Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

On 5/27/2020 at 12:10 PM, Marius- said:

Og mannen som var ansvarlig for å håndplukke tabbemakerene var, Wenger selv :) Nei ettermelet hadde stått seg høyere om ha ga seg tidligere. Det blir fryktelig krampeaktig på slutten, til tross for FA tittlene.

Ja, Wenger valgte de både inn i troppen og til finalen i 2011. Jeg mener allikevel at han ikke burde fått sparken etter den kampen :) 

 

On 5/27/2020 at 12:01 PM, Gunners68 said:

Vi var alle glade for de tre seirene i FA cupen , men de rettferdiggjør ikke nedturen. Wenger ble definitivt reddet av FA cupen i 2017. Fikk ny kontrakt og nedturen fortsatte utover høsten og vinteren. Hadde han ikke vært så forbannet arrogant så hadde han tatt tak i de defensive problemene. Han skulle ha bedt om penger nok til å kjøpe defensive spillere som har det som skal til for å tette helt igjen. Samme typene som han var så heldig å arve når han kom til klubben. 

Det har ikke bare vært de to du nevner , Verminator5 , som har stått for komishow  i bakre rekker hos oss. Det har vært enda flere spillere - og det har  dessverre vært alt for mange repriser på de showene.

Arvet Wenger Cole, Toure, Campbell og Lauren? :) Wenger arvet et bunnsolid fosvar i 96, men han har også utviklet et bunnsolid forsvar for egen regning. Dessverre lyktes han ikke med det igjen. Om det skyldes Wengers arroganse, eller styrets bevilgninger, vet hverken du eller jeg. Det har vært mange uheldige konstellasjoner i vårt midtforsvar de siste årene, det kan vi enes om. Jeg vet ikke helt hvilken nedtur du sikter til, men tre FA-cup pokaler rettferdiggjør en hel del i mine øyne. 

 

On 5/27/2020 at 12:53 PM, Polljen said:

Flere av de FA-titlene kom som et antiklimaks etter tildels bedrøvelig spill forut i sesongen både i liga, Europa og i visse tilfeller i FA også. 

Vi har alle våre måter å bedømme slike "delvis suksessfulle sesonger". Sett fra mitt ståsted så viste som tidligere nevnt flere av de sesongene et ustabilt Arsenallag som klart hadde startet den kvalitetsmessige nedturen. 

Selvsagt jublet også jeg for hver enkelt av de tre FA-titlene (der og da), men sett i ettertid så må jeg innrømme at jeg har fundert på om det for laget pr. dato kanskje hadde vært bedre om vi hadde "sluppet å vinne" en eller flere av de nevnte titlene, kanskje hadde alvoret vedrørende manglene i laget da gått opp for flere på et tidligere tidspunkt. 

Antiklimaks eller ei. Det er kun et lag som vinner FA-cupen i året, og i perioden 2014-2017 vant vi den tre ganger. Jeg sier ikke at situasjonen var rosenrød. Jeg sier at jeg er glad for at vi ikke sparket Wenger i 2011. Det bar nemlig frukter i form av tre pokaler. 

Jeg sliter med å se logikken i den uthevede setningen. Dersom vi ikke hadde vunnet, ville vi tatt større grep i spillergruppen? Om den logikken står seg, skulle Tottenham hatt verdens beste lag. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Verminator5 said:

 

Jeg sliter med å se logikken i den uthevede setningen. Dersom vi ikke hadde vunnet, ville vi tatt større grep i spillergruppen? Om den logikken står seg, skulle Tottenham hatt verdens beste lag. 

Det er mulig at jeg er dårlig til å formulere meg, så jeg får prøve å gå litt nærmere inn på denne "uforståelige" logikken (kanskje er den fremdeles like dårlig formulert). 

