Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduene sesongen 2021/22


Polljen

Recommended Posts

Det er vel en uke til sesongen er over, en sesong som ikke kan sies å ha vært vellykket, og jeg antar at mange av oss forventer en del utskiftninger i sommervinduet. Personlig så tror jeg at det er flere som forsvinner ut enn det er spillere som kommer inn. Det er ikke nødvendigvis noe negativt i det, siden enkelte av de som forsvinner nok allerede langt på vei er erstattet internt.

Noen vil nok kanskje ikke ha noe i mot å skifte sportslig ledelse også, men jeg tror flertallet vil gi Arteta en sjanse til.

Jeg skrev litt om dette for kort tid tilbake i en annen tråd, der jeg prøvde å se mest mulig objektivt på hvem som forsvinner, i dette innlegget så vil det kanskje være litt mer subjektive meninger.

Når det gjelder konkrete spillere som er ryktet inn så vil jeg i liten grad gå inn på det, siden jeg følger for lite med på europeisk fotball, jeg vil nøye meg med å nevne posisjoner der jeg ønsker å få inn spillere utenfra.

Spillere som jeg ser for meg vil/bør forsvinne fra klubben i sommer:
Torreira: En spiller jeg alltid har likt, men som aldri kom til sin rett i Arsenal. Det er på tide å selge og ikke låne ut denne spilleren.
Kolasinac: Enda en spiller jeg likte, men tiden i Arsenal er forbi og med ett år igjen på kontrakten så bør Arsenal prøve å få igjen noen få Euro for han.
Luiz: Er ferdig med kontrakten i sommer og selv om han tilfører erfaring så er det på tide å ta farvel med brasilianeren.
Runarsson: Det jeg kaller et panikkjøp og bør selges.
Ceballos: Er ferdig med låneperioden når sesongen avsluttes og er for meg ikke en spiller for fremtiden i Arsenal.
Nketiah: En hyggelig ung og talentfull kar, men som ikke har klart å få frem talentet når han spiller for Arsenal. Kommer sannsynligvis aldri til å bli et førstevalg i Arsenal.
Guendouzi: En spiller jeg ikke klarer å avgjøre hva jeg mener om han. Det er mye jeg liker og noe jeg misliker. Har ingen fremtid i et Arsenal ledet av Arteta.
Maitland-Niles: En spiller som har en del inne, og som jeg i utgangspunktet ville ha beholdt som en allsidig "superreserve", men ikke som et førstevalg i en lag som ønsker å være i toppen.
Mavropanos: En spiller som spilte med hjertet da han var hos oss, men som også gjorde mye rart. Jeg har ikke oversikt over hvor stor framgang han har hatt i Tyskland.
Willian: På grunn av alder og lønn så er jeg usikker på om han er "salgbar", og til tross for at han har hatt enkelte gode kamper så ser jeg ingen framtid for han i Arsenal.
Bellerin: En spiller som etter alle solemerker er på vei ut av Arsenal (sannsynligvis til PSG)

Spillere som jeg er usikker på når det gjelder fremtiden i Arsenal. Det vil si spillere som kan forsvinne selv om de ikke står på min "prioriterte" liste.
Ødegaard: Lånet til Arsenal går ut etter denne sesongen. Kan gjerne beholde han i Arsenal, men jeg har egentlig få problemer med at han returnerer til RM.
Lacazette: Jeg liker Laca og selv om det ikke alltid blir så mange mål så jobber han hardt for laget. Tror likevel at han blir solgt siden han går inn i sitt siste kontraktsår.
Aubamayang: Har "tapt seg" etter at han skrev under på ny kontrakt, Hvis han forsvinner så er det fordi han selv velger det. Jeg tror han blir værende.
Xhaka: Det ryktes at han allerede i forkant av sist sesong ville tilbake til Tyskland og jeg blir ikke forbauset om det skjer nå i dette vinduet.
Elneny: Går inn i sitt siste kontraktsår. Elneny er en spiller jeg har ønsket å bli kvitt i mange sesonger, men jeg har skiftet mening. En god backupspiller på midten.
Chambers: Som Elneny så går Chambers også inn i sitt siste kontraktsår og jeg tror han vil bli solgt. Chambers er også en spiller som jeg har ønsket bort i flere sesonger, men også her har jeg skiftet mening. En god backup i flere posisjoner bak.
Nelson: En spiller som har "forsvunnet" i Arsenal. Er det noen sjanse for at kan kommer tilbake? Jeg er usikker, bør kanskje selges eller lånes ut.
Willock: I Arsenal så var det mye opp og ned når det kom til prestasjoner. I Newcastle har han hatt en ny vår og det kunne være fristende å hente han tilbake. Bør kanskje likevel selges for å gi litt penger i overgangskassa.
Leno: Det går en del rykter om hans fremtid så det er ikke umulig at han forsvinner tilbake til Tyskland i sommer.

