Jump to content

Mikel Arteta


bergkamp

Recommended Posts

  • Replies 367
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde Arteta vært 5 år yngre hadde han blitt linket til all verdens klubber. Ja til Arsenal Old Boys.

 

BE

Sant, men problemet er at han kanskje ikke holder neste sesong. Man har sett allerede i år, (og forrige sesong) at han ikke takler tempoet i Champions League.

Link to comment
Share on other sites

Sant, men problemet er at han kanskje ikke holder neste sesong. Man har sett allerede i år, (og forrige sesong) at han ikke takler tempoet i Champions League.

Tjaaa, han var nå meget, meget god på Allianz Arena, sett bort fra de siste 5 minuttene der han muligens ble litt het i toppen.

Min mening er at han er vår viktigste spiller, han er så ufattelig viktig for balansen både offensivt og defensivt. Jeg grøsser av tanken på at han måtte stå over de siste 6-7 kampene med skade f.eks.

 

Edit: Han begynner selvfølgelig å dra på årene, og burde ikke spille alene som defensiv midtbanespiller, men sammen med Ramsey/Wilshere og Gonalons/eller en annen duellsterk mitbanesliter mener jeg han kan holde nivået ett par sesonger til.

Edited by Pirès#7
Link to comment
Share on other sites

Tjaaa, han var nå meget, meget god på Allianz Arena, sett bort fra de siste 5 minuttene der han muligens ble litt het i toppen.

Min mening er at han er vår viktigste spiller, han er så ufattelig viktig for balansen både offensivt og defensivt. Jeg grøsser av tanken på at han måtte stå over de siste 6-7 kampene med skade f.eks.

 

Nå er kampen mot Bayern borte trolig den eneste gangen jeg virkelig syntes Arteta har spilt opp mot det nivået som han pleier å ligge på i PL i Champions League. Syntes egentlig han faller en del gjennom mot større klubber når han skal ta mye defensivt ansvar, men det er vel bare meg.

 

Er hvertfall ikke uten grunn til at jeg ønsker meg Gonalons. Gjør omtrent akkurat det samme som Arteta, men rager vel omtrent en gjennomsnittlig penislengde over spanjolen (hoho) og er grunnet størrelsen litt mer av en fysisk tilstedeværelse og rimelig god på hodet. Er vel også den spilleren i Frankrike som har (eller hadde) høyest pasningsprosent sist jeg sjekket stats. Han er 7 år yngre enn Arteta og samtidig er han også en kapteinsskikkelse. Er pdd. kaptein for Lyon i en alder av 24 år.

 

Så med Gonalons inn så ville vi kunne rotere mellom Gonalons, Arteta, Ramsey og Wilshere for de 2 dype rollene på midten alt utifra hvilken motstander vi møter og skader/rotasjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå er kampen mot Bayern borte trolig den eneste gangen jeg virkelig syntes Arteta har spilt opp mot det nivået som han pleier å ligge på i PL i Champions League. Syntes egentlig han faller en del gjennom mot større klubber når han skal ta mye defensivt ansvar, men det er vel bare meg.

 

Er hvertfall ikke uten grunn til at jeg ønsker meg Gonalons. Gjør omtrent akkurat det samme som Arteta, men rager vel omtrent en gjennomsnittlig penislengde over spanjolen (hoho) og er grunnet størrelsen litt mer av en fysisk tilstedeværelse og rimelig god på hodet. Er vel også den spilleren i Frankrike som har (eller hadde) høyest pasningsprosent sist jeg sjekket stats. Han er 7 år yngre enn Arteta og samtidig er han også en kapteinsskikkelse. Er pdd. kaptein for Lyon i en alder av 24 år.

 

Så med Gonalons inn så ville vi kunne rotere mellom Gonalons, Arteta, Ramsey og Wilshere for de 2 dype rollene på midten alt utifra hvilken motstander vi møter og skader/rotasjon.

Klart, ser poenget ditt! Arteta er ikke noe utpreget defensiv midtbanespiller, men han gir mye juling tross størrelsen og Ken-håret! Derfor tenker jeg han hadde fungert meget bra med Gonalons, som er en litt mer anker-type med gode basisferdigheter.

