Jump to content

2008.11.11 Wigan Athletic H


Jazze

Recommended Posts

Dette var rett og slett herlig. Vi vinner 3 - 0, og kunne fort scort dobbelt så mange. Spillergleden til spillerne er herlig å se på. Alle jobber hardt, gir seg ikke om de gjør et par feil og ikke minst viser stor glede på banen. Det er sjelden jeg har sett en spiller smile så mye i løpet av en kamp som det Vela gjorde i dag. Herlig moral i laget. Stemningen på tribunen var også perfekt. Slik ønsker jeg mer av! Supporterne på Emirates får ofte kritikk for at de er så stille, men i de to siste kampene har det vært goooood stemning :D. Noe som jeg også koste meg veldig over å se, var alle førstelagsspillerne som var der for å støtte spillerne. Dette har også Simpson i etterkant sagt at han satte pris på!

 

Vela var helt rå til tider i andre. I løpsduellen i forkant av 2 - 0-målene var jeg redd for at han skulle bli tatt ned av en stygg takling. Målscoreren Simpson, er en jeg har veldig sansen for. Han jobber hardt, har god fysikk og er ikke minst veldig god til å posisjonere seg. Dersom medspillere hadde vært mindre ego i dag, ville han nok hatt et hattrick. I tilegg hadde han også tverrligger-skuddet i første. Jeg har veldig stor sans for spilleren som jeg frykter kommer for langt bak i køen. Kommer helt sikkert til å spille i Premier League når han blir eldre.

 

I likhet med Helmik'n er jeg veldig fornøyd med Djourou. Ikke nok med at han hadde flere herlige taklinger, han var flere ganger med oppover. Videre hadde han assist til Vela sitt herlige mål. Nevnte jeg også at han er en høy stopper med hodestyrke som vi så sårt mangler? Sveitseren er en spiller jeg alltid har hatt troen på, og som jeg mener bør få mer spilletid!

 

Randall kom akkurat tilbake fra skade, så jeg godtar at han var litt rusten. Ikke noe særlig mer å si om Wilshere, Gibbs, Song, Hoyte og Merida enn det som er nevnt.

 

Redningen til Fabianski i sluttminuttene er rett og slett verdensklasse. Meget gode reaksjoner. Igangsettingene han er også veldig bra. Den offensive spillestilen hans var veldig tydelig på dødballer, men jeg synes han gjorde det nokså bra ved disse - selv om det var et par glipper. For det var ikke mange headinger de fikk på mål! Noe jeg derimot lot merke til som ikke er like positivt, var at han er noe utrygg med beina og at han var treig til å løpe ut og plukke baller - noe som er Almunia store styrke. Likevel er mitt inntrykk av polakken veldig positivt. Jeg liker offensive keepere. Om det kommer et par keepertabber i løpet av året, skal jeg ikke bry meg. For slike keepere redder flere poeng enn de roter vekk!

 

Jeg har en følelse av at vi møter Man U i neste runde. Jeg håper vi får hjemmebane, siden bortebane kan desverre føre til en kollaps som jeg frykter igjen kan føre til tilbakefall blant noen av spillerne. Det hadde vært følt om mye av selvtilliten og gleden som har blitt bygget opp i år, hadde blitt ødelagt. Uansett hva som skjer i neste runde, kan laget være meget stolte av det de har prestert. Kan vi klare å nå semi-finalen for fjerde (?) året på rad? Jeg håper at talentene får spille hele cupen, og ikke slik som skjedde i fjorårets cup mot Spurs, da umotiverte førstelagsspillere trasket rundt uten den gløden jeg vet ungguttene ville hatt!

 

EDIT: Fine ord fra Steve Bruce

"They gave us a torrid evening. We've gone out of the cup with a whimper really. They created more chances against us than any other team this season.

 

"We've had our backsides kicked by a very good young Arsenal team."

 

Wigan har kun sluppet inn 16 mål på sine 13 PL-kamper. Det er kun 3 flere enn det vi har sluppet inn (+ at vi har en kamp mindre spilt).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Fantastisk kamp av ungguttene. Alle sammen skal ha æren for det.

 

Noen som vet, eller har, eller gidder å rekne ut snittalderen?

For trøtt til det selv. :)

19 år :)

Nesten stygt og si det, men de leker seg med et Premier Leauge- lag :D

Sier jo litt om hvor høyt nivået ligger.

Nå går vi for CC-gull :)

 

 

Snittalderen i dag var faktisk 18,7 år!!

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette var rett og slett herlig!

Hadde man trengt å skrive mer? :P Blir bare sittende å le. Disse gutta er SÅÅÅ talentfulle, og i sånne kamper er de skikkelig fyra opp. De løper konstant, og med en vannvittig intensitet. Og når alle er så terpet på "the Arsenal way", så blir Wigan revet i filler. Fantastisk!

