Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduene sesongen 2021/22


Polljen

Recommended Posts

9 minutes ago, Polljen said:

Det som ble sagt på Sky Sports er at Arteta og Edu, når troppen samles etter ferien, skal ha samtaler med "utsatte" spillere (som f.eks. Saliba) for å finne ut hva som er den beste løsningen for de videre. Bli i klubben, gå på utlån eller finne en ny klubb permanent.

For egen regning kan jeg si at hvis Arteta ikke ønsker å satse på Saliba som et første eller andre valg så bør han selges i sommer. Jeg sliter med å se verdien for klubbe i å la han gå på enda et utlån.

Hvorfor ikke? Gutten er 20 år, et utlån til en engelsk klubb, PL eller Championship kan være akkurat det som skal til slik jeg ser det. Med Ben White på vei inn, Holding og evt Chambers værende og Mari og Gabriel på andre stopperplassen burde veien for en 20-åring være lang.

I beste fall storspiller han og vi har to muligheter. Hente ham tilbake og integrere ham, evt selge ham mens han fortsatt er på en 'high'. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 557
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1 minute ago, Simbad said:

Hvorfor ikke? Gutten er 20 år, et utlån til en engelsk klubb, PL eller Championship kan være akkurat det som skal til slik jeg ser det. Med Ben White på vei inn, Holding og evt Chambers værende og Mari og Gabriel på andre stopperplassen burde veien for en 20-åring være lang.

Joda, men jeg ser ikke Holding og Chambers som konkurrenter til Saliba. Hvis jeg ikke tar feil så "foretrekker" White, Holding og Chambers høyre posisjon. Gabriel, Mari og Saliba venstreposisjon i de bakre rekker.

Spørsmålet er også om Chambers blir værende. White skal i tillegg til å være midtstopper også ha kvaliteter til å kunne steppe inn som høyre back (en forbedret versjon av Chambers). Chambers har kun ett år igjen av sin nåværende kontrarakt så det kan være fristende for klubben å selge han for å dekke litt av kjøpesummen for  White.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Polljen said:

Joda, men jeg ser ikke Holding og Chambers som konkurrenter til Saliba. Hvis jeg ikke tar feil så "foretrekker" White, Holding og Chambers høyre posisjon. Gabriel, Mari og Saliba venstreposisjon i de bakre rekker.

Spørsmålet er også om Chambers blir værende. White skal i tillegg til å være midtstopper også ha kvaliteter til å kunne steppe inn som høyre back (en forbedret versjon av Chambers). Chambers har kun ett år igjen av sin nåværende kontrarakt så det kan være fristende for klubben å selge han for å dekke litt av kjøpesummen for  White.

Saliba kan spille på begge sider. 

Vi er nok også ute etter en høyreback i løpet av sommeren om ryktene om at Bellerin er på vei ut er riktige. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Simbad said:

 

Vi er nok også ute etter en høyreback i løpet av sommeren om ryktene om at Bellerin er på vei ut er riktige. 

At Bellerin ønsker et klubbskifte tror jeg nok er riktig. At Arsenal ønsker å selge Bellerin er jeg overbevist om. Det ryktes dog at spanjolen kanskje ikke er så lettsolgt som man forventet (pris har selvsagt noe med det å gjøre).
 

Link to comment
Share on other sites

Ben White skal visstnok være done deal iløpet av 2 dager.

Usikker på hva jeg tenker om han igrunn, ikke sett altfor mye på han, men 50m??

Edited by elx
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, elx said:

Ben White skal visstnok være done deal iløpet av 2 dager.

Usikker på hva jeg tenker om han igrunn, ikke sett altfor mye på han, men 50m??

Han er 23(blir 24 i oktober), ca 182 høy(premierleague.com) engelsk og god med ball i beina. Kan spille både stopper, høyreback og defensiv midtbane. 

En god ballvinner og god pasningspiller. Ikke noe spesielt god på innlegg, traff på 5% av 22 innlegg i fjor.

Bruker vi så mye på en stopper samt henter flere i løpet av sommeren vil jeg si det er et stort 'statement' av klubben. Forhåpentligvis lykkes han hos oss. 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, elx said:

Ben White skal visstnok være done deal iløpet av 2 dager.