Link to comment
Share on other sites

han gir mye juling tross størrelsen

Han gir og tar mye juling. Sammenliknet han som overnevnt med Carrick her om dagen og han har vel flere pasninger, bedre treffprosent og bedre taklingsprosent enn Carrick som mange mener har vært Uniteds beste denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Startet sesongen fantastisk med Diaby ved sin side. Fortsatte dette stort sett hele veien, men ved siden av en udisiplinert Wilshere så ble det tidvis litt mye for spanjolen som slet med å dekke 2-3 løp samtidig (hvem ville ikke gjort det liksom?). Heldigvis kom Ramsey inn på tampen av sesongen og dannet et fantastisk partnerskap med Arteta som endte opp med å bli fundamentalt for å kapre til seg en topp 4. plassering.

 

Et av Wengers beste kjøp på mange mange år. Noe som får meg til å lure på hvorfor han ikke oftere handler innenfor Premier League. Arteta passet sømløst inn fra første øyeblikk og har sett bortifra et fåtall kamper vært enorm i de aller aller fleste. En av våre aller viktigste spillere pdd., hvis ikke den aller viktigste.

 

http://www.youtube.com/watch?v=9sF-rv6Hoc4

Link to comment
Share on other sites

Mertesacker defensivt, Cazorla offensivt og Arteta på midten. Det er kjernen i dette Arsenallaget. Hvem som er minst og mest viktig er ikke godt å si, men dette er grunnstammen vi må bygge videre på. Det er ikke disse tre som "må byttes ut", men det er rundt dem det trengs mere spisskompetanse for å redusere gapet til de aller beste. Spesielt fremst og bakerst. Higuain ville være en god start i så måte, så la det skje.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den forferdelige statistikken uten Arteta fortsetter. Kommer ikke på andre seire enn WBA i siste kamp 2011/2012 med Arteta skadet. Var det noen i fjor? Det kan bli en tung sesongstart.

 

West Ham, Brighton og Swansea kampen mener jeg å huske? Samt over en omgang mot Newcastle.

 

Er helt håpløst at Wenger ikke ser hvor jævlig avhengige vi er av Arteta. Var jo det samme med Song en periode også og allikevel kom det aldri noen erstatter der heller..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-2582582/Does-Gerrard-spot-Power-Rankings-Or-Hazard-Sturridge-Premier-Leagues-form-player.html

 

Arteta får veldig skryt etter kampen mot Tottenham. Jeg ser med egne øyne at han spiller en solid kamp og gjør mye bra på midten der, men jeg skjønner ikke helt at han blir ansett som en av våre beste i den kampen. Mulig at han begynner å bli en usynlig vegg slik som Gilberto var!? Jeg har for så vidt begynt å tenke i det siste at Artetas plass på banen er der vi burde tenke på å forsterke til sommeren, men det er mulig jeg tar feil, mulig at Arteta er mer enn god nok for et lag som prøver å vinne serien?!??

 

Noen Arteta-fans som klarer å omvende en tviler?

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er mangelen på tempo fra Arteta en så stor svakhet at nærmest hver eneste gang han spiller så er dette et problem. Ved siden av dette igjen så er han også en som ekstremt ofte senker tempoet i spillet vårt. Det siste der er veldig bra når man spiller en hektisk kamp og vil roe ting ned, men når man skal prøve å skape noe så er ofte Arteta veldig hemmende.

 

Arteta er en god spiller, men temposvakhetene hans lager veldig ofte trøbbel. Han blir driblet fordi jevnt og trutt og kommer ofte på feil side og lager frispark. Nå har han til tider vært flink til å holde igjen taklingene eller at han timer de riktig når han først blir forbigått, men man vil jo ikke akkurat at midtbanespillerene dine skal bli løpt forbi så enkelt som det Arteta blir jevnlig.

 

I mine øyne er Flamini (på tross av at han er en litt løs kanon) et bedre valg. Han er generelt sett bedre defensivt og raskere til å distribuere ballen til de offensive spillerene våre. Han har også langt bedre fart i beina og blir veldig sjeldent driblet forbi i motsetning til Arteta.

