Jump to content

Vassiriki Abou Diaby


pacman

Recommended Posts

a-ha, den har jeg ikke sett..

Men det er jo slik at Diaby har veldig svak muskelvev(elns?) men et benbrudd er selvfølgelig vanskelig å komme helt tilbake fra.

 

Det har vært snakk om at han på grunn av benbruddet har overbelastet den andre foten i opptreningsfasen. Benbruddet er nok ikke eneste forklaringen på skadeproblemene, men jeg tror ikke han ville vært så ekstremt skadeutsatt uten benbruddet. Det har heller ikke hjulpet at vi har hatt måttet hive han inn i laget før han har fått muligheten til å trenge seg opp skikkelig i en lang periode etter å ha kommet tilbake fra skade

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

 

Det var vel i en av de siste kampene i hans første sesong. Da hadde han bare vært i klubben noen få måneder. Det var borte mot Sunderland. Helt mot slutten av kampen har Diaby ballen helt ute mot sidelinjen i en veldig ufarlig posisjon. Sunderland har hele laget tilbake. Så kommer det en idiot og setter inn en håpløs takling og Diaby ligger igjen på banen med benbrudd. Det var starten på skademarerittet hans. Nå er det ikke sikkert at det er bare den taklingen som har gjort at han har vært så mye skade, men jeg er overbevist om at det har hatt en stor innvirkning

Det var en unggutt, tror han het Danny Smith?

Link to comment
Share on other sites

@Kim

 

Du har riktig at det var en helt grotesk takling, men skadeproblemene til Diaby startet dessverre ikke den dagen der. Han har slitt med akkurat samme type skader helt siden han var i begynnelsen av tenårene. Taklingen til mr. Smith gjorde han muligens enda mer skjør, men som Guy Roux har sagt ved et par anledninger: Kroppen til Diaby er ikke egnet til å spille fotball uke inn og uke ut.

 

Det siste har han heller ikke gjort i Arsenal. Og allikevel så har ikke kroppen hans tålt det. Ekstremt synd som sagt da han utvilsomt har talent og fysikk som få andre spillere i verden har, men at karrieren til Diaby i Arsenal er over burde være hevet over enhver tvil nå.

 

Få inn Pogba som er en lignende spillertype. Kommer til å koste flesk, men da har vi i det minste den spilleren vi alle har siklet på siden Vieira dro.

Link to comment
Share on other sites

Så synd. Kunne fort ha blitt en verdensklasse spiller. Trist...

 

Det var en unggutt ved navn Dan Smith som ødla han og han spiller ikke fotball idag!! :(

Kommer aldri til å glemme det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tror ikke Diaby kunne vært så god som Yaya Touré. Han kunne vært meget god dog, men Touré har en utrolig fotballforståelse og tilstedeværelse som jeg ikke tror Diaby ville ha matchet. Samtidig så er det også veldig sjeldent at Touré blåser kaldt, mens Diaby til sammenligning alltid har vært meget av og på i karrieren sin. Dog vet man ikke hva 4-5 år på førstelaget ville gjort med han slik sett.

 

Uansett: Ufattelig trist og det er ikke noe annet å si på det, men det er på tide at klubben henter inn en erstatter. Jeg ser på Pogba som den ultimate spilleren vi kan få tak i. En som jeg syntes har alt Diaby/Touré har.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke Diaby kunne vært så god som Yaya Touré. Han kunne vært meget god dog, men Touré har en utrolig fotballforståelse og tilstedeværelse som jeg ikke tror Diaby ville ha matchet. Samtidig så er det også veldig sjeldent at Touré blåser kaldt, mens Diaby til sammenligning alltid har vært meget av og på i karrieren sin. Dog vet man ikke hva 4-5 år på førstelaget ville gjort med han slik sett.

 

Uansett: Ufattelig trist og det er ikke noe annet å si på det, men det er på tide at klubben henter inn en erstatter. Jeg ser på Pogba som den ultimate spilleren vi kan få tak i. En som jeg syntes har alt Diaby/Touré har.

 

Wenger har uttalt tidligere at han ser på personligheten til spillerne når han bestemmer seg for hvem han vil ha. Spillere som Diego Costa, Paul Pogba, Balotelli havner aldri i Arsenal...