Som du selv skriver så var ikke situasjonen i de aktuelle sesongene "rosenrød", og min påstand var at det var et ustabilt Arsenallag vi så i de sesongene. Mitt siste avsnitt var kun et slags hypotetisk tankespinn der jeg funderte på om dagens Arsenal kunne ha hatt litt færre "problemer" hvis vi ikke hadde tatt en eller flere av de cup-titlene.
Bakgrunnen for dette "tankespinnet" var at det var (slik jeg erindrer det) en god del kritikk av Wenger på diverse plattformer i forkant av noen av de nevnte cup-finalene, men denne kritikken stilnet i stor grad når man fikk en "trøstepremie" via en FA-pokal.

Jeg har lenge hevdet at lagets "kvaliteter" har hatt en nedgående trend gjennom 2010-tallet og det står jeg ved. Det var mange problemer som ikke ble adressert i den perioden. Når jeg spekulerer rundt Arsenals skjebne hvis vi ikke hadde tatt de tre pokalene så har jeg selvsagt ikke noen fasit på hva som kunne ha skjedd, men jeg er relativt sikker på at flere ville stilt mange flere spørsmålstegn rundt laget utvikling hvis klubben ikke hadde tatt de nevnte "trøstepremiene".

Du skriver at "Dersom vi ikke hadde vunnet, ville vi tatt større grep i spillergruppen? ". Nei ikke nødvendigvis. dette blir bare hypotetiske spekulasjoner men det er mange grep som kanskje hadde blitt aktuelle HVIS ledende figurer i klubben hadde sett litt lenger inn i problemene og ikke bare vært fornøyd med pokalene. Kanskje hadde Wenger fått fyken tidligere, eller kanskje kunne omorganiseringen av klubbens sportslige ledelse skjedd tidligere og at Arsenals manager pr 2020 fremdeles het Arsene Wenger. Kanskje hadde klubben sett nærmere på spillerstallen. Kanskje............ ja det blir mye kanskje for som nevnt over jeg har ikke svaret på hva som kunne ha skjedd, jeg ser bare hvor klubben er i dag og jeg erindrer hva jeg mente om ståa i klubben i den perioden laget tok de tre pokalene.

Jeg har for lengst innrømmet at jeg sannsynligvis (for noen/mange) har en merkelig måte å se Arsenal på, den måten å se Arsenal på har jeg fremdeles, men det betyr ikke nødvendigvis at det er en feil måte å se Arsenal på. Pokaler er viktige, men de er ikke det viktigste for meg. Som jeg skrev (sannsynligvis allerede pre-2010)  så er ikke pokaler det viktigste for meg, det er heller ikke ikke seire, det er derimot å se et lag som fungerer så optimalt som mulig (på og utenfor banen) ut fra de ressursene laget (til en hver tid) har tilgjengelig av både menneskelige og økonomiske ressurser. Hvis det skapes et slikt lag så kommer poengene og pokalene. Når det gjelder de økonomiske ressursene så har jeg aldri krevd at laget/klubben skal bruke over evne, men at det er viktig å bruke tilgjengelige ressurser hvis/når det er behov for å styrke laget. Når det gjelder menneskelige ressurser så ser jeg det som en selvfølge at alle ledd yter etter beste evne. Alle kan selvsagt ha sine dårlige dager, men slike dager bør være av et fåtall og ikke bli en "norm". Dette gjelder både spillere, trenere og personene oppover i apparatet. Her mener jeg mange/mye sviktet i den perioden. Det sviktet fra eiersiden, dert sviktet fra administrativ ledelse, det sviktet fra Wenger og hans apparat og det sviktet også fra spillergruppa. Spillergruppa er den delen jeg legger minst skyld på da mye av motivasjonen der må komme fra hvordan laget ledes. Wengers stahet og manglende evne til å se alternative løsninger burde ha vært adressert. Det var ikke slik at jeg ønsket personen DD tilbake, men jeg hadde et sterkt ønske om noen som kunne fylle den rollen DD hadde i Wengers tidlige år i Arsenal. Jeg er overbevist om at en Arsene Wenger som hadde blitt "utfordret" av en annen person i klubben, som hadde fotballfaglig kunnskap, kunne ha utviklet laget i rett retning istedet for i feil retning ut over 2010-tallet.