 

Arteta er et godt alternativ å ha i troppen, men tiden hans som soleklart førstevalg på midten burde være over og jeg mener vi burde få inn en ny spiller på midten som er en miks av de to nevnte. Gjerne med litt fysikk ovenpå det igjen også.

Link to comment
Share on other sites

Noen Arteta-fans som klarer å omvende en tviler?

Til tjeneste :)

 

På dette forumet er det en vedtatt sannhet at Flamini er viktigere/bedre for laget enn Arteta. Det har jeg egentlig aldri forstått noe av, derfor startet jeg tråden Flamini vs Arteta. Ikke det at jeg ble noe klokere, eller klarte å overbevise noen om Artetas fortreffelighet, men men.

 

Mikel Arteta er sannsynligvis vår mest fotballkloke spiller. En nerd som ser utallige fotballkamper på fritida og analyser både kamper og spillere. Ifølge Wikipedia skal han spille sin kamp nr 500 i vår neste kamp mot Chelsea. I tillegg til å knuse Flamini på alt av statistikker (defensivt, offensivt, pasninger) har han etter at han kom til Arsenal omtrent aldri spilt en dårlig kamp. Det er riktig som Stefan sier at han ikke er veldig hurtig, men som den kloke herren han er, vet han hvordan han skal skjule sine svakheter. Akkurat som Per og Tony Adams.

 

Forrige sesong var han i mine øyne vår nest beste spiller (etter Cazorla). Denne sesongen har han ikke vært like dominant, men det virker som han er 'først på blokka' når han er skadefri og fit. En del 'wengerout-folk' vil nok mene at Flamini er bedre enn Arteta nettopp fordi Wenger ikke mener det (alt Wenger gjør er jo galt?).

 

Å hevde at Flamini er "generelt sett bedre defensivt" synes jeg er spenstig. Spesielt når Arteta vinner mer enn dobbelt så mange taklinger som Flamini (3,3 vs 1,6 pr kamp). At han også har flere interceptions enn franskmannen underbygger heller ikke at Flamini er så mye bedre defensivt.

 

I mine øyne er Arteta en nær komplett defensiv midtbanespiller (nevnte jeg at Arteta spiller 65 pasninger pr kamp mot Flaminis 41?), mens jeg synes Flamini er en super spiller å sette inn når vi skal parkere bussen.

 

Dersom jeg skal være litt frekk mot Flamini-fanboysa tror jeg de kanskje blir litt irriterte dersom jeg hevder at de har blitt litt forledet til sin Flaminiforelskelse på grunn av hans macho rope/dirigere/skrike kroppsspråk. Jeg ble også bråforelsket etter hans comebackdebut i sesosongens første NLD. Som fotballspiller mener jeg allikevel at han et par hakk under Arteta.

Link to comment
Share on other sites

Til tjeneste :)

 

På dette forumet er det en vedtatt sannhet at Flamini er viktigere/bedre for laget enn Arteta. Det har jeg egentlig aldri forstått noe av, derfor startet jeg tråden Flamini vs Arteta. Ikke det at jeg ble noe klokere, eller klarte å overbevise noen om Artetas fortreffelighet, men men.

 

Mikel Arteta er sannsynligvis vår mest fotballkloke spiller. En nerd som ser utallige fotballkamper på fritida og analyser både kamper og spillere. Ifølge Wikipedia skal han spille sin kamp nr 500 i vår neste kamp mot Chelsea. I tillegg til å knuse Flamini på alt av statistikker (defensivt, offensivt, pasninger) har han etter at han kom til Arsenal omtrent aldri spilt en dårlig kamp. Det er riktig som Stefan sier at han ikke er veldig hurtig, men som den kloke herren han er, vet han hvordan han skal skjule sine svakheter. Akkurat som Per og Tony Adams.

 

Forrige sesong var han i mine øyne vår nest beste spiller (etter Cazorla). Denne sesongen har han ikke vært like dominant, men det virker som han er 'først på blokka' når han er skadefri og fit. En del 'wengerout-folk' vil nok mene at Flamini er bedre enn Arteta nettopp fordi Wenger ikke mener det (alt Wenger gjør er jo galt?).

