Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

1 hour ago, Marius- said:

 Igjen: Bortskjemte krek! 

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg.

Tar dog et ørlite forbehold når det gjelder en del av de unge og lovende som kun har en liten brøkdel av det de best betalte har.

Er dog "imponert" (not!) av enkelte av argumentene som kom fra spillerforeningen (tror jeg det var) da kutt i spillerlønninger først ble tatt opp og det bl.a. ble argumentert med at spillerne ikke kunne kutte lønnen da dette ville redusere statens skatteinntekter 😠

I Spania så er det vel flere klubber der spillerne har tatt et midlertidig lønnskutt. Det svirrer med forskjellige tall så jeg er ikke sikker på hva som er reelle prosentvise lønnskutt. I Real Madrid så ryktes det at kuttet er mellom 10 og 20 %, noe som da varierer mellom de forskjellige lagsporter (Real har Fotballag, Basketlag m.m.). Barcelona var/er på vei til et lønnskutt (har ikke sett bekreftede tall) og det ryktes om potensielt store kutt.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Simbad said:

Jeg mener å ha lest noe om at spillerne sa nei til dette forslaget, men at de håpte å få til en løsning der prosentene av lønna de evt gir fra seg går til 'vanlige' ansatte fremfor tilbake til klubben. 

Jeg er ikke "prinsippielt" i mot en slik løsning, men samtidig så forstår jeg ikke helt tanken bak det.

De "vanlige" ansatte i klubben får så vidt jeg vet pr dato lønn som normalt. Det skal ikke være noen, hverken blant fulltidsansatte eller deltidsansatte, som er permitterte eller sagt opp på grunn av denne krisen og derfor ser jeg ikke det reelle behovet for et slikt "fond". Slik jeg forstår reglene som er i UK på grunn av Covid-19 så får permitterte ansatte akkurat som i Norge bort i mot full kompensasjon fra staten når de nå er permitterte i denne kriseperioden og det er vel akkurat det Tottene og Pool prøvde å profittere på ved å permittere mange av de ansatte (mediatrykket gjorde at klubbene måtte trekke permitteringene tilbake), hvis jeg husker rett så skulle staten dekke 80% av lønnen og klubbene ville dekke de resterende 20%.
På den annen side så kan det ha sin misjon å bygge opp ett slags fond for de "vanlige" ansatte, hvis krisen etterhvert fører til oppsigelser og eventuelle økonomiske problemer for ansatte i denne gruppen av ansatte, og jeg ser det positive at overbetalte fotballspillere bidrar til et slikt hypotetisk fond.

PS!! bruken av begrepet "fond" i denne sammenheng er noe jeg har tatt ut av løse luften og ikke noe jeg har sett brukt i denne debatten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg poengterte i første innlegg at det gjaldt de med høyest lønn, altså spillere i førstelag troppen. For min del burde alle fått utbetalt likt når fotballverden er nede slik ståa er nå. Men slikt er neppe selvgode fotballspillere klare for. Om de alle hadde fått feks  20.000.- pund i uka en periode så er det fader ikke synd på de. Ila to uker har de tjent det en gjennomsnittlig dødelig får i året. «Yrket» deres er jo borte for tiden, å skulle heve 100% lønn uten å måtte jobbe er spesielt. 
 

Men nei, jeg er ikke forundra over at de ikke vil slikt. Arsenal spillerne er heller ikke bedre enn i andre klubber. 
 

bortskjemte krek hele gjengen. 

Link to comment
Share on other sites

https://www.telegraph.co.uk/football/2020/04/13/arsenal-players-refuse-take-pay-cut/amp/

Arsenal’s senior players have rejected the terms of a 12.5 per cent pay cut over 12 months in response to the coronavirus crisis, despite the club throwing in some fresh incentives on new contracts in a bid to get them to agree.

