitta oss med Clichy og det er egentlig greit nok. Tror Gibbs klarer denne biffen så sant han klarer å holde seg skadefri?!?! Samtidig har vi kjøpt inn Gervhino som jeg har virkelig tro på, og jeg er rimelig sikker på at Arshavin hever seg og blir en world class player igjen, Ramsey er tilbake og begynner å vise seg frem, Wilshere har blitt ett år eldre og kommer garantert til å prege PL. Jeg lever i den tro at Arsenal kjøper en eller to spillere til, håper på Barton + en kvalitetsstopper. Wenger skjønner jo dette selv, og typisk han å hente Barton gratis og forhåpentligvis stopperen vi trenger en time før overgangsvinduet stenger!

 

Jeg har i det siste sett for meg at Nasri og Fab blir, og da har vi ett kjempelag spør du meg. Drit i treningskampene, di har vi vunnet hvert år uten at det har hjulpet noe. Men det som virkelig bekymrer meg nå er at Fab og Nasri var for skadet for å reise til Porugal men friske nok til å bli med landslagene sine... Det er ikke bra!! Hva skjer med ultimatet til Wenger??! Han gav Barca 10 dager... Mister vi begge disse nå er det kjørt!! Er de med tror jeg faktisk vi kan kjempe i toppen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen er da uenig i at Wenger har gjort en fenomenal innsats for Arsenal, men i fotball lever man ikke lenge på gamle bedrifter. Faktisk kan man hevde at vi i Arsenal har levd LENGRE på gamle bedrifter enn hva som er normalt. Jeg sier ikke nødvendigvis at dette er galt, snarere tvert i mot. Mange fotballklubber er åpenbart ALT for utålmodige og avsetter managere like ofte som andre skifter klær. En manager må få nok tid og en reell sjanse til å bygge opp et lag. Men alt har sin grense, og det er mange som mener at Wenger snart har fått nok sjanser med sin ungdomsfilosofi nå. Og dette dreier seg ikke primært om tid slik jeg ser det. Langt viktigere er det om laget utvikler seg i en positiv eller negativ retning. Inntil for et par år siden så vi en klar positiv utvikling selv om laget ikke hadde vunnet noe på 4-5 år. De siste par årene derimot, har utviklingen stoppet opp, og endog snudd i en negativ retning. Samtidig virker Wenger helt handlingslammet i forhold til å ta tak i de problemene som dukker opp. Dette er hovedårsaken til den kritikken vi nå ser. Og dette er en reaksjon jeg forstår, selv om jeg som sagt ikke alltid er enig i formen. Wenger fortjener å bli behandlet med respekt selv om heller ikke han er immun for kritikk. Og om kritikken er tatt ut av alle proporsjoner eller ikke avhenger av øynene som ser. Det er vel bare som det skal være at det er delte meninger her?

 

Ja, enhver virkelighetsflukt bør ha et positivt fortegn. Men det er nettopp derfor så mange nå reagerer så hardt. For å kalle en spade for en spade, det er ikke spesielt morsomt å være Arsenal-supporter for tiden. Og det handler ikke bare om at laget ikke har vunnet et trofe på seks-sju år. Det som gjør så vondt for mange av oss er at laget mange ganger har vært så nært unna (de siste årene har man sløst med gylne muligheter, og rotet bort minst to ligagull), og at Wenger virker helt ute av stand til å gjøre de (relativt enkle?) grepene som skal til for at laget skal ta det siste steget. Og dette sløseriet med talent og muligheter er det som gjør så vondt for mange av oss, og som jeg oppfatter som hovedårsaken til den kritikken og utålmodigheten vi nå ser.

 

Nei, det er rett at ein ikkje lever lenge på gamle bedriftar og ein kvar fotballklubb har også frå tid til annan trong for fornying. Mitt utgangspunkt er likevel at Arsenal frameis er ein toppklubb. Etter mitt syn mykje på grunn av Wenger og ikkje på trass av. Ein kan sjå det slik at med dei ressursane våre konkurrentar rår over er sjølv ein femteplass ein sterk prestasjon. For å overføre det til boksesporten er det som om Muhammad Ali skulle ha kjempa mot ei eller anna ringloppe på 60 kilo. Altså rått parti.

