Jump to content

2008.11.11 Wigan Athletic H


Jazze

Recommended Posts

Btw: Har tidligere sett flere som kommenterer at Song mangler tempo. Dette stemmer faktisk ikke, gutten er ganske så hurtig når han virkelig girer opp. I motsetning til feks Kolo bruker Song fysikken sin til å skjerme ut motspiller og kommer dermed ut med ballen i bena i stedet for å blåse den 40 m opp på tribunen. Ser dermed ikke ut som han har særlig tempo i kroppen. Kolo virker hurtigere fordi han kommer med armer og ben i alle retninger, det meste er ukontrollert. I en ren løpsduell er jeg ikke sikker på hvem som hadde kommet best ut.

 

Tipper vi har et midtforsvar som består av Song og Djourou om 2 år. Det vriker som de har god forståelse og utfyller hverandre godt. Tempo, duellstyrke og god teknikk har de begge to.

 

For meg virker det som han har et tempoproblem for å spille midtbane ihvertfall. Hvis han virkelig har den farta, noe jeg tviler på, må han gire om oftere! Igår var Song imponerende, men når han har spilt midtbane har han blitt fraløpt mye/for slapp i returløpet. F.eks når Jenas løper lett fra Song og skyter i mål, med ball. Og heller ikke helt fornøyd når han mister ballen til Leadbitter og gjør såpass lite for å hindre skudd. Dette blir litt pirking, men jeg syns vi skal ha ham som stopper på fast basis. Der har han imponert meg flere ganger.

 

I press mot Jenas er han like dårlig som de andre. Bør dra ham ned 40 m fra mål og lage frispark. Dårlig prestasjon fra Clichy, Song og andre.

Mot Leadbitter står han stille og mister ballen. Om du løper 100 m som Bolt betyr lite så lenge du ikke løfter bena fra bakken..

Du får heller tenke på Everton kampen hvor han gang på gang løper opp sin nigerianske venn eller kampen i går hvor han lett tar ut Valencia, som er regnet som en meget hurtig spiller. I matchen på Old Trafford sist sesong tar han ut Ronaldo og Rooney i flere dueller på ren hurtighet og teknikk. Gutten har en fysikk som er nesten utrolig alderen tatt i betraktning. Han sliter dog fortsatt noe med "killer instinket" og konsentrasjonen når han kommer inn som innbytter på midten. Var ikke imponerende mot Spurs og også noe slapp de siste 10 mot Man U

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Eg tenkte det kunne være nyttig å setje saman litt statistikk for dette ligacuplaget. Eg har teke for meg kampane mot andre Premier-league lag dei siste 4 åra. Totalt 13 kampar fordeler seg slik; 8 vunne, 2 uavgjorte og 3 tap. Målskilnad 28-18, og det vil seie at laget har 2,15 mål i snitt pr. kamp. Desse tala set det heile i det rette perspektiv, og det er jo blitt slik no at ein ventar at ein skal hamle opp med sjølv den mest kvalifiserte motstand. Og det byrjar å bli ei stund sidan motstandaren stilte med eit reint reserve/junior-lag fordi dei veit at det fort kan verte stygge siffer (som det oftast blir uansett:-).

Som ein kuriositet må eg nemne at 8 sigrar og 2 uavgjorte av 13 gjev 26 poeng. Det er same poengsum seniorane kjem opp på dersom dei til helga slår Aston Villa i den 13. ligarunden...

 

Eg har framleis trua både på Arsenal og Wenger. Det vert gjerne ikkje noko trofe i år, og kanskje ikkje neste år heller. I staden for å skrike etter "suksess nå!!", veit eg at vår tid vil komme. Bli kvitt daudkjøttet som ynskjer seg vekk, og køyr heller på med Vela, Simpson, Walcott, Eduardo, Bendtner og alle dei andre. Store ting er på gang.

Link to comment
Share on other sites

Under hele kampen satt jeg og tenkte på Kim sin kommentar om at Fabianski ikke er offensivt anlagt i det hele tatt. Det utspillet må jeg neste flire litt av.

 

Nå får du jaggu meg gi deg.

 

Det eneste jeg har kommentert når det gjelder Fabianski, er at jeg er usikker på hans ferdigheter i feltet, da han virket veldig usikker på dette under pre-season i Bad Waltersdorff.

 

Og slik jeg ser det, så har jeg rett i mine antagelser. Det var ikke snakk om å være på bærtur ett par ganger. Han var på bærtur flere ganger. En ting er at han er mer aktiv enn Almunia i feltet. Men det finnes faktisk en mellomting. Han må lære seg når han skal gå ut i feltet, og når han skal holde streken. Fabianski og Arsenal var mildt sagt heldig at vi endte opp med null baklengs.

 

Fabianski virker skjelven. Ser det er mange som roser ham, men bortsett fra den vanvittige redningen helt mot slutten, gjør han slett ingen god kamp, og man bør være rimelig anti-Almunia for å ikke se det. Forferdelig feltarbeid, og ikke veldig god lesing av spillet. Dog virker også han meget god på strek.

