Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduene sesongen 2022/23


Verminator5

Recommended Posts

1 minute ago, bergkampje said:

Vi har brukt mange penger allerede dette vinduet, med neto inn bruker vi enda mer, uten at vi har et eneste ordentlig salg egentlig. Sånn har det vært noen sesonger nå, hvor kommer egentlig alle disse pengene fra og helt på ekte, hvordan ligger vi an ift til FFP?

Vi er nå på radaren til UEFA pga  dette. Så får vi se hvordan det går. Er vel andre klubber som er mer verdt å se på en Arsenal. Men , vi har brukt mye på handel de siste vinduene.  Salg av spillere er det verre med. Vi får knapt penger for de som forsvinner ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

det er vel ikke dette vinduet isolert sett som er verst, men at Arsenal nå blir gransket er en slags konsekvens av "gammel moro", dvs mange års dårlig drift der man har brukt mye penger på håpløse prosjekter, og gitt spillere for gode lønnsvilkår, og knapt solgt en spiller for en anstendig sum. Opplever at klubben nå holder på og rydder opp i dette, og har gjort mye bra. Men også dette koster... 

Og selv om Arsenal kanskje ikke er blant de verste kjenner vi jo ikke den finansielle akrobatikken bak alle transaksjonene. Men hvis klubber som Barca slipper unna, burde jo alle andre være ganske trygge...

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, piscator said:

Og selv om Arsenal kanskje ikke er blant de verste kjenner vi jo ikke den finansielle akrobatikken bak alle transaksjonene. Men hvis klubber som Barca slipper unna, burde jo alle andre være ganske trygge...

Eventuelt kan man bare gjøre som City, og 'nekte å samarbeide' slik at saken blir foreldet. 

Link to comment
Share on other sites

Husk at vi har redusert lønnsutgifter betraktelig i år også er vi med i Europa igjen.

Forrige sesong hadde vi skyhøye lønnsutgifter og ikke Europa spill.

At vi er på en "watchlist" er bare lat journalistikk. Alle store klubber er på den lista.

Klubben vår driftes bra og det er ikke noe problemer iht. økonomien.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Rosicky07 said:

Paqueta nærmer seg West-ham for 40 mill melder Ornstein, her burde vi vært på ballen… Vi trenger sårt en til å spille på , på sentral midtbane

Jepp.

Både Bruno Guimaraes som endte opp i Newcastle i januar og nå evt. Paqueta er to spillere som vi burde ha hentet. Særlig førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Stefanb said:

Jepp.

Både Bruno Guimaraes som endte opp i Newcastle i januar og nå evt. Paqueta er to spillere som vi burde ha hentet. Særlig førstnevnte.

Vi kan bare håpe Edu og Arteta har en luring på lur, slik som Vieira-overgangen ble.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Simbad said:

Vi kan bare håpe Edu og Arteta har en luring på lur, slik som Vieira-overgangen ble.

Ja vi får se hva som skjer.

Ellers sies det nå at Lyon vil ha €60M for Paqueta og har avslått et bud på nesten €50M fra West Ham.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Simbad said:

Screenshot_20220824-214622_Opera.jpg

Greit med AMN og Pepe ut. Men vi begynner å bli litt tynne nå, bør komme noen inn. Vi skal konkurrere i PL , EL , Carabao og FA cup. Det kommer til å bli mange kamper utover året. Slik ståa er nå er vi veldig sårbare for Skader i kantposisjon og Sentral midt.  

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Rosicky07 said:

Greit med AMN og Pepe ut. Men vi begynner å bli litt tynne nå, bør komme noen inn. Vi skal konkurrere i PL , EL , Carabao og FA cup. Det kommer til å bli mange kamper utover året. Slik ståa er nå er vi veldig sårbare for Skader i kantposisjon og Sentral midt.  

Enig med kant, spesielt høyre.

Men sentralt på midtbanen(i en 3-er som vi spiller nå) har vi:

Partey, Xhaka, MØ8, Zinchenko, ESR, Sambi, Vieira, Elneny.

8 spillere for 3 plasser.

Partey, Elneny, Zinchenko(tror jeg) og kanskje Xhaka kan spille i DM-rollen. Og i verste fall kan kanskje White spille noen kamper som DM.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Simbad said:

Enig med kant, spesielt høyre.

Men sentralt på midtbanen(i en 3-er som vi spiller nå) har vi:

Partey, Xhaka, MØ8, Zinchenko, ESR, Sambi, Vieira, Elneny.

8 spillere for 3 plasser.

Partey, Elneny, Zinchenko(tror jeg) og kanskje Xhaka kan spille i DM-rollen. Og i verste fall kan kanskje White spille noen kamper som DM.