 

Om ein nyttar fotball som verkelegheitsflukt finn ein fort ut at den er full av opp- og nedturar. Då er det vesentleg at ein også lærer seg å takle motgang. Fotball er lidenskap og skapar sterke kjensler på godt og vondt. Det er sant at dei to siste åra ikkje har vore spesielt morosame, og at det tidvis smertar. Men jammen er det også ei svært fornem form for naud, og det er vel det eg heile tida har forsøkt å få fram. Det er så absolutt ikkje synd i oss, og er det ein stad det ikkje bør være plass for sjølvmedlidenheit må det være blant oss fotballsupportarar.

 

Folk som møtte på kampane på -50, -60 og delar av -70 og -80-talet ville gitt mykje for å være i vår situasjon. Det vitnar om at tidene endrar seg, og det fortel også litt om at me i dag er meir kravstore. Og så fortel det vel eigentleg mest om at det er eg som heng fast i ei gammal tid. Det får være mitt problem. Eg seg heller framover til neste kamp, i staden for å dvele ved gamle resultat og leite etter syndebukkar.

 

Fotball er seriøse greier, men kan bli for seriøst. Og da er det kanskje ikkje like kjekt lengre? I alle fall ikkje for alle.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er rett at ein ikkje lever lenge på gamle bedriftar og ein kvar fotballklubb har også frå tid til annan trong for fornying. Mitt utgangspunkt er likevel at Arsenal frameis er ein toppklubb. Etter mitt syn mykje på grunn av Wenger og ikkje på trass av. Ein kan sjå det slik at med dei ressursane våre konkurrentar rår over er sjølv ein femteplass ein sterk prestasjon. For å overføre det til boksesporten er det som om Muhammad Ali skulle ha kjempa mot ei eller anna ringloppe på 60 kilo. Altså rått parti.

 

Om ein nyttar fotball som verkelegheitsflukt finn ein fort ut at den er full av opp- og nedturar. Då er det vesentleg at ein også lærer seg å takle motgang. Fotball er lidenskap og skapar sterke kjensler på godt og vondt. Det er sant at dei to siste åra ikkje har vore spesielt morosame, og at det tidvis smertar. Men jammen er det også ei svært fornem form for naud, og det er vel det eg heile tida har forsøkt å få fram. Det er så absolutt ikkje synd i oss, og er det ein stad det ikkje bør være plass for sjølvmedlidenheit må det være blant oss fotballsupportarar.

 

Folk som møtte på kampane på -50, 60 og delar av -70 og -80-talet ville gitt mykje for å være i vår situasjon. Det vitnar om at tidene endrar seg, og det fortel også litt om at me i dag er meir kravstore. Og så fortel det vel eigentleg mest om at det er eg som heng fast i ei gammal tid. Det får være mitt problem. Eg seg heller framover til neste kamp, i staden for å dvele ved gamle resultat og leite etter syndebukkar.

 

Fotball er seriøse greier, men kan bli for seriøst. Og da er det kanskje ikkje like kjekt lengre? I alle fall ikkje for alle.

Tror du overdramatiserer de økonomiske forutsetningene klubben har og har hatt. Vi er en av de fotballklubbene i verden med høyest omsetning og vi er langt fra "ei lita ringloppe på 60 kilo".

Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangspunkt er likevel at Arsenal frameis er ein toppklubb. Etter mitt syn mykje på grunn av Wenger og ikkje på trass av. Ein kan sjå det slik at med dei ressursane våre konkurrentar rår over er sjølv ein femteplass ein sterk prestasjon. For å overføre det til boksesporten er det som om Muhammad Ali skulle ha kjempa mot ei eller anna ringloppe på 60 kilo. Altså rått parti.

