Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

16 hours ago, Marius- said:

Jepp jeg har kalt dem bortskjemte krek. :) Syntes forøvrig enkelte agenter også er det til nå i dagens fotball. 

Når det gjelder enkelte av agentene så støtter jeg fullstendig bruken av uttrykket "krek", kanskje er det uttrykket for svakt i enkelte tilfeller. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

Når det gjelder enkelte av agentene så støtter jeg fullstendig bruken av uttrykket "krek", kanskje er det uttrykket for svakt i enkelte tilfeller. 

Om absolutt hele verdens proffe fotballspillere hadde over natten fått 50% reduksjon i sine lønninger tror jeg ingen hadde lidd noen nød. Da fra topp betalte til bunn. Som en konsekvens kanskje vi hadde sluppet slike agenter som Raiola, som bare er en av kakerlakkene som ønsker å suge mest mulig penger ut av systemet for egen vinning. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Et lite apropos til de som måtte mene at det blir feil at det er spillerne som er de "eneste" som må delta i dugnaden rundt en økonomisk lidende Arsenalskute. 

De tolv øverste i administrasjonen har frivillig redusert lønnen sin med ca en tredjedel de neste tolv månedene. Kroenke skal ha lovd å spytte inn et ukjent beløp for å "hjelpe" skuta. Alle spillerne, med unntak av tre spillere, skal ha gått med på å redusere lønnen med tolv og en halv prosent i "corona-perioden". En av de tre som føreløpig ikke vil delta i "dugnaden" er klubbens lønnsledende spiller, Mesut Özil.

Det kan også nevnes at den til tider utskjelte "moteløven", Hector Bellerin skal være den som har ledet an i å få spillerne til å ta sin del av "dugnaden". 

Link to comment
Share on other sites

Bellerin viser seg kanskje å være et kapteinsemne? Og ja, det hadde vært feil om bare spillerne hadde fått nedsatt lønn. Så det at flere i administrasjonen har gjort det vil jeg si er veldig positivt.

Synes så langt at klubben vår har taklet denne perioden mye bedre enn enkelte andre. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger kanskje Özil ut i mitt forrige innlegg. Det skal sies at han ikke er prinsipielt motstander av et lønnskutt (i følge ryktene). Årsaken til at han foreløpig har sagt nei, skal visst nok være at han (hans management?) krever en del svar fra klubben når det gjelder bl.a. hvordan disse "sparte" midlene skal brukes.
Det er ikke noe galt i at han (de) stiller slike spørsmål, men kynikeren i meg mener likevel at han burde vist solidaritet med de dårligere lønnede i denne saken, samtidig som han gjerne setter krav til ledelsen om klare svar. Når tre spillere sier nei, samtidig som resten sier ja til et midlertidig lønnskutt så kan dette lett skape splid blant spillerne og det er her jeg mener bl.a. Özil burde vist litt mer solidaritet med det store flertallet som sa ja.

Klare krav bør det uansett settes til både ledelse, styre og eier når det gjelder fremtidens Arsenal. Disse kravene bør komme både fra spillere, sponsorer og ikke minst fra fansen. Den største feilen når Kroenke til slutt fikk full kontroll og kunne ta eierselskapet av børsen var muligheten han fikk til å redusere informasjonen utad.

Det blir spennende tider i hele fotballverden fremover, ikke bare i Arsenal. Fotballen vil nok etterhvert rulle igjen, også med tilskuere på tribunen, men jeg blir veldig overrasket hvis vi ikke ser en endret fotballhverdag i årene fremover. Da tenker jeg først og fremst på den overopphetede økonomien som tildels, etter min mening, har fjernet en del av glansen rundt fotballen.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det som skrives om Øzil her på forumet er i nærheten av det som gjøres i England. Det er mange ting som ligger i kulturen / tradisjon  til engelskmenn og samhold er en av de . Stå sammen. Nå blir Øzil hudflettet i media og garantert av mannen i gaten. Dette blir ikke glemt som det skrives i Daily Mail i dag. Som klubbens best betalte spiller skal han sette standaren på banen - hvilket han ikke har gjort. Det er en sportslig grunn til at Øzil blir hakket på.