At vi har mange spillere som «kan» spille der, er ikke det samme som at vi har GOD dekning. Det så vi fjor når partey blei skadet, jeg vil faktisk påstå at vi hadde tatt CL plassen om ikke han blei skadet.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Rosicky07 said:

At vi har mange spillere som «kan» spille der, er ikke det samme som at vi har GOD dekning. Det så vi fjor når partey blei skadet, jeg vil faktisk påstå at vi hadde tatt CL plassen om ikke han blei skadet.

Uenig, selv om jeg er enig i at han er viktig for oss så var det mye mer det at vi manglet både Tierney, Partey og Tomi samtidig en periode på slutten av fjorårssesongen. Samt at vi hadde dårlig dekning bak Saka, som ble utslitt mot slutten. Og at Arteta valgte å bruke Sambi samtidig som at han satte Xhaka på venstrebacken i den ene kampen, men valgte Elneny og Xhaka på midten i den neste. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Simbad said:

Enig med kant, spesielt høyre.

Men sentralt på midtbanen(i en 3-er som vi spiller nå) har vi:

Partey, Xhaka, MØ8, Zinchenko, ESR, Sambi, Vieira, Elneny.

8 spillere for 3 plasser.

Partey, Elneny, Zinchenko(tror jeg) og kanskje Xhaka kan spille i DM-rollen. Og i verste fall kan kanskje White spille noen kamper som DM.

Ikke glem at Vieira kan spille på høyre også.

Spillere vi har pdd. (tar da med alle som ikke er bekreftet ut) gir oss følgende lag:

Førstelag:

Ramsdale
White/Tomi - Saliba - Gabriel - Zinchenko
Partey - Xhaka
Saka - Ødegaard - Martinelli
Jesus

Andrelag:

Turner
Cedric - White/Tomi - Holding - Tierney
Elneny - Sambi
Pepe - Vieira - Smith Rowe
Nketiah

Tredjelag:

Hein
Bellerin - Walters - Awe - *
Azeez - Maitland Niles
Marquinhos - Olayinka - Nelson
*

Det er tynt på kantene og det er tynt på midten. Det er to plasser vi burde få inn noen av kvalitet.

 

Edited by Stefanb
Link to comment
Share on other sites

Just now, Stefanb said:

Ikke glem at Vieira kan spille på høyre også.

Spillere vi har pdd. (tar da med alle som ikke er bekreftet ut) gir oss følgende lag:

Førstelag:

Ramsdale
White/Tomi - Saliba - Gabriel - Zinchenko
Partey - Xhaka
Saka - Ødegaard - Martinelli
Jesus

Andrelag:

Turner
Cedric - White/Tomi - Holding - Tierney
Elneny - Sambi
Pepe - Vieira - Smith Rowe
Nketiah

Tredjelag:

Hein
Bellerin - Walters - Awe - *
Azeez - Maitland Niles
Marquinhos - Olayinka - Nelson
*

Det er tynt på kantene og det er tynt på midten. Det er to plasser vi burde få inn noen av kvalitet.

 

Fallet i kvalitet fra Partey til Elneny i et par kamper er mye mindre enn fallet fra Saka til Pepe. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Simbad said:

Fallet i kvalitet fra Partey til Elneny i et par kamper er mye mindre enn fallet fra Saka til Pepe. 

Syntes fallet i kvalitet på begge er så påfallende at vi burde hente inn to spillere.

Når man også tar Partey sin Arsenal karriere med i betraktningen så er det kun et alternativ i mine øyne. Og det er at vi trenger en midtbanespiller over en kantspiller.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Stefanb said:

Syntes fallet i kvalitet på begge er så påfallende at vi burde hente inn to spillere.

Når man også tar Partey sin Arsenal karriere med i betraktningen så er det kun et alternativ i mine øyne. Og det er at vi trenger en midtbanespiller over en kantspiller.

Jeg er uenig. Jeg mener en bedre backup/rotasjonsspiller for Saka er viktigere(spesielt nå som Pepe skal til Nice). Vieira kan kanskje spille der, men vi vet ikke om han er god nok til å være backup for Saka enda. Av det jeg har sett av ham, og lest, bør han satses på mer sentralt i banen. Enten som backup for MØ8 eller Xhaka.

Nelson er jeg redd aldri blir god nok, selv om jeg gjerne skulle sett ham ta steget.

Elneny er mer enn god nok til å ta plassen som DM i gruppespillet i EL og mot dårligere lag i cupene.

Personlig tenker jeg Zinchenko i DM-rollen og KT på venstrebacken kan fungere veldig fint mot enkelte lag. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Stefanb said:

Ikke glem at Vieira kan spille på høyre også.

