Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Ser i dag at Man City er av den oppfatning at det er vår klubb som har startet kravene om at de ikke skal få spille i CL de neste to sesongene.  Det er vel 6- 7 andre lag oppe i toppen som har sendt krav om det samme. Uansett hva som skjer så er det kanskje lenge til neste gang det blir spilt CL fotball.

Link to comment
Share on other sites

På grunn av den nåværende krisen så anses det lite sannsynlig at Man City sin anke vedrørende utestengelsen fra Europeiske turneringer vil bli behandlet i forkant av en ny CL-sesong (hvis det blir en til høsten da). I så fall kommer City sannsynligvis til å be om at straffen utsettes til anken er behandlet.
Nå skal topp-ti klubbene i PL (minus City og Sheffield United) i følge ryktene ha sendt inn en felles "merknad" til CAS om at en forsinket behandling av anken istedet medfører at utestengelsen opprettholdes inn til videre selv om anken ikke har blitt behandlet.

Man City skal i følge ryktene være overbevist om at det er Arsenal som er pådriveren når det gjelder å holde City ute av Europa, hvis anken ikke kan behandles i tide.

Men det store spørsmålet er vel når det kommer en ny CL-sesong, det er ikke sikkert at det skjer i 2020 (min subjektive mening).

https://www.teamtalk.com/news/man-city-think-arsenal-are-behind-cas-plot

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Polljen said:

På grunn av den nåværende krisen så anses det lite sannsynlig at Man City sin anke vedrørende utestengelsen fra Europeiske turneringer vil bli behandlet i forkant av en ny CL-sesong (hvis det blir en til høsten da). I så fall kommer City sannsynligvis til å be om at straffen utsettes til anken er behandlet.
Nå skal topp-ti klubbene i PL (minus City og Sheffield United) i følge ryktene ha sendt inn en felles "merknad" til CAS om at en forsinket behandling av anken istedet medfører at utestengelsen opprettholdes inn til videre selv om anken ikke har blitt behandlet.

Man City skal i følge ryktene være overbevist om at det er Arsenal som er pådriveren når det gjelder å holde City ute av Europa, hvis anken ikke kan behandles i tide.

Men det store spørsmålet er vel når det kommer en ny CL-sesong, det er ikke sikkert at det skjer i 2020 (min subjektive mening).

https://www.teamtalk.com/news/man-city-think-arsenal-are-behind-cas-plot

Slike artikler tror jeg veldig lite på. Nå har journalister så lite å finne på, at usannheter blir det de må finne på for at folk skal klikke seg inn. Ikke ulikt slik det er under Silly Season. Fra det tidligere var en journalist sitt ønske om å alltid formidle sannheten, og ett brudd på noe slikt ville jo vært karriere selvmord. Har det nå nærmest blitt (noe av) normen for all type journalistikk, og verden har gitt opp og godtar det hele. For meg noe av det mest skremmende jeg bevitner i dagens verden. Det ble ikke mindre av dette når klodens toppleder på andre siden av dammen knapt formidler annet enn fake news for å oppnå det han ønsker seg. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at de fleste her anser sesongen i realiteten som over og argumentene for å stryke sesongen 2019/20 er gode. Dog er det slik at penger for mange er viktigere enn sunn fornuft og derfor jobbes det hardt i kulissene for å "redde" sesongen. Avtalen som PL har med de britiske rettighetshaverne (TV) skal visst nok ha en klausul som fører til at PL-klubbene må betale tilbake store summer hvis ligaen ikke er ferdigspilt senest 16. Juli, og dette skal da i følge den lenkede artikkelen føre til at PL leter "desperat" etter løsninger som medfører at de aktuelle kampene kan spilles ferdig innen den datoen (alle kampene skal sannsynligvis spilles uten publikum). 

Om dette kun er oppdiktede historier eller realitet, har jeg intet grunnlag for å uttale meg om. 

https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-8169229/Premier-League-plan-resume-season-closed-doors-start-MAY.html

Link to comment
Share on other sites

Akkurat som i PL så inntar UEFA en vente og se holdning til mange europeiske turneringer. Når det gjelder landslag så er alle kamper/turneringer er utsatt inntil videre, uten noen konkrete frister på det nåværende tidspunkt.

CL/EL er ikke nevnt konkret i dagen kunngjøring, men finalene i EL/CL ble 23. mars utsatt inntil videre.