Det som er verre i disse dager er corona viruset som har forandret alt. I England dør folk som fluer , livet er totalt forandret , folk er permitterte og mister sine jobber. Da blir du ikke spesielt populær når Øzil gjør som han gjør. Han skulle ha vært litt mer ydmyk i denne situasjonen og stilt seg bak laget. Agenten skulle iallefall ha sørget for at Øzil gjorde det i disse dager. Når du tjener 3,5 millioner i uken så bør man trå litt forsiktig. 

Link to comment
Share on other sites

UEFA og de forskjellige ligaene ønsker i utgangspunktet å fullføre sesongen 2019/20 både når det gjelder ligaspill og europeiske turneringer.
Men UEFA har nå startet med å se på hvilke parameter de skal bruke når det gjelder hvilke lag som vil få plass i CL/EL for de respektive ligaer som eventuelt blir avbrutt/kansellert/ikke spilt ferdig.

De første forlagene som sirkulerte på nettet var at plasseringer på tabell når en serie ble avbrutt skulle brukes. Et annet forslag var at en helt skulle se bort fra tabellen for sesongen 2019/20 og heller bruke tabellen for sesongen 2018/19.

Den ordningen som ryktene sier at UEFA vurderer å bruke hvis en liga blir kansellert er koeffisient-rankingen som UEFA til vanlig bruker når de bl.a. setter opp seeding i forkant av en gruppetrekning. Denne rankingen som er en "poengbasert" vurdering av hvordan de enkelte lagene har gjort det i europeisk spill de siste fem sesongene vil hvis den blir brukt i denne sammenheng få noen "uventede" resultater.

Ved å bruke tabellen pr. dato så er Arsenal ikke kvalifisert til spill I Europa. Ved å bruke tabellen for 2018/19 så er Arsenal i utgangspunktet kvalifisert for EL-spill, men hvis utestengelsen av City fra CL opprettholdes så vil Arsenal ta den siste plassen i CL som går til engelske lag,
Hvis UEFA legger koeffiesient-rankingen til grunn så den som følger for engelske lag. 1. Man City. 2. Liverpool. 3. Man United. 4. Arsenal. 5. Tottenham. 6. Chelsea.
Hvis denne rankingen legges til grunn så vil Arsenal få CL plass uavhengig av City sin skjebne når det gjelder utestengelsen. Tottenham kommer med hvis CIty blir nektet deltakelse. Chelsea får da uansett kun spille EL

Men det er veldig mange HVIS..........

https://www.standard.co.uk/sport/football/arsenal-fc-chelsea-tottenham-champions-league-coefficients-a4420586.html

 

 

Det kan også nevnes at WHO visst nok skal ha foreslått at alle slike turneringer bør suspenderes ut 2021. Dette forslaget gjelder slik jeg forstår det internasjonale turneringer, ikke nasjonale serier/turneringer.

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Metoden med å kunne bruke koeffisient-ranking (som jeg nevnte i posten ovenfor) som grunnlag for hvilke lag som vil være kvalifisert for den neste turneringen i CL/EL synes allerede å ha blitt "skutt ned" av UEFA-ledelsen.
Signaler fra UEFA er klare på at det skal brukes "sportslige" kriterier for hvilke lag som skal kunne delta HVIS en liga ikke kan fullføres. Tolkingen av dette ute på nettet er at UEFA da sannsynligvis kommer til å bruke gjennomsnittspoeng som grunnlag for en "endelig tabell" som grunnlag for kvalifisering til CL/EL. Dette kommer da sannsynligvis til å skje uavhengig av hvordan den enkelte liga "avslutter" sin egen turnering. Jeg antar at selv om PL skulle velge å kansellere PL-sesongen uten å kåre en mester og nedrykk, så kommer UEFA likevel til å bruke stillingen på tabellen pre-coronestopp som grunnnlag.

