Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Ifølge Sky News så kommer EFL (English Football League) til å utsette alle kamper som er berammet frem til 4. april. det vil i forkant av den datoen bli bestemt hva som videre vil skje.

Perioden fra nå til 4. april inneholder et begrenset antall ligakamper, da det også er en "landslagspause" lagt inn i terminlisten i den perioden.

Link to comment
Share on other sites

Nå foreligger det forslag på å kåre Pool til årets mester. Ingen rykker ned fra PL. Det kan være at det kommer 2 lag opp  fra Championship med da totalt 22 lag i PL. Året etter vil 5  lag kunne rykke ned fra PL. Ligacupen kan bli tatt av programmet neste sesong for å gi bedre rom for å avvikle kamper.

Da er det bare å vente å se hva det hele ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2020 at 10:16 AM, Gunners68 said:

Nå foreligger det forslag på å kåre Pool til årets mester. Ingen rykker ned fra PL. Det kan være at det kommer 2 lag opp  fra Championship med da totalt 22 lag i PL. Året etter vil 5  lag kunne rykke ned fra PL. Ligacupen kan bli tatt av programmet neste sesong for å gi bedre rom for å avvikle kamper.

Da er det bare å vente å se hva det hele ender opp med.

Jeg skal prøve å kommentere dette på en objektiv måte uten å bli farget av mine egne meninger rundt konkrete andre klubber. (det blir dessverre et alt for langt innlegg)

Det scenariet du kommer med er egentlig det beste kompromisset som det er mulig å komme med, det løser ikke alle problem men mange av de viktigste.

Når det gjelder ligatittelen så er det vel ingen, med unntak av de største Pool-haterne som tror at det er noen lag som har den minste sjanse til å ta igjen Pool hvis denne sesongen spilles ferdig. Pool ligger tjuefem poeng foran lag nr 2 (City) med en kamp mer spilt, og den kampen City ikke har spilt er mot oss (en kamp det vi selvsagt ønsker å ta alle poengene). For City er det ti kamper igjen på spille (inklusive kampen mot oss), det er tretti mulige poeng for City å ta. Pool trenger i realiteten kun seks av tjuesju mulige poeng for å være garantert seriemesterskapet.
Selv om jeg misliker klubben Liverpool og dens supportere (når brøt jeg min objektivitet) så klarer jeg likevel å forstå at intet lag ville klare å ta igjen Pool i en ferdigspilt liga, så til tross for mine subjektive meninger om Pool så klarer jeg ikke å protestere kraftig mot en slik eventuell beslutning.

Når det gjelder nedrykk så er avstandene derimot små rent poengmessig, så det vil være veldig urettferdig å sende ned noen av de tre lagene som pr dato er under streken. Så at ingen rykker ned er en riktig løsning.

Det som gjelder opprykk fra Championship er litt mer åpent for diskusjon, siden det matematisk er flere lag som kan ta en av de to første plassene. Men hva er mest urettferdig at ingen rykker opp eller at de to beste lagene (pr dato) rykker opp? Det er henholdsvis syv og seks poeng ned fra lag nr en og to til lag nr tre og fire.
Normalt så er det de to beste lagene som får direkte opprykk mens lagene på plass tre til syv spiller et playoff om den tredje plassen. Det er lite praktisk å sende opp mer enn to lag når ingen skal rykke ned fra PL, så alt i alt så mener jeg scenariet med at de to beste (pr dato) rykker opp er et greit kompromiss.

At det blir 22 lag i neste sesongs PL ser jeg ikke som et problem, ikke minst hvis ligacupen sløyfes. At så fem lag rykker ned fra PL neste sesong for å komme i et normalt gjenge er også da greit.

 

 

Det som ikke nevnes i det forslaget du refererer til, Gunners68, er plassene i neste sesongs CL/EL, og det er vel her den største diskusjonen vil stå med tanke på ulikt spilte kamper i ligaen. Med City suspendert neste sesong så er sannsynligheten stor for at Leicester og Chelsea ville kvalifisert seg gjennom en fullført sesong, så at de får plass i CL sammen med Pool anser jeg som lite kontroversielt. United som fjerdelag er noe mer kontroversielt, men det vil være et problem uansett hvilket lag som fikk denne fjerde plassen i CL. EDIT!! Sheffield United ligger to poeng bak ManU med en kamp mindre spilt, men pr dagens tabell så har ManU likevel et marginalt bedre poengsnitt enn Sheffield United.