Link to comment
Share on other sites

De bare fortsetter å imponere disse ungguttene.

Er noen spillere som imponerer noe vanvittig og det er Djorou som er en bauta i forsvaret.

Wilshire som styrer midtbanen som en dreven skipper.

Og Vela som leker seg på top med en finslepen teknikk.

 

Djorou skal være i førsteelleveren ved siden av Gallas. Nå håper jeg snart Wenger gir Djorou sjansen fast.

Link to comment
Share on other sites

Syns Simpson minner enormt om en ung Anelka. Samme fysikk, samme effektive teknikk og et tungt skudd. Anelka var nok hakket hurtigere, men det er ikke lett å sammenligne direkte. Anelka slo igjennom i en periode hvor britiske stoppere stort sett var store, tunge og direkte langsomme.

Tipper Simpson vil få flere sjanser i Arsenal fremover. Han har mye å tilføre laget.

 

Btw: Har tidligere sett flere som kommenterer at Song mangler tempo. Dette stemmer faktisk ikke, gutten er ganske så hurtig når han virkelig girer opp. I motsetning til feks Kolo bruker Song fysikken sin til å skjerme ut motspiller og kommer dermed ut med ballen i bena i stedet for å blåse den 40 m opp på tribunen. Ser dermed ikke ut som han har særlig tempo i kroppen. Kolo virker hurtigere fordi han kommer med armer og ben i alle retninger, det meste er ukontrollert. I en ren løpsduell er jeg ikke sikker på hvem som hadde kommet best ut.

 

Tipper vi har et midtforsvar som består av Song og Djourou om 2 år. Det vriker som de har god forståelse og utfyller hverandre godt. Tempo, duellstyrke og god teknikk har de begge to.

Link to comment
Share on other sites

 

Fabianski - 6: At han holder nullen er for meg en gåte. Skjelven i feltarbeidet, men den utrolige redningen mot slutten trekker en del opp.

 

 

Nå så ikke jeg de første 20 minuttene av kampen, hvor han visstnok gjorde noen feil, men at du kan si at han er skjelven i felt arbeidet er jeg helt uenig i.

Jeg syns faktisk det var betryggende å se på ham, han går etter alle baller uten å tenke seg om, og setter igang spillet fortere enn Lehmann.

Jeg synes Fabianski bør få mer tillit, så vi kan få se hva han er god for over en lengre periode.

Selvom Almunia var ganske solid mot United.

Link to comment
Share on other sites

Han gjorde en del rare ting i feltet i går, men han gjorde også veldig mange bra ting i feltet. De usikre tingene han gjorde i feltet tror jeg man trygt kan sette på mangel av spilletid og litt lite erfaring. Dette vil falle naturlig på plass etterhvert uansett.

Link to comment
Share on other sites

Han gjorde en del rare ting i feltet i går, men han gjorde også veldig mange bra ting i feltet. De usikre tingene han gjorde i feltet tror jeg man trygt kan sette på mangel av spilletid og litt lite erfaring. Dette vil falle naturlig på plass etterhvert uansett.

 

Vi må også huske på at vårt 2. mål startet med en nydelig utboksing av Fabianski. Og alle overgangene vi hadde som resultat av raske igangsettinger. Det virker som om fabianski har lært mye av Lehmann, spillestilen er ganske lik. fabianski er litt mer ekstrem. Jeg tror vi får mye glede av ham framover. Han kler kapteinsbindet :-)

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en keeper ikke burde gå ut i feltet vis han ikke er sikker, da heller satse på sine refleksferdigheter på strek, og der er han utrolig sterk. men det er veldig viktig å ha en keeper som kan plukke viktige baller rundt 5meteren.

det kan han trene på trening, i kamp kan han ikke fly ut i feltet uten å være sikker.

men jeg regner med at Wenger endelig(!) har kjøpt inn et keepertalent som har noe i premier league å gjøre, noe han har sliti med en stund...

Link to comment
Share on other sites

Under hele kampen satt jeg og tenkte på Kim sin kommentar om at Fabianski ikke er offensivt anlagt i det hele tatt. Det utspillet må jeg neste flire litt av.

 

Nå får du jaggu meg gi deg.

 

Det eneste jeg har kommentert når det gjelder Fabianski, er at jeg er usikker på hans ferdigheter i feltet, da han virket veldig usikker på dette under pre-season i Bad Waltersdorff.

 

Og slik jeg ser det, så har jeg rett i mine antagelser. Det var ikke snakk om å være på bærtur ett par ganger. Han var på bærtur flere ganger. En ting er at han er mer aktiv enn Almunia i feltet. Men det finnes faktisk en mellomting. Han må lære seg når han skal gå ut i feltet, og når han skal holde streken. Fabianski og Arsenal var mildt sagt heldig at vi endte opp med null baklengs.