 

normalt en troverdig kilde. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

https://amp.theguardian.com/football/2020/apr/15/arsenal-players-reject-pay-cut-demand-wage-deferral

Ifølge theguardian var Champions Leaguekvalifisering i forslaget til klubben. Altså med 'performance based triggers'.

Spillerne skal ha vært i mot dette, men de skal ha ønsket nedsatt lønn uten andre klausuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe som helst om spekulasjoner når det gjelder konkrete spillere ut eller inn nå i "corona-tiden", men ingen regel uten unntak.

"The Evening Standard" påstår i dag at Layvin Kurzawa nå har signert for Arsenal på free transfer fra PSG. Overgangen vil ikke bli offisielt bekreftet før etter sesongslutt.
Jeg skal ikke vurdere sannhetsgehalten i dette "ryktet", men samme spiller var aktuell for Arsenal i tidligere overgangsvindu.

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne "injeksjonen" fra Stan er reell så antar jeg at den først og fremst er for å dekke opp de kostnadene klubben har med å lønne ansatte slik at klubben kan forsette med å unngå permitteringer/oppsigelser av "vanlige" ansatte og deltidsansatte (de som jobber på kampdager). Nå gjenstår det å se hvor stor denne injeksjonen er men i tillegg til å hjelpe på klubbens økonomi så fjerner den også enkelte motforestillinger rundt diskusjonen om å redusere spillerlønningene. Et av argumentene fra "forståsegpåere" er det at de mener det er feil at spillere skal gå ned i lønn til fordel for en eier som ikke bruker penger på klubben.

For de som måtte tro at disse påståtte pengene fra Stan skal kunne brukes til spillerkjøp så ser jeg ingen grunn til å tro at akkurat det vil komme til å skje.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Simbad said:

Våre spillere var de første til å godta lønnskutt. Det vil jeg si er et veldig godt tegn på at de ikke bare er griske egoister. 

Fotballspillere er overbetalte og bortskjemte uansett :) Men positivt de kom til en ening. Er nok fler som vi gjøre det samme, mulig mer mye større kutt enn det vi fikk til her.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Simbad said:

Våre spillere var de første til å godta lønnskutt. Det vil jeg si er et veldig godt tegn på at de ikke bare er griske egoister. 

 

3 hours ago, Marius- said:

Fotballspillere er overbetalte og bortskjemte uansett :) Men positivt de kom til en ening. Er nok fler som vi gjøre det samme, mulig mer mye større kutt enn det vi fikk til her.

 

Jeg har vel, lenge i forkant av corona/covid, påstått at det er mange overbetalte primadonnaer i toppfotballen. Den påstanden står jeg ved fremdeles.

PS!! Misforstå meg rett, det er ikke nødvendigvis slik at alle de overbetalte spillerne er "primadonnaer" 😁

Link to comment
Share on other sites

Det å generalisere alle fotballspillere som griske egoister eller bortskjemte krek blir for enkelt. Bare fordi de har mye penger? Det er veldig mange fotballspillere som er godt betalt som også donerer bort mange av pengene sine eller investerer i andre arenaer.

Er alle millionærer/milliardærer bortskjemte krek? 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Simbad said:

Det å generalisere alle fotballspillere som griske egoister eller bortskjemte krek blir for enkelt. Bare fordi de har mye penger? Det er veldig mange fotballspillere som er godt betalt som også donerer bort mange av pengene sine eller investerer i andre arenaer.

Er alle millionærer/milliardærer bortskjemte krek? 

Nei men når du tjener 1mill pluss i uka for å sparke en lærball er man litt bortskjemt. Sånn er det bare i min verden. Helt enig som Polljen sier: ikke alle er dermed primadonnaer av den grunn.

Hvis corona tar knekken på litt av klubber og liga, så håper jeg det blir litt mer edruelighet i det hele når det igjen kommer på bena. Det hadde sporten trengt for å si det sånn. 