 

Arsenal er en toppklubb, enn så lenge, og de har absolutt ressurser til å konkurrerere med de andre. Og klart at Wenger har en stor del av æren for Arsenals posisjon. Men det som har skjedd er historie, og det som er bekymringsfullt er at selv om Arsenal fremdeles er en toppklubb, har det skjedd såpass mye negativt de siste par årene, som faktisk truer denne posisjonen. Og Wenger har dessverre en del av ansvaret for dette. Og det er jo nettopp at Arsenal har alle forutsetninger for å vinne trofeer, at det er så lite som skiller, men at Wenger ikke evner å gjøre de siste nødvendige grepene, som har gjort så mange fans frustrerte.

 

Om ein nyttar fotball som verkelegheitsflukt finn ein fort ut at den er full av opp- og nedturar. Då er det vesentleg at ein også lærer seg å takle motgang. Fotball er lidenskap og skapar sterke kjensler på godt og vondt. Det er sant at dei to siste åra ikkje har vore spesielt morosame, og at det tidvis smertar. Men jammen er det også ei svært fornem form for naud, og det er vel det eg heile tida har forsøkt å få fram. Det er så absolutt ikkje synd i oss, og er det ein stad det ikkje bør være plass for sjølvmedlidenheit må det være blant oss fotballsupportarar.

 

Folk som møtte på kampane på -50, 60 og delar av -70 og -80-talet ville gitt mykje for å være i vår situasjon. Det vitnar om at tidene endrar seg, og det fortel også litt om at me i dag er meir kravstore. Og så fortel det vel eigentleg mest om at det er eg som heng fast i ei gammal tid. Det får være mitt problem. Eg seg heller framover til neste kamp, i staden for å dvele ved gamle resultat og leite etter syndebukkar.

 

Fotball er seriøse greier, men kan bli for seriøst. Og da er det kanskje ikkje like kjekt lengre? I alle fall ikkje for alle.

 

det er ikke oss det er synd på, og ja, fotballen er full av opp og nedturer. Men på tross av at klubbens tilstand på mange måter er bedre enn noen gang, og mye bedre enn under tidligere motgangsperioder, mener mange av oss som også opplevde tidligere motgangsperioder, for eksempel begynnelsen av 1980-tallet, at det vi nå opplever er noe av det verste vi har opplevd. Og dette skyldes ikke primært dårlig hukommelse. Nei, grunnen til dette er nettopp at klubben BURDE ha oppnådd mye mer med det talentet man rår over, og at man opplever det dithen at grunnen til at man ikke har vunnet ikke er fordi man ikke er gode nok, slik som på 1980-tallet, men fordi klubben (les Wenger) ikke har evnet å ta tak i helt ELEMENTÆRE ting; som den defensive organiseringen, de taktiske disposisjonene, og det mentale. Det er denne "veldedigheten" overfor rivalene som gjør mange så frustrerte. Det er mye enklere å være supporter i en klubb der man ikke når opp fordi man ikke er god nok. Da kan man ha null forventning, glede seg over enkeltresultater og ta alle oppturer som en positiv overraskelse. Og i en slik situasjon vil det dessuten være lettere å avsette manageren hvis ting blir for ille. Men det talentsløseriet vi nå ser i Arsenal er bare vondt å se på, og i mine (og åpenbart mange andres) øyne er det klubbens fremtid som nå står på spill. Neste sesong er Wengers siste sjanse. Det tror jeg han nesten innser selv også. Og nettopp derfor er det merkelig at han ikke er mer på hugget i forkant av den nye sesongen, og at han heller ser ut til å fortsette i det samme gamle sporet. Jeg er spent foran den nye sesongen. Arsenal KAN overraske, men jeg er ikke spesielt optimistisk må jeg innrømme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Arsenal-fans er spesielt kravstore. Men Wenger selv har de to siste sesongene (kanskje flere) konkludert med at hovedproblemet vårt har vært for mange innslupne mål. Da forventer de fleste at det er her innsatsen settes inn. De store pengene til de store oppgavene, for å sitere Stoltenberg. Wenger gjør derimot det motsatte. Derfor lanserte jeg for en tid siden følgende teori: Wengers plan er å gjøre Arsenal så gode i angrep at forsvar ikke "behøves". Sommerhandelen styrker så langt teorien.