Spillere inn: (minimumsliste)
Ryan: Lån blir omgjort til fast overgang.
Saliba: Kommer tilbake fra utlån.
Ny målvakt ( i tillegg til Ryan) hvis Leno forsvinner.
Ny Høgreback som erstatter for Bellerin.
Ny venstreback som backup for Tierney.
Ny midtbanespiller som erstatter for Ceballos (og eventuelt Xhaka). Kanskje vi må ha inn to midtbanespillere hvis også Elneny forsvinner.
Ny angriper, hvis Laca og Auba forsvinner. Kanskje også hvis en av de forsvinner.

 

Mitt forslag til neste sesongs førstelag :

Ryan (Leno)
Ny H.Back - Saliba - Gabriel/Mari - Tierney
Partey - Ny midtbanespiller
Saka - Smith Rowe - Pepe
Laca (/Auba/Martinelli/ny spiss)

Når det gjelder spissplassen så sliter jeg. Mye beror på hvem som drar og/eller kommer. 
Mitt førstevalg er Laca, men sannsynligheten er stor for at han forsvinner.
Jeg klarer heller ikke å bestemme meg for om det er Gabriel eller Mari som skal være makker til Saliba bak.
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 557
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1 hour ago, Stefanb said:

One down.

Luiz er en likanes fyr, men kanskje greit å ikke fornye den kontrakten.

Vi får håpe Holding og gjengen har lært av lederegenskapene hans, men ikke konsentrasjonsnivået ^^

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stefanb said:

One down.

Luiz er en likanes fyr, men kanskje greit å ikke fornye den kontrakten.

I følge Sky Sport så var det klubben som valgte å ikke forlenge kontrakten, ikke det at akkurat hvem som valgte hva betyr så mye 😋

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nå vage rykter ute på nettet om at Arsenal vil tilby Callum Chambers en forlengelse av kontrakten. Inntil nylig så var vel han ett av de mest klare kandidatene til å forlate oss, men etter en god vårsesong så har tydeligvis Edu og Arteta endret mening.

Link to comment
Share on other sites

Chambers er ikke en høyreback. Ja, han kan gjøre en god jobb der fordi han er god teknisk, men han er soleklart best som stopper i mine øyne. I krise så kan han fint steppe inn, eller ved rotasjon etc. i mangel på andre alternativer.

Hakimi/Lamptey er mine førstevalg som ny høyreback hvis jeg kunne valgt. Max Aarons er også en spennende spiller. Vår egen Osei-Tutu er også en god spiller, men han sliter mye med skader og får liksom aldri etablert seg helt.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Stefanb said:

Chambers er ikke en høyreback. Ja, han kan gjøre en god jobb der fordi han er god teknisk, men han er soleklart best som stopper i mine øyne. I

Helt enig. Hvis Chambers fornyer sin kontrakt så ser jeg ikke for meg at han vil være et førstevalg, verken på backplass eller stopperplass. Men en meget god backup kan han være.

