Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

"I played in a lot of stadiums, bigger stadiums, more beautiful stadiums in terms of the way it's been built or whatever but Highbury is Highbury and it always will be. Nothing can compete with Highbury for me."

https://www.standard.co.uk/sport/football/arsenal-legend-thierry-henry-insists-no-stadium-will-ever-top-highbury-a4435366.html

Nå fikk jeg bare oppleve kamp på Highbury en gang, men det var mitt livs største fotballopplevelse. Om dette skyldes Highbury i seg selv eller om det var fordi jeg da opplevde Arsenal live for første gang (og det var en kalas-seier) skal jeg ikke si sikkert, sannsynligvis så var det en kombinasjon.
Har jeg hatt den samme opplevelsen på Emirates, sannsynligvis ikke, men det har vært gode stunder der også.

Var det rett å forlate Highbury? Ja så absolutt. Mye var blitt "umoderne" i den moderne fotballen. Banens størrelse støttet ikke lenger kravene for internasjonale kamper o.s.v.
Ble Emirates den perfekte erstatter? Sannsynligvis ikke, men det funker egentlig for meg. Om den noen gang vil leve opp til Highbury's "miljø" er kanskje ikke sannsynlig, men vil noe stadion noengang gjøre det (for oss "gamlegutta")? Neppe!

Uansett om det var rett å forlate Highbury, så vil nok den sentimentale følelsen følge meg i lang tid fremover.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Tipper Dresden ( 2 Coronasmittede) og Brighton (1 smittet) har satt en effektiv stopper for igangsettingsplanene for Premier League.

Sesongen må kanselleres og en avgjørelse må skjer raskt slik at alle kan forberede seg på neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Ben Elfen said:

Tipper Dresden ( 2 Coronasmittede) og Brighton (1 smittet) har satt en effektiv stopper for igangsettingsplanene for Premier League.

Sesongen må kanselleres og en avgjørelse må skjer raskt slik at alle kan forberede seg på neste sesong.

Selvsagt må den dette. Men det sitter nok altfor langt inne for FA og ta avgjørelsen. Liverpool blir ikke mestere, Leeds rykker ikke opp. Og enkelte lag i bunnen benådes. Dette blir for tung kost, og de kommer vel til å surre såpass lenge at det går utover neste sesong også (selv om det i teorien kunne vært spilt kamper)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke Leeds og jeg liker ikke Liverpool - så det er all good der, men jeg tror Arsenal ved å få fullført sesongen hadde kommet langt over plassen de ligger på nå og det er synd. Arteta fortjente en god sesoninnspurt. Det er det som plager meg mest

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis sesong avslutningen kommer igang så er det ikke sikkert vi kan legge for mye vekt på de tidligere kampene. Hvordan det vil slå ut er ikke godt å si. Denne pausen tror jeg har preget alle lagene på forskjellige måter. Vi har igjen kamper mot flere lag som sikter på spill i europa og de andre lagene vi møter slåss for å overleve i PL. Da får vi nok en gang håpe på å se sultne Arsenal spillere som skal sette frem brystkassen og prøve å nå nye høyder. Når vi er iferd med å få kontakt eller spiller avgjørende kamper så går det til helvete. 

Nå er det en Brighton spillere som har testet positivt i . Snart er det helt sikkert en på West Ham , Norwich , Watford og Aston Villa også. Bare til å få det hele kansellert. Bunnlagene vil ikke spille uansett. Står for mye på spill.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det helt greit at sesongen 19/20 kanselleres, om det kåres en seriemester eller ikke og om det blir nedrykk/opprykk på de aktuelle klubbene bryr jeg meg relativt lite om å ha en mening om.

Jeg forstår også argumentet om at smittetilfellene i Dresden og Brighton kan få en innvirkning på avgjørelsen for skjebnen til sesongen 19/20 i England. MEN når det skrives at en avgjørelse må taes raskt slik at lagene får forberede seg på neste sesong så blir mine tanker noe mer ambivalente.

For er det noen som tror på en "normal" sesong 20/21? Er Coronaspøkelset borte til august/september? Tror noen at det er mulig å unngå at spillere i PL-klubber blir smittet etter at sesongen 20/21 er sparket i gang? Hva skjer med kamper/sesong hvis det oppstår smitte i en eller flere PL-klubber etter at sesongen 20/21 er sparket i gang?