Link to comment
Share on other sites

Wenger har uttalt tidligere at han ser på personligheten til spillerne når han bestemmer seg for hvem han vil ha. Spillere som Diego Costa, Paul Pogba, Balotelli havner aldri i Arsenal...

 

Ser ikke helt hvordan Pogba fortjener å havne i det selskapet der akkurat. Costa er heller ikke så ille av banen.

 

Når det gjelder Wenger så prøvde han jo å hente inn en av de aller aller verste i Suarez. Så hvordan kan du forklare den?

Link to comment
Share on other sites

Diaby ble sett på som det største talentet i Frankrike fra han var 13 år gammel. Frem til han kom til Arsenal hadde han ikke en eneste skade og var outstanding for yngre landslag. Han var rett og slett et monster på banen. Fotballhodet kombinert med fysikk, teknikk og hurtighet som ingen kunne stoppe.

Da Yaya var på samme alder var han langt etter og var en halv god spiller i Beveren hvor hodet, kropp og teknikk ikke hang sammen i det hele tatt. Han var delvis eid av Arsenal som en del av samarbeidsavtalen mellom Beveren og akademiet i Elfenbenskysten. Han hadde to (tror jeg..) sommeropphold med Arsenal, men var på den tiden ikke god nok.

Hvordan utviklingen har vært siden vet vi alle. Men, å bedømme hvordan en karriere vil utvikle seg er så vanskelig at selv Wenger og hans menn ikke klarte å forutsi det. Så, hvordan karrieren til en skadefri Diaby ville vært er like vanskelig å forutse som alt annet. Det vi vet er at han var langt foran Yaya da de var på samme alder, etter dette har den ene vokst og den andre vist i glimt hva han kunne vært.

I mine øyne er Diaby den spilleren i verden med størst uforløst potensiale i sin posisjon. Om han hadde blitt den beste får vi dessverre aldri svar på. Han vil ikke kunne komme tilbake etter så lang tid en gang til. Hvis han nå igjen har et set back så viser det bare at hans kropp ikke er bygget for fotball på høyeste nivå. Det er dessverre noen slike utøvere i alle idretter. Man skal ha alt for å lykkes: vilje, talent, tøffhet, mental styrke, lyst og ikke minst de riktige genene. Det siste er til syvende og sist det helt avgjørende og her har Diaby ikke fått med seg den beste poolen.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å være uenig i noe særlig angående talentet til Diaby RP7, men må nevne at Wenger ville signere Yaya Touré med en gang, men pga. arbeidstillatelsen hans og trøbbel rundt det så valgte en litt utålmodig Touré (som i etterkant har vist seg å være det rette valget) å dra til Ukraina for et eller annet lag jeg ikke husker navnet på. Deretter bar det til Olympiakos hvor han var meget god og ble plukket opp av Monaco etter bare en sesong i Hellas. Deretter ble han igjen plukket opp av Barcelona etter kun nok 1 sesong hos Monaco og resten er historie.

 

Om hvem som var best som 20-åring er også litt vanskelig å si, men Touré spilte fast i Belgia fra han var 18 år gammel. Diaby spilte sporadisk en kamp i ny og ne fra han var 18 til han forsvant på nyåret i 2006. Dog var ikke grunnen mangel på talent, men at han var mye skadet allerede da.

 

Du sier dette: Frem til han kom til Arsenal hadde han ikke en eneste skade og var outstanding for yngre landslag.

 

Men, det stemmer rett og slett ikke. Allerede når han var rundt 13-14 år ble han beskrevet som "skjør" av treneren sin i Red Star Paris og var ofte ut med en skade i ny og ne. F.eks. i en alder av 14-15 år i 03/04 sesongen for reservelaget til Auxerre så endte han opp med bare 11 opptredner hele sesongen.

 

Som man også kan lese etter at han signerte profesjonell kontrakt med Auxerre og ble tatt opp til førstelaget: After making his debut for the club, Diaby spent the rest of the fall season either playing on the club's reserve team or dealing with injuries. He returned to the team in March 2005 making his European debut in the team's UEFA Cup Round of 16 first leg tie against domestic rivals Lille.