En ny høyreback er så absolutt nødvendig. Bellerin bør som nevnt av flere være på vei ut og Cedric/Chambers er ikke fullgode alternativer som et førstevalg i den posisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Kopiert over fra "Hvilke nye spillere ønsker dere tråden"

Ønsker følgende spillere ut:

Keeper: Runarsson

Forsvar: Bellerin, Luiz, Kolasinac

Midtbane: Xhaka, Guendouzi, Torreira

Angrep: Willian, Aubameyang, Nketiah

Ønsker følgende spillere inn: 

Keeper: Mat Ryan

Forsvar: En av Max Aarons eller Tariq Lamptey for høyrebacken. Tyrick Mitchell som backup for Tierney på venstrebacken, men også en litt eldre rutinert ringrev kan være greit her. Personlig foretrekker jeg et litt yngre sultent talent som Mitchell.

Midtbane: Denis Zakaria synes jeg er en klassespiller. Har snakket om han i en del år, og mener fortsatt at han ville vært et veldig godt kjøp for oss. "All-action"-midtbanespiller. Martin Ødegaard synes jeg er god. Ville likt å ha han i Arsenal på permanent basis, men dette er for meg ikke et "must" kjøp.

Førstelag:

Leno
Aarons - Holding 
- Gabriel- Tierney
Partey- Zakaria

Saka- Smith-Rowe- Martinelli
Lacazette

Andrelag:

Ryan
Cedric - Chambers/Saliba - Mari - Mitchell
Elneny - Willock
Pepe - Ødegaard - Nelson
Balogun

Hadde vært et ungt spennende lag. Martinelli kunne også fint dunket ut Lacazette her mens Nelson kom inn på venstrekanten. Mine store spørsmålstegn til dette laget er nettopp denne venstrekanten mtp. at vi er avhengig av at Martinelli og Nelson tar steget opp. Uansett så mener jeg at dette er verdt en sjanse.

Jeg vil legge til et par ting her:

Det ene er at under spillere ut så må jeg føre opp Torreira. På tide å slippe han nå, men gjerne for litt penger.

En annen ting er justering på høyrebacker. Etter uttalelser fra Hakimi og Inter så virker det høyst usannsynlig at han kommer til å forsvinne derfra såfremt det ikke er snakk om en latterlig høy pris. Det er en del snakk om Max Aarons fra Norwich. Han har blitt linket til oss de siste 3 årene, og han er en spiller jeg syntes har sett veldig spennende ut de gangene jeg har sett han. I fjor var så og si alle Norwich fans "sikre" på at han kom til å forsvinne da de rykket ned, men mot all formodning var det Aarons som faktisk ble i klubben mens de fleste andre i de bakre rekkene forsvant ut.

Av en eller annen grunn så fikk jeg for meg at han hadde forsvunnet til Bayern München selv da det var mye snakk om det forrige sommer/høst, så han hadde forsvunnet vekk fra min radar. :P 

Link to comment
Share on other sites

AMN er lovende , men tviler på at han får en karriere hos oss. Han har en spesiell spillestil , veldig nonchalant til tider , og det trekker helhets inntrykket ned. Mavropanos vet ikke jeg noe om  , men så har vi Saliba da. Ung og lovende han også 🙂 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

@Stefanb

Jeg har forstått at du liker flere av våre unge og lovende, som Nelson og Willock, men hvordan stiller du deg til to av våre utlånte unge (men glemte) som AMN og Mavropanos? 🙂

Har nevnt Maitland-Niles flere ganger jeg. Når han er "på" så er han fantastisk, men for meg er det dessverre smertelig klar over at han ikke har holdningene/fokuset som skal til for å lykkes på høyeste nivå. Han hadde sjansen til å etablere seg hos Arsenal som førstevalg på høyrebacken. Dette ville han ikke.

På lån hos West Brom så var dette litt av det samme. Big Fat Sam ga han muligheten til å spille på høyreback, eller slite benk som midtbanespiller. Hva valgte Niles? Jo å slite benk.

Jeg ser ikke en spiller som er villig til å ofre seg selv eller alt for å bli det beste av seg selv.