De tre plassene i EL er nok der matematikken og antall spilte kamper kommer inn. Hvis vi kun ser på tabellen nå og ikke ser på teoriene rundt en ferdigspilt serie så skulle de tre plassene fordeles på følgende måte:
- Lag nr 5 (i praksis lag nr 6 med ManC suspendert fra Europa), som er Wolverhampton, tar denne direkte plassen i EL. Problemet her er at Sheffield United er a poeng med Wolves og har en kamp mindre spilt, så snittpoeng pr spilt kamp kan brukes som et argument for at Sheffield United skal ta denne plassen i EL.
- Vinneren av FA-cupen tar den andre direkte plassen i EL, med mindre laget også er kvalifisert til CL, i så fall tilfaller plassen lag nr 6 (i praksis lag nr 7 når City er suspendert). Man kan jo argumentere for at en lag som skal ta denne plassen fremdeles må være et av de lagene som er kvalifisert til kvartfinalene, så det utelukker f.eks. Tottenham. Nå er dette ikke noe problem siden Sheffield United fremdeles er med i FA-cupen samtidig som de pr. dato er kvalifisert til EL. 
Hvis jeg dog skal lage en skikkelig "såpeopera" ut av akkurat hvem som skal ha plassen for vinneren av FA-cupen så vil jeg lett kunne argumentere for at Arsenal skal ha denne direkte plassen i EL. Argumentene er som følger: Sheffield United med bedre snittpoeng enn Wolverhampton tar plassen for lag nr 5 (lag nr 6) i ligaen. Wolverhampton er ute av FA-cupen og kan derfor ikke ta denne plassen. det samme gjelder Tottenham, så da går plassen til det laget som er lengst oppe på tabellen og som fremdeles er med i FA-cupen (men som ikke skal spille i CL) og det er da Arsenal. Nå tror jeg ikke at mitt "såpeopera-alternativ" kommer til å gå igjennom så de to direkte plassene i EL ville nok tilfalt Wolves og Sheffield U.
- Da gjenstår den tredje plassen i EL (plass i andre kvalifikasjonsrunde) som tilfaller vinneren av Ligacupen eventuelt det tredje beste laget av de som er utenfor CL-plass. City vant ligacupen, men er suspendert fra Europaspill neste sesong, så da står denne plassen mellom Tottenham og Arsenal. Tottenham har ett poeng mer enn Arsenal og er i utgangspunktet laget som tar plassen. Tottenham har dog en kamp mer spilt enn Arsenal så gjennom snittpoeng så burde Arsenal ta denne plassen.

Så til en litt mer subjektiv vurdering når det gjelder Arsenal og Europa. Hvilken verdi har det for Arsenal å være med i Europa League. Økonomisk er verdien relativt liten, så spørsmålet er om hvor stor den sportslige verdien er, og den potensielle muligheten for å sikre seg en plass i den påfølgende CL-turneringen. 
Rent subjektivt så anser jeg denne verdien som relativt liten. Den største sportslige verdien er den matchtreningen som spillere som normalt sitter på benk samt unge spillere kan få gjennom disse kampene. For førstelagsspillerne så ser jeg ikke noe negativt i at de slipper denne turneringen og får ett litt mer pause mellom kampene utover sesongen.
 

PS!! jeg er klar over problematikken med at hvis sesongen bare blir strøket og at tabellen for 2018/19 legges til grunn så burde plassen til Suspenderte ManC tilfalle Arsenal. Jeg tror nok likevel at det ikke er så enkelt. Uansett så er sannsynligheten stor for at UEFA må inn og vurdere hvilke lag som skal være med i CL i 2020/21 sesongen hvis flere europeiske ligaer ikke blir fullført og derfor ser jeg ingen grunn til å  gjøre noe annet enn å legge denne sesongs tabell (så langt) til grunn når jeg prøver å komme med en objektiv vurdering av plassene i CL/EL. Rent subjektivt så liker jeg tanken på at sesongen blir strøket og at sesongen 18/19 (minus ManC) legges til grunn.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Kansellere hele sesongen. Ingen rykker ned eller opp. Topp fire fra ifjor til CL, minus  korrupte City som kastes ut og den fjerde plassen i CL går derfor til oss. 

