Jump to content

Alexandre Song


fabregas14

Recommended Posts

Som sentral midtbanespiller, så har Song helt klart de største ferdighetene i klubben. Det betyr ikke, at han presterer ut ifra det man burde forvente av en spiller med slike kvaliteter. Det er jo det som er sentralt i diskusjonen.

Jeg synes ikke han presterte veldig bra forrige sesong heller, selv om han da hadde Fabregas ved sin side.

 

Det er selvfølgelig ikke lett, når et lag sliter med skader. Når man må forholde seg til andre medspillere i ulike posisjoner, men nå har Song, Arteta, og Ramsey fått mye spilletid sammen denne sesongen. Man kunne da kanskje forvente, at de fant litt mer trygghet og flyt på den sentrale delen på midtbanen. Finne sine roller, forstå de andre spillerene, lese situasjoner sammen, osv.

 

Song har ikke stått frem i krigen og banet vei for medspillere, og det er noe man burde kreve av en slik spillertype i den posisjonen han har i laget. Han har virket umotivert, mange unødvendige feil, lite "tak" i duellspillet til tider, og posisjonert seg feil slik at han kommer på etterskudd. Flere av hans gule kort denne sesongen kom på nettopp dette.

 

På sitt beste, så er Song helt i toppen av ypperste kvalitet som midtbanespiller. Problemet for oss; er at det er lenge siden han fremstod slik over tid. Det viser også spillerbørsen til andre, som sikkert dømmer han slik som de gjør med alle de andre i PL.

 

Nå er ikke dette for å henge ut Song, for det er mange i laget som ikke har spilt stabilt bra denne sesongen. Song er en rutinert spiller i Arsenalsystemet (fast for 4.sesongen på rad), og har i tillegg kvaliteter som burde gjøre at han tar ansvar på en annen måte. Ikke bare det kvalitative, men også det psykologiske. Han skal stå frem, og gi alt. Skjer det?

 

Jeg mener nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 770
  • Created
  • Last Reply

Har lyst til å blåse litt liv i debatten rundt Alex Song igjen.

 

En av hovedgrunnene til at det blir en megaboost å få Wilshere er tilbake er fordi jeg syns han og Alex Song fungerer så bra sammen. Et av de mest frustrerende aspektene med Song er at han har en tendens til å gå fremover og gjøre oss sårbare på kontringer, her kan Wilshere være en nøkkelspiller. Vi så i fjor at de hadde en bra forståelse sammen, og vekslet ofte hvem som gikk fremover og hvem som holdt seg dypt. Med Fabregas løpende foran syns jeg det fungerte til tider veldig bra. Jeg syns også Song har vært en av de spillerne som har forbedret seg mest over de siste årene, og i år har han bidratt enormt offensivt. 11 assists (8 i PL) er veldig, veldig bra - spesielt når vi ser hvordan de målgivende pasningene kommer. Fabregas er her ikke lenge, men Song har tatt over mye av det offensive ansvaret.

 

Jeg nevnte i en annen tråd at jeg ville hatt en skikkelig defensiv midtbanespiller inn og gitt Song en mer offensiv rolle. Han har en tendens til melde seg ut defensivt og etterlate store rom. Den defensive disiplinen mangler. En av hans beste matcher var hjemme mot Manchester United i fjor, jeg har sjeldent sett Rooney så nøytralisert. Samtidig har han vist seg å bli mer og mer viktig fremover på banen, men han er ikke i stand til å gjøre begge jobbene syns jeg - hvordan skal Wenger løse det?

 

Når det er sagt, han er utvilsomt en av de mest spennende spillerne vi har i laget og like fullt en av de viktigste. Han sliter ikke med skader og har bra kapasitet, men jeg syns det er på tide å enten rendyrke den rollen han skal ha i laget eller legge mer til rette for at han skal få fortsette å gjøre det han gjør nå. Hva syns dere?

Link to comment
Share on other sites

Song er fantastisk. Jeg synes ikke hans offensive bidrag går på bekostning av hans defensive bidrag. Jeg synes han klarer begge deler utmerket godt. Han fungerer godt sammen med arteta og problemet på midten har vært vår 3. Midtbanespiller

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Song er fantastisk. Jeg synes ikke hans offensive bidrag går på bekostning av hans defensive bidrag. Jeg synes han klarer begge deler utmerket godt. Han fungerer godt sammen med arteta og problemet på midten har vært vår 3. Midtbanespiller

 

BE

 

I det store og hele enig, men han klarer ikke alltid begge deler like godt samtidig. Kanskje akkurat av den grunn, slik at han blir så engasjert i å hjelpe til med å få noe til å skje at han blir hakket for offensiv. Det skjer innimellom.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går syns jeg han spilte en av sine beste kamper. Ikke allverdens motstand, men han kjørte hele matchen. Flott å se på. Han har fortsatt en tendens til å duppe litt av og gjøre ting vanskelig for seg selv, men han er ikke alene om det akkurat. Han har 13 målgivende i alle turneringer nå, og har skapt en haug med sjanser også. En herlig forvandling. Hvis han nå kan bli mer fokusert, bedre på posisjoneringen og gjenvinning av ball så vil han være en av få "Project Youth"-spillere som virkelig har slått igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt. Song er vel kanskje sammen med Walcott den spilleren som har flest assister denne sesongen.

Var vel nr 9 på lørdag. Song har utviklet seg som spiller og er en bauta på midtbanen.