Og til slutt........................Uansett logikk, god eller dårlig, Tottenham vil ALDRI bli verdens beste lag!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Verminator5 said:

 

 

Arvet Wenger Cole, Toure, Campbell og Lauren? :) Wenger arvet et bunnsolid fosvar i 96, men han har også utviklet et bunnsolid forsvar for egen regning. Dessverre lyktes han ikke med det igjen. Om det skyldes Wengers arroganse, eller styrets bevilgninger, vet hverken du eller jeg. Det har vært mange uheldige konstellasjoner i vårt midtforsvar de siste årene, det kan vi enes om. Jeg vet ikke helt hvilken nedtur du sikter til, men tre FA-cup pokaler rettferdiggjør en hel del i mine øyne. 

 

 

Wenger arvet et bunnsolid forsvar og det defensive var mer eller mindre bunnsolid til sommeren 2006. Da var Seaman ,  Adams , Winterburn , Dixon , Bould , Keown , Cole og Campbell borte. Vi vet faktisk hva som var årsaken til hvorfor han ikke lyktes igjen  hvis du husker godt etter , Verminator5. Wenger gikk nemlig ut og sa at de etablerte ikke ville bli erstattet. Det skulle satses på en ungdoms linje i klubben. Dette kom i stedet for å si at vi ikke hadde penger til å erstatte den type spillere som ga oss pokaler. 

Wenger har aldri satt press på eieren og forlangt penger. Vi hang med i topp 4 , men det ble stort sett  3 og 4 plasser. Gjorde det brukbart , men vant ingen titler. Tapte etter hvert mange av de store oppgjørene. Snublet etter hvert også mot antatt dårligere lag. Så kom det fatale tapet mot Birmingham i liga cup finalen. Vi har alle gledet oss over de tre finalene vi vant i FA cupen. Nedturen jeg sikter til var etter hvert de mange kampene hvor vi snublet når det gjaldt som mest og det fatale tapet mot Bayern - 2 - 10. Da var CL over for oss og vi har ikke klart å reise oss igjen. 

Som sagt så gleder vi oss over de tre finale seirene i FA cupen , men de rettferdiggjør ikke alle havariene våre .

Edited by Gunners68
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Wenger arvet et bunnsolid forsvar og det defensive var mer eller mindre bunnsolid til sommeren 2006. Da var Seaman ,  Adams , Winterburn , Dixon , Bould , Keown , Cole og Campbell borte. Vi vet faktisk hva som var årsaken til hvorfor han ikke lyktes igjen  hvis du husker godt etter , Verminator5. Wenger gikk nemlig ut og sa at de etablerte ikke ville bli erstattet. Det skulle satses på en ungdoms linje i klubben. Dette kom i stedet for å si at vi ikke hadde penger til å erstatte den type spillere som ga oss pokaler. 

Wenger har aldri satt press på eieren og forlangt penger. Vi hang med i topp 4 , men det ble stort sett  3 og 4 plasser. Gjorde det brukbart , men vant ingen titler. Tapte etter hvert mange av de store oppgjørene. Snublet etter hvert også mot antatt dårligere lag. Så kom det fatale tapet mot Birmingham i liga cup finalen. Vi har alle gledet oss over de tre finalene vi vant i FA cupen. Nedturen jeg sikter til var etter hvert de mange kampene hvor vi snublet når det gjaldt som mest og det fatale tapet mot Bayern - 2 - 10. Da var CL over for oss og vi har ikke klart å reise oss igjen. 

Som sagt så gleder vi oss over de tre finale seirene i FA cupen , men de rettferdiggjør ikke alle havariene våre .

Nå må du skille snørr og bart, Gunners68. Wenger arvet Seaman, Adams, Winterburn, Dixon, Bould og Keown. Av disse var det kun Keown som ble Invincible. Når vi vant the double i 2001/2002 var Dixon og Adams med, med hhv. 3+10 kamper og 10 kamper i PL. Ikke all verdens av bidrag. Seaman var dog førstevalg. Denne sesongen var det Campbell, Lauren og Cole som ledet an. Dette er spillere Wenger hentet inn og coachet til enn forsvarsenhet. 