Bruken av et slikt grunnlag for kvalifisering vil utelukke Arsenals sjanser for deltakelse i CL, men siden Arsenal ligger ett poeng bak Tottenham med en kamp mindre spilt så vil Arsenal passere Tottene på en slik om regnet tabell og med ManCity utestengt fra europeiske turneringer så kan dette føre til at Arsenal kan ta den siste engelske plassen i EL (en plass som dessverre medfører at laget må gjennom kvalifiseringskamper for å komme til gruppespillet i EL).

Intet er dog avgjort ennå.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste dagene skrevet litt om forskjellige scenarier rundt hvordan klubber kan bli kvalifisert til neste sesong av CL/EL.

UEFA's "Executive Committe" hadde i går, 23. april, et videokonferansemøte etter å ha hentet inn synspunkt fra de forskjellige europeiske ligaene.
 

Denne komiteen er klar på at det å stryke resultatene for sesongen 2019/20 når det gjelder kvalifisering til CL/EL er utelukket.
Komiteen håper at flest mulige ligaer skal klare å fullføre sesongen 2019/20, men hvis dette ikke er mulig så skal det brukes "sportslige kriterier" når det gjelder utvelgelse av klubbene som får plass i neste sesong av CL/EL. Kriteriene som skal brukes i så tilfelle må være objektive, transparente og ikke-diskriminerende, slik at klubbene kvalifiserer seg på sportslig kriterier.

Hvis det er mulig å starte sesongen igjen men det ikke er mulighet til å spille alle gjenstående serierunder så nevner komiteen at det bør vurderes andre format for å avgjøre hvilke klubber som vil bli kvalifisert.

Det står ikke noe mer konkret om hva som menes med dette, men jeg kan vel tenke meg at i ligaer der det er flere klubber som ligger tett på tabellen så kan f.eks. en form for sluttspill mellom de aktuelle klubbene være aktuelt. Ser vi på PL så er det flere klubber som er nær den fjerde plassen til CL (hvis City blir utelukket) og hvis det er praktisk mulig så vil jeg foretrekke et sluttspill fremfor å bruke poengsnitt når det gjelder denne plassen til CL. Subjektiv sett så burde Arsenal selvsagt vært med i et slikt hypotetisk sluttspill, men objektivt sett så burde i alle fall Sheffield United som ligger to poeng bak United med en kamp mindre spilt (hengekamp mot Aston Villa tror jeg) fått en reell sjanse til å kvalifisere seg.

'https://www.uefa.com/insideuefa/news/newsid=2641715.html

 

Link to comment
Share on other sites

Etter at de Nederlandske myndighetene har forbudt fotballkamper frem til september så har det Nederlandske fotballforbundet vedtatt å avslutte sesongen i Nederland for de to øverste divisjonene. Ingen rykker ned, ingen rykker opp, og det er allerede annonsert flere søksmål rundt den avgjørelsen . 

Ut fra de opplysningene jeg finner så vil det ikke bli kåret en seriemester, da Ajax kun ledet tabellen grunnet målforskjell. Topp to på tabellen vil ta Nederlands to plasser i CL (begge kvallikplasser). 

Link to comment
Share on other sites

I dag er det 50 år siden vi vant vårt første europeiske trofe mot Anderlecht , i Inter cities fairs cup , hjemme på Highbury. Vi tapte 3-1 borte. Vår spiss , John Radford , fortalte meg en gang at det var spesielt deres spiss , Mulder, som kunne ha scoret flere mål for Anderlecht. Mulder scoret to i hjemmekampen. Det var Ray Kennedy som scoret et mål for oss helt på slutten , som ga oss et lite håp.

Var ikke mange som ga oss håp om noe i retur kampen , siden Anderlecht dominerte den første kampen totalt. I dagene frem til retur kampen viste Frank Mclintock seg som den  store kapteinen han var og brukte all tid på å fortelle de andre at dette vinner vi på Highbury. Vi gikk til pause med 1-0 etter mål av Eddie Kelly. I andre omgang scoret John Radford og Jon Sammels hvert sitt mål med et minutts mellomrom og vi vant sammenlagt 4 - 3.