To turneringer for U17/U19 er kansellert.

https://www.uefa.com/insideuefa/news/newsid=2641065.html

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Dere er sikkert leie av mine tildels lange skriblerier her på forumet, men siden jeg sitter og kjeder meg en skjærtorsdag så tar jeg likevel sjansen.

To temaer som har vært oppe her på forumet nå i korona-tiden er skjebnen til sesongen 2019/20 og spillerstall versus fremtidig økonomi i klubben (og i fotballen generelt).

Når det gjelder sesongen 2019/20, så vil jeg først presisere at mitt personlige syn er at det ikke er meg i mot å sette en strek over sesongen og så starte på nytt når forholdene tilsier det, men i dette innlegget så skal jeg prøve å være mest mulig objektiv både når det gjelder sesongens skjebne og mine tanker rundt spillerstallen når fotballen en gang sparkes i gang igjen.

Vedrørende sesongen 2019/20 så er det tydelig at målet til de høye herrer, både i UEFA/FIFA og i de fleste store ligasystemene, er å fullføre sesongen 2019/20 nærmest for enhver pris.
Hva vil de største "ankepunktene" for/mot en slik avgjørelse være?
Mitt største ankepunkt MOT å fullføre sesongen er rett og slett at det ikke blir tid til å fullføre sesongen før en ny sesong starter, og derfor vil den beste avgjørelsen rett og slett være å stryke sesongen 2019/20 og så starte en ny sesong som normalt i august.
Men så skal jeg med engang motsi meg selv med å spørre om det er realistisk å starte en en ny sesong i august? Der er jeg faktisk i stor tvil!
Hvis en ny sesong ikke kan starte i august, hva er så sannsynligheten for at vi vil kunne få en fullverdig 2020/21-sesong? Hvis denne sjansen er liten, vil det da kunne påvirke utfallet når skjebnen til sesongen 2019/20 skal avgjøres? Skal jeg prøve å se objektivt på det så må mitt svar (dessverre) bli ja. Hvis sesongen 2020/21 ikke kan gjennomføres som en fullverdig sesong, så faller mange av argumentene for å kansellere sesongen 2019/20 bort. Jeg sitter med en mistanke om at de høye herrer heller vil få gjennomført en "fullverdig" 2019/20 sesong kombinert med en eller annen slags "mellomsesong" i 2020/21 enn å ende opp med en avlyst 2019/20-sesong hvis det likevel ikke lar seg gjøre å gjennomføre en fullverdig 2020/21- sesong.
Rent subjektivt sett fra min side så tror jeg at dette kan være en av årsakene til at den inneværende sesongen ikke allerede er kansellert.

Så til spillerstallen, og da det som har med kjøp/salg av spillere i forkant av en ny sesong (når tid det en gang blir). Tapapa tok opp et viktig emne når det gjelder klubbens økonomi etter korona-stoppen. Selv om jeg var uenig i hans "salgsplan" så er det likevel et viktig punkt som bringes frem.
Ryktebørsen har tydeligvis ikke tatt innover seg at mange klubber kan komme til å lide hardt rent økonomisk, når fantasiovergangene fremdeles florerer som før på nettveven.
Jeg tror få er i tvil om at dagens situasjon vil få konsekvenser for de fleste klubbene, men samtidig så kan det være klubber som kan profittere stort på det som skjer.
Mange klubber kan måtte "kvitte" seg med sine beste for å overleve, samtidig så kan noen få klubber som fremdeles har en viss økonomisk ryggrad kanskje utnytte situasjonen og plukke fra øverste hylle til "tilbudspris" når overgangsvinduet en gang åpner igjen.
Nettstedet "Untold-Arsenal" har tatt for seg  noen økonomiske "realiteter" (jeg kan ikke gå god for tallene) når det gjelder PL-klubbene. Dere får selv vurdere tallene som nevnes.
Når det gjelder Arsenal når overgangsvinduet en gang åpner så har jeg ikke lenger så store ambisjoner når det gjelder spillerkjøp, men en tanke som slår meg er at vi kanskje kommer inn i en situasjon der engelske spillere ikke lenger blir så overpriset som mange av de har vært de siste årene. Hvis vi får solgt spillere i overgangsvinduet som kan frigjøre midler til spillerkjøp, kan dette da være en mulighet til å i større grad "anglofisere" troppen? Og er en slik "anglofisering" i så fall ønskelig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at det er som du sier , Polljen , sesongen skal spilles ferdig koste hva det koste vil. Det kan drøye ut etter sommeren , som igjen vil bety at det ikke vil bli startet ny sesong i august. Blir det sånn så ser jeg mulighet for å avslutte sesongen 19/20 i løpet av høsten - og muligens de siste kampene i FA cupen. 