 

Å hevde at Flamini er "generelt sett bedre defensivt" synes jeg er spenstig. Spesielt når Arteta vinner mer enn dobbelt så mange taklinger som Flamini (3,3 vs 1,6 pr kamp). At han også har flere interceptions enn franskmannen underbygger heller ikke at Flamini er så mye bedre defensivt.

 

I mine øyne er Arteta en nær komplett defensiv midtbanespiller (nevnte jeg at Arteta spiller 65 pasninger pr kamp mot Flaminis 41?), mens jeg synes Flamini er en super spiller å sette inn når vi skal parkere bussen.

 

Dersom jeg skal være litt frekk mot Flamini-fanboysa tror jeg de kanskje blir litt irriterte dersom jeg hevder at de har blitt litt forledet til sin Flaminiforelskelse på grunn av hans macho rope/dirigere/skrike kroppsspråk. Jeg ble også bråforelsket etter hans comebackdebut i sesosongens første NLD. Som fotballspiller mener jeg allikevel at han et par hakk under Arteta.

------

 

Takk. Du klarte å omvende meg. Flott innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Måtte forøvrig dele innlegget i to, men her kommer det:

 

Til tjeneste :)

På dette forumet er det en vedtatt sannhet at Flamini er viktigere/bedre for laget enn Arteta. Det har jeg egentlig aldri forstått noe av, derfor startet jeg tråden Flamini vs Arteta. Ikke det at jeg ble noe klokere, eller klarte å overbevise noen om Artetas fortreffelighet, men men.

 

Og jeg har aldri forstått det motsatte heller, men dette er din preferanse.

 

Mikel Arteta er sannsynligvis vår mest fotballkloke spiller. En nerd som ser utallige fotballkamper på fritida og analyser både kamper og spillere. Ifølge Wikipedia skal han spille sin kamp nr 500 i vår neste kamp mot Chelsea. I tillegg til å knuse Flamini på alt av statistikker (defensivt, offensivt, pasninger) har han etter at han kom til Arsenal omtrent aldri spilt en dårlig kamp. Det er riktig som Stefan sier at han ikke er veldig hurtig, men som den kloke herren han er, vet han hvordan han skal skjule sine svakheter. Akkurat som Per og Tony Adams.

 

At han er intelligent både på og av banen derimot er riktig, men at han sannsynligvis er vår mest fotballkloke spiller? Ikke helt enig i den, men ikke nødvendigvis enig heller. Syntes dog du overdriver her for å kunne backe opp dine argumenter.

 

Attpåtil så bommer du kolossalt når du sier at han knuser Flamini på "alt" av statistikker. Se på artikkelen du postet i tråden du nevnte i første avsnittet der så kan vi snakke om selektiv hukommelse RastaPinky.

Forrige sesong var han i mine øyne vår nest beste spiller (etter Cazorla). Denne sesongen har han ikke vært like dominant, men det virker som han er 'først på blokka' når han er skadefri og fit. En del 'wengerout-folk' vil nok mene at Flamini er bedre enn Arteta nettopp fordi Wenger ikke mener det (alt Wenger gjør er jo galt?).

 

Ikke uenig i at han var en av våre beste spillere i fjor, men jeg syntes Walcott, Mertesacker, Koscielny og Cazorla var bedre. Ramsey på det nivået han holdt fra februar og utover ville jeg rangert over Arteta også, men siden han var rimelig svak på høsten så setter jeg Arteta over. Først på blokka er jeg ikke uenig i angående midtbanen, men det samme var jo også Denilson og Arshavin på tross av svake opptredner/generelle svakheter (ikke at jeg sier Arteta er like ræva som de to). Og igjen så syntes jeg du prøver å dra over argumenter for å styrke din sak uten at det har noe med selve argumentet å gjøre. Man kan da for faen være for eller imot Wenger og være uenig i at Arteta er bedre enn Flamini av den grunn. Helt håpløst argument RastaPinky.

 

Å hevde at Flamini er "generelt sett bedre defensivt" synes jeg er spenstig. Spesielt når Arteta vinner mer enn dobbelt så mange taklinger som Flamini (3,3 vs 1,6 pr kamp). At han også har flere interceptions enn franskmannen underbygger heller ikke at Flamini er så mye bedre defensivt.

