Jump to content

Arsenals økonomiske status


Highbury Hero

Recommended Posts

Nå skal jeg ikke skryte på meg alt for store engelskkunnskaper og jeg tenkte først å skrive inntekter ved spillersalg, men kom vel til at ordene "Profit on sale of player registrations was reduced to GBP6.9 million (2013 - GBP47.0 million)" betydde at vi gikk i "overskudd" på transfermarkedet i sesongen 2013/14[/size]

 

Når jeg nå ser på spillere inn og ut i denne perioden så er jeg enig i at vi umulig kan ha et overskudd på spilleralg/kjøp. siden vi ikke solgte noen spillere av "verdi". Jeg skal prøve å finne en måte å korrigere min første post, men jeg har egentlig ingen ide om hva Arsenal legger i uttrykket (oversatt til norsk) "overskudd på salg av spiller-registreringer". [/size]

Tror de mener salg av spillere minus omkostninger. Kjøp av spillere er ikke medregnet. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 518
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et annet punkt av interesse når det gjelder Arsenals økonomi er nettogjelden. Klubben har liten kortsiktig gjeld så gjelden er hovedsaklig langsiktig og det er vel grunn for å tro at denne først og fremst knyttes til Emirates Stadium og området rundt det.

 

"Bruttogjelden" til klubben (lang- og kortsiktig) er pr. 31. mai 2014 ca £240 mill. Men nettogjelden (korrigert for "kontantbeholdning" m.m.) er på ca £32.5 mill. Dette er en nedgang på litt over £60 mill fra 31. mai 2013 og hvis jeg da kalkulerer videre på en svært uhøytidelig måte så betyr det at klubben kan være "gjeldfri" (dvs ha mer på bok enn i gjeld) når det neste regnskapet gjøres opp pr 31. mai 2015.

 

Det er dog viktig å være klar over at tallene over er min "tolkning" av regnskapet og når jeg lester oppsettet for balanse og så oppsettet for cash flow så får jeg ikke alle gjeldstall til å stemme, men jeg har ingen revisorutdannelse så tallene jeg har brukt over er utelukkende fra "Consolidated cash flow statement".

 

Jeg vil også nevne at oppsettet over "Consolidated balance sheet" viser at net assets (min tolkning er netto egenkapital) (rettes til totale eiendeler jmfr. korrigering fra Verminator 5) er på ca £310.6 mill.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Et annet punkt av interesse når det gjelder Arsenals økonomi er nettogjelden. Klubben har liten kortsiktig gjeld så gjelden er hovedsaklig langsiktig og det er vel grunn for å tro at denne først og fremst knyttes til Emirates Stadium og området rundt det.

 

"Bruttogjelden" til klubben (lang- og kortsiktig) er pr. 31. mai 2014 ca £240 mill. Men nettogjelden (korrigert for "kontantbeholdning" m.m.) er på ca £32.5 mill. Dette er en nedgang på litt over £60 mill fra 31. mai 2013 og hvis jeg da kalkulerer videre på en svært uhøytidelig måte så betyr det at klubben kan være "gjeldfri" (dvs ha mer på bok enn i gjeld) når det neste regnskapet gjøres opp pr 31. mai 2015.

 

Det er dog viktig å være klar over at tallene over er min "tolkning" av regnskapet og når jeg lester oppsettet for balanse og så oppsettet for cash flow så får jeg ikke alle gjeldstall til å stemme, men jeg har ingen revisorutdannelse så tallene jeg har brukt over er utelukkende fra "Consolidated cash flow statement".

 

Jeg vil også nevne at oppsettet over "Consolidated balance sheet" viser at net assets (min tolkning er netto egenkapital) er på ca £310.6 mill.

Net assets = totale eiendeler. Egenkapital oversettes til equity
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Arsenal Holdings plc har annonsert sitt resultat for halvåret som endte 30. november 2014.

(alle endringer er siden samme tidspunkt i 2013 og jeg tar forbehold om eventuell feil ved oversetting av uttrykk fra engelsk)

 

Omsetningen fra "fotballdelen" av konsernet har økt med £15.6 mill til £148.5 mill Avtalen med Puma er en viktig bidsragsyter her

Spillerkjøp beløper seg til £93.7 mill. Men spillerkjøpene har også ført til høyere lønninger og avskrivingskostnader i resultatregnskapet.

Forpliktelsene for spilleroppkjøp som delvis betales i avdrag steg til £ 82.8 millioner (2013 - £ 37.9 mill).