 

Fabianski virker skjelven. Ser det er mange som roser ham, men bortsett fra den vanvittige redningen helt mot slutten, gjør han slett ingen god kamp, og man bør være rimelig anti-Almunia for å ikke se det. Forferdelig feltarbeid, og ikke veldig god lesing av spillet. Dog virker også han meget god på strek.

 

Takk Helmik'n, du har skjønt det. Problemet her inne, er at enkelte er så opptatt av at ikke Almunia skal være keeper, at de faktisk ikke evner å se hvor dårlig Fabianski faktisk var i dag.

Link to comment
Share on other sites

Takk Helmik'n, du har skjønt det. Problemet her inne, er at enkelte er så opptatt av at ikke Almunia skal være keeper, at de faktisk ikke evner å se hvor dårlig Fabianski faktisk var i dag.

 

Veldig enig her, får en assosiasjon med Gomes i Spudz når jeg ser måte Fabianski går ut. Ruser ut uten et mål som kan nås, ser ihvertfall slik ut for oss som publikum. Da er det helt klart mye bedre med Almunia som heller holder seg "passiv" på strek, det er jo smart. Han spiller på sine beste sider, imens Fabianski prøver å rushe ut for å nå den. Fabianski er ikke spesielt stor av vekst, derfor er han en typisk reaksjonskeeper. Dette er noe av det som gjør at jeg vil ha Almunia i målet enda noen år til!

Link to comment
Share on other sites

Han gjorde en del rare ting i feltet i går, men han gjorde også veldig mange bra ting i feltet. De usikre tingene han gjorde i feltet tror jeg man trygt kan sette på mangel av spilletid og litt lite erfaring. Dette vil falle naturlig på plass etterhvert uansett.

Jepp. Dette er viktig å ta med i betraktning at han ikke er veldig gammel enda heller. 22 år og keeper? Kan sees på som junior fortsatt på en måte.

 

Han viste at han ikke er klar til å ta over plassen til Almunia med en del litt for usikre involveringer. Han har potensiale, men vil fortsatt ha Manuel i mål. Håper Wenger klarer å få det beste ut av Lukasz, men tror dessverre for Fabianski sin del at det heller er Mannone som tar over etter Manuel...

Link to comment
Share on other sites

Uenig.

 

Fabianski redder oss mer fra farlige situasjoner enn han selv skaper med feltarbeidet sitt. Synes han gjør en temmelig god jobb, selv om han er på ville veier en gang i blant. Mye bedre enn å stå på streken i hvertfall.

 

Nå var ikke Fabianski på ville veier en gang iblant, for første gang har jeg faktisk følt meg veldig usikker med Fabianski i feltet, hver gang han var på vei ut i går så var jeg bombesikker på at det kom til å gå galt.

 

Og det har aldri skjedd før når jeg har sett Fabianski spille, så han hadde faktisk en veldig dårlig kamp i går, hvertfall på feltarbeidet sitt, men på strek var han enorm.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at Fabianski er litt usikker til tider er jo selvfølgelig fordi han har for lite kamp trening.

Det er stor forskjell på å stå i en kamp med 60 000 tilskuere, og på en trening, det eneste han mangler er selvtillit og jeg tror og mener at Fabianski bør få spille noen av PL kampene, ikke bare cup kamper.

En ting som er viktig å huske på er at hvis du driter deg ut som spiss, så får du klapp av publikum fordi du prøvde, driter du deg ut som keeper kan du fort bli kampens store syndebukk, selvom begge måla egentlig betyr like mye.

Almunia kan stå i CL og de fleste PL kampene og Fabianski kan ta alle cup kamper og noen PL kamper, la ham vise hva han kan.

Link to comment
Share on other sites

Btw: Har tidligere sett flere som kommenterer at Song mangler tempo. Dette stemmer faktisk ikke, gutten er ganske så hurtig når han virkelig girer opp. I motsetning til feks Kolo bruker Song fysikken sin til å skjerme ut motspiller og kommer dermed ut med ballen i bena i stedet for å blåse den 40 m opp på tribunen. Ser dermed ikke ut som han har særlig tempo i kroppen. Kolo virker hurtigere fordi han kommer med armer og ben i alle retninger, det meste er ukontrollert. I en ren løpsduell er jeg ikke sikker på hvem som hadde kommet best ut.

 

Tipper vi har et midtforsvar som består av Song og Djourou om 2 år. Det vriker som de har god forståelse og utfyller hverandre godt. Tempo, duellstyrke og god teknikk har de begge to.