Teksten jeg har uthevet inneholder mye spekulasjon. Det er riktig at den offisielle fortellingen var "project youth". Men tror du dette skjedde fordi det skulle være Wengers prestisjeprosjekt? Vi vet at byggingen av ny stadion gikk på bekostning av spillerkjøp. Vi måtte tjene penger på spillersalg, ved å kjøpe og utvikle talenter og selge etablerte stjerner. Hva som foregikk på bakrommet vet vi ikke. Du må gjerne tolke dette som at Wenger er arrogant. Jeg tolker det som lojalitet. Han ble i klubben, til tross for at vi skulle igjennom en økonomisk vanskelig periode. 

Det jeg mener om perioden etter 2006 er at vi var stabilt under pari, på en veldig frustrerende måte. Som du selv sier, det ble stort sett 3. og 4.plasser. Forutsigbart. At det har vært en sammenhengende, nedadgående spiral blir feilaktig. Jeg står på mitt, og mener fortsatt at Wenger ikke burde fått sparken i februar 2011. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig klar over Arsenals historie og når de enkelte begynte og sluttet i Arsenal. Jeg skrev at Wenger arvet et solid forsvar og at det defensive var mer eller mindre bunnsolid til 2006. Sommeren 2006 var alle jeg nevner historie.

Ja , vi vet at spillerkjøp gikk på bekostning av ny stadion. Vi vet at det koster å bygge nytt - men klubben brukte for alt det var verdt argumentet om å tjene penger og konkurrere med de beste klubbene i europa. Hvorfor var ikke ledelsen ærlige på at det ville koste - men at vi på sikt ville tjene på dette. Det var stor motstand mot å forlate Highbury , men ledelsen trumfet det igjennom - basert på at vi ville få mer penger til spillerkjøp. Slik gikk det ikke.

Det kan sikkert forsvares at Wenger fikk fortsette etter finaletapet i 2011. Men , det gikk sakte men sikkert nedover derfra. Vi var et hav bak de andre klubbene foran oss. 2016 , da Leicester vant , var et av unntakene kanskje. Så kan man diskutere om hvor lenge han skulle ha blitt. 2 - 10 mot Bayern var spikeren i kisten. Vi vant finalen mot Chelsea i FA cupen samme sesong  , og da burde han definitivt ha gått. I tillegg så kunne han ha gått av på en mer verdig måte , en da han måtte gå i 2018. 

Link to comment
Share on other sites

hmm, generelt er jeg usikker på om etterpåklokskap er en hensiktsmessig eksersis. Ja, trolig burde Wenger gått tidligere, men gjort er gjort og spist er spist. At byggingen av ny stadion kom til å koste var vel klubbledelsen og Wenger ganske så åpne om, mener jeg å huske? Og man kan godt peke på at Wenger prioriterte det defensive ned, og samtidig vise til at Wenger tross alt hadde et bra forsvar frem til man flyttet i 2006. Ja, at han arvet et godt forsvar er en del av historien, men han klarte å fornye forsvaret frem til man flyttet. Kanskje forklaringen er en kombinasjon av faktorer? Husk på at de gode forsvarsspillerne han hentet inn frem til 2006 ikke kostet så mye, så penger alene er kanskje ikke forklaringen? Men etter 2006 har det kanskje også blitt vanskeligere å finne gode (forsvars)spillere billig, penger har fått stadig mer å si. Og det skjedde samtidig med at klubben måtte spare, og at tiden var i ferd med å løpe fra Wenger. Han mistet åpenbart mye av teften på markedet, og klarte ikke å fornye spillet i forhold til hvordan fotballen generelt forandret seg. Så mulig timing fremfor noe er forklaringen på hva som gikk galt i kjølvannet av flyttingen? Dette viser kanskje også at INGEN manager bør sitte lenger enn ca 10 år? Alle blir før eller senere innhentet av utviklingen. 