 

Dette er fra neste sesong igjen: During the season, Diaby featured early on during the campaign, but as the season wore on, he struggled with injuries, which subsequently, led to the playing failing to gain the confidence of Santini

 

Diaby har helt siden han var i begynnelsen av tenårene slitt med skader. Ufattelig synd selvfølgelig da han potensielt kunne vært en av de største.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å være uenig i noe særlig angående talentet til Diaby RP7, men må nevne at Wenger ville signere Yaya Touré med en gang, men pga. arbeidstillatelsen hans og trøbbel rundt det så valgte en litt utålmodig Touré (som i etterkant har vist seg å være det rette valget) å dra til Ukraina for et eller annet lag jeg ikke husker navnet på. Deretter bar det til Olympiakos hvor han var meget god og ble plukket opp av Monaco etter bare en sesong i Hellas. Deretter ble han igjen plukket opp av Barcelona etter kun nok 1 sesong hos Monaco og resten er historie.

 

Om hvem som var best som 20-åring er også litt vanskelig å si, men Touré spilte fast i Belgia fra han var 18 år gammel. Diaby spilte sporadisk en kamp i ny og ne fra han var 18 til han forsvant på nyåret i 2006. Dog var ikke grunnen mangel på talent, men at han var mye skadet allerede da.

 

Du sier dette: Frem til han kom til Arsenal hadde han ikke en eneste skade og var outstanding for yngre landslag.

 

Men, det stemmer rett og slett ikke. Allerede når han var rundt 13-14 år ble han beskrevet som "skjør" av treneren sin i Red Star Paris og var ofte ut med en skade i ny og ne. F.eks. i en alder av 14-15 år i 03/04 sesongen for reservelaget til Auxerre så endte han opp med bare 11 opptredner hele sesongen.

 

Som man også kan lese etter at han signerte profesjonell kontrakt med Auxerre og ble tatt opp til førstelaget: After making his debut for the club, Diaby spent the rest of the fall season either playing on the club's reserve team or dealing with injuries. He returned to the team in March 2005 making his European debut in the team's UEFA Cup Round of 16 first leg tie against domestic rivals Lille.

 

Dette er fra neste sesong igjen: During the season, Diaby featured early on during the campaign, but as the season wore on, he struggled with injuries, which subsequently, led to the playing failing to gain the confidence of Santini

 

Diaby har helt siden han var i begynnelsen av tenårene slitt med skader. Ufattelig synd selvfølgelig da han potensielt kunne vært en av de største.

Dette har jeg rett og slett ikke fått med meg da han selv i flere intervjuer har sagt at han ikke var skadeutsatt tidligere. Nå vet jeg ikke hvilke skader han hadde i denne perioden (det er vel åpenbart siden jeg bommet så grovt..), men det hadde vært spennende å vite om dette var relatert til muskulatur eller slagskader.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Diaby med et "minor setback". Pådro seg lyskeskade etter 45 minutter mot Chelsea for U21-laget.

 

Sa han kom til å klare å bli skadet på de siste 4-5 kampene vi hadde igjen, men hadde vitterlig ikke trodd han skulle klare det så kjapt stakkars.

Link to comment
Share on other sites

Kan være, men han har hatt mye problemer med lyskeskader tidligere også. Er altså ikke lyskestrekk det er snakk om heller.

 

Tror nok neppe han er involvert i noen flere kamper da det som regel betyr en måneds tid på sidelinjen.

Link to comment
Share on other sites

Stygt å si det, men det er nesten så man skulle ønsket at kontrakten gikk ut denne sommeren istedet for neste. Ikke fordi jeg vil bli kvitt Diaby fortest mulig, men fordi jeg, som flere, føler Wenger har en urokkelig tro på at han skal bli kvitt skadene og dermed holder tilbake med spillerkjøp på midtbanen.. (?) Nå er vi forsåvidt nokså bra besatt på midten, men vi mangler vell unektelig en DM ? Herlige Arteta begynner desverre å synge på siste verset kanskje, Flamini er en grei spiller, fantastisk vinnervilje, men det er en grunn til at han skjeldent fikk spille på midtbanen til Milan… Ramsey er ingen DM, ei heller Wilshere i mine øyne. Et skikkelig beist på DM hadde vært knall. Eller skal Wenger gjøre som i 2012 og satse på at Diaby skulle få en skadefri sesong og fylle den rollen. Den gang ble det mageplask. Satser han igjen, og feiler, vil det mageplasket svi enda grundigere. Og i mine øyne er attpåtil ikke Diaby en DM

Link to comment
Share on other sites

Skal vi satse på at han noensinne vil spille regelmessig for Arsenal, og ikke kvitte oss med han i sommer, er det bare tull at han skal slippe til i A-lagskamper i sesonginnspurten. Skjerm han fra alt av taklinger og dueller, og la han få en hel pre-season på å bygge opp skankene(Han klarer nok fint å skade seg på egenhånd tho). Vi har nok av midtbanespillere skadefrie.

