Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

10 minutes ago, Marius- said:

Liverpool er selvsagt moralske vinnere denne sesongen, men når dette blir avlyst (for avlyst tror jeg det blir) vil de ikke formelt sett bli stående som mestere. Slik ståa er nå kan jeg ikke forstå annet enn at man må satse alt på å kunne starte ny sesong til høsten. Det kan bli utfordrende nok i seg selv. 

Om vi liker det eller ikke så er Pool denne sesongens desidert mest suverene lag. Kår de til mester og avslutt sesongen.

Jeg er heller ikke sikker på at det blir noen ny sesong i august. Dette svineriet er vi ikke kvitt til da,. Kommer til å bli nok av utfordringer inntil dette er under full kontroll. Skal de starte opp igjen i august uten publikum ? Så fort et lag taper litt for mange kamper så begynner noen å hoste og vips så er det stans i spillet (satt jævlig på spissen ) Jeg tror vi går mange magre måneder i vente som fotball supportere.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Polljen said:

Om Liverpool blir stående som formelle vinnere er det EPL (dvs. klubbene i PL som avgjør). Slik jeg har forstått det så er det et reelt alternativ å gi Pool tittelen selv om serien blir kansellert.
Jeg sier ikke at Liverpool blir gitt tittelen som seriemester, men det er en beslutning som  helt og holdent blir avgjort av klubbene i the English Premier League.

Hvorvidt dette kommer til å skje, vet jeg selvsagt ikke, jeg prøver bare å tolke de forskjellige uttalelsene jeg kommer over på en noenlunde objektiv måte (rent subjektivt så er det helt greit for meg hvis det ikke blir kåret en seriemester når/hvis serien blir kansellert).
Karen Brady, vise-styreformann i West Ham, var ute i helgen og mente ligaen burde bli kansellert uten noen vinner eller noen nedrykk. Offisielle reaksjoner fra de andre klubbene på denne uttalelsen har det vel knapt nok vært noen av, men jeg registrerer at de reaksjonene som har vært å finne fra offisielle og uoffisielle kilder synes å være relativt negative til den uttalelsen.

Det er viktig å skille mellom hva VI mener er den riktige avgjørelse i denne saken og hvilken avgjørelse som kan bli tatt av de som skal ta denne avgjørelsen. Jeg er sikker på at det nok er ledere i mange klubber som uoffisielt gjerne vil gi Liverpool en nesestyver ved å "snyte" de for mesterskapet, men som offisielt (sett ut fra avstanden i poeng) likevel kommer til å støtte Pool av langsiktige politiske årsaker. Det er viktig å ikke glemme at det ofte går politikk i slike avgjørelser.

Karen Brady har lov til å mene hva hun vil , men det er så mange som uttaler seg i dag om over nevnte spørsmålsstillinger at hun burde holde kjeft. Hun er vel i dag en av PL mest forhatte styreledere og er vel bare ute etter å redde egen ræv. West Ham supporterne hadde vel tatt en sesong i Championship hvis de hadde blitt kvitt Karen Brady.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Karen Brady har lov til å mene hva hun vil , men det er så mange som uttaler seg i dag om over nevnte spørsmålsstillinger at hun burde holde kjeft. Hun er vel i dag en av PL mest forhatte styreledere og er vel bare ute etter å redde egen ræv. West Ham supporterne hadde vel tatt en sesong i Championship hvis de hadde blitt kvitt Karen Brady.

At Karen Brady er en "forhatt" leder er vel så, og kanskje er ute etter å redde sin egen ræv, men det hun har uttalt er vel egentlig det samme som også blir sagt av enkelte på f.eks. forum som dette. Det Karen Brady har kommet med av kommentarer passer godt sammen med det mange vanlige "ikke-poolfans" også mener.

