Jump to content

Arsenals økonomiske status


Highbury Hero

Recommended Posts

  • Replies 518
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fra et økonomisk ståsted så er verdien av spillere som selger trøyer en smule overdramatisert. RVP er overrepresentert fordi svært mange Unitedsupportere velger å ha han på drakten. Det selges ikke nødvendigvis så veldig mange flere drakter. De fleste som kjøper en RvP drakt hadde kjøpt en drakt uansett

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er lønnstrukturen vår. Middelmådigheter tjener tilnærmet det samme som toppspillerene våre. Vi har ingen som tjener 2mill i uka, vi har vel knapt noen som tjener 1mill. Men vi har få som tjener særlig mindre enn 400.000 i uka, og det koster. Også som noen her påpeker. Vi vet ikke hvilke lag som innrapporterer lønn til personal innbakt i disse tallene det her oppereres med. Enkelte ville sikkert kommet dårligere og bedre ut hvis man hadde sortert ut hva som egentlig var hva.

Link to comment
Share on other sites

Går bonus på lønnsbudskjett da? Slike ting sies det vel lite om. Så det kan godt hende. Men vi betaler vel forhåpentlig ikke ut så mange millioner i bonus for å ryke ut av CL som diffen her er uansett håper jeg! :)

 

Selvsagt går det på et lønnsbudsjett. Alt som går ut fra klubb til ansatte går som lønn

Link to comment
Share on other sites

Og dette vet du? I næringslivet ellers et det egen post for dette i regnskapene. Kjenner ikke til praksisen i fotballklubber

 

Det kommer helt ann på hvilken type bedrift du snakker om. Det er både og.

 

Når det gjelder Arsenal så er bonusene definert i den enkelte spillers kontrakt, og sett på som prestasjonsbasert lønn. Det er ikke snakk om overskudd eller avkastning i bedriften som utbetales.

 

Om jeg er sikker? Ingen supportere kan være helt sikre - men den som gidder kan enkelt sjekke regnskapet til Arsenal og finne ut av det med sikkerhet, men min utdanning i økonomi tilsier at prestasjonsbaserte utbetalinger er inkludert i et lønnsbudsjett/ regnskap

Link to comment
Share on other sites

Og dette vet du? I næringslivet ellers et det egen post for dette i regnskapene. Kjenner ikke til praksisen i fotballklubber

Har du jobbet mye med regnskap siden du vet at dette er en egen post?

 

Det er ikke forskjell i fra bransje til bransje. Man følger internasjonale/nasjonale standarder. Kategoriseringen av slike kostnader det her diskuteres går under konto nr "5390 Annen oppgavepliktig godtgjørelse" (korriger meg om jeg tar feil). Fem-tallet viser at en slik konto er under klassen for lønnskostnader. På dette er norsk og internasjonal regnskapsstadard svært like. Summa summarum: Bonuser går på lønnsbudsjettet. De svært generelle regnskapstallene som klubben slipper ut i årsrapporten sier ikke så mye om temaet.

Link to comment
Share on other sites

Jobbet litt med regnskap ja, men ikke på lang tid og ikke i fotballklubb :) Derfor jeg spurte, påstod ingenting, bare påpekte at det kunne vært en egen post. Men jeg blander kanskje her utbytte på overskudd som bonus og kontraktfestede bonuser basert på prestasjon. Lenge siden som sagt og følte ikke jeg påstod noe som helst her.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Vi holder stand på topp 10 over verdens mest verdifulle sportsklubber: http://www.dagbladet.no/2013/07/15/sport/fotball/manchester_united/real_madrid/28208780/

 

Vi er da nr 4 av fotballklubbene i verden mhp verdi, men vi kan vel si at de sportslige resulatene står helt i stil med de øknonomiske. På et eller annet tidspunkt så må vel det sportslige og det finansielle utjevne hverandre, og det tilsier at vi får en sportslig opptur eller at vi faller nedover på denne listen.

Link to comment
Share on other sites

Vi holder stand på topp 10 over verdens mest verdifulle sportsklubber: http://www.dagbladet.no/2013/07/15/sport/fotball/manchester_united/real_madrid/28208780/

 

Vi er da nr 4 av fotballklubbene i verden mhp verdi, men vi kan vel si at de sportslige resulatene står helt i stil med de øknonomiske. På et eller annet tidspunkt så må vel det sportslige og det finansielle utjevne hverandre, og det tilsier at vi får en sportslig opptur eller at vi faller nedover på denne listen.

 

---------

 

Tja. Jeg synes ikke resultatene på banen skiller seg spesielt fra de økonomiske realiteter. For tar vi med i beregningen de franske- og engelske lagene som lever på kunstig, økonomisk stimuli, pluss Bayern (som ifølge Bloomberg er den mest verdifulle merkevaren), er vi omtrent ved de faktiske sportslige resultatene. Da er vi nr.3-4 i England, nr.5-10 cirka i Europa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

---------

 

Tja. Jeg synes ikke resultatene på banen skiller seg spesielt fra de økonomiske realiteter. For tar vi med i beregningen de franske- og engelske lagene som lever på kunstig, økonomisk stimuli, pluss Bayern (som ifølge Bloomberg er den mest verdifulle merkevaren), er vi omtrent ved de faktiske sportslige resultatene. Da er vi nr.3-4 i England, nr.5-10 cirka i Europa.