Oppsummert så det viktigste at vi får delta i CL og at Liverpool i motsetning til Leeds, Blackburn og Leicester er en liten drittklubb som aldri har vunnet PL. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mange scenarier i innlegget ditt over her , Poljen , både vedrørende PL og CL/EL. Blir spennende å se hvilke beslutninger de høye herrer tar , Polljen. 

Når det gjelder sesongen 20/21 så begynner jeg å lure på om den blir noe av også. Hvor lang tid går det før man har kontroll over denne situasjonen som har oppstått. Det vi ser nå er jo bare begynnelsen. Hvor lenge vil tallene fortsette å stige. 

I England  begynner de høye herrer å våkne nå. Jeg tror England er veldig sent ute med det meste og at det kan bli riktig ille der. Vel , det gjenstår å se hvordan dette bildet blir. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Det er mange scenarier i innlegget ditt over her , Poljen , både vedrørende PL og CL/EL. Blir spennende å se hvilke beslutninger de høye herrer tar , Polljen. 

Når det gjelder sesongen 20/21 så begynner jeg å lure på om den blir noe av også. Hvor lang tid går det før man har kontroll over denne situasjonen som har oppstått. Det vi ser nå er jo bare begynnelsen. Hvor lenge vil tallene fortsette å stige. 

I England  begynner de høye herrer å våkne nå. Jeg tror England er veldig sent ute med det meste og at det kan bli riktig ille der. Vel , det gjenstår å se hvordan dette bildet blir. 

Jeg skal ikke spekulere, jeg synes det er et vanskelig og ømtålelig emne. Som nevnt tidligere så støtter jeg de norske tiltakene, samtidig så kan vi på et tidspunkt komme til et punkt der skadene ved en slik nedstenging av samfunnet vil skape større problemer enn viruset i seg selv. 

Det snakkes blant ledende eksperter i England om at befolkningen kanskje må eksponeres for viruset for å skape en "resistens" mot fremtidige oppblomstringer av den samme sykdommen, men det vil koste dyrt i menneskeliv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om det, men det er en viss "syk" logikk i det. 

Bakdelen med den "metoden" Norge og mange andre land har tatt er at den stopper kanskje sykdommen i løpet av sommeren, men den blir ikke utryddet antar jeg og tåler samfunnet slike hypotetiske årlige "lockdown". 

Jeg har ingen svar, bare spørsmål og spekulasjoner som svirrer rundt i topplokket. 

Fotballen er viktig som et interessefelt for meg på samme måte som avdøde pave Johannes Paul II så det, "av alle uviktige ting så er fotballen det viktigste". Når det gjelder fotballens fremtid, så har den ingen fremtid i samfunn som må stenge ned regelmessig (hvis det skulle skje). Samtidig så har menneskeheten overlevd verre ting tidligere så jeg er egentlig relativt optimistisk tross alt (også for fotballen) 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser en artikkel på Sky Sports om akkurat denne emnet så virker det på meg som at det er klubbene som nå er i PL som sammen avgjør hva som skal skje med sesongen, både når det gjelder om den skal fullføres og hvilke følger en avlyst sesong skal få. Om dette avgjøres med en stemmes overvekt eller om det må til en større flertall (f.eks. 2/3) er jeg usikker på.

Klubbene skal møtes førstkommende torsdag og en ledende "kilde" hos en PL-klubb skal ha uttalt at det er 75% sjanse for en avlysning av sesongen.

Alternativene ved en avlysning skal være:

- "Null and void" (sesongen blir strøket)
- "Null and void", men Liverpool blir kåret som ligamester.
- Bruke den nåværende tabellen til å kåre ligamester, nedrykk og plasser i CL/EL.
- Bruke den nåværende tabellen til å kåre ligamester og gi plasser i CL/EL. Men ikke ha nedrykk og øke neste sesongs liga til 22 lag ved at to lag rykker opp.

Alt dette er selvsagt hypotetisk, men det er vel vanskelig å se andre alternativer enn de fire som er nevnt over, hvis ligaen ikke blir fullført.

https://www.skysports.com/football/news/11661/11957485/coronavirus-outbreak-how-could-the-premier-league-resume

 

Her kommer det nok til å bli en del "politikk" i det når dette skal avgjøres og jeg ser ikke bort fra at det også kan få etterspill i rettsapparatet.