Da ser jeg ingen annen løsning for 20/21 sesongen at de får arrangere cupene fra nytt år og  frem mot mai neste år .

Link to comment
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at det ikke er mulig og gjennomføre denne sesongen og at vi er heldige om neste sesong lar seg gjennomføre i det hele tatt. Ergo, sell det som selges kan, med unntak av unggutta. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tapapa said:

Jeg er av den oppfatning at det ikke er mulig og gjennomføre denne sesongen og at vi er heldige om neste sesong lar seg gjennomføre i det hele tatt. Ergo, sell det som selges kan, med unntak av unggutta. 

Det ser veldig vanskelig  ut å få gjennomført kampene for inneværende sesong. Hvordan situasjonen blir  utpå høsten er ikke godt å  si , men det må  få konsekvenser for neste sesong også  , som du er inne på Tapapa.

Flere av de på lista som du kom med for enn stund siden skulle ha vært solgt for lenge siden. Saken er den at vi har ikke fått solgt de grunnet dårlige prestasjoner eller høye lønnskrav. Men , selger vi alle på lista og satser på unggutta så ender vi rett i Championship. Vi har en rekke gode talenter som det kan bli meget gode spillere  ut av , men de trenger erfarne spillere til å lede dem. 

Vi kan ikke stille et lag bestående av kun ungdommer. Vi må ha folk i laget som kan ta  imot en trøkk. Skjønner ikke poenget med å selge de beste spillerne. Uten Auba og hans scoringer så hadde vi vært nede i grøfta allerede. Hva er argumentet med å selge de beste å deretter rykke ned ?

Link to comment
Share on other sites

Det har vel vært mange kamper de senere år med mix av ungdommer og erfarne spillere i ligcup , FA cup og EL. Med veldig blandede resultater.  I den senere tid har vi sett mange gode kamper med ungdommer involvert. 

Men , kommer den dagen at vi selger alle de erfarne spillerne så får vi problemer med bare ungdommene. Selv i championship vil vi slite da. Vi har sett nok av eksempler på hva som skjer med Arsenal når vi møter lag som blir fysisk tøffe og som setter frem brystkassen. Da sliter kyllingene våre.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Tapapa said:

Jeg er av den oppfatning at det ikke er mulig og gjennomføre denne sesongen og at vi er heldige om neste sesong lar seg gjennomføre i det hele tatt. Ergo, sell det som selges kan, med unntak av unggutta. 

Jeg aksepterer (og forstår) helt og fullt din mening både når det gjelder de spillerne du listet opp for salg og bruken av "kun" unggutter når fotballen starter igjen, selv om jeg fremdeles er uenig. 

Men jeg spør igjen, med utgangspunkt i at fotballklubber generelt vil kunne komme til å slite økonomisk, hvor er kjøperne for spillerne du vil ha bort? Eller skal de bare få gå vederlagsfritt slik at vi får et redusert lønnsbudsjett?

5 hours ago, Tapapa said:

Jeg tror ikke vi rykker ned med ungdommene. Langt i fra. 

Det tror ikke jeg heller 😋, men ..............

Link to comment
Share on other sites

Så til noe helt annet enn Corona, sesongen 2019/20 og spillerkjøp/salg.

IFAB som regulerer reglene som dommerne i fotballen dømmer etter har vedtatt noen få, men kanskje viktige endringer/presisjoner rundt bruken av VAR. Endringen gjelder nå en ny sesong en eller annen gang starter. (EDIT: etter å ha sjekket IFAB`s nettsider så gjelder reglene fra 1. juni 2020, men det er opptil hver liga om de vil bruke de gamle eller de nye reglene ved en eventuell fullførelse av sesongen 2019/20)

Sett fra praksisen i PL så er kanskje den viktigste endringen at det blir presisert at det forventes at banedommeren skal bruke de tilgjengelige TV-monitorene som er på banen når VAR skal brukes. Det vil si at "makten" i slike avgjørelser i PL flyttes fra VAR-dommeren og tilbake til banedommeren. Dette betyr ikke nødvendigvis at det blir færre feildømminger, men det vil i det minste gi kontrollen tilbake til banedommer og gjøre VAR-representanten til en assistent/hjelper og ikke til en overdommer slik det har blitt praktisert i PL.