Poenget mitt ovenfor er at hva vi som "ikke-poolfans" mener i denne saken er lite relevant, uavhengig av om vi er enige eller uenige i disse meningene, da de som skal beslutte hvordan følgene av en kansellert serie skal behandles i praksis nok vil se lenger enn bare hva som er "riktig" for dem på kort sikt. Mange av de som skal avgjøre dette vil se på hva som gavner den enkelte klubb på lang sikt og enkelte vil kanskje avgjøre sin stemme etter hestehandler på bakrommet.
Jeg nevnte i et innlegg nå i helgen avgjørelsen som ble tatt i 1919, da Arsenal fikk en plass i den daværende første divisjon på bekostning av Tottenham. En avgjørelse som ikke var tatt på grunn av normale logiske vurderinger, men sannsynligvis etter en del mer eller mindre korrupte hestehandler på kammerset før avgjørelsen ble tatt.
Som jeg skrev ovenfor, man skal ikke undervurdere politikk når det gjelder slike avgjørelser. I motsetning til i 1919 så blir det nok ikke noen "korrupte" elementer som avgjøre dette i 2020, men det vil nok være klubber som tenker at hvis vi støtter Liverpool nå, så har vi kanskje deres stemme i bakhånd den dagen vi trenger litt ekstra støtte.

For å klargjøre mitt synspunkt på om Liverpool bør kåres til ligamester i 2019/20 så gir jeg egentlig blanke F** i hvilken avgjørelse som blir tatt. Jeg ser ingen fordel for oss i Arsenal om de skulle bli "fratatt" ligatittelen, kanskje tvert om. Hvis Pool ikke får tittelen så ser jeg ikke bort fra at de vil komme til å fremstå som en "martyr" i de nøytrale sine øyne. Istedet for det gnålet vi kan forvente oss fra YNWA-gutta hvis de får tittelen, så kan det istedet bli et betydelig større gnål fra de samme gutta samt de nøytrale i fotballverden (sikkert også fra mange som egentlig ikke bryr seg om fotball), så hva er egentlig verst? Hvis/Når fotballen igjen ruller på de britiske øyer så vil et tildelt mesterskap raskt bli glemt, men et mesterskap som noen blir "fratatt" det vil vi få høre om ikke bare de neste få årene, men i flere tiår fremover.
Min subjektive mening er at Pool (rent hypotetisk) på lenger sikt kanskje vil være gavnet med å bli "ranet" for denne ligatittelen, det er for meg i så fall verre enn å måtte tåle litt kortsiktig gnåling fra de Pool-gutta som er rundt meg.

Som nevnt jeg gi F** i hvilken avgjørelse som blir tatt, jeg er mer opptatt av fotballens fremtid generelt og av Arsenal sin fremtid spesielt.
 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng med Karen Brady er at mange var ute før henne med det hun kom med. Som du sier , Polljen , så ble ting snakket om her inne på forumet - lenge før den damen kom på banen.Redde ræven er vel bare forbokstaven  når det gjelder henne og styre og stell i WHU. Mike Ashley er vel ikke en elsket person i Newcastle , men jeg skal love deg at det er ikke Brady av West Ham fansen heller. 

Nei , hun der burde klappet kjeften igjen - men har selvfølgelig ytringsfrihet som alle andre. 

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke er offisielt så skal avgjørelsen om å flytte EM ett år frem i tid nå være tatt ( https://www.vg.no/sport/fotball/i/vQKKp5/fotball-em-utsatt-til-2021 ). I sin "visdom" så kommer også UEFA til å kreve at de europeiske ligaene og klubbene skal ta regningen (i alle fall det meste av den) når det gjelder kostnadene ved å utsette mesterskapet ett år, noe som vil beløpe seg til omtrent 3 milliarder kroner (https://theathletic.com/1679668/2020/03/16/exclusive-uefa-275m-euro2020-coronavirus/) .

Selvsagt vil det bli store kostnader med å utsette mesterskapet, siden en god del utgifter ikke vil forsvinne selv om mesterskapet ikke blir avholdt i år, men jeg føler likevel at det blir litt merkelig at klubber som nå vil oppleve ett stort inntektstap skal kompensere UEFA for deres tap. Har ikke UEFA tenkt på noe som heter forsikring? Joda, jeg vet at det helt sikkert finnes unntak i forsikringene for spesielle (uventede) situasjoner (forsikringsselskapene er flinke til den slags klausuler ned "liten" skrift. Selv om noen forbund og noen klubber sikkert kan bære byrden med å ta sin del av en slik "kompensasjon" til UEFA så vil jeg tro at den store skaren av klubber nok ikke har mer i bakhånd enn de trenger i en slik usikker situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Tror det egentlig vil være det beste å avlyse hele sesongen i PL, CL og EL -  synd for Liverpool, men synd for mange andre også f.ex Leipzig og Atletico Madrid - men sånn er det bare - så får fremtiden vise når det hele kan starte opp igjen ( har skikkelig fotball-abstinens må jeg si, dette er kjedelige dager for en pensjonist med masse fritid.)