Gevinst ved salg av spillere (Profit on sale of player registrations) var £26.7, en økning på £20.6 mill. (jeg antar her at det er snakk om salgsbeløp minus "bokført verdi" på de solgte spillerne).

På eiendomssiden har det vært minimal aktivitet det siste halvåret.

Konsernet har totalt ett overskudd før skatt på £11.1 mill mot et underskudd på £2.2 mill for ett år siden.

Konsernet har nå en kontantbeholdning, etter at midler er satt av til å betjene gjeld, på £138.8 mill en økning på £18.2 mill.

 

 

For meg så viser dette, det som de fleste av oss vet, at klubben går godt økonomisk. Det betyr ikke at klubben kan sløse med midler når det gjelder store overganger til sommeren, men det viser klart at klubben har økonomiske muskler til å gjøre noen grep når det gjelder å oppgradere noen (de fleste) av de manglene som pr.i dag er i spillerstallen. (personlig så vil jeg også legge til at kontantbeholdningen ikke hjelper så mye hvis ikke "ytelsen" blir bedre fra sidelinjen)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har lest ryktene om at en nigeriansk investorgruppe forsøker å kjøpe Arsenal? Er det noe som helst hold i dette? Skal visst ha blitt intervjuet om planene de har for klubben og forhandlingene rundt oppkjøpspris. Håper ikke vi ender opp som noen kjøpeklubb hvis dette skulle gå igjennom. Planene gikk på å sparke Wenger og ansette Henry og Vieira for så å bygge opp et vinnerlag. Hadde vært gøy å se de to nevnte ta over, men kanskje ikke på den måten.. Kan sikkert tas med en bøtte salt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lest ryktene om at en nigeriansk investorgruppe forsøker å kjøpe Arsenal? Er det noe som helst hold i dette? Skal visst ha blitt intervjuet om planene de har for klubben og forhandlingene rundt oppkjøpspris. Håper ikke vi ender opp som noen kjøpeklubb hvis dette skulle gå igjennom. Planene gikk på å sparke Wenger og ansette Henry og Vieira for så å bygge opp et vinnerlag. Hadde vært gøy å se de to nevnte ta over, men kanskje ikke på den måten.. Kan sikkert tas med en bøtte salt uansett.

Ser absolutt ingen grunn til å tro på slike rykter. Det er mange som "ønsker" å fremstå som oppkjøpere av stor klubber, i alle fall så lenge de i virkeligheten slipper å bruke pengene, men spesielt når det gjelder Nigeria og penger så må man ta slikt med en ekstra stor container med salt.

 

Jeg kan ikke se bort i fra at Kroenke (en gang) kan selge seg ut, men sannsynlige kjøpere er nok mer å finne i Russland eller Midtøsten.

Link to comment
Share on other sites

Enig med elx.. Skulle det dog bli en ny eier en dag så håper jeg for guds skyld at det ikke blir en afrikaner, tror det hadde blitt så uforutsigbart som det kan bli.

Alle afrikanere med penger og makt har jeg inntrykk av at er helt sinnsyke.

Edited by Pirès#7
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skulle sagt det selv.

Hvis det blir nye eier så tror jeg det er gode gamle Usmanov, da kan vi desverre bli en relativt dyr kjøpeklubb etterpå er jeg redd.

Edited by elx
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Arsenal har lagt frem sitt regnskap for det finansielle året som endte 31. mai 2015, og den enkle konklusjonen er at klubben på ingen måte er blakk ;D

 

Litt mer detaljert:

 

Overskudd før skatt (for konsernet) £24.7 mill (foregående år $4.7 mill)

Omsetning (for konsernet) £344.5 mill (foregående år £301.9 mill). Derav er omsetningen for "fotballdelen" av konsernet £329.3 mill (foregående år £298.7 mill)

Omsetningen består bl.a. av:

Kommersielle inntekter (inkludert bl.a. varehandel og lisensiering/partnerskap ) £103.3 mill (foregående år £77.2 mill)

Mediainntekter (TV) £124.8 mill (foregående år £120.8 mill)

Inntekter fra kampdager er £100.4 mill (foregående år £100.2). Dette er det første året der inntekter fra kampdager er lavere enn de kommersielle inntektene..

Kostnader ved spillerkjøp £114 mill.

"Overskudd/inntekter" ved spillersalg £28.9 mill (foregående år £6.9 mill) (PS!! se kommentar nederst i innlegget)

Lønnskostnader £192.2 mill som utgjør 58.4% av omsetningen til "fotballdelen" av konsernet (foregående år £166.4 mill - 55.7%)

Eiendomsdelen av konsernet hadde et overskudd på £13.4 mill før skatt (foregående år £0.9 mill). Dette er i hovedsak et engangsbeløp som skyldes solgt eiendom (Highbury?)