Usikker på hva jeg tenker om han igrunn, ikke sett altfor mye på han, men 50m??

Jeg er relativt sikker på at det nærmer seg en "done deal", men formelt sett så tror jeg ikke at dette blir klart i løpet av 2 dager. Klubbene er sikkert enige i løpet av de to nevnte dagene, det er kanskje også representantene for White og Arsenal. Men White er i den engelske Eurotroppen og der får ingen spillere "fri" for å signere ny kontrakt, så tidligste tidspunkt for dette blir nok kommende onsdag hvis England ryker ut av EM når de møter Tyskland. Går England videre så tar det enda lenger tid.

Siden hverken Tyskland eller England har imponert så langt (min mening) så er det ikke godt å vite hvem som går videre til kvarten der.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Saliba har nå litt tatt med i den franske troppen til OL, noe som betyr at han sannsynligvis ikke er klar for å slutte seg til Arsenal-troppen før etter at PL-sesongen har startet. Det betyr vel også at vi ikke får noen klarhet i hans Arsenal-fremtid før mot slutten av overgangsvinduet.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker etter kan det faktisk være at White blir hentet inn for å være høyreback. Han har god fart, har spilt for det meste som en høyrestopper i en treerlinje og er en god ballspiller. Hvis Arteta fortsatt ønsker en 'inverted right back' er det faktisk ikke utenkelig. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Simbad said:

Når jeg tenker etter kan det faktisk være at White blir hentet inn for å være høyreback. Han har god fart, har spilt for det meste som en høyrestopper i en treerlinje og er en god ballspiller. Hvis Arteta fortsatt ønsker en 'inverted right back' er det faktisk ikke utenkelig. 

Jeg leste en artikkel om statsa hans. Mye bra men elendig på innlegg stod det der

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Ben Elfen said:

Jeg leste en artikkel om statsa hans. Mye bra men elendig på innlegg stod det der

Med tanke på at han har spilt flesteparten av kampene som høyre midtstopper vet jeg ikke de statsa på innlegg er så mye å gå etter. De innleggene han har slått har nok kommet fra veldig dypt i banen. Hvis han ender opp med å spille høyreback vil nok flere innlegg komme fra dødlinja og nærmere mål. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Simbad said:

Med tanke på at han har spilt flesteparten av kampene som høyre midtstopper vet jeg ikke de statsa på innlegg er så mye å gå etter. De innleggene han har slått har nok kommet fra veldig dypt i banen. Hvis han ender opp med å spille høyreback vil nok flere innlegg komme fra dødlinja og nærmere mål. 

Rar logikk. 
 

hei. Denne spilleren er sikkert dritgod som back. 
har hørt han har ræva innlegg. 
Mikke hans feil. Han legger bare innlegg som midtstopper

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ben Elfen said:

Rar logikk. 
 

hei. Denne spilleren er sikkert dritgod som back. 
har hørt han har ræva innlegg. 
Mikke hans feil. Han legger bare innlegg som midtstopper

Absolutt ikke. En spiller som slår noen få innlegg fra dypt i banen, gjerne mot slutten av kamper hvor man jakter scoring, vil som oftest ha dårligere treffprosent(og færre innlegg pr kamp) enn en spiller som kampen gjennom jakter innlegg fra siden og nærmere dødlinja. 

Det er nok heller ikke den 'logikken' du skriver som er brukt hvis(absolutt ikke sikkert) han skulle vise seg å være hentet inn for å spille back.

Ser du på Whites stats så ser du at han er rask, forserer ledd med ball relativt ofte og har en god pasningsfot.

Link to comment
Share on other sites

On 6/26/2021 at 1:26 AM, Simbad said:

Når jeg tenker etter kan det faktisk være at White blir hentet inn for å være høyreback. Han har god fart, har spilt for det meste som en høyrestopper i en treerlinje og er en god ballspiller. Hvis Arteta fortsatt ønsker en 'inverted right back' er det faktisk ikke utenkelig. 