for øvrig synes jeg det blir litt meningsløst å argumentere at det hadde vært verdt å bytte bort de tre FA-cup titlene i perioden 2014-2017 med en ny manager som kunne ta klubben inn i fremtiden. Ja, kanskje det hadde vært fornuftig, men det kunne jo ha gått enda verre, og jeg synes vi skal være glade over de tre trofeene tross alt. Det er naturligvis lettere å gjøre det bra i FA-cupen enn i ligaen og CL, men samtidig er det LITT tilfeldig hvor man lykkes. Og selv om man kan vinne FA-cupen en gang med flaks, man vinner ikke tre ganger på fire år bare med flaks. Disse prestasjonene viste også at laget EGENTLIG var bedre enn de fikk ut i serie og CL. Det var andre ting enn lagets slagkraft på papiret som ødela. For eksempel at Wenger mistet grepet noe. Cesc Fabregas har vel vært inne på noe av problemet, at mange av spillerne var for likegyldige. Hvis det er rett kan man jo forstå hvorfor det gikk som det gikk. Man kan godt mobilisere og få ut sitt beste i cupturneringer, men uten topp innstilling hele tiden er man sjanseløs i ligaen. 

Link to comment
Share on other sites

Tror man også skal ta med i regnestykket at det kun var Campbell (av Lauren-Kolo-Sol-Cole) som var etablerte forsvarsspillere da de kom til klubben. Cole var et talent som egentlig hadde spilt både midtbane og spiss da han var yngre. Lauren var egentlig høyreving/midtbanemann og Kolo var litt overalt. Tidligere brukt både som ving, sentral midtbanespiller(som sin bror) og som back. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Gunners68 said:

Det var stor motstand mot å forlate Highbury , men ledelsen trumfet det igjennom - basert på at vi ville få mer penger til spillerkjøp. Slik gikk det ikke.

Det var nødvendig å forlate Highbury, jeg ser ikke at det å bli på Highbury ville ført klubben videre. Highbury hadde en banestørrelse som ikke støttet kravene til Europeisk spill, derav så måtte vi i en periode spille slike kamper på Wembley. En utvidelse av Higbury ville medført at mye av bygningsmassen måtte rives (hovedsiden er/var vel vernet) og plassen til å utvide var vel marginal. Så flyttingen var nødvendig!!! 

9 hours ago, piscator said:

hmm, generelt er jeg usikker på om etterpåklokskap er en hensiktsmessig eksersis. .........................................

for øvrig synes jeg det blir litt meningsløst å argumentere at det hadde vært verdt å bytte bort de tre FA-cup titlene i perioden 2014-2017 med en ny manager som kunne ta klubben inn i fremtiden. 

Etterpåklokskap kan nok ofte være en lite hensiktsmessig eksersis og den skal brukes varsomt, men man sier gjerne at det er ettertiden som må dømme om noe er gjort rett eller galt. jeg synes at etterpåklokskap ofte blir en lettvint løsning, men den er dog vanskelig å unngå.

Siden det var jeg som nevnte det å "bytte bort de tre FA-titlene" så føler jeg hele greia har eskalert litt lenger i denne diskusjonen enn jeg tenkte.  For det første så er/var ikke poenget fra min side å bytte bort titlene med en ny manager, men derimot et tankespill rundt hvordan utviklingen i klubben ville vært hvis vi ikke hadde tatt en eller flere av de titlene med utgangspunkt i at vi i flere av de tittelvinnende sesongene viste et alt for ustabilt spill (min subjektive vurdering) gjennom sesongene. I minst en av de tittelvinnende sesongene så var det med ett eller flere tilfeller et nødskrik at vi klarte å nå finalen. Jeg håper jeg fikk frem det meste av mine tanker i mitt, alt for lange, innlegg ovenfor.