Konsernet har ingen kortsiktig gjeld og "kontant-reservene" (unntatt midler som er satt av som reserver for å betjene gjeld) er £191.1 mill (foregående år £173.3)

Forpliktelsene for spilleroppkjøp som delvis betales i avdrag og overføre kreditorer steg til £80.5 mill (foregående år £38.3 mill).

 

Tallene som er presentert er fra dagens artikkel på arsenal.com og jeg tar et forbehold om eventuell "dårlig" oversettelse fra min side. Det finnes også et vedlegg i denne artikkelen som går litt dypere i regnskapstallene, men jeg føler meg ikke kompetent til å gi en "grundig" analyse av de tallene (jeg har dog hentet tallet for mediainntekter fra det vedlegget)

 

 

PS!! når det gjelder spillersalg så brukes begrepet "profit" (Profit on disposal of player registrations) for denne posten i regnskapet. Rett oversatt så betyr dette "overskudd" så om dette er rene salgsinntekter eller om det er differansen mellom salgsinntekter og "bokført verdi" på de aktuelle spillerne er jeg usikker på. En stor del av beløpet skyldes salget av Vermaelen og avtalen om kansellering av opsjonen Arsenal hadde på å kjøpe tilbake Carlos Vela for et "mindre beløp"

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Vil anta at det er en samlepost som i tillegg til direkte overgangssummer, klausuler osv inneholder sparte kostnader fra spillere på lån, reverserte avsetninger fra kostnader til solgte spillere o.l. Uten at det er spesifisert nærmere.

 

Registrerer også at vi har 65,6m pund på konto net balance payable on transfers. Så hadde den rette spilleren vært tilgjengelig i sommer hadde nok Wenger slått til, bare å vente i spenning til neste sommer :)

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at det er en samlepost som i tillegg til direkte overgangssummer, klausuler osv inneholder sparte kostnader fra spillere på lån, reverserte avsetninger fra kostnader til solgte spillere o.l. Uten at det er spesifisert nærmere.

 

Registrerer også at vi har 65,6m pund på konto net balance payable on transfers. Så hadde den rette spilleren vært tilgjengelig i sommer hadde nok Wenger slått til, bare å vente i spenning til neste sommer :)

Jeg tror det er få (eller ingen) som kan være uenig i dette, det som dog er "problemet" for en skeptiker som meg selv er hva Wenger mener med "den rette spilleren". Slik jeg tolket dette (i det nylig avsluttede vinduet) så var "den rette spilleren" ensbetydende med en konkret spiller (Benzema). Dette er selvsagt en særdeles subjektiv tolkning fra min side, men hvis min tolkning er i nærheten av "sannheten" så føler jeg ingen spenning i forkant av neste sommers vindu.

Selvsagt så skulle ikke Wenger kjøpe bare for å kjøpe, men jeg hadde (og har fremdeles) vondt for å tro at det ikke var flere spillere (som ikke var "overpriset) som kunne forsterket Arsenal i dette nylig avsluttede vinduet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Selv om vi fikk "økning" i inntektene da Puma tok over som draktleverandør så ligger klubben på ingen måte på toppen i den typen inntekter.

Da er det greit å få med seg at Arsenal er den klubben som fikk mest av alle de engelske klubbene når det gjelder inntekter fra Premier League sist sesong. Klubben er den første (og eneste) som har brutt £100millionersbarrieren i PL-utbetalinger. Arsenal mottar ca £4mill mer enn ManC og ManU som kommer på de neste "plassene".

 

Arsenal var også den mest viste klubben når det gjelder TV-sendinger fra PL med 27 kamper, ManU var nor 2 med 26 kamper og ManC nr 3 med 25 kamper. Ligavinner Leicester ble vist 15 ganger.