 

For meg virker det som han har et tempoproblem for å spille midtbane ihvertfall. Hvis han virkelig har den farta, noe jeg tviler på, må han gire om oftere! Igår var Song imponerende, men når han har spilt midtbane har han blitt fraløpt mye/for slapp i returløpet. F.eks når Jenas løper lett fra Song og skyter i mål, med ball. Og heller ikke helt fornøyd når han mister ballen til Leadbitter og gjør såpass lite for å hindre skudd. Dette blir litt pirking, men jeg syns vi skal ha ham som stopper på fast basis. Der har han imponert meg flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Under hele kampen satt jeg og tenkte på Kim sin kommentar om at Fabianski ikke er offensivt anlagt i det hele tatt. Det utspillet må jeg neste flire litt av.

 

Nå får du jaggu meg gi deg.

 

Det eneste jeg har kommentert når det gjelder Fabianski, er at jeg er usikker på hans ferdigheter i feltet, da han virket veldig usikker på dette under pre-season i Bad Waltersdorff.

 

Og slik jeg ser det, så har jeg rett i mine antagelser. Det var ikke snakk om å være på bærtur ett par ganger. Han var på bærtur flere ganger. En ting er at han er mer aktiv enn Almunia i feltet. Men det finnes faktisk en mellomting. Han må lære seg når han skal gå ut i feltet, og når han skal holde streken. Fabianski og Arsenal var mildt sagt heldig at vi endte opp med null baklengs.

 

Fabianski virker skjelven. Ser det er mange som roser ham, men bortsett fra den vanvittige redningen helt mot slutten, gjør han slett ingen god kamp, og man bør være rimelig anti-Almunia for å ikke se det. Forferdelig feltarbeid, og ikke veldig god lesing av spillet. Dog virker også han meget god på strek.

 

Takk Helmik'n, du har skjønt det. Problemet her inne, er at enkelte er så opptatt av at ikke Almunia skal være keeper, at de faktisk ikke evner å se hvor dårlig Fabianski faktisk var i dag.

 

Jeg tenkte på Dette innlegget

 

Du siterte meg på dette:

Det jeg mener er at vi trenger en keeper som tør å gå ut i feltet og plukke baller. Jeg har forstått det slik at Fabianski er en slik keeper. Da trenger vi ham. Forsvaret trenger sårt hjelp i luftrommet. Det fikk de av Jens, det kan de få av Fabianski, men det får de neppe av Almunia.

 

Og svarte dette:

Men jeg la merke til ett utsagn du kom med i tilsvar til mmaelan. Du skriver at du har forstått det slik at Fabianski er en keeper som tør å gå ut i feltet og plukke baller. Jeg er bare interessert i å vite hvor du har fått den forståelsen fra?

 

Grunnet til at jeg spør, er fordi jeg har totalt motsatt oppfattelse av deg på akkurat dette. Etter å ha sett Fabianski i cup-kamper forrige sesong, og under pre-season i sommer, så har jeg ikke sett noe som helst som tyder på at han skal være vår redningsmann hva keeperarbeid i feltet angår. Han fremstår om mulig enda mer usikker enn Almunia på akkurat dette feltet. Han er en forholdsvis kortvokst keeper, med ikke alt for god spenst. Han har sin styrke på streken, akkurat som Almunia.

 

En motsetningen til en som går ut og plukker baller er jo nettopp en som ikke gjør det. Det er grunnen til at jeg småflirte litt hver gang Fabianski plukket innlegg.

 

Faktisk foretrekker jeg en keeper som er meget god i feltet, fantastisk på igangsettinger, meget god på strek (og som antageligvis ikke plasserer seg selv bak sin egen mur gang på gang) kontra Almunia.

I tilefelle dere ikke skjønte det så tenker jeg på Fabianski.

 

Jeg tror Fabianski er svært nær en plass i første elleveren, og det er ikke så rart, det er ikke akkurat ''krutt" han konkurrerer mot.

 

Jeg ser også at det er mange som mener at han ikke er så god på rollen som sweeper. Grunnen til det er nok fordi han ved ett tilfelle feilaktig valgte å bli på strek i kampen mot Fehnerbache. Det var en tabbe, men i går derimot var han en helt fantastisk sweeper. Han tok alt som kunne taes.

 

Hvorfor blander folk inn Mannone i denne diskusjonen? Han er ikke i nærheten av kvalitetene til hverken Fabianski eller Almunia.

 

Mulig vi selger til Almunia til overpris til en britisk klubb til sommeren. Det passer Almunia bra. Han er jo en "wanna be brite". Da kan Fabianski tre inn (noe han forhåpentligvis har gjort før den tid) og Mannone fungere som lærling

 

BE

 

Edit:

Den redningen Fabianski hadde i sluttminuttene kommer muligens inn på all time top ten og kan sammenlignes med Lehmann mot Real og Safe Hands mot Sheffield U (som noen har påpekt tidligere).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...