Når han i tilegg krydrer dette med sine lekre assistpasninger er det umulig å ikke bli imponert.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt. Song er vel kanskje sammen med Walcott den spilleren som har flest assister denne sesongen.

Var vel nr 9 på lørdag. Song har utviklet seg som spiller og er en bauta på midtbanen.

Når han i tilegg krydrer dette med sine lekre assistpasninger er det umulig å ikke bli imponert.

 

Nummer 10 i Premier League faktisk. 1 i FA Cupen og 2 i Champions League ;)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk spiller, utviklet seg til å kunne spille de lange ballene nå som gjør at vi kan ha han defensivt mens han er en trussel offensivt(samme med Vermaelen), viktigst defensivt, men er vel den defensive midtbanespilleren i ligaen som leverer best offensivt i tillegg.. Rart at andre lag sine fans ikke ser verdien av Song Billong.

 

Pasningen fra Song til Walcott var fantastisk - men mottaket og skuddet til Walcott far Henry-klasse.

Første jeg skrev etter målet(Maks 1 minutt etterpå) var at Walcott gjorde det på Henry-vis, så er enig med deg her!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www.youtube.com/watch?v=i4Nh7w95-_s&feature=youtu.be

 

Hadde Song hatt beinet plantet i gresset der så hadde vi nok ikke sett han på et år. Horribel "takling" fra Balotelli. Håper virkelig idioten får minst 4 kamper for denne. Er jo ikke akkurat det første røde kortet hans i år..

 

Ellers må man bare gi cred til Song. Gjør absolutt ingenting ut av det mot Balotelli etter han kommer seg utpå banen igjen og er rett og slett et beist. Luker han ut feilpasningene sine som han har til tider så mener jeg han er verdens absolutt beste "defensive" midtbanespiller. Rett og slett sinnsyk om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt rett at det var flaks at det gikk så bra som det gjorde. Jeg synes også at en fire kampers straff hadde vært passende for Balotelli og det bør komme i tillegg til den ene kampen han får for de to gule kortene.

 

Hadde Song blitt alvorlig skadet, hadde det vært en så enorm nedtur for Arsenal at jeg nesten ikke tør tenke på det.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg syns snart det er på tide FA viser hva de mener med slike tacklinger og statuerer et

eksempel for andre. Det har vært en del slike denne sesongen.

Gi han 6 kampers karantene. Det burde vært en minimumsstraff.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg syns snart det er på tide FA viser hva de mener med slike tacklinger og statuerer et

eksempel for andre. Det har vært en del slike denne sesongen.

Gi han 6 kampers karantene. Det burde vært en minimumsstraff.

Eksemplet kommer vel når Song sklir inn i en <INSERT-RANDOM-NON-TALENTED-ENGLISH-PREMIERLEAGUE-PLAYER> som brekker et ben.

Link to comment
Share on other sites

Song er tragisk dårlig uten Arteta. Grøss...

Når erstatteren for Arteta er en Ramsey som kun løper i veien, slår støttepasninger og trekker seg fra dueller så sier det seg selv at Song får vanskelige arbeidsvillkår. Song har da prestert bra han lenge før Arteta sin inntreden i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Når erstatteren for Arteta er en Ramsey som kun løper i veien, slår støttepasninger og trekker seg fra dueller så sier det seg selv at Song får vanskelige arbeidsvillkår. Song har da prestert bra han lenge før Arteta sin inntreden i klubben.

 

Aye. Hadde det vært Wilshere eller Diaby som spilte sammen med Song så haddet også hjulpet en god del. Ramsey er rett og slett ikke i nærheten av å være god nok pdd. dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Spent på hvem som evt. tar plassen til Arteta på lørdag hvis han er skadet. Ramsey er ikke med på notene for tiden, Coquelin er vel fortsatt skadet og har vi noen status på Diaby? Benayoun kan ikke spille og jeg har mine tvil om hvorvidt Chamberlain og Rosicky kan spille sammen mot et såpass godt lag som Chelsea.

 

Tipper det blir Ramsey.

Link to comment
Share on other sites

Når erstatteren for Arteta er en Ramsey som kun løper i veien, slår støttepasninger og trekker seg fra dueller så sier det seg selv at Song får vanskelige arbeidsvillkår. Song har da prestert bra han lenge før Arteta sin inntreden i klubben.

Vi hadde Fabregas da.

 

Og selvfølgelig er det Ramsey sin feil at Song ikke klarer å slå en eneste pasning engang på motstanderens banehalvdel, ja. Ikke noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde Fabregas da.

 

Og selvfølgelig er det Ramsey sin feil at Song ikke klarer å slå en eneste pasning engang på motstanderens banehalvdel, ja. Ikke noe nytt.

Overbevisende argumentasjon!

Ja da hadde vi Fabregas. Det underbygger jo det jeg sier. Å spille på lag med gode spillere fremhever den individuelle spillers ferdigheter. Allikevel klarer Song å bite fra seg enten han spiller med spillere som Fabregas, Nasri, Wilshere og Arteta eller spillere som Denilson, Ramsey, og Diaby.

 

Når det gjelder gårsdagens kamp så dobles nesten det defensive ansvaret på Song når Arteta går av. Han må dekke større rom, gå i langt flere dueller og gå på saftigere returløp. Det koster mye mer krefter, og da kommer det også pasningsfeil. Det at Song slo dårlige pasninger på motstanders banehalvdel i går skyldes også tidivis dårlige bevegelser rundt han.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...