 

Inntektene fra PL kommer fra følgende poster:

Andreplass i PL £23.6mill

TV-rettigheter £55.8mill (fast sum)

Facility fees, £21.5mill

 

Facility Fees blir beregnet ut fra antall kamper som hver enkelt klubb blir TV-sendt, mens summen for TV-rettigheter er lik for alle klubbene i PL og består av en sum for britiske rettigheter, en sum for utenlandske rettigheter og en sum for "central comercial" (ca £21.9m + ca £29.4m + ca £4.5m)

 

kilder: Premier League & Total Sportek (sistnevnte artikkel er en eldre artikkel, men den forklarer fordelingen godt og ser ut til å være oppdatert når det gjelder tallene)

 

Kilder:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Arsenal Holdings plc la fredag (30. september) frem sitt årsregnskap (Årsregnskap i Arsenal går fra 1. juni til 31. mai påfølgende år)

 

Nøkkeltall: (med forbehold om feiloversetting og feilskrevne tall av undertegnede)

 

Overskudd for konsernet: £2.9 mill (2015: £18.2 mill)

Total Omsetning "Avdeling Fotball": £350.6 mill (2015: £329.3 mill)

 

"Ekstra TV-inntekter": £15.8 mill (Bonus utbetalinger som skyldes CL-kamper, antall viste PL-kamper og prispenger for andreplass i PL)

Kommersielle økte gevinster, med £5.0 mill fra "sekundere partnerskap" en økning på 40%.

Lønnskostnadene steg til £195.4 mill (2015: £192.3 mill) og i 2016 gikk 55.7% av omsetningen til lønnskostnader (2015: 58.4%)

Nedbetalingskostnader spillere £59.9 mill (2015: £54.4 mill)

"overskudd" på solgte spillere £2.0 mill (2015:£28.9 mill)

Det var et rolig år for konsernets eiendomsforretninger med et overskudd på £2.0 mill (2015:13.4 mill)

Konsernet har ingen korttidsgjeld og "kontantbeholdningen" (med fradrag for midler som er satt av til å betjene avdrag gjeld) var £191.1 mill (2015: £193.1 mill)

Spillerkjøp (som delvis blir betalt i avdrag) var i 2016 (sommervindu 2015 og januarvindu 2016): £42.5 mill (2015: £65.6 mill). Når det gjelder inneværende regnskapsår (sommervindu 2016) så er det gjort investeringer i spillere for over £90 mill.

Økte inntekter fra fjernsynsrettigheter PL vil gjelder fra det inntektsåret som startet 1. juni 2016.

 

For de som eventuelt måtte ønske å gå enda dypere ned i tallene så er de å finne her

 

 

Link to comment
Share on other sites

Arsenal Holdings plc la fredag (30. september) frem sitt årsregnskap (Årsregnskap i Arsenal går fra 1. juni til 31. mai påfølgende år)

 

Nøkkeltall: (med forbehold om feiloversetting og feilskrevne tall av undertegnede)

 

Overskudd for konsernet: £2.9 mill (2015: £18.2 mill)

Total Omsetning "Avdeling Fotball": £350.6 mill (2015: £329.3 mill)

 

"Ekstra TV-inntekter": £15.8 mill (Bonus utbetalinger som skyldes CL-kamper, antall viste PL-kamper og prispenger for andreplass i PL)

Kommersielle økte gevinster, med £5.0 mill fra "sekundere partnerskap" en økning på 40%.

Lønnskostnadene steg til £195.4 mill (2015: £192.3 mill) og i 2016 gikk 55.7% av omsetningen til lønnskostnader (2015: 58.4%)

Nedbetalingskostnader spillere £59.9 mill (2015: £54.4 mill)

"overskudd" på solgte spillere £2.0 mill (2015:£28.9 mill)

Det var et rolig år for konsernets eiendomsforretninger med et overskudd på £2.0 mill (2015:13.4 mill)

Konsernet har ingen korttidsgjeld og "kontantbeholdningen" (med fradrag for midler som er satt av til å betjene avdrag gjeld) var £191.1 mill (2015: £193.1 mill)

Spillerkjøp (som delvis blir betalt i avdrag) var i 2016 (sommervindu 2015 og januarvindu 2016): £42.5 mill (2015: £65.6 mill). Når det gjelder inneværende regnskapsår (sommervindu 2016) så er det gjort investeringer i spillere for over £90 mill.

Økte inntekter fra fjernsynsrettigheter PL vil gjelder fra det inntektsåret som startet 1. juni 2016.

 

For de som eventuelt måtte ønske å gå enda dypere ned i tallene så er de å finne her

 

 

Dersom ein tenkjer spelarar ut vs inn i år korleis kan vi ligge to mill i overskot på solgte spelarar

Edited by Ulfagrafr
Link to comment
Share on other sites

Det er nok snakk om spillere solgt isolert sett. Med et lite forbehold om feiltolkning av reglene rundt bokføring av spillere mener jeg at; En spiller bokføres til den verdien han handles for og avskrives lineært over kontraktsperioden og avskrivningstiden oppdateres hver gang spilleren signerer ny kontrakt.