Link to comment
Share on other sites

Fotballspillere gjør mer enn å sparke en lærball, det er også en veldig forenkling av yrket. De fleste toppfotballspillere trener tre til fire ganger om dagen, noen ganger flere, i tillegg til kamper i midtuke og helg. At de er overbetalte med tanke på yrket sitt er en ting, men å si at de nesten ikke gjør noe for pengene blir for lett. Det er markedsverdien som gjør at de tjener så mye. Vi supportere som bruker tusenvis av kroner på supporterartikler og abonnementer for å se og følge lagene våre er mye av grunnen til at klubbene i det hele tatt har mulighet til å lønne spillerne sine så mye som de gjør. Uten den enorme internasjonale interessen ville de aldri vært på det økonomiske nivået de er på. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Simbad said:

Fotballspillere gjør mer enn å sparke en lærball, det er også en veldig forenkling av yrket. De fleste toppfotballspillere trener tre til fire ganger om dagen, noen ganger flere, i tillegg til kamper i midtuke og helg. At de er overbetalte med tanke på yrket sitt er en ting, men å si at de nesten ikke gjør noe for pengene blir for lett. Det er markedsverdien som gjør at de tjener så mye. Vi supportere som bruker tusenvis av kroner på supporterartikler og abonnementer for å se og følge lagene våre er mye av grunnen til at klubbene i det hele tatt har mulighet til å lønne spillerne sine så mye som de gjør. Uten den enorme internasjonale interessen ville de aldri vært på det økonomiske nivået de er på. 

Aldri sagt de ikke gjør noe for det. Nåløyet for å bli proff er jo som kjent uhyre lite generelt sett. Men som du selv skriver, markedsverdien er den jeg gjerne skulle sett halvert. Det har tatt av for mye, og alle skal melke kua. En dag kollapser slike system: kanskje fotballen får maske sin egen medisin nå grunnet corona. Absolutt alle ledd er presset til det ytterste, fra spilleres lønninger til TV avtaler for produktet. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Simbad said:

Det å generalisere alle fotballspillere som griske egoister eller bortskjemte krek blir for enkelt. Bare fordi de har mye penger? Det er veldig mange fotballspillere som er godt betalt som også donerer bort mange av pengene sine eller investerer i andre arenaer.

Er alle millionærer/milliardærer bortskjemte krek? 

Svaret på ditt siste spørsmål er klart NEI,  uavhengige av om de er fotballspillere eller ikke.
Jeg sier ikke at de er griske, jeg sier kun at fotball-lønningene på topplan har gått for langt (det gjelder også overgangssummene). Dette er selvsagt en rent subjektiv mening fra min side. Det er nok ikke så mange av de overbetalte som jeg vil kalle griske, dog det finnes nok helt sikkert noen tilfeller det jeg ville brukt et slikt uttrykk . Fotballspillere blir lønnet ut fra hva markedet vil gi, og det laster jeg ikke fotballspillerne for. Men selv om jeg ikke laster de enkelte spillerne for å utnytte sin verdi, så står jeg på min rent subjektive mening om at spillere som for eksempel tjener 2-3-4 millioner norske kroner i uka er overbetalte (uavhengig av talent).

28 minutes ago, Marius- said:

Aldri sagt de ikke gjør noe for det. Nåløyet for å bli proff er jo som kjent uhyre lite generelt sett. Men som du selv skriver, markedsverdien er den jeg gjerne skulle sett halvert. Det har tatt av for mye, og alle skal melke kua. En dag kollapser slike system: kanskje fotballen får maske sin egen medisin nå grunnet corona. Absolutt alle ledd er presset til det ytterste, fra spilleres lønninger til TV avtaler for produktet. 

Helt enig. Selv uten Corona så har jeg sittet med en følelse av at fotballøkonomien har vært nær et "smeltepunkt", der alle ledd som du skriver er presset til det ytterste.