Spillere vi har pdd. (tar da med alle som ikke er bekreftet ut) gir oss følgende lag:

Førstelag:

Ramsdale
White/Tomi - Saliba - Gabriel - Zinchenko
Partey - Xhaka
Saka - Ødegaard - Martinelli
Jesus

Andrelag:

Turner
Cedric - White/Tomi - Holding - Tierney
Elneny - Sambi
Pepe - Vieira - Smith Rowe
Nketiah

Tredjelag:

Hein
Bellerin - Walters - Awe - *
Azeez - Maitland Niles
Marquinhos - Olayinka - Nelson
*

Det er tynt på kantene og det er tynt på midten. Det er to plasser vi burde få inn noen av kvalitet.

 

Syns vi har en forholdsvis god bredde i stallen. Det er vel en forventning at det kommer inn en ny høyre ving når Pepe går til Nice. 
 

Det oppstillingene dine ikke synliggjør er jo at mange av disse spillerne kan bekle ulike roller. Om Saka skulle være ute så er det et alternativ å bruke Gabriel Jesus på kanten og Nketiah på topp. Om både Ødegaard og Vieira er ute så vil Smith Rowe kunne bekle den rollen. Er både Tierney og Zhinchenko ute så vet vi fra forrige sesong at Tomiyasu kan bekle venstre back på en årleit måte. Sånn sett er det sjeldent at det er aktuelt å benytte spillere fra tredje-nivået, fordi vi har bedre spillere som kan bekle flere roller.
 

Det er forøvrig ikke et argument for at vi ikke trenger forsterkninger. Men med det spillesystemet som Arteta etterhvert har etablert, der vi stor grad ser posisjonsbytter underveis i kampene, så er også utgangsposisjonen mindre relevant med unntak av noen nøkkelposisjoner. Partey-rollen er den som er tydeligst i så måte. 

Det er også grunnen til at jeg mener at en kvalitetsspiller som i større grad er i stand til å utfordre Partey i sin rolle bør settes høyt på prioriteringslista. 
 

Edited by Fabulous
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Fabulous said:

Syns vi har en forholdsvis god bredde i stallen. Det er vel en forventning at det kommer inn en ny høyre ving når Pepe går til Nice. 
 

Det oppstillingene dine ikke synliggjør er jo at mange av disse spillerne kan bekle ulike roller. Om Saka skulle være ute så er det et alternativ å bruke Gabriel Jesus på kanten og Nketiah på topp. Om både Ødegaard og Vieira er ute så vil Smith Rowe kunne bekle den rollen. Er både Tierney og Zhinchenko ute så vet vi fra forrige sesong at Tomiyasu kan bekle venstre back på en årleit måte. Sånn sett er det sjeldent at det er aktuelt å benytte spillere fra tredje-nivået, fordi vi har bedre spillere som kan bekle flere roller.
 

Det er forøvrig ikke et argument for at vi ikke trenger forsterkninger. Men med det spillesystemet som Arteta etterhvert har etablert, der vi stor grad ser posisjonsbytter underveis i kampene, så er også utgangsposisjonen mindre relevant med unntak av noen nøkkelposisjoner. Partey-rollen er den som er tydeligst i så måte. 

Det er også grunnen til at jeg mener at en kvalitetsspiller som i større grad er i stand til å utfordre Partey i sin rolle bør settes høyt på prioriteringslista. 
 

Fullstendig enig med deg.

Vi har flere spillere som kan bekle flere posisjoner.

Som vi ser pdd. så bekler White en høyreback rolle, men vi vet jo at han primært er midtstopper. Tomiyasu som vi har hentet inn for å spille høyreback kan spille midtstopper og venstreback.

Zinchenko kan spille venstreback og midtbane. Usikker på han som defensiv midtbane da det er mest rollen Xhaka bekler i dag hvor Zinchenko spiller for landslaget.

Jesus kan spille på begge kanter sammen med Martinelli og Saka, men deres beste roller spiss, venstrekant og høyrekant. Nketiah kan spille på venstre. Smith Rowe kan komme inn sentralt for Ødegaard og Xhaka sammen med Vieira. Vieira kan spille på høyre også. Smith Rowe kan bekle begge kantene.

Ved siden av dette har vi også Marquinhos som har imponert siden overgangen tidligere i sommer. Kan også spille på begge kantene. Nelson er også tilbake i trening i dag og kan spille høyre, venstre og sentralt offensivt.