På den måten vil spillere vi solgte i sommer som feks Wellington Silva levere et regnskapsmessig "overskudd" hvis han ble solgt over sin bokførte verdi (som sikkert var nært null siden han kom billig og har vært i klubben i 7 (?) år).

Edited by Noname
Link to comment
Share on other sites

Dersom ein tenkjer spelarar ut vs inn i år korleis kan vi ligge to mill i overskot på solgte spelarar

 

 

Det er nok snakk om spillere solgt isolert sett. Med et lite forbehold om feiltolkning av reglene rundt bokføring av spillere mener jeg at; En spiller bokføres til den verdien han handles for og avskrives lineært over kontraktsperioden og avskrivningstiden oppdateres hver gang spilleren signerer ny kontrakt.

På den måten vil spillere vi solgte i sommer som feks Wellington Silva levere et regnskapsmessig "overskudd" hvis han ble solgt over sin bokførte verdi (som sikkert var nært null siden han kom billig og har vært i klubben i 7 (?) år).

Jeg tolker det på samme måte som det Noname gjør.

 

Det har ikke noe med spillere ut minus spillere inn.

 

Edit: Etter å ha kikket gjennom solgte spillere de siste sesongene så tror jeg de to millionene skyldes salget av Lukas Podolski (som gikk for et antatt beløp på £1.8mill og eventuelt salget av den mer ukjente George Dobson til West Ham). Siden salgsbeløp som regel er "undisclosed" så kan salget av Podolski (som ble solgt tidlig i regskapsåret 2015/16) har innbragt litt mer en det antatte beløpet jeg nevnte (der Wikipedia var kilde).

 

Når det gjelder det mye større "salgsoverskuddet" i 2015 på £28.9mill, så skyldes det at vi da solgte flere spillere sommervinduet 2014 (Djourou, Vermaelen, Afobe og Miquel). I tillegg så fikk vi en del av overgangssummen da Fabregas gikk til Chelsea og da Vela signerte ny kontrakt med Real Sociedad (gjenkjøpsklausul)

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Nope, vi kan takke Benik Afobe for de to millionene.

Siden det står svart på kvitt i årsrapporten at overskuddet i hovedsak skyldes Afobe sin overgang til Bournemouth så har jeg valgt å stryke min nylige svar :D

 

Jeg ser ikke bort i fra at du har rett i Afobe står for dette overskuddet helt eller delvis. I mine kilder (Wikipedia) så var dessverre ikke en eventuell andel av videresalg (Wolwerhampton til Bournemouth) tatt med.

 

Samtidig så er det også så at Podolski også vart solgt i det regnskapsåret (til en påstått sum rett under £2 mill), så spørs det bare hva hans "bokførte verdi" var I Arsenals regnskap på det tidspunktet. Hvor stor en "vidersalgsklausul" var i kontrakten da Afobe ble solgt fra Arsenal til Wolwes vet jeg ikke. Kanskje var den hele "overskuddet" på £2 mill, kanskje ikke?

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

En undersøkelse fra "revisjonsselskapet" Deloitte vedrørende kampdagsinntekter, sesongen 2014/15, for europeiske klubber viser at Arsenal er (var) det laget i Europa som drar inn mest penger på sine hjemmekamper. Det er vel kanskje en liten bekreftelse på at Arsenal er "ledende" når det gjelder billettpriser.

 

Til og med ManU som har en setekapasitet på Old Trafford som er ca 25% større enn den Arsenal har på Emirates Stadium, må se seg slått av Arsenal. Det skal dog sies at ManU ikke var med i Europa den sesongen.

Det er også verdt å se den store forskjellen mellom Arsenal og ManCity som har tilnærmet lik setekapasiet og der begge lagene var med i CL.

 

The 10 most profitable stadiums in Europe (based on matchday revenue in 2014-15 season, according to Deloitte study)
1. Emirates Stadium (Arsenal): 132 million euros
2. Santiago Bernabeu (Real Madrid): 129.8
3. Camp Nou (Barcelona): 116.9
4. Old Trafford (Manchester United): 114
5. Stamford Bridge (Chelsea): 93.1
6. Allianz Arena (Bayern Munich): 89.8
7. Parc des Princes (Paris Saint-Germain): 78
8. Anfield (Liverpool): 75
9. Etihad Stadium (Manchester City): 57
10. Signal Iduna Park (Borussia Dortmund): 54.2

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...