Link to comment
Share on other sites

Det er en skjebne verre en døden , Ray 🙂 Det er ikke få problem stillinger som vil oppstå nå fremover og dette er det de høye herrer som skal avgjøre. Nå er jo hele England stengt ned snart.  Tallene fortsetter å stige på antall smittede og døde . Kan heller ikke skjønne annet en at det er bare til å stoppe sesongen i møte som finner sted på torsdag.  

Er vi heldige - og da tror jeg faktisk vi skal være jævlig heldige også - så blir det fotball fra høsten av. Det er ikke gitt at det blir noen ny sesong i august nemlig. For første gang i PL historien så er det ingen som kjøper nye drakter i juli /august. Skal bli flotte greier dette her.

Link to comment
Share on other sites

Coronakrisen ser ut til å bli langt mer omfattende enn hva man skulle ha trodd. Det spørs om ikke neste sesong ryker med også? Kanskje man skulle selge alt av store stjerne, jeg mener alt, mens man kan og satse på at ungguttene vokser seg store og sterke til sesongstart 2021?

Link to comment
Share on other sites

Siste rykter vedrørende torsdagens møte i PL går ut på at de resterende kampene i PL vil bli  spilt bak lukkede dører på et fåtall baner i midlands området. Dette vil  kreve et mindre omfang av innsats fra nødetater. Det kan på samme bane bli spilt flere kamper pr dag. 

Da gjenstår det å se hva man bestemmer seg for.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Siste rykter vedrørende torsdagens møte i PL går ut på at de resterende kampene i PL vil bli  spilt bak lukkede dører på et fåtall baner i midlands området. Dette vil  kreve et mindre omfang av innsats fra nødetater. Det kan på samme bane bli spilt flere kamper pr dag. 

Da gjenstår det å se hva man bestemmer seg for.

Bare rør, kommer til å være tropper i PL fremover som vil ha utbrudd. Må de da stille redusert? Dette tror jeg ikke vil la seg gjøre i praksis

Link to comment
Share on other sites

På noen områder er det penger som rår tydeligvis.  EL , CL og PL burde vel ha vært kansellert for lengst  , men det er noe de tviholder på.  England er nede for telling , men PL er i live inntil videre. De har tydeligvis en agenda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at de vil gjennomføre sesongen, men en slik løsning er jeg skeptisk til.

* Ikke fordi Pool vinner, de  fortjener det, Men heller ikke Pool bør være fornøyd med at sesongen gjennomføres bare fordi de skal bli mestere. Dette er ikke premisser man vil vinne på.

* Ikke for Arsenal sin skyld; de er i et ingenmannsland uansett, og har knapt særlig mye verken å tape eller vinne på om sesongen blir annullert eller gjennomført.

Nei, jeg er skeptisk fordi hvis man tyr til en slik løsning blir konkurranseforutsetningene endret enten man vil eller ikke. Som man er inne på, det kan være stor forskjell på troppenes fysiske form, smittestatus, og muligheten til å holde matchformen ved like. Dette vil kunne få dramatiske følger med hensyn på nedrykk og CL-kvalifisering. 

Jeg er åpen for muligheten til å gjennomføre resten av sesongen i sommer, men da må man først komme tilbake til noenlunde normalt gjenge.

Link to comment
Share on other sites

Klubbene i EPL (Premier League) skal i dag ha et møte (telefonmøte, selvsagt) for å ta opp hva som kan komme til å skje med den inne værende sesongen. Det er ikke ventet at det blir tatt neon avgjørelser under dagens møte. Det er ventet at det vil være en diskusjon rundt problemstillingene og en avgjørelse vil komme på et senere tidspunkt.

Serien er som tidligere nevnt utsatt til tidligst 4. april, men det er forventet at utsettelsen vil bli forlenget.