23 hours ago, Verminator5 said:

Jeg står på mitt, og mener fortsatt at Wenger ikke burde fått sparken i februar 2011. 

Det standpunktet har jeg ingen problemer med, jeg mener vel heller ikke at han burde fått sparken i februar 2011, selv om jeg mener han satt for lenge.

Skal jeg finne et tidspunkt da jeg først var meget klar  her på forumet i at han burde forlatt Arsenal så er det våren 2014. Wenger signerte en ny treårskontrakt våren 2014, jeg var motstander av at han skulle bli gitt denne forlengelsen på det tidspunktet. Jeg var en enda større motstander da han fikk en ny to-årskontrakt våren 2017. Tilbudet om kontraktforlengelse i 2014 var jeg som nevnt motstander av, men jeg godtok den da den ble en realitet, når det gjelder forlengelsen i 2017 hadde jeg vesentlig større problemer med og mener nå som da at denne forlengelsen var et feilgrep. Han fikk heller ikke fullført den kontrakten.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Tapapa said:

Kanskje hadde det vært bra for oss om Wenger hadde gått tidligere eller det kunne gått bedre. Er det mange her som tror at det hadde gått dårligere med Wenger ved roret enn Emery? 

Jeg vet ikke! Men med utgangspunkt i Wengers siste sesonger så hadde jeg og jeg har fremdeles en stor tvil om at det hadde blitt bedre med Wenger fremdeles ved roret.

Ett punkt man skal ta med når det gjelder Emery v Wenger i sesongen 18/19 og 19/20 er det at klubben startet en "modernisering" av den sportslige ledelsen slik at Wenger var på vei til å miste mye av den "totale kontrollen" han hadde hatt i mange år. Slik jeg har tolket skriveriene så var Wenger motstander av denne "moderniseringen". 

Jeg mener det er feil å sammenligne Emery opp mot Wenger i denne situasjonen. Emery var nok sikkert feil mann, så kanskje burde spørsmålet vært om Arteta (eller et annen trener) ville gjort det bedre enn Emery hvis han hadde blitt ansatt våren 2018 istedet for høsten 2019. Svaret her fra min side er at jeg ikke har noe klart svar, men et slikt annet alternativ kunne kanskje (eller kanskje ikke) gjort det bedre enn Emery.

Link to comment
Share on other sites

Gjennom koronatiden så har det her vært en relativt enstemmig negativitet til at sesongen skal fullføres og det kan virke som at ingen har lyst til å se publikumløse fotballkamper på tittekassa, så da kan jeg vel bare ta ferie fra kamptrådene i tiden som kommer 😋😋😋, eller........................?

 

 

BE går vel amok hvis jeg tar den ferien så jeg får vel prøve å manne meg opp i løpet av helgen 😁

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Polljen said:

Gjennom koronatiden så har det her vært en relativt enstemmig negativitet til at sesongen skal fullføres og det kan virke som at ingen har lyst til å se publikumløse fotballkamper på tittekassa, så da kan jeg vel bare ta ferie fra kamptrådene i tiden som kommer 😋😋😋, eller........................?

 

 

BE går vel amok hvis jeg tar den ferien så jeg får vel prøve å manne meg opp i løpet av helgen 😁

Hei. Ser frem til kamptråder. Driter i publikum men grunnen til at jeg ønsket kansellering av sesongen er fordi jeg ikke ønsker Liverpool noe godt her i livet

Link to comment
Share on other sites

Personlige feil gang på gang. Gir bort 2 av målene på personlige feil. Dette er realiteten. Vi trenger en ny sentrallinje bakerst. Holding så ut som han har gjort etter skaden helt ubrukelig. Redd City vil banke oss gul og blå neste onsdag.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, sas2002 said:

Personlige feil gang på gang. Gir bort 2 av målene på personlige feil. Dette er realiteten. Vi trenger en ny sentrallinje bakerst. Holding så ut som han har gjort etter skaden helt ubrukelig. Redd City vil banke oss gul og blå neste onsdag.

En av målene var en gavepakke fra Lacazette

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...