 

Takk Helmik'n, du har skjønt det. Problemet her inne, er at enkelte er så opptatt av at ikke Almunia skal være keeper, at de faktisk ikke evner å se hvor dårlig Fabianski faktisk var i dag.

 

Jeg tenkte på Dette innlegget

 

Du siterte meg på dette:

Det jeg mener er at vi trenger en keeper som tør å gå ut i feltet og plukke baller. Jeg har forstått det slik at Fabianski er en slik keeper. Da trenger vi ham. Forsvaret trenger sårt hjelp i luftrommet. Det fikk de av Jens, det kan de få av Fabianski, men det får de neppe av Almunia.

 

Og svarte dette:

Men jeg la merke til ett utsagn du kom med i tilsvar til mmaelan. Du skriver at du har forstått det slik at Fabianski er en keeper som tør å gå ut i feltet og plukke baller. Jeg er bare interessert i å vite hvor du har fått den forståelsen fra?

 

Grunnet til at jeg spør, er fordi jeg har totalt motsatt oppfattelse av deg på akkurat dette. Etter å ha sett Fabianski i cup-kamper forrige sesong, og under pre-season i sommer, så har jeg ikke sett noe som helst som tyder på at han skal være vår redningsmann hva keeperarbeid i feltet angår. Han fremstår om mulig enda mer usikker enn Almunia på akkurat dette feltet. Han er en forholdsvis kortvokst keeper, med ikke alt for god spenst. Han har sin styrke på streken, akkurat som Almunia.

 

En motsetningen til en som går ut og plukker baller er jo nettopp en som ikke gjør det. Det er grunnen til at jeg småflirte litt hver gang Fabianski plukket innlegg.

 

Faktisk foretrekker jeg en keeper som er meget god i feltet, fantastisk på igangsettinger, meget god på strek (og som antageligvis ikke plasserer seg selv bak sin egen mur gang på gang) kontra Almunia.

I tilefelle dere ikke skjønte det så tenker jeg på Fabianski.

 

Jeg tror Fabianski er svært nær en plass i første elleveren, og det er ikke så rart, det er ikke akkurat ''krutt" han konkurrerer mot.

 

Jeg ser også at det er mange som mener at han ikke er så god på rollen som sweeper. Grunnen til det er nok fordi han ved ett tilfelle feilaktig valgte å bli på strek i kampen mot Fehnerbache. Det var en tabbe, men i går derimot var han en helt fantastisk sweeper. Han tok alt som kunne taes.

 

Hvorfor blander folk inn Mannone i denne diskusjonen? Han er ikke i nærheten av kvalitetene til hverken Fabianski eller Almunia.

 

Mulig vi selger til Almunia til overpris til en britisk klubb til sommeren. Det passer Almunia bra. Han er jo en "wanna be brite". Da kan Fabianski tre inn (noe han forhåpentligvis har gjort før den tid) og Mannone fungere som lærling

 

BE

 

Edit:

Den redningen Fabianski hadde i sluttminuttene kommer muligens inn på all time top ten og kan sammenlignes med Lehmann mot Real og Safe Hands mot Sheffield U (som noen har påpekt tidligere).

 

Jeg venter spent på hvordan Kim har tenkt å ro seg unna dette ;)

Link to comment
Share on other sites

Under hele kampen satt jeg og tenkte på Kim sin kommentar om at Fabianski ikke er offensivt anlagt i det hele tatt. Det utspillet må jeg neste flire litt av.

 

Nå får du jaggu meg gi deg.

 

Det eneste jeg har kommentert når det gjelder Fabianski, er at jeg er usikker på hans ferdigheter i feltet, da han virket veldig usikker på dette under pre-season i Bad Waltersdorff.

 

Og slik jeg ser det, så har jeg rett i mine antagelser. Det var ikke snakk om å være på bærtur ett par ganger. Han var på bærtur flere ganger. En ting er at han er mer aktiv enn Almunia i feltet. Men det finnes faktisk en mellomting. Han må lære seg når han skal gå ut i feltet, og når han skal holde streken. Fabianski og Arsenal var mildt sagt heldig at vi endte opp med null baklengs.

 

Fabianski virker skjelven. Ser det er mange som roser ham, men bortsett fra den vanvittige redningen helt mot slutten, gjør han slett ingen god kamp, og man bør være rimelig anti-Almunia for å ikke se det. Forferdelig feltarbeid, og ikke veldig god lesing av spillet. Dog virker også han meget god på strek.

 

Takk Helmik'n, du har skjønt det. Problemet her inne, er at enkelte er så opptatt av at ikke Almunia skal være keeper, at de faktisk ikke evner å se hvor dårlig Fabianski faktisk var i dag.

 

Jeg tenkte på Dette innlegget

 

Du siterte meg på dette:

Det jeg mener er at vi trenger en keeper som tør å gå ut i feltet og plukke baller. Jeg har forstått det slik at Fabianski er en slik keeper. Da trenger vi ham. Forsvaret trenger sårt hjelp i luftrommet. Det fikk de av Jens, det kan de få av Fabianski, men det får de neppe av Almunia.