50 år siden den kampen er rart å tenke på i dag - året før startet tippekampen for oss her hjemme.  Sort hvit TV - ingen farger på TV den gang. En aldri så liten påminnelse om hvor gammel man har blitt 🙂   Det er et par av oss her på forumet som hadde starten som supporter så tidlig. Good old days 🙂 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Ben Elfen said:

I følge seriøse aviser i England ser det ut som om det blir oppstart av serien igjen 8. juni.

Jeg tviler

Jeg tviler også, eller rettere sagt jeg er overbevist om at det ikke blir noen oppstart av serien i juni eller juli, sannsynligvis ikke i august heller.
Flere europeiske land synes nå å ha stoppet muligheten for fotballkamper (også uten publikum) foreløpig ut august.

Det er vel noen sjeler i PL/FA som "håper" på en start på den aktuelle datoen, akkurat som de har hatt et håp om andre datoer tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Det er stusslige dager for tiden. Hva kommer til å skje i tiden fremover ? Leser om møte virksomhet i England mellom klubbene. Hvordan skal de få avsluttet denne sesongen. Det forhandles om lønninger , bonuser etc. PL , klubber og de som har rettigheter til TV sendingene møtes. Det er mange interesser som skal ha sin del.

Hvorvidt det er mulig å få gjennomført de resterende kampene gjenstår å se. Det er mye som skal på plass før det kan skje. 

Så i går at hjemmebanene til Arsenal , West Ham og Man City peker seg ut som arenaer til å spille de gjenstående kampene. Dette grunnet at det er gode avstander fra bane til bebyggelse.

Rykter i går skal også ha det til at en eventuell ny sesong kan bli spilt uten publikum i sin helhet. Det er greit at klubbene drar inn mye penger på forskjellige rettigheter , men å drive en hel sesong uten inntekter fra publikum blir vel vanskelig. 

Har opplevd mye forskjellig som fotball interessert , men har vel aldri sett for meg å oppleve disse problemene. Kamper uten publikum. Det blir tamme saker 🙂 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Gunners68 said:

Kamper uten publikum. Det blir tamme saker

"desperate times - desperate measures" osv. Ja, fotball uten publikum er nesten meningsløst. Men hvis det er hva som skal til for å få ferdig sesongen er man kanskje villig til dette. Alternativt kunne man spilt kampene med redusert mengde publikum, der avstand mellom hver var i henhold til smittevernreglene, men dette er kanskje for vanskelig å organisere? Og hvem skulle man i så fall prioritere. Det er mange med sesongkort (men det betyr vel også at det ikke primært er billettinntekter som tapes, men salg av øl, supporterutstyr etc?). Tror aktørene er villige til å strekke seg langt for å spille ferdig sesongen. Men hva med andre turninger; FA-cupen og europacupene? Skal det være forsvarlig å spille kamper må også spillerne testes jevnlig, siden fotball tross alt er et nærkontaktspill. Og hva skjer hvis noen tester positivt. Må da hele laget i karantene på nytt, og kan da kampene spilles?

Edited by piscator
Link to comment
Share on other sites

Ser at det skrives i dag at FA cup finalen er planlagt 8 august , piscator. Så de har planer om å bli ferdig med både PL og FA cupen. Spillere skal testes to ganger i uken så jeg et sted i går. Det er klart at det vil by på mange utfordringer og tester en i et lag positivt så er de ille ute. Spillere , trenere og støtteapparat må omgås hverandre og sjansen for å bli smittet er jo absolutt til stede. Det hele kan jo bryte sammen kort tid etter oppstart. 

Hva som skjer med CL vet jeg ikke noe om nå. De planlegger der også , med diverse tidsfrister og masse utfordringer.