EDIT!! Kanskje får vi litt "ville" tilstander som i 1919. 
Etter første verdenskrig, etter at ligaen hadde ligget brakk noen år, så møttes de høye herrer i FA for å utvide den daværende første divisjon fra 20 til 22 lag. 
Ligaen ble under 1. verdenskrig spilt til og med sesongen 1914/15 før den tok pause. Ligaen da bestod av 20 lag men som nevnt så skulle den utvides til 22 lag fra 1919/20-sesongen. Generalforsamlingen i "The Football League" skulle avgjøre hvilke to lag som skulle få de to siste plassene. Lagene på plass 1-18, de to beste lagene i 2. divisjon (14/15 sesongen) var klare, men de to siste var det en del diskusjon om. To klare kandidater var Chelsea og Tottenham som havnet på henholdsvis 19. og 20. plass i 1. divisjon (14/15 sesongen) og som i utgangspunktet derfor skulle rykke ned. To andre kandidater var Barnsley og Wolverhampton som endte på 3. og 4. plass i 2. divisjon (14/15 sesongen). 
Chelsea fikk den ene av de to ekstra plassene, men den andre plassen gikk overraskende nok til Arsenal som hadde endt på 5. plass i 2. divisjon i 14/15-sesongen. Vår eminente og fargerike eier og styreformann Sir Henry Norris argumenterte for at Arsenals "lange tjeneste i fotballen" gjorde at de fortjente denne plassen og med atten mot åtte stemmer så valgte styret i ligaen å gi denne plassen til Arsenal og ikke til alternativet som var Tottenham. 
Siden vi i dag er så "anti-Liverpool" så er det litt kuriøst å nevne at ryktene sa at John McKenna, styreformann i Liverpool, kanskje var Norris (Og dermed Arsenals) viktigste allierte når Arsenal fikk denne plassen på bekostning av Tottenham.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Marius- said:

Noen som har tenkt på kontrakter? Sommervinduet feks. Vi skal jo avklare om Auba skal selges eller signere ny kontrakt. Hvem vil eller kan handle/selge spillere i en slik situasjon? 

Jeg synes ikke han høyrebacken vi lånte i januar har spilt seg ut av laget. Gi mannen en superkontrakt

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Ben Elfen said:

Har ikke notert meg en eneste feil 

Joda, jeg har så absolutt notert meg en feil. Skadeutsatt type som aldri kommer på banen og ikke er i nærheten av å spille seg inn på laget.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har så mye å gjøre på i disse isolerende tider, her er det været og ikke Corona som skaper "isolasjonen", så sliter jeg med å unngå å lese diverse spekulasjoner på nettet.

Så ett par potensielle punkt rundt neste CL-sesong (hvis det blir en til høsten).

Manchester City har som vel de fleste vet blitt utestengt i to sesonger fra deltakelse i europeiske turneringer, men klubben har anket avgjørelsen. Med virusstengte organisasjoner, som sikkert får et langt etterslep på saker som skal behandles og som kanskje går rett fra virusstenging og inn i en sommerferie, så er det ikke umulig at City sin anke blir behandlet så sent at det ikke kan gjelde kommende sesong. Inntil anken er rettskraftig så er City ikke formelt utestengt fra europeiske turneringer.

Når det gjelder hvilke lag som vil bli kvalifisert til kommende sesong i europeiske turneringer så er sjansen stor for at UEFA kansellerer de nåværende CL/EL-turneringene og det er da ikke usannsynlig at UEFA (uavhengig av hva som skjer i de enkelte nasjonale fotballorganisasjonene) bestemmer seg for at de samme lagene som kvalifiserte seg for EL/CL 2019-20 er de lagene som skal delta i en potensiell 2020-21 EL/CL-sesong. For Arsenal sin del så er her spørmålet om City sin anke blir behandlet i tide før en ny europeisk sesong spiller inn. Blir City sin utestengelse rettskraftig før ny sesong starter, så er sannsynligheten stor for at Arsenal får City sin plass, uavhengig av hva PL måtte vedta i sine møter, hvis ikke så er sjansen null for vår del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste et sted for en stund siden om at det ikke hjelper om City anker. De er fortsatt kastet ut. Eneste, slik jeg leste det den gang, er at dersom City anker og vinner før neste CL så er de med. 
 