En gang i tiden så var gjennomgangsmelodien at fotballspillere har en kort karriere og gjerne er uten høyere utdanning og lite å falle tilbake på. Den påstanden aksepterte jeg fullt ut den gang da for den virket rimelig. Men når enkelte fotballspillere tjener mer i uka enn det to, tre, fire kanskje fem godt lønnede norske industriarbeidere tjener i året da blir det noe som skurrer for meg.
Og nei, det er ikke misunnelse-genet som slår inn hos meg for jeg vet ikke om jeg hadde taklet så mye penger, men lønnsspiralen er på vei til å ødelegge fotballen. Det samme er prispolitikken til mange av klubbene som er i PL når det gjelder billetter. Den lokale fansen som alltid har støttet "sin klubb" har snart ikke råd til å gå på favorittlagets hjemmekamper, der de blir skviset ut til fordel for fotballturister (som f.eks. undertegnede) som kan betale de til dels ublu prisene de få gangene vi tar turen på kamp.

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir slik jeg ser det uansett veldig feil å legge all/mesteparten av skylda på spillerne og å kalle de 'bortskjemte krek' når vi som supportere er mye av grunnen til at det har tatt såpass av som det har.

De tre siste setningene dine(Marius) er jeg enig i. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Simbad said:

Det blir slik jeg ser det uansett veldig feil å legge all/mesteparten av skylda på spillerne og å kalle de 'bortskjemte krek' når vi som supportere er mye av grunnen til at det har tatt såpass av som det har.

De tre siste setningene dine(Marius) er jeg enig i. 

Jeg kaller de bortskjemte når de tilsynelatende ikke ønsker å bidra i dugnaden. Og grunnen til det har jeg forklart. Den andre biten er vi nok ganske enige om ja

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Simbad said:

Det blir slik jeg ser det uansett veldig feil å legge all/mesteparten av skylda på spillerne og å kalle de 'bortskjemte krek' når vi som supportere er mye av grunnen til at det har tatt såpass av som det har.

De tre siste setningene dine er jeg enig i. 

Jeg vet ikke om denne var myntet på meg eller Marius.

For det første så har vel hverken jeg eller Marius brukt uttrykket "krek" om fotballspillerne (tror jeg 😁).
For det andre så føler jeg ikke at hverken jeg eller Marius har lagt all/mesteparten av skylda på spillerne når vi mener at at der overbetalte. Det er systemet som har løpt løpsk. Årsakene er mange, inklusive oss supportere.

Lønningnene er for høye, Overgangsummene er for høye, prisene på kampbillettene er for høye og pengene som ligger i TV-rettighetene (der kostnadene til slutt faller på fansen) har blitt for høye.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Polljen said:

Jeg vet ikke om denne var myntet på meg eller Marius.

For det første så har vel hverken jeg eller Marius brukt uttrykket "krek" om fotballspillerne (tror jeg 😁).
For det andre så føler jeg ikke at hverken jeg eller Marius har lagt all/mesteparten av skylda på spillerne når vi mener at at der overbetalte. Det er systemet som har løpt løpsk. Årsakene er mange, inklusive oss supportere.

Den var til Marius. Og jo, han brukte uttrykket bortskjemte krek. To ganger faktisk. Og slik som Marius skrev synes jeg det iallefall virket veldig som at han la mesteparten av skylda på spillerne. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Simbad said:

Den var til Marius. Og jo, han brukte uttrykket bortskjemte krek. To ganger faktisk. Og slik som Marius skrev synes jeg det iallefall virket veldig som at han la mesteparten av skylda på spillerne. 

Jepp jeg har kalt dem bortskjemte krek. :) Syntes forøvrig enkelte agenter også er det til nå i dagens fotball. 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det påståtte lønnskuttet på 12,5 prosent som Arsenalspillerne angivelig skal ha gått med på, så blir det nå påstått at det er 3-4 av spillerne som foreløpig har sagt nei til å godta dette. Vår best betalte spiller skal i følge ryktene være en av de som har sagt nei. Han skal kun ha sagt seg villig til å utsette deler av lønnsutbetalingen inn til "krisen" er over. 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...