 

Det er ingen med vettet i behold som krever at vi vinner verken det ene eller det andre. Til det er konkurransen for tøff. Men at en solid andel av de tilgjengelige midler brukes på det alle (inkludert Wenger selv) mener er vår svakeste side, det defensive, krever flere og flere. Det kommer til uttrykk på allverdens fora og i billettsalget på Emirates. Det siste bør være et tydelig signal!

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har lest (Forbes) at Arsenal er på tredjeplass over verdens rikeste fotballklubber bak United og Real, doping ikke medregnet. Så loppe, langtifra.

Det bekreftes herved at vi er blant de tre mest verdifulle fotballklubber.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Forbes'_list_of_the_most_valuable_football_clubs

 

Samme rekkefølge de siste rene blant de tre første.

Manchester United

Real Madrid

Arsenal

 

Noen ringloppe er vi absolutt ikke.

Vi må huske på at det er noen klubber med noe fordreid økonomi i forhold. Luftslott som vil rase fryktelig om et par enkeltmennesker skulle synes fotball ble kjedelig eller at de kom i krangel med noen, og gikk ut døra i sinne.

Link to comment
Share on other sites

Fotballklubbar kan delast opp i to grupper. Dei som driv på ein bærekraftig måte, og dei som ikkje gjer det. Ein kvar klubb som driv forsvarleg er i lengda dømt til å komme til kort i konkurransen mot sjeikar og andre rike onklar, og forsåvidt også andre klubbar som på ein eller annan måte kuttar svingane. Det var i grunn heile poenget mitt i samanlikninga med boksesporten.

 

At Arsenal er verdas tredje rikaste klubb betvilar eg ikkje. Men det er jo ikkje slik at ein kun mæler pengar på bok. Dette gjeld stadionanlegg, treningsanlegg, spelarar og absolutt alt anna av verdi. I tillegg kjem at me framleis har ei betydeleg gjeld som ein er nøydd til å forhalde seg til, og ikkje berre kan viske vekk med eit pennestrøk slik enkelte andre klubbar kan tillate seg. At Arsenal er heilt i toppen når det gjeld omsetnad er i denne samanhengen heilt irrelevant dersom utgiftene er tilsvarande høge, og eg vil tru at det ikkje er mykje som manglar på det. Utan at eg har sjekka det nøyaktig.

 

Eg ser at det kanskje ikkje fall i heilt god jord når eg kom til å samanlikne Arsenal med ei ringloppe. Eg får ile til og forsikre om at det kun var meint som ein metafor, og ingen må ta det bokstaveleg. Eg veit om ein god del ringlopper rundt omkring, men ingen med tilknyting til Arsenal. Det måtte i så fall være Adebayor. Og kanskje Nasri. I eit litt vidare perspektiv har me Teddy Sheringham, men han stiller i ein klasse for seg og utanom konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Fotballklubbar kan delast opp i to grupper. Dei som driv på ein bærekraftig måte, og dei som ikkje gjer det. Ein kvar klubb som driv forsvarleg er i lengda dømt til å komme til kort i konkurransen mot sjeikar og andre rike onklar, og forsåvidt også andre klubbar som på ein eller annan måte kuttar svingane. Det var i grunn heile poenget mitt i samanlikninga med boksesporten.

 

At Arsenal er verdas tredje rikaste klubb betvilar eg ikkje. Men det er jo ikkje slik at ein kun mæler pengar på bok. Dette gjeld stadionanlegg, treningsanlegg, spelarar og absoulutt alt anna av verdi. I tillegg kjem at me framleis har ei betydeleg gjeld som ein er nøydd til å forhalde seg til, og ikkje berre kan viske vekk med eit pennestrøk slik enkelte andre klubbar kan tillate seg. At Arsenal er heilt i toppen når det gjeld omsetnad er i denne samanhengen heilt irrelevant dersom utgiftene er tisvarande høge, og eg vil tru at det ikkje er mykje som manglar på det. Utan at eg har sjekka det nøyaktig.