 

Verste er jo at fyren er en så god fotballspiller at han etter å ha spilt 2-3 reservelags-kamper og èn senior-kamp, nesten er fast på laget igjen. Gi han en prestasjonsbasert lønn hvor han får lønn når han er skadefri, så kan han bli så lenge han orker. Kan uansett ikke tenke meg at Wenger regner med Diaby når han setter opp "spillerkabalen".

Link to comment
Share on other sites

Skal vi satse på at han noensinne vil spille regelmessig for Arsenal, og ikke kvitte oss med han i sommer, er det bare tull at han skal slippe til i A-lagskamper i sesonginnspurten. Skjerm han fra alt av taklinger og dueller, og la han få en hel pre-season på å bygge opp skankene(Han klarer nok fint å skade seg på egenhånd tho). Vi har nok av midtbanespillere skadefrie.

 

Verste er jo at fyren er en så god fotballspiller at han etter å ha spilt 2-3 reservelags-kamper og èn senior-kamp, nesten er fast på laget igjen. Gi han en prestasjonsbasert lønn hvor han får lønn når han er skadefri, så kan han bli så lenge han orker. Kan uansett ikke tenke meg at Wenger regner med Diaby når han setter opp "spillerkabalen".

 

Den første der gjorde vi forrige sesong. Det hjalp heller ikke særlig. På tross av ekstremt forsiktig og grundig forarbeid samt at han ble sparsommelig brukt så var det ikke nok til å hindre at han holdt en halv sesong uten å pådra seg skade på skade. Diaby = not cut out. Hodet, viljen, talentet og motivasjonen hans er på riktig sted, men kroppen hans vil ikke.

 

Eller så er han nesten fast på laget så fort han er skadefri. Ja det er ikke helt feil, men jeg føler ofte at det ikke er pga. hans prestasjoner eller nivå, men fordi han er en spiller Wenger har urokkelig tro på. Hver gang Diaby spiller (hvertfall tidligere) så var han som oftest under pari eller midt på treet. En gang iblant så hadde han en helt vanvittig kamp og i ettertid så har dette blitt romantisert og skapt en ekstremt hype rundt han som om han er verdens beste fotballspiller og ofte går det slik: "og hvis han bare holdt seg skadefri så.." eller "han er jo akkurat det vi har manglet hele tiden!".

 

Det er på tide å gi slipp på Diaby som "frelseren" på midten. Enig i at han kan få en prestasjonsbasert kontrakt og bli i klubben for å se om det skjer et mirakel, men nå er det faen meg på tide at Wenger henter en skikkelig midtbanespiller som vi har savnet siden Vieira forlot oss i 2005! No excuses Arsène!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

http://www1.skysports.com/football/news/11661/9298280

 

Tipper vi får se Diaby mot Norwich, og kanskje også i FA-cupfinalen. Regner med at Sanogo starter også, siden Giroud står med 4 gule kort og neppe blir risikert å miste finalen pga suspensjon. Giroud er forøvrig den eneste av spillerne våre som står med 4 (eller 9) gule kort.

Link to comment
Share on other sites

http://www1.skysports.com/football/news/11661/9298280

 

Tipper vi får se Diaby mot Norwich, og kanskje også i FA-cupfinalen. Regner med at Sanogo starter også, siden Giroud står med 4 gule kort og neppe blir risikert å miste finalen pga suspensjon. Giroud er forøvrig den eneste av spillerne våre som står med 4 (eller 9) gule kort.

 

Giroud står vel ikke akkurat i fare for å stå over finalen hvis han pådrar seg gule kort. Får man 5 gule kort før et tidspunkt som er omtrent halvveis inn i sesongen får man 1 kamp. Hvis man ikke får 5 gule kort før det så må det hele 10 gule kort til for å bli suspendert etter det.

 

Ellers må vi gjerne stille med et reservelag mot Norwich. Ser gjerne at vi stiller med alle de spennende ungguttene våre da vi ikke kan ta 3. plassen og vi ikke kan miste 4. plassen. Diaby kan selvfølgelig også matches litt her hvis han er klar for det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...