 

Vel for det første må du få dine "facts straight". Ja Arteta takler oftere enn Flamini, men det kommer som en følge av at han blir passert (noe statistikken tilsier da Arteta blir løpt forbi 3 ganger så ofte som Flamini gjør!) betydelig oftere og dermed må ty til taklinger kontra Flamini som ofte skjermer spilleren vekk fra farlig område eller tvinger han til en støttepasning. Attpåtil bommer du igjen når du sier at Arteta har flere interceptions enn Flamini. Arteta stod på det tidspunktet den artikkelen du postet (og som jeg refererer til) med 1,8 interception per kamp, mens Flamini stod med 1,9. Ved siden av dette så tok heller ikke denne artikkelen med statistikk for de gangene Flamini plasserer seg riktig og plukker opp ballen uten å måtte bryte foran en motstander (altså en interception) eller takle for å vinne ballen. Nå husker jeg ikke denne statistikken her i hodet, men jeg mener å huske at den var betydelig høyere enn Arteta sin. Noe som også reflekteres i antall hodedueller hvor Flamini ofte lar spilleren gå opp i hodeduell og heller posisjonerer seg riktig og plukker opp andreballen mens Arteta oftere går i duellen og dermed er ute av spill senere. Syntes Arteta var flinkere på dette sesongen i fjor hvor han plukket opp andreballen ekstremt mye, men denne sesongen virker det som om han har lagt til seg mer aggresjon i spillet og derfor merkes også tempomangelen betydelig bedre når han havner på feil side.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er Arteta en nær komplett defensiv midtbanespiller (nevnte jeg at Arteta spiller 65 pasninger pr kamp mot Flaminis 41?), mens jeg synes Flamini er en super spiller å sette inn når vi skal parkere bussen.

 

Personlig syntes jeg han har for store mangler til å være en nær komplett defensiv midtbanespiller. En nær komplett sentral midtbanespiller for noen år tilbake ville jeg vært enig i, men tempomangelen og den aggresjonen som gjør at han havner på feil side gjør at han i mine øyne er et godt stykke unna. Ellers igjen så pirker jeg på statistikken din: Når begge gutta lå jevnt ann mtp. spilletid så hadde Flamini 49,7 pasninger i snitt i løpet av en kamp mens Arteta lå på 61,4. Og igjen: Arteta spiller ekstremt ofte støttepasninger og dveler på ballen noe som fører til at tempoet i spillet vårt roer seg ned. Flamini er betydelig kjappere i avtrekkeren og sentrer ballen fortere til de offensive spillerene i laget. Så hva spilleren faktisk gjør med de antall pasningene i forhold til "ren statistikk" som du bare lister opp som det her er i mine øyne villende. Ja Arteta er en bedre pasningsspiller enn Flamini, men i den rollen de har så er ikke det som teller. Pasningsprosenten til Flamini og Arteta var forøvrig på 91,7% og 92,2%. Noe som er veldig bra for begge spillerene.

 

Dersom jeg skal være litt frekk mot Flamini-fanboysa tror jeg de kanskje blir litt irriterte dersom jeg hevder at de har blitt litt forledet til sin Flaminiforelskelse på grunn av hans macho rope/dirigere/skrike kroppsspråk. Jeg ble også bråforelsket etter hans comebackdebut i sesosongens første NLD. Som fotballspiller mener jeg allikevel at han et par hakk under Arteta.

 

Og igjen så må du tilbake til disse teknikkene dine her igjen RastaPinky hvor det har absolutt null å gjøre med faktisk begrunnelse annet enn at du personlig foretrekker Arteta.

Poengfangsten når Flamini spiller på midtbanen er generelt sett høyere enn når han ikke spiller. Ramsey sin beste form var også med Flamini på midten og de kampene hvor vi har vært i nærheten av vårt beste nivå har som oftest Flamini vært involvert. Selvfølgelig er det ulemper med begge disse to og jeg mener at ingen av de burde være førstevalg, men Flamini er i mine øyne det beste valget da han er bedre defensivt enn det Arteta er. Noe som tillater våre offensive spillere å dominere høyere opp i banen enn hva Arteta gjør som er veldig avhengig av å ha en god partner ved siden av seg for å fungere optimalt (som Ramsey).