Det tar lang tid før smitteproblemet er over. En effektiv vaksine, produsert i stor nok mengder til at alle uten om de "viktige yrkene" (fotballen er ikke blant de yrkene) også har blitt vaksinert er nok fremdeles noe frem i tid. Det er ikke bare i fotballen/idretten at dette er en viktig spørmålsstilling. Jeg støtter de tiltakene som har blitt gjennomført i Norge og mange andre land for å redusere smittespredningen, men det er ikke en farbar vei å kjøre slike "lockdowns" over en lang lang periode, til slutt må en velge å leve med problemet med færre restriksjoner (restriksjoner ja, shutdowns nei) og slik vil det også bli  i fotballen. Til slutt så må man ta et valg, og valget vil aldri bli helt rettferdig.

Der er mange faktorer å ta tak i når man vurderer hva som skal skje med både inneværende og kommende sesong. Det er en del tøffe avgjørelser å ta fremover. Når det gjelder fotballen (og også alle andre idretter) så er det et valg mellom coronafrie unormale sesonger med mye avbrudd og utsatte kamper eller det å si "tough luck - vi kan ikke ta hensyn til klubber som sliter med viruset". Jeg sliter med å se noen andre alternativer.
Hvis vi skal ha en "normal" avvikling av sesongen 20/21 så må klubbene og spillerne bare "akseptere" at Covid-19 er en del av dagliglivet. En "normal" sesong fri for Covid-19 er rett og slett umulig (etter min mening), uten særdeles inngripende tiltak ovenfor spillere/ledere/funksjonerer/dommere m.fl. noe jeg tviler på er hverken akseptabelt eller praktisk mulig.

Så til slutt for å være litt "Djevelens advokat", hvis vi ikke kan forvente en "normal" 20/21-sesong, hvorfor da stresse med å avslutte sesongen 19/20.

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Å ta en rask avgjørelse på denne sesongen betyr ikke at neste sesong blir normal, men det betyr at man får bedre tid til å planlegge neste sesong slik at den blir optimal. 
denne sesongen er ferdig, om man starter opp igjen så vil det likevel aldri bli rettferdig. Derfor bør den kanselleres. 
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ben Elfen said:

Å ta en rask avgjørelse på denne sesongen betyr ikke at neste sesong blir normal, men det betyr at man får bedre tid til å planlegge neste sesong slik at den blir optimal. 
denne sesongen er ferdig, om man starter opp igjen så vil det likevel aldri bli rettferdig. Derfor bør den kanselleres. 
 

Jeg er ikke uenig med deg i dette. Jeg er dog usikker på hvor "optimal" neste sesong kan bli så lenge corona-spøkelset henger over samfunnet. 

Jeg er fullstendig enig i at det nok ikke blir rettferdig hvis sesongen starter opp igjen, noen vil sikkert si at det ikke er rettferdig å ikke fullføre sesongen. Det er vel en relativt subjektiv vurdering alt ettersom......... 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, sas2002 said:

Britiske myndigheter har sagt at PL kan starte opp fra 1.juni. Greit det men HVORDAN? 

- De har en plan men er det mulighet til å gjennomføre dette i praksis slik som usikkerheten er nå?

Det de har sagt at ingen idrett kan startes før 1. juni. Det er ikke det samme som at fotballen kan starte opp 1. juni.

13 minutes ago, Polljen said:

Jeg er ikke uenig med deg i dette. Jeg er dog usikker på hvor "optimal" neste sesong kan bli så lenge corona-spøkelset henger over samfunnet. 

Jeg er fullstendig enig i at det nok ikke blir rettferdig hvis sesongen starter opp igjen, noen vil sikkert si at det ikke er rettferdig å ikke fullføre sesongen. Det er vel en relativt subjektiv vurdering alt ettersom......... 

 

Samfunnet vil normaliseres snart de får kontroll på smittekurven. Det viktigste er å ikke overbelaste helsevesenet, altså der du jobber, at folk bli smittet kommer man ikke utenom likevel. Jeg tipper at neste sesong spilles med tilskuere og går tilnærmet normalt.

Og, jeg er jo optimist av natur, og tror også at en vaksine kommer relativt snart.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ben Elfen said:

Det de har sagt at ingen idrett kan startes før 1. juni. Det er ikke det samme som at fotballen kan starte opp 1. juni.

Samfunnet vil normaliseres snart de får kontroll på smittekurven. Det viktigste er å ikke overbelaste helsevesenet, altså der du jobber, at folk bli smittet kommer man ikke utenom likevel. Jeg tipper at neste sesong spilles med tilskuere og går tilnærmet normalt.