Det er også kommet en presisering av "handsregelen" (utilsiktet hands) når det gjelder det angripende lag. I årets sesong så blir mål "automatisk" annullert hvis ballen utilsiktet berører hånden til en spiller hos angripende lag under et angrep som fører til mål. Regelen blir ikke fjernet, men det presiseres at en slik utilsiktet hands kun skal straffes hvis den klart er til hjelp for å lage et mål. Det blir også presisert at "armen" slutter ved armhulens bunn.

Til slutt så blir det også presisert når målvakt skal "straffes" for å forlate målstreken før et straffespark er tatt. Et straffespark skal kun tas på nytt hvis målvakt redder ballen etter å ha forlatt målstreken for tidlig, hvis straffeskytter bommer på målet så vil straffesparket ikke bli tatt på nytt.
Når det gjelder straffespark så skal et straffespark tas på nytt hvis noen av utespillerne (uansett lag) trer innenfor sekstenmeteren før straffen er tatt. Dette gjelder uansett om straffen går i mål eller ikke.

IFAB bekrefter også at de vil vurdere offsideregelen (ved bruk av VAR) for å gi mulighet for en litt større feilmargin og unngå millimeteroffsidene. Her antar jeg at dette blir løst med at "streken" som brukes av VAR i praksis blir bredere og dermed gir rom for en litt større margin.

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/premier-league-introduce-three-rule-21850898

 


 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Vi rykker ikke ned med ungdommene.

Skal vi ha hagesalg, slik brodern ønsker, så får vi neppe bud på annet enn Martinelli, Saka og unge talenter som vi ønsker å beholde likevel.

 

Ja verden forandres nå, la oss håpe at det blir litt mer edruelig i fotballen fremover. De som er på dyre kontrakter nå blir nok ingen kvitt uansett. Så det er bare å stålsette seg og betale Özil og vennene hans det de har krav på - og fortsette og jobbe målrettet for å få dem til å presetere best mulig hver gang

 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Ben Elfen said:

Vi rykker ikke ned med ungdommene.

Skal vi ha hagesalg, slik brodern ønsker, så får vi neppe bud på annet enn Martinelli, Saka og unge talenter som vi ønsker å beholde likevel.

 

Ja verden forandres nå, la oss håpe at det blir litt mer edruelig i fotballen fremover. De som er på dyre kontrakter nå blir nok ingen kvitt uansett. Så det er bare å stålsette seg og betale Özil og vennene hans det de har krav på - og fortsette og jobbe målrettet for å få dem til å presetere best mulig hver gang

 

Oiii, her er vi (for en gangs skyld) 100% enige 😁. Merkelig 😂🤣😂

Link to comment
Share on other sites

Arsenals "executive team" skal frivillig ha valgt å si fra seg mer enn en tredjedel av sine inntekter for de neste tolv månedene.
Det forhandles fremdeles med spillerne om eventuelle (midlertidige) endringer i lønnsutgiftene. Det er foreløpig ikke oppnådd enighet på det punktet.
De "vanlige" ansatte, både faste og de som jobber på kampdager, blir foreløpig ikke rammet av noen lønnskutt eller permitteringer.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polljen said:

Arsenals "executive team" skal frivillig ha valgt å si fra seg mer enn en tredjedel av sine inntekter for de neste tolv månedene.
Det forhandles fremdeles med spillerne om eventuelle (midlertidige) endringer i lønnsutgiftene. Det er foreløpig ikke oppnådd enighet på det punktet.
De "vanlige" ansatte, både faste og de som jobber på kampdager, blir foreløpig ikke rammet av noen lønnskutt eller permitteringer.

Bortskjemte krek. Tjener så sinnssyk mye penger på en hobby, og gidder ikke ta en for laget. Hadde de best betalte fått utbetalt 10% hadde de fremdeles levd som konger. Mest sannsynlig er det snakk om en reduksjon rundt 20-30%. Igjen: Bortskjemte krek! 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...