Link to comment
Share on other sites

Vel for det første må du få dine "facts straight". Ja Arteta takler oftere enn Flamini, men det kommer som en følge av at han blir passert (noe statistikken tilsier da Arteta blir løpt forbi 3 ganger så ofte som Flamini gjør!) betydelig oftere og dermed må ty til taklinger kontra Flamini som ofte skjermer spilleren vekk fra farlig område eller tvinger han til en støttepasning. Attpåtil bommer du igjen når du sier at Arteta har flere interceptions enn Flamini. Arteta stod på det tidspunktet den artikkelen du postet (og som jeg refererer til) med 1,8 interception per kamp, mens Flamini stod med 1,9. Ved siden av dette så tok heller ikke denne artikkelen med statistikk for de gangene Flamini plasserer seg riktig og plukker opp ballen uten å måtte bryte foran en motstander (altså en interception) eller takle for å vinne ballen. Nå husker jeg ikke denne statistikken her i hodet, men jeg mener å huske at den var betydelig høyere enn Arteta sin. Noe som også reflekteres i antall hodedueller hvor Flamini ofte lar spilleren gå opp i hodeduell og heller posisjonerer seg riktig og plukker opp andreballen mens Arteta oftere går i duellen og dermed er ute av spill senere. Syntes Arteta var flinkere på dette sesongen i fjor hvor han plukket opp andreballen ekstremt mye, men denne sesongen virker det som om han har lagt til seg mer aggresjon i spillet og derfor merkes også tempomangelen betydelig bedre når han havner på feil side.

 

Å diskutere statistikk er alltid like interessant. Man kan si at Arteta blir fraløpt TRE GANGER så mye som Flamini, eller så kan man legge frem de konkrete tallene og påpeke at Arteta blir fraløpt 1,6 ganger per kamp kontra Flaminis imponerende 0,4 ganger per kamp. Her foretrekker jeg definitivt å lese tallenes klare tale. Å presentere statistikk er en vanskelig ferdighet å mestre (uten at jeg sier at jeg mestrer den selv). Jeg er forøvrig helt enig med deg i at man skal ha fine fakta på plass og derfor syns jeg den siste uthevede delen av innlegget ditt blir litt rart (innledende beskyldning tatt i betraktning).

 

Men over til diskusjonen om spillerne: Utifra The Bottom Corners artikkel (http://www.thebottomcorner.com/2014/02/07/detailed-analysis-of-arsenals-midfield-comparing-mikel-arteta-and-mathieu-flamini-part-1/) så syns jeg tallenes tale er ganske klare: Arteta er bedre offensivt, og Flamini er bedre defensivt. Da har jeg ikke tatt motstandere og andre relevante variabler med i betraktningen. Om så skulle stemme så er dette naturlig da Flamini har spilt DM og vikariert på back i store deler av sin karriere mens Arteta på sin side har spilt ving og box-to-box rollen. Jeg syns også det er lett å like Flamini med hans entusiasme og innsats. Av og til syns jeg det kan være vanskelig å skille kvalitet og innsats, og det er jeg kanskje ikke alene om? Uansett hvem av disse to som entrer banen (og gitt at de ikke kommer sammen) så føler jeg meg trygg på at begge spillerne leverer varene.

Edited by Verminator5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uansett hvem av disse to som entrer banen (og gitt at de ikke kommer sammen) så føler jeg meg trygg på at begge spillerne leverer varene.

Synes de har fremstått bedre mot Swansea og City enn tidligere i sesongen der de har kommunisert godt og er klare på hvem som tar det offensive og defensive. Det kjedelige er at Arteta ikke lenger virker å kunne spille de kreative ballene bak forsvaret eller skyte selv og i offensive posisjoner slår han stort sett bare støttepasninger("Drømmen" er at han og Sagna kommer gjennom på høyrekant og det ikke er plass til innlegg, vil bli tusen støttepasninger mot hverandre)

Pdd. foretrekker jeg Flamini.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...