Mavropanos har jeg også nevnt i en annen tråd. Det er ikke det at han ikke har talent nok til å lykkes, men han er bare ikke god nok pdd. og trenger jevnt med spilletid for å bli bedre. Han kan bli veldig god om en 3-5 år, men dessverre tror jeg dette blir i en annen klubb enn Arsenal. Må nevnes at jeg liker han veldig godt som spiller og han virker som en herlig fyr. Synd skader ødela for han i starten av hans Arsenalkarriere.

Link to comment
Share on other sites

Ødegaard vs Willock: Hent hjem Willock og send hjem Ødegård til RM. Sistnevnte har ikke hevet laget i SÅ stor grad som man håpet. Noen gode kamper, men blir ofte borte (henger sammen med resten av laget). Hvi man ser på stortalentene Saka og Smith-Rowe så skjer det "alltid" noe rundt dem og de har retning mot mål, Ødegård er ikke i den klassen. Jeg synes også Willock hadde den egenskapen at det skjer noe rundt han og han er veldig framoverrettet.

Easy call for min del.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Innbytterbenken said:

Ødegaard vs Willock: Hent hjem Willock og send hjem Ødegård til RM. Sistnevnte har ikke hevet laget i SÅ stor grad som man håpet. Noen gode kamper, men blir ofte borte (henger sammen med resten av laget). Hvi man ser på stortalentene Saka og Smith-Rowe så skjer det "alltid" noe rundt dem og de har retning mot mål, Ødegård er ikke i den klassen. Jeg synes også Willock hadde den egenskapen at det skjer noe rundt han og han er veldig framoverrettet.

Easy call for min del.

Forsåvidt enig. Ødegaard er på mange måter en Özil light men med bedre defensiv innsats.

Vi trenger kreativitet, men kanskje ikke akkurat den type kreativitet. Vi trenger løp inn i boksen, noe Willock absolutt kan tilføre.

Og det beste vil jo være å bygge laget rundt spillere som har vokst opp i klubben og spe på med klassespillere rundt de.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Simbad said:

Forsåvidt enig. Ødegaard er på mange måter en Özil light men med bedre defensiv innsats.

Vi trenger kreativitet, men kanskje ikke akkurat den type kreativitet. Vi trenger løp inn i boksen, noe Willock absolutt kan tilføre.

Og det beste vil jo være å bygge laget rundt spillere som har vokst opp i klubben og spe på med klassespillere rundt de.

Ja, enig. Veldig god beskrivelse av hvem Ødegård er som spiller det der...

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Gunners77 said:

Ødegård var vel ganske god før han ble skadet og han var vel en av de beste når han spillte på AM, Willock er ikke noe vi trenger skal vi bli topp 4.

Willock har fortsatt potensial til å bli en ganske god/veldig god spiller. Det er ikke sikkert at Real ønsker å slippe Ødegaard. 

Link to comment
Share on other sites

Av de som var på banen mot Brighton i dag så antar jeg at vi har sett det siste av Ødegaard og sannsynligvis også av Laca. Jeg ser ikke bort fra at Xhaka også vil være "fraværende" når ny sesong sparkes i gang. Luiz vet vi forsvinner og det gjør nok også Ceballos. Det kommer garantert også til å bli flere avganger enn disse, både av spillere som har vært i stallen i år og spillere som er på utlån.

Når det gjelder utlånte spillere så registerer jeg at noen etterlyser Guendouzi og også her er jeg overbevist at det er en spiller vi ikke får se spille i Arsenaldrakta. Jeg har også vært relativt sikker på at WIllock kommer til å bli solgt, jeg må innrømme at tvilen begynner å krype inn der. Ut fra det han har vist i 'Castle i det siste så mener jeg vi bær ta sjansen på å satse på han i Arsenal neste sesong, men jeg sitter likevel med en liten følelse av at Arteta vil "cashe" inn på han.

Av andre spillere som er på utlån så er det kun Saliba jeg ser for meg som aktuell for å entre Arsenaldrakta neste sesong.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...