Hvem hadde forestilt seg å se en FA cup finale på Wembley uten en eneste supporter på tribunen. Skal bli  mange merkelige opplevelser hvis dette starter opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er fremdeles mye spekulasjoner om skjebnen til Premier League sesongen 2019/20.

I følge "the Sun"!!!! så skal de tyve klubbene i PL ha hatt en tre og en halv timers lang videokonferanse der de angivelig skal ha blitt enige om "formatet" rundt kampavvikling når (hvis) PL får klarsignal til å starte opp igjen. Det foreløpige tidsskjemaet som klubbene jobber etter er at klubbene kommer i gang med "normale" treninger 18. mai og at de første kampene spilles 12. juni (vel optimistisk etter min mening).

Klubbene har blitt enige om å benytte seg av "nøytrale" baner og kampene spilles uten publikum. Banene som er valgt er plassert slik at de ligger relativt åpent til slik at politiet vil ha god kontroll på eventuelle fans som velger å dra til de aktuelle arenaene. Av den grunn så er f.eks. Anfield og Stamford Bridge utelukket.

Følgende arenaer er de "heteste" kandidatene til å bli kamparenaer:
Sørkysten: Brightons "Amex Stadium". Southamptons "St. Mary's Stadium".
London: Arsenals "Emirates Stadium" og West Hams "London Stadium".
Midlands: Leicesters "King Power Stadium" og Aston Villas "Villa Park".
Nord Vest: Manchester Uniteds "Old Trafford" og Manchester Citys "Ethiad Stadium".

Siden dette skal være "nøytrale" baner så vil ingen klubber spille på eget stadium.

Artikkelen nevner også at det er seks klubber som har ytret tvil om det er lurt å fullføre sesongen, men flertallet har et klart ønske om dette hvis de får klarsignal fra myndighetene.

https://www.thesun.co.uk/sport/football/11531027/premier-league-football-return-arsenal-man-utd-west-ham-neutral-grounds-emirates-old-trafford/

 

Jeg kan også ta med noen rykter fra "the Mirror" som også nevner de seks klubbene som er skeptiske til å fullføre sesongen. Det vil si at de seks, som tilfeldigvis innehar de seks siste plassene på tabellen, likevel vil akseptere at sesongen fullføres hvis muligheten for nedrykk fjernes. Dette skal ifølge artikkelen ha fått de seks "store" klubbene til å stille krav om at nedrykk/opprykk må skje selv om ligaen ikke skulle bli fullført. Det nevnes også i artikkelen fra "the Mirror" at det er to klubber  til (navn nevnes ikke) som vurderer å stemme mot en fullføring av sesongen. Reglene i PL skal visst nok ha en bestemmelse om at minst fjorten klubbe må stemme for hvis en beslutning skal bli gjeldende.

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/premier-league-big-six-lobby-21969725

 

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

I Tyskland har myndighetene gitt klarsignal til at Bundesliga kan starte opp igjen i andre halvdel av mai. Klubbene/forbundet bestemmer selv den konkrete datoen. De mest sannsynlige datoene er 22. eller 29. mai. Tyskland er sannsynligvis det landet blant de "store" fotballnasjonene som har sluppet lettest unna pandemien som har skapt problemene.

 

https://www.vg.no/sport/fotball/i/xP29zG/merkel-bundesliga-kan-starte-i-andre-halvdel-av-mai

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

I England ryktes det om at de nederste lagene vil sette seg i mot å spille på nøytrale baner. Dette er i utgangspunktet et krav fra de bestemmer at kampene skal spilles på nøytrale baner. De nederste lagene gjør hva de kan for å få kansellert sesongen. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Gunners68 said:

I England ryktes det om at de nederste lagene vil sette seg i mot å spille på nøytrale baner. Dette er i utgangspunktet et krav fra de bestemmer at kampene skal spilles på nøytrale baner. De nederste lagene gjør hva de kan for å få kansellert sesongen. 

Ikke så unaturlig. Snakk om milliarder hvis neste sesong går med disse i pl

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...