Og, jeg er jo optimist av natur, og tror også at en vaksine kommer relativt snart.

Klubbene vil ikke spille på nøytrale baner. Avblås sesongen. Kjør pre season og sett igang ny sesong i august. Tomme tribuner ut året. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/11/2020 at 4:36 PM, Ben Elfen said:

 

Samfunnet vil normaliseres snart de får kontroll på smittekurven. Det viktigste er å ikke overbelaste helsevesenet, altså der du jobber, at folk bli smittet kommer man ikke utenom likevel. Jeg tipper at neste sesong spilles med tilskuere og går tilnærmet normalt.

At samfunnet vil normaliseres igjen er jeg med på, at det engelske samfunnet (og de fleste andre samfunn) er normalisert til august 2020 tviler jeg dog mer på. 

Problemstillingen rundt hva som skjer hvis en klubb blir rammet av ett eller flere tilfeller av smitte er der fremdeles (også i en ny "normalisert" sesong) 

 

On 5/11/2020 at 4:36 PM, Ben Elfen said:

Og, jeg er jo optimist av natur, og tror også at en vaksine kommer relativt snart.

En vaksine kommer nok, hvor snart det vil skje skal jeg ikke gjette. 

Men det er et enormt antall med vaksinedoser som skal produseres og jeg ser ingen grunn til at fotballspillere skal bli prioritert når de første dosene deles ut. Det er mange mer utsatte grupper foran i køen. 

PS! Jeg håper som (nesten) alltid at dine spådommer skal slå til uavhengig om det gjelder Arsenal eller Covid-19, men realisten/pessimisten i meg sliter med å ha den samme klare optimistiske troen som det du har 😉

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, sas2002 said:

Klubbene vil ikke spille på nøytrale baner. Avblås sesongen. Kjør pre season og sett igang ny sesong i august. Tomme tribuner ut året. 

Jeg har nevnt det tidligere og jeg nevner det igjen. Mediapengene betyr så mye for klubbene at de vil gå langt for å unngå å ikke kjøre en full sesong. 

Ja, det er ingen klubber som ønsker å spille på nøytrale baner, men i gårsdagens videokonferanse så var det heller ingen klubber som foreslo å avblåse sesongen. I følge Sky Sports så var det heller ingen klubber som krevde at muligheten for nedrykk/opprykk skal fjernes hvis sesongen fullføres. 

Planen pr dato er å starte gruppetrening etter 17.mai og kampspill tidlig i juni (uten publikum). Hvor realistisk dette er skal jeg ikke kommentere akkurat nå, Jeg er dog ikke superoptimist. 

I morgen, onsdag, skal PL ha kontakt med managerne og kapteinene i de forskjellige klubbene for å få deres syn når det gjelder situasjonen. 

Kilde: Sky Sports

Link to comment
Share on other sites

Vår forsvars bauta fra 80 tallet , Kenny Sansom , kjemper for å overleve på sykehuset i Exeter. Han har alvorlige hodeskader etter et oppgjør i et drikkelag. Sansom og alkohol går ikke særlig bra sammen. Han hatt problemer med  alkoholen i mange år dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha klikka innom Bundesliga idag er jeg jaggu usikker på om jeg ønsker det samme for slutten av PL. Er som å se på en lite interessant treningskamp på tv’n. Tilskuere utgjør så vanvittig mye på stemningen og tenningen utpå der. Tommel ned fra meg, det blir merkelige greier om de kjører på. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marius- said:

Etter å ha klikka innom Bundesliga idag er jeg jaggu usikker på om jeg ønsker det samme for slutten av PL. Er som å se på en lite interessant treningskamp på tv’n. Tilskuere utgjør så vanvittig mye på stemningen og tenningen utpå der. Tommel ned fra meg, det blir merkelige greier om de kjører på. 

Jeg forstår deg veldig godt, men hvor mange får sitte på tribunene når/hvis en ny sesong sparkes i gang i august. Få, om noen i det hele tatt, er jeg redd for (husk at England er ett av de verst rammede "områdene"). Jeg er enig med deg når det gjelder den inneværende sesongen, men hva skal man gjøre med neste sesong HVIS pessimisten Polljen får rett når det gjelder muligheten for tilskuere når/hvis sesongen starter i august? Jeg er ikke skråsikker på at det blir tomme tribuner da, men jeg HVIS de får ha tilskuere på kampene så frykter jeg store begrensninger på hvor mange som får slippe inn (i alle fall i starten av sesongen).