For meg er det som deg en konkurrent/backup for Partey det vi trenger. Ingen gjør det han gjør hvis han mister noen eller flere kamper. Pluss at han har vært veldig skadeplaget siden overgangen til Arsenal.

Det er dog ikke optimalt å flytte Jesus/Saka/Martinelli etc. rundt i posisjoner hvor de kanskje ikke er på sitt aller beste, men det er for meg ikke her skoen trykker mest.

Selvfølgelig vil jeg ha en signering på begge plassene, men det er for meg mest prekært at vi får inn en spiller som kan ta over for Partey uten at fallet i kvalitet er så voldsomt som det er nå.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Stefanb said:

Fullstendig enig med deg.

Vi har flere spillere som kan bekle flere posisjoner.

Som vi ser pdd. så bekler White en høyreback rolle, men vi vet jo at han primært er midtstopper. Tomiyasu som vi har hentet inn for å spille høyreback kan spille midtstopper og venstreback.

Zinchenko kan spille venstreback og midtbane. Usikker på han som defensiv midtbane da det er mest rollen Xhaka bekler i dag hvor Zinchenko spiller for landslaget.

Jesus kan spille på begge kanter sammen med Martinelli og Saka, men deres beste roller spiss, venstrekant og høyrekant. Nketiah kan spille på venstre. Smith Rowe kan komme inn sentralt for Ødegaard og Xhaka sammen med Vieira. Vieira kan spille på høyre også. Smith Rowe kan bekle begge kantene.

Ved siden av dette har vi også Marquinhos som har imponert siden overgangen tidligere i sommer. Kan også spille på begge kantene. Nelson er også tilbake i trening i dag og kan spille høyre, venstre og sentralt offensivt.

For meg er det som deg en konkurrent/backup for Partey det vi trenger. Ingen gjør det han gjør hvis han mister noen eller flere kamper. Pluss at han har vært veldig skadeplaget siden overgangen til Arsenal.

Det er dog ikke optimalt å flytte Jesus/Saka/Martinelli etc. rundt i posisjoner hvor de kanskje ikke er på sitt aller beste, men det er for meg ikke her skoen trykker mest.

Selvfølgelig vil jeg ha en signering på begge plassene, men det er for meg mest prekært at vi får inn en spiller som kan ta over for Partey uten at fallet i kvalitet er så voldsomt som det er nå.

Dette er essensen. Så tror jeg i likhet med deg at Zinchenkos beste posisjon på midtbanen er i rollen Xhaka bekler i dag.

Om vi ser på den rollen som Artetas backer bekler så inverterer han til noe som ligner på en indreløperrolle. Der White i større grad har en form for sittende midtbanerolle. Dette har selvsagt noe å gjøre med at White ikke vil kunne innta en mer offensiv rolle, men troligvis knytter dette seg til Zinchenkos ferdigheter som spiller også. Det er verdt å ta med seg at han ikke først og fremst har bemerket seg som en ekstraordinær forsvarsspiller. 

Det gjør at jeg ikke er overbevist om at han vil være en spesielt sterk erstatter for Partey. Antageligvis ville Elneny vært en bedre spiller for å være en ren erstatter i rollen. 

Jeg vil dog bli veldig overrasket om det skulle komme inn en spiller i Parteyposisjonen dette vinduet. Tielemans er heller ikke en slik spillertype. Selv om han ville kunne spille på noen flere strenger enn det Xhaka gjør og sånn sett kunne bidratt til at totalen av midtbaneparet ville bli sterkere med Elneny-Tielemans, enn Elneny-Xhaka. 

Når det er sagt så er det mulig at vi kan organisere oss ut av en slik situasjon. Hvor for eksempel Elneny blir mindre involvert offensivt slik vi ser av Partey og at Tomiyasu får flere offensive arbeidsoppgaver. Langt ifra ideelt det heller, men ikke umulig at Arteta har en plan for at en slik situasjon kan kunne komme til å oppstå. 

Den siste uka blir veldig spennende. Jeg tipper vi ender opp med en høyreving og at vi avventer midtbanemannen til januar eller neste sommer i påvente av riktig spiller. 

Link to comment
Share on other sites

Bruno Guimaraes og Lucas Paqueta er to spillere som har glippet til henholdsvis Newcastle og West Ham. 

Vi var linket til Guimaraes i fjor sommer og i vinter. Hadde vi kjøpt han da så hadde vi sikret CL i våres. Det er jeg sikker på.

Paqueta er jeg usikker på om blir en like stor suksess i West Ham som det Bruno er i Newcastle, men i Arsenal tror jeg han hadde vært en av de to brikkene vi mangler (da med Bruno Guimaraes som brikke to).

To veldig gode kjøp av Newcastle og West Ham.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...