Jeg registrerer nå at enkelte nettsteder (utenlandske) tydeligvis har lest innlegget til @Simbad og de begynner nå å skrive om muligheten for at White blir hentet inn for også å kunne spille høgreback og dermed frigjøre Bellerin for salg.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel forstått det slik at Romano skal være en av de bedre når det gjelder å  komme med troverdige rykter, og jeg betviler for så vidt ikke dette ryktet, men det er mange rykter akkurat nå noe som har gjort at jeg har blitt litt mer tilbakeholden med å skrive om de.

Det jeg skriver i denne tråden går ikke konkret på det ryktet som Simbad kommer med, men det er mer en meget subjektiv vurdering av Arsenal og overgangsrykter (til Arsenal) jeg har fundert litt på.

Under Wenger så var mantraet fra AW  (post Highbury) at han hadde penger til rådighet, men han kom kun til å handle hvis han fant den rette spilleren. Dette førte til enkelte sesonger der det skjedde svært lite og som for meg kulminerte i den ulykksalige overgangen da Mustafi kom til klubben. Når jeg skriver ulykksalig så går det mindre på spilleren Mustafi enn omstendighetene rundt klubben i det aktuelle vinduet. Arsenal slet med flere problemer på stopperplass den sommeren.
Koscielny var uaktuell for serieåpningen p.g.a. hans deltakelse i EURO 2016 som gjorde at han skulle ha sin rettmessige ferie. Gabriel Paulista slet med sykdom (mandlene) og så ble BFG skadet tidlig i sesongoppkjørinngen. Ingen kan vel benekte at dette hemmet Arsenal og selv om nyinnkjøpte og urutinerte Holding sammen med ikke altfor rutinerte Chambers gjorde en relativt heroisk innsats så var det ikke nok i serieåpningen. Wenger hadde ingen alternativer på kjøpsblokken når overgangen til Mustafi dro ut i tid i en periode der troppen hadde klare problemer.

Hva har så dette med årets overgangsvindu? Jo min, som sagt meget subjektive teori, er at der Wenger ikke hadde alternativer på kjøpsblokka så har Edu/Arteta gått motsatt vei. De sonderer terrenget for aktuelle kandidater, dette medfører at de har flere veier å gå hvis en overgang ryker, men det fører også til mange rykter formidlet av "relativt troverdige" journalister. De fleste ryktene vil ganske raskt stilne igjen, men det å gå litt bredt ut i sin søken etter aktuelle kandidater fører forhåpentligvis til at vi kan få inn reelle forsterkninger og ikke bare noen panikkjøp rett før vinduet stenger.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Polljen said:

Jeg har vel forstått det slik at Romano skal være en av de bedre når det gjelder å  komme med troverdige rykter, og jeg betviler for så vidt ikke dette ryktet, men det er mange rykter akkurat nå noe som har gjort at jeg har blitt litt mer tilbakeholden med å skrive om de.

Det jeg skriver i denne tråden går ikke konkret på det ryktet som Simbad kommer med, men det er mer en meget subjektiv vurdering av Arsenal og overgangsrykter (til Arsenal) jeg har fundert litt på.

Under Wenger så var mantraet fra AW  (post Highbury) at han hadde penger til rådighet, men han kom kun til å handle hvis han fant den rette spilleren. Dette førte til enkelte sesonger der det skjedde svært lite og som for meg kulminerte i den ulykksalige overgangen da Mustafi kom til klubben. Når jeg skriver ulykksalig så går det mindre på spilleren Mustafi enn omstendighetene rundt klubben i det aktuelle vinduet. Arsenal slet med flere problemer på stopperplass den sommeren.
Koscielny var uaktuell for serieåpningen p.g.a. hans deltakelse i EURO 2016 som gjorde at han skulle ha sin rettmessige ferie. Gabriel Paulista slet med sykdom (mandlene) og så ble BFG skadet tidlig i sesongoppkjørinngen. Ingen kan vel benekte at dette hemmet Arsenal og selv om nyinnkjøpte og urutinerte Holding sammen med ikke altfor rutinerte Chambers gjorde en relativt heroisk innsats så var det ikke nok i serieåpningen. Wenger hadde ingen alternativer på kjøpsblokken når overgangen til Mustafi dro ut i tid i en periode der troppen hadde klare problemer.