Premier League har som mål, forutsatt att forholdene forbedrer seg, at den inneværende sesongen skal avsluttes innen 30. juni. Men kampene vil kun bli startet opp igjen hvis det anses som trygt å gjøre dette.

PL er inneforstått med at den nåværende sesongen må avsluttes på et tidspunkt, men de har ikke hastverk med å avgjøre når det skal skje og eventuelle konsekvenser av en slik avslutning av sesongen.

En "ledende" fotball-leder som ble spurt om det kommer til å starte en ny sesonge senere i år svarte: "I utgangspunktet , hvorfor ikke?", før han sa " Hvorfor er det hastverk med å starte en ny sesong i august, hvorfor ikke heller prioritere å avslutte den nåværende sesongen". 

Enkelte, også her på forumet, har nevnt at en gjenopptakelse av den nåværende sesongen vil være urettferdig for klubber som er mer råket av Covid-19 enn klubber som er mindre råket av sykdommen. Det er jeg forsåvidt enig i, men man bør ha i tankene at det er klubbene selv (i plenum) som avgjør skjebnen til den inneværende sesongen og ikke byråkratene i organisasjonen PL. Hvis sesongen starter opp igjen så er det fordi et flertall av klubbene i PL at dette skal skje.

PS!! en annen grunn til at klubbene i PL ikke har hastverk med å avgjøre skjebnen til de nåværende sesongen i ligaen, kan også være at de vil vente og se hva som skjer i de andre ligaene i Europa.

https://www.skysports.com/football/news/11661/11959590/premier-league-meeting-what-could-it-mean-for-the-rest-of-the-season

Link to comment
Share on other sites

Uttalelser fra møtet sier også at sesongen forsetter uten begrensninger i tid. 

FA har en regel om at en sesong må være avsluttet innen 1.juni i hver sesong, men styret i FA har i dag besluttet at det gjøres unntak for sesongen 2019/20. Det var ingen av de 20 klubbene i PL som nevnte muligheten for å kansellere sesongen. 

Min svært subjektive tolkning av dagens vedtak er at sesongen i utgangspunktet skal fullføres, også om det går på bekostning av sesongen 2020/21. Rent hypotetisk så kan vi oppleve at ligasesongen 2019/20 (og resten av FA-cupen) først startes og fullføres mot slutten av året og at det f. eks. ikke blir en normal 2020/21 sesong, men i stedet en "hybrid-sesong" med en eller annen spesiell turnering vinter/vår 2021.

Jeg regner ikke med at det jeg skriver nå blir en realitet, men ved en forkortet 2020/21 sesong så kan jeg se for meg et format med visse nyanser av NFL (ikke helt likt) , der lagene i ligaen deles i to grupper og lagene i hver gruppe spiller hjemme og borte mot lagene i sin gruppe. Til slutt så møtes de beste lagene i de to gruppene til et sluttspill om ligatittelen og de dårligste lagene i et sluttspill om nedrykkplassene. 

Som sagt kun litt fantasering fra min side 😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke den minste peiling om hva som kommer til å skje, jeg tviler på at noen av oss (pr dags dato) sitter med fasiten. 

Edit: jeg hadde flere potensielle scenarier oppe i det innlegget du kalte "aprilsnarr", Marius. Er alt utenkelig? 

At min hypotetiske løsning på en amputert 2020/21 er usannsynlig, det er jeg fullstendig enig i. Jeg vil derimot ikke like lett avfeie en løsning som tilsier at sesongen 19/20 fullføres senere enn tenkt. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Marius- said:

Var ikke ment mot deg, men FA :) De fortsetter med hue i sanda

Jeg tok det ikke som noe rettet mot meg 😜

PS! Det FA har gjort er kun å gi PL muligheten til å forlenge sesongen utover 1. Juni. Hva som til slutt skjer med sesongen 2019/20 er det klubbene i PL som avgjør, selvsagt i samråd med FA. 

EDIT! 

FA tør nok ikke ta en beslutning som går på tvers av hva de "store" klubbene måtte ønske, og i den sammenheng så er det nok riktig at FA "stikker huet i sanden". Hvis de mest innflytelsesrike klubbene i ligaen skulle ønske en svært forlenget sesong, så kommer ikke FA til å stoppe det. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...