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Polljen said:

Jeg forstår deg veldig godt, men hvor mange får sitte på tribunene når/hvis en ny sesong sparkes i gang i august. Få, om noen i det hele tatt, er jeg redd for (husk at England er ett av de verst rammede "områdene"). Jeg er enig med deg når det gjelder den inneværende sesongen, men hva skal man gjøre med neste sesong HVIS pessimisten Polljen får rett når det gjelder muligheten for tilskuere når/hvis sesongen starter i august? Jeg er ikke skråsikker på at det blir tomme tribuner da, men jeg HVIS de får ha tilskuere på kampene så frykter jeg store begrensninger på hvor mange som får slippe inn (i alle fall i starten av sesongen).

August er lenge til, vi får ta det som da kommer. Kommentaren min var for å spille resten av sesongen for «enhver pris» slik det virker nå. Men blir likt for alle, det er jo klart. Og det er vel kanskje grunnen til at det kan skje

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Marius- said:

August er lenge til, vi får ta det som da kommer. Kommentaren min var for å spille resten av sesongen for «enhver pris» slik det virker nå. Men blir likt for alle, det er jo klart. Og det er vel kanskje grunnen til at det kan skje

Joda, det er en stund til august, det er jo så. 

Når det gjelder det å avslutte sesongen for enhver pris, så er det nettopp "prisen" som er den sannsynlige hovedårsaken. Prisen som mediagigantene har betalt for rettighetene har sannsynligvis en økonomisk bakside for klubbene hvis sesongen ikke fullføres, en betydelig høyere pris enn de andre økonomiske tapene klubbene har. Kynikeren i meg vil påstå at det sportslige for klubbene nå kommer i andre rekke, å redde "mediamillionene" er hovedprioritet, og derfor tviholder klubbene på håpet om å "redde" sesongen. 

Blir det trist å se kamper fra noen "tyste" arenaer? Jepp, men det er nok mange som likevel kommer til å sitte foran tittekassa for å se de kampene. 

Link to comment
Share on other sites

Nå var SKY og BT sport sjokkert over svake seertall fra England som fulgte med  runden i  Bundesliga. Selv med Haaland hypen og det er morsomt så synes jeg kampen var som en treningskamp mellom LSK og CSKA Moskva fra La Manga. Det blir dessverre fryktelig uvant og jeg forstår at folk mister lysten.Fotball er fans!

 

Blir det ingen vaksine før neste vår så ryker fotball EM også. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sas2002 said:

Nå var SKY og BT sport sjokkert over svake seertall fra England som fulgte med  runden i  Bundesliga. Selv med Haaland hypen og det er morsomt så synes jeg kampen var som en treningskamp mellom LSK og CSKA Moskva fra La Manga. Det blir dessverre fryktelig uvant og jeg forstår at folk mister lysten.Fotball er fans!

 

Blir det ingen vaksine før neste vår så ryker fotball EM også. 

De var sjokkerte ja... Ingen bombe. Det var triste greier å se på. Men slik jeg har forstått avtalene, så handler det bare om at ligaen spiller alle kampene slik at avtalen fullbyrdes. Men lavere seertall blir det nok absolutt. Tipper mange blir missfornøyde, både fans og TV selskaper.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, sas2002 said:

Santi ferdig med Uefa B lisens. Kontrakten hans løper ut ved sesongslutt. Ny ass for Arteta. Sier ikke mer😀

Santi da som "Playing Ass" 😋 (PS!! dårlig ordspill, men jeg klarte ikke å la være)

Link to comment
Share on other sites

Leser idag at Wenger uttaler at han aldri vil returnere til Emirates. Han er ferdig med Arsenal og vil ikke engang se de spille.  Han er vår beste manager gjennom tidene , 22 år i klubben , så det er vel sårt at han fikk sparken. Tror det såret ham veldig.

Han var medansvarlig til vår gradvise nedtur , mange ønsket ham avsatt for lenge siden , men føler meg ganske sikker på at han ville bli svært godt mottatt om han kom på kamp. Vel , det er hans eget valg å ikke komme tilbake.  Ser for meg at det kommer en dag hvor det vil bli avduket en statue , eller at en av tribune delene vil bli kalt opp etter Wenger. Får se om han vil takke ja til det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...