Hva har så dette med årets overgangsvindu? Jo min, som sagt min meget subjektive teori, er at der Wenger ikke hadde alternativer på kjøpsblokka så har Edu/Arteta gått motsatt vei. De sonderer terrenget for aktuelle kandidater, dette medfører at de har flere veier å gå hvis en overgang ryker, men det fører også til mange rykter formidlet av "relativt troverdige" journalister. De fleste ryktene vil ganske raskt stilne igjen, men det å gå litt bredt ut i sin søken etter aktuelle kandidater fører forhåpentligvis til at vi kan få inn reelle forsterkninger og ikke bare noen panikkjøp rett før vinduet stenger.

Enig, jeg synes også det virker slik. Og jeg synes også det virker mer som at vi nå bruker dette databasesystemet det har vært snakket om flittig. Som spillertype virker de ryktede spillerne å kunne passe Artetas måte å spille fotball på. I tillegg er det unge spillere med forbedringspotensial. Jeg tenker dette også kan være lurt med tanke på fremtidige overgangssummer, fordi vi viser at vi ikke er avhengige av å få inn en spesifikk spiller, men har flere lignende spillere på blokka.

Link to comment
Share on other sites

Det er ett punkt jeg er usikker på i forkant av ny sesong og det er hviken formasjon Arteta satser på i sitt "nye" lag.

Det har vært nevnt at Ben White kan dekke backrollen, men det virker i utgangspunktet (sett fra mitt ståsted) mer sannsynlig at han brukes som høyre stopper i en tre-stopperlinje (3-4-3). Samtidig så mener jeg å ha lest tidligere at Arteta er tilhenger av en 4-3-3-formasjon og da blir jeg litt mer usikker.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Polljen said:

Det er ett punkt jeg er usikker på i forkant av ny sesong og det er hviken formasjon Arteta satser på i sitt "nye" lag.

Det har vært nevnt at Ben White kan dekke backrollen, men det virker i utgangspunktet (sett fra mitt ståsted) mer sannsynlig at han brukes som høyre stopper i en tre-stopperlinje (3-4-3). Samtidig så mener jeg å ha lest tidligere at Arteta er tilhenger av en 4-3-3-formasjon og da blir jeg litt mer usikker.

 

Vanskelig å si. Vi hadde god suksess med 3-4-3 varianten, men 4-3-3(eller mer 4-2-1-3) formasjonen Arteta har brukt har blitt en 3-4-3 variant når vi har ball og er i angrep. Xhaka(når han har spilt på midten) har trukket ned i rommet Tierney har etterlatt seg. Greia med Artetas taktikk er at vi kan spille med flere forskjellige formasjoner, mens spillestilen som oftest er den samme. Det er en dynamisk taktikk, så vi har på en måte både plan A og plan B innlemmet i det samme oppsettet. 

Og de spillerne vi er ryktet til så langt er spillere som kan bekle flere roller. White kan både spille som den høyre stopperen i en tremannslinje, samt spille som en 'inverted' høyreback. 

Tavares er en spiller som både kan bekle venstrebacken, men har også spilt høyreback og venstre midtbane. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Sassuolos CEO sa i går kveld til Sky Sports at vi har lagt inn et offisielt bud på Locatelli. Spørsmålet er om dette stemmer, eller om dette er et lurt spill fra hans side for å prøve å få prisen opp. Juventus skal også være ute etter han. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Polljen said:

To (utlånte) Arsenalspillere skal nå være klare for Marseilles iflg ryktene.
Saliba på lån og Guendouzi (salg)

Synd med Guendouzi, for han er en kar med potensial, men det sier litt at det kun har vært interesse fra Marseille og Benfica(de skal ha ønsket ham i bytte mot Tavares).

Ikke en gang Emery, som brukte ham flittig, har prøvd å hente ham.

Dessverre virker det ikke som at Guendouzi har hue med seg/er voksen nok. 

Blir spennende da å se om Saliba blir påvirket av Matteo, eller om han er voksen nok til å ta fighten og kommer tilbake etter utlånet og kjemper for å vise at han er 'the next big thing'. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...