-------------------

 

Du har et poeng der men synes likevel det er et visst gap mellom økonomi og resultater der vi underpresterer.

 

Ellers så synes jeg det er virkelig påfallende hvor ivrige vi har vært til å slanke lønnsutgifter i sommer. Mener å ha lest at vi har kuttet lønnen med ca GPB15-20 mill per år. Jeg trodde først dette var knyttet til endring ilønnspolitikk og gjøre klar til nye signeringer med en annen lønnsprofil. Nå er jeg ikke sikker. Kanskje dette heller er et alternativ til å selge en nøkkelspiller hver sommer? Vi går jo alltid i pluss med overganger hver sommer og nå kan vi det uten å selge stjernespillere.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel egentlig ett poeng å se på hvordan silent Stan driver de andre sportslige klubbene sine. De har solgt sine beste spillere, kjøper billig, vinner ikke ligaer og bilettprisene er hårreisende.

Uansett om klubben muligens har direktiver fra eieren, og at dette ikke er lov å kommentere utad så er det en rimelig "facepalm" når de går ut og sier at vi i sommer endelig skal ta steget og kjempe om de aller beste spillerene. Fasiten vet vi alle er ganske svart, og sjansen for en toppspiller nå etter at Liverpool kontant avviste budet på tanngarden er forbausende liten.

 

Som nevnt over virker det som det er en seier for Arsenal FC og gå i så positivt regnskap som overhode mulig hvert år. Poenget med at de nå har renset opp i lønnsbudskjettet og tilsynelatende ikke henter inn spillere som overtar noe av dette viser vel poenget til siste innlegg. Spørsmålet blir vel hvordan regnskapet skal forbli så forbanna positivt når vi ender på en 5-8 plass i ligaen og CL pengene er historie. Med dagens tropp har jeg mindre tro på top4 enn jeg hadde ifjor, mest pga alle andre har forsterket seg mens vi står på stedet hvil.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel egentlig ett poeng å se på hvordan silent Stan driver de andre sportslige klubbene sine. De har solgt sine beste spillere, kjøper billig, vinner ikke ligaer og bilettprisene er hårreisende.

 

Selvsagt er det et poeng å se hvordan de andre klubbene til "Silent Stan " blir drevet, men samtidig så er det er svært stor forskjell i konsekvensene av å drive klubbene på denne måten.

 

Uavhengig av hvilket "lagsport" som bedrives i statene så er de i serier der opprykk/nedrykk ikke eksisterer. Kvalifisering til store internasjonale turneringer er ukjent, med unntak av sluttspillet i hver enkelt liga. Et lag kan være "dritdårlige" i amerikansk lagsport, uten at det får noen konskvenser for hva laget skal delta i den neste sesongen. Den eneste konsekvensen et lag kan møte er sviktende inntekter fra fans og sponsorer. Der er det også visse begrensinger. i f.eks. amerikansk fotball så er det NFL som forhandler utstyr som drakter o.l. til klubbene og alle klubbene bruker derfor drakter fra den ene leverandøren.

 

I den "virkelige verden" (les: Europa) så kan et lags prestasjoner få sportslige konsekvenser som medfører økonomiske konsekvenser ved dårlige resultater. Spørsmålet er om Stan vil eller evner å forstå denne forskjellen mellom amerikansk og europeisk lagidrett og "sportsforståelse".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Swiss Ramble med ny dyptgående analyse av Arsenals økonomi. Basert på tall fra 11/12.

 

 

Det er alltid en fornøyelse å lese the swiss ramble, som dessverre ikke har vært like aktiv med bloggingen de siste 6 månedene). Jeg henter ut følgende sitat:

 

As at the end of the 2011/12 season (the latest year when football clubs have published their accounts), Arsenal had an incredible £154 million of cash, which is significantly higher than any of their competitors with Manchester United the closest with £71 million (less than half the Gunners’ cash pile). An even more amazing statistic is that Arsenal have almost as much cash as the rest of the Premier League’s other 19 clubs combined (£181 million).

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

As at the end of the 2011/12 season (the latest year when football clubs have published their accounts), Arsenal had an incredible £154 million of cash, which is significantly higher than any of their competitors with Manchester United the closest with £71 million (less than half the Gunners’ cash pile). An even more amazing statistic is that Arsenal have almost as much cash as the rest of the Premier League’s other 19 clubs combined (£181 million).

 

--------

 

Utrolige tall! Ikke minst med tanke på at vi slavisk har fulgt den beryktede Spare-seg-til-fant-strategien år efter år.. Tenk hvor mye vi kunne hatt på bok hvis vi hadde brukt mye mer...

Edited by Safe Hands
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...