 

Arsenal forjener cred fordi de ikke blir med på den samme galskapen som Chelsea, Manch C mfl driver med. Men det er ikke fordi de driver bærekraftig og fornuftig at de ikke vinner trofeer. Her KUNNE Arsenal fått i pose og sekk, hvis de hadde evnet å gjøre noen ganske enkle grep. For selv om Arsenal ikke kan sløse like mye med penger som feks ManC, har de utvilsomt nok penger til å gjøre NØDVENDIGE forsterkninger hvis de vil (for hvis Wenger absolutt vil nøler han da ikke med å bruke £10M+ på en 18-åring). Men det har de altså VALGT å ikke gjøre. Det er ubegripelig for veldig mange fans.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal forjener cred fordi de ikke blir med på den samme galskapen som Chelsea, Manch C mfl driver med. Men det er ikke fordi de driver bærekraftig og fornuftig at de ikke vinner trofeer. Her KUNNE Arsenal fått i pose og sekk, hvis de hadde evnet å gjøre noen ganske enkle grep. For selv om Arsenal ikke kan sløse like mye med penger som feks ManC, har de utvilsomt nok penger til å gjøre NØDVENDIGE forsterkninger hvis de vil (for hvis Wenger absolutt vil nøler han da ikke med å bruke £10M+ på en 18-åring). Men det har de altså VALGT å ikke gjøre. Det er ubegripelig for veldig mange fans.

Vi er nok noe forsiktige ja. Men en investering for fremtiden er nettopp det; en klar indikasjon på at Arsenal har til hensikt å være et topplag for fremtiden. Ny stsdion likedan, en indikasjon for fremtiden. Og det mener jeg er utrolig viktig. Hadde Chamberlain gått til Manchester United hadde jeg følt meg dårlig. Denne signeringen er for meg viktig, viktigere enn en signering på kort sikt for kommende sesong. Mener ikke med det at vi ikke trenger en forsvarsspiller i midten, men forsøker bare sette to tenkninger opp mot hverandre. Men det beste ville jo vært om de gikk sammen, at vi både tenkte kortsiktig og langsiktig..

At vi viser at vi vil være med kommende sesong og for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok noe forsiktige ja. Men en investering for fremtiden er nettopp det; en klar indikasjon på at Arsenal har til hensikt å være et topplag for fremtiden. Ny stsdion likedan, en indikasjon for fremtiden. Og det mener jeg er utrolig viktig. Hadde Chamberlain gått til Manchester United hadde jeg følt meg dårlig. Denne signeringen er for meg viktig, viktigere enn en signering på kort sikt for kommende sesong. Mener ikke med det at vi ikke trenger en forsvarsspiller i midten, men forsøker bare sette to tenkninger opp mot hverandre. Men det beste ville jo vært om de gikk sammen, at vi både tenkte kortsiktig og langsiktig.. At vi viser at vi vil være med kommende sesong og for fremtiden.

 

det ene utelukker ikke det andre, og i fotball som ellers i livet er det viktig å kunne tenke (minst) to tanker samtidig. Det er vel og bra at Wenger tenker langsiktig. Her fortjener han jo all mulig ros. Men hvis han BARE tenker langsiktig, noe vi kanskje har sett tendenser til, risikerer vi nettopp det scenariet vi har vært gjennom de siste par årene; at man aldri når helt frem til målet, å vinne. For på hvilket tidspunkt skal den langsiktige satsningen slå ut i blomst og materalisere seg i form av pokaler? Med andre ord, selv om man har langsiktighet som hovedstrategi, må man på et eller annet tidspunkt skifte litt fokus. Dette er naturlig å gjøre når det laget modnes. Men hvis man konsekvent tenker for langsiktig vil jo ikke laget modnes, da står man mer eller mindre på stedet hvil med et svært lovende mannskap med stort potensiale, som ikke evner å ta steget videre. Og det er slik jeg opplever Arsenal de siste årene. Vi har sett mange TILLØP til at laget skulle utvikle seg videre, men hver gang har Wenger unnlatt å gjøre de siste grepene som skulle til for at dette skulle skje, dessverre. Og det er denne unnlatelsessynden han nå kritiseres for.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...