Kan du @Polljen linke til spekulasjonene du har lest som gjelder det motsatte?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ben Elfen said:

Jeg leste et sted for en stund siden om at det ikke hjelper om City anker. De er fortsatt kastet ut. Eneste, slik jeg leste det den gang, er at dersom City anker og vinner før neste CL så er de med. 
 

Kan du @Polljen linke til spekulasjonene du har lest som gjelder det motsatte?

Når det gjelder det med City og anken så er det helt og holdent spekulasjoner fra min side og det beror på en tidligere sak (jeg er usikker hvilken klubb det angikk) der "straffen" ble utsatt. Jeg er dog ikke sikker på om det handlet om utestengelse eller spillerkjøp-nekt. Det er godt mulig at det var spillerkjøp-nekt den saken handlet om og at sen behandling gjorde at straffen ble utsatt ett overgangsvindu, d.v.s. januarvindu + sommervindu istedet for sommervindu + januarvindu.

Jeg ser ikke bort fra at reglene er annerledes når det gjelder omstendighetene rundt  City-saken. Jeg kommer med en link nedenfor om det som "trigget" mine spekulasjoner og når jeg leser den på nytt så står det ikke noe som direkte støtter det jeg antok, artikkelen nevner kun at behandlingen av anken kan bli forskjøvet i tid.

https://www.express.co.uk/sport/football/1255555/Arsenal-news-Champions-League-Man-Utd-coronavirus-Premier-League-season

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Takk @Polljen  artikkelen sier ingen ting om hva som skjer om ikke anken er ferdigbehandlet før ny CL sesong trår i kraft. 
 

synes Arteta fortjener prisen som månedens manager i mars - med tanke på at han egenhendig, ved å ofre seg selv, hindrer Liverpool i å ta pokalen i år

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Ben Elfen said:

............ hindrer Liverpool i å ta pokalen i år

Akkurat det er jeg ikke overbevist om at det blir resultatet, men det får tiden vise.

Ut fra hvordan jeg tolker de signaler som kommer fra øyriket så anser jeg sjansen for en "kvasibeslutning" der Pool formelt sett blir gitt tittelen som relativt sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Liverpool er selvsagt moralske vinnere denne sesongen, men når dette blir avlyst (for avlyst tror jeg det blir) vil de ikke formelt sett bli stående som mestere. Slik ståa er nå kan jeg ikke forstå annet enn at man må satse alt på å kunne starte ny sesong til høsten. Det kan bli utfordrende nok i seg selv. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Marius- said:

Liverpool er selvsagt moralske vinnere denne sesongen, men når dette blir avlyst (for avlyst tror jeg det blir) vil de ikke formelt sett bli stående som mestere. Slik ståa er nå kan jeg ikke forstå annet enn at man må satse alt på å kunne starte ny sesong til høsten. Det kan bli utfordrende nok i seg selv. 

Om Liverpool blir stående som formelle vinnere er det EPL (dvs. klubbene i PL som avgjør). Slik jeg har forstått det så er det et reelt alternativ å gi Pool tittelen selv om serien blir kansellert.
Jeg sier ikke at Liverpool blir gitt tittelen som seriemester, men det er en beslutning som  helt og holdent blir avgjort av klubbene i the English Premier League.

Hvorvidt dette kommer til å skje, vet jeg selvsagt ikke, jeg prøver bare å tolke de forskjellige uttalelsene jeg kommer over på en noenlunde objektiv måte (rent subjektivt så er det helt greit for meg hvis det ikke blir kåret en seriemester når/hvis serien blir kansellert).
Karen Brady, vise-styreformann i West Ham, var ute i helgen og mente ligaen burde bli kansellert uten noen vinner eller noen nedrykk. Offisielle reaksjoner fra de andre klubbene på denne uttalelsen har det vel knapt nok vært noen av, men jeg registrerer at de reaksjonene som har vært å finne fra offisielle og uoffisielle kilder synes å være relativt negative til den uttalelsen.

Det er viktig å skille mellom hva VI mener er den riktige avgjørelse i denne saken og hvilken avgjørelse som kan bli tatt av de som skal ta denne avgjørelsen. Jeg er sikker på at det nok er ledere i mange klubber som uoffisielt gjerne vil gi Liverpool en nesestyver ved å "snyte" de for mesterskapet, men som offisielt (sett ut fra avstanden i poeng) likevel kommer til å støtte Pool av langsiktige politiske årsaker. Det er viktig å ikke glemme at det ofte går politikk i slike avgjørelser.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...