 

Og svarte dette:

Men jeg la merke til ett utsagn du kom med i tilsvar til mmaelan. Du skriver at du har forstått det slik at Fabianski er en keeper som tør å gå ut i feltet og plukke baller. Jeg er bare interessert i å vite hvor du har fått den forståelsen fra?

 

Grunnet til at jeg spør, er fordi jeg har totalt motsatt oppfattelse av deg på akkurat dette. Etter å ha sett Fabianski i cup-kamper forrige sesong, og under pre-season i sommer, så har jeg ikke sett noe som helst som tyder på at han skal være vår redningsmann hva keeperarbeid i feltet angår. Han fremstår om mulig enda mer usikker enn Almunia på akkurat dette feltet. Han er en forholdsvis kortvokst keeper, med ikke alt for god spenst. Han har sin styrke på streken, akkurat som Almunia.

 

En motsetningen til en som går ut og plukker baller er jo nettopp en som ikke gjør det. Det er grunnen til at jeg småflirte litt hver gang Fabianski plukket innlegg.

 

Faktisk foretrekker jeg en keeper som er meget god i feltet, fantastisk på igangsettinger, meget god på strek (og som antageligvis ikke plasserer seg selv bak sin egen mur gang på gang) kontra Almunia.

I tilefelle dere ikke skjønte det så tenker jeg på Fabianski.

 

Jeg tror Fabianski er svært nær en plass i første elleveren, og det er ikke så rart, det er ikke akkurat ''krutt" han konkurrerer mot.

 

Jeg ser også at det er mange som mener at han ikke er så god på rollen som sweeper. Grunnen til det er nok fordi han ved ett tilfelle feilaktig valgte å bli på strek i kampen mot Fehnerbache. Det var en tabbe, men i går derimot var han en helt fantastisk sweeper. Han tok alt som kunne taes.

 

Hvorfor blander folk inn Mannone i denne diskusjonen? Han er ikke i nærheten av kvalitetene til hverken Fabianski eller Almunia.

 

Mulig vi selger til Almunia til overpris til en britisk klubb til sommeren. Det passer Almunia bra. Han er jo en "wanna be brite". Da kan Fabianski tre inn (noe han forhåpentligvis har gjort før den tid) og Mannone fungere som lærling

 

BE

 

Edit:

Den redningen Fabianski hadde i sluttminuttene kommer muligens inn på all time top ten og kan sammenlignes med Lehmann mot Real og Safe Hands mot Sheffield U (som noen har påpekt tidligere).

 

Jeg venter spent på hvordan Kim har tenkt å ro seg unna dette ;)

 

Kim har ikke tenkt å ro seg unna noe som helst han. Jeg ser jo selv hva jeg har skrevet. Og at jeg tidligere formulerte meg annerledes enn jeg gjorde sist, får så være.

 

Kan ærlig innrømme at Fabianski fremstår som en mer offensiv keeper i feltet enn Almunia, og det jeg har fått inntrykk av tidligere. Men, det at han er offensiv i feltet, er ikke det samme som at han er god i feltet. Han var ute på bærtur i minst halvparten av gangene han beveget seg ut i feltet. Hadde dette blitt gjort mot lag som United, Chelsea og Liverpool, hadde vi blitt straffet skikkelig for de håpløse utrustningene han hadde.

 

Det vi trenger, er en keeper som er en mellomting mellom Amunia og Fabianski. En keeper som vet når han skal gå ut i feltet, og når han skal holde seg på streken. Slik situasjonen er nå, har vi en keeper som er for passiv, og en keeper som er for offensiv.

Link to comment
Share on other sites

At dette laget nedsabler et middelmådig premier league lag er rett og slett fantastisk, men på enkelte punkter må dette laget skjerpe seg kraftig. Det gjøres mye slurv overalt på banen, som me lett kan bli straffet på mot et mer effektivt lag en det Wigan var i denne kampen.

 

Spesielt midtbanen mister ballen i farlige posisjoner, som gjør at Wigan får relativt mange overgangsmuligheter, men som de heldigvis ikkje utnytter bedre. Spesielt Randall, men også Ramsey og Wilshere prøver mye hælspark og andre fancy ting som ikkje klaffer. Heldigvis stod Song og Djourou frem og ryddet opp i det meste av overgangene.

 

Det er akkurat disse umotiverte balltapa som me river håret av oss for når førstelaget gjør det, derfor fortjener de fleste på denne lagoppstillinga hårføning og advarsler. Dette er noe de må lære seg av med NÅ! Det lyser litt for mye igjennom at den enkelte ser på dette som ein mulighet til å vise seg frem, og at uten fiksfakseriet er de redde for å bli for anonyme.

 

Ellers blei venstresida vår veldig svak bakover når ikkje Merida jobber bedre defensivt, og i tillegg Gibbs blir brukt som rundingsbøye nesten hver gang. Dette bedrer seg heldigvis i andre omgang, og som andre påpeker, spesielt når De Ridder skifter side.

 

Håper me når langt i køppen, for det å få forsmak på fremtida er bare heilt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...